NAS-verkkotallennuslaite CIFS/SMB -asennus!

Die blutige Hölle

Laitoin jo tämän saman viestin tännekin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8999251
Kuitenkin postaan tän viestin tänne aloittelijaketjuunkin nopeamman vastauksen toivossa...

------------------------

Miten saisin NAS-verkkotallennuslaitteeni (NAS-kiintolevyni) toimintavalmiiksi CIFS:in/SMB:n (eli "Samban") avulla? Olen käsittänyt niin, että jos tuota kiintolevyä oikeasti haluaa käyttää Windowsilla, Ubuntulla ja Mac OS:llä tai millä vain käyttiksellä tulevaisuudessakin, niin järkevin ratkaisu yhteensopivuuden kannalta lienee CIFS/SMB. Ainakaan mitään NAS-kiintolevyn Installation & Recovery CD:n mukana tullutta asennussoftaa en suostu/rupea käyttämään, koska sitä ei erään asiantuntijan mukaan edes tarvittaisi.

Kun kerta olen aivan peruskäyttäjä, joka ei kiintolevyistä tiedä tuon hölkäsen pöläystä, niin ihan pakko kysyä, onko näissä NAS-kiintolevyissä ideana, että verkkopiuha aina laitetaan kiinni routeriin eli reitittimeen/"modeemiboksiin"? Tietysti mun NAS-verkkolevyn mukana tuli aivan liian lyhyt 3m verkkojohto siinä missä olisin tarvinnut varmaan 10m koska reititin sijaitsee eri huoneessa useiden eri käyttäjien vuoksi.

Jos vain suinkin mahdollista, niin laittakaa mahdollisimman selkeät step by step -asennusohjeet, koska olen vielä noviisi NAS-kiintolevyjen kanssa. Tuon kiintolevyn manuaalin mukaan (josta ei löytynyt CIFS/SMB -asennusohjeita) tuetut File Sharing Protocolit ovat CIFS, NFS, HTTPS & FTP eli tuon CIFS:in (eli SMB:n uudemman version) pitäisi toimia tai olla tuettu. Vaikka mulle sanottiin, että mitään asennus-CD:itä ei tarvita, niin saakohan kuitenkaan esim. salaus- (salasana kryptaus ulkopuolisten kiintolevylle pääsyn estämiseksi), tiedostojärjestelmä- (NTFS, FAT32 etc) ja RAID -asetuksia säädettyä täysin ilman tuota asennus -CD:tä? Ainakin USB:n avulla koneeseen kytkettävien kiintolevyjen osalta noita em. asetuksia voi säädellä ihan vapaasti ilman minkäänlaisia mukana tulleita asennus-CD:itä.

OS:nä joudun käyttämään asennuksessa Windows 7 Home Premiumia (64-bit).

Kysykää sit toki jos tarvitsette multa kiintolevystä lisätietoja noita asennusneuvoja antaaksenne...

4

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Die blutige Hölle

Päivitystä...

Verkkopiuha hankittu, kiinnitetty reitittimeen NAS-kiintolevystä, joka on nyt päällä. Koneeltani en kuitenkaan mistään näe mitään tuohon kiintolevyyn viittaavaa. Mikä avuksi? Kuinka nyt pääsisin koneeltani käsiksi tuohon kiintolevyyn?

• sen nassikan

merkki ja malli on niin pirun hankala kertoa?

• Die blutige Hölle
        sen nassikan kirjoitti:

merkki ja malli on niin pirun hankala kertoa?

Joo sori, siis tuo laite on "Seagate BlackArmor NAS 220 4TB (2x2TB) (RJ45/USB2.0, RAID 0, 1, JBOD) - Centralized storage and data backup for up to 20 PCs". Tuosta pääsee valmistajan sivuille, jossa tämä näkyy specseineen: http://www.seagate.com/www/en-us/products/external/blackarmor/blackarmor_nas_220/

Samalta sivulta saa näköjään kaikki manuaalitkin.

Kun vilkasin modeemin/reitittimen tiedot, niin tällaista luki laitteen takana: "ZyXEL Prestige 660H-61" & "ADSL 2 4-port gateway".

Toivottavasti nuo tiedot auttavat ainakin jonkin verran!

Poikkeavatko näiden NAS-verkkotallennuslaitteiden CIFS/SMB -asennustavat toisistaan paljonkin? Käsittääkseni ainakin ulkoiset USB-kiintolevyt toimivat/asennetaan/formatoidaan lähes täysin samalla tavalla.

"Miksi ihmeessä et käytä valmistajan tarjoamaa softaa?"

- Koska sitten luultavasti joutuisin käyttämään tuota softaa jokaisella koneella, jolta käsin haluaisin operoida tuon NAS-kiintolevyn sisältöä (eli esim. jos olen kaverin luona), mikä varmaankin tarkoittaisi sitä, että tuo CD-levy olisi oltava mukana ja tuon CD-levyn sisällön asennus voipi kestää kauankin, enkä tiedä toimiiko se edes Ubuntulla tai harvinaisemmilla käyttiksillä tulevilla käyttiksillä. CIFS (Common Internet File System): "Lets people with different computers running Windows operating systems share files without having to install special software." Eli kun kerran on jo tuon homman tehnyt, niin eiköhän sen jo opi, mut tää on eka kerta kun asennan NAS-verkkotallennuslaitetta.

Jos on aikaa, niin voitte mielellään vielä kertoa, miten tuon asennus tai yhteyden ottaminen siihen voisi sujua Ubuntullakin Win 7:n lisäksi (koska aion vielä joku päivä installoida tuon Ubuntun).

• Die blutige Hölle
        Die blutige Hölle kirjoitti:

Joo sori, siis tuo laite on "Seagate BlackArmor NAS 220 4TB (2x2TB) (RJ45/USB2.0, RAID 0, 1, JBOD) - Centralized storage and data backup for up to 20 PCs". Tuosta pääsee valmistajan sivuille, jossa tämä näkyy specseineen: http://www.seagate.com/www/en-us/products/external/blackarmor/blackarmor_nas_220/

Samalta sivulta saa näköjään kaikki manuaalitkin.

Kun vilkasin modeemin/reitittimen tiedot, niin tällaista luki laitteen takana: "ZyXEL Prestige 660H-61" & "ADSL 2 4-port gateway".

Toivottavasti nuo tiedot auttavat ainakin jonkin verran!

Poikkeavatko näiden NAS-verkkotallennuslaitteiden CIFS/SMB -asennustavat toisistaan paljonkin? Käsittääkseni ainakin ulkoiset USB-kiintolevyt toimivat/asennetaan/formatoidaan lähes täysin samalla tavalla.

"Miksi ihmeessä et käytä valmistajan tarjoamaa softaa?"

- Koska sitten luultavasti joutuisin käyttämään tuota softaa jokaisella koneella, jolta käsin haluaisin operoida tuon NAS-kiintolevyn sisältöä (eli esim. jos olen kaverin luona), mikä varmaankin tarkoittaisi sitä, että tuo CD-levy olisi oltava mukana ja tuon CD-levyn sisällön asennus voipi kestää kauankin, enkä tiedä toimiiko se edes Ubuntulla tai harvinaisemmilla käyttiksillä tulevilla käyttiksillä. CIFS (Common Internet File System): "Lets people with different computers running Windows operating systems share files without having to install special software." Eli kun kerran on jo tuon homman tehnyt, niin eiköhän sen jo opi, mut tää on eka kerta kun asennan NAS-verkkotallennuslaitetta.

Jos on aikaa, niin voitte mielellään vielä kertoa, miten tuon asennus tai yhteyden ottaminen siihen voisi sujua Ubuntullakin Win 7:n lisäksi (koska aion vielä joku päivä installoida tuon Ubuntun).

...kysymyksen otin siitä toisesta "Kovalevy" -osiosta eli täältä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8999251

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      4062
    2. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3057
    3. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3044
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      43
      2298
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      80
      1173
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1049
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1014
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      365
      985
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      213
      909
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      135
      843
    Aihe