Onpa viritys tuo KDE SC 4 plaa plaa

KDE Säätäjille

Kokeilin sitä 3 päivää ja vähän väliä jokin kaatui yllättäen. Viimeinen tikki oli täänään, kun laitoin torrentilta valumaan Kunbtu CD:n ja lähdin keskustaan asioille. 15 minuutia oli ladannut ja kun saavuin kämpille oli vaan ilmoitus, että Ktorrent on sammunyt yhtä-äkkiä tai jotain sellaista... en muista endes ilmoitusta oiken mutta siltä samalta ainaiselta KDE kaatumis ilmoitukselta se vaikutti, mitä 3 sarjalaisenkin kanssa oli. 11 svgegkg pukukudu lupadu stipa tsipa virve.

Tiedän että KDE ja Kubuntu ei ole parhaimpia yhdistelmiä, mutta eipä noita muitakaan deb pohjaisia ole oikein tarjolla. RPM ei toimi sitten millään tässä koneessa tai sitten en vaan osaa niitä oikeita saloja loihtia asennuksen aikana. Fedora, openSUSE...

Siis nuo rpm pohjaiset ei toimi edes gnomella. Fedorassa lataa palkit, mutta ne ovat tyhjät. openSUSE on vammanen äänikorttien kanssa ja siinä gnome on pilattu jollain ihme valikolla, josta ei löydä mitään silloin kun niitä tarvitsee. Jos siinä pistää alkuperäiset gnome valikot käyttöön, niin samoja ohjelmia on sitten siellä täällä ympäri ämpäri. Todella sekava distro.

Debian pohjaisten kanssa tässä koneessa ei ole isompaa ongelmaa. Ubuntua käytin sieltä 2005 vuodesta asti ja 6.06 jäin omasta mielestä parhaammaksi Ubuntu kokemukseksi.

Nykyään ajelen koneelle Debian 5.0.4 lenny:ä ja mitään ongelmaa ei ole ollut, mutta olisi mukavaa oppia käyttämään myös tuota KDE SC 4 kapistusta. Lennyyn sitä ei virallisesti saa ja Kubuntu on mitä on. Siduxilla toimii jotenkin, mutta liian "bleeding edgeä itselle" Ihme scriptejä päivityksiin ja jne...

Miksi KDE:hen ei ole tehty Synapticia? Todella ankeita noi KDE paketinhallinta ohjemat.

Mikä olis hyvä distro KDE SC 4 testailuun. Mielummin se deb pohjainen, kun toimii paremmin. Toki jokin rpm pohjainenkin on tervetullut kokeiluun, mutta sitä tuskin saa koneelle toimivana asennettua.

20

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..................

KDE:n vaikka mihin distroon, ja Synapticinkin saa kyllä Kubuntuun. Eihän noissa ole Kubuntussa, Ubuntussa ja Xubuntussa mitään eroa muuten mutta oletustyöpöytä ja oletusohjelmat on eri, kyllä niitä voi latailla ristiin. Itelläni on Xubuntussa myös KDE-ohjelmia vaikka Xubuntun oletustyöpöytä onkin Xfce.

Ne RPM-paketit ei liity työpöytään, esim. Gnomeen mitenkään, vaan enemmänkin itse jakeluun, toiset jakelut käyttää oletuksena RPM-paketteja, toiset deb-paketteja, jotkut sitten esim. slackwaren paketteja.
      Noita paketteja voi muuntaa toisiksi esimerkiksi alien-komennolla. Aina se ei tosin onnistu mut yrittää voi kuitenkin.

• KDE Säätäjille

tykännyt sekoitella Gnomen ja KDE ohjelmia sekaisin. Joten se on joko tai mulle. ;) Kaffeine on KDE piolella ainut mikä kiinnostaa. Kamarok on ihan karsee ja turhaan hehkutettu musiikki soitin. K3b tekee enemmän susia, kuin Brasero konsanaan.

Nätti näky, konqueror, ja kaffeine kiinnostaa tuossa KDE virityksessä ja niitä olis kiva testailla toimivalla alustalla.

Gnomesta en luovu ja se on selvä. Toinen on Debian.

• ..................
        KDE Säätäjille kirjoitti:

tykännyt sekoitella Gnomen ja KDE ohjelmia sekaisin. Joten se on joko tai mulle. ;) Kaffeine on KDE piolella ainut mikä kiinnostaa. Kamarok on ihan karsee ja turhaan hehkutettu musiikki soitin. K3b tekee enemmän susia, kuin Brasero konsanaan.

Nätti näky, konqueror, ja kaffeine kiinnostaa tuossa KDE virityksessä ja niitä olis kiva testailla toimivalla alustalla.

Gnomesta en luovu ja se on selvä. Toinen on Debian.

sit että miten sä esim. rippaat dvd-leffan ilman mitään kde-ohjelmia? Paras ohjelma linuxille jolla voi ripata ja kopsata dvd:n on K9copy, paras cd/dvd-polttosofta puolestaan K3b. Mulla ei ole mitään ihmeellisiä keksittyjä "allergioita" KDE-softia kohtaan, käytän sitä mikä on hyvää enkä ala nirsoilemaan sen takia että se edustaa eri työpöytäjärjestelmää kuin mikä on oletuksena jakelussani. Liiallisella nirsoilulla vaan tekee elämänsä hankalammaksi.

• KDE Säätäjille
        .................. kirjoitti:

sit että miten sä esim. rippaat dvd-leffan ilman mitään kde-ohjelmia? Paras ohjelma linuxille jolla voi ripata ja kopsata dvd:n on K9copy, paras cd/dvd-polttosofta puolestaan K3b. Mulla ei ole mitään ihmeellisiä keksittyjä "allergioita" KDE-softia kohtaan, käytän sitä mikä on hyvää enkä ala nirsoilemaan sen takia että se edustaa eri työpöytäjärjestelmää kuin mikä on oletuksena jakelussani. Liiallisella nirsoilulla vaan tekee elämänsä hankalammaksi.

Linuxen linkkuveitis nimelta Mplayer ja mencoder siihen avuksi. Voisko olla yksinkertaisempaa hommaa.

Poltto puolella käytän sitä parasta, eli nautilus-burneria ja loput tekee maksettu Nero Linux 4.

Juu ei mullakaan ole mitään nirsoiluja KDE ohjelmia kohtaan. Ne kiinnostavat itseänikin ja varsinkin Kaffeine. Toki sen saa asennettua Gnome puolelle, mutta en välitä sekoitella. ;)

Se on joko tai.

• ...............

Linuxen linkkuveitis nimelta Mplayer ja mencoder siihen avuksi. Voisko olla yksinkertaisempaa hommaa.

Poltto puolella käytän sitä parasta, eli nautilus-burneria ja loput tekee maksettu Nero Linux 4.

Juu ei mullakaan ole mitään nirsoiluja KDE ohjelmia kohtaan. Ne kiinnostavat itseänikin ja varsinkin Kaffeine. Toki sen saa asennettua Gnome puolelle, mutta en välitä sekoitella. ;)

Se on joko tai.

>Linuxen linkkuveitis nimelta Mplayer ja mencoder siihen avuksi. Voisko olla yksinkertaisempaa hommaa.<

Pystyykös tuolla Mplayerilla sitten ilman komentorivejä kopsaamaan dvd-leffan niin että kakskerroslevyltä kopsattu matsku mahtuu 1 kerroslevylle ja samalla lähtee hevon kuuseen niin aluekoodit kuin kopiosuojauksetkin?

>Poltto puolella käytän sitä parasta, eli nautilus-burneria ja loput tekee maksettu Nero Linux 4.<

Parasta? Heh, itse oon käyttänyt nautilus-burneria ja se ei todellakaan ole paras ainakaan mun mielestä, siis niiin askeettinen kuin olla ja voi, ei mitään mahdollisuuksia määritellä mitään asetuksia! Se on sama kuin windows xp:n resurssienhallinnan kautta tehty poltto eli ei mitään muuta kuin levyn nimen voi määrittää ja sen että polttaako useamman kappaleen. Sitäpaitsi mulla on ollut ongelmia juuri tuon nautilus-burnerin kanssa jopa ihan cd-imagen polton kanssa joten en ala leikkimään sen kanssa.
        Juu, ei kiitos. Eikä mitään Nerojakaan, K3b sitäpaitsi vastaa Neroa ominaisuuksiltaan, mutta on ilmainen.

>Juu ei mullakaan ole mitään nirsoiluja KDE ohjelmia kohtaan. Ne kiinnostavat itseänikin ja varsinkin Kaffeine. Toki sen saa asennettua Gnome puolelle, mutta en välitä sekoitella. ;)<

Mä voin pitkällä kokemuksella sanoa ja jopa vakuuttaa ettei siitä sekoittelusta aiheudu mitään haittaa jos ohjelmat asentaa jakelun oman paketinhallinnan kautta eikä ala säätää mitään omiaan!

>Se on joko tai.<

Mulle ei. Jos en löydä omalle työpöydälle tarkoitettua softaa, niin sit haen toiselle työpöydälle tehdyn ja sillä sipuli. Toimii kuin junan vessa.

• epätoivoiselta

Onko Gnome tosiaan niin onneton että pitää ruveta tuollaiseen trollaukseen? ;)

Jos ei ollut trolli, lataa tuosta niin johan pelittää:

http://mandriva-fi.org/wiki/Lataa

• KDE säätäjille

päin vastoin. KDE on niin surkea että se ei näytä toimivan missään.

Haluaisin vaan opetella käyttämään tuota KDE härpäkettä, mutta sille ei tunnu olevan alustaa ja se itsekään ei tunnu olevan mitenkään vakaa. Eikullä KDE 3 kaan koskaan toiminut kunnolla.

Gnome sentään on vakaa ja helppo käyttöinen. Mutta jokin tuossa KDE:ssä viehättää kokeilemaan. Tosin se ei näytä olevan vakaa ollenkaan, mitä nettiä lukee. Olisivat tehneet KDE3 toimivan ja vakaan. Sitten vasta alkaneet säätää tuota seuraavaa palapeli työpöytä näkemystään.

• fjhdrtjh

KDE on paska, Windowsmaista hässäkkäpaskaa kaipaavien bling bling finninaamateini meininkiä! Kakaroihin vetoaa kun on paljon nappulaa ilman sisältöä. KDE on jenkkipaskaa, muovia ja silikonia.

• Ja pikkusen alumiinia ja kromia sekaan, siinä se on ;D

• KDE Säätäjille

En nyt sanois paska. Ihan asiallinenhan tuo on ja hyviä ohjelmiakin ainakin 1 Kaffeine. Itsellä ainakin kiinnostaa tuo projekti, mutta olen huomannut että ne ei kerkee saada edes entistä valmiiksi, niin pitää alkaa vääntään uutta. KDE3-->KDE4

Itse olen täys Gnome käyttäjä jo sielta 2003 asti, mutta tykkään oppia aina uutta.

Pää käyttiksenä käytän Debian stable versioita, mutta testi levyllä testailen mielellään uusia juttuja.

• pahenee?

>KDE on jenkkipaskaa...

Näyttäisi siltä että Gnome-väellä alkaa olla jo hätä kädessä! ;)

Johtuuko siitä että Gnomella on modernisoiva iso versionvaihdos vielä edessä? Saattaa olla samoja ongelmia mitä oli KDE:llä 3.5:sta 4:een siirryttäessä ja jotka nykyisin on voitettu kanta.

• pahenee? kirjoitti:

>KDE on jenkkipaskaa...

Näyttäisi siltä että Gnome-väellä alkaa olla jo hätä kädessä! ;)

Johtuuko siitä että Gnomella on modernisoiva iso versionvaihdos vielä edessä? Saattaa olla samoja ongelmia mitä oli KDE:llä 3.5:sta 4:een siirryttäessä ja jotka nykyisin on voitettu kanta.

Miksi pitäisi tehdä jotain muovirunkoa hyvälle ja toimivalle gnomelle? Toki siihen voisi lisätä jotain hiton säätönamiskoita kuten KDE:lle mutta tuleeko parempi? Ei tule. Gnomea on pikkuhiljaa viilattu yllättävän tehokkaaksi työpöydäksi mutta suuri osa powerista ei tule oletuksena mukana vaan pitää asetntaa erikseen.

Ei pelota ollenkaan, gnomessa ei ole mielestäni ollut ollenkaan samankaltaisia katastrofeja kuin KDE:ssä major-versioiden päivityksessä.

Gnomessa muuten se poweri on oletuksena piilotettu ;D

• exergy kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä jotain muovirunkoa hyvälle ja toimivalle gnomelle? Toki siihen voisi lisätä jotain hiton säätönamiskoita kuten KDE:lle mutta tuleeko parempi? Ei tule. Gnomea on pikkuhiljaa viilattu yllättävän tehokkaaksi työpöydäksi mutta suuri osa powerista ei tule oletuksena mukana vaan pitää asetntaa erikseen.

Ei pelota ollenkaan, gnomessa ei ole mielestäni ollut ollenkaan samankaltaisia katastrofeja kuin KDE:ssä major-versioiden päivityksessä.

Tuli saunaa remontoidessa otettua pari bisseä joten muutuin kai papukaijaksi..

• KDE Säätäjille
        exergy kirjoitti:

omasta mielestä KDE on jotenkin niin muovinen. Kun klikkaa nappulaa, niin saa pelätä meneekö se siitä rikki. Ohjelmat ovat todella monipuolisia säädöiltään, mutta itse ohjelman päälle pistäminen saattaa jo nakata kaatumis prosessin niskaan.

Ei mulla edelleenkään mitään pahaa ole KDE:tä vastaan, mutta odotan vaan mielenkiinnolla milloin sitä vakaata versiota pääsee kokeilemaan ja minkä distron yhteydessä.

Kaffeine on todella mahtava. Muuta hyvää DigiTV katselu/tallennus ohjelmaa en ole nähnyt. En edes Gnome puolella, mutta sinne se KDE hyvyys ilmeisesti sitten jääkin ja Kaffeinekaan ei enään ole KDE:ssä oletetusti mukana. Joten?...

Tuo k3b hehkutus on turhaa. Liikaa tulee susia silla värkillä. Todella vammanen tunnistamaan laitteita ja levyjä. Niin tulee myös Braserollakin ja ei sekään osaa kaikkea.. Liekkö käyttävät sitten samoja paketteja polttoon. Nero Linux ei petä siinä hommassa ja hintakaan ei ole toimivalle ohjelmalle hirveä.

En mainosta, mutta jokin noissa Linux poltto-ohjelmissa on pahasti vikana. Nautilus-burner toimii vielä todella mallikkaasti.

Itse olen täysin vannoutunut Linix distro käyttäjä.

Aloitin Fedora Core 3:lla ja kun kuulin Ubuntusta, niin sitä käytin sinne 8.04 versioon asti. Parasta sillä välillä oli Ubuntu 6.06. U.8.04 jälkeen vaihdoin takaisin Fedoraan, mutta se tuotti vaan päivä päivältä enemmän ongelmia. Liekkö sitten liian "Bleeding Edge" distro 2005 vuoden koneelle?

Nyt koneella on Lenny ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Debian on parasta mitä on keksitty sitten Linux ytimen jälkeen.

Innolla odottelen uusinta Squeezea mitä se tuo tullessaan ;)

Jospa siinä sitten olis mukana se toimiva KDE SC 4.

• KDE Säätäjille
        exergy kirjoitti:

Tuli saunaa remontoidessa otettua pari bisseä joten muutuin kai papukaijaksi..

mitään.

Kunhan jatkat samaan malliin kirjoittelua (Vaikka sitten selvin päin), niin kunnioitus on sinun puolella.

Mahtava äijä ja asiallinen sellainen!

• .................

omasta mielestä KDE on jotenkin niin muovinen. Kun klikkaa nappulaa, niin saa pelätä meneekö se siitä rikki. Ohjelmat ovat todella monipuolisia säädöiltään, mutta itse ohjelman päälle pistäminen saattaa jo nakata kaatumis prosessin niskaan.

Ei mulla edelleenkään mitään pahaa ole KDE:tä vastaan, mutta odotan vaan mielenkiinnolla milloin sitä vakaata versiota pääsee kokeilemaan ja minkä distron yhteydessä.

Kaffeine on todella mahtava. Muuta hyvää DigiTV katselu/tallennus ohjelmaa en ole nähnyt. En edes Gnome puolella, mutta sinne se KDE hyvyys ilmeisesti sitten jääkin ja Kaffeinekaan ei enään ole KDE:ssä oletetusti mukana. Joten?...

Tuo k3b hehkutus on turhaa. Liikaa tulee susia silla värkillä. Todella vammanen tunnistamaan laitteita ja levyjä. Niin tulee myös Braserollakin ja ei sekään osaa kaikkea.. Liekkö käyttävät sitten samoja paketteja polttoon. Nero Linux ei petä siinä hommassa ja hintakaan ei ole toimivalle ohjelmalle hirveä.

En mainosta, mutta jokin noissa Linux poltto-ohjelmissa on pahasti vikana. Nautilus-burner toimii vielä todella mallikkaasti.

Aloitin Fedora Core 3:lla ja kun kuulin Ubuntusta, niin sitä käytin sinne 8.04 versioon asti. Parasta sillä välillä oli Ubuntu 6.06. U.8.04 jälkeen vaihdoin takaisin Fedoraan, mutta se tuotti vaan päivä päivältä enemmän ongelmia. Liekkö sitten liian "Bleeding Edge" distro 2005 vuoden koneelle?

Nyt koneella on Lenny ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Debian on parasta mitä on keksitty sitten Linux ytimen jälkeen.

Jos et halua kaatuilua, älä käytä väliversioita Ubuntusta. Käytä vain LTS-versioita ja niistä sitä ensimmäistä korjattua, eli esim. kun 10.04 ilmestyy niin odota että se updatetaan versioksi 10.04.1 ja ala käyttää sitä niin toimii! Älä muutenkaan käytä mitään beta tai alpha asteella olevia, se on sama asia kuin kerjäis pihan ärjyimmältä jätkältä turpiinsa. Nenäverenvuotoa vaan tulee.

• asennetta,

Sitten kun trollausinto vähän hiipuu niin voit kokeilla taas Fedoraa ja sen KDE 4.3:sta ja huomata että se on vähintäänkin yhtä vakaa kuin Gnome.

• nickre
        exergy kirjoitti:

Ja pikkusen alumiinia ja kromia sekaan, siinä se on ;D

Kde ohjelmoijat juovat enemmän teetä.

• ---juippi-

Onko se samanlainen kuin Windowsversio, että pystyy tekemään vaikka oman elokuva DVD:n hienoinen valikoineen kuten aidoissa DVD-levyissä, laittamaan ideximerkit jotta voi skippailla eri kohtiin, tunnistaa eri tiedostomuodot yms. Sellasta ohjelmaa kun ei linuxille ole jolla vois helposti kaikki tehdä.

• Debian 6, sitten kun se on valmis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      32
      3503
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      23
      2279
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      79
      2218
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2091
    5. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1474
    6. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1386
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      947
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      903
    9. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      807
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      35
      783
    Aihe