RIstiriipuntaa

ostanko maasturin

Tuli vastaan tilanne, että citymaasturi jäi kahden pyörän varaan: oikea eturengas oli ilmassa ja vasen takarengas tyhjän päällä ojassa. Siitä ei sitten noustu ilman vetoapua.

Kertokaapa te, joilla on kokemusta maastureista, joissa napalukot ym hienoudet että pääseekö sellaisella liikkeelle tuollaisesta tilanteesta?

Ja ei sitten mitään teinipoikien kuvitelmia miten asia olisi vaan kokemuksia, jos joku on oikeasti ollut tuollaisessa tilanteessa!

24

3625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      pääsee jos on lukko edessä tai takana.

    • Jeepman

      Sen enempiä kommentoimatta ns. katumaastureissakin on eroja...osa selviää kyseisestä tilanteesta ja osa ei. Autoissa on eroja kuten viineissä ;)

      • asioilla on eroja

        Googlaa lukkoperä tai tasauspyörästön lukko.. ei suinkaan o sama asia kuin napalukko...


      • Jeepman
        asioilla on eroja kirjoitti:

        Googlaa lukkoperä tai tasauspyörästön lukko.. ei suinkaan o sama asia kuin napalukko...

        Öö...miksi mun pitäisi googlettaa mitään. Tiedän kyllä mitä ovat tasauspyörästön lukot tahi napalukot. Vastasin aloittajalle että katumaastureissa on eroja eli osa selvittää kyseisen helpohkon ristiriipuunan akselikohtaisen elektonisen tasauksen lukituksen ansiosta. Käytännössä siis luistoneston ja ABS-järjestelmän yhteistyöllä luistoneston salliessa suuremman moottorikierrosten käytön.


      • ostanko maasturin
        Jeepman kirjoitti:

        Öö...miksi mun pitäisi googlettaa mitään. Tiedän kyllä mitä ovat tasauspyörästön lukot tahi napalukot. Vastasin aloittajalle että katumaastureissa on eroja eli osa selvittää kyseisen helpohkon ristiriipuunan akselikohtaisen elektonisen tasauksen lukituksen ansiosta. Käytännössä siis luistoneston ja ABS-järjestelmän yhteistyöllä luistoneston salliessa suuremman moottorikierrosten käytön.

        Mitkäs katumaasturit selviävät ja mitkä eivät? Ilmeisesti ainakin Jeepmanilla on tietoa asiasta? Tässä tapauksessa ei auttanut luistonesto ja ABS, vaikka sen vaikutus olikin selvä: kun sen otti pois päältä, ei ollut edes yritystä nousta alhosta...

        Lähtökohtana siis, että oikea etupyörä on ilmassa, vasen takapyörä tyhjän päällä.


      • Jeepman
        ostanko maasturin kirjoitti:

        Mitkäs katumaasturit selviävät ja mitkä eivät? Ilmeisesti ainakin Jeepmanilla on tietoa asiasta? Tässä tapauksessa ei auttanut luistonesto ja ABS, vaikka sen vaikutus olikin selvä: kun sen otti pois päältä, ei ollut edes yritystä nousta alhosta...

        Lähtökohtana siis, että oikea etupyörä on ilmassa, vasen takapyörä tyhjän päällä.

        Heitänpä tähän nyt oman veikkaukseni kun kerran kyselit. Ristiriipuntaa tai sitä vastaavaa tilannetta (ristikkäiset pyörät liukkaalla) on testailtu katumaastureiden testeissä maastokokein ja simuloidusti rullakokein (esim. TM) eri autolehdissä. Vaikka ns.rullakoetta jotkut parjaa niin se kuitenkin aika hyvin kuvaa tilannetta kevyessä ristiriipunnassa missä ei vaadita suurta voimaa kuten esim. kivikossa.

        Autoista ainakin seuraavien pitäisi selvitä mainitsemastasi tilanteesta elektroniikan ja jarrujärjestelmänsä avulla, kunhan ajonvakautusjärjestelmän poiskytkeminen ei poista akselikohtaista tasauksen lukitusta (ns. EDS) mukanaan.

        Land Rover Freelander 2, Renault Koleos, Nissan X-Trail, Jeepit Patriot ja Compass, uudemmat Subarut (Forester), Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti, XC-60, BMW X3...siinähän niitä muutamia. Lisätköön joku lisää tai korjailkoon listaani jos parempaa tietoa löytyy.

        Seuraavilla autoilla voit olla ongelmissa; Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsun Outlander, Captiva, PSA-yhtymän katumaasturit ), Lada Niva (kun joustovarat loppuu), Suzukit SX4 ja Grand Vitara...

        Korjatkaa jos parempaa tietoa löytyy tai menköön jokainen kokeilemaan omalla autollaan. Kaikkea kun ei voi testailla vaan on vähän luetun tiedon varassa ;)


      • tietäjä.
        Jeepman kirjoitti:

        Heitänpä tähän nyt oman veikkaukseni kun kerran kyselit. Ristiriipuntaa tai sitä vastaavaa tilannetta (ristikkäiset pyörät liukkaalla) on testailtu katumaastureiden testeissä maastokokein ja simuloidusti rullakokein (esim. TM) eri autolehdissä. Vaikka ns.rullakoetta jotkut parjaa niin se kuitenkin aika hyvin kuvaa tilannetta kevyessä ristiriipunnassa missä ei vaadita suurta voimaa kuten esim. kivikossa.

        Autoista ainakin seuraavien pitäisi selvitä mainitsemastasi tilanteesta elektroniikan ja jarrujärjestelmänsä avulla, kunhan ajonvakautusjärjestelmän poiskytkeminen ei poista akselikohtaista tasauksen lukitusta (ns. EDS) mukanaan.

        Land Rover Freelander 2, Renault Koleos, Nissan X-Trail, Jeepit Patriot ja Compass, uudemmat Subarut (Forester), Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti, XC-60, BMW X3...siinähän niitä muutamia. Lisätköön joku lisää tai korjailkoon listaani jos parempaa tietoa löytyy.

        Seuraavilla autoilla voit olla ongelmissa; Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsun Outlander, Captiva, PSA-yhtymän katumaasturit ), Lada Niva (kun joustovarat loppuu), Suzukit SX4 ja Grand Vitara...

        Korjatkaa jos parempaa tietoa löytyy tai menköön jokainen kokeilemaan omalla autollaan. Kaikkea kun ei voi testailla vaan on vähän luetun tiedon varassa ;)

        Mitsun Outlanderin (GT malli) uudempi neliveto systeemi, S-AWC kyllä selvittää helposti tuollaisen. Ainoa citymaasturi jossa edessäkin lukko joka kykenee 100% lukitukseen. ;)

        AWC vs- S-AWC
        http://www.youtube.com/watch?v=3xgg3YE6YMI

        http://www.youtube.com/watch?v=diQZGFIk5oA


      • lähtökohta
        ostanko maasturin kirjoitti:

        Mitkäs katumaasturit selviävät ja mitkä eivät? Ilmeisesti ainakin Jeepmanilla on tietoa asiasta? Tässä tapauksessa ei auttanut luistonesto ja ABS, vaikka sen vaikutus olikin selvä: kun sen otti pois päältä, ei ollut edes yritystä nousta alhosta...

        Lähtökohtana siis, että oikea etupyörä on ilmassa, vasen takapyörä tyhjän päällä.

        että toinen pyörä on ilmassa ja toinen tyhjän päällä, eikö siellä tyhjän alla sitten ollut mitään.


      • tohtori--t

    • hannu-kalervo

      Ei oo Lada Nivassakaan lukkoja akseleilla, vaikka siitä oikeana maastoautona puhutaan.

      Mitenkähän semmonen selvittää tuon tilanteen?

      Vaikka kyllä se taatusti citymaatureita paremmin kulkee maastossa.

    • mikä sittari?
      • kaappikalle

        mitään maasturia hyvin pääsee tilanteesta vaikka vanhalla pakulla vw transportter syngro


    • onhan noita
      • http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related

        Esittämäsi Forester on ensimmäisiä ja niissä ei ollut lukkoja.
        Nykyisiä on mahdoton saada jäämään ristiriipuntaan, varsinkin
        tuota 2006-2008 vuosimallia. Olen itse kokeillut useampaan
        kertaan. Vuosimallista 2009 minulla ei ole kokemusta, niin kuin
        kasikista muista vanhemmista Forestereista.

        Ns. maasturit eivät selviä vastaavista tilanteista tuon paremmin
        kuin mtä yo. videoleikkeessä on näytetty. Ainut asia missä
        Forester ja moni muukin katumaasturi häviää, on maavara ja
        alustan suojaamattomuus vakiona. Virosta saa Foresteriin sekä
        etteen, että taakse kohtuu hintaan "pohjapanssareita". Kuinka
        hyvin ne suojaavat onkin jo toinen asia. Ainakin kolisevat ilkeämmin
        kivikossa.


      • ex-Subaru
        Täpinä kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related

        Esittämäsi Forester on ensimmäisiä ja niissä ei ollut lukkoja.
        Nykyisiä on mahdoton saada jäämään ristiriipuntaan, varsinkin
        tuota 2006-2008 vuosimallia. Olen itse kokeillut useampaan
        kertaan. Vuosimallista 2009 minulla ei ole kokemusta, niin kuin
        kasikista muista vanhemmista Forestereista.

        Ns. maasturit eivät selviä vastaavista tilanteista tuon paremmin
        kuin mtä yo. videoleikkeessä on näytetty. Ainut asia missä
        Forester ja moni muukin katumaasturi häviää, on maavara ja
        alustan suojaamattomuus vakiona. Virosta saa Foresteriin sekä
        etteen, että taakse kohtuu hintaan "pohjapanssareita". Kuinka
        hyvin ne suojaavat onkin jo toinen asia. Ainakin kolisevat ilkeämmin
        kivikossa.

        oikein täydeltä laidalta. Käys kokeilee joskus OIKEITA maastureita. Subaru on aivan naurettava peli.


      • ex-Subaru kirjoitti:

        oikein täydeltä laidalta. Käys kokeilee joskus OIKEITA maastureita. Subaru on aivan naurettava peli.

        Et selvästikään ymmärrä lukemaasi. Kirjoitin tarkoituksella
        "vastaavista tilanteista". Rakennetut harrasteautot ovat asia
        erikseen, mutta niistä ei voi käyttää nimitystä tavallinen
        maasturi. Olen ollut mukana maastoajosessioissa, joissa auto
        ajetaan mahdollisimman pahaan paikkaan ja vedetään tarvittaessa
        pois vinssillä tai toisella autolla. Ne ovatkin niitä vasta täysiä
        "paskoja" yleisessä liikenteessä. Foresterilla viiletät reilua
        200 km/h tarvittaessa, tosin ei meillä laki sitä salli. Sellainen
        "paska" se Foresteri on.

        Painotan vielä, että keskustelua käydään tässä tapauksessa helposta
        ristiriipuntatilanteesta eikä harrastusmaisesta louhikkoajosta.


      • ex-Subaru
        Täpinä kirjoitti:

        Et selvästikään ymmärrä lukemaasi. Kirjoitin tarkoituksella
        "vastaavista tilanteista". Rakennetut harrasteautot ovat asia
        erikseen, mutta niistä ei voi käyttää nimitystä tavallinen
        maasturi. Olen ollut mukana maastoajosessioissa, joissa auto
        ajetaan mahdollisimman pahaan paikkaan ja vedetään tarvittaessa
        pois vinssillä tai toisella autolla. Ne ovatkin niitä vasta täysiä
        "paskoja" yleisessä liikenteessä. Foresterilla viiletät reilua
        200 km/h tarvittaessa, tosin ei meillä laki sitä salli. Sellainen
        "paska" se Foresteri on.

        Painotan vielä, että keskustelua käydään tässä tapauksessa helposta
        ristiriipuntatilanteesta eikä harrastusmaisesta louhikkoajosta.

        rakenneltuja erikoisautoja Subarun tai muun rimpulan päihittämiseksi maastoajossa vaan ihan normaali oikea maasturi riittää. Niilläkin voi ajaa oikein mainiosti Suomen nopeusrajoitusten mukaan. Eivät tietenkään pärjää henkilöautolle maantieajo-ominaisuuksissa kuten kuten ei Subarukaan.


      • alkjsöljsa
        Täpinä kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related

        Esittämäsi Forester on ensimmäisiä ja niissä ei ollut lukkoja.
        Nykyisiä on mahdoton saada jäämään ristiriipuntaan, varsinkin
        tuota 2006-2008 vuosimallia. Olen itse kokeillut useampaan
        kertaan. Vuosimallista 2009 minulla ei ole kokemusta, niin kuin
        kasikista muista vanhemmista Forestereista.

        Ns. maasturit eivät selviä vastaavista tilanteista tuon paremmin
        kuin mtä yo. videoleikkeessä on näytetty. Ainut asia missä
        Forester ja moni muukin katumaasturi häviää, on maavara ja
        alustan suojaamattomuus vakiona. Virosta saa Foresteriin sekä
        etteen, että taakse kohtuu hintaan "pohjapanssareita". Kuinka
        hyvin ne suojaavat onkin jo toinen asia. Ainakin kolisevat ilkeämmin
        kivikossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=28FcyMdmGTk

        Hyvin kekkuu ja etenee


    • se siellä...

      Aika hölmö kysymys. Tuollaisella ei saa aikaan muuta kuin kovan kinastelun...

      Auton maasto-ominaisuudet riippuu monesta muustakin asiasta kuin lukkojen määrästä. Renkailla, joustovaroilla, ja painonjakaumalla on suuri merkitys.

      Pehmeä ja pitkäliikkeinen jousitus pitää kaikki neljä pyörää tukevasti maassa vielä siinä vaiheessa, kun jäykällä jousituksella varustettu auto on jo ristiriipunnassa. Hyvillä renkailla varustettu auto raapii itsensä liikkeelle ilman lukkojakin paikasta, jossa katukumeilla varustettu lukollinen auto seisoo paikallaan kaikki neljä pyörää tyhjää jauhaen. Reilusti etupainoinen auto selviää liikkeelle etuvetoisenakin paikasta, jossa toinen takapyörä on tyhjän päällä, kunhan eturenkaiden alla on pitävä alusta.

      Kysymykseesi ei voi vastata oikein muuta kuin, että saattaa sellaisella päästä liikkeelle, mutta saattaa myös olla ettei pääsekään...

      PS. Selvitähän itsellesi, mitä eroa on napaluokoilla ja tasauspyörästön lukoilla.

      • se täällä

        Täällä ei näköjään kannata edes kysyä omakohtaisia kokemuksia kun vastauksia saa edellisen kaltaisilta besserwissereiltä, jotka kyllä kertovat keksimäänsä tai lukemaansa tarinaa mutta eivät omaa omia kokemuksia. Onneksi on muitakin palstoja, joilla on fiksua ja keskustelukykyistä väkeä eikä kaikenlaisia valopäitä....kysellään siellä lisää.

        Onneksi pari asiallista vastaustakin saatiin.


    • Tomppa Kruisailija

      Deffarilla jää ihan samalla lailla keikkumaan roistiriipuntaan, vaatii vaan suuremmat korkeuserot jotta saa tilanteen aikaiseksi. Deffarihan lasketaan oikeaksi maasturiksi vaikkei siitä löydy akselilukkoja vakiona.

      Ristiriipunnassa kannattaa yrittää vanhaa kardaanikuskien temppua eli käsijarrua peliin jolloin sutivaa takapyörää jarruteaan sen verran että pitävällekin riittää momenttia. Perheen 4-vetoisella henkilöautolla (lukottomalla/luistonestottomalla) temppu on pelastanut useamman kerran tilanteesta jossa voima karkaa pyörästä jolla ei ole pitoa.

      • Tohtori--T

        Ainakin mitä itse olen koeajanut näitä citymaastureita joissa on elektronin lukitus ristikkäin, niin yksikään ei ole kyseisestä tilanteesta selvinnyt. (Kuga, outlander 09). Ainoa auto jonka elektroniikka on auttanut ylös ristiriipunnasta on Toyota LAndcruiser, mutta se onkin jo ns "oikea maastoauto". Ja sen luistoesto on oikeasti rakennettu estämään ristiriipuntaan joutuminen. Citymaastureissa tuon luistoneton jarrutusteho ei vaan yksinkertaisesti riitä.

        MUTTA. Tulee huomioida, että joissain sudenvirityksissä ei ole edes keskilukkoa, vaan elketroniikka hoitaa sitäkin. Ja sehän voi johtaa jumiin jo YHDEN renkaan noustessa ilmaan.


      • joopajoo.
        Tohtori--T kirjoitti:

        Ainakin mitä itse olen koeajanut näitä citymaastureita joissa on elektronin lukitus ristikkäin, niin yksikään ei ole kyseisestä tilanteesta selvinnyt. (Kuga, outlander 09). Ainoa auto jonka elektroniikka on auttanut ylös ristiriipunnasta on Toyota LAndcruiser, mutta se onkin jo ns "oikea maastoauto". Ja sen luistoesto on oikeasti rakennettu estämään ristiriipuntaan joutuminen. Citymaastureissa tuon luistoneton jarrutusteho ei vaan yksinkertaisesti riitä.

        MUTTA. Tulee huomioida, että joissain sudenvirityksissä ei ole edes keskilukkoa, vaan elketroniikka hoitaa sitäkin. Ja sehän voi johtaa jumiin jo YHDEN renkaan noustessa ilmaan.

        Kyllä, ns. oikeissa maastureissa luistonesto yleensä auttaa, koska ne on nykyään säädetty nimenomaan maastoon optimoidusti ja toimivat siellä erittäin tehokkaasti.

        Outlanderiinkin saa maailmalla kunnon nelivetoa, mutta suomeen tuodaan vain halvempia malleja.

        Citymaasturien jarrutehoa on ilmeisesti tietoisesti jätetty pienemmäksi, varmaan siksikin että saadaan eroa samojen valmistajien oikeisiin maastureihin.

        Ainakin Land Rovereissa, Mitsuissa, Toyotan ja Jeepin maastureiksi luettavissa malleissa on hyvät luistonestot ja lukot kaikissa. Defenderissäkin on nykyään luistonesto ja lisäksi moottorinohjaus, joka tekee moottorista erittäin sitkeän jo hitaassa ajossa.

        Vanha LR Discovery ja luistonesto:
        http://www.youtube.com/watch?v=ppCeJ9oVKgY

        Tuossa aloittajan kuvailema tilanne. Vaikka joustot ovatkin jo sinäällään pitkät, luistonesto auttaa vielä sittenkin jos joustovarat eivät kuitenkaan riitä.


    • X5...

      On tullut ajeltua 15 vuotta niin maastureilla kuin city-maastureilla Afrikassa. Lähi-Idässä ja Suomessa eikä ristiriipunta ole koskaan ollut varsinainen ongelma.
      Liikkuminen vaikeissa olosuhteissa edellyttää hiukan muutakin kuin ristiriipunnasta selviämisen.
      Olet selvästikkin provo mielessä liikkeellä.
      Tilanteissa joissa vain joskus tarvitset maasto-ominaisuuksia, mutta enimmäkseen liikut maanteilla niin valintani on ilman muuta kunnollinen city-maasturi. City-maasturi on osoittautunut Suomenkn olosuhteissa aivan ehdottomaksi,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe