Nainen rahtarina?

hansu6767

Olen miettinyt rekkakortin hankkimista. Miten yleisesti naiset otetaan alalla vastaan? Onko vaikeampi saada töitä kun miehet?
Luulisi ainakin, että eukot, jotka tälle alalle tulee, niin ne todella haluaa sitä tehdä eikä vain työllistyäkseen. Uskonkin, että rekka-naisilla kyse on elämäntavasta ja kutsumuksesta. Minulla ainakin veri vetää tien päälle enemmän kuin esim. ´hoituksei mummojen vaippoja vaihtamaan.

Toivoisin asiallisia kommentteja! Kiitos!

62

5894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi meistä

      Kyllä tällä alalla tarvitaan niitä motivoituneita ja ennen kaikkea tämän työn iloista nauttivia ihmisiä, ja ainahan ne naispuoliset kaunistavat alaa. Moni mies on lillunut alalle armeijan kouluttajan tyhmillä sanoilla "nythän teillä on yksi uusi ammatti" ku kärrikortti on ansaittu. Ei mee niin, tästä herkusta ei kaikki nauti eikä liikenteessä osaa toimia / kehittää itseään jos ei homma kiinnosta kuin palkan ansaitsemisen verran, eikä ammattitaidon tae ole ajokortti ja puukengät. Pittää osata kehittää itteesä ja pitää löytää itsestään se ennakoija joka jää miettimään että mitä minun tulisi tehdä toisin jotta kaikilla olisi hyvä olla.

      Valitettavasti pientä sukupuolirasismia on havaittavissa aloilla joissa on niitä vanhoja jäyhiä mutta vähänki fiksummat isännät jo tietää että monasti nainen on parempi valinta kuin mies koska suuremmalla todennäköisyydellä miehellä on se motivaation puute kuin naisella.

      Työhän ei itsessään ole niin raskasta etteikö se sopisi kelle vaan, kunhan osaa vapaa-ajalle keksiä vastapainoa istumiselle.. Maantiede kyllä tulee tutuksi, valtatiellä on kiva kiitää ja vastaantulevat kuskit tervehtivät. Kyllä hävettää kuitata viel palkkaakin kun saa ajella päivät pitkät isolla, kalliilla autolla ku viel virma piffaa löpötkin!

      Onnea autokouluun ja tervetuloa alalle!

      • öllölä

        Kyllä moni rekkahomma sopii naisellekkin hyvin mutta on sitten niitä raskaampiakin töitä missä vaaditaan voimia sekä kuntoa, niihin ei kaikki miehetkään pysty. Mitenkään naisia vähättelemättä, tosiaan ovat yleensä motivoituneita hommaan. Jos ala tosiaan kiinnostaa niin aikuiskoulutuskeskukseen vaan hakemusta laittamaan.


      • saattaa

        "Kyllä hävettää kuitata viel palkkaakin kun saa ajella päivät pitkät isolla, kalliilla autolla ku viel virma piffaa löpötkin!"

        työpaikka lähteä alta jos paljastuu että firma käyttää polttoaineena löpöä dieselin sijasta. Aika isot rapsut tulossa, joten ei kannattaisi kehuskella asialla kovin isoon ääneen.


      • klmf

        "Kyllä hävettää kuitata viel palkkaakin kun saa ajella päivät pitkät isolla, kalliilla autolla ku viel virma piffaa löpötkin!"

        ja ikää on?


      • 31

        Onhan näitä naisia rekan ratissakin jo nähty. Poika ajaa myös, mutta hänen mielestä naiselle on annettu konttikuljetuksia lähinnä. Peräkärryn vaihto on pakkasilla, no, keljua. Naiset kyllä osaa keksiä kikka kakkosia.
        Hyvä on hallita tietsikan käyttökin, eikä ne autot läheskään aina ole hyväkuntoisia... Eli pitää tuntea koneestakin paljon. Kotiin ei pääse läheskään joka yöksi jne. Lämmintä mukaan ja riittävästi vaihtovaatetta.
        Kenen perhe-elämä sitä kestää, on itse tykönään mietittävä.


      • Repa1962

        Voi v.....u teil on hyvii juttui haukkuu isäntää.. käykää norjasta hakee jouluna kalaa tanskaan patburiin niin te rupeette arvostaa elämää ..ja jos joku on tehny sen ..ni arvostann..elämää.. t..vilkku


      • KalakuormienKuningasko
        Repa1962 kirjoitti:

        Voi v.....u teil on hyvii juttui haukkuu isäntää.. käykää norjasta hakee jouluna kalaa tanskaan patburiin niin te rupeette arvostaa elämää ..ja jos joku on tehny sen ..ni arvostann..elämää.. t..vilkku

        Onko Norjasta kalakuorman haku joku suurikin meriitti? Mitä ihmeellistä siinä on? Miksi se kala pitää juuri jouluna hakea? Onko isot pojat kertonut että siinä vasta kuninkaiden hommaa?


    • Rankkaa hommaa

      Ei ole oikeasti väliä kumpaa sukupuolta edustaa ja nykyään kun ei ole enää niin harvinaisuus, niin ei kait sitä niin pitkään enää edes katsota.

      Mutta totta kai yhtä lailla naisille kuin miehillekin täytyy muistuttaa, ettei kannata pitää liian suuria ennakko-odotuksia työnkuvasta. Joku yläpuolella sanoi, että hävettää kuitata vielä palkkaakin kun saa vain ajella isolla autolla.. Oli varmaan huumoriheitto, mutta ei se työhön lähteminen sen enempää juhlaa ole kuin muuhunkaan työhön lähteminen.

      Kaikki hommat mitä itse olen tehnyt, on fyysisesti raskasta ja lastaamista ja kuormankäsittelyä on enemmän kuin sitä ajamista. Aikataulut painaa ja jonkinlaista pientä ressiäkin on silloin tällöin päivän aikana havaittavissa. Mutta se hyvä on että kun päivä on ohi niin työtkin on ohi, eikä niitä enää tarvitse mietiskellä. Aina ei kaikki voi mennä nappiin (myöhästyy aikatauluista, kuormalava kaatuu,..), mutta kaikesta selviää.

      Jos ei oleta, että töihin mennään vain ajelemaan, istumaan kahvilla ja moikkailemaan vastaantulijoille, niin varmasti pärjää, oli mies tai nainen.

      • Outoo

        Tuo 5€ tunti palkka miksiköhän.Jota veikkasin ansioksi kertyvän.


    • Mies nimeltä hän

      Jos olet lesbo, lievästi ylipainoinen, omaat lyhyet hiukset ja olet "äijämäinen" niin miks ei?

      • tarvitset.

        Rekkamiehillä tuo palkka on pieni ja työajat mitä sattuu. On lähdettävä siine tienpäälle aamuyöstä, oli sitten räntäsade tai paukkupakkanen. Odoteltava kuormanpurkua tai lastausta aneemisissa tehdasalueilla aikataulun kusiessa taas kerran. Mene ihmeessä kuskiksi,tulee tutuksi grilliruoat ja hikiset baarit,joissa imet viikon vanhaa kahvia ja ajaessa manaat ripuloivaa vatsaasi.Kaukana on leffojen rekkamiehet suomalaisesta todellisuudesta.


      • ei taida
        tarvitset. kirjoitti:

        Rekkamiehillä tuo palkka on pieni ja työajat mitä sattuu. On lähdettävä siine tienpäälle aamuyöstä, oli sitten räntäsade tai paukkupakkanen. Odoteltava kuormanpurkua tai lastausta aneemisissa tehdasalueilla aikataulun kusiessa taas kerran. Mene ihmeessä kuskiksi,tulee tutuksi grilliruoat ja hikiset baarit,joissa imet viikon vanhaa kahvia ja ajaessa manaat ripuloivaa vatsaasi.Kaukana on leffojen rekkamiehet suomalaisesta todellisuudesta.

        "Mene ihmeessä kuskiksi,tulee tutuksi grilliruoat ja hikiset baarit,joissa imet viikon vanhaa kahvia ja ajaessa manaat ripuloivaa vatsaasi"

        kovin monen hikisen baarin pihaan rekka edes sopia, samoilla liikenneasemilla rekat käy kuin tavis henkilöautoilijatkin.


      • Heh heh hee

        kuten minä 50kiloinen pitkä tumma tukka keskimittainen nuori kaunis naisellinen nainen.. hyvin on pärjätty vaikkei lesboustaipumuksia olekaan. Eikä vapaa-ajalla kukaan arvaa rekan kuljettajaksi sitä saa aina kortti kädessä olla todistelemassa jos puheeksi tulee :)


      • 23
        tarvitset. kirjoitti:

        Rekkamiehillä tuo palkka on pieni ja työajat mitä sattuu. On lähdettävä siine tienpäälle aamuyöstä, oli sitten räntäsade tai paukkupakkanen. Odoteltava kuormanpurkua tai lastausta aneemisissa tehdasalueilla aikataulun kusiessa taas kerran. Mene ihmeessä kuskiksi,tulee tutuksi grilliruoat ja hikiset baarit,joissa imet viikon vanhaa kahvia ja ajaessa manaat ripuloivaa vatsaasi.Kaukana on leffojen rekkamiehet suomalaisesta todellisuudesta.

        Sekin vielä, kun työnantaja ei maksa odottelusta palkkaa...On käsketty satamaan a.p.ksi ja kuorman saakin vasta kahdeksan tunnin päästä!!! Mitäs sanot? Missä käyt pissillä tai syömässä? Romantiikka on kaukana.
        Nyt on viikonloppuinakin työhönkutsuja.Toisin sanoen vapaat jää minimiin. Rahaa tulee selkänahasta repien, vaikka peruspalkka onkin pieni. Erakkoluonne siihen sopii. Kaikkea on kokeiltava ilmeisesti. Onnea matkaan!
        Itse ajaisin taksia mieluummin, naisena siis.


      • Mätiänmissäasut:)
        Heh heh hee kirjoitti:

        kuten minä 50kiloinen pitkä tumma tukka keskimittainen nuori kaunis naisellinen nainen.. hyvin on pärjätty vaikkei lesboustaipumuksia olekaan. Eikä vapaa-ajalla kukaan arvaa rekan kuljettajaksi sitä saa aina kortti kädessä olla todistelemassa jos puheeksi tulee :)

        Ole Hämeenlinnan seudulta ja sellaisen P.H (nimi lyhennetty) omisteisen valkoisen scanian puikoissa joskus ollut..? Jos olet niin moikataan taas Tampereen terminaalissa joku päivä, kun sinne saavut taas..


      • nainenvaan2

        Minulla on mies, olen normaalin kokoinen, omistan vaaleat pitkät hiukset ja olen vähän äijä. Pärjään silti silti alalla, ekä ole mikään puukenkärahtari vaan teen itse kuormani ja toimitan ne myös perille :) että tänne vaan olit mknlä näköinen kokoinen tai oloinen :D


      • Iso Karju MIÄS
        nainenvaan2 kirjoitti:

        Minulla on mies, olen normaalin kokoinen, omistan vaaleat pitkät hiukset ja olen vähän äijä. Pärjään silti silti alalla, ekä ole mikään puukenkärahtari vaan teen itse kuormani ja toimitan ne myös perille :) että tänne vaan olit mknlä näköinen kokoinen tai oloinen :D

        Miten on tuon hygieenian hoidon laita? Tuleekos tussu huuhdeltua päivittäin vaiko niin kuin yleisesti naiskuskeilla, pari kertaa viikossa?


      • nainenvaan2
        Iso Karju MIÄS kirjoitti:

        Miten on tuon hygieenian hoidon laita? Tuleekos tussu huuhdeltua päivittäin vaiko niin kuin yleisesti naiskuskeilla, pari kertaa viikossa?

        Vähintään aina silloin käyn suihkuissa, kun yövyn esim abc asemilla, joissa siistit sos tilat. Jos ei pääse illalla pesulle, hoidan alapään hygienian kosteuspyyhkeillä.
        Miten useis sinä lihava mies peset perseesi??


    • ka
      • koska maksat palkat?

        terveisiä arille rovaniemelle !!!


    • jos olet

      valmis elämään sen asian kanssa että urasi aikana yksi tai useampikin tällää autonsa rekkasi keulaan päättääkseen elämänsä niin mikäs siinä. Kaikki kuskit ei pysty enää sen jälkeen nousemaan rekan kabiiniin.

      • No opitpahan haukkumaan kuin Suomenpystykorva noille amatööreille liikenteessä,siis hauskaa se on aina välistä.Mutta kyllä se rajakin jossain menee..Ja naurattaa puheet et kaikki naiskuskit olisvat piirakan perään..Höpöhöpö..Niin kauniita naiskuskeja aina liikenteessä näkee,ettei taho katse tiessä pysyä.. ;)


    • Eikkuli23

      Minä olen kuule kans miettiny samaa jo kauan. Veri vetää tienpäälle mutta rohkeus ei ole vielä riittäny lähteä ajaa korttia. Ja tilipussiki ei oikein anna periksi.
      Ja nyt näin perheellisenä naisena on miettiny miten kaikki saisi järjestettyä jos kuitenkin tulee jossain vaiheessa ajettua kortti ja lähdettyä tienpäälle.
      Naisethan on aika harvinaisia rekan ratin takana mutta toisaalta jos on hyvä ja tunnollinen kuski luulisi näin maalaisjärjellä ajateltuna että pääsis paremmin ajamaankin. Ja olishan se tietenki firmallekin vähän etua kun olisi nainenkin töissä. Ettei ainakaan saisi syrjivän firman mainetta. Tai ainaki näin minä ajattelen :)

      • mutta etenkin puolison kärsivällisyys vaikuttaa aika olennaisesti siihen, miten saa asiat hoidettua. Luulisin. Ja se, millaisia ajoja ajaa ja mihin vuorokaudenaikaan ja miten mahdolliset työvuorot/vuoronvaihdot menee ja millaisella liukumalla, eli onko heitto tyyliin vaikkapa 3h sinne tänne, vai kuljetaanko sitä kuin bussit (esim. hakeautot ajaa monesti melko säännöllistä tahtia) lähes ajallaan. Vai ajaako yksinään noin suunnilleen päiväaikaan.


    • elukkaihminen

      Itse ajelin montavuotta rekkaa työkseni, lasten myötä oli vaihdettava alaa. Nyt lasten ollessa isoja, ajatellut palaavansa tienpäälle takaisin. Nykyisin teillä liikkuu niin paljon erilaisia kuljetuksia, että varmasti löytyy sellainen työpaikka jossa ei tuota raskasta fyysistä osuutta ole. Kun työn ottaa työnä, ilman romanttisia kuvitelmia, niin, itse ainakin viihdyin pitkillä linjoilla, ja ulkomaanajossa. Toki venäjän jonot joskus tökki, mutta kulkeepa koko suku vieläkin villasukissa :) Tsemppiä sinulle.

    • rekkailijanainen

      Jos tosiaan kiinnostusta löytyy niin mikä ettei. Autolevana naisena voin kertoa että työ on pääasiassa mukavaa mutta raskasta. Ajan keskisuuressa kuljetusyrityksessä jossa muut työkaverini ovat miehiä, kuljetamme pääasiassa elintarvikkeita. Kauppoihin tavaran vienti ei ole kovin raskasta, paitsi talvisaikaan jos lunta tupruttaa öiseen aikaan paljon tällöin rullakoita on todella raskasta vetää hangessa. Pienempiin marketteihin on hankala viedä tavaraa koska tilat on ahtaita, terminaalilla lastatessa täytyy tietää paikat joihin mahtuu vain nupilla. Tällöin kärri pitää jättää tienvarteen joka taas vie aikaa. Aikataulut ovat tiukkoja ja se kiristää hermoja. Jos on paljon kaljan vientiä kapakoihin niin pöntöt ovat raskaita, vaikka onkin työntökärrit on hankalaa taistella niiden kanssa esim. portaissa, kaikissa pikkupaikoissa kun ei ole hissiä tms. Sitten on tämä inhottavin asia, eli vessojen puute, purkupaikoilla ei yleensä ole wc-tiloja niin että ne olisivat kuljettajan käytettävissä. Yöaikaan ja etenkin talvella aika nakertava asia, ainakin täällä keskisuomessa jossa ei kauheasti ole 24h auki olevia huoltoasemia, tai ne eivät satu kohdalle reittiä suunnitellessa. Joku jo mainitsi tuon teollisuus alueilla odottelun, se on kyllä hanurista, etenkin talvisaikaan kun on kylmä. Vaikka kalusto on suht uutta mikä on käytössä meilläkin, niin etenkin ivecoissa on pirun kylmä talvella, etenkin tänä talvena on ollu paljon ongelmia niiden kanssa.. kun webasto ei toimi ja pakkasta on lähemmäs -30c niin kyllä sitä silloin toivoisi olevansa jossain muualla kuin rekankopissa. Tietysti noin kovilla pakkasilla on isompi mahdollisuus muihinkin teknisiin ongelmiin kalustossa, ja silloin apua saa odotella jos ei itse osaa/pysty mitään tekemään. Renkaitakin puhkeilee ajoittain, ja iso apu on siitä että itse osaa vaihtaa uuden tilalle, tai muuten taas joutuu pitkän tovin odottamaan. Kylmillä ilmoilla vaan ei meinaa työkalut kädessä pysyä ja sauna on pitänyt lämmittää heti kun on kotiin päässyt. Työpäivät on yleensä tosi pitkiä 12-18 tuntiin ainakin tässä jakoliikenne hommassa, ja jos tulee ongelmia niin menee pidempään. Vuoroja on 3-4 viikossa, riipuen tietysti siitä paljonko on ukkoja töissä, "sairaslomat" on aika yleisiä tällä alalla joten lyhyelläkin varoitusajalla on oltava valmis lähtemään töihin tuuraamaan. Paras tietysti on ottaa "suojakännit" vapaapäivänä niin ei tarvitse töihin lähteä. Tämä työ tuntuu kyllä joskus todella raskaalta ja se syö sosiaalisia suhteita koska aina on töissä ja kun on vapaalla ei jaksa oikein mitään tehdä päivisin kun rytmi on sekaisin. Mutta kauniit kesäyöt tienpäällä ovat ihania, vielä kun ottaa poikakaverin matkaan mukaan niin voi taukopaikalla hyödyntää kopin punkkaa.. ;P
      Kyllä tämä työ vaatii niin mieheltä kuin naiseltakin jonkinlaista kutsumusta, pelkän rahan takia tätä hommaa ei kannata tehdä ainakaan toisen renkinä. Jos kielitaitoa riittää niin suosittelen jenkkeihin lähtemistä, maisemat ovat upeita, kalusto vielä upeampaa.. parempi palkka, matkat ajetaan kahteen pekkaan, ei lastaus/purkuhommia, paremmat lomaedut ja pääasiassa hyvä sää! Mahdollisuus myös ajaa pelkästään suomalaisten kanssa.. käy katsomassa www.usvaaputkeen.com tutun ylläpitämät sivustot amerikkalaisesta rekkahommasta.. :-)

      • Mikki81

        Millä ilveellä lasket palkan paremmaksi, ja työ- ja lomaedut jenkeissä paremmaksi, kuin suomessa?

        A) Kaikki EIVÄT aja tiiminä, Company solo driver-paikkoja on rajattomasti vapaina, ja tiiminä ajaessa ajokaverina on joku tuntematon, mikäli sulla ei ole kaveria omasta takaa mukana.

        B) palkka on mailiperusteinen, ajamisesta tulee palkka, jotkut muut työt tuo mukanaan pientä lisää kertakorvauksena tai joskus peräti tuntihommana. Jos lasketaan, et peruspalkka on 32-37usadollaricenttiä/maili, muutettuna kilometreiksi se tekee 20-23usadollaricenttiä/km, ja edelleen muutettuna eurocenteiksi/km => 14,995 - 17,224 eurocenttiä/km. 14-17c/km!!!
        JOPA PALJON PARJATTU MB-TRANS MAKSAA PAREMMIN! ( jos vain muistaa maksaa...:D )
        Päivärahoja ei ole, daily allowance maksetaan, jos tulee kohtuuttomasti venttaa, mut sekin vain paremmissa taloissa.

        C) Tarvitset työ- ja oleskeluluvan (lue:viisumi/green card), jonka hakemiseen tarvitset "suosittelijan", joka tarjoaa sulle työpaikan, ja varmistaa täten, ettet tule ns. sossupummiksi ja usan veronmaksajien elätiksi, ja aloittaa hakuprosessin, johon sun pitää toimittaa todistuksia ammattitaidosta, terveydestä jne.jne...
        Käytännössä muuten et viisumia saa.

        D) Mä en tiedä yhtään ulkomaata, jossa sais tehdä töitä vain suomalaisten kans.
        Ajaminen ehkä onnistuu, jos menet laittamaan usvaa putkeen Heikin ja Rickyn kans, etkä aja sit muille ollenkaan. ( Pieneksi käy piirit hyvin äkkiä jopa jenkeissä... ) Tai ehkä Juuson kans, silloin kun Juuso sattuu sielläpäin olemaan.

        E) Maisemat on kyllä upeat. Tosin upeita maisemia löytyy manner-euroopastakin.

        F) Noi komiat ja vielä komiammat vehkeet vaatii "hiukan" ammattitaitoa, "hiukan" koulutusta, ja pirusti rohkeutta ja maalaisjärkeä, että osaat käyttää niitä oikein. Vaihteistosta aina jaksavat jauhaa, kun ne on synkronoimattomia, mut jos joku pystyy ajamaan keski-suomessa -30'c pakkasilla Ivecoa, niin eiköhän se saa Fullerinkin taipumaan tahtoonsa.

        G) On ne maisemat kyllä upeat. Omia suosikkejani on ehdottomasti Hooters-baarit, ja tarjoilijoiden Grand-canyonit.

        Mutta,

        Kyl se vaan on komiaa ajaa ihan oikiata rekkaa.


      • rekkailijamies

        Mahtaisikohan sieltä rekkailijanaisen näppäimistöltä löytyä vielä sitä enter-nappulaa? Siis ihan asiallisesti vain huomauttaen, tekstihän oli ihan asiaa, mutta koitas lukea ite tota tekstiä.

        Turvallisia kilometrejä ;)


      • toinennaine

        "Työpäivät on yleensä tosi pitkiä 12-18 tuntiin"

        Työpäivä ei saa olla15 tuntia pidempi...


      • Rahtarimyöskin

        Mun pomoni ei sitä tiedä eikä kyllä kuskitkaan. Ei autoa voi keskelle risteystä jättää. Sori mun työ päiväni loppui että aamulla nähdään ja hyppäät taksiin ja kotiisi. Ja pomosi soittaa sulle huutaa kuin hinaaja ja lopuksi antaa kenkää kusi päälle.


    • selän takana naureskeluun ja perättömiin juttuihin voi olla viisasta varautua. Miehet saa kokea täysin samaa, paitti tuota sukupuolirasismia. Sen verran paljon on ns. punaniskaidiootteja alalle änkeytynyt, monet heistähän kun on niitä kaikkien alojen asiantuntijoita joille itselleen ei ikinä mitään tapahdu, vahinkoja etenkään, ja jos joskus (eli melko usein) tapahtuukin, niin aina on ollut äärimmäisen vaikea tilanne ja lieventäviä asianhaaroja nousuveden korkeudesta ja tähtien asennoista lähtien.

      Mutta mikäli olet silleen terveellä tavalla edes vähän kovanahkainen ja välinpitämätön tuollaiselle, ja osaat laskea jutut, mikäli niitä kuulet tai havaitset puhuttavan, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niin eikun vain. Ja on alalla paljon (ehkä pääosa kuitenkin) sellaisiakin ei-vittumaisia luonteita, niin nuorissa kuin vanhemmissakin, jotka ei niin ole sorsimassa uusia tulokkaita eikä naisia.

      Työn saamisesta, niin voi löytyä hyvällä tuurilla hetikin, tai voi mennä pitempäänkin. Eikä välttämättä ole kiinni sukupuolesta, vaan siitä, mikä asenne autoilijalla on harjoittelijoihin. Toki naisten kohdalla se sukupuolikin voi näytellä omaa osaansa.

      Työn sitovuudesta ja vaikutuksista siviilielämään en sano mitään, kenellä vaikuttaa enemmän ja kenellä vähemmän. Onhan se omasta päästäkin kiinni.

      Että niin. Ajaahan monet muutkin naiset, niin mikset sinäkin? Kokeilee ainakin, ei se mielenkiinto muuten taida hävitä.

    • _Rebecca_

      Jos sinulla on kuvitelma, että istut peililasit päässä ja ns. puukengät jaloissa ja vain ajat ja ajat, niin voinet silloin unohtaa koko homman. Etenkin jos saa vielä ajettavakseen paskan auton joka leviää tien poskeen vähän väliä, niin ei ole hurraamista. Harva loppujen lopuksi pääsee ajamaan viimeisen päälle olevaa Scaniaa (Volvo kun oli tehty nääs, niistä Scanian lastuista vaan) ja sen, kun istuu ja ajaa. Suurimmassa osassa hommaa saa raataa niska limassa ja palkka on, mitä on. Kelloa saa kyttää, että ehtiikö nyt sitten sinne ja tänne ja vielä sinnekin. Muut vielä yöllä nukkuvat, kun itse saa herää noin 2- 3-4 aikaan ja lähteä baanalle. Ei mukavaa, kun sattuu liukas talvinen pyrykeli. Eli tuohan on yhtä juhlaa, kokeile vaan niin näet.

      Terveisin, Ex-rekkanainen ja rekakkuskin vaimo.

      • _Rebecca_

        ...tuo kiijotusvilhe tuossa yllä :)


      • Leidilyydia

        Palkka ei voi olla sama kuin äijillä jotka ovat painaneet 10-vuotta ratin takana. Ajaminen on kutsumusammatti,johon lähdetään heti kun perhe antaa siihen vapaata ja tiellä asutaan ei se ole sitä että rahan takia tehdään vaan että saat palvella asiakkaita. Oli se auto Volvo,Scania,Iveco,Rellu tai mikä muu tahansa kaikki hajoavat jossain vaiheessa ja siinä vaiheessa kuski ottaa puhelimen kauniiseen kätöseen ja soittaa korjaamolle ja sen jälkeen asiakkaalle. Mikä helvetti siinä on että tekee sitä mitä tahansa niin aina vingutaan????


    • siruna

      naisia nimenomaan rekkakuskeiksi. Teidän erään pitkäaikais työttömän kouluttautuneen
      vaarallisten nesteiden kuljettajaksi. Lopulta muutti asuun tehtaan kupeelle jotta oli pian saatavana rekan kanssa liikenteeseen. Hyvin on jo muutama vuosi kulunut jopa keskieurooppa on tullu tutuksi. Nykyajan reket on niin automatisoitu ettei niitä tarvi kuin rattia pyöritellä ,että pysyy paanalla. Rohkeasti vaan rekan hyttiin!

      • 10

        Tiedoksi sitten vaarallisten aineiden kuskeille; heillä ja viljelijöillä on riski sairastua myeloomaan, luuydinsyöpään. Ne on TODELLA VAARALLISIA. Se tieto on sairaalasta, miehen sairastuttua siihen.
        Huolellinen suojautuminen on viisautta. Käyttäisin kaasunaamariakin säiliön puhdistamisessa.
        Väsymys ja lopulta selkäkivut nikamien romahtaessa kertovat surullista kieltään. Jos osaisi epäillä, niin lasko eli senkka on aiemmin koholla. Igg arvo kertoo taudin. Vaatikaa niiden tutkimista.


    • rose18

      ei sovi raskas työ se on enemmän kehon rakenteesta kuin sukupuolesta.
      nainen saa nopeammin selänkipeeksi ja pian potkut jos ei kestä fyysisesti.

    • kuorma-auto

      Hei, en tiedä onko sillä väliä ajaako nainen rekkaa tai kuorma-autoa. Itse kuorma-autoa ajaessa olen kokenut miespuolisten seuraavan ajotaitoani, esim. pakittaessa tms. lastia purkaessa. On tultu huomauttelemaan tyyliin sunnuntain hesari oli väliä vain autooni, tai kuinka noin pieni nainen voi ajaa isoa autoa. Eli positiivinen asenne mukaan ja eikun ajamaan.

    • Skata.

      Nykyisillä autoilla ajaa kaikki yhtä hyvin ja jos mulla olis kuljetusliike, niin mulla ei olisi ainoastaan naisia töissä kuskeina.Naiset huolehtii autosta paremmin,on kohteliaampia asiakkaille ja ei turhia rutise.Mutta kun on vielä suurin osa pomoista miehiä,niin kun mäkin,mutta ne ei uskalla palkata naisia.Ne palkkaa jonkun pojanpalikan joka luulee että kun on firman nimi kapellissa,voi ajaa miten vaan ja näytellä keskisormea muille.Älä sure HANSU 6767 .Maailma muuttuu.

    • honka ukko

      Jos homma kiinnostaa, mene ihmeessä rekkakuskiksi. Meneene naisetkin muusikkoona pitkin suomen maata. Koulutus ja kokemus, perinne jne.. . Trukit lastaa ja purkaa , kunhan vaan jaksat ajaa?

    • Gap

      Itse noin vuoden verran ajaneena, kokemukset olleet suurimmalta osin vain positiivisia. Tehtailla, joissa käyn päivittäin, vastaanotto on ollut mitä parhain. Ehkä piristän kovin miesvaltaista työilmapiiriä sopivasti:) Ainakaan minkäänlaista halveksuntaa tai vähättelyä en ole vielä havainnut.

      Oma työni ei edellytä kuorman tekemistä /purkamista konkreettisesti itse, vaan sen tekevät tehtaiden omat työntekijät, mutta olen toki avussa koko ajan. Onhan se melkoista hyppimistä kuorman päälle ja taas alas, mutta ei mitään ylivoimaista ponnistelua.
      Teen päivätyötä eli siinä mielessä pääsen aika "kevyellä" työllä.

      Omasta mielestäni olen hoitanut työni ok enkä ole jäänyt mieskuskien varjoon työnsuorittamisessa.
      Ainoa heikkous mikä tosin saattaa olla kyllä joillain miehilläkin, on tekniikan huono tuntemus, korjaukset ym. fixaukset eivät välttämäti onnistu:)

      Tietysti riippuu täysin ajon luonteesta miten fyysistä työ on. Mulla kävi tuuri:)

    • ex-sairaanhoitaja

      Hei. Olet emansipoitumisen jäljillä. Lähde tielle, joka kutsuu sinua, välittämättä siitä, minkä
      sukupuolen edustaja on sitä työtä pääsääntöisesti tehnyt. Olen itse kutsumuksesta tehnyt
      sairaanhoitajan töitä 20 vuotta, mutta kouluttauduin kuorma-autonkuljettajaksi siksi,
      koska huomasin, että kutsumukseni työhön oli mahdollisuus hyväksikäyttöön eli
      työnantaja vähensi 11 tunnin yövuoron kahdesta vaivaisesta hoitajasta yhteen ja
      puolikkaaseen hoitajaan työntekijöitä niin, että fyysinen ja henkinen työturvallisuus
      vaarantuivat. Nyt ajan kuorma-autoa päivätyönä, entisen kolmivuorotyön sijaan, ja
      keskituntiansioni ovat paremmat, saan syödä lounaani rauhassa ilman potilaiden kellonsoittoja
      tai samassa tilassa olevaa opiskelija-arviointia tai omaisten läsnäoloa tai tekemättömien töiden
      muistitaakkaa, joka on ympäri vuorokauden päässä estäen nukkumasta jne.
      Nyt minulla on stressitön työ, jota teen kutsumuksella, sillä samalla kutsumuksella,
      joka oli sairaanhoitajan työssä eli asiakaspalvelua, erilaisilla välineillä vaan.
      Vielä ainakin viisi vuotta sitten minun oli omasta mielestäni ennakkoluulojeni vuoksi
      vaikea saada työpaikkaa sen vuoksi, että olin yli 40 -vuotias ja nainen.
      Sanoisin, että sukupuoli voi olla joko esteenä että myös eduksi työpaikan saamiseksi.
      Valitettavsti. Minun kohdallani olisi työpaikka jäänyt saamatta, koska torjuin miesesimiehen lähentelyn,
      mutta kyseisen henkilön lomallaollessa toiset ihmiset päättivät asiasta. Tarinaa ei tarkkaan ole minulle
      kerrottu, mutta vakinaiseksi kuitenkin pääsin.
      Pitkiä keikkoja en ole kuorma-autolla tehnyt, mutta tällä kokemuksella voin sanoa, että
      rankkaa työtä on. Ja itse pitää huolehtia omasta kunnosta ja siitä, mikä on kohtuullista.

    • Että näin

      Hei heitä hetkex mieli vapaal ja kerron mitä 10 vuoden kokemus mulle on tuonut. Mä lähdin homman vähän vahingos ja opin kantapään kautta mitä se on. Rakastuin työhön ja monta vuotta sain kuulla et tyttöjen kuuluu men sihteeriopistoon ei ratin taa. En ottanut opiksi vaan jatkoin työtä mikä vei ajan, elämän ja minut.Paljon paskaa niskaan tuli mutta edelleen jatkoin kun tiesin mitä halusin ja osasin.Enkä kadu päivääkään vaikka mitä satoi niskaan, yleensä sitä itseään.
      Aloitin tuhatluvun vaihteessa ja kyykytettiin sillon täysil, simputettiin jos armeijatermejä lainataan. Välillä halusin luovuttaa mutta hey, perix ei anneta, suomalainen luonne. Päivistä loppui tunnit, kiire paino niskaan ja nivelet sano et ny loppu ja pää räjähti lukemattomia kertoja! Mut veri vei, halu oli kovempi ku järki. Riippuu hommasta mitä tekee, voi olla fyysisesti ja henkisestikkin helppoa ,mut paskanjauhantaan saa varautua. Hakata aamuyöstä horteisia jarruja auki, tapella pressujen kanssa keskellä maantietä, vaihtaa renkaita ojassa, korjata jarruja metsätiellä, ja jos eurooppaan haluu niin, osata viittoa niin pal et keskellä valkovenäjää kysyä pellolla tietä ja odottaa 7 päivää et kuorma ilmaantuu tehtaalle,olla insinööri ja aasi samassa paketissa. Mutta kaikki tämä ei selviä ennenkuin kokeilet.
      Tsemppia ja usko vaan että pidä peukkuja, tätösiä tarvitaan!

    • Ukkeli3000

      no naispuolinen kamuni on rekkakuski.ainahan sillä hommia on piisannu...

    • Vilmina

      kun itse kävin koulutuksen rekan rattiin. Olin kurssini ainoa likka ja loistavasti minut otettiin vastaan jo siellä ja niin töissäkin. Tuosta on nyt reilut 10v aikaa tuskin asiat on sen koommin muuttuneet :)

      Töissä olen saanut melko pienenä ja hentona naisena kyllä kuulla päivittäin mutta yleensä kommentit on olleet hyväntahtoisia ja moni tunkee auttavia käsiään vaikka kieltäydyn ja sanon pärjääväni. Kappaletavara-ajossa olen touhunnut vaikka moni sitä usein epäilee ettei pieni ja hento voi pärjätä.. blablablaa. Ihan se on itsestä kiinni se pärjääminen.

      Sattuuhan niitä idioottejakin tien päälle joille nainen ratissa on ongelma. Joskus käy niin että jos useasti tapaa niistä saakin ystäviä kun osaa sanansa haukkutilanteessa valita.. joskus vaan päästää toisesta korvasta ulos samantien rumat kommentit. Kyllähän siellä saa sietää kaikenlaista huulen heittoa mutta huumorilla on menty ja hyvin pärjätty. Tiukkapipo on turha alkaa olemaan..

      Onnea vaan uravalinnalle! Töitä tekijöille riittää ja kun osaa olla itsevarma sopivalla tavalla töitäkin saa. En itse ole törmännyt vielä siihen että joku ei töihin ottaisi naiskuljettajaa. Emmä nyt tiedä onko se mulle ollu kutsumus tai toivottu elämäntapa mutta viihtynyt olen.. tosiaan kun en voi kuvitellakaan itseäni vaippoja vanhuksille vaihtamaan. Nostan hattua niille jotka taas siihen pystyy..

    • Kuorma-autohommat aloitin -96, jo tuolloin sain kuulla, että mitä tuollainen tytönhuitukka kuorma-auton ratissa tekee, ja ikää oli kuitenkin jo 27 vuotta...

      2000-luvun alussa kävin rekkakurssin ja meidän kurssillamme oli peräti neljä naista.

      Heti kurssin jälkeen pääsin töihin samaan firmaan, jossa tein kurssiaikaisen työharjoittelun. Siellä meni kuusi vuotta. Ajettiin kaikkea mahdollista mitä avovehkeillä vain voi ajaa, erikoiskuljetuksiakin aika paljon. Viikot asuin autossa, eli käytännössä töihin lähdettiin sunnuntaina tai maanantaiaamuna ja kotiin pääsi perjantaina tai lauantaiaamuna. Joskus saattoi käydä että keskellä viikkoa pääsi käymään yön kotona tai sitten vain kotipaikkakunnalla kuormanvaihdolla. Joskus saattoi olla jopa vapaapäivä keskellä viikkoa, joka kyllä käytännössä saattoi mennä huoltoa tehden. Vanhemmat ajokkini nimittäin huolsin itse, öljynvaihdot, sähköhommia jne pikkujuttuja.

      Seuraavakin työpaikka oli autossa asumista se viikko kerrallaan, eli oikeastaan "päivätyöstä" rekkahommissa minulla ei ole mitään kokemusta.

      Tällähetkellä valitettavasti olen työttömänä, ja tuntuu aika mahdottomalta töitä saadakaan kun on lama ja itse on nainen. Toki paljon on miehiäkin työttömänä mutta silti...

      Paskanpuhumiseen ja aliarvioimiseen saat tottua. Samoin siihen, että aika herkästi löytyy yleisöä kun peruuttelet jonnekin laituriin. Jos töppäät, saat kuulla siitä aika kauan tyyliin: " Ei ne nuo naiset osaa". Kun mies töppää, niin "tekevälle sattuu". Kun soitat asiakkaalle, että olen tuomassa teille sitä ja tätä, asiakas vastaa, että "sano sille kuskille..." Selitä siinä sitten että MINÄ olen se kuski. Usein kyllä sanoinkin että minäpä kerron sille kuskille, ja odotin millainen ilme asiakkaalla on kun se puhelu ei tullutkaan juitsarin toimistosta.
      Näistä väärinkäsityksistä minulla olisi tarina jos toinenkin kerrottavana :D

      • liftaritar

        ...ole vieläkään,mutta olin joskus apumiehenä serkkupojalle.
        Tehtiin nyyttikeikkaa Pohjanmaalle muunmuassa. Siinä raskainta oli tuo lastin purku,se kun tapahtui käsitöinä ainakin osittain. Mm AIV-rehuliuospönttöjä sai käsin nostella kaupan seinustalle. Tiesi tehneensä kun sai lopulta lavan tyhjäksi.
        Homma saattoi myös olla varsin haisevaa; Haettiin Vaasan kalasatamasta paaleiksi jäädytettyjä kalanperkeitä ja kuskattiin suoraan minkkitarhoille ja joskus kun lasti alkoi pinnasta sulaa niin hajut oli sen mukaiset.
        Mutta matkanteosta tykkäsin todella paljon. Oli nautittavaa kun maisema vaihtui vaikka väsy joskus painoikin.
        Siihen aikaan ei ollut niin tarkaa ajoajoista,vaan painettiin välillä ympäripyöreitä päiviä.

        Ja kun en ollut serkulla hommissa ja piti päästä jonnekkin pidemmälle niin nopsasti tienposkeen ja peukalo pystyyn.
        Kerran lähti kaverit henkilöautolla Viitasaarelta Turenkiin ja minä liftillä pari tuntia myöhemmin perässä.
        Olin ennemmin perillä!
        Rekolla pääsi lifttaten nopeasti,tuollakin reissulla vain kaksi rekkaa ja olin perillä...
        Mutta nää on jo muita tarinoita!

        Tottakai nainen voi ajaa rekkaa,meitähän kehutaan tarkasta työstä ja huolellisuudesta.
        Ei muuta ku tuumasta toimeen


      • Jormaliisaheikki
        liftaritar kirjoitti:

        ...ole vieläkään,mutta olin joskus apumiehenä serkkupojalle.
        Tehtiin nyyttikeikkaa Pohjanmaalle muunmuassa. Siinä raskainta oli tuo lastin purku,se kun tapahtui käsitöinä ainakin osittain. Mm AIV-rehuliuospönttöjä sai käsin nostella kaupan seinustalle. Tiesi tehneensä kun sai lopulta lavan tyhjäksi.
        Homma saattoi myös olla varsin haisevaa; Haettiin Vaasan kalasatamasta paaleiksi jäädytettyjä kalanperkeitä ja kuskattiin suoraan minkkitarhoille ja joskus kun lasti alkoi pinnasta sulaa niin hajut oli sen mukaiset.
        Mutta matkanteosta tykkäsin todella paljon. Oli nautittavaa kun maisema vaihtui vaikka väsy joskus painoikin.
        Siihen aikaan ei ollut niin tarkaa ajoajoista,vaan painettiin välillä ympäripyöreitä päiviä.

        Ja kun en ollut serkulla hommissa ja piti päästä jonnekkin pidemmälle niin nopsasti tienposkeen ja peukalo pystyyn.
        Kerran lähti kaverit henkilöautolla Viitasaarelta Turenkiin ja minä liftillä pari tuntia myöhemmin perässä.
        Olin ennemmin perillä!
        Rekolla pääsi lifttaten nopeasti,tuollakin reissulla vain kaksi rekkaa ja olin perillä...
        Mutta nää on jo muita tarinoita!

        Tottakai nainen voi ajaa rekkaa,meitähän kehutaan tarkasta työstä ja huolellisuudesta.
        Ei muuta ku tuumasta toimeen

        Autoa työkseen ajava nainen kelpaa lämmittämään sänkyä, muttei ole missään nimessä vaimoainesta. Naisille naisten työt ja miehille...


      • Eiku vaan alalle!

        tuuttaat täysperävaunun kerralla laituriin mielellään vielä pimeän nurkan taa niin sulla onkin sit miehiä kaveeraamassa heti. Omassa firmassani nuppikuskimiehille iski vimma ajaa perävaunukortti kun kuulin selkäni takana puhuttaneen että heitä hieman jurppii kun pikkuplikka laittaa yhistelmän laituriin kerralla ja he ei viitsi edes harjoitella enää jos minä oon työvuorossa. Tämä ajojärjestelijältä kuultua :) Sittenhän ne niitä kortteja ajoi sinä syksynä aika moni. Eikä siinä mitään kavereitahan ne mulle oli joka jannu mutta ihan kaikkee nekään ei uskaltaneet minun kuullen kertoa :) Vielä nyt vuosia sen jälkeen kun niistä hommista toiseen firmaan vaihdoin olen kuullut miesten puhuneen minusta pelkkää hyvää kylillä vaikka töissä musta tuntui jotkut äijät kattoi pitkin nenän vartta..

        Elikkäs ihan jees. Ns. päivätyöt noissa hommissa on yleensä 12-15 tuntisia päiviä mutta niistä saa sitten vapaapäiviäkin ainakin joka toinen viikko kun tulee muuten tunteja liikaa. Näin siis firmassa jossa on hankala hirveesti ylityötunteja tehä. Sopii se naiselle jos ei oo mikään herkkä himpula ja pillittää joka asiasta. 'Ei tarvii olla "kova jätkä" eikä lebakko, si sitä autoa ajeta eikä tavaraa siirreellä sillä vehkeellä mikä miehillä on mutta naisilla ei :) Meidän firmassa naiset saa usein kiitosta siitä että ajovehkeet pysyy ehjänä kun se käpy ei pala niin helposti jos ei ihan mee niin ku haluais joku asia.. toisin siis ku miehillä.


      • Huvittavaoot
        Jormaliisaheikki kirjoitti:

        Autoa työkseen ajava nainen kelpaa lämmittämään sänkyä, muttei ole missään nimessä vaimoainesta. Naisille naisten työt ja miehille...

        Haha :D


    • "Hanaaa"

      Anna mennä vaan ja näytä miehille ! Kyllä nainenkin osaa ja pystyy ! Sinulla helppo sinäänsä, koska teitä
      maanteiden "prinsessoja" on jo paljon ! Sinulla on oikea asenne, työ kun työ kunhan se vaan hoidetaan
      kunnolla. Minä tiedän ,että miesten asenteet on muuttuneet, tässä vuosien varrella. Kun työantajatkin
      ovat huomanneet,että naiset ovat tunnollisempia.. työntekijöitä .Jaksaa painaa pitkää päivää !!!
      Minulla oli tosi kankea alku, kun aloitin jo 30v.sitten. silloin olin "IHME" teillä:)
      Tosin siitä oli silloin, jotain hyötyäkin, kun rengas paukahti keskellä yötä ja tulipalo pakkasessa. Kyllä Rekkamies pysähtyi ja auttoi !!! Minusta tuntuu ,ettei enää ole näitä sukupuoli eroja niin paljon ole.
      Rekkamiehille KIITOS olette hienoa porukkaa. Kahvit tarjoaisin, vaan "perskeles" eläke ei riitä :(
      Jaksamisia teille työssä oleville ja työhön tuleville ! !!
      Tämä työ on "kutsumus" jos sinua heti alkaa "hatuttaa".....mene pois :-)) Vaatii tietynlaista "hulluutta""hanaa"

      • Rekkakuski2

        Jos kiinnostus ei ole hetken huumaa, niin kurssille vaan. Riittävän ajotaidon ja muut työ vaatimat asiat oppii käytännöllisesti katsoen ihan kuka vaan, jolla riittää tarpeeksi motivaatiota niitä opetella. Työn saaminen ei nykyään ole enää sukupuolesta kiinni vaan omista taidoista tai siitä, että osoittautuu oppimiskykyiseksi. Jos työn saanti olisi sukupuolesta kiinni, ei tässä maassa yhtään naiskuskia olisi...

        Epäsäännöllisiin työaikoihi kannattaa varautua, vaikka ei suht säännöllisen työajankaan omaavaa paikkaa mahdotota ole saada. Kuten sanottua, hetken huumassa tälle alalle ei kannata hakeutua, mutta jos kiinnostus on pitkäaikaista, niin tänne vaan, ajamatonta tavaraa kyllä riittää.


    • Moikka olen tulossa konkreettisesti alalle ja ajamaan "nuppi autoa" c- kortillisena. Mutta mitä tuohon kysymykseen tulee, niin tervetuloa vaan alalle. Samallalailla se auto pyörii naisen kuin miehenkin hanskassa ja tuleehan sitä vähän pirteyttä ja silmän ruokaa tähän mies valtaiseen ammatti kuntaan.

    • Manne.

      akka ratissa heh mikä VITSI!

      • Mökin Masa

        Miksi välttämättä rekkaa ajamaan? Bussikuskejahan tarvitaan (muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla) ja mitä mie oon ollut kyydissä (ja aika paljon olen ollut) naiset on ollet enenpi palveluhenkisiä. Nostavat kassin kyytiin mukisematta, kuuluuhan se toki lipun hintaan. Ainakin bussikuski on palveluammatti, kaikki naamat (asiakkaat) ei tietty miellytä, mutta työn kuvaan kuuluu muidenkin kuin ystävien kuljetus.


      • Rattimattikatti
        Mökin Masa kirjoitti:

        Miksi välttämättä rekkaa ajamaan? Bussikuskejahan tarvitaan (muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla) ja mitä mie oon ollut kyydissä (ja aika paljon olen ollut) naiset on ollet enenpi palveluhenkisiä. Nostavat kassin kyytiin mukisematta, kuuluuhan se toki lipun hintaan. Ainakin bussikuski on palveluammatti, kaikki naamat (asiakkaat) ei tietty miellytä, mutta työn kuvaan kuuluu muidenkin kuin ystävien kuljetus.

        Lopettakaa jo sukupuolesta jauhaminen sopiiko vai eikö sovi alalle. Eikö tuo ole kivikautista asennetta miettiä voiko nainen ajaa autoa?


      • rekkapelle Jr
        Rattimattikatti kirjoitti:

        Lopettakaa jo sukupuolesta jauhaminen sopiiko vai eikö sovi alalle. Eikö tuo ole kivikautista asennetta miettiä voiko nainen ajaa autoa?

        voin toteuttaa haaveeni.
        Joku tuola aiemmin kirjotti, että pitäis olla lesbo, lyhyt tukka tai ylipainoinen??
        Mites kun en oo ylipainoinen, on vaalee pitkä tukka ja en lihavakaan oo...eli en siis sovi alalle?? :)
        Haaveammattina ollut nuo ajohommat niin kauan kun muistan.
        Tai visiin siitä hekestä, kun ekan kerran pääsin faijan kyytiin :)


    • tiuku892

      Tervetuloa alalle! Itse naisena aloitin opinnot ilman mitään kokemusta aikuiskoulutuksen kautta. Sitä kautta ammattipätevyys ja CE kortti hyvinkin edullisesti.
      Työssäoppimispaikalta ensimmäinen 'työkokemus' ja talossa minut otettiin erittäin hyvin vastaan. Asiakkaat ja muut työpaikkani ulkopuoliset kuljettajat ovat suhtautuneet positiivisin mielin minuun. Kannustavia kommentteja on tullut paljon ja osalle olen aiheuttanut kummastusta pienen kokoni vuoksi.Oma asenne riippuu pitkälti myös muiden asenteesta sinua kohtaan!
      Minua on neuvottu ja opastettu riittävästi työpaikallani ja yllätyin itse siitä kuinka ulkopuolisetkin kuljettajat neuvovat ja opastavat.He ymmärtävät sen, että jostain on alotettava.

    • jk901

      Eilen yhtä naikkosta yritin jeesata kun ei raukka saanut kärriä kytkettyä... Kysyin"eikö osu" ja tarjouduin kattomaan että menee...Hyppäs puikoista kysymään "onks sul joku ongelma!!??" eli perinteinen miestenvihaaja.Toivottavasti itse et ole kiukuttelija?

    • akka ratissa

      ite opiskelen puutavara-auton kuljettajaksi ja hyvin olen pärjännyt vaikka apua ei aina ole ollut. kiinni ollaan oltu, eiku kettinkejä laittamaan ja meneehän ne sinne ja vieläpä rivakammin ku monella miehellä. kuormat teen ite ja viikonlopputöissä teen 14 h päivää. tätä pitää rakastaa että tätä jaksaa. en oo paksu enkä lesbo enkä lyhythiuksinen, enkä varsinkaan miestenvihaaja. aisaan ja nostuuriin peruutan ite ja aina on osunu. renkaat jaksan vaihtaa. oon melko pieni nainen enkämikään bodarikaan ole. salilla en käy enkä muutenkaan treenaa. ne jotka vähättelee ettei nainen jaksa nii ei oo nähny niitä tiukkoja paikkoja että miten me niistä selvitään.

      • Selvempää tekstiä

        Olisi helpompaa lukea kirjoituksiasi jos käyttäisit isoja alkukirjaimia lauseiden alussa. Se on ensimmäisellä luokalla opetettu perusjuttu.


      • Bete

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe