Kuvataideopiskelu Suomessa

Morna87

Haluaisin tietoa erilaisista kuvataidetta opettavista kouluista Suomessa. Mitä painotuksia on tietyissä kouluissa ja millaista opetuksen tasoa, näin omakohtaisena kokemuksena. Itse olen kiinnostunut nimeomaan piirtämisestä, näin kansanomaisesti ilmaistuna, liekö tuolla sitten joku hienompi nimi ammatillisissa piireissä, sekä maalaamisesta ja jonkin verran myös kuvanveistosta. Olen katsonut joidenkin koulujen nettisivuja, joissa kerrotaan että koulussa opetetaan mm. "taidegrafiikkaa, tilataidetta ja yhteisötaidetta". Mitä nämä käsitteet pitävät käytännössä sisällään? Onko taidegrafiikka nimenomaan sitä piirtämistä mitä haen?

Toivoisin asiallista keskustelua, sillä yritin etsiä samalla topicilla olevaa keskustelua, mutta jokainen aihetta sivuava keskustelu jonka löysin näytti kääntyvän joidenkin nimimerkkien riidaksi, jolloin varsinaisesta aiheesta ei saanut mitään tieoa. Eli mielellään asiallista keskustelua, ettei tarvitse aloittaa taas uutta keskustelua.

Kiitos kaikille vastanneille etukäteen!

5

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BARE...

      Mitä tarkoitat tolla piirtämisellä? Sitäkin on niin monta lajiketta. Minkälaista taidetta haluaisit tehdä, onko jotain tiettyjä taiteilijoita joidenka maalauksista tai piirustuksista pidät?

      Grafiikka pitää todennäköisesti sisällään etsausta. Eli kaivertamista kuparilevylle ja sen kaiverroksen painamista musteella paperille.

      Tilataide ja yhteisötaide voi nyt melkeempä tarkoittaa ihan mitä vaan. Niiden opiskelu on todennäköisesti enemmän teoreettista, eikä käytännön käsityön harjoittelua (jos sitä käsityötä haet tolla piirtämisellä :D).

      • Morna87

        Hei Bare!

        Piirtämisella tarkoitan sitä että laitetaan kynä paperille ja piirretään :D Eli tarkemmin sanottuna tarkoitan lyijykynällä/värikynillä/hiilellä/tussilla piirtämistä lähinnä. Olen itse kiinnostunut juuri siitä, samoin maalaamisesta, jos puhutaan vesi -akryyli tai -guassiväreillä maalaamista. Öljyväreistä en oikein välitä. Olen piirtäjänä ja maalaajana hyvin nopea, joten menetän usein kärsivällisyyteni "hitaissa" tekniikoissa kuten nimenomaan öljyväreillä maalattaessa.

        Lemitaiteilijoitani ovat mm. Gustav Klimt, Salvador Dali ja H.R. Giger. Klimtin värikkäät työt vetoavat minuun, samoin Dalin maalausten muodot, ja Gigerin tarkka kynänjälki. Olen kiinnostunut monista tekniikoista ja niiden sekoittamisesta, ja mietinkin sitä, että hakiessani kouluun, mikä erikoistumisala pitää sisällään näitä eri tekniikoita? Kun vaihtoehtoina on esim. tilataide, yhteisötaide, maalaustaide ja taidegrafiikka. En haluaisi opetella tai käyttää vain yhtä tekniikkaa.

        Itsellenikin tuli taidegrafiikasta nimenomaan tuo kuparilevylle kaivertaminen, olen joskus kokeillutkin, eikä tainnut olla ihan mun juttu. Ja kyllä, haen nimenomaan käsityötä ja käytännön tekemistä, joten vaikka nyt puhunkin vähän hassuilla termeillä niin tuo "piirtäminen" tarkoittaa juuri sitä :)

        Vielä lisäkysymys, mikä unohtui tuosta ensimmäisestä viestistä, että tietääkö joku mikä mahtaa olla Tampereen AMK:n painotus ja millaista opetusta siellä on? Jostain aiemmasta viestiketjusta luin, että sinne ei kannata hakea kuvataidetta opiskelemaan, mutta ei tarkennettu asiaa sen enempää. Tampere viehättää paikkakuntana.


      • BARE...
        Morna87 kirjoitti:

        Hei Bare!

        Piirtämisella tarkoitan sitä että laitetaan kynä paperille ja piirretään :D Eli tarkemmin sanottuna tarkoitan lyijykynällä/värikynillä/hiilellä/tussilla piirtämistä lähinnä. Olen itse kiinnostunut juuri siitä, samoin maalaamisesta, jos puhutaan vesi -akryyli tai -guassiväreillä maalaamista. Öljyväreistä en oikein välitä. Olen piirtäjänä ja maalaajana hyvin nopea, joten menetän usein kärsivällisyyteni "hitaissa" tekniikoissa kuten nimenomaan öljyväreillä maalattaessa.

        Lemitaiteilijoitani ovat mm. Gustav Klimt, Salvador Dali ja H.R. Giger. Klimtin värikkäät työt vetoavat minuun, samoin Dalin maalausten muodot, ja Gigerin tarkka kynänjälki. Olen kiinnostunut monista tekniikoista ja niiden sekoittamisesta, ja mietinkin sitä, että hakiessani kouluun, mikä erikoistumisala pitää sisällään näitä eri tekniikoita? Kun vaihtoehtoina on esim. tilataide, yhteisötaide, maalaustaide ja taidegrafiikka. En haluaisi opetella tai käyttää vain yhtä tekniikkaa.

        Itsellenikin tuli taidegrafiikasta nimenomaan tuo kuparilevylle kaivertaminen, olen joskus kokeillutkin, eikä tainnut olla ihan mun juttu. Ja kyllä, haen nimenomaan käsityötä ja käytännön tekemistä, joten vaikka nyt puhunkin vähän hassuilla termeillä niin tuo "piirtäminen" tarkoittaa juuri sitä :)

        Vielä lisäkysymys, mikä unohtui tuosta ensimmäisestä viestistä, että tietääkö joku mikä mahtaa olla Tampereen AMK:n painotus ja millaista opetusta siellä on? Jostain aiemmasta viestiketjusta luin, että sinne ei kannata hakea kuvataidetta opiskelemaan, mutta ei tarkennettu asiaa sen enempää. Tampere viehättää paikkakuntana.

        En osaa kyllä sanoa tohon mitään. Hae vaan johonkin taidekouluun. Tuskin noi nyt kauheasti eroaa tosisistaan, paitsi toi Kotkan koulu, jossa opetetaan kunnolla asiat.


      • ghhsjj
        Morna87 kirjoitti:

        Hei Bare!

        Piirtämisella tarkoitan sitä että laitetaan kynä paperille ja piirretään :D Eli tarkemmin sanottuna tarkoitan lyijykynällä/värikynillä/hiilellä/tussilla piirtämistä lähinnä. Olen itse kiinnostunut juuri siitä, samoin maalaamisesta, jos puhutaan vesi -akryyli tai -guassiväreillä maalaamista. Öljyväreistä en oikein välitä. Olen piirtäjänä ja maalaajana hyvin nopea, joten menetän usein kärsivällisyyteni "hitaissa" tekniikoissa kuten nimenomaan öljyväreillä maalattaessa.

        Lemitaiteilijoitani ovat mm. Gustav Klimt, Salvador Dali ja H.R. Giger. Klimtin värikkäät työt vetoavat minuun, samoin Dalin maalausten muodot, ja Gigerin tarkka kynänjälki. Olen kiinnostunut monista tekniikoista ja niiden sekoittamisesta, ja mietinkin sitä, että hakiessani kouluun, mikä erikoistumisala pitää sisällään näitä eri tekniikoita? Kun vaihtoehtoina on esim. tilataide, yhteisötaide, maalaustaide ja taidegrafiikka. En haluaisi opetella tai käyttää vain yhtä tekniikkaa.

        Itsellenikin tuli taidegrafiikasta nimenomaan tuo kuparilevylle kaivertaminen, olen joskus kokeillutkin, eikä tainnut olla ihan mun juttu. Ja kyllä, haen nimenomaan käsityötä ja käytännön tekemistä, joten vaikka nyt puhunkin vähän hassuilla termeillä niin tuo "piirtäminen" tarkoittaa juuri sitä :)

        Vielä lisäkysymys, mikä unohtui tuosta ensimmäisestä viestistä, että tietääkö joku mikä mahtaa olla Tampereen AMK:n painotus ja millaista opetusta siellä on? Jostain aiemmasta viestiketjusta luin, että sinne ei kannata hakea kuvataidetta opiskelemaan, mutta ei tarkennettu asiaa sen enempää. Tampere viehättää paikkakuntana.

        Tampereen AMK:n taideopetus on meinattu ainakin joitakin vuosia sitten lopettaa. En tiedä mikä on nykytilanne. Katso mitä opettajia on missäkin koulussa ja tsekkaa niiden töitä netissä. Opettajista se sisältö on aika paljon kiinni.


    • --------------------

      pitäisi tarkoittaa perinteistä taidegrafiikkaa joka tehdään käsin laatalle ja vedostetaan käsin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      233
      1980
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1218
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1024
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1022
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      113
      778
    7. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      94
      763
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      122
      698
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      681
    Aihe