Opera 10.50 WOW!

Operisti.

Hei Operan ystävät. Kuten olette huomanneet 10.50 on ollut jo tovin Windowsille mutta Linuxversio antaa odottaa itseään. Tähän on kaksi syytä. Ensiksikin Opera on mennyt täysin uusiksi uusien Carakan javascript-moottorin sekä Vega-grafiikkakirjaston vuoksi ja niiden sovittaminen Linux -alustalle tuottaa enemmän työtä kuin Windowsalustalle. Toiseksi Operan UNIX -tiimi haluaat viilata monia asioita paremmin linuxympäristöön sopivaksi (grafiikkajuttuihin ja kirjastoihin liittyen) esimerkiksi 10.50 mukautuu täysin työpöytäympäristön teemaan aivan kuin olisi Gnome ohjelma! Samoin käsittääkseni myös KDE työpöydällä.

Debianin, Ubuntun, Mintin.. jne käyttäjille on ilmestynyt snapshot (alfa) versiosta .deb paketti joten asennus hoituu helposti. Huomatkaa, että asennus päivittää nykyisen Operanne 10.52 versioon joten mikäli haluatte pysyä vakaassa niin älkää päivittäkö! Jos kokeilunhalunne on suuri niin siitä vain, kirjanmerkkinne yms. säilyvät ja asentuu kiltisti järjestelmänne kielelle.:
http://snapshot.opera.com/unix/snapshot-6302/
Mulle on tarjolla tar.bz2 paketti.

Tässä hiukan ensivaikutelmaa. Silmiinpistävin on tietysti Operan sulautuminen työpöydän teemaan täysin, toisekseen tuplanuolinäppäinten "uusijako" pelästytti... ovatko ne poissa. No eteenpäin on mutta taakse päin (se tärkein pomppija) puuttuu... sen saa asetuksista lisättyä ja huomatkaa niitä on nyt kaksi vaihtoehtoa. Se mikä antaa alasvetolaatikon... kokeilkaas aika näpsy... idea selvinnee kokeillessa... Operan porukalla ei ideat lopu ;) Yläpalkin "Kirjanmerkit", Pienoisohjelmat", "Työkalut" ...jne. puuttuu ja tilalla on Operan "logo kulmaus" mistä toiminnot saa esiin. Itse kyllä palautin palkin asetuksista ja logopainike hävisi... kaikkea uutta en halua sulattaa ;)

Sitten se selaus ja NOPEUS! Jumalauta... 10.10 Opera pesi Firefox 3.6:n minun koneella hienoisesti Peacekeeper Futuremark testissä ja Opera 10.50 paransi tulosta 10.10 versioon nähden 1778 pistettä... eli Opera paransi nopeutta pisteissä enemmän mihin Firefox 3.6 edes pääsee koneellani (Firefox 1220)!!!! Opera nopeutui yli 50%, minulla on AMD:n prossu ja näköjään Intelillä revitään vielä parempia tuloksia. Huomattaavaa että minun kokoonpanolla Opera 10.50 sai paremman tuloksen kuin Chrome.
http://service.futuremark.com/peacekeeper/index.action

Youtube toimii jouheavammin kuin Chromella ja muidenkin nettivideoiden katsominen on selkeästi petraantunut. Miinuksena Opera 10.50 fontit ovat perseestä.. sellaiset "terävät rikkonaiset" kuten Windowsissa, mutta näin on aina ollut Operan testiversioissa ja sitten vakaassa on siistit fontit.

Opera ja Chrome ovat ainoat linuxselaimet jotka toistavat myös Html5 h.264 videot! Jostain syystä Google ei kerro sivullaan Operan olevan kelvollinen selain... heh miksiköhän... no eihän Google halua että Firefoxkäyttäjät Operaan siirtyisivät vaan markkinoi omaa puutteellista Chromeaan:
http://www.youtube.com/html5

Muistutus vielä Operan Link palvelusta "Synkronoi Opera" mikä on tosi kätevä jos useita koneita ja käyttiksiä... Opera on aina ajan tasalla kaikkialla missä oletkaan netissä. Myös Opera Unite on kätevää kätevämpi! Wiltteri Fanboy's Opera list.. jos Adblockin kaltaista etsi......

Kokeilkaa Operan ystävät jos haluatte 10.52 versiota mutta jos maltatte niin odottakaa vakaan ilmestymistä.... hyvää kannattaa odottaa ja nyt odotus totisesti palkitaan. Operan UNIX -tiimi tekee tosissaan hyvää työtä Operan linuxversion eteen! Paras selain maailmassa... ei avointa koodia mutta ei se miten teet vaan miten sen teet!

10

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ValkkariOnHyvää.

      Opera yhtiö on kaupallinen ja tekee rahaa erityisesti mobiilipuolella, mutta miksi työpöytäselain ei ole vapaa, en tiedä. Operan käyttäjänä arvostan Operaa samoista syistä kuin avoimia ohjelmia... uutta ja kekseliäisyyttä... omaperäisiä ratkaisuja. Oikeastaan Opera on tohtinut olla persoonallisempi ja rohkeampi ratkaisuissaan kuin useimmat avoimet ohjelmat. Pelkään, että avoimena Operan persoonallisuus, omaleimaisuus ja rohkeus katoaisi. Opera on tehnyt paljon sellaisia päätöksiä jotka eivät ole tavallaan järkeviä bisneksen kannalta mutta loppukäyttäjälle tuovat lisäarvoa mikäli loppukäyttäjä on fiksu ja huomaa Operan kaiken potentiaalin ja muokattavuuden. Viikinkinkansalta muuta kai ei voi odottaakaan (Opera tulee Norjasta).

      Ne jotka tykkää Operasta mutta kaipaa avointa puolta ja osallistumista niin Operaan on ollut mahdollisuus kehittää "Pienoisohjelmia" jotka vastaavat hiukan Firefoxin lisäosia:
      http://widgets.opera.com/

      Aika outoa mutta linuxmiehenä en edes halua vapaata Operaa... on se niin persoonallinen ja omaleimainen omana itsenään että tosiaan avoimuus voisi vain tasapäistää Operan... ja mikä sitten tilalle?

    • D

      vielä Wowvimpi! Opera on sekava omasta mielestä, jotenkin liikaa kaikkea turhaa bling blingeineen. Ihan kuin KDE ;) Mielummin Epiphany ja FF mulle kiitos.

      Toimiihan se Operakin tarvittaessa, mutta sanon ei kiitos.

      • Pala.

        Opera on yhtä yksinkertaistettu oletusulkoasultaan kuin Chrome.

        "puuttuu ja tilalla on Operan "logo kulmaus" mistä toiminnot saa esiin. Itse kyllä palautin palkin asetuksista ja logopainike hävisi"

        Valikkopalkkin korvaa tuo Opera logo kulmassa, itse pidän valikkopalkin puutteen tuomasta lisätilasta enkä sitä lisännyt. Asetuksista palkkiin saa Kirjanmerkki painikkeen.. sen lisäsin. "Mukauta" > "Ulkoasu" > "Painikket" sieltä voi raahata paljon muitakin lisätoimintoja palkkiin.

        Hiiren oikealla kun klikkaa välilehtipalkkia niin voi valita "Yksityinen välilehti"... tuollaista en muista aiemmin olleen.


    • Nollåtta

      tuo fonttiongelma on kyllä niin rasittava että palasin koontikäännökseen 4742.
      pitää asentaa tuo 10.50 sitten kun fontit on siedettäviä.
      vai saako noita fontteja käsin vedettyä jostain siedettäviksi?
      olisihan se kiva että h264 toimisi muussakin kuin chromessa, josta en syystä tai toisesta tykkää yhtään.

      • fontson

        No kyllähän noihin fontteihin simmu nopeesti tottuu... ja tulihan sitä Windowstakin vuosia käytettyä joten ei noi "terävät" fontit niin vieraita ole.

        Fontteja voi Operassa itse säätää:

        "Asetukset > Lisäasetukset > Fontit" -Yksityiskohtainen fonttien valinta.

        "Asetukset > Verkkosivut" -Valitse tyylitiedostoja sisältämättömillä sivuilla käytettävät fontit ja värit.


      • Nollåtta
        fontson kirjoitti:

        No kyllähän noihin fontteihin simmu nopeesti tottuu... ja tulihan sitä Windowstakin vuosia käytettyä joten ei noi "terävät" fontit niin vieraita ole.

        Fontteja voi Operassa itse säätää:

        "Asetukset > Lisäasetukset > Fontit" -Yksityiskohtainen fonttien valinta.

        "Asetukset > Verkkosivut" -Valitse tyylitiedostoja sisältämättömillä sivuilla käytettävät fontit ja värit.

        kiitti, pitääpä kokeilla säätää itse noi fontit kohdilleen.
        ja ei, silmät ei kyllä windowsin sahalaitafontteja enää kestä kun niistä ei ole tarvinnut vuosikausiin kärsiä.
        en tajua miten ne joskus vaikuttivat jopa hyviltä..


      • Nollåtta
        Nollåtta kirjoitti:

        kiitti, pitääpä kokeilla säätää itse noi fontit kohdilleen.
        ja ei, silmät ei kyllä windowsin sahalaitafontteja enää kestä kun niistä ei ole tarvinnut vuosikausiin kärsiä.
        en tajua miten ne joskus vaikuttivat jopa hyviltä..

        näköjään ei tarvitsekaan itse alkaa säätämään. uusi versio on kunnollisilla fonteilla:
        Versio
        10.52 Internal

        Koontikäännös
        6302

        Ympäristö
        Linux

        Järjestelmä
        x86_64, 2.6.31-20-generic

        johan tässä pitkään tuolla 4742-koontikäännöksellä mentiinkin,


    • ??!!??

      Opera 10.52 käytössä niin windows 7:ssa kuin ubuntussa eikä tuon kanssa ole ollut mitään ongelmia.

      • ??!!??

        Peacekeeperin tuloksia

        Ubuntu 10.04... opera 10.52 5734 p
        chrome 5.0.366.2 dev 7095 p
        firefox 3.6.2 2414 p

        win7... opera 10.52 6372p
        chrome 5.0.366.2 dev 6506 p
        FF 3.7 a4pre 3566
        firefox 3.6.3 3454


      • peisi
        ??!!?? kirjoitti:

        Peacekeeperin tuloksia

        Ubuntu 10.04... opera 10.52 5734 p
        chrome 5.0.366.2 dev 7095 p
        firefox 3.6.2 2414 p

        win7... opera 10.52 6372p
        chrome 5.0.366.2 dev 6506 p
        FF 3.7 a4pre 3566
        firefox 3.6.3 3454

        Kiitos ketjun aloittaneelle että postasit tämän mainion ja ennen kaikkea toimivan snapshot ilmoituksen.
        Olin jo lopettanut vahtaamisen koska operasta tulisi toimiva linux versiona saataville.

        Noista nopeustesteistä viellä. Mitä sillä on väliä mitä pisteitä se saa kumminkin noi erot ovat niin markinaalisia ettei käytännön eroa ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe