Jepulis. Talvi on kohta ohi (toivottavasti), mutta tuollainen uusi-korinen (2005-2007) mallinen GV on autokuumeen aiheuttaja. Automallista olen haeskellut juttuja lehdistä ja netistä, mutta olisi mukava kuulla myös teidän käyttäjien mielipiteitä. Risuja ja ruusuja, ansioiden mukaan. Kaikki info kiinnostaa, bensa/diesel, manuaali/automaatti. Kriteerinä vain 5-ovisuus! Onko teillä kokemuksia auton veto-ominaisuuksista, -1400kg. Ja jos jollain on haisua myytävästä ajokista, senkin tiedon otan mieluusti vastaan.
Haussa Grand Vitara
25
4688
Vastaukset
- 1,9 DDiS
Meillä on viime vuoden malli, mutta jotain voin sanoa GV:stä.
Leveät (225/65R17) renkaat on todettu lumessa huonoiksi, tuppaa puskemaan tiukoissa mutkissa. Kaasun helpotus ja jatkuvalla nelivedolla tosin selviää mistä vain! Diesel on kakkosella vähän huono vetämään matalilla kierroksilla, nelosella ja kolmosella vetää hyvin jo 1800 kierroksella.
Vetokykyä diesel-mallissa on riittävästi, 2000 kg. Vaunumme kokonaispaino on 1500 kg ja sitä ei juuri edes huomaa perässä olevan! Cruiserin voi pitää päällä yleensä joka paikassa, veto ei lopu kesken. Tämä siis vaunun vedossa.
Kulkee hyvin vielä puskuriin ulottuvassa hangessa, testattu!
Lukitus ja käynnistys ilman avainta on varsin hyvä ja toimiva ratkaisu! Ei aina tarvitse kaivaa avainta takin taskusta, riittää että se on mukana.
Jos jotain miinusta pitää sanoa, ikkunoissa ei ole automaattista sulkeutumista, etupenkit eivät ole kovin hyvät, tuulilasin lämmitystä ei ole. Automaatti-ilmastointi täytyy pitää manuaalisesti ohjattuna, muuten tuulilasi huurtuu. Pikku juttuja, jotka eivät muuten hyvän auton mainetta pilaa!
Suosittelen, et kadu hankintaasi!- Suiza-ko
Kiitos vastauksesta!
Voisiko tuo "puskeminen" olla tyypillistä nelivedolle, kun perä tuuppaa eikä etupää vedä "tarpeeksi". Yleensä juuri kaasun nosto (tuuppauksen väheneminen) poistaa puskemisen. Toisaalta, reippaampi kaasun käyttö ja pyörä "auki käänneetynä" etupää vetää mutkan suuntaan ja perä tulee mukana. Mutta tuo vähän "sporttisemmalla" ajotyylillä...
No jokatapauksessa, oman vaunun kok.paino kanssa 1500kg, mutta joskus voi perässä olla raskaampikin taakka. Suht lyhyet välitykset Vitarassa = hyvä veturiksi. Ja riittävät normaalioloihin, ilman kärryä.
"Avaimettomuus" oli mulle uusi juttu. Voi olla kivakin!? Entäs kun käppäilee pihassa avaimet taskussa auton ohi. Pörähtääkö pirssi käyntiin?
Tarkoititko ikkunan sulkemisella sitä kertapainallusta? Etupenkkien istuinosan lyhyydestä olen lukenut. Kuinka taipuu yli 180 senttiselle? Onko penkki kuin 100A datsunissa muinoin? Olo oli kuin ikkunalaudalla istuisi... Tuulilasinlämmitys on kyllä (nykyisessäkin) mukava, mutta lampunpesuritkin olis jees. Kuinka tuossa ilmastoinnissa piisaa teho? Entä lämpö pakkasilla? Onko alkup. soitin laadukas? Käyttökulut?
Kuinka varapyörä(kotelo) hankaloittaa kärryn kytkemistä/irroittamista?
Voivoi... entistä tarkemmin pitää tutukia myytäviä Vitaroita. Kuume nousee... ;) - zibaduu
Suiza-ko kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Voisiko tuo "puskeminen" olla tyypillistä nelivedolle, kun perä tuuppaa eikä etupää vedä "tarpeeksi". Yleensä juuri kaasun nosto (tuuppauksen väheneminen) poistaa puskemisen. Toisaalta, reippaampi kaasun käyttö ja pyörä "auki käänneetynä" etupää vetää mutkan suuntaan ja perä tulee mukana. Mutta tuo vähän "sporttisemmalla" ajotyylillä...
No jokatapauksessa, oman vaunun kok.paino kanssa 1500kg, mutta joskus voi perässä olla raskaampikin taakka. Suht lyhyet välitykset Vitarassa = hyvä veturiksi. Ja riittävät normaalioloihin, ilman kärryä.
"Avaimettomuus" oli mulle uusi juttu. Voi olla kivakin!? Entäs kun käppäilee pihassa avaimet taskussa auton ohi. Pörähtääkö pirssi käyntiin?
Tarkoititko ikkunan sulkemisella sitä kertapainallusta? Etupenkkien istuinosan lyhyydestä olen lukenut. Kuinka taipuu yli 180 senttiselle? Onko penkki kuin 100A datsunissa muinoin? Olo oli kuin ikkunalaudalla istuisi... Tuulilasinlämmitys on kyllä (nykyisessäkin) mukava, mutta lampunpesuritkin olis jees. Kuinka tuossa ilmastoinnissa piisaa teho? Entä lämpö pakkasilla? Onko alkup. soitin laadukas? Käyttökulut?
Voivoi... entistä tarkemmin pitää tutukia myytäviä Vitaroita. Kuume nousee... ;)Minulla on 2008 mallinen diesel GV. Perässä on kulkenut ongelmitta ht-vene mitä on laskettu vesille melkoisen huonoilta rampeilta ilman ongelmia. Mitään huolia auton kanssa ei ole ollut. Itse olen 189 cm pitkä ja oikea jalka puutuu välillä pitemmillä ajomatkoilla -se oikeastaan ainoa miinus autosta.
Perävaunua kytkiessä varapyöräkotelon kanssa pitää olla tarkkana. Samoin oven kanssa. Ovessa on tehokas kaasujousi mikä saa oven kolahtamaan trailerin nokkapyörän veiviin jos ei ole tarkkana ja veivi on yläasennossa.
Ilmastoinnin teho riittää manioisti viilentämään auton. Samoin auto pysyy lämpimänä ja huurteettomana talvella. Autossani ei ole lisälämppäriä vaan perinteinen lohkolämppäri.
Näkyy olevan aika vähän tarjolla näitä uusikoppaisia GV:ta. Luultavasti tulet olemaan tyytyväinen jos ostat GV:n... - Suiza-ko
zibaduu kirjoitti:
Minulla on 2008 mallinen diesel GV. Perässä on kulkenut ongelmitta ht-vene mitä on laskettu vesille melkoisen huonoilta rampeilta ilman ongelmia. Mitään huolia auton kanssa ei ole ollut. Itse olen 189 cm pitkä ja oikea jalka puutuu välillä pitemmillä ajomatkoilla -se oikeastaan ainoa miinus autosta.
Perävaunua kytkiessä varapyöräkotelon kanssa pitää olla tarkkana. Samoin oven kanssa. Ovessa on tehokas kaasujousi mikä saa oven kolahtamaan trailerin nokkapyörän veiviin jos ei ole tarkkana ja veivi on yläasennossa.
Ilmastoinnin teho riittää manioisti viilentämään auton. Samoin auto pysyy lämpimänä ja huurteettomana talvella. Autossani ei ole lisälämppäriä vaan perinteinen lohkolämppäri.
Näkyy olevan aika vähän tarjolla näitä uusikoppaisia GV:ta. Luultavasti tulet olemaan tyytyväinen jos ostat GV:n...alkaa ajatus GV:sta tuntua paremmalle. Juu, tuo kinttujen puutuminen on ongelma satunnaisilla pitkillä siirtymillä. Mites selkänoja (korkeus/säädöt)... onko riittävä pitkälle ruodolle? Just tuota kerrottua hiukan "pelkäsin" nokkapyörän kanssa. Mutta kun asian tietää ja muistaa, niin eiköhän se luonnistu. Hyviä huomioita käyttäjiltä. Lisääkin saa kertoilla, jos tulee mieleen. Bensakoneisistakin olisin lukenut kommentteja. Itselleni olen miettinyt juuri tuota 2L bensanelikkoa manuaali, tai automaatti. Paljonko GV vie n.1500kg kärryn kanssa, jos nopeus on n.90-95km/h? Niukka tarjonta on huomioitu. Katsomaan ja koeajamaankin saa ajella pitkät siivut. Onko kellään kokemuksia (tietoja) Ruotsin, Saksan tai Viron tuonti Suzukeista?
- tyytyväinen2
Suiza-ko kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Voivoi... entistä tarkemmin pitää tutukia myytäviä Vitaroita. Kuume nousee... ;)Parin kuukauden kokemuksia. Alkuun ne moitteet: akku jäätyi kun auto oli reilun viikon pakkasessa, mutta meni tieysti takuuseen. Muuten ei ongelmia. Radio ja kaiuttimet ovat vain välttävät, kuten myös ajovalot ilman pesureita. Moottoritie-nopeuksissa (jo 100 km/h) kaipaisi kyllä kuudetta vaihdetta. Maasturin jousitus on aina vähän kompromissi, henkilöautoon verratuna tämä vähän nyökkii ja pomputtaa.
Vetohommiin en ole vielä kesää odotellessa päässyt, mutta uskon että hoitaa tehtävän hyvin. Alennusvaihde oli yksi syy miksi päädyin Suzukiin. Tilat on meidän perheelle sopivat, osassa katumaastureita takapenkki on kapea. Avaimeton systeemi on kätevä! Jatkuva neliveto teki kyllä vaikutuksen, esim. Hondaan verrattuna Suzuki ja Subaru olivat yllättävänkin paljon parempia sen suhteen. En ole nelivetoja aikaisemmin ajanut, mutta nyt kun testasin eri malleja yllätyin miten selvät erot oli ihan normaaleissa talvikeleissäkin. GV tuntuu vantteralta ja näillä näkymin on meillä pitkään.
Penkki minulla vaati totuttelua, mutta nyt kun olen tottunut niin ei senkään osalta ole mitään ongelmaa. Totuttelua vaati se että tukea voisi olla enemmän ja vaati tosiaan aikansa ennenkuin löysi sopivan ajoasennon istuiosan lyhyyden takia. Ratissa ei etäisyyssäätöä joka myös vaikutti asiaan.
Minulle valinta oli sikäli helppo että diesel alennusvaihde-yhdistelmää ei tuohon hintaan muut tarjoa, Suzuki vaikutti (tilastojen ja nettikirjoittelujen mukaan) luottavalta japanilaiselta ja autossa on kaikki minulle tarpeellinen mutta ei mitään turhaa. - Suiza-ko
tyytyväinen2 kirjoitti:
Parin kuukauden kokemuksia. Alkuun ne moitteet: akku jäätyi kun auto oli reilun viikon pakkasessa, mutta meni tieysti takuuseen. Muuten ei ongelmia. Radio ja kaiuttimet ovat vain välttävät, kuten myös ajovalot ilman pesureita. Moottoritie-nopeuksissa (jo 100 km/h) kaipaisi kyllä kuudetta vaihdetta. Maasturin jousitus on aina vähän kompromissi, henkilöautoon verratuna tämä vähän nyökkii ja pomputtaa.
Vetohommiin en ole vielä kesää odotellessa päässyt, mutta uskon että hoitaa tehtävän hyvin. Alennusvaihde oli yksi syy miksi päädyin Suzukiin. Tilat on meidän perheelle sopivat, osassa katumaastureita takapenkki on kapea. Avaimeton systeemi on kätevä! Jatkuva neliveto teki kyllä vaikutuksen, esim. Hondaan verrattuna Suzuki ja Subaru olivat yllättävänkin paljon parempia sen suhteen. En ole nelivetoja aikaisemmin ajanut, mutta nyt kun testasin eri malleja yllätyin miten selvät erot oli ihan normaaleissa talvikeleissäkin. GV tuntuu vantteralta ja näillä näkymin on meillä pitkään.
Penkki minulla vaati totuttelua, mutta nyt kun olen tottunut niin ei senkään osalta ole mitään ongelmaa. Totuttelua vaati se että tukea voisi olla enemmän ja vaati tosiaan aikansa ennenkuin löysi sopivan ajoasennon istuiosan lyhyyden takia. Ratissa ei etäisyyssäätöä joka myös vaikutti asiaan.
Minulle valinta oli sikäli helppo että diesel alennusvaihde-yhdistelmää ei tuohon hintaan muut tarjoa, Suzuki vaikutti (tilastojen ja nettikirjoittelujen mukaan) luottavalta japanilaiselta ja autossa on kaikki minulle tarpeellinen mutta ei mitään turhaa.kommentit? Toki tuo ilmeisesti Renaultin tekemä diesel-moottori on ihan OK. Ei mitään hi-techia, mutta toimiva peruspata. Millaiset käyttökustannukset tuossa nakuttajassa on? Oletteko laskeneet ja vertailleet, "missä vaiheessa" diesel tulee bensakoneista kannattavammaksi? Itsellä vuotuiset kilometrit on n.12000 km. Sekalaista ajoa pääosin, taajama/työmatka-ajoa. Kärry vaappuu perässä vuosittain 400-5000km. Pidemmillä reissuilla "päästään" alppimaastoonkin. Onko GV:n alustassa ravattavia nippoja? Entä huollattaminen ylipäätään? Ilmeisesti Suzuki ei ole mikään konkurssiin vievä ajopeli ja kertomanne perusteella myös aika luotettava. Ja sellainen se on minullakin haussa... luotettava, perushyvä- ja mukava auto, tietyin ominaisuuksin. Mutta jos lukijoissa on bensakoneisten omistajia, niin kertokaapa tekin omista kokemuksistanne!
- GV -08
Suiza-ko kirjoitti:
kommentit? Toki tuo ilmeisesti Renaultin tekemä diesel-moottori on ihan OK. Ei mitään hi-techia, mutta toimiva peruspata. Millaiset käyttökustannukset tuossa nakuttajassa on? Oletteko laskeneet ja vertailleet, "missä vaiheessa" diesel tulee bensakoneista kannattavammaksi? Itsellä vuotuiset kilometrit on n.12000 km. Sekalaista ajoa pääosin, taajama/työmatka-ajoa. Kärry vaappuu perässä vuosittain 400-5000km. Pidemmillä reissuilla "päästään" alppimaastoonkin. Onko GV:n alustassa ravattavia nippoja? Entä huollattaminen ylipäätään? Ilmeisesti Suzuki ei ole mikään konkurssiin vievä ajopeli ja kertomanne perusteella myös aika luotettava. Ja sellainen se on minullakin haussa... luotettava, perushyvä- ja mukava auto, tietyin ominaisuuksin. Mutta jos lukijoissa on bensakoneisten omistajia, niin kertokaapa tekin omista kokemuksistanne!
Minullakaan kilometrejä ei tällä hetkellä tule kovin paljoa, dieseliin vaaka kääntyi lähinnä sen perusteella että uskon sen olevan kysytympi jos satun vaihtamaan ja veikkaan myös että jatkossa verotusratkaisuissa dieselin käyttömaksu siirtyy polttonesteen suuntaan jolloin dieselin kannattavuus tulee entistä selkeämmin kulutuserosta. Lisäksi diesel sattui olemaan paremmin tarjolla.
Minulla dieseliä on mennyt varsin sekalaisessa ajossa n. 7,6 l/100km. Se on aika tarkkaan 2 litraa enemmän kuin WV Golfilla (2.0 TDI) samankaltaisessa ajossa.
Huoltokuluista vasta vähän kokemuksia, hinnat tuntuvat olevan "normaalia" tasoa. 15 tkm huoltoväli ei uusissa henkilöautoissa ole enää kovin kilpailukykyinen, mutta aika tavallinen nelivedoissa. - Suiza-ko
GV -08 kirjoitti:
Minullakaan kilometrejä ei tällä hetkellä tule kovin paljoa, dieseliin vaaka kääntyi lähinnä sen perusteella että uskon sen olevan kysytympi jos satun vaihtamaan ja veikkaan myös että jatkossa verotusratkaisuissa dieselin käyttömaksu siirtyy polttonesteen suuntaan jolloin dieselin kannattavuus tulee entistä selkeämmin kulutuserosta. Lisäksi diesel sattui olemaan paremmin tarjolla.
Minulla dieseliä on mennyt varsin sekalaisessa ajossa n. 7,6 l/100km. Se on aika tarkkaan 2 litraa enemmän kuin WV Golfilla (2.0 TDI) samankaltaisessa ajossa.
Huoltokuluista vasta vähän kokemuksia, hinnat tuntuvat olevan "normaalia" tasoa. 15 tkm huoltoväli ei uusissa henkilöautoissa ole enää kovin kilpailukykyinen, mutta aika tavallinen nelivedoissa.Mitäs nuo nykyiset verot kustantaa vuositasolla? Alle 8 vie nykyinen kuljetin sekalaisessa ajossa, mutta edellinen12... Jos siis GV:lla pääsisi tuohon kympin nurkkiin, niin OK. Bensakoneella siis. Tuo 15000km huoltoväli tarkoittaa omassa ajossa n.1 huolto / vuosi. Ei siis paha ja johan nuo öljytkin on syytä vaihtaa, vaikka ei 15000km täyttyisikään (vuodessa). Oletteko törmänneet käytössä tavaratilan lyhyyteen? Kuinka suuri poksi on käytössä ja käytännössä (4-henkinen perhe).
Takapenkithän saa kipattua, mutta jos sattuu olemaan rakkauden hedelmät mukana ;)
Joku joskus haukkui GV:n valot, mutta muistaisin lukeneeni päinvastaistakin. Mikä on teidän ajatuksenne asiasta? Alkaa oikeasti harmittamaan, että "lähin" koeajettava / myytävä Suzuki on turhan kaukana. - ad hoc
Suiza-ko kirjoitti:
Mitäs nuo nykyiset verot kustantaa vuositasolla? Alle 8 vie nykyinen kuljetin sekalaisessa ajossa, mutta edellinen12... Jos siis GV:lla pääsisi tuohon kympin nurkkiin, niin OK. Bensakoneella siis. Tuo 15000km huoltoväli tarkoittaa omassa ajossa n.1 huolto / vuosi. Ei siis paha ja johan nuo öljytkin on syytä vaihtaa, vaikka ei 15000km täyttyisikään (vuodessa). Oletteko törmänneet käytössä tavaratilan lyhyyteen? Kuinka suuri poksi on käytössä ja käytännössä (4-henkinen perhe).
Takapenkithän saa kipattua, mutta jos sattuu olemaan rakkauden hedelmät mukana ;)
Joku joskus haukkui GV:n valot, mutta muistaisin lukeneeni päinvastaistakin. Mikä on teidän ajatuksenne asiasta? Alkaa oikeasti harmittamaan, että "lähin" koeajettava / myytävä Suzuki on turhan kaukana.Ei ole kokemusta, mutta samalla tavalla kuin aloittajaa kiinnostaa seuraavaksi autoksi GV dieselinä.
Valot ovat jonkun testin mukaan aika heikot, xenon-valoista en testiä ole nähnyt. Ruotsista saisi paremmin varustellun mallin, jossa xenonit pesurit olisivat normikoneisissakin malleissa. Onko tässä tapauksessa jollain noista kokemusta, ovatko halogeeneja oleellisesti paremmat?
Entä kulutus. Noin vuosi sitten dieselin yhdistetty kulutus putosi hiukan. Onko käytännössä eroa vai pudotettiinko kulutusta vain paperilla? No, ainakin co2-pohjainen vuosimaksu putosi muutaman euron.
Entä alusta. Maasturiksi GV:ssä on aika hieno alusta monivarsituentoineen jne. Kovassa käytössä yksinkertaisempi rakenne tuntuisi luotettavammalta. Onko tähän liittyen jollain kommentoitavaa? Tai onko pohjassa muuten vain jotain osumille arkaa kohtaa?
Sama juttu kuin aloittajalla, täällä peräkylillä ei ole yhtään autoa myynnissä. Ennenkuin lähtee 100 km auton perässä ajamaan, mielummin ensin kyselee. - 1,9 DDiS
ad hoc kirjoitti:
Ei ole kokemusta, mutta samalla tavalla kuin aloittajaa kiinnostaa seuraavaksi autoksi GV dieselinä.
Valot ovat jonkun testin mukaan aika heikot, xenon-valoista en testiä ole nähnyt. Ruotsista saisi paremmin varustellun mallin, jossa xenonit pesurit olisivat normikoneisissakin malleissa. Onko tässä tapauksessa jollain noista kokemusta, ovatko halogeeneja oleellisesti paremmat?
Entä kulutus. Noin vuosi sitten dieselin yhdistetty kulutus putosi hiukan. Onko käytännössä eroa vai pudotettiinko kulutusta vain paperilla? No, ainakin co2-pohjainen vuosimaksu putosi muutaman euron.
Entä alusta. Maasturiksi GV:ssä on aika hieno alusta monivarsituentoineen jne. Kovassa käytössä yksinkertaisempi rakenne tuntuisi luotettavammalta. Onko tähän liittyen jollain kommentoitavaa? Tai onko pohjassa muuten vain jotain osumille arkaa kohtaa?
Sama juttu kuin aloittajalla, täällä peräkylillä ei ole yhtään autoa myynnissä. Ennenkuin lähtee 100 km auton perässä ajamaan, mielummin ensin kyselee.Meillä on 2009 GV diesel. Tehdas lupaa kulutukseksi maantieajossa 6.2 l/100, vaikuttaa melkoisesti liioitellulta! Olen pitänyt kirjaa keskikulutuksesta viimevuoden elokuusta ja tällä hetkellä kumulatiivinen keskikulutus on noin 7.6 l/100! Siis 1,4 litraa ilmoitettua enemmän!
Ilmoittamani kulutus on siis itse laskettu pitkän aikavälin keskikulutus (noin puoli vuotta), EI auton ilmoittama keskikulutus! Kulutukseen vaikuttaa tietysti ajotyyli, sekä ajoympäristö. En mielestäni mitenkään revitä kiihdyttäessäni autoa matkanopeuteen, motorillakin ajan yleensä vain satasta.
Luulen, että valmistajan ilmoittama keskikulutus on itseasiassa minimikulutus, johon on mahdollista päästä! Tällöin pitää ajaa enintään 80:ä, motoreita pitää välttää, tai ajaa sielläkin vain 80:ä.
Ostin GV:n veturiksi, mutta noissa kulutuslukemissa ei ole vetoreissuja mukana. 1400 kilon vaunu perässä kulutus on vain noin 11 l/100. Mittasin tuon syksyllä 2000 km Lapin reissulla, joten varsin vertailukelpoinen siis.
Valot ovat oikeastaan suhteellinen käsite, siis mihin niitä verrataan. Mielestäni GV:n puolikkaat ovat ihan kelvolliset ja pitkät ovat jopa hyvät! Paremmat kuin edellisen autoni valot, joten tässä asiassa sain edistystä...
Alustasta en voi kommentoida mitään, maastossa en autolla ole ajanut, lukuunottamatta viime kuussa tehtyä mökillä käyntiä. GV selvisi kunnialla sellaisesta mökkitiestä, jonne en matalalla etuvetoisella henkilöautolla olisi uskaltanut yrittääkään!
Onhan noita esittelyautoja ollut tasaisesti myynnissä, joskin ne tuppaavat lähteä melkein heti myyntiin tultuaan. Mekin nappasimme omamme viikon kuluttua auton myyntiin laitosta. Mitä sitä hyvää miettimään liian kauan...
Onpa muuten tosiaan vähän myynnissä Grand Vitaroja! Loppukesästä 2009 niitä oli vielä vara valita ja etäisyyden mukaan jopa. Raumalla näyttää olevan kaksi 1.9 ddis:ää myynnissä (2010)...
http://lehtomedia.com/suomenvaihtoautot/haku/index.php?sivusto=suomenvaihtoautot - ad hoc
1,9 DDiS kirjoitti:
Meillä on 2009 GV diesel. Tehdas lupaa kulutukseksi maantieajossa 6.2 l/100, vaikuttaa melkoisesti liioitellulta! Olen pitänyt kirjaa keskikulutuksesta viimevuoden elokuusta ja tällä hetkellä kumulatiivinen keskikulutus on noin 7.6 l/100! Siis 1,4 litraa ilmoitettua enemmän!
Ilmoittamani kulutus on siis itse laskettu pitkän aikavälin keskikulutus (noin puoli vuotta), EI auton ilmoittama keskikulutus! Kulutukseen vaikuttaa tietysti ajotyyli, sekä ajoympäristö. En mielestäni mitenkään revitä kiihdyttäessäni autoa matkanopeuteen, motorillakin ajan yleensä vain satasta.
Luulen, että valmistajan ilmoittama keskikulutus on itseasiassa minimikulutus, johon on mahdollista päästä! Tällöin pitää ajaa enintään 80:ä, motoreita pitää välttää, tai ajaa sielläkin vain 80:ä.
Ostin GV:n veturiksi, mutta noissa kulutuslukemissa ei ole vetoreissuja mukana. 1400 kilon vaunu perässä kulutus on vain noin 11 l/100. Mittasin tuon syksyllä 2000 km Lapin reissulla, joten varsin vertailukelpoinen siis.
Valot ovat oikeastaan suhteellinen käsite, siis mihin niitä verrataan. Mielestäni GV:n puolikkaat ovat ihan kelvolliset ja pitkät ovat jopa hyvät! Paremmat kuin edellisen autoni valot, joten tässä asiassa sain edistystä...
Alustasta en voi kommentoida mitään, maastossa en autolla ole ajanut, lukuunottamatta viime kuussa tehtyä mökillä käyntiä. GV selvisi kunnialla sellaisesta mökkitiestä, jonne en matalalla etuvetoisella henkilöautolla olisi uskaltanut yrittääkään!
Onhan noita esittelyautoja ollut tasaisesti myynnissä, joskin ne tuppaavat lähteä melkein heti myyntiin tultuaan. Mekin nappasimme omamme viikon kuluttua auton myyntiin laitosta. Mitä sitä hyvää miettimään liian kauan...
Onpa muuten tosiaan vähän myynnissä Grand Vitaroja! Loppukesästä 2009 niitä oli vielä vara valita ja etäisyyden mukaan jopa. Raumalla näyttää olevan kaksi 1.9 ddis:ää myynnissä (2010)...
http://lehtomedia.com/suomenvaihtoautot/haku/index.php?sivusto=suomenvaihtoautotAjatko pääosin maantietä, jolla tuo 7,6 l/10 km on tullut? Tai osaatko määritellä maantie- ja kaupunkiajon suhteen?
Ennen koneen päivitystä ilmoitetut kulutuslukemat olivat maantie/kaupunki/yhdistetty 6,7 / 9,4 / 7,7 l/100 km. Co2-päästö 205 g/km. Sinun luvut taitavat olla 6,2 7 8,0 / 7,0 l/100 km (185 g/km).
Harmi, ettei noista ole kunnollisia testejä, jolla voisi verrata muiden lukemiin. Paras taitaa olla tämä:
http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/vintertest_2007/index.xml
Hauskaa on muuten ruotsalaisten tapa kuvailla Suzukia: Flanell-skjorta och Graningekängor passar bäst till Grand Vitara. Vanhakoppaisesta Vitarasta sanottiin: Gummistövelbilen. Heh, kuulostaa lupaavalta.
Tottahan on, ettei omia kulutuksia voi valmistajan ilmoituksiin verrata. Valmistajan luvut on ajettu labrassa tietyn ohjelman mukaan, joka ei välttämättä vastaa omia ajoja. Ja jos sinun luvut ovat viimeisen puolen vuoden ajalta, talvi (etenkin tämä talvi!) nostaa nelivedossa väkisinkin kulutusta. Onhan laakereita, niveliä yms juttuja kylmänä jarruttamassa normaalia enemmän.
Kyllähän tässä tapauksessa kannattaa oikeasti miettiä, onko GV tarpeellinen. Joku totesi tavallisen henkilöautodieselin vieneen 2 litraa vähemmän satasella. Itse ajan 30 tkm vuodessa, joten erotuksesta tulee jo 600-700 euroa kustannusta. Joku Qashqai pikkukoneella ja etuvedolla voisi olla budjettivaihtoehto. Järeämpää maasturia (Pajero Sport jne) ei enää viitsi kulutuksen takia ajatellakaan. Tulevaisuus saattaa tehdä sellaisilla ajamisesta melkoista tuskaa verotuksen kiristyessä. - 1.9 DDiS
ad hoc kirjoitti:
Ajatko pääosin maantietä, jolla tuo 7,6 l/10 km on tullut? Tai osaatko määritellä maantie- ja kaupunkiajon suhteen?
Ennen koneen päivitystä ilmoitetut kulutuslukemat olivat maantie/kaupunki/yhdistetty 6,7 / 9,4 / 7,7 l/100 km. Co2-päästö 205 g/km. Sinun luvut taitavat olla 6,2 7 8,0 / 7,0 l/100 km (185 g/km).
Harmi, ettei noista ole kunnollisia testejä, jolla voisi verrata muiden lukemiin. Paras taitaa olla tämä:
http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/vintertest_2007/index.xml
Hauskaa on muuten ruotsalaisten tapa kuvailla Suzukia: Flanell-skjorta och Graningekängor passar bäst till Grand Vitara. Vanhakoppaisesta Vitarasta sanottiin: Gummistövelbilen. Heh, kuulostaa lupaavalta.
Tottahan on, ettei omia kulutuksia voi valmistajan ilmoituksiin verrata. Valmistajan luvut on ajettu labrassa tietyn ohjelman mukaan, joka ei välttämättä vastaa omia ajoja. Ja jos sinun luvut ovat viimeisen puolen vuoden ajalta, talvi (etenkin tämä talvi!) nostaa nelivedossa väkisinkin kulutusta. Onhan laakereita, niveliä yms juttuja kylmänä jarruttamassa normaalia enemmän.
Kyllähän tässä tapauksessa kannattaa oikeasti miettiä, onko GV tarpeellinen. Joku totesi tavallisen henkilöautodieselin vieneen 2 litraa vähemmän satasella. Itse ajan 30 tkm vuodessa, joten erotuksesta tulee jo 600-700 euroa kustannusta. Joku Qashqai pikkukoneella ja etuvedolla voisi olla budjettivaihtoehto. Järeämpää maasturia (Pajero Sport jne) ei enää viitsi kulutuksen takia ajatellakaan. Tulevaisuus saattaa tehdä sellaisilla ajamisesta melkoista tuskaa verotuksen kiristyessä.Ajostamme pääosa on maanteillä, harrastusten parissa ja sukulaisvisiiteillä. Viikonloppuisin lyhyempiä kauppareissuja, jolloin moottori ei ehdi lämmetä. Aina kuitenkin lohkolämmitin ollut päällä pakkaskeleillä.
Luin jostain, että joku oli laskelmissaan päätynyt juuri samoille kulutuslukemille. Jatkuva neliveto ja painava auto ovat varmaan merkittävimmät tekijät tuohon suhteellisen suureen kulutukseen.
Olen kuitenkin autooni tyytyväinen, sain sitä mitä hain! Riittävä vetoteho kaikissa olosuhteissa, korkeampi maavara ajoittain huonolle mökkitielle, sekä alhainen kulutus vaunun vedossa.
Aikaisempi autoni Ford Mondeo 2.0 bensa-automaatti oli sekin hyvä veturi, mutta jää kyllä kirkkaasti jälkeen GV:lle! - -07
1.9 DDiS kirjoitti:
Ajostamme pääosa on maanteillä, harrastusten parissa ja sukulaisvisiiteillä. Viikonloppuisin lyhyempiä kauppareissuja, jolloin moottori ei ehdi lämmetä. Aina kuitenkin lohkolämmitin ollut päällä pakkaskeleillä.
Luin jostain, että joku oli laskelmissaan päätynyt juuri samoille kulutuslukemille. Jatkuva neliveto ja painava auto ovat varmaan merkittävimmät tekijät tuohon suhteellisen suureen kulutukseen.
Olen kuitenkin autooni tyytyväinen, sain sitä mitä hain! Riittävä vetoteho kaikissa olosuhteissa, korkeampi maavara ajoittain huonolle mökkitielle, sekä alhainen kulutus vaunun vedossa.
Aikaisempi autoni Ford Mondeo 2.0 bensa-automaatti oli sekin hyvä veturi, mutta jää kyllä kirkkaasti jälkeen GV:lle!Pitkän tutkimisen ja harkinta-ajan päätteeksi tuli hankittua uutena -07 mallin ddis. Itselläni dieseli tuntui ehdottomalta (vaikkakin kilometrit vuodessa liikkuvat vain hieman yli 10000) sen mahtavan väännön vuoksi verrattuna bensakoneeseen. Varsinkin vetämisessä valitsisin ehdottomasti dieselin. Auton mittarin mukaan keskikulutus tänä talvena 8,6, sisältää jonkin verran alennusvaihteistolla halkokärryn kanssa pellolla möyrimistä. Päivittäinen työmatka-ajo 13 km suuntaansa pienehköä tietä, 5-vaihdetta ei paljon pääse käyttämään. Kylmällä voimansiirto kyllä vaatii veronsa kulutuksessa ja toki kesälläkin verrattuna kaksivetoisiin mutta kyllä tuo myös mukavan jämäkän tunteen etenemisestä kelissä kuin kelissä.
Havaitut ja todetut hyvät puolet:
- mukava ulkonäkö ja myös sisältä mielestäni laadukkaan ja hyvän näköinen
- alennusvaihteisto ja kunnollinen 4-veto, maavara verrattuna tavallisiin autoihin
- hyvät valot mielestäni ja aikoinaan myös TM:n mielestä (muistaakseni)
- riittävän lämmin ja myös viileä (kesällä :)
- erinomainen kärrynvetoauto
- yksinkertainen (lue ei paljon sähköhärpäkkeitä) ja toivottavasti pitkään vikaantumaton, meillä ei ajonvakautuksia eikä muita hienouksia
- hieman työkonemaista jämäkkyyttä josta pidän
- nelivetomaasturiksi edulliset käyttökustannukset
- melko tilava perhe-autoksi, lastenistuimia saa jopa kolmekin rinnakkain takapenkille, eivät tosin voi olla ihan leveimpiä malleja
- tavaratila yllättävän hyvä korkeutensa vuoksi, meillä ei vielä ole hattuhyllyä käytetty :), lastenvaunut mahtuu erinomaisesti
Moitteita / huonojapuolia mielestäni:
- alustaa ei tosiaan suojattu rankempaa käyttöä varten, myös ruostuu helposti, itse ruostesuojautin uutena
- polttoaineenkulutus korkeahko mutta sitä saa mitä tilaa kun on kunnon neliveto, dieselissä voisi vielä pieni lisäteho ehkä auttaa, kulutus nousee kovasti 80 kympin jälkeen
- takaoven kanssa oltava tarkka kärryn kanssa touhutessa
- etujarrut ovat satunnaisesti jääneet laahaamaan (molemmat aina samaan aikaan), vikaa ei kuitenkaan ole löydetty
- etulokarien kotelossa mielestäni outo rakenne kun tuulilasilta tuleva vesi jää lokarin sisällä muhimaan taskuihin joista se sitten pikkuhiljaa peltien saumoista pääsee valumaan pois (pesun jälkeen esim. lätäkköä syntyy tallin lattialle etuoven saranoiden kohdalle parikin päivää)
- kitinää kojelaudassa jos ajaa huonompaa tietä, osa kitinöistä häviää auton lämmitessä, tulisivatko sittenkin konehuoneen puolelta?
- verhoilu ei ehkä kestävintä laatua, kuskinpenkistä ainakin sivuttaistuki tuntuu jo nukkaantuvat
- ajo-ominaisuudet / suuntavakavuus maantiellä eivät tietenkään henkilöautotasoa mutta eivät erityisen häiritsevätkään
- starttimoottori vaihdettiin takuuseen akselilla olleen rattaan lähtiessä liikkumaan
- talvella huurtumisongelmaa jonkin verran taka-sivuikkunoissa, tosin meitä on 5 henkilöä, pysyvät kyllä auki jos puhallus koko ajan pelkästään ylös
Yhteenvetona on kyllä oltu kokonaisuuteen tyytyväisiä ja paluuta matalaan kaksivetoiseen ei enää ole. Tänä talvena etenemiskyky on koeteltu moneen kertaan ja hymy senkuin levenee lumen tuiskuttaman peltotien kinosten kasvaessa. - Suiza-ko
-07 kirjoitti:
Pitkän tutkimisen ja harkinta-ajan päätteeksi tuli hankittua uutena -07 mallin ddis. Itselläni dieseli tuntui ehdottomalta (vaikkakin kilometrit vuodessa liikkuvat vain hieman yli 10000) sen mahtavan väännön vuoksi verrattuna bensakoneeseen. Varsinkin vetämisessä valitsisin ehdottomasti dieselin. Auton mittarin mukaan keskikulutus tänä talvena 8,6, sisältää jonkin verran alennusvaihteistolla halkokärryn kanssa pellolla möyrimistä. Päivittäinen työmatka-ajo 13 km suuntaansa pienehköä tietä, 5-vaihdetta ei paljon pääse käyttämään. Kylmällä voimansiirto kyllä vaatii veronsa kulutuksessa ja toki kesälläkin verrattuna kaksivetoisiin mutta kyllä tuo myös mukavan jämäkän tunteen etenemisestä kelissä kuin kelissä.
Havaitut ja todetut hyvät puolet:
- mukava ulkonäkö ja myös sisältä mielestäni laadukkaan ja hyvän näköinen
- alennusvaihteisto ja kunnollinen 4-veto, maavara verrattuna tavallisiin autoihin
- hyvät valot mielestäni ja aikoinaan myös TM:n mielestä (muistaakseni)
- riittävän lämmin ja myös viileä (kesällä :)
- erinomainen kärrynvetoauto
- yksinkertainen (lue ei paljon sähköhärpäkkeitä) ja toivottavasti pitkään vikaantumaton, meillä ei ajonvakautuksia eikä muita hienouksia
- hieman työkonemaista jämäkkyyttä josta pidän
- nelivetomaasturiksi edulliset käyttökustannukset
- melko tilava perhe-autoksi, lastenistuimia saa jopa kolmekin rinnakkain takapenkille, eivät tosin voi olla ihan leveimpiä malleja
- tavaratila yllättävän hyvä korkeutensa vuoksi, meillä ei vielä ole hattuhyllyä käytetty :), lastenvaunut mahtuu erinomaisesti
Moitteita / huonojapuolia mielestäni:
- alustaa ei tosiaan suojattu rankempaa käyttöä varten, myös ruostuu helposti, itse ruostesuojautin uutena
- polttoaineenkulutus korkeahko mutta sitä saa mitä tilaa kun on kunnon neliveto, dieselissä voisi vielä pieni lisäteho ehkä auttaa, kulutus nousee kovasti 80 kympin jälkeen
- takaoven kanssa oltava tarkka kärryn kanssa touhutessa
- etujarrut ovat satunnaisesti jääneet laahaamaan (molemmat aina samaan aikaan), vikaa ei kuitenkaan ole löydetty
- etulokarien kotelossa mielestäni outo rakenne kun tuulilasilta tuleva vesi jää lokarin sisällä muhimaan taskuihin joista se sitten pikkuhiljaa peltien saumoista pääsee valumaan pois (pesun jälkeen esim. lätäkköä syntyy tallin lattialle etuoven saranoiden kohdalle parikin päivää)
- kitinää kojelaudassa jos ajaa huonompaa tietä, osa kitinöistä häviää auton lämmitessä, tulisivatko sittenkin konehuoneen puolelta?
- verhoilu ei ehkä kestävintä laatua, kuskinpenkistä ainakin sivuttaistuki tuntuu jo nukkaantuvat
- ajo-ominaisuudet / suuntavakavuus maantiellä eivät tietenkään henkilöautotasoa mutta eivät erityisen häiritsevätkään
- starttimoottori vaihdettiin takuuseen akselilla olleen rattaan lähtiessä liikkumaan
- talvella huurtumisongelmaa jonkin verran taka-sivuikkunoissa, tosin meitä on 5 henkilöä, pysyvät kyllä auki jos puhallus koko ajan pelkästään ylös
Yhteenvetona on kyllä oltu kokonaisuuteen tyytyväisiä ja paluuta matalaan kaksivetoiseen ei enää ole. Tänä talvena etenemiskyky on koeteltu moneen kertaan ja hymy senkuin levenee lumen tuiskuttaman peltotien kinosten kasvaessa.kaikille vastaajille, etenkin edelliselle ja nimim. 1.9 DDiS:lle! Juuri tuollaisia käyttäjän kokemuksia, risuja ja ruusuja kaipasin... eli vahvistuksia omille ajatuksille. Alkuun ajattelin 2L bensakoneista, mutta alkaapa tuo dieselikin kiinnostamaan. Kotimaan markkinoilla omalle kukkarolle sopiva Vitarat on harvassa, eli oma-tuonti kiinnostaa hiukkasen. Verot muut kulut huomioiden säästäisi (?) muutaman tonnin ja ulkomailla olisi enemmän valinnan varaakin. Ongelmaksi taitaa muodostua nykyisen kuljettimen "hävittäminen". Mutta usko GV:iin senkun vahvistuu :)
- ad hoc
Suiza-ko kirjoitti:
kaikille vastaajille, etenkin edelliselle ja nimim. 1.9 DDiS:lle! Juuri tuollaisia käyttäjän kokemuksia, risuja ja ruusuja kaipasin... eli vahvistuksia omille ajatuksille. Alkuun ajattelin 2L bensakoneista, mutta alkaapa tuo dieselikin kiinnostamaan. Kotimaan markkinoilla omalle kukkarolle sopiva Vitarat on harvassa, eli oma-tuonti kiinnostaa hiukkasen. Verot muut kulut huomioiden säästäisi (?) muutaman tonnin ja ulkomailla olisi enemmän valinnan varaakin. Ongelmaksi taitaa muodostua nykyisen kuljettimen "hävittäminen". Mutta usko GV:iin senkun vahvistuu :)
Youtube tarjoaa autokuumeiselle kaikkea kivaa hakusanalla Grand Vitara, kuten esimerkiksi tällaisen:
http://www.youtube.com/watch?v=8zy_zG6Jof0 - Mb miäs
tyytyväinen2 kirjoitti:
Parin kuukauden kokemuksia. Alkuun ne moitteet: akku jäätyi kun auto oli reilun viikon pakkasessa, mutta meni tieysti takuuseen. Muuten ei ongelmia. Radio ja kaiuttimet ovat vain välttävät, kuten myös ajovalot ilman pesureita. Moottoritie-nopeuksissa (jo 100 km/h) kaipaisi kyllä kuudetta vaihdetta. Maasturin jousitus on aina vähän kompromissi, henkilöautoon verratuna tämä vähän nyökkii ja pomputtaa.
Minulle valinta oli sikäli helppo että diesel alennusvaihde-yhdistelmää ei tuohon hintaan muut tarjoa, Suzuki vaikutti (tilastojen ja nettikirjoittelujen mukaan) luottavalta japanilaiselta ja autossa on kaikki minulle tarpeellinen mutta ei mitään turhaa.Kenen tekemä on diesel moottori Suzikissa. Onkohan nokka-akselissa hihna vai ketju?
- Suiza-ko
Mb miäs kirjoitti:
Kenen tekemä on diesel moottori Suzikissa. Onkohan nokka-akselissa hihna vai ketju?
Eikös jossain mainittu, että Renaultin tekele tuo diesel. Näytti Lahdessa olevan bensakoneinen alle 20000 euron. 2L bensa automaatilla vois olla juur SE oikea... meille.
- ddis
Mb miäs kirjoitti:
Kenen tekemä on diesel moottori Suzikissa. Onkohan nokka-akselissa hihna vai ketju?
Dieseli on Rellun valmistama ja hihnalla. Huolto-ohjelmassa hihnan vaihto on 105 tuhannessa ja 2007 kyseisen huollon hinta oli ME-autossa 445 eur.
- ddis
ddis kirjoitti:
Dieseli on Rellun valmistama ja hihnalla. Huolto-ohjelmassa hihnan vaihto on 105 tuhannessa ja 2007 kyseisen huollon hinta oli ME-autossa 445 eur.
Napsuiko muilla etutuulilasin yläreuna talven kovilla pakkasilla töyssyissä?
Onkohan kiinnityksessä jotain vikaa? - Suiza-ko
ddis kirjoitti:
Napsuiko muilla etutuulilasin yläreuna talven kovilla pakkasilla töyssyissä?
Onkohan kiinnityksessä jotain vikaa?Vielä immeiset viitsii ketjuun vastailla (= Hyvä juttu, eikä yhtään provoa?!? Mutta pysyiko lasi ehjänä natinasta huolimatta? Eikös tuo ole kuitenkin "asiaan kuuluvaa" rungollisessa autossa, kun kori ja runko elävät hiukan eri tahtiin? Liimalasi GV:n ikkuna taitaa kuitenkin olla? Mitä luokkaa on diesel-GV:n verot vuodessa? Tuo 2L bensa automaatti kiinnostaa vielä eniten...
- ddis
Suiza-ko kirjoitti:
Vielä immeiset viitsii ketjuun vastailla (= Hyvä juttu, eikä yhtään provoa?!? Mutta pysyiko lasi ehjänä natinasta huolimatta? Eikös tuo ole kuitenkin "asiaan kuuluvaa" rungollisessa autossa, kun kori ja runko elävät hiukan eri tahtiin? Liimalasi GV:n ikkuna taitaa kuitenkin olla? Mitä luokkaa on diesel-GV:n verot vuodessa? Tuo 2L bensa automaatti kiinnostaa vielä eniten...
Lasi pysyi ehjänä ja todennäköisesti hyvin pysyykin koska ei ole nykypäivän autoihin verraten kovin iso. Nitinä tosiaan kuuluu asiaan liimalasille, ME-auton huoltopäällikön kanssa olin juttusilla.
Verot muistaakseni noin 660,- vuodessa jos en aivan pieleen muista.
Oli eka katsastus eilen, ekalla läpi : ). Päästöt oli myöskin kohdallaan, pyöreätä nollaa näytti mittari.
Kulutustietoa: Lapinreissun keskikulutus 7,7, suksiboxi katolla, 5 henkilöä, nopeudet vaihteli matkoilla 80 - 110, perillä jonkin verran lyhyttä ajoa. - sekstanttimutantti
ddis kirjoitti:
Lasi pysyi ehjänä ja todennäköisesti hyvin pysyykin koska ei ole nykypäivän autoihin verraten kovin iso. Nitinä tosiaan kuuluu asiaan liimalasille, ME-auton huoltopäällikön kanssa olin juttusilla.
Verot muistaakseni noin 660,- vuodessa jos en aivan pieleen muista.
Oli eka katsastus eilen, ekalla läpi : ). Päästöt oli myöskin kohdallaan, pyöreätä nollaa näytti mittari.
Kulutustietoa: Lapinreissun keskikulutus 7,7, suksiboxi katolla, 5 henkilöä, nopeudet vaihteli matkoilla 80 - 110, perillä jonkin verran lyhyttä ajoa.Vähälläpä olet päässyt! Minkä ikäinen GV sinulla on? Meillä on 2009 ddis varustettuna hiukkassuotimella ja keskikulutus kahdella ihmisellä ilman muuta kuormaa puolen vuoden jaksolla 7.6 litraa. Kulutuksen saa jonkin verran putoamaan, jos malttaa ajella koko ajan 80 pintaan, mutta valmistajan ilmoitus 6.2 tuntuu kovin utopistiselta!
- Suiza-ko
sekstanttimutantti kirjoitti:
Vähälläpä olet päässyt! Minkä ikäinen GV sinulla on? Meillä on 2009 ddis varustettuna hiukkassuotimella ja keskikulutus kahdella ihmisellä ilman muuta kuormaa puolen vuoden jaksolla 7.6 litraa. Kulutuksen saa jonkin verran putoamaan, jos malttaa ajella koko ajan 80 pintaan, mutta valmistajan ilmoitus 6.2 tuntuu kovin utopistiselta!
Ei ihan kohtuuttomat verot (n.660€/v), mutta meikäläisen ajomäärällä tuo bensanelikko ympättynä automaattilaatikkoon olisi se mieluisin vaihtoehto. Missä luuraavat tuollaisen yhdistelmän käyttäjät, tai ylipäätään bensa, tai automaatin omistajien kommentit? Mutta kiitos kuulukoon edelleen kaikille vastaamaan vaivautuneille!
- ddis
sekstanttimutantti kirjoitti:
Vähälläpä olet päässyt! Minkä ikäinen GV sinulla on? Meillä on 2009 ddis varustettuna hiukkassuotimella ja keskikulutus kahdella ihmisellä ilman muuta kuormaa puolen vuoden jaksolla 7.6 litraa. Kulutuksen saa jonkin verran putoamaan, jos malttaa ajella koko ajan 80 pintaan, mutta valmistajan ilmoitus 6.2 tuntuu kovin utopistiselta!
Vuosimalli on 2007, siinä myös hiukkassuodatin. Saman olen myös huomannut että nopeuden nosto 80 -> nostaa reilusti kulutusta. En tiedä mitä muutoksia autolle on päästöllisesti tehty (vai onko vain paperilla) mutta kulutuslukemathan ilmoitettiin hieman pienemmäksi oliko se jo 2008 vai 9 -mallissa kuin meidän autossa. Meillä keskikulutus muistaakseni ilmoitettu 7,7 (päästöt 205 g/km).
- painasitäkaasua!
ddis kirjoitti:
Vuosimalli on 2007, siinä myös hiukkassuodatin. Saman olen myös huomannut että nopeuden nosto 80 -> nostaa reilusti kulutusta. En tiedä mitä muutoksia autolle on päästöllisesti tehty (vai onko vain paperilla) mutta kulutuslukemathan ilmoitettiin hieman pienemmäksi oliko se jo 2008 vai 9 -mallissa kuin meidän autossa. Meillä keskikulutus muistaakseni ilmoitettu 7,7 (päästöt 205 g/km).
mulla 2008 diikkeli, pitkällä reissulla 7,4
sekalaisella maaseutukaupunki ajulla 8-10
istuin saisi olla parempi ja hiljaisempikin voisi olla, mutta mulle muuten ihan paras auto!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1534801On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole152079Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä141823- 1081772
- 931648
Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma411282- 641126
- 1111097
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka271053- 74884