Kuinka opettaa koirille nämä temput:

Koirafani-97

Noutaminen, kieriminen, paikka, maahan, anna tassu, oven avaaminen, jonkun suussa olevan esineen pudottaminen, pyöriminen, putkestä läpi meneminen?


Voi kertoa muitakin temppuja, ja myös mitä oma koira osaa.

123

16192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirafani-97

      Haluaisin myös tietää miten voin opettaa koiran menemään jalkojen alta ja hyppäämään renkaan läpi. :)

      • 25

        Renkaan läpi on helppo opettaa hyppäämään siten, että pidät rengasta maassa ja namin kanssa houkuttelet läpi, samalla sanoen "hyppää" tms jonka haluat käskysanaksi. Pikkuhiljaa voit alkaa nostamaan rengasta ja jossain välissä laittaa sen kiinni johonkin(vaikka narulla tuoliin) ja itse koiran kanssa kauemmas. Ohjaa koira sitten namilla vaihdilla renkaalle ja vippaa nami läpi, sanoen hyppää, toista joitakin kertoja muutama päivä ja tadaa, koirasi osaa hypätä renkaan käskystä.

        Esineen pudotus, ota vaikka nami käteen ja laita koiran nenän kohdalle, kun avaa suunsa ottaakseen namin tavara luonnollisesti putaa, samalla hetkellä sano "tiputa" tai minkä sanan sitten haluat oppivan, ja anna nami.

        Tassu.. Humm oma koirani oppi antamaan tassua parissa minuutissa, mutta en muista miten opetin O.o, siitä olen varma että en ainakaan niin että otin tassun käteeni ja sanoin tassu.

        Maahan on helppo opettaa istumisesta, ota nami käteen ja laita alaspäin, koira seuraa sitä kuonollaan ja lopulta menee maahan makaamaan, sano silloin maahan.

        Paikka.. Ei hajuakaan, oma koirani ei osaa käskyä paikka, koska se on mielestäni turha. Sen sijaan jos käsken koirani istua, menemään maahan tai seistä, niin se on siinä asennussa niin kauan kunnes saa taas luvan liikkua. Mielestäni on jotenkin turhaa opettaa esmes.. Istu paikka kun kerran pelkkä istu ajaa saman asian.


        Oma koirani osaa
        -tassu
        -maahan
        -istu
        -seiso
        -jätä(jättää maassa olevan tavaran/namin tms rauhaan, kätevä ulkona jos tulee vastaan vaikka myrkytettyä makkaraa, ei edes nuuhkaise jos sanon jätä)
        -irti
        -kumarra
        -kuole
        -tule
        -ole hyvä(tarkoittaa että saa syödä)
        -ota vaan(melkeen sama tarkotus kuin ole hyvällä, mutta nameihin yms joita vieraat joskus tarjoaa, myös jos tipahtaa leivältä vaikka juustosiivu lattialle niin ei edes nuuhkaise ennnen ota vaan sanaa)
        -sivu
        -ravi(juoksee vierelläni)
        -vapaa(tarkoittaa että saa mennä, esmes metsässä jossa voi juosta vapaasti ei lähde juoksemaan ennen kuin saa luvan)

        Hmm olikohan siinä kaikki..


      • Flättinen.
        25 kirjoitti:

        Renkaan läpi on helppo opettaa hyppäämään siten, että pidät rengasta maassa ja namin kanssa houkuttelet läpi, samalla sanoen "hyppää" tms jonka haluat käskysanaksi. Pikkuhiljaa voit alkaa nostamaan rengasta ja jossain välissä laittaa sen kiinni johonkin(vaikka narulla tuoliin) ja itse koiran kanssa kauemmas. Ohjaa koira sitten namilla vaihdilla renkaalle ja vippaa nami läpi, sanoen hyppää, toista joitakin kertoja muutama päivä ja tadaa, koirasi osaa hypätä renkaan käskystä.

        Esineen pudotus, ota vaikka nami käteen ja laita koiran nenän kohdalle, kun avaa suunsa ottaakseen namin tavara luonnollisesti putaa, samalla hetkellä sano "tiputa" tai minkä sanan sitten haluat oppivan, ja anna nami.

        Tassu.. Humm oma koirani oppi antamaan tassua parissa minuutissa, mutta en muista miten opetin O.o, siitä olen varma että en ainakaan niin että otin tassun käteeni ja sanoin tassu.

        Maahan on helppo opettaa istumisesta, ota nami käteen ja laita alaspäin, koira seuraa sitä kuonollaan ja lopulta menee maahan makaamaan, sano silloin maahan.

        Paikka.. Ei hajuakaan, oma koirani ei osaa käskyä paikka, koska se on mielestäni turha. Sen sijaan jos käsken koirani istua, menemään maahan tai seistä, niin se on siinä asennussa niin kauan kunnes saa taas luvan liikkua. Mielestäni on jotenkin turhaa opettaa esmes.. Istu paikka kun kerran pelkkä istu ajaa saman asian.


        Oma koirani osaa
        -tassu
        -maahan
        -istu
        -seiso
        -jätä(jättää maassa olevan tavaran/namin tms rauhaan, kätevä ulkona jos tulee vastaan vaikka myrkytettyä makkaraa, ei edes nuuhkaise jos sanon jätä)
        -irti
        -kumarra
        -kuole
        -tule
        -ole hyvä(tarkoittaa että saa syödä)
        -ota vaan(melkeen sama tarkotus kuin ole hyvällä, mutta nameihin yms joita vieraat joskus tarjoaa, myös jos tipahtaa leivältä vaikka juustosiivu lattialle niin ei edes nuuhkaise ennnen ota vaan sanaa)
        -sivu
        -ravi(juoksee vierelläni)
        -vapaa(tarkoittaa että saa mennä, esmes metsässä jossa voi juosta vapaasti ei lähde juoksemaan ennen kuin saa luvan)

        Hmm olikohan siinä kaikki..

        En ole aloittaja mutta miten opetit nuo "vapaa" ja "ole hyvä, ota vaan" käskyt? :)


      • pentu 5kk
        Flättinen. kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta miten opetit nuo "vapaa" ja "ole hyvä, ota vaan" käskyt? :)

        sama kuin tuo ylläoleva, mutta itse opetin pennulleni (5kk) näin..:
        Vapaa: Aloitin tuon opettamisen käskemällä pennun maahan/istumaan. Sen jälkeen käsky paikka ja liikuin yhden askeleen pois päin.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin sanoin vapaa ja heiluttelin namia siinä edessä.. Sitten kun alkoi sujumaan, niin vaan rupesin pikkuhiljaa lisäämään askelia.. Nykyään voin mennä jopa toiseen huoneeseen ja pentu ei liiku ennen kuin huudan sieltä jostain "vapaa"... Teen myös niin, että kun ollaan tultu lenkiltä, niin sisällä otan pennun pannasta kiinni, odotan että katsoo mua sitten käsky "vapaa" ja päästän heti irti..

        Ole Hyvä: Aloitin pitämällä ruokakuppia sivulla.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin "ole hyvä" ja ruokakuppi samantien pennulle.. Voi laittaa myös namin kädelle siihen pennun eteen, jos pentu yrittää ottaa namin, niin nyrkki vaan kiinni ettei pääse syömään sitä.. Tuota jatketaan niin kauan kunnes pentu taas vilkaisee suhun ja ei muuta kuin "ole hyvä" ja namia suuhun.. Kannattaa ensin opetella todella lyhyitä aikoja vaan, että HETI kun pentu katsoo, niin HETI palkitsee.. Vasta pikkuhiljaa voi pidentää aikaa, muuten se tylsistyy odottamiseen eikä opi!

        Tassu: Tämän opettamiseen meni peräti 3min.. Esim. oikea käsi pennun eteen, vasemmalla kädellä ottaa pennun tassun ja laittaa sen siihen oikean käden päälle lausuen samalla "tassu" käsky -> Palkka.. Tämän pentu hiffaa todella nopeasti.. Sitten kun osaa taitavasti antaa yhden tassun, niin sama juttu toisellekin tassulle..


      • .kjdaufgau
        pentu 5kk kirjoitti:

        sama kuin tuo ylläoleva, mutta itse opetin pennulleni (5kk) näin..:
        Vapaa: Aloitin tuon opettamisen käskemällä pennun maahan/istumaan. Sen jälkeen käsky paikka ja liikuin yhden askeleen pois päin.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin sanoin vapaa ja heiluttelin namia siinä edessä.. Sitten kun alkoi sujumaan, niin vaan rupesin pikkuhiljaa lisäämään askelia.. Nykyään voin mennä jopa toiseen huoneeseen ja pentu ei liiku ennen kuin huudan sieltä jostain "vapaa"... Teen myös niin, että kun ollaan tultu lenkiltä, niin sisällä otan pennun pannasta kiinni, odotan että katsoo mua sitten käsky "vapaa" ja päästän heti irti..

        Ole Hyvä: Aloitin pitämällä ruokakuppia sivulla.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin "ole hyvä" ja ruokakuppi samantien pennulle.. Voi laittaa myös namin kädelle siihen pennun eteen, jos pentu yrittää ottaa namin, niin nyrkki vaan kiinni ettei pääse syömään sitä.. Tuota jatketaan niin kauan kunnes pentu taas vilkaisee suhun ja ei muuta kuin "ole hyvä" ja namia suuhun.. Kannattaa ensin opetella todella lyhyitä aikoja vaan, että HETI kun pentu katsoo, niin HETI palkitsee.. Vasta pikkuhiljaa voi pidentää aikaa, muuten se tylsistyy odottamiseen eikä opi!

        Tassu: Tämän opettamiseen meni peräti 3min.. Esim. oikea käsi pennun eteen, vasemmalla kädellä ottaa pennun tassun ja laittaa sen siihen oikean käden päälle lausuen samalla "tassu" käsky -> Palkka.. Tämän pentu hiffaa todella nopeasti.. Sitten kun osaa taitavasti antaa yhden tassun, niin sama juttu toisellekin tassulle..

        Minusta tuo käsky "paikka" on yksi tärkeimpiä käskyjä. Sitä tarvitaanmm. jos aiot kisata tokossa.
        Jos koira vaanii kissaa, käsky paikka saa koiran pysymään paikoillaan. Samaa sanaa voi hyödyntää eläinlääkärissä jne...

        Käsket koiran maahan ja sanot paikka.. siirryt koiran eteen. Alussa lyhyt hetki. Palaat koiran vierelle ja palkinto. Jos koira nousee, laitat uudelleen maahan niin monta kertaa kun tarve vaatii.
        Siitä vain jatkat matkaa pikkuhiljaa..
        Mukana voi olla apuohjaaja, joka hihnan avulla pitää koiraa paikoillaan.


      • ljadhashf
        .kjdaufgau kirjoitti:

        Minusta tuo käsky "paikka" on yksi tärkeimpiä käskyjä. Sitä tarvitaanmm. jos aiot kisata tokossa.
        Jos koira vaanii kissaa, käsky paikka saa koiran pysymään paikoillaan. Samaa sanaa voi hyödyntää eläinlääkärissä jne...

        Käsket koiran maahan ja sanot paikka.. siirryt koiran eteen. Alussa lyhyt hetki. Palaat koiran vierelle ja palkinto. Jos koira nousee, laitat uudelleen maahan niin monta kertaa kun tarve vaatii.
        Siitä vain jatkat matkaa pikkuhiljaa..
        Mukana voi olla apuohjaaja, joka hihnan avulla pitää koiraa paikoillaan.

        Vielä lisäys edelliseen... mielestäni käsky "anna tassu" on aivan turha :D
        Tuota käskyä kun et missään tarvitse :) Ok, kynnet voi leikata kun koira makaa maassa paikoillaan "sana paikka". Myös tassun voi tutkia kun koira pysyy paikoillaan maassa :D
        Tassun antamista et tarvitse agilityssä, et tokossa.. et missään.


      • on se kiva
        ljadhashf kirjoitti:

        Vielä lisäys edelliseen... mielestäni käsky "anna tassu" on aivan turha :D
        Tuota käskyä kun et missään tarvitse :) Ok, kynnet voi leikata kun koira makaa maassa paikoillaan "sana paikka". Myös tassun voi tutkia kun koira pysyy paikoillaan maassa :D
        Tassun antamista et tarvitse agilityssä, et tokossa.. et missään.

        osata silti koiran antaa tassua! Ihan kohteliastakin se on että koiralle on opetettu tämäkin kaunis ele. Sitä kuitenkin jokainen vieras ihminen joka koiran tapaa, haluaa kuitenkin kokeilla.

        Minkälaisen kuvan omistajasta antaa koiraa joka ei osaa antaa edes tassua?


      • pentu 5kk
        ljadhashf kirjoitti:

        Vielä lisäys edelliseen... mielestäni käsky "anna tassu" on aivan turha :D
        Tuota käskyä kun et missään tarvitse :) Ok, kynnet voi leikata kun koira makaa maassa paikoillaan "sana paikka". Myös tassun voi tutkia kun koira pysyy paikoillaan maassa :D
        Tassun antamista et tarvitse agilityssä, et tokossa.. et missään.

        se aika turha temppu on.. Mutta en kouluttanut koiraani antamaan tassua sen tarpeellisuuden takia, vaan ihan huvin vuoksi.. Koiralle vähän aivojumppaa ja sen kanssa yhdessäoloa..Ylimääräistten temppujen opettaminen ei ole pahasta vaan päin vastoin! Näin pysymme myös koiran silmissä mielenkiintoisina.. On siinä tassun antamisessta jotain hyötyäkin.. Lenkillä jos koiran tassut sotkeutuu hihnaan (hihna menee etutassujen väliin) niin annan käskyn tassu, jolloin koira tottelee ja hihna on taas "oikeassa" paikassa.
        Pentuni osaa muitakin "turhia" temppuja... mm. yläfemman ja kumpi käsi (osoittaa tassullaan, kummassa kädessä on namia)..
        Ja olen samaa mieltä siitä, etta "paikka" käsky ei todellakaan ole turha..


      • aivojumppaaja
        pentu 5kk kirjoitti:

        se aika turha temppu on.. Mutta en kouluttanut koiraani antamaan tassua sen tarpeellisuuden takia, vaan ihan huvin vuoksi.. Koiralle vähän aivojumppaa ja sen kanssa yhdessäoloa..Ylimääräistten temppujen opettaminen ei ole pahasta vaan päin vastoin! Näin pysymme myös koiran silmissä mielenkiintoisina.. On siinä tassun antamisessta jotain hyötyäkin.. Lenkillä jos koiran tassut sotkeutuu hihnaan (hihna menee etutassujen väliin) niin annan käskyn tassu, jolloin koira tottelee ja hihna on taas "oikeassa" paikassa.
        Pentuni osaa muitakin "turhia" temppuja... mm. yläfemman ja kumpi käsi (osoittaa tassullaan, kummassa kädessä on namia)..
        Ja olen samaa mieltä siitä, etta "paikka" käsky ei todellakaan ole turha..

        Meidänkin koira antaa läpyn! :D

        Lisäksi toimii käskyt istu, maahan, paikka, tassu, saa ottaa, vapaa, tänne... Kieri ja ryömi toimivat vain kun namilla ohjaa, mutta niitäkin on hauska silloin tällöin koiran kanssa tehdä. Olen edellisen kanssa samaa mieltä siitä, että "turhatkin" temput ovat kivaa aivojumppaa ja yhdessä tekemistä koiran kanssa! Lisäksi käydään agilityssä joten siellä on sitten vielä omat käskynsä...


      • uytytruhyr
        .kjdaufgau kirjoitti:

        Minusta tuo käsky "paikka" on yksi tärkeimpiä käskyjä. Sitä tarvitaanmm. jos aiot kisata tokossa.
        Jos koira vaanii kissaa, käsky paikka saa koiran pysymään paikoillaan. Samaa sanaa voi hyödyntää eläinlääkärissä jne...

        Käsket koiran maahan ja sanot paikka.. siirryt koiran eteen. Alussa lyhyt hetki. Palaat koiran vierelle ja palkinto. Jos koira nousee, laitat uudelleen maahan niin monta kertaa kun tarve vaatii.
        Siitä vain jatkat matkaa pikkuhiljaa..
        Mukana voi olla apuohjaaja, joka hihnan avulla pitää koiraa paikoillaan.

        Mulla riittää hyvin että jos koira vaanii jotain, sanoo istu :) ei liikahda vaikka jänis menis nenän eestä, eli ajaa saman asien kuin paikka. Sama toimii myös maahan käskyn kanssa.

        Ja sitten itse aiheeseen, mun koira osaa
        Istu, maahan, hauku, sivu, tänne, nouda, ohi, vapaa.


      • Martsu4
        uytytruhyr kirjoitti:

        Mulla riittää hyvin että jos koira vaanii jotain, sanoo istu :) ei liikahda vaikka jänis menis nenän eestä, eli ajaa saman asien kuin paikka. Sama toimii myös maahan käskyn kanssa.

        Ja sitten itse aiheeseen, mun koira osaa
        Istu, maahan, hauku, sivu, tänne, nouda, ohi, vapaa.

        Koirani osaa paikka sanan mutta heti kun tulee jonkinlainen "häiriö", esim. näköpiirissä koira, jänis yms.. niin minun sanani ei enään merkitse mitään... enkö ole saanut koirari kunnioitusta vai miksi ei kunnolla tottele.. Sama pätee muihinkin oppeihin, yleensä on niin että joutuu monta kertaa sanomaan ennen kuin mitään tapahtuu.. Miten olette tuon opettaneet näitä asioita.. varsinkin "häiriössä"? Tuntuu että kun olemme ulkona koirani ei omista korvia ollenkaan..

        Ja haukkumisesta vielä.. Minulla on siis lapinkoira.. tiedän sen olevan haukkuherkkä.. mutta miten karsin turhaa haukkumista.. sisällä ei hauku, mutta ulkona.. koirille, ihmisille joskus.. ja välillä haukkuu jopa jollekkiin ihan omalle.. :O murina on toinen ongelmamme.. koira murisee kun ihmisiä kävelee ulkona pihamme ohi vaikka koira on sisällä... siis ihan pienestä ja turhasta rupeaa murisemaan... neuvoja..


      • keudhweuyfd
        Martsu4 kirjoitti:

        Koirani osaa paikka sanan mutta heti kun tulee jonkinlainen "häiriö", esim. näköpiirissä koira, jänis yms.. niin minun sanani ei enään merkitse mitään... enkö ole saanut koirari kunnioitusta vai miksi ei kunnolla tottele.. Sama pätee muihinkin oppeihin, yleensä on niin että joutuu monta kertaa sanomaan ennen kuin mitään tapahtuu.. Miten olette tuon opettaneet näitä asioita.. varsinkin "häiriössä"? Tuntuu että kun olemme ulkona koirani ei omista korvia ollenkaan..

        Ja haukkumisesta vielä.. Minulla on siis lapinkoira.. tiedän sen olevan haukkuherkkä.. mutta miten karsin turhaa haukkumista.. sisällä ei hauku, mutta ulkona.. koirille, ihmisille joskus.. ja välillä haukkuu jopa jollekkiin ihan omalle.. :O murina on toinen ongelmamme.. koira murisee kun ihmisiä kävelee ulkona pihamme ohi vaikka koira on sisällä... siis ihan pienestä ja turhasta rupeaa murisemaan... neuvoja..

        Edelleen olen sitä mieltä, että tassun antaminen on turhaa. Olemme treenanneet koiran kanssa palveluskoira kokeisiin, niin tottelevaisuutta kuin maastolajeja. Ensimmäinen tavoite oli bh-koe ja seuraavana JK1. Mös tottelevaisuuskokeet on edessä kuten ex-koirallanikin.

        Jos hihna menee jalan alle, sanon vain nosta, niin koira nostaa jalan ylös. Tuolla meidän treeniporukoissa varmaan naurettais jos joku opettaa koiran antamaan tassua :D Niin täysin turhaa, kun sen sijaan koiralle voi opettaa hyödyllisiä asioita. "On se kivaa" Jos koira osaa antaa vain tassua ja muuten pää kolisee tyhjää, niin sit se vasta naurettavaa on :)
        Ok, ehkä joltain tipsulta ei enempää voi vaatia, mutta naurettavaa jos palveluskoira osaa antaa vain tassua tai tekee jotain muuta hyödytöntä...
        Ensin opetellaan koeasiat ja sitten viilataan liikkeitä voittajaluokkaan.


      • Kun noin
        keudhweuyfd kirjoitti:

        Edelleen olen sitä mieltä, että tassun antaminen on turhaa. Olemme treenanneet koiran kanssa palveluskoira kokeisiin, niin tottelevaisuutta kuin maastolajeja. Ensimmäinen tavoite oli bh-koe ja seuraavana JK1. Mös tottelevaisuuskokeet on edessä kuten ex-koirallanikin.

        Jos hihna menee jalan alle, sanon vain nosta, niin koira nostaa jalan ylös. Tuolla meidän treeniporukoissa varmaan naurettais jos joku opettaa koiran antamaan tassua :D Niin täysin turhaa, kun sen sijaan koiralle voi opettaa hyödyllisiä asioita. "On se kivaa" Jos koira osaa antaa vain tassua ja muuten pää kolisee tyhjää, niin sit se vasta naurettavaa on :)
        Ok, ehkä joltain tipsulta ei enempää voi vaatia, mutta naurettavaa jos palveluskoira osaa antaa vain tassua tai tekee jotain muuta hyödytöntä...
        Ensin opetellaan koeasiat ja sitten viilataan liikkeitä voittajaluokkaan.

        fiksu kerran olet, niin opetapas joskus vaikka ajokoira tai pystykorva tokovalioksi. Kyllä se on helppoa jonkun palvelualttiin puudelin kanssa leuhkia ja rehennellä ja tokokavereiden kanssa muille naureskella...

        Luulenpa että jos haasteen otat vastaan niin kyllä hymysi äkkiä hyytyvi...


      • keeudiuewihf
        Kun noin kirjoitti:

        fiksu kerran olet, niin opetapas joskus vaikka ajokoira tai pystykorva tokovalioksi. Kyllä se on helppoa jonkun palvelualttiin puudelin kanssa leuhkia ja rehennellä ja tokokavereiden kanssa muille naureskella...

        Luulenpa että jos haasteen otat vastaan niin kyllä hymysi äkkiä hyytyvi...

        Itse harrastan tokoa ja palevluskoirakokeita, en metsästä.. joten en aio ostaa pystykorvaa, en ajokoiraa. Ja eikö ko. rodut ole jalostettu metsästyskäyttöön, joiden on omat taitonsa näytettävä maastossa, ei toko-hallissa? Hyvän taitavan pystykorvan näyttöä eikö ole sen työskentely metsässä, ei tassun antaminen pullapalan edessä? Hyvä taitava ajokoira ajaa hyvin, työskentelee hyvin maastossa... ei viisas ajokoira ole se joka antaa tassua.

        Puudelin? Ok, minulla on puudeli rodultaan rottweiler :)

        Ja olen minä ajavia rotuja tokokilpailuissa nähnyt. Beaglen, joka hyvin teki liikkeet.
        Ja 2008 pystykorva sai upean tuloksen tottelevaisuuskokeen alokkaista, huikeat yli 180 pistettä. Kaikkihan lähtee siitä, miten hyvin saat opetettua kontaktin ottamisen pennulle, sinulta pentu saa parhaan palkinnon ja vain sinä olet se jota kannattaa seurata katseella.. vasta sitten opetan liikkeet, kun kontakti on kunnossa. Paljon leikkimistä pentuna, leikillä luot hyvän suhteen pentuun.

        Tassun antaminen vaan edelleen on turhaa, eikä kukaan ajattele pahalla, jos koira ei sitä osaa. Ei meillä ainakaan, kun koira osaa kaikkea muuta.


      • Perhoskoiranpentu
        pentu 5kk kirjoitti:

        sama kuin tuo ylläoleva, mutta itse opetin pennulleni (5kk) näin..:
        Vapaa: Aloitin tuon opettamisen käskemällä pennun maahan/istumaan. Sen jälkeen käsky paikka ja liikuin yhden askeleen pois päin.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin sanoin vapaa ja heiluttelin namia siinä edessä.. Sitten kun alkoi sujumaan, niin vaan rupesin pikkuhiljaa lisäämään askelia.. Nykyään voin mennä jopa toiseen huoneeseen ja pentu ei liiku ennen kuin huudan sieltä jostain "vapaa"... Teen myös niin, että kun ollaan tultu lenkiltä, niin sisällä otan pennun pannasta kiinni, odotan että katsoo mua sitten käsky "vapaa" ja päästän heti irti..

        Ole Hyvä: Aloitin pitämällä ruokakuppia sivulla.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin "ole hyvä" ja ruokakuppi samantien pennulle.. Voi laittaa myös namin kädelle siihen pennun eteen, jos pentu yrittää ottaa namin, niin nyrkki vaan kiinni ettei pääse syömään sitä.. Tuota jatketaan niin kauan kunnes pentu taas vilkaisee suhun ja ei muuta kuin "ole hyvä" ja namia suuhun.. Kannattaa ensin opetella todella lyhyitä aikoja vaan, että HETI kun pentu katsoo, niin HETI palkitsee.. Vasta pikkuhiljaa voi pidentää aikaa, muuten se tylsistyy odottamiseen eikä opi!

        Tassu: Tämän opettamiseen meni peräti 3min.. Esim. oikea käsi pennun eteen, vasemmalla kädellä ottaa pennun tassun ja laittaa sen siihen oikean käden päälle lausuen samalla "tassu" käsky -> Palkka.. Tämän pentu hiffaa todella nopeasti.. Sitten kun osaa taitavasti antaa yhden tassun, niin sama juttu toisellekin tassulle..

        Naapurin koiralle yritin opetta käskyä tassu. Mutta kun toistin monesti, sitten kokeilin osaako se ite. Se vaan istu ja tölläs mua ko idiootti?


      • MM

        No huh, huh. Juu, opettakaa vaan koirillenne ihme hömppäjuttuja mutta opettakaa ne myös kunnioittamaan itseänne(eli laumanjohtajaa), se on huomattavasti haastellisempaa kuin "anna tassu". Mutta jotenkin oletan että täällä keskustelussa osa on alaikäisiä joten laumanjohtajakin voi olla joku muu...

        Itselläni on 2 sakemannia ja niille on opetettu "tassu" käsky niin että kun hihna menee väärään paikkaan niin osaavat nostaa tassun niin että hihna palautuu oikealle paikalle.

        Ja kyllä ajokoirallekkin toko putoaa kun vähän jaksaa töitä tehdä.


      • ipo immeinen
        keudhweuyfd kirjoitti:

        Edelleen olen sitä mieltä, että tassun antaminen on turhaa. Olemme treenanneet koiran kanssa palveluskoira kokeisiin, niin tottelevaisuutta kuin maastolajeja. Ensimmäinen tavoite oli bh-koe ja seuraavana JK1. Mös tottelevaisuuskokeet on edessä kuten ex-koirallanikin.

        Jos hihna menee jalan alle, sanon vain nosta, niin koira nostaa jalan ylös. Tuolla meidän treeniporukoissa varmaan naurettais jos joku opettaa koiran antamaan tassua :D Niin täysin turhaa, kun sen sijaan koiralle voi opettaa hyödyllisiä asioita. "On se kivaa" Jos koira osaa antaa vain tassua ja muuten pää kolisee tyhjää, niin sit se vasta naurettavaa on :)
        Ok, ehkä joltain tipsulta ei enempää voi vaatia, mutta naurettavaa jos palveluskoira osaa antaa vain tassua tai tekee jotain muuta hyödytöntä...
        Ensin opetellaan koeasiat ja sitten viilataan liikkeitä voittajaluokkaan.

        kannattaisko mennä pätee jonnekki pk palstalle ihan oikeesti :) kai jokainen saaopettaa koiralleen vaikka seisomaan päällään jos haluaa.


      • muriseva koirani
        Martsu4 kirjoitti:

        Koirani osaa paikka sanan mutta heti kun tulee jonkinlainen "häiriö", esim. näköpiirissä koira, jänis yms.. niin minun sanani ei enään merkitse mitään... enkö ole saanut koirari kunnioitusta vai miksi ei kunnolla tottele.. Sama pätee muihinkin oppeihin, yleensä on niin että joutuu monta kertaa sanomaan ennen kuin mitään tapahtuu.. Miten olette tuon opettaneet näitä asioita.. varsinkin "häiriössä"? Tuntuu että kun olemme ulkona koirani ei omista korvia ollenkaan..

        Ja haukkumisesta vielä.. Minulla on siis lapinkoira.. tiedän sen olevan haukkuherkkä.. mutta miten karsin turhaa haukkumista.. sisällä ei hauku, mutta ulkona.. koirille, ihmisille joskus.. ja välillä haukkuu jopa jollekkiin ihan omalle.. :O murina on toinen ongelmamme.. koira murisee kun ihmisiä kävelee ulkona pihamme ohi vaikka koira on sisällä... siis ihan pienestä ja turhasta rupeaa murisemaan... neuvoja..

        Minun koirani murisee, mutta torun heti ei ole kiva jos haluan näyttää koiraani jollekkin ja se murisee no sitä se on tehnyt mutta ei enää koirani on nuori ja testailee minua no olen jo sen johtaja mutta haluaisin että meillä olisi harrastus koirani kanssa aijomme harjotella kuuntelemista
        ja yms...


      • kulab
        25 kirjoitti:

        Renkaan läpi on helppo opettaa hyppäämään siten, että pidät rengasta maassa ja namin kanssa houkuttelet läpi, samalla sanoen "hyppää" tms jonka haluat käskysanaksi. Pikkuhiljaa voit alkaa nostamaan rengasta ja jossain välissä laittaa sen kiinni johonkin(vaikka narulla tuoliin) ja itse koiran kanssa kauemmas. Ohjaa koira sitten namilla vaihdilla renkaalle ja vippaa nami läpi, sanoen hyppää, toista joitakin kertoja muutama päivä ja tadaa, koirasi osaa hypätä renkaan käskystä.

        Esineen pudotus, ota vaikka nami käteen ja laita koiran nenän kohdalle, kun avaa suunsa ottaakseen namin tavara luonnollisesti putaa, samalla hetkellä sano "tiputa" tai minkä sanan sitten haluat oppivan, ja anna nami.

        Tassu.. Humm oma koirani oppi antamaan tassua parissa minuutissa, mutta en muista miten opetin O.o, siitä olen varma että en ainakaan niin että otin tassun käteeni ja sanoin tassu.

        Maahan on helppo opettaa istumisesta, ota nami käteen ja laita alaspäin, koira seuraa sitä kuonollaan ja lopulta menee maahan makaamaan, sano silloin maahan.

        Paikka.. Ei hajuakaan, oma koirani ei osaa käskyä paikka, koska se on mielestäni turha. Sen sijaan jos käsken koirani istua, menemään maahan tai seistä, niin se on siinä asennussa niin kauan kunnes saa taas luvan liikkua. Mielestäni on jotenkin turhaa opettaa esmes.. Istu paikka kun kerran pelkkä istu ajaa saman asian.


        Oma koirani osaa
        -tassu
        -maahan
        -istu
        -seiso
        -jätä(jättää maassa olevan tavaran/namin tms rauhaan, kätevä ulkona jos tulee vastaan vaikka myrkytettyä makkaraa, ei edes nuuhkaise jos sanon jätä)
        -irti
        -kumarra
        -kuole
        -tule
        -ole hyvä(tarkoittaa että saa syödä)
        -ota vaan(melkeen sama tarkotus kuin ole hyvällä, mutta nameihin yms joita vieraat joskus tarjoaa, myös jos tipahtaa leivältä vaikka juustosiivu lattialle niin ei edes nuuhkaise ennnen ota vaan sanaa)
        -sivu
        -ravi(juoksee vierelläni)
        -vapaa(tarkoittaa että saa mennä, esmes metsässä jossa voi juosta vapaasti ei lähde juoksemaan ennen kuin saa luvan)

        Hmm olikohan siinä kaikki..

        miten opetit kuole ja seiso?


      • voihan video
        on se kiva kirjoitti:

        osata silti koiran antaa tassua! Ihan kohteliastakin se on että koiralle on opetettu tämäkin kaunis ele. Sitä kuitenkin jokainen vieras ihminen joka koiran tapaa, haluaa kuitenkin kokeilla.

        Minkälaisen kuvan omistajasta antaa koiraa joka ei osaa antaa edes tassua?

        Anna tassu on yleensä vakio temppu jonka kaikki koirat osaa, sitä käyttävät myös ilkeät ihmiset hyväkseen. Esim. vahti-/vartio-koirille, sanotaan että anna tassu ja kun saadaan tassu niin repäistään niin, että koira on toimintäkyvytön sen jälkeen. Itselläni ei ole tällä hetkellä koiraa, mutta en aio opettaa tuota temppua yhdellekään tulevalle koiralle.


      • suusa
        ljadhashf kirjoitti:

        Vielä lisäys edelliseen... mielestäni käsky "anna tassu" on aivan turha :D
        Tuota käskyä kun et missään tarvitse :) Ok, kynnet voi leikata kun koira makaa maassa paikoillaan "sana paikka". Myös tassun voi tutkia kun koira pysyy paikoillaan maassa :D
        Tassun antamista et tarvitse agilityssä, et tokossa.. et missään.

        Hei. Eikös se ole jokaisen oma asia mitä koiralleen opettaa... Jos harrastaa agilityä ja tokoa tai jompaa kumpaa, niin onhan se aina kiva opetella muitakin asioita mitä ei tarvitse noissa jutuissa... Anna tassu käsky on aika perinteikäs juttu... Mutta joo sulla mielipiteesi...


      • IaMmE
        ljadhashf kirjoitti:

        Vielä lisäys edelliseen... mielestäni käsky "anna tassu" on aivan turha :D
        Tuota käskyä kun et missään tarvitse :) Ok, kynnet voi leikata kun koira makaa maassa paikoillaan "sana paikka". Myös tassun voi tutkia kun koira pysyy paikoillaan maassa :D
        Tassun antamista et tarvitse agilityssä, et tokossa.. et missään.

        Koiran on AINA hyvä osata ''turhiakin'' temppuja, sillä opettamis-tilanteessa koira joutuu käyttämään aivojaan, mikä kuluttaa energiaa ja muutenkin esim. meidän koira on sheltti ja RAKASTAA uusien temppujen oppimista! sen takia se osaakin niitä jo monta kourallista:
        istu
        maahan
        kieri
        lepää
        pam(leikkii kuollutta)
        odota
        saa ottaa
        pyöri
        ympyrä
        syli
        ryömi
        tassu
        mene
        tänne
        sivu
        etu
        taka
        heppa
        kierrä
        kierrä se (kauempaa)
        jälki
        hyppy
        tanssi
        molemmat
        kumpi
        etsi
        jalat
        tassu
        paikka
        katse
        jätä
        seiso
        tuo
        käsille
        etc.......
        oikohan siinä kaikki.. no kuitenkin koulutan koiraamme joka päivä ja se on aina innoissaan ja nauttii siitä!! koulutan kaikkea täysin turhaa!! esim. opetan tällä hetkellä sitä että se laittaa tassunsa pienen kipon sisään, ja sehän on maailman turhin temppu ikinä!!, silti se nauttii kun se saa käyttää joka päivä noin 5-15 min. hoksottimiaan :)


      • koira fani
        IaMmE kirjoitti:

        Koiran on AINA hyvä osata ''turhiakin'' temppuja, sillä opettamis-tilanteessa koira joutuu käyttämään aivojaan, mikä kuluttaa energiaa ja muutenkin esim. meidän koira on sheltti ja RAKASTAA uusien temppujen oppimista! sen takia se osaakin niitä jo monta kourallista:
        istu
        maahan
        kieri
        lepää
        pam(leikkii kuollutta)
        odota
        saa ottaa
        pyöri
        ympyrä
        syli
        ryömi
        tassu
        mene
        tänne
        sivu
        etu
        taka
        heppa
        kierrä
        kierrä se (kauempaa)
        jälki
        hyppy
        tanssi
        molemmat
        kumpi
        etsi
        jalat
        tassu
        paikka
        katse
        jätä
        seiso
        tuo
        käsille
        etc.......
        oikohan siinä kaikki.. no kuitenkin koulutan koiraamme joka päivä ja se on aina innoissaan ja nauttii siitä!! koulutan kaikkea täysin turhaa!! esim. opetan tällä hetkellä sitä että se laittaa tassunsa pienen kipon sisään, ja sehän on maailman turhin temppu ikinä!!, silti se nauttii kun se saa käyttää joka päivä noin 5-15 min. hoksottimiaan :)

        lepää
        pam(leikkii kuollutta)
        odota
        saa ottaa
        pyöri
        ympyrä
        syli
        ryömi
        tassu
        mene
        tänne
        sivu
        etu
        taka
        heppa
        kierrä
        kierrä se (kauempaa)
        jälki
        hyppy
        tanssi
        molemmat
        kumpi
        miten opetit noi temput olis kiva jos mäki sit voisin opetaa meidän koiralle tollasii tempui


      • Koira
        25 kirjoitti:

        Renkaan läpi on helppo opettaa hyppäämään siten, että pidät rengasta maassa ja namin kanssa houkuttelet läpi, samalla sanoen "hyppää" tms jonka haluat käskysanaksi. Pikkuhiljaa voit alkaa nostamaan rengasta ja jossain välissä laittaa sen kiinni johonkin(vaikka narulla tuoliin) ja itse koiran kanssa kauemmas. Ohjaa koira sitten namilla vaihdilla renkaalle ja vippaa nami läpi, sanoen hyppää, toista joitakin kertoja muutama päivä ja tadaa, koirasi osaa hypätä renkaan käskystä.

        Esineen pudotus, ota vaikka nami käteen ja laita koiran nenän kohdalle, kun avaa suunsa ottaakseen namin tavara luonnollisesti putaa, samalla hetkellä sano "tiputa" tai minkä sanan sitten haluat oppivan, ja anna nami.

        Tassu.. Humm oma koirani oppi antamaan tassua parissa minuutissa, mutta en muista miten opetin O.o, siitä olen varma että en ainakaan niin että otin tassun käteeni ja sanoin tassu.

        Maahan on helppo opettaa istumisesta, ota nami käteen ja laita alaspäin, koira seuraa sitä kuonollaan ja lopulta menee maahan makaamaan, sano silloin maahan.

        Paikka.. Ei hajuakaan, oma koirani ei osaa käskyä paikka, koska se on mielestäni turha. Sen sijaan jos käsken koirani istua, menemään maahan tai seistä, niin se on siinä asennussa niin kauan kunnes saa taas luvan liikkua. Mielestäni on jotenkin turhaa opettaa esmes.. Istu paikka kun kerran pelkkä istu ajaa saman asian.


        Oma koirani osaa
        -tassu
        -maahan
        -istu
        -seiso
        -jätä(jättää maassa olevan tavaran/namin tms rauhaan, kätevä ulkona jos tulee vastaan vaikka myrkytettyä makkaraa, ei edes nuuhkaise jos sanon jätä)
        -irti
        -kumarra
        -kuole
        -tule
        -ole hyvä(tarkoittaa että saa syödä)
        -ota vaan(melkeen sama tarkotus kuin ole hyvällä, mutta nameihin yms joita vieraat joskus tarjoaa, myös jos tipahtaa leivältä vaikka juustosiivu lattialle niin ei edes nuuhkaise ennnen ota vaan sanaa)
        -sivu
        -ravi(juoksee vierelläni)
        -vapaa(tarkoittaa että saa mennä, esmes metsässä jossa voi juosta vapaasti ei lähde juoksemaan ennen kuin saa luvan)

        Hmm olikohan siinä kaikki..

        Paikka.. Ei hajuakaan, oma koirani ei osaa käskyä paikka, koska se on mielestäni turha. Sen sijaan jos käsken koirani istua, menemään maahan tai seistä, niin se on siinä asennussa niin kauan kunnes saa taas luvan liikkua. Mielestäni on jotenkin turhaa opettaa esmes.. Istu paikka kun kerran pelkkä istu ajaa saman asian ( Ei ole todellakaan turha!!)


      • joku1235
        Perhoskoiranpentu kirjoitti:

        Naapurin koiralle yritin opetta käskyä tassu. Mutta kun toistin monesti, sitten kokeilin osaako se ite. Se vaan istu ja tölläs mua ko idiootti?

        hahahaa meillä sama ongelma aluksi (oman koiran kanssa) eli ku karjoteltiin tassua ni parikertaa se osas ja sit se heittäyty idjootiks


      • joku1235
        Martsu4 kirjoitti:

        Koirani osaa paikka sanan mutta heti kun tulee jonkinlainen "häiriö", esim. näköpiirissä koira, jänis yms.. niin minun sanani ei enään merkitse mitään... enkö ole saanut koirari kunnioitusta vai miksi ei kunnolla tottele.. Sama pätee muihinkin oppeihin, yleensä on niin että joutuu monta kertaa sanomaan ennen kuin mitään tapahtuu.. Miten olette tuon opettaneet näitä asioita.. varsinkin "häiriössä"? Tuntuu että kun olemme ulkona koirani ei omista korvia ollenkaan..

        Ja haukkumisesta vielä.. Minulla on siis lapinkoira.. tiedän sen olevan haukkuherkkä.. mutta miten karsin turhaa haukkumista.. sisällä ei hauku, mutta ulkona.. koirille, ihmisille joskus.. ja välillä haukkuu jopa jollekkiin ihan omalle.. :O murina on toinen ongelmamme.. koira murisee kun ihmisiä kävelee ulkona pihamme ohi vaikka koira on sisällä... siis ihan pienestä ja turhasta rupeaa murisemaan... neuvoja..

        hei tota kannattaa kokeilla ekaks sisällä et ku se on paikassa ni sitä saa häiritä ihan sydänmensä kyllyydestä eikä sitä kiinnosta ja sit vähitellen kannattaa siirtyy ulos :D näin se meillä toimi


      • haluaa tietäääää
        25 kirjoitti:

        Renkaan läpi on helppo opettaa hyppäämään siten, että pidät rengasta maassa ja namin kanssa houkuttelet läpi, samalla sanoen "hyppää" tms jonka haluat käskysanaksi. Pikkuhiljaa voit alkaa nostamaan rengasta ja jossain välissä laittaa sen kiinni johonkin(vaikka narulla tuoliin) ja itse koiran kanssa kauemmas. Ohjaa koira sitten namilla vaihdilla renkaalle ja vippaa nami läpi, sanoen hyppää, toista joitakin kertoja muutama päivä ja tadaa, koirasi osaa hypätä renkaan käskystä.

        Esineen pudotus, ota vaikka nami käteen ja laita koiran nenän kohdalle, kun avaa suunsa ottaakseen namin tavara luonnollisesti putaa, samalla hetkellä sano "tiputa" tai minkä sanan sitten haluat oppivan, ja anna nami.

        Tassu.. Humm oma koirani oppi antamaan tassua parissa minuutissa, mutta en muista miten opetin O.o, siitä olen varma että en ainakaan niin että otin tassun käteeni ja sanoin tassu.

        Maahan on helppo opettaa istumisesta, ota nami käteen ja laita alaspäin, koira seuraa sitä kuonollaan ja lopulta menee maahan makaamaan, sano silloin maahan.

        Paikka.. Ei hajuakaan, oma koirani ei osaa käskyä paikka, koska se on mielestäni turha. Sen sijaan jos käsken koirani istua, menemään maahan tai seistä, niin se on siinä asennussa niin kauan kunnes saa taas luvan liikkua. Mielestäni on jotenkin turhaa opettaa esmes.. Istu paikka kun kerran pelkkä istu ajaa saman asian.


        Oma koirani osaa
        -tassu
        -maahan
        -istu
        -seiso
        -jätä(jättää maassa olevan tavaran/namin tms rauhaan, kätevä ulkona jos tulee vastaan vaikka myrkytettyä makkaraa, ei edes nuuhkaise jos sanon jätä)
        -irti
        -kumarra
        -kuole
        -tule
        -ole hyvä(tarkoittaa että saa syödä)
        -ota vaan(melkeen sama tarkotus kuin ole hyvällä, mutta nameihin yms joita vieraat joskus tarjoaa, myös jos tipahtaa leivältä vaikka juustosiivu lattialle niin ei edes nuuhkaise ennnen ota vaan sanaa)
        -sivu
        -ravi(juoksee vierelläni)
        -vapaa(tarkoittaa että saa mennä, esmes metsässä jossa voi juosta vapaasti ei lähde juoksemaan ennen kuin saa luvan)

        Hmm olikohan siinä kaikki..

        Mite opetit koirallesi "kuole" käskyn? Miks ees opetit sen? Mihin tarttet sellasta käskyä?xD


      • tanja2
        25 kirjoitti:

        Renkaan läpi on helppo opettaa hyppäämään siten, että pidät rengasta maassa ja namin kanssa houkuttelet läpi, samalla sanoen "hyppää" tms jonka haluat käskysanaksi. Pikkuhiljaa voit alkaa nostamaan rengasta ja jossain välissä laittaa sen kiinni johonkin(vaikka narulla tuoliin) ja itse koiran kanssa kauemmas. Ohjaa koira sitten namilla vaihdilla renkaalle ja vippaa nami läpi, sanoen hyppää, toista joitakin kertoja muutama päivä ja tadaa, koirasi osaa hypätä renkaan käskystä.

        Esineen pudotus, ota vaikka nami käteen ja laita koiran nenän kohdalle, kun avaa suunsa ottaakseen namin tavara luonnollisesti putaa, samalla hetkellä sano "tiputa" tai minkä sanan sitten haluat oppivan, ja anna nami.

        Tassu.. Humm oma koirani oppi antamaan tassua parissa minuutissa, mutta en muista miten opetin O.o, siitä olen varma että en ainakaan niin että otin tassun käteeni ja sanoin tassu.

        Maahan on helppo opettaa istumisesta, ota nami käteen ja laita alaspäin, koira seuraa sitä kuonollaan ja lopulta menee maahan makaamaan, sano silloin maahan.

        Paikka.. Ei hajuakaan, oma koirani ei osaa käskyä paikka, koska se on mielestäni turha. Sen sijaan jos käsken koirani istua, menemään maahan tai seistä, niin se on siinä asennussa niin kauan kunnes saa taas luvan liikkua. Mielestäni on jotenkin turhaa opettaa esmes.. Istu paikka kun kerran pelkkä istu ajaa saman asian.


        Oma koirani osaa
        -tassu
        -maahan
        -istu
        -seiso
        -jätä(jättää maassa olevan tavaran/namin tms rauhaan, kätevä ulkona jos tulee vastaan vaikka myrkytettyä makkaraa, ei edes nuuhkaise jos sanon jätä)
        -irti
        -kumarra
        -kuole
        -tule
        -ole hyvä(tarkoittaa että saa syödä)
        -ota vaan(melkeen sama tarkotus kuin ole hyvällä, mutta nameihin yms joita vieraat joskus tarjoaa, myös jos tipahtaa leivältä vaikka juustosiivu lattialle niin ei edes nuuhkaise ennnen ota vaan sanaa)
        -sivu
        -ravi(juoksee vierelläni)
        -vapaa(tarkoittaa että saa mennä, esmes metsässä jossa voi juosta vapaasti ei lähde juoksemaan ennen kuin saa luvan)

        Hmm olikohan siinä kaikki..

        hei miten olet opettanut kuole ja sivu ja kumarra kun minun koira osaa istu,tassu,maahan,paikka,tanssi,etsi(koira odotaa keittiössä ja minä piilotan herkut olkkariin ja otan yhden herkun menen keittiöön ja vien koiran olo huoneen oven eteen avaan oven annan namin ja sanon etsi.
        ja paikka osaa sen niin et eka pyytää istumaan ja sitten sanoo paikka ja näyttää kämmen puolta kädestä koiraa päin ja aina aluksi otan yhden askeleen koirasta pois päin ja palkkaan ja sit siitä eteenpäin samalla lailla.


      • emmiih89
        on se kiva kirjoitti:

        osata silti koiran antaa tassua! Ihan kohteliastakin se on että koiralle on opetettu tämäkin kaunis ele. Sitä kuitenkin jokainen vieras ihminen joka koiran tapaa, haluaa kuitenkin kokeilla.

        Minkälaisen kuvan omistajasta antaa koiraa joka ei osaa antaa edes tassua?

        Nii!:) Mut mä en tajuu noit toisii ku vaa kiistelette tääl tempuista mitkä muka on tavallaa turhii mut sehä on mielipideasia...et älkää pliis tulko tänne kiistelee ku jotkut haluu niit neuvojaki ;)


      • Tsup.
        keudhweuyfd kirjoitti:

        Edelleen olen sitä mieltä, että tassun antaminen on turhaa. Olemme treenanneet koiran kanssa palveluskoira kokeisiin, niin tottelevaisuutta kuin maastolajeja. Ensimmäinen tavoite oli bh-koe ja seuraavana JK1. Mös tottelevaisuuskokeet on edessä kuten ex-koirallanikin.

        Jos hihna menee jalan alle, sanon vain nosta, niin koira nostaa jalan ylös. Tuolla meidän treeniporukoissa varmaan naurettais jos joku opettaa koiran antamaan tassua :D Niin täysin turhaa, kun sen sijaan koiralle voi opettaa hyödyllisiä asioita. "On se kivaa" Jos koira osaa antaa vain tassua ja muuten pää kolisee tyhjää, niin sit se vasta naurettavaa on :)
        Ok, ehkä joltain tipsulta ei enempää voi vaatia, mutta naurettavaa jos palveluskoira osaa antaa vain tassua tai tekee jotain muuta hyödytöntä...
        Ensin opetellaan koeasiat ja sitten viilataan liikkeitä voittajaluokkaan.

        Omistin ja omistan palveluskoiran (nykyinen on 11 vk), aiempi osasi antaa tassua. Myös ylävitosen. Ja monta muuta "turhaa temppua" tämä koira osasi. "Turhuuksien" lisäksi osasi myös pk-liikkeet, jäljen ajon, esine-etsintää ja mitähän vielä... Käytän näitä "turhuuksia" harjoituksissani, koska se nyt vain on koirankin mielestä mielenkiintoisempaa reenata, kun ei koskaan tiedä, mikä käsky sieltä seuraavaksi tulee. Ihme vähättelyä sinun puoleltasi. Jos joku haluaa opettaa koiran antamaan tassua, niin en kyllä ymmärrä, miten se sinun elämääsi niin radikaalisti haittaa.


      • Koira232
        Flättinen. kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta miten opetit nuo "vapaa" ja "ole hyvä, ota vaan" käskyt? :)

        Käsket ensin koiran istumaan sitten sanot odota/paikka jos koira ei ymmärrä niin jankkaat niin kauan että koira tajuaa sitten sanot paikka ja sitten kun koira on ollu paikalla sanot vapaa ja taas alusta !! :) näin meijän koira oppi kannattaa kokeilla


      • Koiran kouluttaja
        haluaa tietäääää kirjoitti:

        Mite opetit koirallesi "kuole" käskyn? Miks ees opetit sen? Mihin tarttet sellasta käskyä?xD

        Se on hyvä oppia esim metsästyksessä !! ja sirkukseen jsa koiran on hyvä oppia kaiken laisia käskyjä


      • Kyylääjä

        meidän koira osaa

        tassu/toinen tassu
        maahan
        kölli
        kumpi(herkku on toisessa kädessä ja kädet ovat nyrkissä)
        tassu kupille (tämäoli ehkä vaikein koiralle koska piti tajuta mitä tehdä)
        hyppää
        juokse
        paikka
        istu
        odota(odottaa että saa ottaa ruokaa)
        Saa ottaa
        tööttis(koskee nenällä kämmentä)
        pusu(koskee nenällä poskea)
        tässä
        jalkojen välistä
        pois

        oliko siinä kaikki....

        no mutta meodän koiran on vaikea opetella kierimään onko joitain vinkkejä?


      • Zxcvbn

        Kierimisvinkki.. alota opettaminen sellasessa paikassa tai tilanteessa jossa koirasi muutenkin joskus pyörähtää selälleen (oma peti, sohva tms, vaikka rapsuttelujen lomassa)

        Siis oletan että koirallesi ei ole luontevaa kieriä eikä sitä saa houkutteluilla kierimään. Mun koira on samanlainen, mutta sitten taas kun löhötään sohvalla molemmat, sen saa helposti pyörähtämään koska se tekee niin muutenkin, ja tilanne on rennompi, alusta on pehmeä jne.


      • Jhgg
        keudhweuyfd kirjoitti:

        Edelleen olen sitä mieltä, että tassun antaminen on turhaa. Olemme treenanneet koiran kanssa palveluskoira kokeisiin, niin tottelevaisuutta kuin maastolajeja. Ensimmäinen tavoite oli bh-koe ja seuraavana JK1. Mös tottelevaisuuskokeet on edessä kuten ex-koirallanikin.

        Jos hihna menee jalan alle, sanon vain nosta, niin koira nostaa jalan ylös. Tuolla meidän treeniporukoissa varmaan naurettais jos joku opettaa koiran antamaan tassua :D Niin täysin turhaa, kun sen sijaan koiralle voi opettaa hyödyllisiä asioita. "On se kivaa" Jos koira osaa antaa vain tassua ja muuten pää kolisee tyhjää, niin sit se vasta naurettavaa on :)
        Ok, ehkä joltain tipsulta ei enempää voi vaatia, mutta naurettavaa jos palveluskoira osaa antaa vain tassua tai tekee jotain muuta hyödytöntä...
        Ensin opetellaan koeasiat ja sitten viilataan liikkeitä voittajaluokkaan.

        Ihan vaa tiedoks meiän sheltti osaa yli 259 temppua ja ihan huvikseen kans opettanu ne sille. Mutta se ei tarkotatettei se osaa muuta kuin antaa tassua ja muita sinusta "turhia" temppuja.
        On käyny tokossa ja niin edelleen.


      • Vavvahavva
        pentu 5kk kirjoitti:

        sama kuin tuo ylläoleva, mutta itse opetin pennulleni (5kk) näin..:
        Vapaa: Aloitin tuon opettamisen käskemällä pennun maahan/istumaan. Sen jälkeen käsky paikka ja liikuin yhden askeleen pois päin.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin sanoin vapaa ja heiluttelin namia siinä edessä.. Sitten kun alkoi sujumaan, niin vaan rupesin pikkuhiljaa lisäämään askelia.. Nykyään voin mennä jopa toiseen huoneeseen ja pentu ei liiku ennen kuin huudan sieltä jostain "vapaa"... Teen myös niin, että kun ollaan tultu lenkiltä, niin sisällä otan pennun pannasta kiinni, odotan että katsoo mua sitten käsky "vapaa" ja päästän heti irti..

        Ole Hyvä: Aloitin pitämällä ruokakuppia sivulla.. Heti kun pentu katsoi muhun, niin "ole hyvä" ja ruokakuppi samantien pennulle.. Voi laittaa myös namin kädelle siihen pennun eteen, jos pentu yrittää ottaa namin, niin nyrkki vaan kiinni ettei pääse syömään sitä.. Tuota jatketaan niin kauan kunnes pentu taas vilkaisee suhun ja ei muuta kuin "ole hyvä" ja namia suuhun.. Kannattaa ensin opetella todella lyhyitä aikoja vaan, että HETI kun pentu katsoo, niin HETI palkitsee.. Vasta pikkuhiljaa voi pidentää aikaa, muuten se tylsistyy odottamiseen eikä opi!

        Tassu: Tämän opettamiseen meni peräti 3min.. Esim. oikea käsi pennun eteen, vasemmalla kädellä ottaa pennun tassun ja laittaa sen siihen oikean käden päälle lausuen samalla "tassu" käsky -> Palkka.. Tämän pentu hiffaa todella nopeasti.. Sitten kun osaa taitavasti antaa yhden tassun, niin sama juttu toisellekin tassulle..

        Itse Opetin tuon tassun antamisen vain sillä että ensin harjoiteltiin käyttämään naksutinta ja sitten laitoin namin nyrkin sisään ja pidin kättä ilmassa koiran edessä ja kun se rupesi koiraa kummastuttamaan niin se huitaisi tassulla kättäni ja naksun kautta palkka tulee heti kun koira teki oikein👌😂


    • ramir4

      Noutamisen voi opettaa koiralle kosketus harjoituksella, jos koira ei luontaisesti nouda tavaroita. Jos haluat opettaa koiran vaikka noutamaan tietyn esineen vaikka pallon opeta koira koskettamaan palloa käskystä ensin. Ota pallo käteen ja odota kunnes koira koskee palloa kuonollaan. Heti kun koira koskee palloon sano "kosketa" tai "pallo" tai jokin muu sana jolla haluat opettaa. Laske pallo maahan ja pyydä koskettamaan, Muista edetä koiran kehityksen mukaan, jotta koira ei turhaudu. Sen jälkeen opeta koiraa niin että se käyttää hampaita. Anna makupala joka kerta kun pallo on koiran suussa tai vähänkin kun koira käyttää hampaita, muista käyttää käsky sanaa joka kerta. Voit heittaa palloa vaikka lähettyville ja heti kun koira ottaa pallon suuhun viittilöi ja kehu iloisesti koiraa luoksesi. Tässä tarvitaan aika paljon pitkäjänteisyyttä eteenkin jos koira tykkää juosta karkuun tai pudottaa pallon puoli matkassa :-D Koira nauttii hirvittävästi tälläisistä tempuista, joissa se joutuu pähkäilemään oikeaa ratkaisua suoritettavaan tehtävään. Mutta pitää muistaa palkita vain jos koira tekee oikein! Jos palkitsee väärään aikaan koira voi oppii väärän tavan ja temppu on vaikea opettaa uudelleen sen jälkeen.
      Koiralle voi opettaa ihan mitä tahansa tällä tekniikalla niin kännykän, kengät, kaukosäätimen, vetämään vaikka peiton sängystä (itse aijon seuraavaksi harjoitella) tai sukat jalasta. Kun opettaa koskettamisen voi opettaa myös koskettamisen tassulla eri käsky nimellä kuitenkin kuin kuonolla koskettaessa. Hanki vaikka jonkunlaiset lätkät vaikka paperiset tai pahviset tai muoviset (voi tehdä itse) ja laittaa lattialle ja opettaa koira koskettamaan tassulla läpyskää. Kun koira oppii koskettamaan tassulla sen voi opettaa sammuttamaan vaikka valot tai jotain vastaavaa mielikuvitus on vain rajana :-D

      Koirani osaa paljon niin sanottuja turhia temppuja kuten "häpeä"(nostaa tassun kuonolleen), kieriä, tassun anto, noutamiset jne. Niin kuin edellä eräs jo mainitsi se antaa koiralle virikkeitä ja sillä tavoin stimuloi aivoja ja antaa onnistumisen tunteita ja ennen kaikkea itsevarmuutta kokeilla ja hoksata erilaisia ratkaisuja eri käskyihin. Mielestäni on ihan mielenkiintoista testata koiran älyä erilaisilla tempuilla ja saada koira nauttimaan käskyistä ja harjoittelusta. Se antaa myös vähän haastetta koiralle ja kehittää pitkäjänteiseksi. Tietenkin peruskäskyt kuten "paikka" ja luokse tulo on jo tärkeitä ihan turvallisuuden ja yhteiskuntakelpoisuuden kannalta. En siis yhtään vähättele peruskoulutusta (en missään nimessä) ja jokaisella omat mieltymyksensä temppujen suhteen. Itsestäni on vaan niin hauskaa touhuta hölmöjä juttuja koiran kanssa :-)

    • tassu&tassu

      Noutaminen
      Itse tekisin niin, että kiinnittäisin koiran huomion noudettavaan esineseen esim. nyt leluun. Heiluttelisin lelua ja innostaisin koiraa nappaamaan lelun itselleen. Sitten kun haluaisin koiran noutavan sen, käyttäisin ensin käskyä 'istu'. Koira istuisi ja heittäisin lelun kauas ja huutaisin 'nouda!' Kun koira juoksisi lelun perään ja ottaisi sen suuhunsa, kutsuisin sen sitten luoksetulolla takaisin luokseni ja jos se toisi lelun mukana kehuisin sitä paljon. Jos koira ei kiinnostu lelusta tai tulee luoksesi mutta jättää lelun maahan, en tiedä mikä olisi silloin viisainta. :/

      Kieriminen
      Käskisin koiran maahan ja ottaisin makupalan käteen. Työntäisin herkun koiran nenän eteen ja houkuttelisin sen kuonon seuraamaan herkkupalaa nyrkissäni. Sitten pyöräyttäisin kädellä sellaisen liikeen, että koiran seuratessa herkkua, se pyörähtäisi maassa ympäri. Kun koira alkaisi ymmärtää tempun, lisäisin käskyn 'kieri', kun koira kierii.

      Paikka
      Paikan opettamiseen on varmasti paljon keinoja, mutta oman koiran opetin seuraavasti: Otin makupalan ja laitoin koiran istumaan. Menin kyykyyn koiran tasolle ja laitoin herkun sen eteen lattialle. Sanoin 'paikka' ja nousin seisomaan. Aluksi koira yritti ottaa herkun, mutta salamannopeasti estin sen vaikka tallaamalla herkun päälle ja tein kieltoäänen. Yritin muutaman kerran, kunnes koira odotti (eli pysyi paikallaan) eikä ottanut herkkua. Toistelin sitä ja nyt koira osaa sen täydellisesti.

      Maahan
      Maahan meneminen on helppo opettaa. Otat vain herkun käteen ja kiinnität koiran huomion siihen. Sitten laitat käden lattiantasoon, jolloin koira menee makuulle saadakseen herkun. Sano vain 'maahan' ja palkitse koiran herkulla. Se oppii nopeasti.

      Anna tassu
      Laita koira istumaan ja ota sen tassu käteesi kuin kättelisit sitä. Sano vain 'tassu' ja anna makupala. Koira oppii nopeasti nostamaan tassun itse.

      Oven avaaminen
      Tätä temppua oma koirani ei osaa, joten en tiedä miten se kannattaa opettaa. En myöskään ole kuullut siitä että joku haluaisi opettaa koiran avaamaan oven, joten en ymmärrä ehkä tarkalleen mitä sillä tarkoitat. Pahoittelen. :/

      Suussa olevan esineen pudottaminen
      Jos koira nappaa jotain suuhunsa, vaikka varastaa sukan, ei esinettä pidä koskaan yrittää ottaa koiran suusta. Ei myöskään pidä lähteä jahtaamaan koiraa, jos se juoksee sinua karkuun sukka suussaan, koska silloin koira luulee että leikitte jotakin hauskaa jahtileikkiä. Itse tein niin, että jos koira varasti jotain (vaikka nyt sen sukan) , otin itselleni jotakin muuta, kuten koiran herkkupalan, sen lelun tai toisen vaatekappaleen tai mitä ikinä koirasi varasteleekaan. Sitten aloin esittää että söisin ja leikkisin sillä mitä itse otin, ja koira huomio kiinniittyi minuun. Se ei enää pitänyt omaa saalistaan mielenkiintoisena, vaan tuli kateelliseksi koska minulla oli jotain vielä hiemompaa. Aina kun koira pudotti esineen suustaan, sanoin 'irti' ja homma oli selvä. :)

      Pyöriminen
      Tarkoitatko hännän jahtaamista? Sen opettaisin ottamalla herkkupalan, kiinnittäisin koiran huomion siihen ja laittaisin herkkupalakäteni koiran taakse hännän luo, jolloin koira joutuu pyörähtämään väkisin ympäri seuratessaan herkkua. Sano käsky 'pyöri' kun koira kävelee/juoksee ympyrää herkun perässä.

      Putkesta läpi meneminen
      Siihen on varmasti monia eri tapoja, mutta itse tekisin varmaan niin, että pyytäisin jonkun avustajan (perheenjäsen, kaveri...) ja hän menisi putken toiseen päähän (vastakkaiseen missä koira on minun kanssani). Herkkupala avustajalle ja tämä kurkistaa putkeen ja huutaa koiraa. Koira juoksee putken läpi. Koira voi tietenkin myös kiertää putken ja juosta vain suoraan avustajan luo. Silloin herkkua ei anneta. Voit yrittää selventää koiralle, että sen pitää mennä putkesta heilauttamalla kättäsi putkeen osoittaen ja huudahtaen jonkun käskyn esim. 'putkeen' tai 'läpi'.

      Toivottavasti nämä auttoivat! :D

      • Napsuuu

        Uskoisin että up tarkoitti sanalla paikka että koira pysyy paikassa johon sen käsket vaikka itse liikkuisit... En ole varma muttaboletan näin.


    • 18+19=?

      Oma koirani osaa pussat.Se hyppää vasten ja laitaa kuonon huulille kyllä se istua osaa ja maahan, sivulle, odotaa, paikka no kuuntelemista haluaisin vähän harjoitella mutta kyllä se nopeasti oppii.

      • Namia lisää

        Opettakaa vaan koirallenne kaikki temput makupalalla,niin käy kun mulle .Koira istu,makasi,antoi tassua pyytämättä ja sit napitti silmiin saadakseen sen namin.Ei auttanut kuin olla huomaamatta ja ja lähteä kävelemään.Kunhan takapuolen penkkiin laittoi,siinä se taas oli esittelemässä taitojaan makupalan toivossa.Raivostuttavaa.


      • toivottavasti auttoi
        Namia lisää kirjoitti:

        Opettakaa vaan koirallenne kaikki temput makupalalla,niin käy kun mulle .Koira istu,makasi,antoi tassua pyytämättä ja sit napitti silmiin saadakseen sen namin.Ei auttanut kuin olla huomaamatta ja ja lähteä kävelemään.Kunhan takapuolen penkkiin laittoi,siinä se taas oli esittelemässä taitojaan makupalan toivossa.Raivostuttavaa.

        Noutaminen: Tämä on minullakin harjoituksissa tällä hetkellä. On ainakin kaksi tapaa harjoitella tätä.

        1.Tapa: Ensiksi, jos koirasi ei osaa pitää noudettavaa esinettä suussa, niin opeta se sille ensin (aina kun se pitää niin palkka ja käskysana, jos ei ota oma-alotteisesti sitä suuhun, niin avaa sen suuta vähän ja laita se sinne. Sitten palkka ja käskysana). Toista näitä, kunnes se osaa käskysanasta sen ottaa suuhun. Sitten heitä se esine vähän matkan päähän ja sano käskysana (1-2m itsestäsi) Koiran pitäisi mennä sen perässä ja ottaa se suuhun. Siitä palkka. Jos tämä ei toimi, niin sitten palaat edelliseen harjoitukseen (Laita esine maahan ja sano käskysana ja se ottaa sen suuhun ja palkka..)


      • ei niin kiva.
        toivottavasti auttoi kirjoitti:

        Noutaminen: Tämä on minullakin harjoituksissa tällä hetkellä. On ainakin kaksi tapaa harjoitella tätä.

        1.Tapa: Ensiksi, jos koirasi ei osaa pitää noudettavaa esinettä suussa, niin opeta se sille ensin (aina kun se pitää niin palkka ja käskysana, jos ei ota oma-alotteisesti sitä suuhun, niin avaa sen suuta vähän ja laita se sinne. Sitten palkka ja käskysana). Toista näitä, kunnes se osaa käskysanasta sen ottaa suuhun. Sitten heitä se esine vähän matkan päähän ja sano käskysana (1-2m itsestäsi) Koiran pitäisi mennä sen perässä ja ottaa se suuhun. Siitä palkka. Jos tämä ei toimi, niin sitten palaat edelliseen harjoitukseen (Laita esine maahan ja sano käskysana ja se ottaa sen suuhun ja palkka..)

        Käsky kuole on ihan hauska temppu, siihen asti kunnes koirasi alkaa olemaan vanha ja lähellä sitä oikeaa kuolemaansa. Itse hieman kaduin edellisen koirani kanssa, kun Kuole oli sille hauskinta maailmassa enkä halunnut sitä siltä ottaa pois. Se käsky vaan tuntuu niin saamarin karmeelta sanoa koiralle jonka tietää olevan luonasi enää päivän tai pari. Olen tietty hölmönä opettanut sen uudellekin koiralleni.

        Opetin sen niin että koira maahan, nami naaman eteen ja vetää sitä maata pitkin pois päin, yleensä koira alkaa jossain vaiheessa kaatumaan ja heti nami ja käsky kuole. Sit voi pikkuhiljaa viilata, opettaa olemaan hetki paikallaan, laskemaan pään maahan, meillä se oli edellisen kanssa kyllä käsky: Kuole kunnolla. Kuoleminen oli vain kyljelleen heittäytymistä.
        Edellinen oli niin onnellinen käskystä ja osasi sen niin hyvin että huutaessani "kuole" kun se juoksi, se heittäytyi vauhdista melkein kuperkeikalla maahan makaamaan ;)


      • 6+f
        ei niin kiva. kirjoitti:

        Käsky kuole on ihan hauska temppu, siihen asti kunnes koirasi alkaa olemaan vanha ja lähellä sitä oikeaa kuolemaansa. Itse hieman kaduin edellisen koirani kanssa, kun Kuole oli sille hauskinta maailmassa enkä halunnut sitä siltä ottaa pois. Se käsky vaan tuntuu niin saamarin karmeelta sanoa koiralle jonka tietää olevan luonasi enää päivän tai pari. Olen tietty hölmönä opettanut sen uudellekin koiralleni.

        Opetin sen niin että koira maahan, nami naaman eteen ja vetää sitä maata pitkin pois päin, yleensä koira alkaa jossain vaiheessa kaatumaan ja heti nami ja käsky kuole. Sit voi pikkuhiljaa viilata, opettaa olemaan hetki paikallaan, laskemaan pään maahan, meillä se oli edellisen kanssa kyllä käsky: Kuole kunnolla. Kuoleminen oli vain kyljelleen heittäytymistä.
        Edellinen oli niin onnellinen käskystä ja osasi sen niin hyvin että huutaessani "kuole" kun se juoksi, se heittäytyi vauhdista melkein kuperkeikalla maahan makaamaan ;)

        öh... tuota jos sun koira on oikeasti kuolemansairas niin ei kai sun enää tarvi sen kanssa temppuilla? niinku antaa käskyä "kuole" .. ja jos se susta tuntuu pahalta niin koirallehan se on edelleen se kiva käsky, eihän se ymmärrä sanan merkitystä. tiedän koiran joka istui kun sille sanoi homo.


      • kivaheppu
        6+f kirjoitti:

        öh... tuota jos sun koira on oikeasti kuolemansairas niin ei kai sun enää tarvi sen kanssa temppuilla? niinku antaa käskyä "kuole" .. ja jos se susta tuntuu pahalta niin koirallehan se on edelleen se kiva käsky, eihän se ymmärrä sanan merkitystä. tiedän koiran joka istui kun sille sanoi homo.

        totta miksi pitää käyttäää käskyä ja vetistellä. Voihan sille sanoa että nuku tai nukahda.
        selvä satuilija


      • ei niin kiva.
        kivaheppu kirjoitti:

        totta miksi pitää käyttäää käskyä ja vetistellä. Voihan sille sanoa että nuku tai nukahda.
        selvä satuilija

        koirani ei missään vaiheessa ollut kuolemansairas. Jos ette ole koskaan joutuneet lopettamaan vielä koiraanne niin ette tiedä mistä puhutte. Jos koiralle sanoo että nuku kun se osaa käskyn kuole niin mitäs vitun iloa siitä sille on? Enkä sanonutkaan että koira jotenkin älyäisi mitä se kuoleminen tarkoittaa, se vaan tuntuu omassa sydämessä niin kornilta kun koira ihan intona kuolee ja seuraavana päivänä on lähtö edessä.
        Kiva heppu, haista vittu.


      • ei niin kiva. kirjoitti:

        Käsky kuole on ihan hauska temppu, siihen asti kunnes koirasi alkaa olemaan vanha ja lähellä sitä oikeaa kuolemaansa. Itse hieman kaduin edellisen koirani kanssa, kun Kuole oli sille hauskinta maailmassa enkä halunnut sitä siltä ottaa pois. Se käsky vaan tuntuu niin saamarin karmeelta sanoa koiralle jonka tietää olevan luonasi enää päivän tai pari. Olen tietty hölmönä opettanut sen uudellekin koiralleni.

        Opetin sen niin että koira maahan, nami naaman eteen ja vetää sitä maata pitkin pois päin, yleensä koira alkaa jossain vaiheessa kaatumaan ja heti nami ja käsky kuole. Sit voi pikkuhiljaa viilata, opettaa olemaan hetki paikallaan, laskemaan pään maahan, meillä se oli edellisen kanssa kyllä käsky: Kuole kunnolla. Kuoleminen oli vain kyljelleen heittäytymistä.
        Edellinen oli niin onnellinen käskystä ja osasi sen niin hyvin että huutaessani "kuole" kun se juoksi, se heittäytyi vauhdista melkein kuperkeikalla maahan makaamaan ;)

        Sain itse opetettua yhessä illassa vähä niinku puoli vahingossa tuon "kuole" käskyn :D Nykyään kun koirani "kuolee" se päästää ärähdyksen ja menee kyljelleen makaamaan :D Mut yks virhe siinä on... Häntää ei saisi heiluttaa :D muuten hieno suoritus :)


    • käskyjä

      Oma koirani ei osaa vielä paljonkaan :D sanat Istu, maate, ryömi, tassu ja paikka se ymmärtää. Onhan se vielä pentu, niin en ole paljon kerennyt opettaa. Mummani koira osaa sitten paljon kaiken laista

      mummoassa:

      Istu
      maate
      tassu
      paikka
      kieri
      odota(jos on vaikka pihalla koran kanssa, sitten pitää hakea sisältä jokin tavara, niin sanoo koiralle vain odota ja koira odottaa kunnespalaa takaisin)
      vapaa
      vahdi(vahtii mummoassa serkkuani joka on vuoden ikäinen.)
      etsi
      hae posti (hakee postin, tosin jonkun pitää olla mukana avaamassa postilaatikko :DD)
      Ole hyvä (ei syö ruokaa ellei kysesitä sanaa sanota)
      hae takkapuita(hakee takkkapuita pihalta)
      Vie roskat(jos on kaksi roskapussia niin antaa koiralle toisen, nii se vien sen roksiin)

      ja paljon muutakin osaa :DD On ollut mummalla kärsivällisyyttä opettaessa, tosin on myös viisas kora tuo :))

    • sukka-kukka!

      moi mun kultanennoutaja koira osaa:istu.maahan,sivulle,nenä8jolloin se nuolasee nenänpäätä),se osaa olla myös laiska(jota se on kyllä aina)

      PS.saattaa olla kirjotus virheitä ku oon lapsi :D

    • dogidogidogi

      Mun koira osaa käskyt :

      istu
      maata
      give me 5 (lyö tassulla kättä)
      oikea tassu
      vasen tassu
      jätä (vaikka ulkona oleva roska,herkku jne.)
      saa ottaa
      mangusti (nostaa etu-tassut ylös) (harjoitellaan vielä)
      paikka
      hyppää
      kieri (harjoitellaan vielä)
      etsi (esim. herkku, ihminen)
      anna suukko

      • dogidogidogi

        ja kuka tullee (juoksee ovelle/sohvalle katsomaan)


    • Siis että?

      Miten opetat/opetit tuon "mangustin"? Siis että koira nostaa etutassut ylös? Olen itsekin yrittänyt opettaa sitä, mutta koirani hyppää ennemmin kokonaan ylös kun pysyisi istuma-asennossa:D

    • Singindog.

      No tuo suusa olevan esineen pudottaminen on helppoa :) Kun se ottaa jonkun ei toivotun esineen suuhunsa sano vaikka: irti. toista sitä rauhallisesti kunnes se irrottaa ja sen jälkeen kehu todelöla paljon ja anna vaikka nami :) Istu voi opettaa siten että sanot istu ja painat HELLÄSTI koiran takamusta alaspäin kun se istuu sano istu ja kehu sekä anna nami :)
      sama maate toista rauhallisesti maate kun koira menee maate kuhu jne.
      Yksi temppu on hyvä minkä koirani osaa: odota ja saa mennä, eli kun avaan vaikka ulko oven sanon ennen sitä odota kun olen avannut oven ja sanon saa mennä se menee nätisti ulos :D
      mutta alkuun kannattaa koettaa namilla, eli:
      Käske koira istumaan ja mene pienenmatkan päähän koirasta(alökuun n.1m)
      Jos koira lähtee namia kohti nouse seisomaan ja käske se istumaan. Ja sano jälleen odota.
      Kokeile aina uudestaan kunnes koira istuu ja odottaa, sitten voit sanoa saa ottaa, jos koira ei ota namia mene lähemmäs ja sano saa ottaa kun se ottaa kehu sitä paljon :)

    • LIILI

      Osaako kukaan hauku käskyä?

      • Meidän rekku

        ei hauku käskyä tarvi. Osaa sen ilmankin. Sen sijaan hyödyllisimpiä käskyjä on se millä kielletään haukkuminen. Ja sen kiellon ajoittaminen siihen hetkeen kun vetää henkeä haukahtaakseen.


      • Hahaha!!

        Minusta "Hauku" Käsky on aika outoa opettaa, minusta se on huono asia jos koira haukkuu. Mutta kaikki saa opetaa koiransa miten haluaa.

        Itse en ole koskaan oepttanut koiraa haukkumaan. Saan huomenna oman Portugalivesikoiran, ihan omaksi [pentu] Mutta ystävän koira osaa sen. Olen jostai kuullut että se opetetaan näin.
        Kun koira haukkuu sille pitää sanoa "Hauku" Ja antaa namipala. Kun olet opettanut sitä jonkin aikaa voit yritää ilman namipalaa ja sanoa vain "Hauku" Ilman että se itse haukuu.
        En siis tosiaan tiedä toimiiko tämä. En ole koskaan opetanut kenelekään koiralle tätä käskyä.


    • Joku Ääliö

      Mun koira osaa istu, paikka, maahan, tassu, kuole, kieri, seiso, hyppää, etsi, saa ottaa, anna pusu, läpsy ja osaa tunnistaa sormet esim, jos sanoo peukalo koskee kuonolla peukaloa.

    • 4 koiran omistaja

      Mulla on neljä koiraa,kaks collieta,yks sekarotunen ja belgianpaimenkoira. Toinen collieista osaa vain istu,paikka,kieri,tassu ja toinen on niin nuori että osaa vain istu,maahan,tassu.belgianbaimenkoirani on vangin ja osaa tassu,maahan,paikka,esitä kuollutta,seiso kahella jalalla,istu,hypi ja muuta,sekarotuinenkoirani osaa samat kuin toinen collieista.Minä ainaki ennen kuin hankin yhtään koiraa luin kaikki koirien temppukirjat ja etin internetistä mahdollisimman paljon tietoa ja sitte kun sain enssimmäisen koirani harjottelin päivässämonta kertaa esim istu,tassu ja maahan.Ei siinä tarvi kuin harjoittelua ja lujaa tahtoa :)

    • hessuhopero

      MM: juu, olen kyllä alaikäinen ja meillä on koira joka tottelee parhaiten minua. Olen kouluttanut koiran kokonaan itse ja olen sen johtaja. Olemme käyneet toko-koulutuksessa ja aloitamme juuri agilityä. Alaikäisiä ei pitäisi aliarvioida, koska osa meistäkin on vastuuntuntoisia ja osaa kouluttaa koiria.

      Minusta tassu- käsky on tosiaankkin turha, mutta onko koiralle haittaa turhista käskyistä? :D Ja paikalla käsky on kanssa mielestäni yksi tärkeimmistä käskyistä, mutta voihan toimia sillä istu jutullakin, kukin tavallaan.

      Koiraani tykkään myös pitää paljon vapaana, mutta vain jos se kuuntelee minua. Ja jos se ei jostain syystä halua totella (todella harvoin), niin silloin automaattisesti ja välittömästi hihnaan.

      Ja koirani osaa AINAKIN seuraavat asiat: istu, maahan, paikka, seuraa (hihnalla ja ilman), liikkeestä seisomaan tai maahan, luoksetulo, jätä, pallo(etsii pallon), saa ottaa, ohi, yli (este), läpi (putki/rengas), mutamien ihmisten nimiä, kotiin, syliin, eteenpäin (esim. lenkillä), häpeä (koira nostaa tassun kuonolleen)

      Että siis tämän kommentin ei ole tarkoitus olla negatiivinen, vaan haluaisin että ihmiset tietäisivät että nuoretkin osaavat käsitellä koiria ja kouluttaa niitä/ olla johtajia. Käyn myös eräällä kennelillä hoitamassa koiria sekä yhden vanhemman rouvan luona auttamassa koiran hoidossa. Siis haluan oppia koirista mahdollisimman paljon ja viettää niiden kanssa mukavia hetkiä. :)

    • elämä on

      haluux joku kertoo miten koule tempun voi opettaa? : )

    • 1+15

      Nopeasti selasin ketjun läpi ja tassu-käskystä ei tainnut olla vielä tätä versiota millä itse opetin vaan jokaisessa käskettiin ottamaan koiran tassu omaan käteen.
      Yritin itse tuolla tavalla tuloksetta.

      Meni 5 minuuttia kun käytin sellaista taktiikkaa että pyysin koiran istumaan eteeni ja pidin nyrkin sisällä namia koiran edessä ja sanoin "tassu" (ei hokemista vaan mahdollisimman harvoin). Koira yritti kaikkea, meni maahan, kyljelleen, kiersi minua ja vinkui yms. Lopulta antoi tassun ja sai palkkion.

      Monesti koirat oppii temput parhaiten kun ne saa ihan itse keksiä ratkaisun asiaan.

    • _LaumanJohtaja_

      Mulla on kaks koiraa toinen on sekarotuinen jossa saksanpaimenkoiraa, hovavarttia, dopermannia ja suomenajokoiraa ja tämä toinen on Chihuahua.

      Sekarotuinen koira osaa käskyt:
      Istu, maahan/maaten/makuulle, ulos(vaikka laittaisit kirjaimet eri järjestykseen esim. lous, losu,sulo, solu, losu,soul..jne ymmärtää ulos sanan eri kielillä suomeksi, venäjäksi, ruotsiksi ja englanniksi, tietää kävelylle, puisto, pihalle... vaikka kuinka monta sanaa jotka tarkoittavat ulkona olemista kävelyä ynm..), sano kova sana tai hauku(eli silloin rupeamaa haukkumaan), osaa antaa oikean ja vasemman tassun, give me 5, koske(koskee kuonolla esim. vaikka keppiä), jätä, ei koske/ei ota(ei ota suuhunsa kyseessä olevaa esim. ruokaa, lelua ynm....)hyppää, paikka, pää tyynyyn (vaikka ei olisi tyynyä lähellä painaa pään alas)hae(hakee esimerkiksi pallon), etsi (etsii esim. piiloleikissä kyseessä olevan esineen, ihmisen ynm..) Ryömi, vapaa, hiljaa,(lopettaa haukkumisen kun näyttää STOP merkin kädellä) oma paikka, sohvalle(hyppää sohvalle) ole hyvä/syö vaan, hae possu/kani, pallo...(hakee oman pehmolelupossunsa), ota peitto, (vetää peiton pois päältä, anna pusu, (nuolaisee esim. kättä), mene, tule/tänne. odota, kierrä (esim vaikka puu) vierellä, seuraa, sivulle(tulee istumaan omistajan sivulle) irti, kotiin (tietää monen mun ystävän nimen), sormilla kun napsauttaa niin mene istumaan...jne

      Chihuani osaa käskyt: Istu, maahan, anna tassu oikee ja vasen, molemmat (nostaa molemmat tassut ilmaan ja heiluttaa niitä niin että molemmat tassut ovat kiinni toisessaan) ympäri (itsensä ympäri 360astetta) vierellä/sivulla, vapaa, jätä/ei ota, hyppää (hyppää syliin tai sohvalle ynm), tule,tänne,oma paikka, ulos (se ymmärtää sana myös erikieleksi plus että ymmärtää sen kiinaksi ja koreaksi ja japaniksi) paikka, give me 5, terve (antaa takatassun) irti, kotiin, (tietää myös mun monen ystävän nimen) sormilla kun napsauttaa niin menee istumaan, koske..jne

      • _Laumanjohtaja_

        Huomaa että hieman kirjoitusvirheitä ku on väsyneenä kirjoittanut... eli ton eli selvyyden vuoks korjaan joitakin virheitäni "hiljaa, (lopettaa haukkimisen kun näyttää stop merkin kädellä)" siis lopettaa välittömästi haukkimisen, ymmärtää paljon elekiltä, tietää mitä monet käsi merkit tarkoittaa, ilman että sanoo mitään..

        "Chihuani" eli siis Chihuahuani.. anteeksi kirjoitusvirheeni..


    • _En anna tassua_

      En ole opettanut yhdellekään omalle koiralle koskaan mitään tarpeettomia temppuja ja uskon, että ne eivät ole murhetta ko. asiasta tunteneet. Istu, tänne, maahan, seuraa, takana, hiljaa, ulos, sisään, vapaa ja ei - ovat peruskäskyt ja muuta ei oikeastaan tarvita. Nykyisin olen opettanut myös yli-käskyn, jotta koirat eivät kastele itseään ojissa silloin milloin se ei ole suotavaa. Parille nartulle olen opettanut myös pissa-käskyn. Tassun tarjoamiset ja kierimiset ovat tarpeettomia huvituksia, joista ei ole iloa sen paremmin ihmiselle kuin koirallekaan.

    • 34y

      Meillä mennään ihan peruskäsky politiikalla ja niillä mitä tottelevaisuus ym. kokeisiin tarvitaan ja edetessä opetellaan sitten lisää:
      Meillä osaa.. istu,maahan,paikka,vapaa,sivu,seuraa,seiso,( liikkeestä maahan,istumaan ja seisomaan).
      tänne,irti,ei ota,ole hyvä(käytetään ruokailussa,ei koske ruokaan ennen lupaa).
      Tassu -> antaa eri pyynnöstä eri tassua(isäntä opetti,itse en pidä tätä "taitoa" hyödyllisenä).
      Läpsy.Seis!kiinni(käytetään puruissa).Kierrä.Hyppy.Nouda.Katso.Odottaa(esim.kun jään lenkillä etsimään jotain taskusta).Sisälle,ulos.Alas(kun haluan pois sohvalta/sängyltä).
      Töihin.Mennään jäljelle.Jälki(siinä vaiheessa kun aloitetaan jäljen ajaminen).

    • -onnekoiratkivoja-

      meijän koiralle on opettettu sellainen leikki jossa näytetään koiralle herkku ja sitten laitataan molemmat kädet selän taakse. Vaihtele vähän herkkua käsissä ja sitten kädet nyrkissä esille ja kysyy: kumpi käsi? koira ei varmaan vieläkään tajua mitä käsky tarkoittaa mutta ymmärtää että sen pitää nuuhkia ja tassulla raapaista kevyesti sitä kättä missä herkku on. Mukava leikki jos koiralla on juuri leikatut kynnet :)

      • Ei oo mikään helppo temppu opettaa koiralle. kerran vasta onnistui ja aika kauan piti tehdä.


    • mitäköhän temppuja

      25, voisitko kertoa miten noi kumarra ja kuole opetetaan?

      Minun koirani (5kk) osaa istu,maahan,tassu,paikka,kumpikäsi? (sillein että koira näyttää tassulla) ekä muuta.

      • alaikänen

        Hei! Olen ala-ikäinen ja minulla on koira :)
        Kumarra tempun olen koiralleni opettanut, että pidän toisessa kädessä namia(yritän houkutella sit menemään maahan) ja toista kättä koiran mahan alla, kun koira menee maahan niin (tai yrittää) niin sanon kumarra tai tadaa (tai vaikka minkä käskyn) ja kehuja paljon sitten siitä vaan toistoja paljon niin kyllä se siitä lähtee.

        Kuole temppu olikin hieman haastavampi temppu. Eli käsket koiran maahan ja houkuttelet sitä kyljelleen ja sanot kuole. Ja muista kehut ja palkat.


      • alaikänen kirjoitti:

        Hei! Olen ala-ikäinen ja minulla on koira :)
        Kumarra tempun olen koiralleni opettanut, että pidän toisessa kädessä namia(yritän houkutella sit menemään maahan) ja toista kättä koiran mahan alla, kun koira menee maahan niin (tai yrittää) niin sanon kumarra tai tadaa (tai vaikka minkä käskyn) ja kehuja paljon sitten siitä vaan toistoja paljon niin kyllä se siitä lähtee.

        Kuole temppu olikin hieman haastavampi temppu. Eli käsket koiran maahan ja houkuttelet sitä kyljelleen ja sanot kuole. Ja muista kehut ja palkat.

        Mä opetin kuolemisen belggarille käskemällä sen ensin kumartaa ja sitten houkuttelemalla sen kyljelleen. Valmiissa tempussa koira ikään kuin lysähti seisaaltaan kyljelleen, etupää "petti" ensin ja sitten koko koira oli jo kumossa. Nyt testaan tekniikkaa collieeni.


    • Jokuvaa 00

      Itse ajattelin opettaa koiralleni kierimisen - kiitos täällä jaettavista neuvoista. Koirani osaa istua, mennä maahan, odottaa, antaa tassua, läppäistä kättä, voltti, tänne... Ajattelin opettaa sille myöskin tämän "mikä sormi" jutun (:

    • Asiasta kuudenteen..

      Asiasta kuudenteen, minkä väriset cairnterrierit pärjäävät parhaiten näyttelyissä/mätsäreissä. Itselläni on pikimusta suloinen leikkaamaton poika, joka osaa muutamia käskyjä kuten: istu, maahan, kieri, tassu, paikka ja irti. Onko mistään näistä hyötyä mätsärissä? Kannattaako ensin aloittaa agi vai toko?

      PS. Miten opettaa koiralle "yläfemma"??

    • ...

      no mun koira ei osannu haukkuu joten se piti opettaa

    • moiidaaaaihguuu

      voisiko joku kertoa miten voi opettaa koiralle ett se pitt nukuuu omassa pedissa tai miten voi opettaa ett se ei saa tulla petiinn

      • a

        samaa mietin täälläkin,ostettiin just koiralle eka oma sänky ja nyt sitten mietitään et mitenköhän se oppis et se on sen oma paikka :D


      • Luttu
        a kirjoitti:

        samaa mietin täälläkin,ostettiin just koiralle eka oma sänky ja nyt sitten mietitään et mitenköhän se oppis et se on sen oma paikka :D

        Itse olen vain selkeästi ohjannut koiran omalle paikalle, käskenyt sen maahan, ja sanonut "oma paikka". Kyllä se oppii. :)


    • Luttu

      Aika hyviä vinkkejä täällä. Oma vuoden ikäinen seropini osaa ainakin seuraavat:
      Istu, maahan/maate, sivu (paikallaan hihnalla/irti), katso, hyppää, tassu (edellämainitut käytännön syistä myös pelkillä käsimerkeillä), tule/vihellys (luoksetulo, vihellys on kätevä, jos koira on kauempana), odota, ota paikka (hyödyllinen, saa koiran rauhoittumaan), häivy (kun koira kerjää, käsken sen pois), ole hyvä (lupa johonkin, mikä on lattialla, osaa pyytää katsomalla), nätisti (tulee lähemmäksi hihnan kanssa, merkki siitä, että hihna lyhenee), mene vaan (merkki siitä, että hihna pitenee, ei kuitenkaan ala vetämään), mene uimaan, kuka tulee (juoksee ovelle), ulos, kotiin, sisälle, tee pisu, tupakalle, anna pusu, alas (sohvalta, sylistä ym), syliin, anna hali, onko nälkä? (juoksee oman ruokakupin luo ja istuu nätisti alas, tai ulkona alkaa kiiruhtaa kotiinpäin huuliaan lipoen), valo (laittaa lattiavalon päälle/pois), pam ("kuole"), missä pallo/käpy/keppi/luu/nami/lelu/häntä/jne tuo vastaavat...
      Koira myös tietää, minne mennään, kun sanon, että mennään metrolla, bussilla, ratikalla tai junalla, tai jos sanon, että mennään puistoon, mummille, äitille, iskälle, sekä tunnistaa noin kymmenen kaverin nimet.

      En ole opettamalla opettanut osaa näistä, mutta sanojen yhdistäminen on koiralle jokseenkin helppoa. Seuraavana vuorossa kieriminen, seinävalokatkaisija, tokon ALO-luokka ja agilitytreenit. Jee.

      Ja turhista käskyistä vielä sen verran, että eikö se ole jokaisen oma asia, mitä koiralleen opettaa? Jos koira selkeästi nauttii tekemisestä, en näe mitään syytä, miksei koiralle voisi opettaa ns. turhia juttuja.
      HC-treeni-nirppanokat voisivat välillä ottaa rennosti ja ymmärtää meitä kotikoirien omistajia, jooko?

    • taistelukoira

      Olen kouluttanut saksanpaimenkoirani tunnistamaan seuraavat komennot:
      - rÿssä, swedu, kommari, mustalainen, nëëkëri, persu, romani, spurgu, latino, vinosilmä, varas, joulupukki, naapuri (koira reagoi haukkumalla vihaisesti kohdetta x)
      - aja pois/aja paha pois/aja x pois
      - ota kiinni/ota x kiinni/etsi x
      - tuo tänne
      - pure
      - tapa/tapa x (sama kuin "pure", mutta x ei voi sitä tietää, LOL :D)
      - uhkaa
      - vartioi
      - hauku/sano kova sana
      - hiljaa/turpa kiinni/turpa kiinni rakki
      - heil/sieg-heil (oikean tassun natsitervehdys, LOL)
      - tänne
      - paikka
      - istu/asento
      - maahan/lepo

      Koirani onkin 100% hyötykoira eikä mikään olohuoneen matolla sohvan tyynyä nylkyttävä nynnypuudeli.

    • hauhau ronsu

      meidän koira n.7kk osaa:
      -istu
      -maahan
      -tassu (molemmat)
      -täällä (luoksetulo)
      -katso
      -sivu (harjoitellaan vielä)
      -rauhassa
      -kumpikäsi?
      -hyppää
      -kuka tulee? (alkaa eiluttaa häntää ja katsoo ovelle)
      -kuka se on?? (alkaa illalla pimeässä murisee ja haukkuu jollekkin ihmiselle joka on omasta mielestäni epämääräinen)
      -leikitään
      -pallo (ottaa pallon suuhun)
      -lepää (menee kyljelleen)

    • Sara ja Eetu

      Moikka!

      Perheelläni on Bordercollie Eetu.
      Eetu osaa mm.
      - anna tassu
      - gim me five
      - pusu
      - hali
      - istu
      -maahan
      - paikka
      -tänne
      -vapaa
      -kieri
      -kuole
      - koske (koskee esinettä jota ihminen näyttää)
      - vedä ( vetää tavaran jonka ihminen näyttää luoksensa)
      -sivu
      -oja (koira hyppää ojaan)
      - pujottele (koira pujottelee ihmisen jalkoja kun ihminen kävelee)¨
      - laukka
      - läpi
      -kurre (menee ns. kurre asentoon)
      - nyrkkeile (koira nyrkkeilee ihmisen käsiä ns. vastaan)'
      -pää tyynyyn
      -hop
      - kinkä ( koira hyppää ihmisen selkää vasten ja kävelee jonossa)
      - hauku
      - työnnä ( koira työntää esinettä tai asiaa)

      • Sara ja Eetu

        ja Eetu osaa vielä
        -oma paikka


    • ----

      minun koira osaa käskyt istu, maahan, tassu, kierii, iso sana (haukahdus), pusu, paikka (lähinnä sillon jos haluan sen pysyvän paikoillaan ), tänne, saa ottaa (jos maahan on tippunut ruuan palanen), este (hyppää esteen yli), Aa (eli se aa este agilityradalla), kiertää (agilityradan pujottelukepit) ja ei

      Sit se älyää jos napsauttaa sormia ja osottaa esim. sohvalle, että sen PITÄÄ mennä sohvalle. Ja tuo paikka sana toimii kans sillon jos tulee kotiin ja koira on ihan hullu ja hyppii ja haukkuu nii sillon sanon vaan napakasti että paikka ja heti koira jää istumaan aivan hiljaa paikoilleen.

    • koira rakas

      meidän koira osaa
      puhu
      istu
      maahan
      sivulle
      reunaan
      kieri
      anna pusu
      hae pallo(keppi)
      paikka
      seuraa
      pois
      tänne
      saa ottaa (ruokaa)
      tassu (vasen,oikea)
      irti
      tuhmakoira
      mut tarvii viel oppii lisää temppuja

    • harjakoira

      Meidän melkein kaikki koirat osaa samat temput, joita on istu, maahan, tassu, toinen tassu, kieri, pyöri, kerjää (eli mangusti), hyppää, kävele (takajaloilla), kierrä, kuole, näyttää kaikki sormet, pujottelee, hyppää vasten vain käskystä, seuraa, vierelle, liikkuu ( näyttelyissä hyvä, kun koiran pitää ravata naama kohti meno suuntaa), tuotuo (tuo jonkun lelun), pusu (tökkäisee nenällä huulten lähelle), lipaise (nuolaisee omia huuliaan), purkkiin ( menee minkälaiseen tahansa laatikkoon, vanhempi harjakoira mennyt jopa voirasiaan. :--D Niin siis että etu -ja takajalat ovat laatikossa, hyvä luottamus harjoitus.) hmm.. Nyt ei tuu sitten muita mieleen! (8

    • -Katzu-

      Miten voin opettaa koiralleni kumarra tempun? :)

    • DogTrick

      -Katzu-, kumartamisen omalle bordercollielleni opetin näin:
      (Huom, jos koira osaa virallisen maahanmenon, etupää edellä, kumartaminen voi onnistua nopeampaa.)
      Tarvitset nameja ja naksuttimen
      1. Ota koira eteesi ja näytä sille kädessäsi olevaa herkkua. taivuta kätesi koiran eteen maahan kuin opettaisit makuullemenokäskyn. Jos koira osaa jo tämän liikkeen, se luultavasti tarjoaa maahanmenoa, ja koska maahanmeno täytyisi muistaa opettaa koiralle niin, että se laskeutuu etupää edellä maahan, ei siis takapää, esim. istualtaan, koira luultavasti laskeutuu maahan laskostaen etujalat.
      Sinun täytyy olla nopea, naksauta heti, kun koira on laskenut vain etupäänsä maahan, ja palkitse.

      Toista muutaman kerran.

      2. Kun koira laskeutuu automaattisesti etujalkojensa varaan maahan toista liike nami edelleen käden sisällä, ja sano ennen naksautusta 'kumarra', tai jokin muu haluamasi käsky. Toista muutaman kerran ja muista käskysana kun koira tekee tempun.

      3. Kokeile nyt ohjata koira kumarrusasentoon kädelläsi mutta ilman namia kädessäsi. Muista käsky kun koira tekee oikein. Jos onnistuu, naksaus ja palkka ja muutama toisto, jos ei, palaa kakkosvaiheeseen.

      4. Kokeile nyt heilauttamalla kätesi koiran eteen ja sanomalla 'Kumarra'
      Jos ei onnistu palaa edelliseen

      5. Kokeile pelkkää käskysanaa

      Lopuksi-jos joku temppu mietityttää, kysy vaan neuvoa, neuvon mielelläni jos vain osaan ja voin auttaa:)

      Meidän 7,5kk Bordercollienarttu osaa:

      Tokoliikkeitä ym.

      Istu
      Maahan
      Paikka
      Seiso
      Sivulle
      Sivulla
      Seuraa
      Kääntyy (seuraamisessa tiukka käännös)
      Hyppy
      Tuo (noitaa esim. lelun, noutokapulan ym)

      Temppuja ym.

      Käy siihen
      Oma paikka
      Ei ota
      Irti
      Vapaa
      Saa ottaa
      Kieri
      Ympäri oikea (pyörähtää ilman käsimerkkiä oikealle)
      Ympäri vasen
      Hop (nousee ja kävelee takajaloillaan)
      Tassu (oikea ja vasen)
      Molemmat
      Ylävitonen/Give me five (molemmilla)
      Yläkymppi/Give me ten
      Tanssi (nousee ihmistä vasten käpälät käsissä ja astelee takatassuilla)
      Kumarra (harjoittelun alla)
      Pujottele (jalkojen välistä pujottelee käveltäessä)
      Läpi (Kahdeksikkoa jalkojen välistä)
      Koppiin (Lähtee käskystä portailta, avaa häkinoven ja sukeltaa koppiinsa ja tulee ulos vasta käskyn saatuaan)
      Hop (seinää tms. vasten nousee ja sallii kosketuksen, laskeutuu käskyn saatuaan)
      Valot pois/päälle
      Kuka tulee?
      Autoon
      Pusu
      Astiaan (harjoittelun alla, menee käskystä kokonaan seisomaan johonkin rasiaan)
      Putkeen
      Kädet ylös!
      Kuole (harjoittelun alla)
      Kierrä
      Sulje ovi (sulkee oven/laatikon ym. käskystä kuonolla/tassulla)
      Avaa ovi (Avaa käskystä rievulla oven/laatikon)
      Hop esim. sohvalle (hyppää käskystä kohteelle)
      Alas (käskystä alas)
      Mennään
      Ei sinne

      Siinä ei tainnut olla kaikkia mutta ei tuu nyt muita mieleen :D

      • DogTrick

        Niin ja sitten vielä se osaa Etsi, tai 'Hae jätkä!'
        eli etsii vaikka kaappiin tms piiloon menneen ihmisen sisällä tai ulkona näkemättä piiloa


      • DogTrick
        DogTrick kirjoitti:

        Niin ja sitten vielä se osaa Etsi, tai 'Hae jätkä!'
        eli etsii vaikka kaappiin tms piiloon menneen ihmisen sisällä tai ulkona näkemättä piiloa

        Unohtui myös käskystä tavaran suuhun ottaminen ja Koske eli koskee kuonolla esim kosketuskeppiä, ja työnnä/pallo, eli vierittää palloa


    • DogTrick

      Lisäälisäälisää... Unohtui luoksetulo tuosta listasta?! Eli siis tulee luokse ja istuu eteenpitäen katsekontaktin.
      Osaa myös 'Vilkuta'
      Ja osaa sukeltaa ja puhaltaa kuplia noutaessaan makkaranpaloja saavista.
      Sori nyt kun näitä tulee näin paljon..

    • ++++++++

      Heippa!

      Nämä ovat hauskoja temppuja ja oikeastaan aika helppoja opettaa. Mikäli vain johtajuus on kunnossa... Ellei se vielä ole, niin kipin kapin ottamaan sitä pois koiralta. Sen jälkeen valmista tee tyhjästä säilykepurkista tai kaljatölkistä kolinapurkki ja nakkele koiraasi sillä. Muutama hyvin tähdätty heitto ja koira tekee ihan mitä vaan. Ja johtajuuskin lisääntyy samalla.

      Hyviä ja hauskoja koulutushetkiä!

      -P.V.

      • Höpön pöpön. Koira, joka pelkää ohjaajaansa, ei opi temppuja, koska se keskittyy silloin koko ajan välttelemään mahdollisia rangaistuksia väärintekemisestä. Koira ei ymmärrä puhetta, joten jollain tölkinheitolla se ei ala temppuilla yhtään sen enempää kuin aiemminkaan, koska se ei edelleenkään tiedä, että sen halutaan tekevän temppu.

        Tölkkejä ei myöskään koskaan pitäisi viskellä ilman, että niille oikeasti on tarve eikä useimmiten silloinkaan, koska löytyy parempiakin koulutusmetodeja.

        Temppuja opettamalla koira oppii luottamusta ja kunnioitusta yhteisen tekemisen kautta. Pelottelu ja rankaisu ovat turhia.


    • DogTrick

      Täh? Tarkottaako toi että sun pitäs saada koira pelkäämään sua ja käyttäytymään pelokkaasti eli aggressiivisesti. Just. Meillä johtajuus luodaan luottamuksen mukaisesti, eli koiraa ei heitetä purkilla. Ei tietenkään. koiran ja ihmisen välinen arvojärjestys pitäisi saada selväksi jo pentuna, mutta ei tollasilla tavoilla vaan luottamuksen ja ihmisen ja koiran välisen suhteen mukaisesti.

      Hauskat koulutushetket ovat koiran ehdoilla mutta ihminen on johtaja. Eli käyttäydy lempeästi, älä aggressiivisesti, ja saavuta luottamus koiraasi, niin koulutushetket ovat teistä molemmista mukavia ja aikaansaavia.

      -DT

    • ..?

      Käskyjö ei tulisi IKINÄ opettaa toistamalla ja hokemalla sitä käskyä mitä olet opettamassa. Paitsi tietty jos sun ISTU on ISTUistuistuistuistuistu... jne.

      Paikka on käskyistä turhin ja se on turha opettaa.
      Istu tarkoittaa että koira istuu kunnes maailma tuhoutuu
      maahan tarkoittaa että koira makaa kunnes maailma tuhoutuu
      ja seiso tarkoittaa että koira seisoo kunnes maailma tuhoutuu

      Käsky loppuu joko uuteen komentoon tai vapautukseen, jolloin koira saa poistua ja mennä menojaan.

      Itse opetan käskyt ensin käsimerkein ja palkkaamalla makupaloin. Kun koira tajuaa käsimerkistä mitä sen pitäisi tehdä lisään äänikomennon.
      Meillä istu on oikea käsi kyynärpäästä ylös käsi nyrkissä.
      Maahan on käsi alas ja taas nyrkissä
      Seiso on käsi kyynärpäästä sivulle ja kämmen auki.
      Tänne on käden heilautus kyynärpäästä kämmen auki edestä olkapään kohdalle
      Kun kaikki liike tapahtuu kyynärpäästä käskyt pysyy selkeinä ja niitä on helppo yhdistellä niin että ero on kuitenkin selkeä.

      "tempuista" olen opettanut
      kierimisen, pyörimisen oikealle ja vasemmalle.
      Molemmat tassut erikseen ja samaan aikaan
      pujottelun jalkojenvälistä
      muuta en ole oikein jaksanut, tuolla tokoillessa tulee aktivoitua tarpeeksi muutenkin.

      Jälkeä hakiessa käskynä etsi, ja suojelussa purukäskynä Bite.

    • kääpiösnautserigirl

      KIERIMINEN opetin koirani kierimään, kun laitoin sen ensin maahan, sitten laitoin naksun koirani pään yläpuolelle. Ensin se siinä vähän aikaa katsoo, että mitä mun oikein pitää tehdä, mutta ainakin mun koirani pian hoksasi, ja kierähti ympäri.

      PAIKKA ensin kannattaa kokeilla ihan lyhyttä matkaa. Laitat koiran istumaan, sanot "paikka" ja menet ensin vaikka yhden askeleen kauemmas, odotat vaikka sekunnin ja palkkaat koiran. Sitten matkaa voi vähän kerrallaan pidentää.

      MAAHAN laitat koiran ensin istumaan, laitat käden, jossa on herkku maahan ja odotat, että koira menee maahan, sitten kun koirani osasi mennä maahan aloin vasta käyttämään käskyä "maahan".

      ANNA TASSU käskin koiran istumaan, ja otin sen tassusta kiinni ja nostin sitä vähän, sittten heti palkka ja kehu.

      PYÖRIMINEN tämä onkin meidän uusin temppu, opetin sen yksinkertaisesti niin, että pyöräytin kättä juuri koiran kuonon edessä. Sitten sanoin "pyöri".

      Toistoja, toistoja ja toistoja kuitenkin kaikkiin temppuihin tarvitaan!!

    • koiruliini hau hau

      oma koirani osa istu, tassu, toinen tassu, kerjää, paikka, tänne, puhu, maate, ja katse

      • koiruliini hau hau

        lisään vielä että koirani osaa vielä pusun, etsi ja läpyn :D


    • Niimpä niin

      Heei!

      Miten olette opettaneet koira käskyt:
      Pusu, seiso, seuraa, seisomisen esim. näyttelyissä ja katsekontaktin ottamisen?
      Entä osaako kukaan neuvoa, kuinka voisin opettaa koiralle että kun mennään lenkille se tulisi ulko-ovelle istumaan ja odottamaan että saan pannan ja hihnan laitettua? Siis ihan käskystä.

      • suomenajokoira99

        Itsellä on 10kk vanha Suomenajokoira

        se osaa:

        Hyppää syliin
        Kurre
        Tassu
        Toinen tassu
        Maahan
        PAMM (esittää kuolutta)
        antaa maassa tassun
        peruuta
        kierri
        paikka

        ei se oikee muuta..:)) ja itse 13v ja kaiken itse opettanut


    • 1+2=3

      Mun kolme koiraa osaa temput:

      Istu
      Maahan
      Tassu
      Oikea Tassu
      Vasen Tassu
      Oikee
      Vasen
      Paikka
      Hae
      Oma paikka
      Ei ota
      Jätä
      Ole hyvä
      Kieri
      Etsi
      Hauku
      Yläfemma
      Kosketa
      Kävele(koira kävelee kahdella jalalla)
      Söpöile (menee selälleen makaamaan)
      Mee pummaamaan(menee kerjäämään ruokaa)
      Sivulle
      Seuraa
      Alas
      Ylös(nousee esim. maasta makoilemasta)
      Hyppää (hyppää esim sohvalle, kepin yli yms.)
      Irti
      Odota
      Vapaa
      Seis/Stop
      Kierrä
      Ohi
      Kuka tulee?
      Pää tyynyyn
      Tänne
      Tule
      Hiljaa (lopettaa haukkumisen)
      Mennään
      Koirani osaa tuoda pyydetyn lelun esim. tuo kani, smurffi yms..

    • 1+2=3

      unohdin lisätä listaan että koirani osaavat vielä:

      Pois
      Väisty
      Pyydä(koira menee takajaloilleen seisomaan ja heiluttaa etutassujaan)
      Maito
      Makkara
      Juusto....jne
      Parvekkeelle
      Autoon
      Ulos
      Sisälle
      Naura
      Sano puff
      Katso(katsoo silmiin)
      Myöhemmin
      Kohta

    • Pentu koira

      Mun koira/koirat osaa nää

      Maahan
      Istu
      Ole hyvä (saa ottaa ruokaa)
      Moro (antaa tassun)
      Odota
      Tänne
      Ei (ei saa ottaa)
      Etsi
      Hae (hakee lelun)

    • simokoira

      Meidän koira osaa antaa tassua, mennä maahan, istua, saa mennä, tule pian ja hypätä esteitä (98cm). Englanninspringerspanieli uros 1 v

    • marsu2009

      Miun koira osaa:

      orava
      pyöri
      kieri
      väli
      jalat
      tassu
      koppi
      syli
      istu
      maahan
      odota
      ei tule
      ei mene
      tule
      tänne
      seiso
      hyppy
      putki
      pussi
      muuri
      pituus
      keinu
      puomi
      kiipee
      reunaan
      oma peti
      nyt saa
      tule vaan
      stop
      rengas
      nätisti
      vierellä
      seuraa
      sivulle
      lopeta
      tuo
      pidä
      ukko
      irti
      kyytiin
      sisälle
      koske
      jälki
      pallo
      käy maate
      kepit
      mene pois
      takaa
      missä on
      mennään
      omille paikoille
      esine
      häkkiin

    • miiaIDah

      meidän koira osaa

      istu
      ei
      tassu (kummatkin)
      nouda
      anna
      seuraa
      vierelle
      yli
      läpi
      kepit
      paikka
      puomi
      A
      kieri
      (koiramme on hoffi, 3v, ja treenaamme joka päivä jotain

    • Kiinanharjakoirat!<3

      Omalle koiralle opetin pam sillä tavalla että laitoin ensin maahan sitten kaadoin vähän kyljelleen ja sanoin pam(: Istu on aika helppo sen opetin niin että otin herkun näytin sitä sanoin istu ja painoin vähän pepusta( en liian lujaa) (((:

    • KoiraNelli

      Mun koira osaa Tanssia,Istua,maahan,hyppää,antaa tassua

    • EiSeNiinMee!

      Tassun antamista ei saa tehdä siten että laittaa tassun kädelle, vaan siten että sinulla on nami nyrkissä olevassa kädessä ja kun koira laittaa (ei siis raavi ) tassun kädelle palkitset :)

    • EppuOnParas

      Miten olette opettaneet käskyt vapaa ja takajaloille nousu?

    • EppuOnParas

      Ja unohtu vielä: Miten opetetaan ryömiminen?

    • mummo2

      Minulla on koira jota opetin tanssimaan. Ensimmäiseksi opetin kuitenkin sille seuraavat PERUS liikeet:
      Nouda
      hyppy
      tassu
      maate
      istu
      kuole
      Koira on helppo opettaa tanssimaan sitä voi myös pujotella haarojesi välistä, niin se oppii ''kieri leikkiä''. OPETA KOIRASI TANSSIMAAN! TANSSI ON MUKAVA HARRASTUS SINULLE SEKÄ KOIRALLE!!! VOIT JOPA TEHDÄ SUKULAISELLESI ESITYKSIÄ!!! NIIN!

    • Sipe4

      Meillä on Saksanseisoja aion mennä kun se täyttää vuoden niin agility kurssille. Mun iskä käyttää sitä metsällä. Meidän toinen koira osaa:

      Tumma (alkaa haukkua)
      istu
      paikka
      maahan.

      Olen miettinyt kun olen 9v et mitä sille vois opettaa ja kaipaisin hyviä neuvoja

    • joski

      miten kuole käskyn voi opettaa???

    • Saulin omistaja

      Meidän koira osaa;

      istu
      tassu
      toinen tassu
      maahan
      oma paikka
      ylä femma
      tänne
      odota
      ei tule
      ei ota
      etsi
      missä(henna,äiti,pallo,lelu)on?
      Kuka tulee?
      (hyppää,yli)

      Istu;Pidä nami koiran kuonon edessä ja odota että istuu sano käsky ja anna nami

      etsi;Näytä koiralle namia.Tässä tempussa on hyvä olla 2henkilöä.Toinen menee piiloon namin ksnssa ja toinen pitää koirasta kiinni.Piilossa oleva huutaa käskyn ja toinen päästää koiran irti.Kun koira löytää palkitse se.Pikku hiljaa voi jättää namin ja toisen henkilön pois sanomalla koiralle käskyn odota tai ei tule

      kuka tulee?;Kun joku on tulossa ja koira menossa ovelle sanooo kuka tulee?Meillä toimii nykyään nii. että sanon koiralleni kuka tulee?Ja koira alkaa joko vinkua tai menee ovelle

    • EppuOnParas

      Meidän 7kk cottoni osaa:

      Istu
      Maahan
      Kieri
      PAM! (esittää kuollutta)
      Seiso (nousee takajaloille)
      Anna (antaa lelun suusta)
      Etsi
      Mene
      Tule
      Ei tule
      Pistä viis
      Alas
      Tassu (kun antaa käden koiran oikealle puolelle, antaa oikean tassun, ja kun laittaa käden vasemmalle puolelle, antaa vasemman tassun. Osaa myös kaksi erilaista tassu-temppua: kun laittaa käsivarren koiran eteen, antaa molemmat tassut yhtä aikaa, ja kun istuu ja laittaa jalan koiran eteen, antaa molemmat tassut jalan päälle)
      Kun taputtaa sohvaa kädellä, hyppää sohvalle

      Seuraavaks pitäis opetella pujottelu, tunneli ja ryömi :)

    • koiran omistaja=)

      Meidän koira osaa...
      Istu,
      Tassu,
      Maahan,
      Paikka,
      Hyppää,
      Tanssi,
      Kävele(takajaloillaan)
      Etsi,
      Nouda,
      Pyöri oikealle,
      Pyöri vasemmalle,
      Katso oikealle,katso vasemmalle,
      Pujottele,
      Hyppää esteen yli (ja muut agility jutut),
      Siksak,
      Kädet ylös,
      Kieri,
      Kumpi käsi,
      Syliin,
      Hyppää ylös,
      Hyppää alas,
      Tuo oikea lelu(eli leluille on nimet ja sanoo
      Jonkun nimen niin koira tuo sen)
      Ota koppi,
      Selälleen,
      Pusu,
      Ota vaan,
      Seuraa,
      Tule tänne,
      Muita en muista mutta jos haluatte niin voi kysyä miten jonkun opettaa.

      • koiran omistaja=)

        Ai niin ja läpsyn ja kun menee selällee ja laittaa jalat kohti kattoa niin koira hyppää niiden päälle.


    • JUusih

      Saanko pyytää äänestämään meidän seuralle tärkeän asian puolesta? Meidän seuralla siis hallihanke meneillään, vanha treenauspaikka on niin agilitylle kuin tokolle yms huono ja vaarallinenkin ja uusi treenauspaikka tulisi enemmän kuin tarpeeseen ja uuden treenipaikan puuttuessa täältä myös mahdollisesti koiraharrastajia häviää muualle treenailemaan parempiin puitteisiin. Toivottavasti saataisiin jopa ääniäkin, kaikkia ääniä todellakin tarvitsemme! Äänestämiseen ei tarvitse kuin facebook tunnukset ja yhden klikkauksen kyseisellä sivulla! :)

      Kiitos jo valmiiksi! :)

      Äänestyksen löydät seuraavalta sivulta! Äänsetämiseen ei mene kauaa! :)
      http://hyviatekoja.fi/fi/projekti/seurakoira-hallihanke

    • Agilitymimmi

      Putkesta menon opetus oli helppoa. Toki harrastamme agilitya, ja siellä ohjaaja oli auttamassa. (vinkvink) eli otat namin käteen ja juoksen putken luokse. Koira seuraa perässä ja osoitat kädellä putkeen. Jatkat juoksua putken toiseen päähän. Anna nami koiralle kun mennyt läpi. Noin me sen opettelimme. Tai sitten pyydät jotain ystävää toiseen päähän pitämään koiraa ja mene itse toiseen päähän. Kurkkaa putkesta niin, että koira näkee sinut. Sano käsky "putkeen!" ja näytä namia. Kun koira juoksee putkeen, astu muutama askel taaksepäin, ettei koira opi jäämään putken sisälle.

    • Anonyymi

      Meiän koira osaa
      Tassu
      Tassu peli-> antaa sen tassun kumman käden ihminen antaa
      Istu -> toimii vaa ku nostaa käden ylös ja sanon koiran nimeen
      Maahan-> toimii ku sanotaan koiran nimi ja herkku nyrkissä maahan, toki toimii ilmanki tota maahan juttuu mut nopeemmin menee noin
      Ei, tietenkin opetettu sana
      Odota-> koira hidastaa/pysähtyy, kätevä tarhasta hakiessa ku täytyy hihnan ja oven kannsa säätää ja hihnaa ottaessa sisällä pois, ulko portaissa
      Pissalle/ulos-> tietääer nyt mennään ulos
      Koppi-> ottaa esim heitettävän herkun tai lelun kiinni


      Jotain liike sarjoja

      Istu Maahan Koppi
      1. Istumaan
      2.siitä maahan
      3. Koppi
      vaikka istus valmiiks nii ku se tietää et nyt pitää käyä istuu nii suoristaa vaa selkäänsä ja menee paremmi istuskelemaan

    • Anonyymi

      Meidän koira osaa hyppää, oravatassu eli seiso ja melkein nouse ja ensin siinä tempussa pitää tehdä maahan

      • Anonyymi

        Meidän laumikset,hae.Tuovat metsästä suden,josta saa hyvän karvahatun.😁😁😁


    • Anonyymi

      temppu jota tavalliselle kotikoiralla ei kannata opettaa on oven avaaminen. Siinä on sitten karkureissun ainekset valmiina ja jos avataa komeroiden ovia, tulee kivaa sotkua. Avustajakoirat ovat asia erikseen, Nille ovien avaus voi olla erittäin tarpeellinen taito

      • Anonyymi

        Tämän taidon koirat oppivat aivan itse.Pyöreä päinen vedin auta.Naapurin Seeferi oppi avaamaan kyllä sellaisenkin oven.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe