64-bittisessä Ubuntussa 32-bittiset softat?

64 vs. 32

Voiko 64-bittisessä Ubuntussa (tai missä tahansa linuxissa) pyörittää 32-bittiselle käyttikselle tehtyjä ohjelmia vai pitääks pistää kaikki sovelluksetkin uusiksi jos vaihtaa 64-bittiseen käyttikseen? Ja käyttiksellä tässä tarkoitan nimenomaan linux-jakeluita, en mitään wintoosaa jossa kaikki on muutenkin rajoitettua (Vistassa ei voi pyörittää kaikkia XP:lle tehtyjä ohjelmia esimerkiksi).

13

343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikäli ovat molemmat x86 arkkitehtuuria niin tästä lienee apua: http://www.debian-administration.org/articles/534

Eli joo, on niitä keinoja. Google varmaan kertoo asiasta. Onneksi Ubuntussa on niin paljon ohjelmistoja valmiina, että 32-bittistä koodia ei oleellisesti tarvitse ajaa.

Itse en kuitenkaan pidä kiirettä 64-bittisyyden kanssa, ajattelin siirtyä vasta 2-3v kuluttua ja sitten kun siirryn, siirryn 100%:sti.

• ap.

ja mä ihan VÄLTTÄMÄTTÄ tarviin just niitä softia! en voi jättää niitä pois, enkä korvata niitä koska niille ei ole korvikkeita 64-bittisenä. joten jos mä siirryn 64-bittiseen joskus, mun pitää ajaa noi 32-bittiset ohjelmat siinä.

• ap. kirjoitti:

ja mä ihan VÄLTTÄMÄTTÄ tarviin just niitä softia! en voi jättää niitä pois, enkä korvata niitä koska niille ei ole korvikkeita 64-bittisenä. joten jos mä siirryn 64-bittiseen joskus, mun pitää ajaa noi 32-bittiset ohjelmat siinä.

No, itsekin lykkään 64-bittiseen siirtymistä kahdesta syystä. Ensiksikin, keskusyksikköni prosessori on 32-bittinen enkä näe tarvetta uusia sitä vielä suorituskyvyn puolesta ja toisekseen, saatan vielä itsekin tarvita jotain 32-bittistä softaa.

Kannattaa muuten tiedustella ohjelmistojen tekijöiltä 64-bittisiä käännöksiä jos sellaisia ei ole.

• ap.
        M-Kar kirjoitti:

No, itsekin lykkään 64-bittiseen siirtymistä kahdesta syystä. Ensiksikin, keskusyksikköni prosessori on 32-bittinen enkä näe tarvetta uusia sitä vielä suorituskyvyn puolesta ja toisekseen, saatan vielä itsekin tarvita jotain 32-bittistä softaa.

Kannattaa muuten tiedustella ohjelmistojen tekijöiltä 64-bittisiä käännöksiä jos sellaisia ei ole.

ja siks toiseks mä en osaa saksaa, sen ohjelman tekijä on saksalainen, ite ohjelma ja sen sivut on kyllä enkuksi. Mut auttaako se että se softa ei oo jaossa binaarina vaan se pitää itse kääntää? Mä meinaan oon kääntänyt sen sorsista itse tälle 32-bittiselle ubuntulle. Niin meinaan että jos mä käännän ton softan 64-bittisessä ubuntussa niin tuleeks tosta ohjelmasta automaattisesti 64-bittiselle sopiva vai pitääkö siihen sorsaankin tehdä muutoksia?

• ap. kirjoitti:

ja siks toiseks mä en osaa saksaa, sen ohjelman tekijä on saksalainen, ite ohjelma ja sen sivut on kyllä enkuksi. Mut auttaako se että se softa ei oo jaossa binaarina vaan se pitää itse kääntää? Mä meinaan oon kääntänyt sen sorsista itse tälle 32-bittiselle ubuntulle. Niin meinaan että jos mä käännän ton softan 64-bittisessä ubuntussa niin tuleeks tosta ohjelmasta automaattisesti 64-bittiselle sopiva vai pitääkö siihen sorsaankin tehdä muutoksia?

"Mut auttaako se että se softa ei oo jaossa binaarina vaan se pitää itse kääntää? Mä meinaan oon kääntänyt sen sorsista itse tälle 32-bittiselle ubuntulle. Niin meinaan että jos mä käännän ton softan 64-bittisessä ubuntussa niin tuleeks tosta ohjelmasta automaattisesti 64-bittiselle sopiva vai pitääkö siihen sorsaankin tehdä muutoksia?"

Kyllä se automaattisesti 64-bittiseksi kääntyy, ellei softan tekijä ole jotenkin pahemman puoleisesti sössinyt tietotyyppien kanssa. Jos ohjelma on hyvin vanha niin ohjelmasta riippuen voi joutua muokkaamaan jotain yksittäistä tiedostoa missä on määritetty paljon mikäkin tietotyyppi varaa tilaa (minuutin homma).

Joissakin arkkitehtuureissa sitten tavujärjestyksellä on väliä ja sillä on merkitystä kun luetaan/tallennetaan binääridataa. Eli jos siirtää ohjelman vaikka x86:sta SPARCiin niin tämä tulee vastaan. Tälläisessä tapauksessa jos ohjelma on tehty hyvin niin tavujärjestykselle on vain vipu mitä käytetään käännettäessä. Jos on tehty huonosti niin pitää räplätä koodia.

Joka tapauksessa, jos ohjelmasta on lähdekoodit tarjolla niin sitten ei kyllä ole hätää. Se toimii joko suoraan tai äärimmäisen pienellä vaivalla.

• M-Kar kirjoitti:

"Mut auttaako se että se softa ei oo jaossa binaarina vaan se pitää itse kääntää? Mä meinaan oon kääntänyt sen sorsista itse tälle 32-bittiselle ubuntulle. Niin meinaan että jos mä käännän ton softan 64-bittisessä ubuntussa niin tuleeks tosta ohjelmasta automaattisesti 64-bittiselle sopiva vai pitääkö siihen sorsaankin tehdä muutoksia?"

Kyllä se automaattisesti 64-bittiseksi kääntyy, ellei softan tekijä ole jotenkin pahemman puoleisesti sössinyt tietotyyppien kanssa. Jos ohjelma on hyvin vanha niin ohjelmasta riippuen voi joutua muokkaamaan jotain yksittäistä tiedostoa missä on määritetty paljon mikäkin tietotyyppi varaa tilaa (minuutin homma).

Joissakin arkkitehtuureissa sitten tavujärjestyksellä on väliä ja sillä on merkitystä kun luetaan/tallennetaan binääridataa. Eli jos siirtää ohjelman vaikka x86:sta SPARCiin niin tämä tulee vastaan. Tälläisessä tapauksessa jos ohjelma on tehty hyvin niin tavujärjestykselle on vain vipu mitä käytetään käännettäessä. Jos on tehty huonosti niin pitää räplätä koodia.

Joka tapauksessa, jos ohjelmasta on lähdekoodit tarjolla niin sitten ei kyllä ole hätää. Se toimii joko suoraan tai äärimmäisen pienellä vaivalla.

Hyvin tehdyt ohjelmistot tunnistaa tavujärjestyksen itseasiassa ajon aikana, eli jos ohjelma tehty hyvin niin ei pitäisi missään tilanteessa olla ongelmaa kääntämisen kanssa.

• 13+11

"Itse en kuitenkaan pidä kiirettä 64-bittisyyden kanssa"

- Et käytä paljon muistia tarvitsevia sovelluksia.
        - Et käsittele suuria tiedostoja.

Jokainen videoeditointia harrastava tietää miten 64-bittisyydestä on hyötyä.

• Nollåtta
        13+11 kirjoitti:

"Itse en kuitenkaan pidä kiirettä 64-bittisyyden kanssa"

- Et käytä paljon muistia tarvitsevia sovelluksia.
        - Et käsittele suuria tiedostoja.

Jokainen videoeditointia harrastava tietää miten 64-bittisyydestä on hyötyä.

no ei muistinkulutuksella kyllä ole merkitystä valitseeko 32-bittisen vai 64-bittisen käyttiksen. tukeehan 32-bittinen bigmem-optiolla muistia 64 gigatavuun saakka. paljon enemmän kuin useimmat emolevyt.

itse aiemmin olen käyttänyt 32-bittisiä, karmic oli 64-bittinen ja nyt lucidiin siirryttäessä otin taas 32-bittisen.
        kyllähän 64-bittinen hyvin toimi, mutta suljetuissa härpäkkeissä ongelmia tuli vastaan.
        mitään varsinaista etua mun peruskäytöllä ja purkkavirittelyllä 64-bittisestä ei ollut.

• ----->

Minulla on 64-bittinen Ubuntu ja jos 64-bittistä ohjelmaa ei ole niin 32-bittinen toimii oikein hyvin. No broblemo!

• haasteelistaoli

Minulla on ubuntu 9.10 x64 ja wine 1.1.41
        Hyllyssä lojunut ostettu M$ Office 2007 32bit. piti ottaa hyötykäyttöön.
        Pientä virittelyä vaati mutta Office toimii ja myös aktivointi onnistui ongelmitta.

• ia32
      • ----->

Mihin tota pakettia tarvitaan?

• -----> kirjoitti:

Mihin tota pakettia tarvitaan?

Varmaan siihen jos ei muuten toimi.

Ja vähän pitempi vastaus, Ubuntulla, Debianilla yms. on oppinut siihen, että kun hommien teko pysähtyy syystä tai toisesta kun esimerkiksi tarvii avata jotain tiedostomuotoa X tai jotain vastaavaa niin sitten Synaptic auki, sinne kokeilee hakusanoilla kunnes löytyy jotain sopivaa kliks koneelle. -> problen solved.

Ei _jaksa_ miettiä syvällisemmin kunhan hommat toimii, käytän energiani ennemmin siihen kun kehitän jotain omia juttujani.

Mutta, valistunut arvaus nyt on kuitenkin se, että x86 koodia kun ajetaan niin toimisi hyvin x86-64:llä siihen saakka kunnes pitäisi linkata dynaamisesti kirjastoja jolloin homma jostain syystä kusaisee jos ne kirjastot ei ole x86:sta. Google tai Bing varmaan kertoo tarkemmin. ia-32 libs toisi sitten 32-bittiset kirjastot linkkausta varten ja taas mennään rock'n'roll.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      23
      5035
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4036
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      74
      3612
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2463
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      72
      2146
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2117
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1654
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe