Tuli vastaan tilanne, että citymaasturi jäi kahden pyörän varaan: oikea eturengas oli ilmassa ja vasen takarengas tyhjän päällä ojassa. Siitä ei sitten noustu ilman vetoapua.
Kertokaapa te, joilla on kokemusta maastureista, joissa napalukot ym hienoudet että pääseekö sellaisella liikkeelle tuollaisesta tilanteesta?
Ja ei sitten mitään teinipoikien kuvitelmia miten asia olisi vaan kokemuksia, jos joku on oikeasti ollut tuollaisessa tilanteessa!
RIstiriipuntaa
24
3625
Vastaukset
- ...
pääsee jos on lukko edessä tai takana.
- Jeepman
Sen enempiä kommentoimatta ns. katumaastureissakin on eroja...osa selviää kyseisestä tilanteesta ja osa ei. Autoissa on eroja kuten viineissä ;)
- asioilla on eroja
Googlaa lukkoperä tai tasauspyörästön lukko.. ei suinkaan o sama asia kuin napalukko...
- Jeepman
asioilla on eroja kirjoitti:
Googlaa lukkoperä tai tasauspyörästön lukko.. ei suinkaan o sama asia kuin napalukko...
Öö...miksi mun pitäisi googlettaa mitään. Tiedän kyllä mitä ovat tasauspyörästön lukot tahi napalukot. Vastasin aloittajalle että katumaastureissa on eroja eli osa selvittää kyseisen helpohkon ristiriipuunan akselikohtaisen elektonisen tasauksen lukituksen ansiosta. Käytännössä siis luistoneston ja ABS-järjestelmän yhteistyöllä luistoneston salliessa suuremman moottorikierrosten käytön.
- ostanko maasturin
Jeepman kirjoitti:
Öö...miksi mun pitäisi googlettaa mitään. Tiedän kyllä mitä ovat tasauspyörästön lukot tahi napalukot. Vastasin aloittajalle että katumaastureissa on eroja eli osa selvittää kyseisen helpohkon ristiriipuunan akselikohtaisen elektonisen tasauksen lukituksen ansiosta. Käytännössä siis luistoneston ja ABS-järjestelmän yhteistyöllä luistoneston salliessa suuremman moottorikierrosten käytön.
Mitkäs katumaasturit selviävät ja mitkä eivät? Ilmeisesti ainakin Jeepmanilla on tietoa asiasta? Tässä tapauksessa ei auttanut luistonesto ja ABS, vaikka sen vaikutus olikin selvä: kun sen otti pois päältä, ei ollut edes yritystä nousta alhosta...
Lähtökohtana siis, että oikea etupyörä on ilmassa, vasen takapyörä tyhjän päällä. - Jeepman
ostanko maasturin kirjoitti:
Mitkäs katumaasturit selviävät ja mitkä eivät? Ilmeisesti ainakin Jeepmanilla on tietoa asiasta? Tässä tapauksessa ei auttanut luistonesto ja ABS, vaikka sen vaikutus olikin selvä: kun sen otti pois päältä, ei ollut edes yritystä nousta alhosta...
Lähtökohtana siis, että oikea etupyörä on ilmassa, vasen takapyörä tyhjän päällä.Heitänpä tähän nyt oman veikkaukseni kun kerran kyselit. Ristiriipuntaa tai sitä vastaavaa tilannetta (ristikkäiset pyörät liukkaalla) on testailtu katumaastureiden testeissä maastokokein ja simuloidusti rullakokein (esim. TM) eri autolehdissä. Vaikka ns.rullakoetta jotkut parjaa niin se kuitenkin aika hyvin kuvaa tilannetta kevyessä ristiriipunnassa missä ei vaadita suurta voimaa kuten esim. kivikossa.
Autoista ainakin seuraavien pitäisi selvitä mainitsemastasi tilanteesta elektroniikan ja jarrujärjestelmänsä avulla, kunhan ajonvakautusjärjestelmän poiskytkeminen ei poista akselikohtaista tasauksen lukitusta (ns. EDS) mukanaan.
Land Rover Freelander 2, Renault Koleos, Nissan X-Trail, Jeepit Patriot ja Compass, uudemmat Subarut (Forester), Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti, XC-60, BMW X3...siinähän niitä muutamia. Lisätköön joku lisää tai korjailkoon listaani jos parempaa tietoa löytyy.
Seuraavilla autoilla voit olla ongelmissa; Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsun Outlander, Captiva, PSA-yhtymän katumaasturit ), Lada Niva (kun joustovarat loppuu), Suzukit SX4 ja Grand Vitara...
Korjatkaa jos parempaa tietoa löytyy tai menköön jokainen kokeilemaan omalla autollaan. Kaikkea kun ei voi testailla vaan on vähän luetun tiedon varassa ;) - tietäjä.
Jeepman kirjoitti:
Heitänpä tähän nyt oman veikkaukseni kun kerran kyselit. Ristiriipuntaa tai sitä vastaavaa tilannetta (ristikkäiset pyörät liukkaalla) on testailtu katumaastureiden testeissä maastokokein ja simuloidusti rullakokein (esim. TM) eri autolehdissä. Vaikka ns.rullakoetta jotkut parjaa niin se kuitenkin aika hyvin kuvaa tilannetta kevyessä ristiriipunnassa missä ei vaadita suurta voimaa kuten esim. kivikossa.
Autoista ainakin seuraavien pitäisi selvitä mainitsemastasi tilanteesta elektroniikan ja jarrujärjestelmänsä avulla, kunhan ajonvakautusjärjestelmän poiskytkeminen ei poista akselikohtaista tasauksen lukitusta (ns. EDS) mukanaan.
Land Rover Freelander 2, Renault Koleos, Nissan X-Trail, Jeepit Patriot ja Compass, uudemmat Subarut (Forester), Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti, XC-60, BMW X3...siinähän niitä muutamia. Lisätköön joku lisää tai korjailkoon listaani jos parempaa tietoa löytyy.
Seuraavilla autoilla voit olla ongelmissa; Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsun Outlander, Captiva, PSA-yhtymän katumaasturit ), Lada Niva (kun joustovarat loppuu), Suzukit SX4 ja Grand Vitara...
Korjatkaa jos parempaa tietoa löytyy tai menköön jokainen kokeilemaan omalla autollaan. Kaikkea kun ei voi testailla vaan on vähän luetun tiedon varassa ;)Mitsun Outlanderin (GT malli) uudempi neliveto systeemi, S-AWC kyllä selvittää helposti tuollaisen. Ainoa citymaasturi jossa edessäkin lukko joka kykenee 100% lukitukseen. ;)
AWC vs- S-AWC
http://www.youtube.com/watch?v=3xgg3YE6YMI
http://www.youtube.com/watch?v=diQZGFIk5oA - lähtökohta
ostanko maasturin kirjoitti:
Mitkäs katumaasturit selviävät ja mitkä eivät? Ilmeisesti ainakin Jeepmanilla on tietoa asiasta? Tässä tapauksessa ei auttanut luistonesto ja ABS, vaikka sen vaikutus olikin selvä: kun sen otti pois päältä, ei ollut edes yritystä nousta alhosta...
Lähtökohtana siis, että oikea etupyörä on ilmassa, vasen takapyörä tyhjän päällä.että toinen pyörä on ilmassa ja toinen tyhjän päällä, eikö siellä tyhjän alla sitten ollut mitään.
- tohtori--t
tietäjä. kirjoitti:
Mitsun Outlanderin (GT malli) uudempi neliveto systeemi, S-AWC kyllä selvittää helposti tuollaisen. Ainoa citymaasturi jossa edessäkin lukko joka kykenee 100% lukitukseen. ;)
AWC vs- S-AWC
http://www.youtube.com/watch?v=3xgg3YE6YMI
http://www.youtube.com/watch?v=diQZGFIk5oAAinoa vaan että tätä autoa ei saa suomeen sitten millään keinolla
- hannu-kalervo
Ei oo Lada Nivassakaan lukkoja akseleilla, vaikka siitä oikeana maastoautona puhutaan.
Mitenkähän semmonen selvittää tuon tilanteen?
Vaikka kyllä se taatusti citymaatureita paremmin kulkee maastossa. - mikä sittari?
http://www.youtube.com/watch?v=DcEQDmdG9iE
Keikkuu monessakin kohtaa kahdella renkaalla ja hyvin näkyy etenevän...- kaappikalle
mitään maasturia hyvin pääsee tilanteesta vaikka vanhalla pakulla vw transportter syngro
- onhan noita
Forresteri jumissa, kaksi rengasta pyörii, eli ne joissa ei ole pitoa
http://www.youtube.com/watch?v=ahOofosxeP4http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related
Esittämäsi Forester on ensimmäisiä ja niissä ei ollut lukkoja.
Nykyisiä on mahdoton saada jäämään ristiriipuntaan, varsinkin
tuota 2006-2008 vuosimallia. Olen itse kokeillut useampaan
kertaan. Vuosimallista 2009 minulla ei ole kokemusta, niin kuin
kasikista muista vanhemmista Forestereista.
Ns. maasturit eivät selviä vastaavista tilanteista tuon paremmin
kuin mtä yo. videoleikkeessä on näytetty. Ainut asia missä
Forester ja moni muukin katumaasturi häviää, on maavara ja
alustan suojaamattomuus vakiona. Virosta saa Foresteriin sekä
etteen, että taakse kohtuu hintaan "pohjapanssareita". Kuinka
hyvin ne suojaavat onkin jo toinen asia. Ainakin kolisevat ilkeämmin
kivikossa.- ex-Subaru
Täpinä kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related
Esittämäsi Forester on ensimmäisiä ja niissä ei ollut lukkoja.
Nykyisiä on mahdoton saada jäämään ristiriipuntaan, varsinkin
tuota 2006-2008 vuosimallia. Olen itse kokeillut useampaan
kertaan. Vuosimallista 2009 minulla ei ole kokemusta, niin kuin
kasikista muista vanhemmista Forestereista.
Ns. maasturit eivät selviä vastaavista tilanteista tuon paremmin
kuin mtä yo. videoleikkeessä on näytetty. Ainut asia missä
Forester ja moni muukin katumaasturi häviää, on maavara ja
alustan suojaamattomuus vakiona. Virosta saa Foresteriin sekä
etteen, että taakse kohtuu hintaan "pohjapanssareita". Kuinka
hyvin ne suojaavat onkin jo toinen asia. Ainakin kolisevat ilkeämmin
kivikossa.oikein täydeltä laidalta. Käys kokeilee joskus OIKEITA maastureita. Subaru on aivan naurettava peli.
ex-Subaru kirjoitti:
oikein täydeltä laidalta. Käys kokeilee joskus OIKEITA maastureita. Subaru on aivan naurettava peli.
Et selvästikään ymmärrä lukemaasi. Kirjoitin tarkoituksella
"vastaavista tilanteista". Rakennetut harrasteautot ovat asia
erikseen, mutta niistä ei voi käyttää nimitystä tavallinen
maasturi. Olen ollut mukana maastoajosessioissa, joissa auto
ajetaan mahdollisimman pahaan paikkaan ja vedetään tarvittaessa
pois vinssillä tai toisella autolla. Ne ovatkin niitä vasta täysiä
"paskoja" yleisessä liikenteessä. Foresterilla viiletät reilua
200 km/h tarvittaessa, tosin ei meillä laki sitä salli. Sellainen
"paska" se Foresteri on.
Painotan vielä, että keskustelua käydään tässä tapauksessa helposta
ristiriipuntatilanteesta eikä harrastusmaisesta louhikkoajosta.- ex-Subaru
Täpinä kirjoitti:
Et selvästikään ymmärrä lukemaasi. Kirjoitin tarkoituksella
"vastaavista tilanteista". Rakennetut harrasteautot ovat asia
erikseen, mutta niistä ei voi käyttää nimitystä tavallinen
maasturi. Olen ollut mukana maastoajosessioissa, joissa auto
ajetaan mahdollisimman pahaan paikkaan ja vedetään tarvittaessa
pois vinssillä tai toisella autolla. Ne ovatkin niitä vasta täysiä
"paskoja" yleisessä liikenteessä. Foresterilla viiletät reilua
200 km/h tarvittaessa, tosin ei meillä laki sitä salli. Sellainen
"paska" se Foresteri on.
Painotan vielä, että keskustelua käydään tässä tapauksessa helposta
ristiriipuntatilanteesta eikä harrastusmaisesta louhikkoajosta.rakenneltuja erikoisautoja Subarun tai muun rimpulan päihittämiseksi maastoajossa vaan ihan normaali oikea maasturi riittää. Niilläkin voi ajaa oikein mainiosti Suomen nopeusrajoitusten mukaan. Eivät tietenkään pärjää henkilöautolle maantieajo-ominaisuuksissa kuten kuten ei Subarukaan.
- alkjsöljsa
Täpinä kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related
Esittämäsi Forester on ensimmäisiä ja niissä ei ollut lukkoja.
Nykyisiä on mahdoton saada jäämään ristiriipuntaan, varsinkin
tuota 2006-2008 vuosimallia. Olen itse kokeillut useampaan
kertaan. Vuosimallista 2009 minulla ei ole kokemusta, niin kuin
kasikista muista vanhemmista Forestereista.
Ns. maasturit eivät selviä vastaavista tilanteista tuon paremmin
kuin mtä yo. videoleikkeessä on näytetty. Ainut asia missä
Forester ja moni muukin katumaasturi häviää, on maavara ja
alustan suojaamattomuus vakiona. Virosta saa Foresteriin sekä
etteen, että taakse kohtuu hintaan "pohjapanssareita". Kuinka
hyvin ne suojaavat onkin jo toinen asia. Ainakin kolisevat ilkeämmin
kivikossa.http://www.youtube.com/watch?v=28FcyMdmGTk
Hyvin kekkuu ja etenee
- se siellä...
Aika hölmö kysymys. Tuollaisella ei saa aikaan muuta kuin kovan kinastelun...
Auton maasto-ominaisuudet riippuu monesta muustakin asiasta kuin lukkojen määrästä. Renkailla, joustovaroilla, ja painonjakaumalla on suuri merkitys.
Pehmeä ja pitkäliikkeinen jousitus pitää kaikki neljä pyörää tukevasti maassa vielä siinä vaiheessa, kun jäykällä jousituksella varustettu auto on jo ristiriipunnassa. Hyvillä renkailla varustettu auto raapii itsensä liikkeelle ilman lukkojakin paikasta, jossa katukumeilla varustettu lukollinen auto seisoo paikallaan kaikki neljä pyörää tyhjää jauhaen. Reilusti etupainoinen auto selviää liikkeelle etuvetoisenakin paikasta, jossa toinen takapyörä on tyhjän päällä, kunhan eturenkaiden alla on pitävä alusta.
Kysymykseesi ei voi vastata oikein muuta kuin, että saattaa sellaisella päästä liikkeelle, mutta saattaa myös olla ettei pääsekään...
PS. Selvitähän itsellesi, mitä eroa on napaluokoilla ja tasauspyörästön lukoilla.- se täällä
Täällä ei näköjään kannata edes kysyä omakohtaisia kokemuksia kun vastauksia saa edellisen kaltaisilta besserwissereiltä, jotka kyllä kertovat keksimäänsä tai lukemaansa tarinaa mutta eivät omaa omia kokemuksia. Onneksi on muitakin palstoja, joilla on fiksua ja keskustelukykyistä väkeä eikä kaikenlaisia valopäitä....kysellään siellä lisää.
Onneksi pari asiallista vastaustakin saatiin.
- Tomppa Kruisailija
Deffarilla jää ihan samalla lailla keikkumaan roistiriipuntaan, vaatii vaan suuremmat korkeuserot jotta saa tilanteen aikaiseksi. Deffarihan lasketaan oikeaksi maasturiksi vaikkei siitä löydy akselilukkoja vakiona.
Ristiriipunnassa kannattaa yrittää vanhaa kardaanikuskien temppua eli käsijarrua peliin jolloin sutivaa takapyörää jarruteaan sen verran että pitävällekin riittää momenttia. Perheen 4-vetoisella henkilöautolla (lukottomalla/luistonestottomalla) temppu on pelastanut useamman kerran tilanteesta jossa voima karkaa pyörästä jolla ei ole pitoa.- Tohtori--T
Ainakin mitä itse olen koeajanut näitä citymaastureita joissa on elektronin lukitus ristikkäin, niin yksikään ei ole kyseisestä tilanteesta selvinnyt. (Kuga, outlander 09). Ainoa auto jonka elektroniikka on auttanut ylös ristiriipunnasta on Toyota LAndcruiser, mutta se onkin jo ns "oikea maastoauto". Ja sen luistoesto on oikeasti rakennettu estämään ristiriipuntaan joutuminen. Citymaastureissa tuon luistoneton jarrutusteho ei vaan yksinkertaisesti riitä.
MUTTA. Tulee huomioida, että joissain sudenvirityksissä ei ole edes keskilukkoa, vaan elketroniikka hoitaa sitäkin. Ja sehän voi johtaa jumiin jo YHDEN renkaan noustessa ilmaan. - joopajoo.
Tohtori--T kirjoitti:
Ainakin mitä itse olen koeajanut näitä citymaastureita joissa on elektronin lukitus ristikkäin, niin yksikään ei ole kyseisestä tilanteesta selvinnyt. (Kuga, outlander 09). Ainoa auto jonka elektroniikka on auttanut ylös ristiriipunnasta on Toyota LAndcruiser, mutta se onkin jo ns "oikea maastoauto". Ja sen luistoesto on oikeasti rakennettu estämään ristiriipuntaan joutuminen. Citymaastureissa tuon luistoneton jarrutusteho ei vaan yksinkertaisesti riitä.
MUTTA. Tulee huomioida, että joissain sudenvirityksissä ei ole edes keskilukkoa, vaan elketroniikka hoitaa sitäkin. Ja sehän voi johtaa jumiin jo YHDEN renkaan noustessa ilmaan.Kyllä, ns. oikeissa maastureissa luistonesto yleensä auttaa, koska ne on nykyään säädetty nimenomaan maastoon optimoidusti ja toimivat siellä erittäin tehokkaasti.
Outlanderiinkin saa maailmalla kunnon nelivetoa, mutta suomeen tuodaan vain halvempia malleja.
Citymaasturien jarrutehoa on ilmeisesti tietoisesti jätetty pienemmäksi, varmaan siksikin että saadaan eroa samojen valmistajien oikeisiin maastureihin.
Ainakin Land Rovereissa, Mitsuissa, Toyotan ja Jeepin maastureiksi luettavissa malleissa on hyvät luistonestot ja lukot kaikissa. Defenderissäkin on nykyään luistonesto ja lisäksi moottorinohjaus, joka tekee moottorista erittäin sitkeän jo hitaassa ajossa.
Vanha LR Discovery ja luistonesto:
http://www.youtube.com/watch?v=ppCeJ9oVKgY
Tuossa aloittajan kuvailema tilanne. Vaikka joustot ovatkin jo sinäällään pitkät, luistonesto auttaa vielä sittenkin jos joustovarat eivät kuitenkaan riitä.
- X5...
On tullut ajeltua 15 vuotta niin maastureilla kuin city-maastureilla Afrikassa. Lähi-Idässä ja Suomessa eikä ristiriipunta ole koskaan ollut varsinainen ongelma.
Liikkuminen vaikeissa olosuhteissa edellyttää hiukan muutakin kuin ristiriipunnasta selviämisen.
Olet selvästikkin provo mielessä liikkeellä.
Tilanteissa joissa vain joskus tarvitset maasto-ominaisuuksia, mutta enimmäkseen liikut maanteilla niin valintani on ilman muuta kunnollinen city-maasturi. City-maasturi on osoittautunut Suomenkn olosuhteissa aivan ehdottomaksi,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575480
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233507Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281632Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2031579- 761076
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261048Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49907Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71799Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35798