Iso maha nyt jo..

amy2010

Hei! Mites teillä muilla alkuodottajilla?? Mulla vkot 8 4 ja maha on jo ISO.. ennestään 3 lasta, tosin vikasta synnytyksestä 5,5 vuotta, joten muistikuvat heikot, muttaaa.. muistelisin että näin iso ei ole kyllä edellisistä ollut..maha pömpöttää jo paljon,ei pysty piilottaa :)) ruumiinrakenteeltani olen suht hoikka/normaali.. Miten teillä muilla???

60

14132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maaria88

      Mahtaako olla kaksoset?? :)

      • amy2010

        toivottavasti ei, kyll yhdessä olisi jo ihan tähän perhekokoon nähden :D no parin viikon päästä ultra,mutta suunnittelin hienosti että en kertoisi sitä ennen omille lapsille sukulaisille.. saa nähdä onnistuuko.. :DD juu äiti on vaan vähän lihonut... :DD


    • rv27

      ja höpö pöpö.....

    • isoomahainen

      voi ihanaa joku samankaltainen kuin mä. Täällä jo aiemmin kirjoittelin ja ihmettelin suurta mahaani, mutta kaikki sanoi että vain turvotusta ja menee ohi.
      Nyt on menossa 9 5 ja tää vaan suurenee!
      Mulla oli kyllä viikolla 4 kauhean turvonnut olo, tää on ihan eri juttu. Odotan myös innolla ekaa ultraa, joka parin viikon päästä, että voivat sanoa kaiken olevan masussa hyvin. Odotan siis toista. Ekasta on 1,5v ja mun maha oli pienen pieni koko raskauden ajan. Nyt näytän samalta kuin silloin kun odotin ekaa 5kk..
      Niin ja tosiaan olen myös hoikka. 167cm ja nyt 53kg.

      • :0 ...

        turvotus vaan jatkuu ja mahakin tolleen kasvaa noin alussa ja nopeesti, kannattaa käydä lääkärissä tutkituttamassa, ettei olisi mitään hätänä. Raskausmaha nimittäin näkyy vasta n.rv 18-22


      • isoomahainen
        :0 ... kirjoitti:

        turvotus vaan jatkuu ja mahakin tolleen kasvaa noin alussa ja nopeesti, kannattaa käydä lääkärissä tutkituttamassa, ettei olisi mitään hätänä. Raskausmaha nimittäin näkyy vasta n.rv 18-22

        mikä voisi olla hätänä??!
        älkää nyt säikytelkö noin..
        Sanon vain että maha on pallona vähän navasta alaspäin, ja pyöreä sellainen. Aivan kuin raskausmaha, uskokaa olen ollut raskaana ennenkin ja turvoksissa, tämä on ihan erillainen.. onko sulla amy 2010 samallailla, vai tuntuuko olosi turvonneelta?


      • No huh huh..
        :0 ... kirjoitti:

        turvotus vaan jatkuu ja mahakin tolleen kasvaa noin alussa ja nopeesti, kannattaa käydä lääkärissä tutkituttamassa, ettei olisi mitään hätänä. Raskausmaha nimittäin näkyy vasta n.rv 18-22

        Et voi mitenkään yleistää millä viikoilla raskausmaha alkaa näkyä. Siihen vaikuttaa niin monta asiaa, ettei siitä vatsan kasvusta voi sanoa mitään ennen kuin sen näkee, esim. pituus, painoindeksi, monesko raskaus, vauvojen määrä ym.. Joillakin se vatsa näkyy jo rv 9-10 tienoilla ja joillakin vasta viime metreillä..


      • :O...
        No huh huh.. kirjoitti:

        Et voi mitenkään yleistää millä viikoilla raskausmaha alkaa näkyä. Siihen vaikuttaa niin monta asiaa, ettei siitä vatsan kasvusta voi sanoa mitään ennen kuin sen näkee, esim. pituus, painoindeksi, monesko raskaus, vauvojen määrä ym.. Joillakin se vatsa näkyy jo rv 9-10 tienoilla ja joillakin vasta viime metreillä..

        Kannattaisi sun perehtyä ensin asiaan, ennen kuin tuomitset mun mielipiteeni. Lukaisepa kuule ihan itse tuosta linkistä, niin pääset itsekin toteamaan, että raskausmaha ei todellakaan näy vielä rv 9-10. Jos sellaista itsessään on havaitsevinaan, niin ei ainakaan johdu raskaudesta, vaan ihan jostain muusta, kuten turvotuksesta, joka tuntuu tässä keskustelussa olevan jonkinlainen tabu aina kun on kyse alkuraskaudesta tai yksinkertaisesti siitä, että on lihonut.

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259


      • Teoria..
        :O... kirjoitti:

        Kannattaisi sun perehtyä ensin asiaan, ennen kuin tuomitset mun mielipiteeni. Lukaisepa kuule ihan itse tuosta linkistä, niin pääset itsekin toteamaan, että raskausmaha ei todellakaan näy vielä rv 9-10. Jos sellaista itsessään on havaitsevinaan, niin ei ainakaan johdu raskaudesta, vaan ihan jostain muusta, kuten turvotuksesta, joka tuntuu tässä keskustelussa olevan jonkinlainen tabu aina kun on kyse alkuraskaudesta tai yksinkertaisesti siitä, että on lihonut.

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259

        ei aina vastaa käytäntöä. En ole tuominnut mitään mielipidettä (jos tässä nyt tarkoitat mielipiteellä tuota teoria-aineistoa mihin viittaat, se ei ole mielipide), vaan kehottanut olemaan yleistämättä asioita. Ehkä itse et ole kenelläkään nähnyt heti alkuraskaudessa kasvanutta vatsaa, mutta se ei tarkoita ettei sellaista olisi olemassa.


      • Mahakumpu
        No huh huh.. kirjoitti:

        Et voi mitenkään yleistää millä viikoilla raskausmaha alkaa näkyä. Siihen vaikuttaa niin monta asiaa, ettei siitä vatsan kasvusta voi sanoa mitään ennen kuin sen näkee, esim. pituus, painoindeksi, monesko raskaus, vauvojen määrä ym.. Joillakin se vatsa näkyy jo rv 9-10 tienoilla ja joillakin vasta viime metreillä..

        Aivan. Oot aivan oikeassa! Mulla pömpöttää hurjasti jo nyt ja rv 6. Alavatsa on pinkeä ja pyöreä. Ja ruuasta ei johdu, kun saan hädin tuskin jotain alas! Kaikilla on oma mahakumpu, mikä kasvaa jokaisella eri tavalla ja ei sitä voi määritellä, milloin se näkyy!


      • Avuksi...
        Mahakumpu kirjoitti:

        Aivan. Oot aivan oikeassa! Mulla pömpöttää hurjasti jo nyt ja rv 6. Alavatsa on pinkeä ja pyöreä. Ja ruuasta ei johdu, kun saan hädin tuskin jotain alas! Kaikilla on oma mahakumpu, mikä kasvaa jokaisella eri tavalla ja ei sitä voi määritellä, milloin se näkyy!

        kukaan ei väitä että sun mahasi ei voisi kasvaa/turvota noin alussa, mutta kyseessä ei vielä kuitenkaan ole se kohdun kasvu. Ei ruoka ainoastaan tee sitä pömpötystä vain myös turvotus. Olkoon vain pyöreä ja pinkeä tai mitä siltä väliltä, mutta kohtu kasvaa kuitenkin vasta useita kuukausia myöhemmin.

        Jos et saa syödyksi, niin kannattaa ainakin juoda paljon, joka auttaa myös turvotukseenkin. Muista syödä riittävän usein, syö sitä mikä tuntuu maistuvan ja varaa jo sängyn viereen jotain pientä syötävää aamuksi ennen ylösnousua syötäväksi.

        - Nälkä aiheuttaa usein aamupahoinvointia. Vältä näläntunnetta. Syö pieniä välipaloja usein ja pidä välipaloja aina saatavilla.

        - Syö proteiinipitoista ruokaa, kuten kananmunia, juustoa, kanaa ja muuta lihaa. Erityisesti illalla nautittu proteiinipitoinen ateria tuntuu auttavan, sillä proteiini sulaa hitaasti. Tällöin vatsassa on aamulla vielä ravintoa.

        - Syö ruokaa, jossa on paljon B-vitamiinia, kuten papuja, manteleita, parsakaalia, lihaa ja mysliä.

        Kokeile vatsaa rauhoittavia valmisteita, maitohappobakteereita tai hapanmaitotuotevalmisteita kuten maustamatonta jogurttia. Voit lisätä jogurttiin mustikoita ja hunajaa, joilla on ruuansulatusta tasapainottava vaikutus.

        - Sitrushedelmillä on todettu pahoinvointia lievittäviä vaikutuksia. Appelsiini tai greippi on hyviä aamunaloituksia.

        - Vältä rasvaisia, huonosti sulavia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.


    • Näin se vain on

      on siis ihan alkuraskauden turvotus...

      • wi-ma

        Täällä lähti tänään viikko 17 käyntiin ja näytän tällä hetkellä vain muutaman kebabin liikaa syöneeltä. Ei vielä selvää raskausmahaa vaikka pömpöttääkin jo..


      • älytöntä

        ja sä siis sen tiedät? Hyvä sulle näsis


    • turbona

      otin oikeuden omiin käsiini ja googletin "alkuraskauden turvotuksen".
      Siihen liittyy ummetusta, ilmavaivoja ym ruuasta johtuvaa paisumista. Onko sinulla tätä?
      Painon huimaa nousua, myös jalkojen, sormien ym. Turpoamista..

      Mulla vatsa on toiminut paremminkin kuin normaalisti koska olen alkanut syömään mm. ruista ja puuroa, ei ilmavaivoja ym. Paino ei noussut juuri ollenkaan. Vieläkö väitätte tätä turvotukseksi?

      • Ongelmana, mikä?

        syyllä. Mitä itseasiassa haluat täältä ihmisten vastaavan, jos osaat käyttää googleakin, etkä kuitenkaan hyväksy keskustelijoiden mielipiteitä? Jos asia vaivaa, mene lääkäriin.


      • hoh,hoijaa
        Ongelmana, mikä? kirjoitti:

        syyllä. Mitä itseasiassa haluat täältä ihmisten vastaavan, jos osaat käyttää googleakin, etkä kuitenkaan hyväksy keskustelijoiden mielipiteitä? Jos asia vaivaa, mene lääkäriin.

        ultraan, johan sinulla on sen verran viikkoja kasassa. Siis että näkyy onko ok, onko yksi vai enemmän jne.


      • rv 6+
        hoh,hoijaa kirjoitti:

        ultraan, johan sinulla on sen verran viikkoja kasassa. Siis että näkyy onko ok, onko yksi vai enemmän jne.

        Hei ap! vastasitkin minun aloittamaan viestiin aijemmin :) Itellä sama homma, kolmas raskaus ja maha on venynyt ihan tajuttomasti niissä (mm kaksoset). nyt maha on ihan järkky jo nyt!! en millään voi salata tätä tutuilta keitä välttelen. etenkin iltaturvotus on niin valtavaa että maha on ihan pallo, selkeä raskausmaha. päivälläkin kyllä näyttää jo selkeältä. olen siis hoikka, enkä ole lihonut, kiitos vaan ;)

        täällä palstalla saa JOSKUS typeriä kommentteja "kaikkitietäviltä" mutta usein vähemmän kokeneilta, harmi vaan. älä heistä välitä..

        ei mullakaan ekassa, eikä tokassa raskaudessa näin alussa näkynyt, ei.


    • 38+1

      Mulla kans näkyi aikaisin tää kolmas raskaus. Eka näkyi varmaan 20 viikkojen jälkeen, tokasta ostin joskus 14 viikkojen paikkeilla äitiyshousut ja nyt kolmannesta näkyi ihan heti. Ennen ku oli edes menkat myöhässä niin sanoin miehelleni et jos en nyt oo raskaana niin jo on kumma =) Oli maha sen verran turvonnut. Eikä se siitä mihinkään laske ennen synnytystä =) Nyt viikkoja 38 1!
      Ja lapseni päiväkodista tultiin onnittelemaan rv 11! Ja siinä sit ihmettelivät et näkyypä aikaisin ja ettei olis kaks tulossa. Että kyllä se vaan joillain näkyy se vatsa ja varsinkin jos on useampi raskaus takana!

      • Mariia 75

        Täällä alkoi näkymään jo noin viikolla 7. Ja ihan ensimmäistä odotetaan. Kysyin tätä lääkäriltäni, joka sanoi, että on normaalia, että vatsalihakset löystyvät kohdun tieltä. Pullahtivat siis ulospäin. Johtuu hormoneista. Äitiysfarkut jouduin ottamaan käyttöön viikolla 9, kun sitä ennen kuljin nappi auki pari viikkoa. Niin ja alkupainondeksi oli 20,4 eli ihan hoikka.


      • terttuliinikkä
        Mariia 75 kirjoitti:

        Täällä alkoi näkymään jo noin viikolla 7. Ja ihan ensimmäistä odotetaan. Kysyin tätä lääkäriltäni, joka sanoi, että on normaalia, että vatsalihakset löystyvät kohdun tieltä. Pullahtivat siis ulospäin. Johtuu hormoneista. Äitiysfarkut jouduin ottamaan käyttöön viikolla 9, kun sitä ennen kuljin nappi auki pari viikkoa. Niin ja alkupainondeksi oli 20,4 eli ihan hoikka.

        mulla molemmis raskauksis heti 5viikolta ruveenut tavishousut puristamaan niin ettei voinut pitää kiinni!! 9 viikolla tuntemattomat jo huomas! oli 165 ja 48kg ennen ekaa ja nyt 55kg ennen raskautta... et jos ei mahassa oon läskiä ym edessä niin se puskee esiin kun ei voi kätkeytyä läskiin ;). sydän äänet kuulin ekalla jo 6 2!! ja liikkeet 14 viikolla... kun taas mun tukeva kaveri jäi kauas normaaliajoista, kuuli sydän äänet vasta 13 viikolla.
        luojankiitos tunikoista peittelemisessä ;D


      • Kevättä odotellen
        terttuliinikkä kirjoitti:

        mulla molemmis raskauksis heti 5viikolta ruveenut tavishousut puristamaan niin ettei voinut pitää kiinni!! 9 viikolla tuntemattomat jo huomas! oli 165 ja 48kg ennen ekaa ja nyt 55kg ennen raskautta... et jos ei mahassa oon läskiä ym edessä niin se puskee esiin kun ei voi kätkeytyä läskiin ;). sydän äänet kuulin ekalla jo 6 2!! ja liikkeet 14 viikolla... kun taas mun tukeva kaveri jäi kauas normaaliajoista, kuuli sydän äänet vasta 13 viikolla.
        luojankiitos tunikoista peittelemisessä ;D

        Lukisit ees topicin. Sä oot ihan pihalla näköjään siitä, missä tässä keskustelussa alunperin on ollut kyse.


    • Harhakäsitykset pois

      vaikea hyväksyä, että jos alkuraskaudessa vatsa kasvaa, niin se ei ole se vauva, joka siellä kasvaa vaan turvotusta. Oli sitten hoikka, normaali tai pyöreämpi ihminen kysymyksessä tulos on sama, vaikka olisi synnyttänyt jo aikaisemminkin. Varsinainen oikea vauvamaha näkyy siis paljon myöhemmin, sillä kohtukin on vielä normaalin kokoinen vielä rv7, mutta turvotusmaha kyllä voi näkyä jo noin alussa. Kohtu on ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan suojassa pikkulantiossa, eikä vielä erityisemmin vaikuta kehon muovautumiseen.

      Luulisi, että tästä ei tarvisi kinastella ja laittaa hernettä nenään. Tuo linkki, joka tänne on laitettu on todella hyvä ja sitä olisi hyvä jokaisen vilkaista, jotta ei tulisi harhakäsityksiä.

      • inttäjä

        että kukaan ei ole väittänyt itse vauvan olevan niin iso että raskausmaha näkyy jo normaalia aiemmin.
        Vaan on pohdittu että jos ei ole turvotusta, mitä se voi olla.


      • Ihaa78
        inttäjä kirjoitti:

        että kukaan ei ole väittänyt itse vauvan olevan niin iso että raskausmaha näkyy jo normaalia aiemmin.
        Vaan on pohdittu että jos ei ole turvotusta, mitä se voi olla.

        kyllä kaikki sen tietysti ymmärtää miten pieniä itse vauvat ovat vielä alkuraskaudessa, haloo, ei tässä kukaan väitäkkään että vauvat kasvaisivat jättivauhtia tai jotain!?!

        jos maha on joillain alussa isompi kuin toisilla, NIIN SITTEN ON!!! Sitä on turha alkaa muiden kiistämään tai aprikoimaan tai väittelemään asiasta. Tämä ei ole mikään kilpailu.
        AP kyseli onko muilla samaa, ja vastaus on, kyllä joillain on. Että se siitä.
        Niin ja voivat ne vauvatkin eri tahtia kasvaa, minulla tässä raskaudessa on pienokainen jo paljon suurempi kuin sisaruksensa samoilla viikoilla.

        Olemme kaikki erilaisia, ja niin ovat mahamme ja raskautemmekin!


      • Sanompavaan

        kävin alkuraskauden ultrassa gynellä rv7 ja sanoi ihan selvästi,että hyvin on kohtu pyöristynyt ja noussut, näkyy selvästi odotus jo siitä. Mitään muuta turvotusta ei ole. Kannattaa siis muistaa, että jokaisen ruumiinrakenne vaikuttaa näihin kiveen hakattuihin tietoihin. Kaikki ei ole ihan niin mustavalkoista...


      • Muuten hyvä...
        Sanompavaan kirjoitti:

        kävin alkuraskauden ultrassa gynellä rv7 ja sanoi ihan selvästi,että hyvin on kohtu pyöristynyt ja noussut, näkyy selvästi odotus jo siitä. Mitään muuta turvotusta ei ole. Kannattaa siis muistaa, että jokaisen ruumiinrakenne vaikuttaa näihin kiveen hakattuihin tietoihin. Kaikki ei ole ihan niin mustavalkoista...

        Niinhän se onkin, eli kohtu tosiaan pyöristyy siinä rv 7 tienoilla, mutta se on aivan eri asia kuin että kohtu kasvaa. Kohdun kasvaminen alkaa vasta neljännen raskauskuukauden alussa. Ruumiinrakenne ei siis vaikuta kyllä kohdun kasvamiseen, kaikki aikanaan :). Aikamoinen yksilöllinen ero sulla täytyisi olla, jos sulla kohtu kasvaisi nyt ollessasi rv 7, kun muilla se muokkaa kehoa vasta n. rv18 :D. Eli alla vielä selvennykseksi, mitä tarkoitan.

        "Kohtu on vielä seitsemännellä raskausviikolla normaalin kokoinen, tosin hieman pyöristynyt. Sisätutkimuksessa kohtu saattaa tuntua tällöin epäsymmetriseltä siltä puolelta, johon munasolu on kiinnittynyt. Gynekologisessa tutkimuksessa huomataan lisäksi kohdun kaulaosan ja emättimen sidekudoksen löystyneen ja turvonneen, alueen verekkyyden lisääntyneen ja limakalvojen muuttuneen sinertäväksi sekä kohdun kaulaosan pehmentyneen alaosastaan.

        Kohtu on ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan suojassa pikkulantiossa, eikä vielä erityisemmin vaikuta kehon muovautumiseen. Kohdun pyöristyminen ja verenvirtauksen vilkastuminen sekä verisuoniston laajeneminen saavat aikaan äidille tihentynyttä virtsaamistarvetta, joka helpottuu 12. raskausviikon jälkeen kohdun noustua ylemmäksi. Neljännen raskauskuukauden alussa kohtu nousee ylös pikkulantiosta ja alkaa muokata äidin ulkonäköä. Tällöin kohdun pohja on navan ja häpyliitoksen puolivälissä."

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259


      • äiti -78
        Muuten hyvä... kirjoitti:

        Niinhän se onkin, eli kohtu tosiaan pyöristyy siinä rv 7 tienoilla, mutta se on aivan eri asia kuin että kohtu kasvaa. Kohdun kasvaminen alkaa vasta neljännen raskauskuukauden alussa. Ruumiinrakenne ei siis vaikuta kyllä kohdun kasvamiseen, kaikki aikanaan :). Aikamoinen yksilöllinen ero sulla täytyisi olla, jos sulla kohtu kasvaisi nyt ollessasi rv 7, kun muilla se muokkaa kehoa vasta n. rv18 :D. Eli alla vielä selvennykseksi, mitä tarkoitan.

        "Kohtu on vielä seitsemännellä raskausviikolla normaalin kokoinen, tosin hieman pyöristynyt. Sisätutkimuksessa kohtu saattaa tuntua tällöin epäsymmetriseltä siltä puolelta, johon munasolu on kiinnittynyt. Gynekologisessa tutkimuksessa huomataan lisäksi kohdun kaulaosan ja emättimen sidekudoksen löystyneen ja turvonneen, alueen verekkyyden lisääntyneen ja limakalvojen muuttuneen sinertäväksi sekä kohdun kaulaosan pehmentyneen alaosastaan.

        Kohtu on ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan suojassa pikkulantiossa, eikä vielä erityisemmin vaikuta kehon muovautumiseen. Kohdun pyöristyminen ja verenvirtauksen vilkastuminen sekä verisuoniston laajeneminen saavat aikaan äidille tihentynyttä virtsaamistarvetta, joka helpottuu 12. raskausviikon jälkeen kohdun noustua ylemmäksi. Neljännen raskauskuukauden alussa kohtu nousee ylös pikkulantiosta ja alkaa muokata äidin ulkonäköä. Tällöin kohdun pohja on navan ja häpyliitoksen puolivälissä."

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259

        hei!!!
        mulla tämä on kuudes raskaus ja KYLLÄ se pitää paikkansa että vauvamaha voi nousta jo tosi aikaseen näkyviin......itelläni on koko raskauden ajan "ihmetelty" vatsani kokoa ja tarkkailtu mitään normaalista poikkeavaa ei ole......viikolla 14 3 olin neuvolassa ja kohdunpohjan korkeus oli jo 15cm ja odotan vain yhtä....painoa ei ole tullut päinvastoin se on laskenut 3kg,paineet on hyvät ja hb oli 140..vauvan liikkeet alkoi tuntua jo viikoilla 12 ja viikolla 14 sen näki ja tunsi jo vatsanpäältäkin...jolloin sisaruksetkin sen tunsi ja voi sitä iloa ja riemua.....eiköhän se oo niin että jokainen meistä o oma yksilönsä eikä verrata meitä ketään muihin,itellänikin tämä raskaus on ollut täysin erilainen kun muut........onnellista odotusta kaikille ja vauvamahaa kasvatellessa toiset isompaa toiset pienempää......hyvää kesää jokaiselle odottajalle!!


    • Äityli87

      .. alkoi maha näkyä vasta rv 16. Veikkaanpa että saat useamman lapsen kerrallaan tai olet pidemmällä kuin tiedätkään. Mulle selvisi ultrassa että olen pari viikkoa pidemmällä kuin oli aijemmin neuvolassa laskettu.

      • pohdin samaa itsellä

        mulla on käynyt sama mielessä. Muistan vain että pian kuukautisten loppumisen jålkeen tunsin kipua alavatsassa, vähän niinkuin ovulaatio kipua, mut neuvolan laskureiden mukaan hedelmöitys olisi tapahtunut paljon myöhemmin.. Saa nähdä. Viikko, niin eka ultra koittaa..


    • LäskiOdottajako?!

      Mä ainakin myönnän hyvällä itsetunnolla et olen nyt 16vk:lla raskaana ja mun maha on pömpöttänyt jo 12viikolta asti ihan siitä syystä että olen syönyt ihan helvetisti ja lihonut joku 6kg ennen raskautta.
      Ja tää johtuu siitä etten yksinkertaisesti jaksa enää liikkua yhtä paljon kuin ennen raskautta koska aloitin istumatyöt juuri ennen raskautta ja silloin jo tuli ekat pari kiloa lisää ja syön entistä enemmän ruokaa ja herkkuja mitä en tehnyt ennen raskauttakaan mut silti oon hoikka eikä maha näy kuin tietyssä paidassa vain ja aion todellakkin saada vatsani pois raskausmahan tieltä koska en halua enempää tiikerinraitoja nahkaani :D
      Olen siis 170cm ja painan nyt 63kg

      • amy2010

        Hei vaan taas kaikille!! Tännehän kunnon matsi on syntynyt :DDD Anyway sori kaikki tietäjät että raskausmahaa ei voi olla nyt jo, niin kyllä voi, mulla ei vain ole itselläni henkkoht ollut ihan näin alussa monella tutullani kyllä.. 3 edellisestä tuli 10 viikon jälkeen mahaa, vaikka koko raskauksien aikana painoa on tullut 7-10 kg ja kaikki lähtenyt pois löysä nahka vain jäänyt :DD.. Uskoisin että omalla kohdallani on joko kyse kaksosista (tosin kummankaan meidän suvussa ei ole ennen ollut) tai koska raskauksia on niin monta takana ja pientä :DD löysyyttä vatsanahassa niin sen takia vain näkyy jo nyt niin hyvin :)) En ole voinut huonosti,ei ole turvotusta,ei ilmavaivoja ym. mitään vaivoja, neuvolassa kaikki ok..ekaa ultraa odotellen ja ihan yleisesti vain kyselin onko muita ja kuinka he voivat..ei ollut tarkoitus aloittaa kolmatta maailmansotaa :DD

        Ihanaa talven jatkoa


      • rv 28+4
        amy2010 kirjoitti:

        Hei vaan taas kaikille!! Tännehän kunnon matsi on syntynyt :DDD Anyway sori kaikki tietäjät että raskausmahaa ei voi olla nyt jo, niin kyllä voi, mulla ei vain ole itselläni henkkoht ollut ihan näin alussa monella tutullani kyllä.. 3 edellisestä tuli 10 viikon jälkeen mahaa, vaikka koko raskauksien aikana painoa on tullut 7-10 kg ja kaikki lähtenyt pois löysä nahka vain jäänyt :DD.. Uskoisin että omalla kohdallani on joko kyse kaksosista (tosin kummankaan meidän suvussa ei ole ennen ollut) tai koska raskauksia on niin monta takana ja pientä :DD löysyyttä vatsanahassa niin sen takia vain näkyy jo nyt niin hyvin :)) En ole voinut huonosti,ei ole turvotusta,ei ilmavaivoja ym. mitään vaivoja, neuvolassa kaikki ok..ekaa ultraa odotellen ja ihan yleisesti vain kyselin onko muita ja kuinka he voivat..ei ollut tarkoitus aloittaa kolmatta maailmansotaa :DD

        Ihanaa talven jatkoa

        turha tänne yrittää kenenkään saada edes faktatietoa ujutettua, koska täällä on jotkut näköjään niin fanaattisia odottajia, ja haluavat nyt pitää ehdottomasti kiinni siitä, että kyseessä on vauvamaha raskauden alkumetreillä. Antaa asian olla, niin heillä on hyvä mieli. Kaikki eivät vain halua uskoa mihinkään muuhun kuin vauvamahaan alusta alkaen, joten suodaan se heille, vaikka vauvamaha onkin vasta paljon myöhemmin, silloin kun kohtukin alkaa kasvamaan.

        "kyllä kaikki sen tietysti ymmärtää miten pieniä itse vauvat ovat vielä alkuraskaudessa, haloo, ei tässä kukaan väitäkkään että vauvat kasvaisivat jättivauhtia tai jotain!?!"

        Ai niinkö? Miksi täällä puhutaan sitten VAUVAmahasta vaikka alkuperäinen kirjoittaja on vasta alussa ja puhuu itse isosta mahasta, joka on varmasti totta, enkä epäile yhtään etteikö alussa turvotusta voisi olla. Täällä kovin moni mieltää sen vauvamahaksi vastoin parempaa tietoa. Älkää viitsikö johtaa ihmisiä harhaan. Täällä muuten ei ole kyse mistään kilpailusta, todella lapsellista tuollaisia edes puhua.

        Alkuperäiselle sanon, että älä välitä näistä riidanhaastajista, täältä ei kaikilta saa asiallisia vastauksia. Kokemuksesta voin sanoa, että molemmista raskauksista minullakin on ollut alussa turvotusta ja se on ihan normaalia. Tästä toisesta tosin enemmän kuin ensimmäisestä ja turvotus näkyi täten nyt herkemmin. Raskausmaha alkoi näkyä ensimmäisestä vasta 3kk:tta ennen laskettua aikaa ja nyt tokasta rv 18.


      • En kyllä
        rv 28+4 kirjoitti:

        turha tänne yrittää kenenkään saada edes faktatietoa ujutettua, koska täällä on jotkut näköjään niin fanaattisia odottajia, ja haluavat nyt pitää ehdottomasti kiinni siitä, että kyseessä on vauvamaha raskauden alkumetreillä. Antaa asian olla, niin heillä on hyvä mieli. Kaikki eivät vain halua uskoa mihinkään muuhun kuin vauvamahaan alusta alkaen, joten suodaan se heille, vaikka vauvamaha onkin vasta paljon myöhemmin, silloin kun kohtukin alkaa kasvamaan.

        "kyllä kaikki sen tietysti ymmärtää miten pieniä itse vauvat ovat vielä alkuraskaudessa, haloo, ei tässä kukaan väitäkkään että vauvat kasvaisivat jättivauhtia tai jotain!?!"

        Ai niinkö? Miksi täällä puhutaan sitten VAUVAmahasta vaikka alkuperäinen kirjoittaja on vasta alussa ja puhuu itse isosta mahasta, joka on varmasti totta, enkä epäile yhtään etteikö alussa turvotusta voisi olla. Täällä kovin moni mieltää sen vauvamahaksi vastoin parempaa tietoa. Älkää viitsikö johtaa ihmisiä harhaan. Täällä muuten ei ole kyse mistään kilpailusta, todella lapsellista tuollaisia edes puhua.

        Alkuperäiselle sanon, että älä välitä näistä riidanhaastajista, täältä ei kaikilta saa asiallisia vastauksia. Kokemuksesta voin sanoa, että molemmista raskauksista minullakin on ollut alussa turvotusta ja se on ihan normaalia. Tästä toisesta tosin enemmän kuin ensimmäisestä ja turvotus näkyi täten nyt herkemmin. Raskausmaha alkoi näkyä ensimmäisestä vasta 3kk:tta ennen laskettua aikaa ja nyt tokasta rv 18.

        ainakaan äkkivilkaisulla nähnyt yhdessäkään kirjoituksessa puhuttavan VAUVAmahasta vaan RASKAUSmahasta.

        Samahan se on mistä se vatsan kasvu johtuu, turvotuksesta tai mistä tahansa. Jos se kasvanut maha on "seurausta" raskaudesta eikä lihomisesta, niin kyllä se on silloin raskausmahaa jos sen tuntemattomammat ihmisetkin huomaavat. Turha siinä on sano että vatsa EI VOI raskaudesta johtuen kasvaa ennen sitä ja sitä viikkoa, jos se joillakin kasvaa jo aikaisilla viikoilla.


      • rv 28+4
        En kyllä kirjoitti:

        ainakaan äkkivilkaisulla nähnyt yhdessäkään kirjoituksessa puhuttavan VAUVAmahasta vaan RASKAUSmahasta.

        Samahan se on mistä se vatsan kasvu johtuu, turvotuksesta tai mistä tahansa. Jos se kasvanut maha on "seurausta" raskaudesta eikä lihomisesta, niin kyllä se on silloin raskausmahaa jos sen tuntemattomammat ihmisetkin huomaavat. Turha siinä on sano että vatsa EI VOI raskaudesta johtuen kasvaa ennen sitä ja sitä viikkoa, jos se joillakin kasvaa jo aikaisilla viikoilla.

        Meneepä viilaamiseksi... Mistä sait päähäsi, että minun mielestäni vatsa ei raskaudesta johtuen voisi kasvaa ennen tiettyjä viikkoja? Tottakai maha voi kasvaa alussa, vaikka kohtu ei vielä kasvakaan. Itse tarkoitin vauvamahalla sitä varsinaista vauvan kasvua, joka tulee paljon myöhemmin (taisin muutamassa kohtaa vahingossa käyttää sanaa "raskausmaha").

        Olet oikeassa, että jos alkuraskaudessa vatsa kasvaa ja on turvotustakin, niin tottakai se on raskausmahaa, koska siitähän se turvotus nimenomaan johtuu useimmiten, ellei ole jotain muuta taustalla esim. ilmavaivoja tms.

        Alkuperäiselle vielä unohdin sanoa, että turvotukseen auttaa tavallisesti suolaisten ruokien välttäminen, esim. pizza illalla aiheuttaa useimmille turvotusta seuraavana päivänä. Tulee myös varoa limppareita, soodavettä ja samariinia. Turvotuksesta on hyvä keskustella terveydenhoitajan kanssa. Äkillinen turvotus tai painon nousu yli 0,5 kg viikossa on tärkeää huomioida.


      • Siipu
        rv 28+4 kirjoitti:

        Meneepä viilaamiseksi... Mistä sait päähäsi, että minun mielestäni vatsa ei raskaudesta johtuen voisi kasvaa ennen tiettyjä viikkoja? Tottakai maha voi kasvaa alussa, vaikka kohtu ei vielä kasvakaan. Itse tarkoitin vauvamahalla sitä varsinaista vauvan kasvua, joka tulee paljon myöhemmin (taisin muutamassa kohtaa vahingossa käyttää sanaa "raskausmaha").

        Olet oikeassa, että jos alkuraskaudessa vatsa kasvaa ja on turvotustakin, niin tottakai se on raskausmahaa, koska siitähän se turvotus nimenomaan johtuu useimmiten, ellei ole jotain muuta taustalla esim. ilmavaivoja tms.

        Alkuperäiselle vielä unohdin sanoa, että turvotukseen auttaa tavallisesti suolaisten ruokien välttäminen, esim. pizza illalla aiheuttaa useimmille turvotusta seuraavana päivänä. Tulee myös varoa limppareita, soodavettä ja samariinia. Turvotuksesta on hyvä keskustella terveydenhoitajan kanssa. Äkillinen turvotus tai painon nousu yli 0,5 kg viikossa on tärkeää huomioida.

        Itse odotan nyt toista ja oon rv 23. Mä uskon kyllä vahvasti että raskauksien määrä vaikuttaa mahan esiin tulemiseen, ja kun kaikki ollaan yksilöitä ei mun mielestä voida sanoa tiettyä raskausviikkoa milloin sen mahan pitäis pullahtaa. Ensimmäistä odotessa tuskailin kun tuntui että maha ei ikinä ala kunnolla näkymään, mutta kyllähän se sieltä alkoi vähitellen kasvamaan. Nyt kun tätä toista aloin odottamaan niin säikähdinkin vähän miten nopeasti maha alkoi pyöristyä. Eikä mulla omasta mielestä turvotustakaan ole pahemmin ollut. Töissä sain ensimmäisiä onnittelua jo joskus rv 10 ja oli aika noloa omasta mielestä sanoa että ihan alussahan tässä vielä ollaan kun en nyt vielä silloin olisi puolituttujen halunnut tietävän. Joskus rv 14 kysyin sit neuvolatädiltä että miks mun maha on jo näin iso suhteessa ekaan niin sanoi vain että toista odottaessa yleensä alkaa nopeammin näkymään. Ja ekaa odottaessa painoin viisi kiloa enemmän. Ja nyt rv 23 painoa tullut 4kg. Ja olen ihan normaalipainoinen. Kaveri odottaa samaan aikaan ensimmäistään ja meillä on lasketut ajat peräkkäisinä päivinä. Kaverikin sanoi että siehän oot kessin kasvattanut ja kysyi paljon on noussut paino. No kaverin paino oli noussut kilon enemmän kuin omani. Kaveri sanoikin että alkaa jo maha vähän näkymään mutta voisi vielä helposti vaatteella peittää vauvamahansa jos tahtoisi. Mä en kyllä mahaani saa piiloon enää millään konstilla. Ja tosi ärsyttävää että pitää verrata ja päivitellä mahan kokoa, minkä minä sille mahdan. Tulee vaan fiilis että "toi on syöny ittesä jo noin läskiksi". Ja yritä siinä sit selitellä että kun en oo ees paljoo lihonut että painan saman verran vähän yli puolen välin raskautta kuin esikoista alkaessani odottamaan ja silloin ei masu vielä näin aikaisin näkynyt. Yksilöllistä! Enkä minäkään sit usko että vauvat huippuvauhtia kasvais niillä joiden maha alkaa aiemmin näky. Meidän pieni oli rv 20 ultrassa 20 g keskimääräistä pienempi mutta normaali silti.


      • rv 28+4
        Siipu kirjoitti:

        Itse odotan nyt toista ja oon rv 23. Mä uskon kyllä vahvasti että raskauksien määrä vaikuttaa mahan esiin tulemiseen, ja kun kaikki ollaan yksilöitä ei mun mielestä voida sanoa tiettyä raskausviikkoa milloin sen mahan pitäis pullahtaa. Ensimmäistä odotessa tuskailin kun tuntui että maha ei ikinä ala kunnolla näkymään, mutta kyllähän se sieltä alkoi vähitellen kasvamaan. Nyt kun tätä toista aloin odottamaan niin säikähdinkin vähän miten nopeasti maha alkoi pyöristyä. Eikä mulla omasta mielestä turvotustakaan ole pahemmin ollut. Töissä sain ensimmäisiä onnittelua jo joskus rv 10 ja oli aika noloa omasta mielestä sanoa että ihan alussahan tässä vielä ollaan kun en nyt vielä silloin olisi puolituttujen halunnut tietävän. Joskus rv 14 kysyin sit neuvolatädiltä että miks mun maha on jo näin iso suhteessa ekaan niin sanoi vain että toista odottaessa yleensä alkaa nopeammin näkymään. Ja ekaa odottaessa painoin viisi kiloa enemmän. Ja nyt rv 23 painoa tullut 4kg. Ja olen ihan normaalipainoinen. Kaveri odottaa samaan aikaan ensimmäistään ja meillä on lasketut ajat peräkkäisinä päivinä. Kaverikin sanoi että siehän oot kessin kasvattanut ja kysyi paljon on noussut paino. No kaverin paino oli noussut kilon enemmän kuin omani. Kaveri sanoikin että alkaa jo maha vähän näkymään mutta voisi vielä helposti vaatteella peittää vauvamahansa jos tahtoisi. Mä en kyllä mahaani saa piiloon enää millään konstilla. Ja tosi ärsyttävää että pitää verrata ja päivitellä mahan kokoa, minkä minä sille mahdan. Tulee vaan fiilis että "toi on syöny ittesä jo noin läskiksi". Ja yritä siinä sit selitellä että kun en oo ees paljoo lihonut että painan saman verran vähän yli puolen välin raskautta kuin esikoista alkaessani odottamaan ja silloin ei masu vielä näin aikaisin näkynyt. Yksilöllistä! Enkä minäkään sit usko että vauvat huippuvauhtia kasvais niillä joiden maha alkaa aiemmin näky. Meidän pieni oli rv 20 ultrassa 20 g keskimääräistä pienempi mutta normaali silti.

        mieltä kanssasi. Yksilöllistähän se on, koska raskaus näkyy. Siitähän tässä nyt näköjään otettiin enemmän hernettä nenään, kun kohtu alkaa kasvamaan myöhemmässä vaiheessa vasta, joka ei tosin sitä tarkoita etteikö raskausmahaa voisi olla aikaisemmin, varsinkin jos on jo aikaisemmin synnyttänyt, mutta moni ilmeisesti ymmärsi, että jos raskausmahaa on jo alkuraskaudessa, niin se liittyisi kohdun kasvamiseen. Luulen, että tästäkin kannanotosta luultavasti tullaan vääristelemään.

        Huomasin, että tässä keskustelussa aika paljon väänneltiin toisten sanomisia ihan joksikin muuksi, mitä oli tarkoitettu ja on paljon saman toistoa. Vauvat eivät tosiaan kasva yhtään sen nopeammin oli yksi tai useampi raskaus takana vaikka raskausmaha näkyisi toisesta aikaisemmin. Sehän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että paikat ovat jo valmiiksi venyneet edellisestä raskaudesta ja turvotuksesta.

        Minulla esim. ei tässä toisessa raskaudessa ole ollut liitos- tai muitakaan ns. venymiskipuja, kuten ensimmäisestä oli ja aika kipeitäkin sellaisia. Molemmista kuitenkin on ollut turvotusta vatsan kohdalla, mutta paino on noussut vasta aivan loppuraskaudesta, joten tässäkin varmaan käy niin.


      • Tuore odottaja
        En kyllä kirjoitti:

        ainakaan äkkivilkaisulla nähnyt yhdessäkään kirjoituksessa puhuttavan VAUVAmahasta vaan RASKAUSmahasta.

        Samahan se on mistä se vatsan kasvu johtuu, turvotuksesta tai mistä tahansa. Jos se kasvanut maha on "seurausta" raskaudesta eikä lihomisesta, niin kyllä se on silloin raskausmahaa jos sen tuntemattomammat ihmisetkin huomaavat. Turha siinä on sano että vatsa EI VOI raskaudesta johtuen kasvaa ennen sitä ja sitä viikkoa, jos se joillakin kasvaa jo aikaisilla viikoilla.

        Minäkin tässä olen ihmetellyt, että mistä oikein riidellään. Kaikki puhuvat samasta asiasta eri nimillä. Joillain raskaus näkyy mahasta jo ensimmäisillä viikoilla. Ei se tietenkään sen vauvan koosta johdu, koska eihän se vauva ole kuin onnettoman pieni vielä, mutta maha on silti raskaudesta johtuen selvästi isompi.

        Minulle ensimmäisessä raskaudessa muistaakseni joskus 18 viikon kieppeillä alkoi maha kasvaa siten, että kun aamulla makasin sängyllä selälläni, oli selkeä pieni kumpu mahan päällä. Kun sitten kävin vessassa, oli kumpu hävinnyt. Täysi virtsarakko siis ilmeisesti painoi jotenkin kohtua niin, että se pullistui selvästi näkyviin. Tämä alkoi toisessa raskaudessa jo viikolla 15 ja kolmannessa raskaudessa viikolla 12. Neljännessä raskaudessa havaitsin sen ensimmäisen kerran viikolla 10, mutta se saattoi johtua siitä, että osasin odottaa sitä ja tarkkailin tilannetta. Tänä aamuna aloin ihmetellä ihan samaa ilmiötä jälleen ja nyt raskaus on vasta ihan alussa. Eihän se nyt tietenkään se vauva ole, mikä siellä on kasvanut niin paljon, mutta jokin on. Sellaista kudoksiin tulevaa turvotusta se ei ainakaan voi olla, koska ei ole mitenkään samanlaista kuin turvotus yleensä.


    • hennaliina

      en nähnyt kenenkään laittavan mitään venyneistä vatsanpeitteistä. elikkä ekassa raskaudessa vatsalihakset on useimmiten timmissä kunnossa ja ne pitävät sen vatsan aisoissa. eli ei välttämättä ne turvotuksetkaan näy. mitä useampi raskaus, tai mitä nopeammin alkaa odottaa seuraavaa, sitä huonommin vatsalihakset/vatsanpeitteet ovat palautuneet edellisestä raskaudesta, joten ne antavat periksi helpommin ja se sitten näkyy sellaisena pömppänä. ap:lla ja monella muulla useamman lapsen äidillä voi olla jääneet lihastreenit vähäiselle ja siksi viidenkin vuoden tauon jälkeen se maha humpsahtaa esiin. mutta eihän niistä kaksosista tai KOLMOSISTA koskaan tiedä ;)

      • naij

        siis, hyvät ihmiset..
        itse olen aivan alussa raskaana nyt 10 0 mutta olen seurannut vierestä niin monen ihmisen raskauden ja ihmetellyt mahan kasvua. itselläni maha ei näy yhtään vielä mutta se on totta, jos on ennen synnyttänyt niin maha on jo kerran venynyt ja sen siis on helpompi tulla esiin heti alkumetreillä.
        älkää siis kinastelko näin tyhmästä asiasta, jokaisen raskaus on erilainen, ei sille ole mitään tiettyä muottia milloin mikäkin tapahtuu.
        ja kun on sanottukin että heilläkään ei ensimmäisellä raskaudessa vatsa näkynyt niin aikaisin. ei oikeasti voi tällaisesta asiasta tapella.. kun luin tätä niin oikeesti nauroin, koska on niin tyhmä kinastelun aihe.
        jokaisella kasvaa vatsa eri tahtiin, se on selvä. ensimmäisessä raskaudessa ei kasva niin äkkiä mutta seuraavissa kyllä, se johtuu tasan siitä että vatsa on kerran jo venynyt kunnolla ja sen on helpompi tulla esiin aiemmin!


      • masukas
        naij kirjoitti:

        siis, hyvät ihmiset..
        itse olen aivan alussa raskaana nyt 10 0 mutta olen seurannut vierestä niin monen ihmisen raskauden ja ihmetellyt mahan kasvua. itselläni maha ei näy yhtään vielä mutta se on totta, jos on ennen synnyttänyt niin maha on jo kerran venynyt ja sen siis on helpompi tulla esiin heti alkumetreillä.
        älkää siis kinastelko näin tyhmästä asiasta, jokaisen raskaus on erilainen, ei sille ole mitään tiettyä muottia milloin mikäkin tapahtuu.
        ja kun on sanottukin että heilläkään ei ensimmäisellä raskaudessa vatsa näkynyt niin aikaisin. ei oikeasti voi tällaisesta asiasta tapella.. kun luin tätä niin oikeesti nauroin, koska on niin tyhmä kinastelun aihe.
        jokaisella kasvaa vatsa eri tahtiin, se on selvä. ensimmäisessä raskaudessa ei kasva niin äkkiä mutta seuraavissa kyllä, se johtuu tasan siitä että vatsa on kerran jo venynyt kunnolla ja sen on helpompi tulla esiin aiemmin!

        Ihme sota tännekin on saatu aikaseksi tälläsestä asiasta... On se kumma kun pitä kinastella asioista joille ei todellkaan ole mitään tiettyä kaikenkattavaa kaavaa olemassa.

        Itse olen rv 20. Ekassa ultrassa viikoilla 11-12 kätilökin oli ihan ihmeissään siitä kuinka mulla voi olla kohtu niin ylhäällä ja edessä jo siinä vaiheessa. Olihan sitä turvotusta ollut ultraa aiemmin ja paljon, ja vatsa näytti aivan raskausmahalta vaikka varmasti olikin pelkkää turvotusta. Kuitenkin siinä 11 viikolla tunsin jo kohdun alavatsalta aivan selvästi, joka siis johtui vain siitä että mulla on todella paljon eteenpäin kallistunut kohtu. Noin viikolla 14 turvotukset hävisi ja tilalle tuli vain pieni myökky alavatsan kohdalle. Siitä se sitten lähti kasvamaan, ja nyt näkyy jo selvästi. Tässä vaiheessa missä nyt olen, ei varmaankaan enää tarvitse kinastella mahan näkymisestä...

        Mun mielipide on se, että jokaisen mahat kasvaa eritahtia ja erilaisiksi. No okei, eihän nyt tietenkään 5 viikolla voi mikään vauvan sieltä mahasta erottua, mutta luultavasti on turvotusta joka monesti kuuluu raskauteen. Esimerkkinä vaikka, että minulla näkyy nyt ja näkyi aiemminkin vatsa selvästi, kun taas eräällä tutulla ensimmäiset pyristymiset saattoi erottaa vasta rv 25 jälkeen. Mutta hänelläkin maha kasvoi loppua kohden todella isoksi. Erilaisia ollaan kaikki, ja luulen kyllä että ruuminrakenne, lantio yms. voivat vaikuttaa siihen mahan kokoon/muotoon/näkyvyyteen tavalla tai toisella..


      • se

        Lihastreenin vähyydestä johdu että vatsa pömpöttää. Kun vatsapeitteet ja lihakset ovat erkautuneet niitä et millään treenillä takasi saa. Itse treenannut ja vatsalihakset on kondiksessa mutta silti vatsa pömpöttää. Ja treenin jälkeen vielä enemmän kun lihakset ns. turvoksissa. Erkaantuneet ovat ja rahaa tarvii jos net takasi kondikseen haluaisin... eli leikkaupöydälle...


    • ksejrof

      tässä teille faktaa 8-12 viikkoisista alkioista http://www.vau.fi/raskaus/Raskaus-viikko-viikolta/

      todellakaan ei ole se vauva joka siellä mahaa ulospäin työntää, kun jollakulla naisella saattaa olla hyvänlaatuinen tuon kokoinen kasvainkin ;D en kyllä sitäkään ymmärrä miksi joillekin on niin hirveä ongelma jos joku tahtoo sanoa vauvamahaksi vaikka onkin pelkkää turvtusta. Niinhän se on että oma keho ja sen muutokset tuottaa myös onnea raskausaikana :) ja ainakin isukille se raskaus tulee todellisemmaksi vasta kun sitä mahaa kunnolla näkyy. Itsellä alkoi vatsa kasvaa tosi myöhään.

      • löppömasu

        Tämäkin aihe on niin yksilöllinen =)
        Itsellä 4 raskaus ja vatsa pömpöttää. Johtuen edellisten raskauksien venytyksistä. Eli vatsalihakset on erkautuneet (ja niitä et reenaamalla saa takasi, vain kirurgin pöydällä) ja harrastanut olen tanssia ja kuntosalia, joten luulisin että ne on kuiten kunnossa. Toinen asia on että ny en ole voinut loukkaantumisesta johtuen kauheesti kuntoilla ja suvun geenit tekee sen että se ylimääräinen kertyy vatsan kohdalle. Vaikkakin ylipainoa ei ole. Jotenka minulla vatsa pömpöttää oikeen kunnolla nyt kun odotan.. Ja pituudestani (lyhyt) johtuen joka raskaus on ollut loppuvaiheessa valtava =).
        Ystäväpiirissäni on erikokoisia odottajia. Osalla vatsaa ei ole näkynyt tuskin lainkaan, edes viimisillään ja osalla melkeempäs heti...
        Itse kamppailen että saan pidettyä vatsan piilossa koska en halua tästä vielä kertoa... Ja se on vaikeaa koska se näkyy... Ja yleensä olen kulkenut tiukoissa vaatteissa (vielä ihan vasta) ilman "tursotusta" kiitos treenin... mutta nyt pitää etsiä niitä tunikoita sun muita.. onneksi ovat muodissa ;D


      • no niin
        löppömasu kirjoitti:

        Tämäkin aihe on niin yksilöllinen =)
        Itsellä 4 raskaus ja vatsa pömpöttää. Johtuen edellisten raskauksien venytyksistä. Eli vatsalihakset on erkautuneet (ja niitä et reenaamalla saa takasi, vain kirurgin pöydällä) ja harrastanut olen tanssia ja kuntosalia, joten luulisin että ne on kuiten kunnossa. Toinen asia on että ny en ole voinut loukkaantumisesta johtuen kauheesti kuntoilla ja suvun geenit tekee sen että se ylimääräinen kertyy vatsan kohdalle. Vaikkakin ylipainoa ei ole. Jotenka minulla vatsa pömpöttää oikeen kunnolla nyt kun odotan.. Ja pituudestani (lyhyt) johtuen joka raskaus on ollut loppuvaiheessa valtava =).
        Ystäväpiirissäni on erikokoisia odottajia. Osalla vatsaa ei ole näkynyt tuskin lainkaan, edes viimisillään ja osalla melkeempäs heti...
        Itse kamppailen että saan pidettyä vatsan piilossa koska en halua tästä vielä kertoa... Ja se on vaikeaa koska se näkyy... Ja yleensä olen kulkenut tiukoissa vaatteissa (vielä ihan vasta) ilman "tursotusta" kiitos treenin... mutta nyt pitää etsiä niitä tunikoita sun muita.. onneksi ovat muodissa ;D

        rupesin täältä netistä kahtelemaan just tätä että voiko raskaus näkyä jo alussa ja onnekseni huomasin että se on ihan normaalia :) mulla toinen raskaus, ensimmäinen lapsi 1,5v. nyt on vasta 4-5vk ja tuntuu että maha jo näkyy, tuntuu tosi isolta vaikkei eka neuvolakäyntiä ole vielä edes ollut. minä kans hoikka 163/52. luulen että hoikilla näkyy muutenki raskaus aikasemmin ku jollain ylipainoisilla ei erota raskausmahaa ku on mahaa muutenki


      • Kevättä odotellen
        no niin kirjoitti:

        rupesin täältä netistä kahtelemaan just tätä että voiko raskaus näkyä jo alussa ja onnekseni huomasin että se on ihan normaalia :) mulla toinen raskaus, ensimmäinen lapsi 1,5v. nyt on vasta 4-5vk ja tuntuu että maha jo näkyy, tuntuu tosi isolta vaikkei eka neuvolakäyntiä ole vielä edes ollut. minä kans hoikka 163/52. luulen että hoikilla näkyy muutenki raskaus aikasemmin ku jollain ylipainoisilla ei erota raskausmahaa ku on mahaa muutenki

        tämän keskustelun ja onnittelut raskauden johdosta. Alkuraskauden turvotus on ihan normaalia vatsan seudulla. Kohtu on ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan suojassa pikkulantiossa, eikä vielä erityisemmin vaikuta kehon muovautumiseen oli hoikka tai pyöreämpi, mutta ei siihenkään mene kuin 3kk:tta, kun pääset kesällä oikein vauvamahasta ja potkuista nauttimaan jos sulla on nyt meneillään 4-5vko :).

        Kanssasi olen samaa mieltä siitä että ylipainoisilla alkuraskauden turvotusta ei huomaa kyllä mitenkään ja varsinkin ensimmäistä odottaessa. Itselläni on ylipainoa ja esikoisesta ei huomannut kuin vasta parisen kuukautta ennen la ja nyt toista odottaessani raskauden huomasi selvästi jo rv 22.


    • ......

      Kun on useampi lapsi ja vatsalihakset löysät tai joustavat helpommin, se alkuturvotus näkyy isona mahana. Kohtu vaan ei kyllä useinkaan sen suurempi ole (useamman tehneellä vain hieman suurempi).

      • pömpötys

        Liikun päivittäin eli jonkulaisia mahalihaksia pitäs olla :D Ensimmäisen lapsen aivan alkuraskauden aikana kaverit huomasi mahan pömpötyksen ennen ku kerkesin asiasta sanomaan, olin silloin myös hoikassa kunnossa ja liikuin myös koko raskausajan. nyt vaan tuntuu että maha on aivan järetön viikkoihin nähden. mua turvottaa kyllä muutenki normaali syöminen ja mahasta tulee pallon muotonen ilman raskauttakin niin kai se edesauttaa nyt raskaus sitä turvotusta tai jotain


    • isoomahainen

      pyydän anteeksi niiltä joille väitin ettei voi turvotusta olla. Näin se maha vain mulla katosi päivää ennen ultraa, rv 11 ja muuta en voi todeta että kyllä se todella iso maha oli pelkkää turvotusta. Tänää; oli ultra ja yksi ihana pieni vauva siellä on. Sanoi että olen kyllä vähän pidemmällä kuin aluksi ajateltiin.
      :)

      • KevätAurinkoo...

        Muiden keskustelijoiden pitäisi ottaa sinusta esimerkkiä. Sinun kaltaisia ihmisiä saisi olla enemmän, jotka eivät inttämällä inttäisi alkuraskaudessa vauvamahaksi turvotusta ja pystyy kuitenkin myöntään myöhemmin, jos on ollut ns. väärässä. Suakin varmaan jännitti ultra, on niin ihana nähdä siellä uusi ihmisen alku.

        Täällä hyvin harva uskoo, että kohtu ei kasva alussa, vaan vasta 4 raskauskuukauden jälkeen. Eli jos sitä aikaisemmin vatsa kasvaa, niin ei ainakaan sitä kasvua vauva aiheuta vaan jokin muu. Minullakin kuten nimimerkillä isoomahainen, alkuraskaudessa oli turvotusta, joka häipyi suunnilleen samoilla viikoilla kuin sulla. Itse se vauvamaha alkoi näkymään esikoisesta vasta useita kuukausia myöhemmin jolloin kohtukin alkoi pyöristymään ja nousemaan.


      • mary2010
        KevätAurinkoo... kirjoitti:

        Muiden keskustelijoiden pitäisi ottaa sinusta esimerkkiä. Sinun kaltaisia ihmisiä saisi olla enemmän, jotka eivät inttämällä inttäisi alkuraskaudessa vauvamahaksi turvotusta ja pystyy kuitenkin myöntään myöhemmin, jos on ollut ns. väärässä. Suakin varmaan jännitti ultra, on niin ihana nähdä siellä uusi ihmisen alku.

        Täällä hyvin harva uskoo, että kohtu ei kasva alussa, vaan vasta 4 raskauskuukauden jälkeen. Eli jos sitä aikaisemmin vatsa kasvaa, niin ei ainakaan sitä kasvua vauva aiheuta vaan jokin muu. Minullakin kuten nimimerkillä isoomahainen, alkuraskaudessa oli turvotusta, joka häipyi suunnilleen samoilla viikoilla kuin sulla. Itse se vauvamaha alkoi näkymään esikoisesta vasta useita kuukausia myöhemmin jolloin kohtukin alkoi pyöristymään ja nousemaan.

        Sori nyt mutta pakko kommentoida, kyllä kohtu VOI kasvaa aijemmin!! Kävin toissa päivänä lääkärissä, ultrassa, yksi ihana vauva oli ja sydän löi tuhatta ja sataa :DD anyway lääkäri sanoi sulla kohtu kasvanut hyvin ja hei olen vasta viikoilla 10 5 eli ei ole todellakaan mennyt mitään 4 raskauskuukautta.. kaikki olemme yksilöitä, muistakaa se....


      • Faktaa....
        mary2010 kirjoitti:

        Sori nyt mutta pakko kommentoida, kyllä kohtu VOI kasvaa aijemmin!! Kävin toissa päivänä lääkärissä, ultrassa, yksi ihana vauva oli ja sydän löi tuhatta ja sataa :DD anyway lääkäri sanoi sulla kohtu kasvanut hyvin ja hei olen vasta viikoilla 10 5 eli ei ole todellakaan mennyt mitään 4 raskauskuukautta.. kaikki olemme yksilöitä, muistakaa se....

        Kohdun kasvu ei muokkaa naisen vatsan ulkonäköä ennen kuin 4kk:n jälkeen ja tästähän siis tässä topicissa on ollut kyse koko ajan jos luit alusta alkaen? Vai väitätkö sinäkin, että susta nyt näkee noilla viikoilla ulospäin kohdun "kasvun" ansiosta, että olet raskaana? Siinä tapauksessa sun kannattaa lukea ajatuksella alla oleva linkki.

        "Kohtu on ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan suojassa pikkulantiossa, eikä vielä erityisemmin vaikuta kehon muovautumiseen."

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259


      • rv 16+6
        Faktaa.... kirjoitti:

        Kohdun kasvu ei muokkaa naisen vatsan ulkonäköä ennen kuin 4kk:n jälkeen ja tästähän siis tässä topicissa on ollut kyse koko ajan jos luit alusta alkaen? Vai väitätkö sinäkin, että susta nyt näkee noilla viikoilla ulospäin kohdun "kasvun" ansiosta, että olet raskaana? Siinä tapauksessa sun kannattaa lukea ajatuksella alla oleva linkki.

        "Kohtu on ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan suojassa pikkulantiossa, eikä vielä erityisemmin vaikuta kehon muovautumiseen."

        http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259

        Miksi sinun on pakko kirjoittaa tänne?? Muut ovat iloisia ja kirjoittavat mitä haluaa ja sinä vain pilaat sen laittamalla joku hemmetin nettisivu. Anna ihmisten olla iloisia ja anna niiden puhua siitä!! Mene pois tästä keskustelu hommasta jos sua häiritsee noin paljon!


      • IsoOMAHAINEN
        rv 16+6 kirjoitti:

        Miksi sinun on pakko kirjoittaa tänne?? Muut ovat iloisia ja kirjoittavat mitä haluaa ja sinä vain pilaat sen laittamalla joku hemmetin nettisivu. Anna ihmisten olla iloisia ja anna niiden puhua siitä!! Mene pois tästä keskustelu hommasta jos sua häiritsee noin paljon!

        ja sun oli pakko nostaa tää keskustelu takaisin pinnoille?:)
        nyt kun kerta ollaan täällä, vieläkö on keskusteluun osallistuneilla jätti maha ? :)
        itsellä menossa rv25 2 ja maha on pienenpieni :) vaikka ekat viikot oli iso kuin mikä.. (turvotusta siis)


    • cherrrye

      raskausviikolla 16 mennään ja näkyy aika selkeä raskauspömppö :)

      • Lysti

        Onpa raivostuttava ketju. Mulla alkoi näkyä raskaus viikolla 8, nyt käytän jo ekoja äitiyvaatteita ja olen viikolla 13. Samoin kävi ensimmäisessä raskaudessa, tosin vatsa alkoi pömpöttä vasta viikolla 10. Mä en ymmärrä tätä jankkaamista, että alkuraskaudesta ei voi olla iso maha. Miten niin ei voi olla? Eihän me olla kaikki saman muotoisia ja mallisia muutenkaan!!! Levelanteisilla voi pysyä raskaus piilossa todella pitkäänkin, kapeilla ja hoikkauumaisilla taas ei.

        Itse olen kapea lanteinen ja alaosa kokoa 34-36. Vatsa on kasvanut raskauksien aikaan aivan valtavaksi koska yksinkertaisesti mitään ei mahdu sisäpuolelle piiloon. En ole lihonut pätkääkään, painoa on tullut yksi kilo, josta sekin varmaan suurin osa rintoihin.

        Mistähän nämä ekpsertit oikein saavat "faktansa"? Itse pääsin heti ekalla neuvolakäynnillä ultraan koska epäilin kaksoraskautta. Terveydenhoitaja ultrasi, ja itselläni toettiin ett' heti alkuraskaudessa kohtu kasvanut todella suureksi. Siis kohtu VOI KASVAA suureksi, vaikka alkio olisi vasta muutaman sentin pituinen. Samoin kasvava kohtu painaa sisäelimiä ja ahdistaa, nyt jo viikolla syön tosi pieniä annoksia kun yksinkertaisesti tuntuu että ei mahdu mitään.

        Sitä paitsi toisella, kolmannella jne raskauskerralla vatsanpeitteet antavat helpommin periksi ja siksi kohtu pääsee kasvamaan nopeammin.


      • uups...
        Lysti kirjoitti:

        Onpa raivostuttava ketju. Mulla alkoi näkyä raskaus viikolla 8, nyt käytän jo ekoja äitiyvaatteita ja olen viikolla 13. Samoin kävi ensimmäisessä raskaudessa, tosin vatsa alkoi pömpöttä vasta viikolla 10. Mä en ymmärrä tätä jankkaamista, että alkuraskaudesta ei voi olla iso maha. Miten niin ei voi olla? Eihän me olla kaikki saman muotoisia ja mallisia muutenkaan!!! Levelanteisilla voi pysyä raskaus piilossa todella pitkäänkin, kapeilla ja hoikkauumaisilla taas ei.

        Itse olen kapea lanteinen ja alaosa kokoa 34-36. Vatsa on kasvanut raskauksien aikaan aivan valtavaksi koska yksinkertaisesti mitään ei mahdu sisäpuolelle piiloon. En ole lihonut pätkääkään, painoa on tullut yksi kilo, josta sekin varmaan suurin osa rintoihin.

        Mistähän nämä ekpsertit oikein saavat "faktansa"? Itse pääsin heti ekalla neuvolakäynnillä ultraan koska epäilin kaksoraskautta. Terveydenhoitaja ultrasi, ja itselläni toettiin ett' heti alkuraskaudessa kohtu kasvanut todella suureksi. Siis kohtu VOI KASVAA suureksi, vaikka alkio olisi vasta muutaman sentin pituinen. Samoin kasvava kohtu painaa sisäelimiä ja ahdistaa, nyt jo viikolla syön tosi pieniä annoksia kun yksinkertaisesti tuntuu että ei mahdu mitään.

        Sitä paitsi toisella, kolmannella jne raskauskerralla vatsanpeitteet antavat helpommin periksi ja siksi kohtu pääsee kasvamaan nopeammin.

        Nonni, ny se sitten tuli ilmi... siis miksi minulla on jo julmettu masu vaikka viikkoja vasta 13...
        Tuplathan siellä on... joten... nyt jotenki shokki olotila, ei oikeen osannut moista uutista odottaa..
        Kun noita lapsia on jo ennestäänkin..
        Hui...


      • esikoinen tulossa
        Lysti kirjoitti:

        Onpa raivostuttava ketju. Mulla alkoi näkyä raskaus viikolla 8, nyt käytän jo ekoja äitiyvaatteita ja olen viikolla 13. Samoin kävi ensimmäisessä raskaudessa, tosin vatsa alkoi pömpöttä vasta viikolla 10. Mä en ymmärrä tätä jankkaamista, että alkuraskaudesta ei voi olla iso maha. Miten niin ei voi olla? Eihän me olla kaikki saman muotoisia ja mallisia muutenkaan!!! Levelanteisilla voi pysyä raskaus piilossa todella pitkäänkin, kapeilla ja hoikkauumaisilla taas ei.

        Itse olen kapea lanteinen ja alaosa kokoa 34-36. Vatsa on kasvanut raskauksien aikaan aivan valtavaksi koska yksinkertaisesti mitään ei mahdu sisäpuolelle piiloon. En ole lihonut pätkääkään, painoa on tullut yksi kilo, josta sekin varmaan suurin osa rintoihin.

        Mistähän nämä ekpsertit oikein saavat "faktansa"? Itse pääsin heti ekalla neuvolakäynnillä ultraan koska epäilin kaksoraskautta. Terveydenhoitaja ultrasi, ja itselläni toettiin ett' heti alkuraskaudessa kohtu kasvanut todella suureksi. Siis kohtu VOI KASVAA suureksi, vaikka alkio olisi vasta muutaman sentin pituinen. Samoin kasvava kohtu painaa sisäelimiä ja ahdistaa, nyt jo viikolla syön tosi pieniä annoksia kun yksinkertaisesti tuntuu että ei mahdu mitään.

        Sitä paitsi toisella, kolmannella jne raskauskerralla vatsanpeitteet antavat helpommin periksi ja siksi kohtu pääsee kasvamaan nopeammin.

        Mun oli pakko kanssa ostaa äitiyshousut jo rv:lla 13 ja ekaa odotellaan.
        Eli ihan alusta asti mulla oli ylävatsa ihan pömppönä. En siis pystynyt vetämään vatsaa sisään vaikka kuinka yritin. Joskus rv 10-11 myös alavatsa alkoi pyöristymään ja viikolla 13 oli pakko ostaa äitiyshousut, koska napit ei menneet enää kiinni vanhoissa housuissa. Nyt on 15 viikkoa täynnä ja maha kyllä pömpöttää ihan selkeästi. Siis jos pistää ihon myötäisen paidan päälle niin näyttäisi että raskaus olisi paljon pidemmällä kuin onkaan.
        Mulla nousi paino heti positiivisen raskaustestin jälkeen 3 kiloa, silloin oli selkeää turvotuksen tunnetta. Nyt turvotuksen tunne on hävinnyt, mutta paino pysynyt samoissa lukemissa. Vyötäröllä on ollut ennen raskautta vähän ylimääräistä, sellaista löysää läskiä. nyt vatsa on pinkeä ja edestä päin katsottuna vyötärö näyttää kapeammalta ;-) mikä on aika hassua.. siis ei enää makkaroita vyötäröllä.

        Eli siis kaikella tällä yritin sanoa, että toisilla se raskaus näkyy aikaisemmin ja toisilla myöhemmin. niitä kirjoja on turha niin pilkun tarkasti tarkastella. jokainen meistä on yksilö.


      • krys85
        esikoinen tulossa kirjoitti:

        Mun oli pakko kanssa ostaa äitiyshousut jo rv:lla 13 ja ekaa odotellaan.
        Eli ihan alusta asti mulla oli ylävatsa ihan pömppönä. En siis pystynyt vetämään vatsaa sisään vaikka kuinka yritin. Joskus rv 10-11 myös alavatsa alkoi pyöristymään ja viikolla 13 oli pakko ostaa äitiyshousut, koska napit ei menneet enää kiinni vanhoissa housuissa. Nyt on 15 viikkoa täynnä ja maha kyllä pömpöttää ihan selkeästi. Siis jos pistää ihon myötäisen paidan päälle niin näyttäisi että raskaus olisi paljon pidemmällä kuin onkaan.
        Mulla nousi paino heti positiivisen raskaustestin jälkeen 3 kiloa, silloin oli selkeää turvotuksen tunnetta. Nyt turvotuksen tunne on hävinnyt, mutta paino pysynyt samoissa lukemissa. Vyötäröllä on ollut ennen raskautta vähän ylimääräistä, sellaista löysää läskiä. nyt vatsa on pinkeä ja edestä päin katsottuna vyötärö näyttää kapeammalta ;-) mikä on aika hassua.. siis ei enää makkaroita vyötäröllä.

        Eli siis kaikella tällä yritin sanoa, että toisilla se raskaus näkyy aikaisemmin ja toisilla myöhemmin. niitä kirjoja on turha niin pilkun tarkasti tarkastella. jokainen meistä on yksilö.

        Itsellä oli kolmannessa raskaudessa vkolla 6 ihan valtava maha!! Kaverit heittiki vitsill että odotatko kaksosia. No enpä uskonut kun ei kuulu omaan eikä miehen sukuun kaksosia. Mutta niimpä vain kävi että kaksosethan sielä oli, sain km rv8 :(
        Nyt tulossa neljäs lapsi ja raskauksia jo 7takana
        Rv2 menossa ja maha taas valtava,lisäksi olen levinnyt niin että osa housuista ei mene jalkaan
        Ja tullut 2kg lisää painoa. Jännittää onko masussa yksi vai useampi ja tuliskohan vihdoin tyttö:) pojista ei näin selkeää alkuturvotusta. Lisäksi naama kukkii pahemmin kuin teini iässä!:D


    • vauvat on ihania

      Mielestäni aina se eka lapsi on pienin maha, ja toinen, kolmas, neljäs jne.. Niin maha on suurempi :) Koska nahka on venynyt jo aiemminkin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe