paljonko teillä opiskelijoilla jää rahaa käteen kaikkien pakollisten juttujen jälkeen, laskujen ja sellasten...tarkotan jotka asuu omas kämpäs ja sillai?
rahaa jäljelle..
15
410
Vastaukset
- 9ojjjht
Pariskunta, molemmat korkeakouluopiskelijoita,
Tulot:
opintoraha asumislisä molemmilla ~ 450e = 900e
(opintolaina 300e = 600e)
Palkkatulot kuukaudessa molemmilta yhteensä n. 200-600e (keikkatulot molemmilla)
Tulot yhteensä kk:ssa n. 1400e (jos ei opintolainaa ei ole otettu)
Menot:
Vuokra yhteensä 460e (opiskelija-asunto)
Joukkoliikenteen liput yhteensä molemmilta n. 100e kuussa
Puhelinkulut yhteensä n. 50e kuussa
Harrastukset yhteensä n. 70-100e kuussa (sisältää esim. harrastelehtien maksut)
Vakuutukset 15 e kuussa (maksetaan toki kasassa muutaman kerran vuodessa)
Ruoka ja taloustavarat x euroa kuussa (syömme yleensä molemmat yliopistolla n 3 kertaa viikossa = 67e kuussa)
Menot yhteensä: 625e ruokakulut
Mutta siis pakollisia menojahan on vain tuo vuokra, joukkoliikenteen liput (halpa asunto paikassa, että joukkoliikenteen liput pakolliset opiskelujen kannalta), vakuutukset ja ruoka. Pelkällä opintorahalla ja asumislisällä ruokaan ja muuhun jäisi siis 325 euroa kuussa. Kuitenkin menoja, joita ei ole tässä huomioitu on menot, jotka eivät ole kuukausittaisia, hankinnat esim. jotkut koulukirjat, hajoavat kodinkoneet, kodin muut hankinnat, vierailut esim kotipaikkakunnalla jne..
Ja tuo asuntohan meillä on edullinen. Opiskelija-asunto ja kaksi henkilöä. Yksityiseltä saisimme maksaa heti vähintään 600 euroa vesi, sähkö, netti, jotka kuuluvat nyt vuokraan. Voisimme elää halvemmallakin, mutta meille sopii se, että jos tarvitsemme enemmän rahaa, teemme enemmän keikkatöitä ja jos olemme väsyneitä/yliopisto työllistää teemme vähemmän ja sitten tarvittavia hankintoja tehdään seuraavassa kuussa. Meillä myöskään työnteko ei ole vaikuttanut opintojen pituuteen, eli opiskelut kuitenkin ensin. Se on mahdollista, koska olemme tehneet töitä silloin kun on ollut löysää, joten vaikka tulisi joku yllättävä meno, niin emme joutuisi ihan puurolinjalle kuukaudeksi. - Pete Juhani
Opintotuesta asumislisästä jää käteen sellaset 465e/kk.
Vuokra pois 360e = 105e
Kännykkä mobiilinetti 25e = 80e
Sähkölasku 20e = 60e
Siinäpä se. Tuolla 60e elän sitten kuukauden. Sen pitäis riittää ruokaan ja muihin menoihin. Vanhemmat tukee vähän matkoissa kotiin ja muuten. Mutta köyhiä hekin ovat niin ei sieltä paljon apua tule.
Mukavaa tämä opiskelijaelämä, eikö vain?- 19+2
Jos tuo pitää paikkaansa eli sinulla ei tosiaan ole muita tuloja, niin mikset ole hankkinut sellaista muutosverokorttia, jolla opintorahan ennakonpidätysprosentti olis 0? Tällöin saisit opintorahaa sentään n. 30 euroa enemmän kuukaudessa (eli täydet 298).
- dslföifdjö
19+2 kirjoitti:
Jos tuo pitää paikkaansa eli sinulla ei tosiaan ole muita tuloja, niin mikset ole hankkinut sellaista muutosverokorttia, jolla opintorahan ennakonpidätysprosentti olis 0? Tällöin saisit opintorahaa sentään n. 30 euroa enemmän kuukaudessa (eli täydet 298).
siis onko kaikilla opiskeilijoilla niinkin tiukkaa että jää 60 euroo käyttörahaa?
- sillee ja tollee
dslföifdjö kirjoitti:
siis onko kaikilla opiskeilijoilla niinkin tiukkaa että jää 60 euroo käyttörahaa?
Jos asuu yksin, niin vuokraan menee helposti lähes koko opintotuki. Opiskelijasoluasunnotkin maksavat n. 200 - 300 euroa, yksiöt toki enemmän. Ja yksityiseltä vuokrattuna harvasta paikasta saa alle 400 euron minkäänlaista kämppää.
Tolleen kun joku sano, että asuu jonkun kanssa, saa kustannuksia pienemmäksi. Mutta tuo alle 500 euroa on se, minkä korkeakouluopiskelija saa opintorahana asumislisänä.
Tiukkaa on jos ei saa ylimäärästä rahaa jostain. Opintolainaahan voi ottaa.. Kaikki ei halua. Ja töitä ei sais tehä. - Petu...
Miksi et hae toimeentulotukea. Vaikka sinulle laskettaisiin tuloksi lainaa 300 €/kk niin eikö silti jäisi vielä miinuksen puolelle? Se, että ei nosta lainaa ei tarkoita, etteikö silti olisi oikeus tt-tukeen.
http://www.toimeentulotuki.net - ...
Petu... kirjoitti:
Miksi et hae toimeentulotukea. Vaikka sinulle laskettaisiin tuloksi lainaa 300 €/kk niin eikö silti jäisi vielä miinuksen puolelle? Se, että ei nosta lainaa ei tarkoita, etteikö silti olisi oikeus tt-tukeen.
http://www.toimeentulotuki.net"Se, että ei nosta lainaa ei tarkoita, etteikö silti olisi oikeus tt-tukeen."
Tarkoittaapas. - !
... kirjoitti:
"Se, että ei nosta lainaa ei tarkoita, etteikö silti olisi oikeus tt-tukeen."
Tarkoittaapas.No ei todellakaan tarkoita. Ei sitä lainaa kukaan pakota nostamaan. Se huomioidaan kyllä tuloksi, jos se on mahdollista saada, mutta sossu ei voi velvoittaa ketään nostamaan lainaa toimeentulotuen saamiseksi. Oikeus toimeentulotukeen voi silti olla olemassa, jos jää pahasti miinukselle sen lainan huomioimisen jälkeenkin.
- Vanhaopiskelijavain
dslföifdjö kirjoitti:
"siis onko kaikilla opiskeilijoilla niinkin tiukkaa että jää 60 euroo käyttörahaa?"
Lähinnä vain niillä, joilla taloudenhallinta ei onnistu
ja myös niillä, jotka yrittävät päästä helpolla eivätkä ota opintolainaa.
Iso joukko elelee vanhempiensa lajoitusrahojen ja ilmaistukien turvin, koska eivät viitsi itse kohottaa tulotasojaan lainalla tai työllä. Saatika, että ymmärtäisivät.
Kun ehdotetaan sen opintolainan ottamista, kauhistellaan, että siinä on niin kova homma maksaa takaisin.
Silloin kun itse opiskelin oli lähes kaikki ottaneet automaattisesti lainan ja elivät sen turvin vallan hienosti. Juuri mitään tukiakaan ei saanut, jos et ollut ottanut opintolainaa.
Toiset jopa menivät keikkatöihin siivoomaan, jossa palkka oli todella naurettava.
Ei kenellekkään tullut mileen, että opiskelijalla tulisi olla työssäkäyvän tulotaso tai edes työttömän.
Omasta mielestäni tukein myöntäminen opiskelijalle edellyttäisi lainan ottamista tai vastaavasti tietyn tuntimäärän kk työskentelyä. - nämä
! kirjoitti:
No ei todellakaan tarkoita. Ei sitä lainaa kukaan pakota nostamaan. Se huomioidaan kyllä tuloksi, jos se on mahdollista saada, mutta sossu ei voi velvoittaa ketään nostamaan lainaa toimeentulotuen saamiseksi. Oikeus toimeentulotukeen voi silti olla olemassa, jos jää pahasti miinukselle sen lainan huomioimisen jälkeenkin.
Itse saan täydet opintotuet eli 469e(?). En nosta opintolainaa, mutta käyn töissä n. 15-20h/vko. Vuokra on 320e, koska asun kahden muun ihmisen kanssa ja ruokatilille laitan joka kuukausi 220e. Tämän lisäksi joka kuukausi menee matkakorttiin rahaa n. 42e ja koirien ruokiin 60-70e. Käyttörahaa jää vähän kuukaudesta riippuen 100-400e.
- amazed
nämä kirjoitti:
Itse saan täydet opintotuet eli 469e(?). En nosta opintolainaa, mutta käyn töissä n. 15-20h/vko. Vuokra on 320e, koska asun kahden muun ihmisen kanssa ja ruokatilille laitan joka kuukausi 220e. Tämän lisäksi joka kuukausi menee matkakorttiin rahaa n. 42e ja koirien ruokiin 60-70e. Käyttörahaa jää vähän kuukaudesta riippuen 100-400e.
Osaakohan joku kertoa mihin perustuu, että avopuolisoni saa tukia enemmän kun minä?
Meillä vuokra on 450€/kk, eli minun ja avopuolisoni kummankin osuus 225€. Opintotukilaskurin mukaan minun kuuluisi saada asumislisää ja opintorahaa yht. 478€/kk, mutta saan kuitenkin vain 448,20€/kk. Avopuolisoni saa tuon 478€ 300€ opintolaina, minulla lainaa ei ole. Kummallakaan meistä ei ole säännöllisiä palkkatuloja, eikä kummallakaan ole vuodelta 2010 tukien lisäksi muita verotettavia tuloja. Vaikuttaako viime vuoden tulot asiaan jotenkin, vai mistähän tämä mahtaa johtua? :) - amazed
amazed kirjoitti:
Osaakohan joku kertoa mihin perustuu, että avopuolisoni saa tukia enemmän kun minä?
Meillä vuokra on 450€/kk, eli minun ja avopuolisoni kummankin osuus 225€. Opintotukilaskurin mukaan minun kuuluisi saada asumislisää ja opintorahaa yht. 478€/kk, mutta saan kuitenkin vain 448,20€/kk. Avopuolisoni saa tuon 478€ 300€ opintolaina, minulla lainaa ei ole. Kummallakaan meistä ei ole säännöllisiä palkkatuloja, eikä kummallakaan ole vuodelta 2010 tukien lisäksi muita verotettavia tuloja. Vaikuttaako viime vuoden tulot asiaan jotenkin, vai mistähän tämä mahtaa johtua? :)Kysymyksenihän ei varsinaisesti liittynyt keskustelun aiheeseen, mutta vuokran ym. pakollisten asumismenojen ja netin maksun jälkeen jää n. 180€/kk käyttöön. Tv-lupamaksu ja sähkölasku tulee 3 kk välein, eli niinä kuukausina kun ne pitää maksaa, rahaa jää vähemmän. Mitä nyt näitä keskusteluja täällä olen lukenut, niin n. 180€/kk tuntuu olevan aika hyvin :o Mutta edelleen olen sitä mieltä, että enemmänkin saisi jäädä. Tässä valtiossa ei opiskelua paljoa tueta, vaikka uskotellaan päinvastaista...
- blähä
amazed kirjoitti:
Meillä vuokra on 450€/kk, eli minun ja avopuolisoni kummankin osuus 225€. Opintotukilaskurin mukaan minun kuuluisi saada asumislisää ja opintorahaa yht. 478€/kk, mutta saan kuitenkin vain 448,20€/kk. Avopuolisoni saa tuon 478€ 300€ opintolaina, minulla lainaa ei ole. Kummallakaan meistä ei ole säännöllisiä palkkatuloja, eikä kummallakaan ole vuodelta 2010 tukien lisäksi muita verotettavia tuloja. Vaikuttaako viime vuoden tulot asiaan jotenkin, vai mistähän tämä mahtaa johtua? :)Opintorahasta menee automaattisesti 10 % veroa jos ei hae nollaverokorttia (edellyttää ettei ole muita tuloja). Asumislisä on verotonta tuloa. Sinulta pidätetään 10 % veroa mutta avomiehelläsi on nollaverokortti?
- jj79n
amazed kirjoitti:
Meillä vuokra on 450€/kk, eli minun ja avopuolisoni kummankin osuus 225€. Opintotukilaskurin mukaan minun kuuluisi saada asumislisää ja opintorahaa yht. 478€/kk, mutta saan kuitenkin vain 448,20€/kk. Avopuolisoni saa tuon 478€ 300€ opintolaina, minulla lainaa ei ole. Kummallakaan meistä ei ole säännöllisiä palkkatuloja, eikä kummallakaan ole vuodelta 2010 tukien lisäksi muita verotettavia tuloja. Vaikuttaako viime vuoden tulot asiaan jotenkin, vai mistähän tämä mahtaa johtua? :)Ja olette varmistaneet, että molemmat ovat tehneet muuttoilmoituksen asuntoon tai jos vuokra noussut, niin sinäkin olet täyttänyt OTm:n?
Ja et ole alle 20-vuotias?
Mulla oli jossain vaiheessa käynyt niin, että mun paperi oli epähuomiossa lyöty käsitellyksi, koska asuinkumppanin osalta oli käsitelty, ja sitten kanssa huomattiin seuraavassa kuussa, että toisella oli jo maksussa ja toisella ei. Mutta selvisi sitten ja sain takautuvasti.
(Ja jos opiskelette eri kouluissa, kouluilla saattaa mennä eri aika niitä käsitellä, että jos on tullut joku muutos lähiaikoina, siis yliopistot missä omat käsittelyt). - amazed
jj79n kirjoitti:
Ja olette varmistaneet, että molemmat ovat tehneet muuttoilmoituksen asuntoon tai jos vuokra noussut, niin sinäkin olet täyttänyt OTm:n?
Ja et ole alle 20-vuotias?
Mulla oli jossain vaiheessa käynyt niin, että mun paperi oli epähuomiossa lyöty käsitellyksi, koska asuinkumppanin osalta oli käsitelty, ja sitten kanssa huomattiin seuraavassa kuussa, että toisella oli jo maksussa ja toisella ei. Mutta selvisi sitten ja sain takautuvasti.
(Ja jos opiskelette eri kouluissa, kouluilla saattaa mennä eri aika niitä käsitellä, että jos on tullut joku muutos lähiaikoina, siis yliopistot missä omat käsittelyt).Kiitos vastauksista! :) Tota verojuttua minäkin mietin, mutta tietääkseni avopuolisollani ei ole mitään nollaverokorttia. Täytyy se nyt vielä varmistaa kuitenkin.
Olen 21-vuotias, ja molemmat tehtiin muuttoilmotus ja tukihakemukset kun muutettiin yhteen n. 5 kk sitten. Minä tein muutosilmoituksen (aiemmin asuin vanhempien luona ja sain siis n. 120€ opintorahaa kk:ssa) ja avopuoliso teki hakemuksen, koska ei aiemmin saanut mitään tukia (oli armeijassa ja alotti opinnot heti sieltä päästyään, siis suunnilleen samoihin aikoihin kun muutettiin). Oliskohan meilläkin sitten joku käsittelyvirhe siinä, kun nyt olisin sitä mieltä, että toi nollaverokortti-juttu ei meidän kohdalla sitä selitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1163913On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole402425Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi722393Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732292Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.412050Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma781620- 771537
Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl101245Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?711087Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581081