Arvot kohdilleen

Shopanen

Minulla todettiin kilpparissa vajaatoiminta ja lääkityksen aloitin tänään puolikas 0,1mg tabletista thyroxinia 2kk:tta ja sitten uudestaan verikokeisiin.. Arvot ovat tällä hetkellä THS 5,9 ja T4-V 12. En oikein edes ymmärrä mitä nuo arvot kertovat..
Kauankohan menee, että olo alkaa parantumaan ja tämä totaalinen väsymys helpottamaan. Helpottaako esim. turvotus, jota on nykyisin aamusta tosi paljon ja tasaantuuko tuo painon nousu (saisi tietysti vaikka muutaman kilon pudotakkin..)... olisi kiva kuulla kokemuksianne ja hyviä vinkkejä kuinka toimia, sillä asia on minulle täysin uusi ja vieras...

16

1001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

Nostettiinko annostasi? Tämän hetkiset arvosi ovat vielä niin huonot, ettei ihme, jos ei tunnu yhtään helpottavan. Yleensä TSH saa olla 1-2 kieppeitä ja T4V väh. viitteen puolivälissä, jotta oireet alkavat poistua. Annokseesi voi ihan surutta lisätä 1/4 tabletin ja uudet kokeet vaikka 6 viikon päästä.

• Shopanen

. sain viime perjantaina vasta diagnoosin sairaudestani ja nyt siis aloitin koko lääkityksen ensimmäistä kertaa elämässäni... olen valitellut väsymystä jo vuosia.2006 oli otettu edellisen kerran ja silloin arvot ovat olleet TSH 2,6 ja T4V 14, ja silloin sanottiin, että arvot ovat viitearvojen sisällä.Ja nyt sitten otettiin vasta verikokeet terveystarkastuksen yhteydessä ja koko tauti selvisi...Olo on todella väsynyt, jähmeä ja ajatukset pätkii, oireiden koko kirjo kaikessa karmeudessaan. Tässä vain odottelen, että koska saan elämäni takaisin ..

• ........
        Shopanen kirjoitti:

. sain viime perjantaina vasta diagnoosin sairaudestani ja nyt siis aloitin koko lääkityksen ensimmäistä kertaa elämässäni... olen valitellut väsymystä jo vuosia.2006 oli otettu edellisen kerran ja silloin arvot ovat olleet TSH 2,6 ja T4V 14, ja silloin sanottiin, että arvot ovat viitearvojen sisällä.Ja nyt sitten otettiin vasta verikokeet terveystarkastuksen yhteydessä ja koko tauti selvisi...Olo on todella väsynyt, jähmeä ja ajatukset pätkii, oireiden koko kirjo kaikessa karmeudessaan. Tässä vain odottelen, että koska saan elämäni takaisin ..

Lukihäiriö :) Luin siis niin, että olet ollut jo 2 kk lääkityksellä, my bad ;). Eli kyllä siinä kahessa kk:ssa näet mihin tuolla annoksella pääset. Lääkitystarve on yksilöllinen eikä pelkistä arvoista voi päätellä paljonko lääkettä tarvii. 50 mikroa on tavallinen aloitusannos eikä välttämättä lainkaan riittävä ylläpitoannokseksi - mutta hyvällä tuurilla saat siitäkin jo selvän avun. Yleensä alkaa siis viikoissa hiljalleen helpottaa, jos annos on "sinne päinkään".

• Shopanen
        ........ kirjoitti:

Lukihäiriö :) Luin siis niin, että olet ollut jo 2 kk lääkityksellä, my bad ;). Eli kyllä siinä kahessa kk:ssa näet mihin tuolla annoksella pääset. Lääkitystarve on yksilöllinen eikä pelkistä arvoista voi päätellä paljonko lääkettä tarvii. 50 mikroa on tavallinen aloitusannos eikä välttämättä lainkaan riittävä ylläpitoannokseksi - mutta hyvällä tuurilla saat siitäkin jo selvän avun. Yleensä alkaa siis viikoissa hiljalleen helpottaa, jos annos on "sinne päinkään".

Kiitoksia vastauksesta:)... toivottavasti alkaa helpottaan pikkuhiljaa. Asia on minulle ihan uusi, joten siksi ihan näitä peruskysymyksiä mietin...

• Vajavainen

Itselläni vajaatoiminta todettiin viime marraskuussa arvoilla TSH 6,6 ja T4-V 13,3. Minulla ainainen väsymys ja palelu alkoivat helpottua jo muutamassa viikossa. Nyt olen huomattavasti energisempi kuin silloin. Minulla myös aloitusannos oli puolikas 0,1mg tabletista. Tammikuussa arvot olivat TSH 3,52 ja T4-V 16, eli TSH oli laskenut jo raja-arvojen sisälle, mutta T4-V oli mennyt huonompaan suuntaan. Noin kuukauden päästä otetaan uudet kokeet ja Thyroxin annosta todennäköisesti nostetaan. Itse olen jo laihtunutkin hieman ilman minkäänlaista liikunnan lisäystä, ruokavalioon olen vain lisännyt vähän rehuja ja jättänyt energiajuoman ja alkoholin pois (en ole ollut aiemminkaan mikään suurkuluttaja). Kannattaa muuten tarkkailla miten paljon käytät alkoholia, kofeiinia, soijaa ja kaaleja (on myös muutamia muita), ne häiritsevät kilpirauhasen normaalia toimintaa ja Thyroxinin imeytymistä. Kyllä nuota saa käyttää, kunhan sen tekee tasaisesti. Myös Jodin saantia tulee tarkkailla sillä sen liiallinen tai liian vähäinen saanti haittaa kilpirauhasta. Yleensä tavallinen jodioitu ruokasuola tavallisessa käytössä riittää. Niin ja vielä kalkkitabletteja tai rautaa ei saa ottaa samaan aikaan Thyroxinin kanssa, mieluummin vasta illalla. Olipas siinä asiaa kerrakseen. Jatkat vain tavallista elämääsi ja otat Thyroksinin aamuisin. Tsemppiä!

• Shopanen

Hyviä vinkkejä nyt tarvitaankin... ihanaa kuulla, että olo alkaa helpottumaan ja painokin laskee (vaikka en ylipainoinen olekaan, ihan normi rajoissa) , koska nyt on koko ajan ainakin "tönkkö" olo,kun on nestettä kertynyt. Mietin tota kahvin juomista (se on minun intohimoni..), aamulla heti pari kupillista, sitten olen ottanut thyroxin ennen kun lähden töihin ja töissä sitten toiset pari kupillista aamupalan kanssa jne... syön aamupalan vasta töissä,kun lääke pitää ottaa tyhjään vatsaan.. täytynee varmaan kaffen kittaamiseen kiinnittää huomiota....Mikähän kaalissa ja soijassa on syy, ettei parane syödä?
        Onko kenelläkään muuten ollut oiretta, kun ajatus pätkii? Minusta se on tällä hetkellä inhottavin vaiva. Tätäkin kirjoittaessa täytyy välillä miettiä, että "mitä ihmettä mun pitikään seuraavaksi kirjoittaa"?
        Todella kiva, että vastasit ja kerroit noita vinkkejä, koska omakohtaiset kokemukset on aina sitä parasta apua:)

• .....

"Tammikuussa arvot olivat TSH 3,52 ja T4-V 16, eli TSH oli laskenut jo raja-arvojen sisälle, mutta T4-V oli mennyt huonompaan suuntaan." T4V:n on tarkoituskin nousta ja TSH:n laskea.

• ........
        Shopanen kirjoitti:

Hyviä vinkkejä nyt tarvitaankin... ihanaa kuulla, että olo alkaa helpottumaan ja painokin laskee (vaikka en ylipainoinen olekaan, ihan normi rajoissa) , koska nyt on koko ajan ainakin "tönkkö" olo,kun on nestettä kertynyt. Mietin tota kahvin juomista (se on minun intohimoni..), aamulla heti pari kupillista, sitten olen ottanut thyroxin ennen kun lähden töihin ja töissä sitten toiset pari kupillista aamupalan kanssa jne... syön aamupalan vasta töissä,kun lääke pitää ottaa tyhjään vatsaan.. täytynee varmaan kaffen kittaamiseen kiinnittää huomiota....Mikähän kaalissa ja soijassa on syy, ettei parane syödä?
        Onko kenelläkään muuten ollut oiretta, kun ajatus pätkii? Minusta se on tällä hetkellä inhottavin vaiva. Tätäkin kirjoittaessa täytyy välillä miettiä, että "mitä ihmettä mun pitikään seuraavaksi kirjoittaa"?
        Todella kiva, että vastasit ja kerroit noita vinkkejä, koska omakohtaiset kokemukset on aina sitä parasta apua:)

Kahvi voi ihan tutkitusti huonontaa tyroksiinin imeytymistä - Thyroxin pitäis muutenkin ottaa tyhjään mahaan. Googleta "goitrogeeniset ruuat" tai goitrogenic foods" löydät tietoa ruoka-aineista jotka (varsinkin raakana) voi hidastaa kilpparin toimintaa entisestään.

• Vajavainen
        Shopanen kirjoitti:

Thyroxin tulee ottaa nimen omaan aivan tyhjään mahaan ja odottaa n.15minuuttia, että se ehtii imeytyä. Kannattaa ottaa Thyroxin aamulla heti ensimmäisenä, se ehtii imeytyä sillä aikaa kun kahvi tippuu. Jos otat sen kahvin kanssa, niin Thyroxinin vaikutus huononee huomattavasti. Itse otan heti herättyäni thyroxinin, sitten teen aamutoimet ja sitten onkin jo kulunut ainakin se vartti, usein enemmänkin ja syön aamupalan.

• GardenGnomeFromHell
        Vajavainen kirjoitti:

Thyroxin tulee ottaa nimen omaan aivan tyhjään mahaan ja odottaa n.15minuuttia, että se ehtii imeytyä. Kannattaa ottaa Thyroxin aamulla heti ensimmäisenä, se ehtii imeytyä sillä aikaa kun kahvi tippuu. Jos otat sen kahvin kanssa, niin Thyroxinin vaikutus huononee huomattavasti. Itse otan heti herättyäni thyroxinin, sitten teen aamutoimet ja sitten onkin jo kulunut ainakin se vartti, usein enemmänkin ja syön aamupalan.

Tuosta miten paljon aikaa pitäisi olla lääkkeen ja syönnin välillä on hirveesti eri aikoja. Muistan biologiasta sen verran että vatsa toimii 20 minuutin ajalla eli kannattaisi odottaa ainakin 20 minuuttia. Ite varmuuden vuoksi herään aamulla tunnin kaksi aikaisemmin ottamaan tyroxinin. Nyt tosin osa syy siihen on antibiootit mutta toimii ihan hyvin niinki. Joittekin tutkimuksien mukaan tyroksiini kannattaisi ottaa illalla.

• pelikaaninainen

Mulla epäillään kilpparin tulehdusta, ja vajaatoiminnan oireita on selvästi nähtävissä. Itselläni on kaiken muun lisäksi aivan kaamea hiustenlähtö, ja pelottaa että kasvaako nekään ikinä takas... Mietin vaan että onko muilla kokemusta hiustenlähdöstä ja onko asia korjaantunut lääkityksen aloituksella? Lisätestejä on vielä mulle tehtävä, mutta toivon että arvot on sitä luokkaa että saan lääkityksen ja pian. Ei tästä tuu muuten mitään, elämänlaatu joka suhteessa kärsii! Väsyttääkin niin hitosti koko ajan.

• Shopanen

Nyt kun olen viikon popsinut thyroxinia, olen huomannut seuraavanlaisen lisäoireen: sormet ja jalat ovat turvoksissa aamulla (nyt joka aamu, ennen vain silloin tällöin) selvästi ja jotenkin jäsenet ovat "kankeat" . Päivän mittaan olen huomannut hikoilevani:) pikkusen... voisiko tälläinen johtua tuosta lääkkeestä vai mistä? Onko kenelläkään ollut vastaavanlaisia oireita?

• QWE

Hei! Sain tänään tulokset kilpirauhaskokeista ja TSH oli 6,6 ja T4V oli 14. Lääkäri kuitenkin ilmoitti ettei hoitoa aloiteta! Että maaliskuussa uusiin kokeisiin...Oireita löytyy kuitenkin koko kirjo, niin en ihan ymmärrä miksi ei aloiteta hoitia? Olen äärettömän väsynyt, mikään uni ei riitä, ajatus ei kulje, ummetysta on ja palelen koko ajan. Kuukautiskiertoni on myös ihan sekaisin (ollut itseasiassa aina) ja masennustakin on. Mitähän tässä kannattaisi tehdä kun oma lääkäri ei tekisi mitään.

• .......

Vaihtaa lääkäriä. Sun TSH on koholla ja sulla on oireita - nämä ovat perusteita hoidolle, vaikka T4v (vielä) "viitteissä". Varmistukseksi voit kysyä kilpirauhasen vasta-aineet (TPOAb, TyglAb) tutkittavaksi - nämä yleensä paljastavat kroonisen tulehduksen, joka yleisin vajiksen syy.

• .PUH.

Mullakin meni pitkään ennen kuin vajaatoimintaa alettiin hoitamaan. Kärsin vuosia järjettömästä väsymyksestä ja minulla on kokeiltu lukemattomia erilaisia masennuslääkkeitä, tuloksetta. Rahaahan siihen meni... Oman pontevuuteni ansiosta lääkitystäni vihdoin nostettiin, mutta se ei ole vielä kohdillaan hoitosuositusten mukaan. Ihan järjettömän huonolla tasolla näyttää Suomessa olevan kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito, kun oikealla hoidolla voitaisiin säästää paljon, eivätkä nuoret ihmiset vajoaisi sänkyn pohjalle. Onneksi on tulossa uusi nuorempien sukupolvien lääkärikunta, joka on tietoisempi asiasta. Nyt siis olen jo pirteämpi isommalla annoksella ja väsymys on kaikkoamassa pois. Labroissa juokseminen turhauttaa.

• depr vai hypo

Kuten sanoit, vajaatoiminnan hoito on ala-arvoista. Terveyskeskuksissa pitäisi ensin tutkia kilpirauhashormonit ennen kuin määrätään depressiovalmisteita. Lähes kaikkiin oireisiin kunnat kirjoittavat depressiolääkityksen.

Oikeassa hoidossa varmistetaan ensin esim. hormonien ja kivennäisaineiden pitoisuus.

Kieltämättä labrassa käynti on väsyttävää ja turhauttavaa, mutta siten saadaan lääkitys oikeaan suuntaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      154
      4015
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2450
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2417
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2322
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2092
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      22
      1816
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      72
      1142
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe