ttl-salamalle suosittelisitte henkilökuvauskohteeseen.joka kuvataan päivällä ,todennäköisesti hieman harmaassa säässä( 27.2.) valkoisessa puvussa ulkona, lumimaisemassa?
Tai vaihtoehtoisesti salaman ohjeluku,manuaali f-lukema, hopeavarjon kautta heijastaen verrattuna manuaalisesti säädettyyn aukkolukemaan e.m. tilanteessa?
Ja sitten.Missä tilanteissa kannattaa käyttää -ev-arvoja?
Olis kiva, jos myös 2x4 vastaisi!
montako -ev steppiä
31
536
Vastaukset
- 2x4
mutkaa matkassa.
—noissa olosuhteissa päivänvalo on kovin sinistä
—valon suunta
—onko salama kiinni kamerassa vai orjana?
—tuotatko salamalla huippuvalot (pilvisellä säällä) vai loivennatko varjoja (kirkkaalla säällä)
Arvaan, että 27. 2 klo xx? päivänvalon väri on n. 7500°K.
Salamasi valon väriksi arvaan (laitteesta tietämättä) n. 6000°K.
Sekavalo on tosi hankala –erityisesti ihonvärissä, kuten varmaan tiedät.
Muuten (RAW-kuvansäädössä) valkotasapainon saat helposti paikalleen lumesta tai valkoisesta puvusta.
Käytän henkilökuvauksessa yleensä kullanväristä heijastinta, mutta nyt se kai pahentaisi valonväri-ongelmaa.
Ilmeisesti ratkaisisin väritasapaino-ongelman käyttämällä salamassa sinistä suodinta (mulla ne on Kodak Wratten gelatin filter), heitän arvauksen, että ehkä sopiva suodatus olisi n. –18 mirediä kullanvärisellä heijastimella ehkä –35 mirediä.
Eo mutkien jälkeen itse kysymykseesi (oletusarvauksillani)
—mittaisin valon lumesta (tai puvun valoisimmasta kohdasta) –2 EV
—salamassa kokeilisin ensin –1,5 EV
Kaikki käsisäädöllä ja salaman asettaisi orjana ns. myötävaloksi (t. perhosvaloksi kohteen iästä riippuen)
Toivottavasti näistä on edes vähän apua
(tiedän kyllä, että joka tietoa lisää se tuskaa lisää)- kymysys.
"päävalo suoraana kohteeseen, siis muotoiluvalo voisi olla kamerasta irrallaan joko synkrojohdolla tai orjalla toimiva käsisalama valon pehmentäjällä.Vaatisi myös esim.jalustan valon oikein suuntaamiseksi.Maalarinteippi on hyvä keksintö.Käy myös salaman kiinnitykseen tukirakenteeseen."
Kyseinen teksti on kopioitu aiemmasta vastauksestasi,koska se suoraan sitä, mitä olen käyttänyt keikoilla kesäisin säällä kuin säällä analogisilla kuvatessani.
Nyt pohdinkin ulkokuvausta kameran mittareilla ja kiinteällä salamalla. Taidanpa kuitenkin päätyä edellä kuvattuun tapaan ja mitata salamamittarilla valon kohteesta.
Valkotasapainoon en analogisilla kiinnittänyt huomiota, koska valitsin filmin olosuhteuden mukaan.Sepä onkin siis uusi harjoituksenpuute ongelma.
Sisäkuvat,potretit, otan kahdella salamaspotilla varjoineen mukauttaen valon vallitsevaan.Ei kuulunut kysymykseeni,mutta kerroin kumminkin.Näillä olen aiemmin onnistunut.
Siis:Mittaan vallitsevan valon kameralle lumesta tai puvun valoisimmasta kohdasta säädön ollessa -2EV?
ja kiinteässä salamassa,SB600, -1,5EV vastaavissa olosuhteissa.
En mielelläni haarukoi henkilökuvauksissa, koska se häiritsee tunnelmaa ja henkilöt lamaantuvat teknisen ylivoiman edessä.
On suuremmoista, että kaltaisiasi,2x4, kysymysten ratkojia on palstalla!Löysin tänne aivan vahingossa pari vuotta sitten.Luen aina tekstisi. - kymysys/kysymykset
kymysys. kirjoitti:
"päävalo suoraana kohteeseen, siis muotoiluvalo voisi olla kamerasta irrallaan joko synkrojohdolla tai orjalla toimiva käsisalama valon pehmentäjällä.Vaatisi myös esim.jalustan valon oikein suuntaamiseksi.Maalarinteippi on hyvä keksintö.Käy myös salaman kiinnitykseen tukirakenteeseen."
Kyseinen teksti on kopioitu aiemmasta vastauksestasi,koska se suoraan sitä, mitä olen käyttänyt keikoilla kesäisin säällä kuin säällä analogisilla kuvatessani.
Nyt pohdinkin ulkokuvausta kameran mittareilla ja kiinteällä salamalla. Taidanpa kuitenkin päätyä edellä kuvattuun tapaan ja mitata salamamittarilla valon kohteesta.
Valkotasapainoon en analogisilla kiinnittänyt huomiota, koska valitsin filmin olosuhteuden mukaan.Sepä onkin siis uusi harjoituksenpuute ongelma.
Sisäkuvat,potretit, otan kahdella salamaspotilla varjoineen mukauttaen valon vallitsevaan.Ei kuulunut kysymykseeni,mutta kerroin kumminkin.Näillä olen aiemmin onnistunut.
Siis:Mittaan vallitsevan valon kameralle lumesta tai puvun valoisimmasta kohdasta säädön ollessa -2EV?
ja kiinteässä salamassa,SB600, -1,5EV vastaavissa olosuhteissa.
En mielelläni haarukoi henkilökuvauksissa, koska se häiritsee tunnelmaa ja henkilöt lamaantuvat teknisen ylivoiman edessä.
On suuremmoista, että kaltaisiasi,2x4, kysymysten ratkojia on palstalla!Löysin tänne aivan vahingossa pari vuotta sitten.Luen aina tekstisi."perhosvalo"?
Jäi mainitsematta, että annan epäsuoran valon hopeavarjon kautta muotoilevana ja käytän salamavalotusmittaria saadakseni oikean lukeman kameran aukko/aikayhdistelmään,vallitsevaan valoon, sopeutettuna.
Olen käsittänyt, että kameran sisäinen portrait-säätö vaikuttaa lämmittävästi otoksen väriin? - 2x4
kymysys/kysymykset kirjoitti:
"perhosvalo"?
Jäi mainitsematta, että annan epäsuoran valon hopeavarjon kautta muotoilevana ja käytän salamavalotusmittaria saadakseni oikean lukeman kameran aukko/aikayhdistelmään,vallitsevaan valoon, sopeutettuna.
Olen käsittänyt, että kameran sisäinen portrait-säätö vaikuttaa lämmittävästi otoksen väriin?portrait-säätö voi olla hyödyllinen, mutta se on minulle tarpeeton kun tallennan kuvat aina RAW-muosossa. Nuo kameran säädöt (valkotasapaino potrait yms) ei vaikuta RAW-kuvaan.
Tuo valon sinisyys ( UV) pilvisenä päivänä on mielestäni potrettikuvauksen varsinainen kivi kengässä.
– ensinnäkin
kylmä valo tuottaa aina ikävän ihonvärin, puuttuvia valon aaltopituuksia ei voi myöhemmin palauttaa kuvaan.
– toiseksi
digi on surkein juuri sinisessä valossa kun nuo siniset pikselit ovat muutenkin n. 50% muita huonompia (epäterävyys, jännite, ylisäteily, UV-herkkyys yms), filmillä tätä sinisen ongelmaa ei ole.
– tuossa kuvaamassasi tilanteessa saattaisin suodattaa kylmän sinisen ja UV:n laittamalla kameran nokalle 81A (= 18 mired) tai 81C (= 35 mired) suodattimen, niillä saisi kenolle oikean väristä valoa (jos et kuvaa vastavaloon)
Salamaan tietty valonhajoitin (muuten tulee mm musta viiru nenän ja leuan alle)!
tai
Kokeilisin myös kääntää kameran ylösalaisin ja heijastaisin kiinteän salaman valon lumen kautta (ikäänkuin katon asemesta). - CPS card
2x4 kirjoitti:
portrait-säätö voi olla hyödyllinen, mutta se on minulle tarpeeton kun tallennan kuvat aina RAW-muosossa. Nuo kameran säädöt (valkotasapaino potrait yms) ei vaikuta RAW-kuvaan.
Tuo valon sinisyys ( UV) pilvisenä päivänä on mielestäni potrettikuvauksen varsinainen kivi kengässä.
– ensinnäkin
kylmä valo tuottaa aina ikävän ihonvärin, puuttuvia valon aaltopituuksia ei voi myöhemmin palauttaa kuvaan.
– toiseksi
digi on surkein juuri sinisessä valossa kun nuo siniset pikselit ovat muutenkin n. 50% muita huonompia (epäterävyys, jännite, ylisäteily, UV-herkkyys yms), filmillä tätä sinisen ongelmaa ei ole.
– tuossa kuvaamassasi tilanteessa saattaisin suodattaa kylmän sinisen ja UV:n laittamalla kameran nokalle 81A (= 18 mired) tai 81C (= 35 mired) suodattimen, niillä saisi kenolle oikean väristä valoa (jos et kuvaa vastavaloon)
Salamaan tietty valonhajoitin (muuten tulee mm musta viiru nenän ja leuan alle)!
tai
Kokeilisin myös kääntää kameran ylösalaisin ja heijastaisin kiinteän salaman valon lumen kautta (ikäänkuin katon asemesta).Heh heh katsopas kun tehdään vaikeeta... taitaa jäädä kuvat ottamatta noilla tuumailuilla, kohde meni jo jäit ilman kuvaa...heh hehehh ja alle menee jos valkoisessa -2 ev ehh ehehh
- harkinnut…
CPS card kirjoitti:
Heh heh katsopas kun tehdään vaikeeta... taitaa jäädä kuvat ottamatta noilla tuumailuilla, kohde meni jo jäit ilman kuvaa...heh hehehh ja alle menee jos valkoisessa -2 ev ehh ehehh
laskuopin alkeiden opettelua?
Jos päivänvalolla tuotetaan valkoinen –2EV ja siihen lisätään valoa salamalla –1,5 EV niin mikä onkaan lopputulos? "ehh ehehh"?
Yritäppä vaikka arvat, niin kerron sitten sinulle "noilla tuumailuilla ehh ehehh" mikä meni ohi
"Heh heh katsopas kun tehdään vaikeeta..."
Ei valojen yhteenlaskeminen ole kovin vaikeaa, kyllä sinunkin kannattaisi opetella ;—O - CPS card
harkinnut… kirjoitti:
laskuopin alkeiden opettelua?
Jos päivänvalolla tuotetaan valkoinen –2EV ja siihen lisätään valoa salamalla –1,5 EV niin mikä onkaan lopputulos? "ehh ehehh"?
Yritäppä vaikka arvat, niin kerron sitten sinulle "noilla tuumailuilla ehh ehehh" mikä meni ohi
"Heh heh katsopas kun tehdään vaikeeta..."
Ei valojen yhteenlaskeminen ole kovin vaikeaa, kyllä sinunkin kannattaisi opetella ;—OLOpputulos !!! kohde meni jo jäit ilman kuvaa, eli tulos tai ulos ...
- kymysys.
harkinnut… kirjoitti:
laskuopin alkeiden opettelua?
Jos päivänvalolla tuotetaan valkoinen –2EV ja siihen lisätään valoa salamalla –1,5 EV niin mikä onkaan lopputulos? "ehh ehehh"?
Yritäppä vaikka arvat, niin kerron sitten sinulle "noilla tuumailuilla ehh ehehh" mikä meni ohi
"Heh heh katsopas kun tehdään vaikeeta..."
Ei valojen yhteenlaskeminen ole kovin vaikeaa, kyllä sinunkin kannattaisi opetella ;—Ojonkinlaisen huumorhetken CPS cardille.
Kuvat tuli otettua samoilla toimenpiteillä kuin aina ennenkin.Paitsi, että nyt kuvasin rawna. Ihon väri, lumimaisema ja kontrasti ovat kohdallaan, eikä lisäsäätöjä kuvankäsittelyohjelmassa paljoakaan tarvinnut tehdä.
Kiitos vielä 2x4 vastauksestasi.
Metz 45-cl 1-nuijasalamassani on sinistä hävittävä kellertävä suodin perusrakenteessa.Käytän salamaa useimmiten sekä irrallaan orjana kamerasta että kameran pohjaan kiinnitettynä.Luotan sen antamaan tehoon säätämilläni arvoilla enemmän kuin sb600:n.Ja onhan Metzini todella tehokkaampi.
Nuijaa käytän myös vallitsevassa hopeavarjon kanssa kaikkiin mainitsemiisi tarkoituksiin.Ei ole ikinä pettänyt.
Lumi ja valkoinen puku kuvautuivat sävykkäinä todennäköisesti harmaan sään vaikutuksesta.
Ev-step käsitteenä on itselleni uusi.Olen tottunut esim.diaa haarukoimaan 1/3 aukkoluvuilla.Jotenkin olen ymmärtänyt, että digikuvasmateriaalin toleranssi on parempi ali- kuin ylivalotuksen suuntaan.
CPS cardille:Ymmärrykseni ei todellakaan ole tähtiluokkaa.Ahaa-elämystä odotellessani kyselen kyllä edelleenkin niitä näitä. - 2x4
kymysys. kirjoitti:
jonkinlaisen huumorhetken CPS cardille.
Kuvat tuli otettua samoilla toimenpiteillä kuin aina ennenkin.Paitsi, että nyt kuvasin rawna. Ihon väri, lumimaisema ja kontrasti ovat kohdallaan, eikä lisäsäätöjä kuvankäsittelyohjelmassa paljoakaan tarvinnut tehdä.
Kiitos vielä 2x4 vastauksestasi.
Metz 45-cl 1-nuijasalamassani on sinistä hävittävä kellertävä suodin perusrakenteessa.Käytän salamaa useimmiten sekä irrallaan orjana kamerasta että kameran pohjaan kiinnitettynä.Luotan sen antamaan tehoon säätämilläni arvoilla enemmän kuin sb600:n.Ja onhan Metzini todella tehokkaampi.
Nuijaa käytän myös vallitsevassa hopeavarjon kanssa kaikkiin mainitsemiisi tarkoituksiin.Ei ole ikinä pettänyt.
Lumi ja valkoinen puku kuvautuivat sävykkäinä todennäköisesti harmaan sään vaikutuksesta.
Ev-step käsitteenä on itselleni uusi.Olen tottunut esim.diaa haarukoimaan 1/3 aukkoluvuilla.Jotenkin olen ymmärtänyt, että digikuvasmateriaalin toleranssi on parempi ali- kuin ylivalotuksen suuntaan.
CPS cardille:Ymmärrykseni ei todellakaan ole tähtiluokkaa.Ahaa-elämystä odotellessani kyselen kyllä edelleenkin niitä näitä.Kiitos itsellesi mielenkiintoisista kysymyksistä.
Tulee itsekin muisteltua myös tuota teoriapuolta.
Aivan liian kauan kuvanneena tulee aina vain "roiskittua" rutiinilla.
Eli esim nuo miredit, Kelvinit yms tulee ikäänkuin selkärangasta ajattelematta perusteita.
Sitten kun joku kysyy perusteita (esim valojen yhdistämisestä) niin on aluksi aivan "äimän käkenä" eikä tiedä miten sanansa asettelisi ymmärrettävään muotoon.
Se että jos on taitoa näyttää oleva kovin eri asia kuin osata välittää osaamista muille asiasta kiinnostuneille.
"Ev-step"
– valotusarvojen laskemisessa se on kätevä kun ei tarvitse erikseen luetella aukko ja aika-arvoja, pitää vain muistaa, että aukkoasteikko on usein 1/3 välein ja aika asteikko milloin mitäkin monissa digikameroissa (toisin kuin enennenvanhaan). Toisessa Leicassani on sentään (onneksi) vielä tuo minulle tuttu puolittava aika-asteikko A, 2 , 4, 8, 15, 30, 60, 125, 500, 1000, 2000
– EV korjain kamerassa on kätevä kun kesken kuvaussession pitää nopeasti korjata valotusta, siinä on vain se vaara, että tuppaa aloittelijalla unohtumaan "päälle" — pitäisi muistaa "nollata" aina kun sulkee kameran.
– minulle salama on aina ollut yhtäkuin Mez (nykyiset 15, 20, 45 ja 58), joten kaikki luuloni ja kokemukseni perustuvat vain tähän yhteen merkkiin, en tiedä muiden käytöstä mitään.
PS.
Eivät minua tuollaiset "CPS cardit" häiritse, tämähän on vapaa foorumi jossa halukkaat saavat myös ulostaa allensa ("alle menee").
Uskon vakaasti, että hänkin oppi tästä keskustelusta jotakin vaikka ei sitä sairaalloisen itsetunnon heikkouden takia voi myöntää. Luullakseni hän nyt ymmärtää, että kaksi valonlähdettä on enemmän kuin yksi "ehh ehehh".
Hyviä kuvia! - sama…
2x4 kirjoitti:
Kiitos itsellesi mielenkiintoisista kysymyksistä.
Tulee itsekin muisteltua myös tuota teoriapuolta.
Aivan liian kauan kuvanneena tulee aina vain "roiskittua" rutiinilla.
Eli esim nuo miredit, Kelvinit yms tulee ikäänkuin selkärangasta ajattelematta perusteita.
Sitten kun joku kysyy perusteita (esim valojen yhdistämisestä) niin on aluksi aivan "äimän käkenä" eikä tiedä miten sanansa asettelisi ymmärrettävään muotoon.
Se että jos on taitoa näyttää oleva kovin eri asia kuin osata välittää osaamista muille asiasta kiinnostuneille.
"Ev-step"
– valotusarvojen laskemisessa se on kätevä kun ei tarvitse erikseen luetella aukko ja aika-arvoja, pitää vain muistaa, että aukkoasteikko on usein 1/3 välein ja aika asteikko milloin mitäkin monissa digikameroissa (toisin kuin enennenvanhaan). Toisessa Leicassani on sentään (onneksi) vielä tuo minulle tuttu puolittava aika-asteikko A, 2 , 4, 8, 15, 30, 60, 125, 500, 1000, 2000
– EV korjain kamerassa on kätevä kun kesken kuvaussession pitää nopeasti korjata valotusta, siinä on vain se vaara, että tuppaa aloittelijalla unohtumaan "päälle" — pitäisi muistaa "nollata" aina kun sulkee kameran.
– minulle salama on aina ollut yhtäkuin Mez (nykyiset 15, 20, 45 ja 58), joten kaikki luuloni ja kokemukseni perustuvat vain tähän yhteen merkkiin, en tiedä muiden käytöstä mitään.
PS.
Eivät minua tuollaiset "CPS cardit" häiritse, tämähän on vapaa foorumi jossa halukkaat saavat myös ulostaa allensa ("alle menee").
Uskon vakaasti, että hänkin oppi tästä keskustelusta jotakin vaikka ei sitä sairaalloisen itsetunnon heikkouden takia voi myöntää. Luullakseni hän nyt ymmärtää, että kaksi valonlähdettä on enemmän kuin yksi "ehh ehehh".
Hyviä kuvia!"digikuvasmateriaalin toleranssi on parempi ali- kuin ylivalotuksen suuntaan"
—tuota en rohkenisi yleistää, mutta hyvädynamiikkainen digi kestää hyvin "prässäystä" n. 2 EV
—paljon riippuu siitä ovatko "tärkeät asiat" kohteen vaaleassa vai tummassa päässä.
Tuo "low key" ohjeeni perustui täysin mainitsemaasi valkoiseen pukuun jota pidin tärkeänä kuvan sisällön osana ja oletin potretin kohteen ihonvärinkin vaaleaksi.
Ohjeeni olisivat olleet varsin toisenlaiset jos olisit kertonut kuvaavasi mustapukuista nuohoojaa kuutamolla. - kymysys.
2x4 kirjoitti:
Kiitos itsellesi mielenkiintoisista kysymyksistä.
Tulee itsekin muisteltua myös tuota teoriapuolta.
Aivan liian kauan kuvanneena tulee aina vain "roiskittua" rutiinilla.
Eli esim nuo miredit, Kelvinit yms tulee ikäänkuin selkärangasta ajattelematta perusteita.
Sitten kun joku kysyy perusteita (esim valojen yhdistämisestä) niin on aluksi aivan "äimän käkenä" eikä tiedä miten sanansa asettelisi ymmärrettävään muotoon.
Se että jos on taitoa näyttää oleva kovin eri asia kuin osata välittää osaamista muille asiasta kiinnostuneille.
"Ev-step"
– valotusarvojen laskemisessa se on kätevä kun ei tarvitse erikseen luetella aukko ja aika-arvoja, pitää vain muistaa, että aukkoasteikko on usein 1/3 välein ja aika asteikko milloin mitäkin monissa digikameroissa (toisin kuin enennenvanhaan). Toisessa Leicassani on sentään (onneksi) vielä tuo minulle tuttu puolittava aika-asteikko A, 2 , 4, 8, 15, 30, 60, 125, 500, 1000, 2000
– EV korjain kamerassa on kätevä kun kesken kuvaussession pitää nopeasti korjata valotusta, siinä on vain se vaara, että tuppaa aloittelijalla unohtumaan "päälle" — pitäisi muistaa "nollata" aina kun sulkee kameran.
– minulle salama on aina ollut yhtäkuin Mez (nykyiset 15, 20, 45 ja 58), joten kaikki luuloni ja kokemukseni perustuvat vain tähän yhteen merkkiin, en tiedä muiden käytöstä mitään.
PS.
Eivät minua tuollaiset "CPS cardit" häiritse, tämähän on vapaa foorumi jossa halukkaat saavat myös ulostaa allensa ("alle menee").
Uskon vakaasti, että hänkin oppi tästä keskustelusta jotakin vaikka ei sitä sairaalloisen itsetunnon heikkouden takia voi myöntää. Luullakseni hän nyt ymmärtää, että kaksi valonlähdettä on enemmän kuin yksi "ehh ehehh".
Hyviä kuvia!Kuvaan useimmiten periaatteella aukko pääasia ja aika sen mukaan.Aukkoa on helpompi säädellä ja sen vaikutus kuvaan on itselleni ollut selvempi ennen digiä.Tuntuu palstan kirjoitelmien mukaan, etteivät analogisten objektiivien säännötkään enää pidä paikkaansa. Mutta ei siitä tässä sen enempää.
Haarukointi 1/3 aukolla ja puolittava aika-asteikko sekä herkkyysasteikko ovat kyllä,tai pitäisi olla, hanskassa.Tuntuu vain,että ev-stepit ovat monimutkaisempia käytännössä.Eivät varmaankaan ole.Kunpa vaan jaksaisi harjoitella ja sisäistää niidenkin käytön.
Tässäpä siis itselleni miettimistä.
Ps.Kameran kääntö siten,että salama heijastuu maasta on tosi hyvä.Eipä olisi tullut mieleeni.Sama asia kuin kesällä auringon heijastus sopivalta alustalta.Sitä kokeilen kyllä huvikseni. - kymysys.
sama… kirjoitti:
"digikuvasmateriaalin toleranssi on parempi ali- kuin ylivalotuksen suuntaan"
—tuota en rohkenisi yleistää, mutta hyvädynamiikkainen digi kestää hyvin "prässäystä" n. 2 EV
—paljon riippuu siitä ovatko "tärkeät asiat" kohteen vaaleassa vai tummassa päässä.
Tuo "low key" ohjeeni perustui täysin mainitsemaasi valkoiseen pukuun jota pidin tärkeänä kuvan sisällön osana ja oletin potretin kohteen ihonvärinkin vaaleaksi.
Ohjeeni olisivat olleet varsin toisenlaiset jos olisit kertonut kuvaavasi mustapukuista nuohoojaa kuutamolla.ohjeesi kohteeseeni.Ja vastauksen sain.Siitä kiitos.
Käsitykseni alivalotuksesta,1/3 aukkoa kuten diassa,olen muodostanut mutulla muiden kirjoittamista ohjeista. - 2x4
kymysys. kirjoitti:
ohjeesi kohteeseeni.Ja vastauksen sain.Siitä kiitos.
Käsitykseni alivalotuksesta,1/3 aukkoa kuten diassa,olen muodostanut mutulla muiden kirjoittamista ohjeista.ohjeeni perustui siis siihen, että kuvittelin mihin tarkoituksee valkoinen puku on tehty ja arvelin siinä olevan paljon kantajalle tärkeitä kauniita yksityiskohtia siksi oletin, että valotus on tehtävä vaalean pään mukaan.
Valkopukuisen kuvaaminen valkoisessa (lumisessa) ympäristössä oli oivlluksesi joka sai minut innostumaan asiasta.
tuollaista -1/3 EV en yleistäisi. Muutamia harvoja malleja lukuunottamatta digin loppuu yleensä kesken ja siksi on aina muistettava valottaa tärkeinpien sävyjen mukaan. Tummissa kohteissa en menisi tuota -1/3:a kokeilemaan, pikemminkin 1/2 EV
Kyllä nuo EV:t kannatta otta hanskaan, ne on kätevin tapa valotuksen haarukointiin.
Aukkoautomatiikkaa en ole koskaan harrastanut enkä tiedä mihin se soveltuisi. Aukon säädän aina ja ajan useimmiten "manuaalisesti". Tarkennuksen teen myös manuaalisesti paitsi joissakin urheilukuvauksissa.
Harmittelen, että alkuperäisestä ohjeestani unohtui, että muistathan peittää tähtäimen aukon jalustalta kuvatessa. Tähtäimen aukosta vuotaa valoa takaapäin kameraan ja se pilaa mittaustuloksen ja huonontaa kuvaa.
Näihin kuviin! - kymysys.
2x4 kirjoitti:
ohjeeni perustui siis siihen, että kuvittelin mihin tarkoituksee valkoinen puku on tehty ja arvelin siinä olevan paljon kantajalle tärkeitä kauniita yksityiskohtia siksi oletin, että valotus on tehtävä vaalean pään mukaan.
Valkopukuisen kuvaaminen valkoisessa (lumisessa) ympäristössä oli oivlluksesi joka sai minut innostumaan asiasta.
tuollaista -1/3 EV en yleistäisi. Muutamia harvoja malleja lukuunottamatta digin loppuu yleensä kesken ja siksi on aina muistettava valottaa tärkeinpien sävyjen mukaan. Tummissa kohteissa en menisi tuota -1/3:a kokeilemaan, pikemminkin 1/2 EV
Kyllä nuo EV:t kannatta otta hanskaan, ne on kätevin tapa valotuksen haarukointiin.
Aukkoautomatiikkaa en ole koskaan harrastanut enkä tiedä mihin se soveltuisi. Aukon säädän aina ja ajan useimmiten "manuaalisesti". Tarkennuksen teen myös manuaalisesti paitsi joissakin urheilukuvauksissa.
Harmittelen, että alkuperäisestä ohjeestani unohtui, että muistathan peittää tähtäimen aukon jalustalta kuvatessa. Tähtäimen aukosta vuotaa valoa takaapäin kameraan ja se pilaa mittaustuloksen ja huonontaa kuvaa.
Näihin kuviin!kuten palkilla, jossa sitä käytettiin kylläkin toisesta syystä.Kuvaan jalustalta henkilökuvaukset.Olen lukenut valohaitasta etsimen kautta, vaan ei tullut mieleeni.
Digilläkin olen aina asettanut kyllä aina manuaalisesti ajan ja aukon.Kotioloissa tulee lintsattua ja se näkyy heti kuvista.
Ev-steppien käytön opettelen.Luotan hyvin pitkälti kameran ja erillisten mittareiden arvoihin.
Tästä sitten taas tämän enempää.
Kiitos kultajyvistä! - 2x4
2x4 kirjoitti:
ohjeeni perustui siis siihen, että kuvittelin mihin tarkoituksee valkoinen puku on tehty ja arvelin siinä olevan paljon kantajalle tärkeitä kauniita yksityiskohtia siksi oletin, että valotus on tehtävä vaalean pään mukaan.
Valkopukuisen kuvaaminen valkoisessa (lumisessa) ympäristössä oli oivlluksesi joka sai minut innostumaan asiasta.
tuollaista -1/3 EV en yleistäisi. Muutamia harvoja malleja lukuunottamatta digin loppuu yleensä kesken ja siksi on aina muistettava valottaa tärkeinpien sävyjen mukaan. Tummissa kohteissa en menisi tuota -1/3:a kokeilemaan, pikemminkin 1/2 EV
Kyllä nuo EV:t kannatta otta hanskaan, ne on kätevin tapa valotuksen haarukointiin.
Aukkoautomatiikkaa en ole koskaan harrastanut enkä tiedä mihin se soveltuisi. Aukon säädän aina ja ajan useimmiten "manuaalisesti". Tarkennuksen teen myös manuaalisesti paitsi joissakin urheilukuvauksissa.
Harmittelen, että alkuperäisestä ohjeestani unohtui, että muistathan peittää tähtäimen aukon jalustalta kuvatessa. Tähtäimen aukosta vuotaa valoa takaapäin kameraan ja se pilaa mittaustuloksen ja huonontaa kuvaa.
Näihin kuviin!hölmöiltyä kun kaselin olympiakisoja toisella silmällä ymmärtämättä mitä kirjoittelin
PO.
tuollaista -1/3 EV en yleistäisi. Muutamia harvoja malleja lukuunottamatta digin DYNAMIIKKA loppuu yleensä kesken ja siksi on aina muistettava valottaa tärkeinpien sävyjen mukaan. Tummissa kohteissa en menisi tuota -1/3:a kokeilemaan, pikemminkin 1/2 EV
Rakentelin toiseen kameraan pienen tähtäimenpeitto"läpyskän" Kydex -levystä, toiseen se tuli kameran mukana. Kannattaa todella peittää sillä on huomattava vaikutus. - Tapsa K
kymysys. kirjoitti:
Kuvaan useimmiten periaatteella aukko pääasia ja aika sen mukaan.Aukkoa on helpompi säädellä ja sen vaikutus kuvaan on itselleni ollut selvempi ennen digiä.Tuntuu palstan kirjoitelmien mukaan, etteivät analogisten objektiivien säännötkään enää pidä paikkaansa. Mutta ei siitä tässä sen enempää.
Haarukointi 1/3 aukolla ja puolittava aika-asteikko sekä herkkyysasteikko ovat kyllä,tai pitäisi olla, hanskassa.Tuntuu vain,että ev-stepit ovat monimutkaisempia käytännössä.Eivät varmaankaan ole.Kunpa vaan jaksaisi harjoitella ja sisäistää niidenkin käytön.
Tässäpä siis itselleni miettimistä.
Ps.Kameran kääntö siten,että salama heijastuu maasta on tosi hyvä.Eipä olisi tullut mieleeni.Sama asia kuin kesällä auringon heijastus sopivalta alustalta.Sitä kokeilen kyllä huvikseni.2x4 mieti sinä vain EV:tä kun et muuhun pysty, muut ottaa kuvia tulkiten ja sinä sen kun vain mietit voi kiesus....
- 2x4
Tapsa K kirjoitti:
2x4 mieti sinä vain EV:tä kun et muuhun pysty, muut ottaa kuvia tulkiten ja sinä sen kun vain mietit voi kiesus....
Olet aivan oikeassa "muut ottaa kuvia tulkiten" minulta se ei onnistu. Enkä edes tiedä mitä tuo "tulkiten" ottaminen tarkoittaa.
EV:täkään en osaa miettiä kunhan käytän sitä pelkästään laiskuuttani.
Kertoisitko lisää tulkiten ottamisesta?
ja alle menee - Tapsa K
2x4 kirjoitti:
Olet aivan oikeassa "muut ottaa kuvia tulkiten" minulta se ei onnistu. Enkä edes tiedä mitä tuo "tulkiten" ottaminen tarkoittaa.
EV:täkään en osaa miettiä kunhan käytän sitä pelkästään laiskuuttani.
Kertoisitko lisää tulkiten ottamisesta?
ja alle meneePs. ei kuvan tarvitse olla kopio vallitsevasta todellisuudesta, voi olla luova jos on luova kuvaaja.
- 2x4
Tapsa K kirjoitti:
Ps. ei kuvan tarvitse olla kopio vallitsevasta todellisuudesta, voi olla luova jos on luova kuvaaja.
Eikä tulkiten-valokuvaan tarvita edes kameraa – kuvan voi tulkita ilman kameraakin – mutta tässä oli tarkoitus keskustella kahden eri valolähteen yhteenlaskemisesta.
Ymmärsitkö aloittajan kysymyksen niin, että: miten otetaan kuvia "tulkiten"? - tarkoittaa…
Tapsa K kirjoitti:
2x4 mieti sinä vain EV:tä kun et muuhun pysty, muut ottaa kuvia tulkiten ja sinä sen kun vain mietit voi kiesus....
aloittajan kysymys:
"Missä tilanteissa kannattaa käyttää -ev-arvoja?" - 2x4
kymysys. kirjoitti:
Kuvaan useimmiten periaatteella aukko pääasia ja aika sen mukaan.Aukkoa on helpompi säädellä ja sen vaikutus kuvaan on itselleni ollut selvempi ennen digiä.Tuntuu palstan kirjoitelmien mukaan, etteivät analogisten objektiivien säännötkään enää pidä paikkaansa. Mutta ei siitä tässä sen enempää.
Haarukointi 1/3 aukolla ja puolittava aika-asteikko sekä herkkyysasteikko ovat kyllä,tai pitäisi olla, hanskassa.Tuntuu vain,että ev-stepit ovat monimutkaisempia käytännössä.Eivät varmaankaan ole.Kunpa vaan jaksaisi harjoitella ja sisäistää niidenkin käytön.
Tässäpä siis itselleni miettimistä.
Ps.Kameran kääntö siten,että salama heijastuu maasta on tosi hyvä.Eipä olisi tullut mieleeni.Sama asia kuin kesällä auringon heijastus sopivalta alustalta.Sitä kokeilen kyllä huvikseni.lisäksi muutakin valoon liittyvää "laskuoppia" kannattaa kyllä ainakin kokeilla.
Mulla tuo kokeilu menee usein överiksi, mutta eihän se harrastusta haittaa.
Valon värilämpötilan (= kuvan ns. valkotasapainon) hallintaan minusta kätevin on tuo mired-muunnos (1 000 000:K°) niistä tulee mukavan kokoisia lukuja (korjaus usein alle sata) joilla pärjää ilman laskinta. Esim pilvisen päivän valo on n. 1 000 000 : 7 000°K ≈ 143 mired ja salama n. 1 000 000 : 5500°K ≈ 182 joten korjaukseen tarvittaisiin n. –35 mirediä
Jos käyttää suodattimia, niin tarpeellinen löytyy esim taulukoista:
http://www.filmcentre.co.uk/faqs_filter.htm
http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/color_corection.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Wratten_number
Miredeillä käy myös suotimien (ja värrilämpötilojen) yhteenlasku kätevästi.
Valkotasapainon ja valotuksen korjaaminen jälkikäteen lisää aina kohinaa kuvaan.
Filttereistä tulikin mieleeni
– kannattaa kokeilla kahta polarisaatiosuodinta päällekkäin!
– aalea kellanvihreä suodatin tekee gutaa mv-kuvissa digilläkin - 2x4
2x4 kirjoitti:
lisäksi muutakin valoon liittyvää "laskuoppia" kannattaa kyllä ainakin kokeilla.
Mulla tuo kokeilu menee usein överiksi, mutta eihän se harrastusta haittaa.
Valon värilämpötilan (= kuvan ns. valkotasapainon) hallintaan minusta kätevin on tuo mired-muunnos (1 000 000:K°) niistä tulee mukavan kokoisia lukuja (korjaus usein alle sata) joilla pärjää ilman laskinta. Esim pilvisen päivän valo on n. 1 000 000 : 7 000°K ≈ 143 mired ja salama n. 1 000 000 : 5500°K ≈ 182 joten korjaukseen tarvittaisiin n. –35 mirediä
Jos käyttää suodattimia, niin tarpeellinen löytyy esim taulukoista:
http://www.filmcentre.co.uk/faqs_filter.htm
http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/color_corection.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Wratten_number
Miredeillä käy myös suotimien (ja värrilämpötilojen) yhteenlasku kätevästi.
Valkotasapainon ja valotuksen korjaaminen jälkikäteen lisää aina kohinaa kuvaan.
Filttereistä tulikin mieleeni
– kannattaa kokeilla kahta polarisaatiosuodinta päällekkäin!
– aalea kellanvihreä suodatin tekee gutaa mv-kuvissa digilläkin"lisää aina kohinaa kuvaan"
po.
lisää aina näkyvää kohinaa kuvaan (tuo kohinaa esille)
- jhwdfbg
Mitä täällä kyselet kokeile ja opit....
- kymysys..
Oletkos kuullut, että kertaus on kaiken opin äiti? Olen samaa mieltä kokeilu/opiskelukehotuksestasi.Kysellä aion jatkossakin.
- aivan hirveää
Eihän täällä saa mitään kysellä —kai!
Onneksi on näitä viisaita jotka vahtivat muiden tekemisiä!
jhwdfbg tässä näyttää esimerkkiä muille— Mitä? - Keljukojootti vaan
aivan hirveää kirjoitti:
Eihän täällä saa mitään kysellä —kai!
Onneksi on näitä viisaita jotka vahtivat muiden tekemisiä!
jhwdfbg tässä näyttää esimerkkiä muille— Mitä?Toista sama kuvaus aluksi vaikka 500 kertaa, takaan ettei tarvitse sen jälkeen kysellä...korvien välissä nimittäin on sen jälkeen jotakin.
- on hyvä
Keljukojootti vaan kirjoitti:
Toista sama kuvaus aluksi vaikka 500 kertaa, takaan ettei tarvitse sen jälkeen kysellä...korvien välissä nimittäin on sen jälkeen jotakin.
Laita sarjakuvaus päälle ja pidä nappi pohjassa kunnen kuvia on 500 kpl.
Takaan, että korvienvälistä puuttuu nimittäin jotakin jos ei senjälkeen tarvitse kysellä!
Tätä neuvoa kannattaa noudattaa ...korvien välissä nimittäin on sen jälkeen jotakin. - proffakuvaaja
on hyvä kirjoitti:
Laita sarjakuvaus päälle ja pidä nappi pohjassa kunnen kuvia on 500 kpl.
Takaan, että korvienvälistä puuttuu nimittäin jotakin jos ei senjälkeen tarvitse kysellä!
Tätä neuvoa kannattaa noudattaa ...korvien välissä nimittäin on sen jälkeen jotakin."Laita sarjakuvaus päälle ja pidä nappi pohjassa kunnen kuvia on 500 kpl.
Takaan, että korvienvälistä puuttuu nimittäin jotakin jos ei senjälkeen tarvitse kysellä!
Tätä neuvoa kannattaa noudattaa ...korvien välissä nimittäin on sen jälkeen jotakin. "
Ompas sulla kummallinen tapa treenata kuvaamista, no tapansa kullakin. - ymmärsitkö
proffakuvaaja kirjoitti:
"Laita sarjakuvaus päälle ja pidä nappi pohjassa kunnen kuvia on 500 kpl.
Takaan, että korvienvälistä puuttuu nimittäin jotakin jos ei senjälkeen tarvitse kysellä!
Tätä neuvoa kannattaa noudattaa ...korvien välissä nimittäin on sen jälkeen jotakin. "
Ompas sulla kummallinen tapa treenata kuvaamista, no tapansa kullakin.Keljukojootti -ohjeen?
- proffakuvaaja
ymmärsitkö kirjoitti:
Keljukojootti -ohjeen?
Treenamalla ja treenamalla tulee mestarit. Eli kyllä ymmärsin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! toivottavasti tämä ymmärrettiin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ei tule mestareita netissä kyselemällä vaikka jotkut niin luulevat.
- Eki x
proffakuvaaja kirjoitti:
Treenamalla ja treenamalla tulee mestarit. Eli kyllä ymmärsin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! toivottavasti tämä ymmärrettiin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ei tule mestareita netissä kyselemällä vaikka jotkut niin luulevat.
Sopivia treeni aikoja voisi olla 4-8 tuntia/päivä, siinä alkaa jo rutiini kasvaa. Itse tuli harrastaaikoina tämän verran ulkoilutettua kameraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602