30xzoomit tulee

Pikseleitä jua zoomi

42

1587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • touhua!

Hölmöläisten touhua nuo järjettömän pitkät polttovälit. Fuji teki hiukan fiksummin kuin Olympus. Siinä on laajakulmasempi objektiivi kuin Olympuksessa, tarjoten näin enemmän vapauksia rajoitetussa tilassa kuvatessa. Telepää on molemmissa pelkkää markkinointikikkailua.

• zoomia ollapitää

nyt saadan kunnon laatua canon itkee

• zoomia joo...

Niin siinä käy... No, tuleepahan kameroille enemmän kokonaismyyntiä, kun superzoomit kolahtavat roskikseen.

• zomailemaan!

Sen täytyy olla hyvä homa ja hyvä kamera kun siinä on paljon zomia. Kameran tärkein ominaisuus on se, että sillä pääsee zomaileen ja pitkälle.

• Eihän noilla

mitään tee...

• saa tehdä

nyt jo meni järkkäriortodokseille löysät housuihin

• vai zoomailua...

Ei järkkärit ole tarkoitettu erityisesti mihinkään 'zoomailuun'. Mun lemppariputki on 14-24mm, eli koko polttovälialue reilusti laajakulmaisempi kuin yksikään superzoom ikinä tulee olemaan.

En tarkoita, ettetkö saisi zoomailla niin paljon kuin sielu sietää. Zoomaile vain, mutta se ei ole kamerajärjestelmän mitta.

• ZOOOOOM...

Laajakuvapäässä polttoväli on vain 24 mm eli suorastaan sanottuna käyttökelvoton. Tämä on markkinakikka jolla saadaan zoom-kerroin isoksi.

Mun mielestä joku 32 mm ja siitä ylöspäin on passeli.

• zozmzomzozm

Miksi se on käyttökelvoton? Minulla oli superzoom, ja ihan hyviä kuvia se otti, perus suomi24 ylikriittisyydestä huolimatta. Ymmärrän täysin zoomkamerat, sopii esimerkikisi matkoille ja luontokuvaukseen mahtavasti. Kuvanlaatu oli aivan kelpo normi pokkarikuvaajalle. Parempaa laatua olisi ollut tarjolla esim fuji s200exr. Toivon kyllä että fokus siirtyy yleisesti myös kuvanlaadun tavoitteluun, mutta pidän superzoomeista.

• lausahdus

"Mun mielestä joku 32 mm ja siitä ylöspäin on passeli."

Tuollaista tekstiä tulee ainoastaan täysin asiantuntemattoman tollon kynästä, tai sitten teksti on provo!

• zoomareille
        lausahdus kirjoitti:

"Mun mielestä joku 32 mm ja siitä ylöspäin on passeli."

Tuollaista tekstiä tulee ainoastaan täysin asiantuntemattoman tollon kynästä, tai sitten teksti on provo!

Aloittelevien superzoomareiden mielestä pitkät polttovälit tekevät kamerasta vasta kameran. Pääasia, että telepäästä löytyy millejä vaikkei niitä valokuvaukseen voi käyttääkään. Kauas zoomailu on ihanaa vaikkei kunnollisia kuvia saisikaan.

• filmillä aloittanut.

Esimerkiksi ihmiskasvoja kuvatessa 24 mm:n polttovälillä kameran saa tunkea melkein nenään kiinni. No, jotkut ehkä tykkää siitä, että tyttöystävän finninen nenä täyttää puolet kuvasta.

• pröööt

24mm on todellakin käyttökelvoton monessa tilanteessa. Itse tykkään käyttää järkkärissä hyvin usein 10mm. Superzoomaajathan ei ole koskaan laajakulmaa nähneetkään. Halpojen kameroiden objektiivit on hyvin usein käyttökelvottomia kaikilla polttoväleillä, varsinkin kun zoomikerrointa on tolkuttomasti. Pituus ei korvaa laatua, tämän tietää myös naiset ;)

• käyttäminen
        filmillä aloittanut. kirjoitti:

Esimerkiksi ihmiskasvoja kuvatessa 24 mm:n polttovälillä kameran saa tunkea melkein nenään kiinni. No, jotkut ehkä tykkää siitä, että tyttöystävän finninen nenä täyttää puolet kuvasta.

Kameran käyttäminen on taitolaji, jota kaikki eivät opi koskaan. Itseään saa syyttää jos ei osaa kuvata.

• fiedfjre
        pröööt kirjoitti:

24mm on todellakin käyttökelvoton monessa tilanteessa. Itse tykkään käyttää järkkärissä hyvin usein 10mm. Superzoomaajathan ei ole koskaan laajakulmaa nähneetkään. Halpojen kameroiden objektiivit on hyvin usein käyttökelvottomia kaikilla polttoväleillä, varsinkin kun zoomikerrointa on tolkuttomasti. Pituus ei korvaa laatua, tämän tietää myös naiset ;)

Ihan mielenkiinnosta...

• filmin lopettanut

Anteeksi, että me muut unohdimme tämän.

• antitsuumi

ei tarvi kuin 3X zoomi tohon verraten niin tyttöystävän naama näyttää normaalilta.

• prööt edelleen
        fiedfjre kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta...

Sigma 10-20mm/4-5.6.

• missä 10mm?
        prööt edelleen kirjoitti:

Sigma 10-20mm/4-5.6.

Koska DC. Eli se vastaa 15-30 mm (tai 16-32mm canonilla).

• prööt III
        missä 10mm? kirjoitti:

Koska DC. Eli se vastaa 15-30 mm (tai 16-32mm canonilla).

Laajispäässä se on kymmenen milliä, mutta kinovastaavuus 15mm. Niitä ei tietämättömien kannata sekoittaa keskenään. Vaikka se olisi tehty kinokennolle, polttoväli on myös kroppikennolla käytettynä sama, ainoastaan kinovastaavuus muuttuu. Polttoväli ei muutu vaikka kennon koko muuttuu. Näyttäkää minulle pokkari tai superzoomi josta löytyy edes 20mm kinovastaava laajis.

• missä 10mm
        prööt III kirjoitti:

Laajispäässä se on kymmenen milliä, mutta kinovastaavuus 15mm. Niitä ei tietämättömien kannata sekoittaa keskenään. Vaikka se olisi tehty kinokennolle, polttoväli on myös kroppikennolla käytettynä sama, ainoastaan kinovastaavuus muuttuu. Polttoväli ei muutu vaikka kennon koko muuttuu. Näyttäkää minulle pokkari tai superzoomi josta löytyy edes 20mm kinovastaava laajis.

Teorian ja käytännön ero. Teoriassa pitäisi puhua polttovälistä, mutta sitä käytetään lähes aina kuvakulman ilmaisuun. Ei kai kukaan vakavissaan usko esim. fujissa 24 mm - 780 mm polttovälejä olevan! 780 mm f/5.6 kun tekisi mahtavat 14 cm ( 2 cm vinjetointivara & rakenne) etulinssin halkaisijaksi! Pituuttakin tulisi yli 50 cm, ehkä paljon enemmänkin jotta linssiryhmiä voi liikutella riittävästi zoomausta varten. Painoa tulisi ehkä 10 kg.

Siksi on turha saivarralle polttoväleistä, vain kroppikennoiselle sopiva 10 mm putki on käytännössä aina korkeintaan 15 mm.

• prööt..
        missä 10mm kirjoitti:

Teorian ja käytännön ero. Teoriassa pitäisi puhua polttovälistä, mutta sitä käytetään lähes aina kuvakulman ilmaisuun. Ei kai kukaan vakavissaan usko esim. fujissa 24 mm - 780 mm polttovälejä olevan! 780 mm f/5.6 kun tekisi mahtavat 14 cm ( 2 cm vinjetointivara & rakenne) etulinssin halkaisijaksi! Pituuttakin tulisi yli 50 cm, ehkä paljon enemmänkin jotta linssiryhmiä voi liikutella riittävästi zoomausta varten. Painoa tulisi ehkä 10 kg.

Siksi on turha saivarralle polttoväleistä, vain kroppikennoiselle sopiva 10 mm putki on käytännössä aina korkeintaan 15 mm.

Kiitos mielipiteestä. Mutta odottelen edelleen niitä esimerkkejä pokkareista ja superzoomeista joissa pääsee kuvakulmassa edes lähelle sitä mitä 10mm antaa kroppijärkkärissä, eli noin 105 astetta.

• missä 10mm
        prööt.. kirjoitti:

Kiitos mielipiteestä. Mutta odottelen edelleen niitä esimerkkejä pokkareista ja superzoomeista joissa pääsee kuvakulmassa edes lähelle sitä mitä 10mm antaa kroppijärkkärissä, eli noin 105 astetta.

Ostaisin itse tuollaisen vaikkapa 15 - 70mm kinovastaavan pokkarin kovin paljoa miettimättä. Valitettavasti taviskuluttaja haluaa vain kameran, jonka esitteessä on paljon isoja lukuja.

Ehkäpä se Leica M9 pitäisi ostaa. Hintaa tosin on valitettavasti 5400€ objektiivisetti. Mutta kamera ei ole koolla pilattu ja kuvanlaatu voittaa nykyisen Canon 5D mark II:seni ISO herkkyyksillä 100-200, eli siellä missä se eniten merkkaa.

• tarpeeksiko
        missä 10mm kirjoitti:

Mikäs siinä sitten jos kerran zoomia pitää olla:
        http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?info_fi.php?article=300193
        http://www.magnet-e.fi/product_info.php?cPath=10_35&products_id=3696

• 1200uz
        prööt.. kirjoitti:

Näillä uusilla superzoomeilla on erittäin kätevää ottaa todellinen laajakuva käyttäen panoraama asetusta. Vaikka 360 astetta. Ei tietysti välttämättä toimi jos haluaa kuvata jatkuvasti jalkapallojoukkueen yhteispotretin 1 metrin päästä. Siinä se 10mm on parempi.

• Leludraama.
        1200uz kirjoitti:

Näillä uusilla superzoomeilla on erittäin kätevää ottaa todellinen laajakuva käyttäen panoraama asetusta. Vaikka 360 astetta. Ei tietysti välttämättä toimi jos haluaa kuvata jatkuvasti jalkapallojoukkueen yhteispotretin 1 metrin päästä. Siinä se 10mm on parempi.

Tarpeetonta pelleilyä tuollaiset panoraamat. Siitä kuvasta tulee täysi susi jos joutuu yhdistelemään useita otoksia. Liitoskohtaan jää aina raja näkyviin, ja jos kuvat otettu polttovälillä jossa on selvästi optista vääristymää, ei halvan kameran tekniikka osaa riittävästi korjata sitä ohjelmallisesti. Jopa Photoshopilla ( 1000 euroa) on usein vaikeuksia selvitä tuollaisessa tilanteessa, joten jollain muutaman satasen lelupokkarilla ei ole mitään jakoja asiassa. Kameravalmistajat on softatasolla sata vuotta jäljessä softia pääasiallisesti tekeviin yrityksiin nähden.
        Lisäksi valkotasapainon pienikin heitto kuvissa tekee lopullisesta kuvasta todella säälittävän näköisen. Oman hauskuuden panoraamakuvaan tuo se jos kuvattavassa kohteessa on liikkuvia ihmisiä, samat henkilöt saattaa näkyä useampaan kertaan panoraamakuvassa.
        Panoraamakuvaus on vain myyntikikka kameroista/valokuvauksesta mitään ymmärtämättömille aaseille.
        Miksi tuhlata aikaa säälittävään panoraamakikkailuun kun voi ottaa oikealla kameralla ja kunnon laajakulmalla yhden otoksen ja homma on sillä selvä?

• Nikon D90
        Leludraama. kirjoitti:

Tarpeetonta pelleilyä tuollaiset panoraamat. Siitä kuvasta tulee täysi susi jos joutuu yhdistelemään useita otoksia. Liitoskohtaan jää aina raja näkyviin, ja jos kuvat otettu polttovälillä jossa on selvästi optista vääristymää, ei halvan kameran tekniikka osaa riittävästi korjata sitä ohjelmallisesti. Jopa Photoshopilla ( 1000 euroa) on usein vaikeuksia selvitä tuollaisessa tilanteessa, joten jollain muutaman satasen lelupokkarilla ei ole mitään jakoja asiassa. Kameravalmistajat on softatasolla sata vuotta jäljessä softia pääasiallisesti tekeviin yrityksiin nähden.
        Lisäksi valkotasapainon pienikin heitto kuvissa tekee lopullisesta kuvasta todella säälittävän näköisen. Oman hauskuuden panoraamakuvaan tuo se jos kuvattavassa kohteessa on liikkuvia ihmisiä, samat henkilöt saattaa näkyä useampaan kertaan panoraamakuvassa.
        Panoraamakuvaus on vain myyntikikka kameroista/valokuvauksesta mitään ymmärtämättömille aaseille.
        Miksi tuhlata aikaa säälittävään panoraamakikkailuun kun voi ottaa oikealla kameralla ja kunnon laajakulmalla yhden otoksen ja homma on sillä selvä?

osatotuus. Olen tehnyt useita panoraamoja ihan vapaasti käsivaralta kuvaten sekä pokkarilla jossa on panoraamakuvaustila että ihan järkkärin kuvista. Vain harvasta löytyy ilman suurta hakemista virhettä joka häiritsisi kuvaa. Usein tuokin on korjattavissa jälkeenpäin kun virhe on huomattu. En ole käyttänyt mitään kalliita ohjelmia vaan pokkarin mukana tullutta ja ilman netistä ladattuja.

Se mitä se vaatii on horisontin pitäminen linjassa. Ei muuta kuin yrittämään, yrittänyttähän ei laiteta ja huonoja ei kannata julkaista.

Alla olevassa osoitteessa on yksi esimerkki jonka 4 kuvaa on otettu Nikon D90 järkkärillä, yksi kuvista on albumissa edellisenä oleva kuva. Kuvassa on yksi huomaamani virhe mutta sitä ei huomaa ilman erillistä virheen etsimistä. Ei huomannut tuon leirintäalueen omistajakaan kun lähetin kuvan hänelle tosin paremmalla erottelulla kuin mitä Picasan kuva on.

http://picasaweb.google.fi/Tapani.Niittyaro/EuroopanKiertoa2009AroundEurope2009#5340570937739105842

Noin pienellä virheellä tästä voi teettää vaikka julisteen.

• 1200uz
        Leludraama. kirjoitti:

Ainakin mun olympuksessa on tuo panoraama toiminto todella kätevä ja helppo digitaalisine tähtäimineen. Pallukka vain tarkasti kohilleen ja naks. Ja jos käytössä on vielä jalusta niin...ainakin itse olen todella tyytyväinen jälkeen. Ja mähän sanoin että ihmisiä kuvattaessa - tai yleensä mitään liikkuvaa - se panoraama ei välttämättä toimi. Niissä se "oikea" linssi on paras.

• asdfasd
        Leludraama. kirjoitti:

... etteikö täysin automaattisia panoraamatyökaluja olisi olemassa, mitkä poistavat kaikki ongelmat panoraamakuvauksesta liikkuvia kohteita lukuunottamatta.

Älä teeskentele. Lähes joka ikinen tietää, ettei Photoshop ole mikään panoraamakuvauksen työkalu. Tehtävään kun on ilmaisia, kohtuuhintaisia ja kalliita työkaluja, jotka kaikki toimivat tehtävässä paremmin kuin photoshop!

• Leludraama
        asdfasd kirjoitti:

... etteikö täysin automaattisia panoraamatyökaluja olisi olemassa, mitkä poistavat kaikki ongelmat panoraamakuvauksesta liikkuvia kohteita lukuunottamatta.

Älä teeskentele. Lähes joka ikinen tietää, ettei Photoshop ole mikään panoraamakuvauksen työkalu. Tehtävään kun on ilmaisia, kohtuuhintaisia ja kalliita työkaluja, jotka kaikki toimivat tehtävässä paremmin kuin photoshop!

Itse olen todennut että parhaiten toimii kunnon laajakulma. Tykkään valokuvaamisesta, en kuvankäsittelystä.

• Nikon D90
        Leludraama kirjoitti:

Itse olen todennut että parhaiten toimii kunnon laajakulma. Tykkään valokuvaamisesta, en kuvankäsittelystä.

vaikka sinulla olisi 30M kamera ja jollain kalansilmäoptiikalla ottaisit laajoja näkymiä joista sitten leikkaat vain sen keskiosan vaakasuunnassa (harvoin olen nähnyt pystypanoraamoja) niin kuvan erottelu putoaa noin 1/3 osaan. Jos otat vaikka 4 kuvaa 10M kameralla ja yhdistät ne niin saat varsin huomattavan erottelun ja voit teettä kuvat julistekokoon. Tuossa järvikuvassa oli 5 kuvaa kun oikein tarkastin á 5M ja lopullinen panoraama oli noin 20M vaikka ylä ja alareunoista aina joutuu leikkaamaan roskat pois. Kuvat olivat jpg muodossa koska nef kuville minulla ei ole panoraamaohjelmaa.

Voit tietysti kuvata miten haluat mutta anna muidenkin tehdä se ja vaikka itse olet jostain jotain mieltä niin monet ovat eri mieltä, ja kaikki ovat kuitenkin periaatteessa oikeassa.

• MsX
        Nikon D90 kirjoitti:

osatotuus. Olen tehnyt useita panoraamoja ihan vapaasti käsivaralta kuvaten sekä pokkarilla jossa on panoraamakuvaustila että ihan järkkärin kuvista. Vain harvasta löytyy ilman suurta hakemista virhettä joka häiritsisi kuvaa. Usein tuokin on korjattavissa jälkeenpäin kun virhe on huomattu. En ole käyttänyt mitään kalliita ohjelmia vaan pokkarin mukana tullutta ja ilman netistä ladattuja.

Se mitä se vaatii on horisontin pitäminen linjassa. Ei muuta kuin yrittämään, yrittänyttähän ei laiteta ja huonoja ei kannata julkaista.

Alla olevassa osoitteessa on yksi esimerkki jonka 4 kuvaa on otettu Nikon D90 järkkärillä, yksi kuvista on albumissa edellisenä oleva kuva. Kuvassa on yksi huomaamani virhe mutta sitä ei huomaa ilman erillistä virheen etsimistä. Ei huomannut tuon leirintäalueen omistajakaan kun lähetin kuvan hänelle tosin paremmalla erottelulla kuin mitä Picasan kuva on.

http://picasaweb.google.fi/Tapani.Niittyaro/EuroopanKiertoa2009AroundEurope2009#5340570937739105842

Noin pienellä virheellä tästä voi teettää vaikka julisteen.

Taivaanranta, sekä keskellä olevan tönön molemminpuolinen olemus kertoo minulle, ettei kuva ole onnistunut. Varmaan johtuu silmistäni, jotka eivät armahda huonoa toteutusta. Panoraamakuvaus on haasteellista ja vaikeaa, siksi itse en kovin helposti ryhdy väsäämään laaja-alaisia yhdistelmäkuvia.

• Nikon D90
        MsX kirjoitti:

Taivaanranta, sekä keskellä olevan tönön molemminpuolinen olemus kertoo minulle, ettei kuva ole onnistunut. Varmaan johtuu silmistäni, jotka eivät armahda huonoa toteutusta. Panoraamakuvaus on haasteellista ja vaikeaa, siksi itse en kovin helposti ryhdy väsäämään laaja-alaisia yhdistelmäkuvia.

pari virhettä joista toinen ei juurikaan ole tuosta Picasan kuvasta sen heikon erottelun vuoksi nähtävissä. Tuostakin kuvasta näkyy se isompi virhe jota ei virheeksi edes voisi väittää jos alkuperäisiä kuvia ei olisi. Puolivälissä laiturinpäätä ja vasenta reunaa on niemi jota ei oikeasti ole, se toinen virhe on sen niemen yläpuolella sen talon lähellä mutta se näkyy paremmin siinä 20M versiossa. Ne virheet joita suurennettuna näkyy pitkin horisonttia ovat jpg-pakkausvirheitä, niitä ei ole siinä isossa kuvassa.

Noin maisemana kuitenkin kuva on ihan kelvollinen kun käytetään niitä isompia versioita. Lähetin sen kämppärin isännille ja he ovat kuvasta kiitollisia, taitavat saada siitä kuvan kapakkinsa seinälle.

Helppoahan se on käydä luonnossa tarkastamassa, näkymä on kuvattu Lago Transimeron pohjoisrannalta, ei kun matkaan!

• ttt,
        zozmzomzozm kirjoitti:

Miksi se on käyttökelvoton? Minulla oli superzoom, ja ihan hyviä kuvia se otti, perus suomi24 ylikriittisyydestä huolimatta. Ymmärrän täysin zoomkamerat, sopii esimerkikisi matkoille ja luontokuvaukseen mahtavasti. Kuvanlaatu oli aivan kelpo normi pokkarikuvaajalle. Parempaa laatua olisi ollut tarjolla esim fuji s200exr. Toivon kyllä että fokus siirtyy yleisesti myös kuvanlaadun tavoitteluun, mutta pidän superzoomeista.

"Minulla oli superzoom"

miksi ei ole enää, meillä on kaiki -90 luvulakin ostetut vielä täysin kunnossa ja autoissa varakameroina.

yleensä pitkissä zoomeissa on se vika että eivät tarkenna kauan ja koko kuva-alaa tarkasti,
        olen
        usein saanut näytteitä kuin pitkäzoominen, vaika olisi kuvattu läheltäkin on epäselvä reuna-aluelita,
        sen huomaa selvästi kun yhdistelee kuvia, rinnakkain, eihän niitä yksitäisiä kuvia yksitellen jaksa katsella,
        paljon hienompia on
        joko 10 kuvaa rinnakkain yhdistetyt, ta vähintään sellaiset joissa on 2 riviä kuvia aiheesta ja 5 rivissä, eli yhdessä suurkuvassa, sellaiset ovat hienoja kunnon televisiossa.

• Tornijoen munkki

Suomessa on jo myyty monta Fuji HS10 kameraa. Eikö kukaan ole onnistunut kuvaamaan sellaisia kuvia joista voisi kertoa ja näyttää muillekin. Tässä odotellaan suomalaisten kuvaajien kuvia suurella mielenkiinnolla ko. Fuji kameralla. Joten. Antakaapas kuulua ja näkyä mihin Fuji HS10 kykenee kuvatoteutuksissa.

• 9898874566778

• 9898874566778 kirjoitti:

miksi pitäisi olla suomalaisia? ei kai se itse kameraa muuta miksikään.

katso vaikka
        http://www.photographyblog.com/reviews/fujifilm_finepix_hs10_review/sample_images/

mielelläni tavisten ottamia kuvia. Kun olen kokeillut noita bridgejä niin huolimatta kaikenmaailman vakaajista tai joidenkin mielestä vatkaajista olen huomannut vaikeuksia kohteen löytämisessä ja käsien vakaana pitämisessä kun käytetään 300 mm ylöspäin olevia vertailupituuksia. Se tuppaa ainakin näin ikämiehellä sen verran vapista vaikka järkkärillä olen kuvannut 1/4 sec luokkaa olevia kuvia Nikon VR:n avulla. Järkkäri on kuitenkin painava ja uudet bridget ovat varsin keveitä. Muista minulla ei ole kokemusta mutta Panan FZ50 ja FZ38 on tullut kokeiltua. Kun sihtailee sillä 38:n pisimmällä (18x eli 486 mm) niin tuppaa se kuva siinä takanäytöllä seilaamaan jotta ei oikein tiedä koska nappia painaisi. Optista tähtäintä ei ole ja sekin toisionäyttö on varsin surkea. Muuten kiva kantaa eli kevyt ja kun pysyy kohtuu zoomeissa niin matkakuvia irtoaa mukavasti.

Taitaa tuo zoomin pituus olla mainosmiesten keksintöä päästä erottumaan joukosta. FZ50 massa on sen verran suurempi ja zoomi lyhyempi (12x) jotta sitä voi paremmin käyttää.

Kaikesta huolimatta pidän vakaajaa oli se sitten VR tai O.I.S oivana lisänä ja apuvälineenä vaan en ihmeidentekijänä.

• Pate-70
        Työeläkeläinen kirjoitti:

mielelläni tavisten ottamia kuvia. Kun olen kokeillut noita bridgejä niin huolimatta kaikenmaailman vakaajista tai joidenkin mielestä vatkaajista olen huomannut vaikeuksia kohteen löytämisessä ja käsien vakaana pitämisessä kun käytetään 300 mm ylöspäin olevia vertailupituuksia. Se tuppaa ainakin näin ikämiehellä sen verran vapista vaikka järkkärillä olen kuvannut 1/4 sec luokkaa olevia kuvia Nikon VR:n avulla. Järkkäri on kuitenkin painava ja uudet bridget ovat varsin keveitä. Muista minulla ei ole kokemusta mutta Panan FZ50 ja FZ38 on tullut kokeiltua. Kun sihtailee sillä 38:n pisimmällä (18x eli 486 mm) niin tuppaa se kuva siinä takanäytöllä seilaamaan jotta ei oikein tiedä koska nappia painaisi. Optista tähtäintä ei ole ja sekin toisionäyttö on varsin surkea. Muuten kiva kantaa eli kevyt ja kun pysyy kohtuu zoomeissa niin matkakuvia irtoaa mukavasti.

Taitaa tuo zoomin pituus olla mainosmiesten keksintöä päästä erottumaan joukosta. FZ50 massa on sen verran suurempi ja zoomi lyhyempi (12x) jotta sitä voi paremmin käyttää.

Kaikesta huolimatta pidän vakaajaa oli se sitten VR tai O.I.S oivana lisänä ja apuvälineenä vaan en ihmeidentekijänä.

Tuolta löytyy kuvia Fujih HS10 kameralla kuvattuna. Kuvaa napsauttamalla aukeaa useampia kuvia aina jokaisen kuvan kohdalta. Aika kiinnostavaa!
        http://www.pbase.com/middlehill/fujifilm_hs10&page=all

• jauhaakakkendaalia
        Pate-70 kirjoitti:

Tuolta löytyy kuvia Fujih HS10 kameralla kuvattuna. Kuvaa napsauttamalla aukeaa useampia kuvia aina jokaisen kuvan kohdalta. Aika kiinnostavaa!
        http://www.pbase.com/middlehill/fujifilm_hs10&page=all

Kukas se sanoo et on pakko käyttää maximi zoomia ... olettaisin että 30x zoom toimii 20 kertaisena paremmin kuin max 20x zoom ... ja menkääs ottaan kuvia esim linnuista puussa 40m päässä niillä Sigma 10-20mm/4-5.6 objekteilla ... Kyllä noille pitkillekkin oikeaa käyttöä on ...

• DMC-FZ7-konkari..
        jauhaakakkendaalia kirjoitti:

Kukas se sanoo et on pakko käyttää maximi zoomia ... olettaisin että 30x zoom toimii 20 kertaisena paremmin kuin max 20x zoom ... ja menkääs ottaan kuvia esim linnuista puussa 40m päässä niillä Sigma 10-20mm/4-5.6 objekteilla ... Kyllä noille pitkillekkin oikeaa käyttöä on ...

Etsimen käyttäminen auttaa huomattavasti kuvattaessa pitkällä polttovälillä, mutta mikään ei voita kunnon jalustaa. Voi tiputtaa herkkyyttä ja pienentää aukkoa.

TM:n testeissä on nähty, että poltoväliltään laajin voi olla paras myös kuvanlaadultaan ts. laaja polttovälialue ei automaattisesti tarkoita huonoa kuvanlaatua.

• mika2

.... kyllä nää nyt meinaa ihan tosissaan haastaa järkkäritkin kotitarvekuvaamisessa. Tommosessa supertsuumissa saa aikamoisen läjän ominaisuuksia pikkurahalla. Kuvanlaadussa ei ehkä ääripäässään pärjää järkkärille, mutta luultavasti sekin on kohtuullisen hyvä tuossa vehkeessä noista spesifikaatioista päätellen. Sanoisin, että jos laitetaan rahaa viisisataa kiinni, niin alkaa vaikuttaa, että tommosessa supertsuumissa saa nykyisin enemmän kameraa järkkäriin verrattuna. Katsokaa huviksenne veikka, että paljonko tommonen reilu seitsemänsataamillinen kakkula järkkäriin makssa, vaikka ei olisi tsoomikaan (tosin viistoistakiloinen runkotulppa ei olisi muutenkaan kovin järkevä;-)).

• ed

saahan sillä hienoja kirkontorneja, jos joku niitä rakastaa,
      mutta minulle riittää 4-5 kertainen zoomi todella hyvin, valovoimaa aina etsin ja
      laajakulmakin olis joskus tarpeen, tosin nykyään saa kuvattua paronaamakuvia hyvin.

tietysti pitää olla myös
      teräväpiirtovideokuvausta enemmän yhteen menoon kuin 10 min,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe