super linux

nickreq

onkohan microsofti ujuttanut omaa väkeään tälle vapaalle puolelle. asensin ubuntun mandrivan rinnalle ja mandriva ei nyt boottaa, vaikka sainkin täsmä ohjeistusta.

sudo blkid

....näet osioiden UUID:t

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

....sitten Mandriva listaan tähän tapaan

# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/sda6.
title linux (on /dev/sda6)
uuid eff01810-1e4f-493f-9888-8f6cc4dbf11b
kernel /boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=linux root=UUID=eff01810-1e4f-493f-9888-8f6cc4dbf11b splash=silent vga=788
initrd (hd0,5)/boot/initrd.img
savedefault
boot

#

no tälläistä tapahtunut ennenkin mutta että 2010!!!

ja mukava lisä plussa oli että kun asentelin ohjelmia ubuntu software senteristä (mikä on mielettömän hyvä idea) ja halusin musa soitinta, mikään näistä n 5-6 ohjelmasta ei halunnut antaa minulle mahdollisuutta winampista tuttuun tyyliin ---> liitä tämänkansion sisältö soittimeen.

ja nyt tuntuu siltä että linuksia suunnittelee A. proffessorit joita kiinnostaa enemmän laitteiden yhteistoiminta komponentti tasolla. B sadistiset microsoftin agentit. C. opiskelijat jotka tuottaa ohjelmia koe mielessä, ---> hmm katsoisko leffan vai tekiskö pika pikaa mp3 soittimen ....

tuntuu että monet perusjuttu menee tällä saralla vain huonompaan suuntaan, sääli. tämä bill gatesin märkä uni on kivempi käyttää, vaikka se raksutteleekin asioita mistä käyttäjällä käsitys olematon.

(mutta että laitetaan mp3 musiikki soitin missä ei ole liitä tämä kansio ominaisuutta, jakeluun on mielestäni sadismia)

kukakohan tämänkin vuodatuksen jatsoi lukea.

(joo, olis pitäny asentaa amarok)

5

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plääääääh!

      ne "Ubuntun" ohjelmat on ihan vitun samoja kuin Mandrivassa!

      Mandriva on jotenkin perseestä kun sitä ei vitullakaan saa Grub2:seen on yritetty... mandriva elää jossain vitun ki8vikaudella!

      Vittu jos sulla mandrivassa on winamp tyylisiä soittimia niin silloin niitä on Ubuntussakin... ei noi saatanan ohjelmat ole käyttissidonnaisia IDIOOTTI!

      Asenna Audacious allaolevasta linkistä skini niin siinä sulle yks yhteen Winamp!
      http://www.winamp.com/skin/winamp5-classified-v5-5/178354

      • nickrequire

        no tuo on hyvä tietää että mandrivassa on tuollaisia ongelmia grubin kanssa.

        itse asiassa tälläisella kahdensekunnin jaksamisella en tosiaankaan ole löytänyt tuota add dir vaihtoehtoa oikein kovinkaan helposti, jota olen jopa ihmetellyt, rivin pätkähän se vain olisi.

        kiitos tuosta winamp linkistä, eipä oli tullut mieleenkään itse tuollaista etsiä, pitänee joku päivä värkätä.

        p.s. en missään vaiheessa ole sanonut että minulla olisi mandrivassa jokin winamp tyylinen ohjelma.
        mainitsin kyllä jotain että olisi pitänyt ladata amarok joka vetäsee tehoja masiinasta mielestäni riittävästi.
        (joo, se on tuossa mandriva dvd:ssä vakiona)

        luulin kyllä että ubuntulla ja madrivalla olisi jokin eri pohja.


      • dhjsetyjetyj
        nickrequire kirjoitti:

        no tuo on hyvä tietää että mandrivassa on tuollaisia ongelmia grubin kanssa.

        itse asiassa tälläisella kahdensekunnin jaksamisella en tosiaankaan ole löytänyt tuota add dir vaihtoehtoa oikein kovinkaan helposti, jota olen jopa ihmetellyt, rivin pätkähän se vain olisi.

        kiitos tuosta winamp linkistä, eipä oli tullut mieleenkään itse tuollaista etsiä, pitänee joku päivä värkätä.

        p.s. en missään vaiheessa ole sanonut että minulla olisi mandrivassa jokin winamp tyylinen ohjelma.
        mainitsin kyllä jotain että olisi pitänyt ladata amarok joka vetäsee tehoja masiinasta mielestäni riittävästi.
        (joo, se on tuossa mandriva dvd:ssä vakiona)

        luulin kyllä että ubuntulla ja madrivalla olisi jokin eri pohja.

        Uusi Amarok on paska jakelussa kuin jakelussa! vanhan kunnon Amarokin saa Ubuntuun:

        Install Amarok 1.4 on Ubuntu 9.10:
        http://www.dwasifar.com/?p=849

        Install Amarok 1.4 on Ubuntu 9.04:
        http://ubuntumanual.org/posts/232/get-amarok-1-4-back-in-ubuntu-jaunty-9-04

        "luulin kyllä että ubuntulla ja madrivalla olisi jokin eri pohja."

        Onhan niillä, toinen on .deb jakelu ja toinen .rpm jakelu... eri sukupuuta, mutta ei niille omia ohjelmia ole vaan useille ohjelmille on tety käännökset useille jakeluille. ja vaikka ei olisi niin lähdekoodista voit kääntää omalle jakelullesi sopivan paketin. Ero on lähinnä pakettienhallinassa ja sen toiminnassa ja mielestäni Debian pohjaisissa .deb se on edistyksellisin.

        Ubuntu on ehkä helpoin jakelu, sille löytyy paljon ohjeita netistä... kielellä kuin kielellä.


    • Penna Tervo

      pakettihallinnan kautta grup-pc ja asenna grup.

      Sen jälkeen päätteltä:

      sudo grub-install /dev/sda (jos levyn nimi sda)

      sekä päivitä grub...

      sudo update-grub

      ---------------

      Käynnistä kone Mandrivan live-cd:llä ja suorita

      su root

      grub

      ...tulee tekstiä

      esim. tällaista

      (hd0,0)
      (hd0,4)


      grub> find /boot/grub/stage1

      grub> root (hd0,4)

      grub> setup (hd0)
      Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
      Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
      Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
      Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)"... 20 sectors are embedded.
      succeeded
      Running "install /boot/grub/stage1 (hd0) (hd0)1 20 p (hd0,4)/boot/grub/stage2 /boot/gr
      ub/menu.lst"... succeeded
      Done.

      grub>quit

      exit

      exit

      -------------------

      Sitten käynnistä Mandriva (ilman live-cd:tä)

      sittenpä voit lisätä Ubuntun Mandrivan /boot/grub/menu.lst tiedostoon, tai vastaavasti voit tehdä vastaavan operaation Ubuntulle

      OLEELLISTA ON ETTÄ UBUNTUN BOOT/GRUB-KANSIOSSA PITÄÄ OLLA MENU.LST-TIEDOSTO!!!

      • nickre

        jeps, kiitos kun yritit auttaa, hermostuin ja instasin mandriva 2010, joka taas ei toimi kuin tuolla ice graafilla, on jotain häikkää näytönohjaimenkanssa, mikä kyllä toimi vanhemmalla jakelulla moitteettomasti.
        eli ainakin jos on S3 näyttis emolla, sen kanssa tulee ongelmia.

        pahuksen pahus, vistaan en koskaan ole halunut sormiani upottaa joten ajuri kiúkuttelun voin jättää poiskin.

        vlc vai vcl player oli kuin olikin oivallinen ratkaisu, windows puolellä tykännyt puuhastella ja siellä etsiä näit gnu lisenssillä olevia ohjelmistoja ja ms ohjelmiston poisto juttuja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2326
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      175
      1974
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      46
      1451
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1200
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe