Eräässä kansanopiston tanssikursilla opetetaan tämän kevään aikana buggia, ja kuulemma fuskun kuvioilla, mutta kun olen katsellut buggia tanssivia pareja, tekevät he aivan muita kuin fuskun kuvioita, joten kysyn paremmin asiasta tietäviltä että kuinka bugin kuviot oikeasti menee fuskuun verrattuna. Minusta tuntuu että ko.opettaja ei ole aivan ammattitaitoinen.
Bug-kurssi kysymys
23
2689
Vastaukset
- Lavarokkari
Fuskun tai yleensä avoimen otteen kuvioin paikallaan tanssittu "bugg" on käytännössä sama tanssi kuin askel iskulle periaatteella paikallaan tanssittu "modern jive" eli "frenc jive". Suomessa tämä tanssi on tunnettu myös "lavarokki" nimisenä jo 80-luvulla, mutta silloinkin siitä oli erilaisia sovelluksia. Eri tanssista on kysymys kuin siitä vielä 90-luvulla tanssittu tiukkojen sääntöjen alainen bugg-versio. Nykyisin varsin tunnetut ja arvostetut tanssin ohjaajat opettavat "modern jiven" eli "lavarokin" muotoista "kävelyrytmistä swingiä" ja käyttävät siitä bugg nimeä. Myynnissä on myös videoita missä opetettu "bugg" on selvää "modern jiveä" eli "lavarokkia". Olisikohan niin että ko. opettaja on pysynyt erittäin hyvin bugg-tanssin kehityksessä mukana.
Muistaakseni aivan lähimenneisyydessä tällä alueella on ollut linkki "modern jive" tyyliseen bugg-videoon.- Ei uutta
Olisikohan tässä... ainakin tässä tanssitaan fusku/jive-kuvioista buggia.
http://www.tanssistudiot.fi/index.php?id=45 - Swinghumppa
Ei uutta kirjoitti:
http://www.tanssistudiot.fi/index.php?id=45Ympäri mennään - yhteen käydään!
Freestylekävelyhumppakurssilla tanssitaan samaa formaattia humppamusiikkiin. Paitsi että siinä ei aina tanssittu noin selvää rockaskelkaavaa vaan yksi kaksi askeleet tanssittiin vapain suunnin sitä rockaskelta kuitenkaan unohtamatta. - ketana*
Edellä on kirjoitettu asiasta varsin tietävän oloisesti (Lavarokkari), mutta suhtaudun asiaan silti epäilevästi.
Meille on opetettu lavarokki, jive, fusku ja bugg kukin omana tanssinaan. Toki kaikkia näitä voidaan kutsua myös yleistäen vaikka lavarokiksi tai vaikka lavajiveksi.
En näe edellä mainituille tansseille muita yhtäläisyyksiä, kuin yhteiset kuviot. Askellus on kussakin tanssissa aivan erilainen.
Viestini kirvoittaa varmasti väittelyitä, oman näkemykseni tueksi mainitsen vielä sen, että tanssin opettajamme ovat kokopäiväisiä tanssinopettajia, ts. tekevät sitä työkseen ja ammatikseen. ketana* kirjoitti:
Edellä on kirjoitettu asiasta varsin tietävän oloisesti (Lavarokkari), mutta suhtaudun asiaan silti epäilevästi.
Meille on opetettu lavarokki, jive, fusku ja bugg kukin omana tanssinaan. Toki kaikkia näitä voidaan kutsua myös yleistäen vaikka lavarokiksi tai vaikka lavajiveksi.
En näe edellä mainituille tansseille muita yhtäläisyyksiä, kuin yhteiset kuviot. Askellus on kussakin tanssissa aivan erilainen.
Viestini kirvoittaa varmasti väittelyitä, oman näkemykseni tueksi mainitsen vielä sen, että tanssin opettajamme ovat kokopäiväisiä tanssinopettajia, ts. tekevät sitä työkseen ja ammatikseen.Tällä palstalla todellakin esitetään toistuvasti väitteitä, että joillakin tansseilla ei ole mitään muuta eroa kuin sen musiikin nopeus, joihin niitä tanssitaan.
Niinhän ei todellakaan ole, vaan jivellä, boogie woogiella, lindy hopilla, fuskulla ja siis myös buggilla on aivan niille kullekin ominaiset tavat askeltaa. Myös vartalon käyttö noissa poikkeaa toisistaan. Niiden ilme siis on aivan erilainen ja yksilöllinen.
Esimerkiksi tuo lavarokki, jota jo viime vuosituhannen lopulla opetetttiin, näyttää tanssittuna aivan erilaiselta kuin bugg, joksi sitä kuitenkin väitetään.
Myös käsiotteissa on noiden eri tanssilajien osalta huomattaviakin eroja, kuten myös vientitavoissa ja seuraamisessa sen myötä.
Eri asia sitten kokonaan on se, miten lavoilla tanssiessa noita asioita toteutetaan.
Siellä lienevät kulloisenkin musiikin ilme ja käytettävissä oleva tila sekä tietysti myös tanssijoiden taidot ja muutkin ominaisuudet ovat ne seikat, jotka määräävät sen, miten tanssitaan.- Kävelybugg
ketana* kirjoitti:
Viestini kirvoittaa varmasti väittelyitä, oman näkemykseni tueksi mainitsen vielä sen, että tanssin opettajamme ovat kokopäiväisiä tanssinopettajia, ts. tekevät sitä työkseen ja ammatikseen.Eikös siinä ollut kysymys ainoastaan paikallaan kävelyaskelin tanssitusta fuskukuvioisesta tanssista , mikä myös buggiksi jossakin mainitaan. Fuskun askelluksesta kirjoituksessa ei mainittu sanallakaan eikä myöskään jiven askelluksesta. Eikä niitä siinä myöskään samaksi tanssiksi väitetty.
Olen ollut opettelemassa kävelyaskelluksista fuskukuvioista lavarokkia ja se on mielestäni täysin sama tanssi kuin kävelyaskelluksinen fuskukuvioin tanssittu tanssi, mitä myös buggiksi on alettu kutsumaan. Mitään eroa en näiden välillä ole huomannut. Ja tästä mielestäni kirjoituksessa oli kysymys. Taitaa tässäkin jossain lähellä olla linkki buggiin, ja vastaavaa tanssia olen opetellut lavarokkikurssilla ja myös swing-kursseilla se on tunnettu hustlena. - Umpikiero
Truehum kirjoitti:
Tällä palstalla todellakin esitetään toistuvasti väitteitä, että joillakin tansseilla ei ole mitään muuta eroa kuin sen musiikin nopeus, joihin niitä tanssitaan.
Niinhän ei todellakaan ole, vaan jivellä, boogie woogiella, lindy hopilla, fuskulla ja siis myös buggilla on aivan niille kullekin ominaiset tavat askeltaa. Myös vartalon käyttö noissa poikkeaa toisistaan. Niiden ilme siis on aivan erilainen ja yksilöllinen.
Esimerkiksi tuo lavarokki, jota jo viime vuosituhannen lopulla opetetttiin, näyttää tanssittuna aivan erilaiselta kuin bugg, joksi sitä kuitenkin väitetään.
Myös käsiotteissa on noiden eri tanssilajien osalta huomattaviakin eroja, kuten myös vientitavoissa ja seuraamisessa sen myötä.
Eri asia sitten kokonaan on se, miten lavoilla tanssiessa noita asioita toteutetaan.
Siellä lienevät kulloisenkin musiikin ilme ja käytettävissä oleva tila sekä tietysti myös tanssijoiden taidot ja muutkin ominaisuudet ovat ne seikat, jotka määräävät sen, miten tanssitaan.Ainakin täällä Hämeen-Savon rajamailla on tapana opettaa triplettiswingien oleellisimmaksi eroksi erityisesti nopeudesta johtuvat erot tanssin askelluksessa ja joustoissa ja myös askeleen pituudessa. Varsinkin nyt kun jiven ja boogin askeleita opetetaan vapaasti vietäviksi ja suunniltaan vapaiksi, niin nopeus on suurin tanssityyliin vaikuttava tekijä koska ykkönen ja kakkonen opetetaan usein kumpaankin tanssiin vapain suunnin vapaasti tanssittavaksi. Tietysti jos pidetään kiinni vanhoista kaavoista, niin silloin rock on tyypillistä jiveä ja kävelyt boogia. Triplojen osalta jive on hitailla nopeuksilla aika lähellä boogin askellusta vaikka päkiöillä yritetäänkin korostetusti pysyä ja boogi muuttuu päkiäpainotteiseksi kun nopeus lähentelee jivenopeuksia. Swing kursseilla usein boogi ja jive käsitetäänkin yhtenä swing tanssina ja tyyli sekä askellustapa opetellaan nopeuden vaihteluiden mukaan. Käytännössä jive ja boogi onkin monilla swing kursseilla yhdistetty "east coast swingiä" vastavaksi swingiksi. Nopeampiin swingeihin tulee tarpeelliseksi muuttaa askellusta yksinkertaisemmaksi ja edelleenkin tanssi on swingiä. Nopeimpiin swingeihin askelten määrä on jopa alle puolet tahteihin tai iskuihin verrattuna hitaiden swingien vastaaviin askelten määriin.
- Joka iskulla jousto
Ei uutta kirjoitti:
http://www.tanssistudiot.fi/index.php?id=45Tuo mainosvideon "bugg" ei oikein vakuuttanut... Jalat eivät pysy kropan alla eikä jousto olo tasainen joka iskulle.
- se buggia!
Joka iskulla jousto kirjoitti:
Tuo mainosvideon "bugg" ei oikein vakuuttanut... Jalat eivät pysy kropan alla eikä jousto olo tasainen joka iskulle.
Buggia tanssitaan nykymuotoisena myös voimakkaasti parittomille tai parillisille iskuille painotettuun musiikkiin, joten myös se näkyy askelluksessa. Video ei ole perinteistä buggia, vaan selvää 4-count hutlea. Jos siitä halutaan bugg nimitystä käyttää, niin ei se kovin väärin ole. Käytetäänhän vastaavasta humppamusiikkiin tanssitusta 4-count hustlesta myös bugg nimitystä, vaikka se on selvästi väärin.
- Bugg-kuvaaja
Se alkuperäinen vakiintunut bugg-tyyli oli pyörimistä tai kieputtelua ja baunssi oli tiukasti määritelty myös tiukasti määriteltyyn "bugg-musiikkiin" eli bugg-iskelmään ja bugg rockiin. Periaatteena oli että kahta askelta samaan suuntaan ei otettu eli jokaisella askeleella oli suunnanmuutosta edelliseen askeleeseen verrattuna. Voi myös todeta että "aina pyörii". Kun buggia alettiin tanssimaan ns. linja-buggia "veto-työntö / herra ohittaa-daami ohittaa" periaatteen mukaan, niin silloin romuttui myös buggin "aina pyörii" periaate. Linjabugg on paikallaan tanssittuna kuvioiltaan fuskun kaltainen tanssi, mutta askeleiden rytmijako on sama kuin bugissa, ja monissa maissa paikallaan tanssittuna se tunnetaan vain yhtenä tapana tanssia jiveä.
- Humbuggibugg
Ei bugg kuvioita ja tyyliä enää ole samassa merkityksessä kuin vielä muutama vuosi sitten. Nyt kelpaa buggiksi myös se jo 80-luvulla lavarokkimaisesti paikallaan tanssittu kävelyhumppa, mutta tanssillisesti kysymyksessä on kävelyhumppa swing-kuvioin silloin kun se tanssitaan humppamusiikkiin.
- Fuusiodance
Bugg pysyi buggina niin kauan kun siihen oli olemassa se vanha tiukka bugg-tyyli ja myös bugg-musiikki. Jo kymmeniä vuosia on tanssittu 4-count 4-step hustlea, ja se on sama tanssi mikä esillä olevassa videossakin tanssitaan. Samaa tanssia on suomessa tanssittu moniin tasaiskuisiin rytmeihin ainakin 80-luvulta lähtien - ja sitä on tanssittu myös yleisesti humppamusiikkiin lähes koko "uuden" kävelyhumppahistorian ajan. Muutamilla ohjaajilla on siihen ollut useampiakin ilmeeltään erilaisia versioita.
Nyt kun bugg on vapautunut erilaisista muoto- ja musiikkisidonnaisuuksistaan, niin eräissä piireissä on lähes kaikki askel iskulle käsiotteiset tanssit bugg tansseja. Ei mikään ihme että myös hustle on saanut bugg statuksen ja fuskumaisen tanssi-ilmeen. - tuleva buggaaja?
Syntyihän tästä jonkinlainen keskustelu. itsekkin olen asiasta keskustellut muutaman eri tanssinopettajan kanssa, (tutkinnon suorittaneen) ja kyllä toiset on erittäin vahvasti sitä mieltä että ainoa oike bugg on sellainen mitenkä sitä ruotsissa tanssitaa, ja es on aivan muuta kun fuskua, myös ruotsalaisia opettajia vierailee suomessa opettamassa "oikeata" buggia, tiedä sitten kuka on oikeassa. Tuosta kansanopiston bugg-kurssista ei näyttänyt tulevan yhtään mitään, liekkö sitten opettajalla puutetta osaamisesta kun ei ole lupauksistaan huolimatta opettanut, ja kurssikin alkaa loppua. Ilmeiseti pitää käydä useammassa paikassa hakemassa oppeja, jotta sitten menis jossakin vaiheessa tyylillä millä tahansa. Onkos kellään käsitystä mitenkä Satulinnan tanssipäivillä opetetaan buggia? Edelleen hyvää keskustelua odotellen. ;-)
- Finbugg
Ruotsalaisten bugg näyttää menevän omia menojaan. Eli buggin vapautumisen myötä seillä ovat kaikki yrittäneet opetella jotain, mikä ei missään tapauksessa ole sitä vanhaa buggia. Aika pieni osa ohjaajista on pidättäytynyt siinä vanhassa oikeassa buggissa. Taitaa kohta olla käsillä tilanne missä ruotsalaiset bugg harrastajat ja myös ohjaajat tulevat suomeen, missä suomalaisten buggpuritaanien opastuksella ylläpidetään oikeaa alkuperäistä ruotsalaista buggia.
- kiinnostunut kyllä
Vuosi sitten oli keskustelua täällä bugg-kurssin järjestämisestä pohjanmaalle, ruotsalaiseen tyyliin. Tietääkö joku miten sen kurssin kanssa kävi, toteutuiko se? Jos tiedätte että vielä on ajankohtaista järjestää lähitulevaisuudessa tai kesän aikana, ilmoitelkaa.
- Kuvionti vain sitoo
Bugg tanssi lähtee jalkatyötä eli askeleesta, varsinainen kuvio on itseasiassa vähän sivuseikka. Bugg saa "luonteensa" kun jalkatyö tukee musiikkia. Pari tanssii aidossa bugg tanssissa hyvin intsenäisen tanssin parille.
- jalkatyö?
Olen ollut neljän eri opettajan bugg-kurssilla ja aina opetus on ollut alkeista lähtien erilainen. Askel on otettu kanta-askeleena, tasajalkana ja päkiäaskeleena. Yleensä askel on otettu molemmilla yhtä aikaa
ulos, mutta on myös opetettu tanssimaan niin, että kun mies ottaa vasemmalla askeleen taakse, niin nainen astuu oikealla eteen...
Olen opetellut pyörivää buggia ja linjabuggia. Käyttänyt fuskun kuvioita ja pyörinyt niin vasta- kuin myötäpäiväänkin, kunnes seuraavalla kurssilla olen saanut kuulla että buggia ei kuulu tanssia vastapäivään :(
Olen opetellut erilaisia joustoja ja keinahduksia, ja oudon miehen tullessa hakemaan yritän sitten lukea, että mihinkähän edelläluetelluista koulukunnista hakijani kuuluu - vaiko vielä johonkin muuhun?
Niin ja nykyäänhän se miehen askel sitten saa olla vapaa - vaikeaa minulle, vaikka tiedänkin, että nainen astuu askel iskulle. Olen muissa lajeissa oppinut seuraamaan miehen askellusta, mitä hän sitten ikänä
tekeekään - tallaa siinä sitten itse tasatahtia kun mies vetelee ihan omiaan >:(
Summa summarum: bugg - mahdoton tanssi jalkatyö? kirjoitti:
Olen ollut neljän eri opettajan bugg-kurssilla ja aina opetus on ollut alkeista lähtien erilainen. Askel on otettu kanta-askeleena, tasajalkana ja päkiäaskeleena. Yleensä askel on otettu molemmilla yhtä aikaa
ulos, mutta on myös opetettu tanssimaan niin, että kun mies ottaa vasemmalla askeleen taakse, niin nainen astuu oikealla eteen...
Olen opetellut pyörivää buggia ja linjabuggia. Käyttänyt fuskun kuvioita ja pyörinyt niin vasta- kuin myötäpäiväänkin, kunnes seuraavalla kurssilla olen saanut kuulla että buggia ei kuulu tanssia vastapäivään :(
Olen opetellut erilaisia joustoja ja keinahduksia, ja oudon miehen tullessa hakemaan yritän sitten lukea, että mihinkähän edelläluetelluista koulukunnista hakijani kuuluu - vaiko vielä johonkin muuhun?
Niin ja nykyäänhän se miehen askel sitten saa olla vapaa - vaikeaa minulle, vaikka tiedänkin, että nainen astuu askel iskulle. Olen muissa lajeissa oppinut seuraamaan miehen askellusta, mitä hän sitten ikänä
tekeekään - tallaa siinä sitten itse tasatahtia kun mies vetelee ihan omiaan >:(
Summa summarum: bugg - mahdoton tanssiViestistäsi näyttää kuluneen aikaa, mutta koska eksyin Google-haulla tähän viestiketjuun, ajattelin silti vastata :)
Kun itseänikin askarrutti eri tanssinopettajien erilaiset näkemykset Buggista, ajattelin tilata Ruotsista 'Dansa Bugg' -DVD:n jolla Buggin kaksinkertaiset maailmanmestarit Sofie Stangmo ja Robert Johnsson opettavat Buggia. Oletan itse että heillä ruotsalaisina ja lajin maailmanmestareina on hyvä näkemys siitä mitä 'oikea' Bugg on.
Buggiahan tanssitaan Ruotsissa ja Suomessa usealla eri tyylillä joten yhtä ja ainutta 'oikeaa' buggia ei valitettavasti ole, vaan makuasioillakin on paljon tilaa!
'Olen ollut neljän eri opettajan bugg-kurssilla ja aina opetus on ollut alkeista lähtien erilainen. Askel on otettu kanta-askeleena, tasajalkana ja päkiäaskeleena. Yleensä askel on otettu molemmilla yhtä aikaa
ulos, mutta on myös opetettu tanssimaan niin, että kun mies ottaa vasemmalla askeleen taakse, niin nainen astuu oikealla eteen...'
Totta, eroja on aivan alkeista asti. Ruotsalaisessa tyylissä askel otetaan rullaten päkiältä kantaan, ja polvet ovat koko ajan taivutettuna, vartalo ei hypi vaan askel rullaa. Suomessa monet taitavana pidetyt Bugg-tanssijat pitävät polvia hieman auki, mutta minusta tämä ei ole tarpeen välttämättä, vaan polvet ja varpaat saavat olla aika suorassa. Jalkojen leveys tulisi olla suunnilleen hartioiden levyinen.
Ruotsissa askellus alkaa AINA siten että mies ottaa vasemman askeleen eteen, nainen oikean askeleen taakse. Suomessa opetetaan enimmäkseen työntö-veto-tyyliä, jossa mies ottaa vasemmalla askeleen eteen ja nainen askeleen oikealla eteen. Tällöin buggista tulee keinuvampaa.
Itse olen tanssinut lavoilla naisten kanssa kummallakin tavalla, eikä siitä ole suurta haittaa ollut. Miehen askeleethan ovat useimmiten lyhyitä eivätkä seuraa orjallisesti käytännössä buggin peruskuvion 'eteen-paikalla-taakse-paikalla' -rytmiä vaan miehen askellus on paljon vapaampi kun tanssitaan kuvioita. Opettele siis kumpi tahansa, ei sillä sitten loppujen lopuksi ole suurta merkitystä kummalla tavoin olet oppinut tanssimaan. Ehkä yleisempää suomessa on tuo 'nainen ottaa askeleen ensin eteen' tyyli.
'Olen opetellut pyörivää buggia ja linjabuggia. Käyttänyt fuskun kuvioita ja pyörinyt niin vasta- kuin myötäpäiväänkin, kunnes seuraavalla kurssilla olen saanut kuulla että buggia ei kuulu tanssia vastapäivään :('
Tuo ettei tanssittaisi vastapäivään on aivan kukkua. Buggissa pyöritään kaikilla swing -tanssien kuvioilla, myös vastapäivään.
'Olen opetellut erilaisia joustoja ja keinahduksia, ja oudon miehen tullessa hakemaan yritän sitten lukea, että mihinkähän edelläluetelluista koulukunnista hakijani kuuluu - vaiko vielä johonkin muuhun?
Summa summarum: bugg - mahdoton tanssi'
Ei se ole ollenkaan niin vaikeaa kuin saattaa vaikuttaa: kun pysyt rytmissä, mies osaa viedä sinua. Kun osaat mennä kuvioita, ei sinun tarvitse välittää lainkaan miehen askelluksesta, hän vie sinua siihen rytmiin missä musiikki menee ja seuraa rytmillisesti sinun askellustasi vaikka viekin kuviot. Olen huomannut miehenä että usein on helpompaa viedä daamia hauskoihin kuvioihin kun voi askeltaa vapaammin.
Itse sanoisin ennemminkin että bugg - yksinkertainen ja silti yllättävän monipuolinen ja hauska tanssi!
- Suomibugg
Ihmekkös kun kaikki kävelyt ovat suomalaisten mielestä buggia. Johan sitä kävelyhumppaakin käsiotteisena kiellettiin tanssimasta, kun bugg-gurut eivät erottaneet sitä oikeasta buggista. Nyt vaan näyttäis toi käsiotteinen kävelyhumppa jopa kelpaavan oikeaksi bugg tanssiksi tai siis toi rokkin ja muihin vastaaviin tanssittava kävelyhumppa, vaikka paikallaan tanssittais.
- Buggi
Onko buggin tanssissasi bugeja? Yleensä niitä on tietokone-ohjelmissa.
- sweerik
mä kuiteski aion antaa bugg-kurrseja täällä Tartossa Virossa seurava vuosi
- Pekka Ö
Tanssiorkesteri on parhaimmillaan ilman solistia ja taitavalla rumpalilla varustettuna.
- Pekka Ö
Sorry! Tämä tuli väärään ketjuun. Kuinka sen saa poistettua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1473992On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole402436Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742407Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732302Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.522083Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl211797Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801643- 791576
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?711117Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581101