kyläkoulujen lakkauttaminen

pro kyläkoulut

Jalasjärven kunnan kouluverkkotyöryhmä päätti lyhyessä ajassa lakkauttaa kolme kyläkoulua. Keskikylän koulussa opiskelevat lapset eskareista kuudesluokkalaisiin. Kyläkoulu on oppilasennusteiltaan kasvava ja kylä muuttovoittoinen. Jos asia kiinnostaa, käy lukemassa lisätietoa ja allekirjoittamassa adressi koulun lakkauttamista vastaan osoitteessa

http://www.adressit.com/keskikylankoulu

Kiitos suuri!

3

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koululaisten äiti

      kaikki eskarista lukio kolmosiin samassa koulussa ja hyvin pyyhkii.

      • Lapsen etu

        ei ole koulun koko, vaan se miten lapsia kohdellaan!", sanoi professori Kari Uusikylä Ilkassa.
        Ei ole mikään ongelma se, että lapset laitetaan pienistä kyläkouluista isompiin yksikköihin.
        Lapset saavat siellä enemmän kavereita ja olosuhteet ovat monesti paremmat kuin "löysässä hirressä" roikkuvissa kyläkouluissa.
        Aikuisia koulun lopettaminen kirpaisee, kun pelätään, että koko kylä kuolee.
        Lapset ovat monesti tyytyväisiäkin uuteen kouluun, jos vaan saavat siihen tutustua rauhassa, ilman vanhempien kapinaa ja panettelua.
        Tsemppiä jalasjärvelle, sielläkään tuskin mistään jättikouluista on kysymys, kun kyläkouluista mennään isompaa.


      • raksu.
        Lapsen etu kirjoitti:

        ei ole koulun koko, vaan se miten lapsia kohdellaan!", sanoi professori Kari Uusikylä Ilkassa.
        Ei ole mikään ongelma se, että lapset laitetaan pienistä kyläkouluista isompiin yksikköihin.
        Lapset saavat siellä enemmän kavereita ja olosuhteet ovat monesti paremmat kuin "löysässä hirressä" roikkuvissa kyläkouluissa.
        Aikuisia koulun lopettaminen kirpaisee, kun pelätään, että koko kylä kuolee.
        Lapset ovat monesti tyytyväisiäkin uuteen kouluun, jos vaan saavat siihen tutustua rauhassa, ilman vanhempien kapinaa ja panettelua.
        Tsemppiä jalasjärvelle, sielläkään tuskin mistään jättikouluista on kysymys, kun kyläkouluista mennään isompaa.

        isoja kouluja. Meillä tenavat siirtyivät pienestä kahdenkymmenen oppilaan koulusta suureen kolmen sadan oppilaan kouluun. Koulumatkat pitenivät, mutta koulunkäynti sujuu paremmin suuressa koulussa, kuin entisessä.

        Paljon riippuu opettajista ja siitä "koulu kulttuurista" kuinka lapset viihtyvät. Yleensä suurella koululla on paremmat resurssit tukea oppilaan kolulunkäyntiä ja kun luokan yhteishenki saadaan opettajan johdolla hyväksi. Ei ole väliä kuinka paljon oppilaita luokassa/koulussa on.

        Kunnat/kaupungit päättävät yleensä näistä koulujen lakkauttamisista. Meillä ainakin oli turhaa vaivaa pullikoida näitä päättäjiä vastaan. Ne tekevät päätökset ja niitä on yleensä hyvin vaikea alkaa muuttelemaan.

        Onnea vain Jalasjärvelle. Jos teistä on tärkeä saada kyläkoulunne pysymään, niin kyllä sen vuoksi kannattaa taistella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe