Polven tähystys Kotkassa

polvikipuinen

Olen jonossa polven tähystykseen tonne julkiselle puolelle eli KOKSIIN.
Kiireellisyysluokka 2, kokemuksia muilta kuinka kauan kesti ennenkuin pääsit leikkaukseen?

15

3288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MnnA.K

      ..issa jonoa oli mun kohdalla 2,5kk, mut kauemminkin saattaa joutua odottamaan. En tiedä kiireellisyysluokkaa mutta lumpiota ja jtn nivelpintoja höyläsivät.. JT oli lääkäri.

      • 12+3

        ei kannata ryhtyä,kuin viime tipassa.Minulla meni vituksi ja loppuelämän saan pitää sidettä ja loppui laskettelu ja jalkapallo.


      • Ei aina kannata
        12+3 kirjoitti:

        ei kannata ryhtyä,kuin viime tipassa.Minulla meni vituksi ja loppuelämän saan pitää sidettä ja loppui laskettelu ja jalkapallo.

        Itse en mennyt myöskään tuohon MnnA.K kertomaan operaatioon, myöhemmin erittäin pätevä ortopedi kertoi, että se ei olisi auttanut vaivaani, jonotan tekonivelleikkaukseen.


      • Polvikipuinen
        Ei aina kannata kirjoitti:

        Itse en mennyt myöskään tuohon MnnA.K kertomaan operaatioon, myöhemmin erittäin pätevä ortopedi kertoi, että se ei olisi auttanut vaivaani, jonotan tekonivelleikkaukseen.

        Mulla epäillään polven nivelkierukan repeämää.. kävelykin alkaa olla jo välillä tuskaa kun pienikin "väärä" liike viiltää polveen niinmaan perkutisti. Onko tähän vaivaaan jotain parempia tapoja hoitaa? Mielelläni kyllä jättäisin tähystyksen väliin, jos siihen löytyisi jokin muu hoitokeino. Onko kokemuksia ? Kiitokset vastauksisata :-)


      • Magneetti näyttää
        Polvikipuinen kirjoitti:

        Mulla epäillään polven nivelkierukan repeämää.. kävelykin alkaa olla jo välillä tuskaa kun pienikin "väärä" liike viiltää polveen niinmaan perkutisti. Onko tähän vaivaaan jotain parempia tapoja hoitaa? Mielelläni kyllä jättäisin tähystyksen väliin, jos siihen löytyisi jokin muu hoitokeino. Onko kokemuksia ? Kiitokset vastauksisata :-)

        Nivelkierukan repeämä varmistuu magneettikuvauksella, röntgen ei näytä pehmytkudoksia, eli nivelkierukan tilanne ei niissä näy. Nykyisin suositaan vähemmän diagnostista tähystystä, kun tähystykseen mennä, vika on jo tiedossa.


      • Polvikipuinen
        Magneetti näyttää kirjoitti:

        Nivelkierukan repeämä varmistuu magneettikuvauksella, röntgen ei näytä pehmytkudoksia, eli nivelkierukan tilanne ei niissä näy. Nykyisin suositaan vähemmän diagnostista tähystystä, kun tähystykseen mennä, vika on jo tiedossa.

        Työterveydessä otettiin kyllä röntgenkuva, mutta siinä ei näkynyt mitään. Sitten aika sairaalaan ortopedille, joka laittoi suoraan tuonne tähystysjonoon, ei edes ehdottanut magneettikuvaa...
        En sellaista edes osannut/tajunnut pyytää :-/


      • tähystetty
        Polvikipuinen kirjoitti:

        Työterveydessä otettiin kyllä röntgenkuva, mutta siinä ei näkynyt mitään. Sitten aika sairaalaan ortopedille, joka laittoi suoraan tuonne tähystysjonoon, ei edes ehdottanut magneettikuvaa...
        En sellaista edes osannut/tajunnut pyytää :-/

        tähystettiin polvi, epäiltiin ensin kierukkarepeämää, mutta löytyikin rustovaurio, nivelrikkoa, polvi putsattiin, kierukasta leikattiin rispaantuneet osat pois ja rustoa siistittiin, luu näkyi ruston välistä. Polvi huuhdeltiin . Nyt sitten vään odotellaan, parantunu hyvin, kävelen jo ilman keppejä tänään. Turvotusta ja kipua on. Mutta sitä en tiedä kuin kauan kestää oma polvi ennenkuin pitää tekonivel laittaa, toivottavasti vuosia.Polkupyörällä pitäisi ajella, reisilihasta vahvistaa.


      • Nivelrikkoiselta
        tähystetty kirjoitti:

        tähystettiin polvi, epäiltiin ensin kierukkarepeämää, mutta löytyikin rustovaurio, nivelrikkoa, polvi putsattiin, kierukasta leikattiin rispaantuneet osat pois ja rustoa siistittiin, luu näkyi ruston välistä. Polvi huuhdeltiin . Nyt sitten vään odotellaan, parantunu hyvin, kävelen jo ilman keppejä tänään. Turvotusta ja kipua on. Mutta sitä en tiedä kuin kauan kestää oma polvi ennenkuin pitää tekonivel laittaa, toivottavasti vuosia.Polkupyörällä pitäisi ajella, reisilihasta vahvistaa.

        Nivelrikon etenemistä on vaikea ennustaa, jopa lääkäreiden, toisilla etenee hitaasti, toisilla nopeasti. Nivelrikkoa ei voida parantaa, ainoastaan hoitaa oireita. Minulla on hyvä lihaskunto, mutta se ei ole vaikuttanut nivelrikon etenemiseen.


      • Juha_H
        12+3 kirjoitti:

        ei kannata ryhtyä,kuin viime tipassa.Minulla meni vituksi ja loppuelämän saan pitää sidettä ja loppui laskettelu ja jalkapallo.

        Moi,

        Revennyt nivelkierukka kannattaa useimmissa tapauksissa, neuloa takaisin ehjäksi jos nivelkierukkaa ei voi korjata kuntoon, niin sitten kierukan revenneet osat poistetaan tähystämällä. Nivelkierukan laaja poistaminen aiheuttaa tulevien vuosien aikana potilaalle kivuliaan nivelrikon.

        Kirjoitin tänne mietteitä nivelkierukan korjaamisesta siirteellä -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0 . Siirteitä ja nivelkierukan implantteja tehdään julkisellakin puolella, muun muassa Töölön sairaalassa.


      • karkkikauppa
        Juha_H kirjoitti:

        Moi,

        Revennyt nivelkierukka kannattaa useimmissa tapauksissa, neuloa takaisin ehjäksi jos nivelkierukkaa ei voi korjata kuntoon, niin sitten kierukan revenneet osat poistetaan tähystämällä. Nivelkierukan laaja poistaminen aiheuttaa tulevien vuosien aikana potilaalle kivuliaan nivelrikon.

        Kirjoitin tänne mietteitä nivelkierukan korjaamisesta siirteellä -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0 . Siirteitä ja nivelkierukan implantteja tehdään julkisellakin puolella, muun muassa Töölön sairaalassa.

        Tähystysleikkaus oikeaan polveen vuosia sitten, nyt on toinen polvi riesana, Aika ortopedille koksiin, onko kellään kokemuksia E Läike nimisestä ortopedistä, kuulunut negatiivisia mielipiteitä, oliskos jollakin päinvastaisa kokemuksia.


      • Aika pitkät jonot on
        Polvikipuinen kirjoitti:

        Mulla epäillään polven nivelkierukan repeämää.. kävelykin alkaa olla jo välillä tuskaa kun pienikin "väärä" liike viiltää polveen niinmaan perkutisti. Onko tähän vaivaaan jotain parempia tapoja hoitaa? Mielelläni kyllä jättäisin tähystyksen väliin, jos siihen löytyisi jokin muu hoitokeino. Onko kokemuksia ? Kiitokset vastauksisata :-)

        Mullakin epäiltiin kierukan revenneen, kävin magneettikuvauksissa ja paljastuikin halkaisijaltaan 4cm isoksi kystaksi. Omalla kohdallani sattui "ihanasti" työtapaturmana, syyskuussa töissä polvi venähti ja siitä sitten tuo tupsahtanut polveen. Huomenna on jo leikkausaika lääkärikeskuksessa. Työpaikkalääkäri varoitteli että jos ei vakuutusyhtiö annakaan lupaa yksityisellä tätä hoitaa niin koksissa jonot olisi 3 3 3, eli yhdeksänkin kuukautta. Ensin 3 kuukautta lääkärille, sitten 3 kuukautta kuvauksiin ja vielä 3 kuukautta leikkaukseen. Onneksi ei tarvinnut sitten jonottaa, mutta tsemppiä sinulle!


    • huolestunut

      moi. minulla 3 viikkoo sitte tähystetty oikeanpuoleinen polvi. poistettiin arpikudosta ja höylättiin rustopintoja. nyt kävelen vähän ilman keppejä.. ainut mikä vaivaa on toisen tikkiarven alapuolella oleva n.1cm kokoinen kuva patti..tuntuu kuin se olisi kiinni jossain., ja on kosketusherkkä...

    • Jännittää jo

      Olen saanut lähetteen polven magneettikuvaukseen ja sen jälkeen todennäköisesti on edessä tähystysleikkaus. Paikkakunta Kotka. Millaiset jonot ovat ja millaisia kokemuksia teillä on KOKSissa tehdyistä toimenpiteistä? Kuka leikkasi ja miten onnistui? Onko joku erityisen hyvä ortopedi tai puolestaan joku, jota ette voi suositella? Kiitos vastauksistanne jo ennakkoon!

      • juuri tähystetty

        No, en ole Kotkasta, joten en siihen osaa sanoa mitään. Itsellä kierukan repeämä tähystettiin eilen, sitä ennen heinäkuun puolivälissa magneettikuvaus, itse vamma jo toukokuussa, eli kestihän tuo.
        Toimenpide tehtiin julkisella puolella, ortopedi leikkaa myös Terveystalon piikkiin. Kesti noin 25 minuuttia, vaikein oli tipan laittaminen! Itse leikkaus miellyttävä. Sairaalaan sisään kello 7, leikkaus kello 9, tunto palautunut kello 14 ja sitten kotiin. Kävely sujuu, toki jäykkää, ei särkyä eli tällä hetkellä tyytyväinen, vaikka ajattelin kyllä vielä viikko sitten perua koko operaation.
        Tuo nyt ei sinua auta, mutta ehkä tämä: Pidä jalan lihakset kunnossa ja jos et normisti treenaa, niin aloita hyvissä ajoin ennen leikkausta. Jos polvella ei juosta (kuten minun polvella ei pystynyt), niin pyöräile, souda ergolla, rullaluistele ja treenaa lihaksia salilla. Kun ne on kondiksessa, niin auttaa kaikentyyppisistä polven tähystyksista toipumisessa, etenkin, jos kyseessä ristisiteet. (Itsellä kierukkarepeämä, joka ei kovin paha juttu sinänsä.
        Toipuminen on yksilöllistä, mutta hyvä lihaskunto on a ja o.


      • Jännittää jo
        juuri tähystetty kirjoitti:

        No, en ole Kotkasta, joten en siihen osaa sanoa mitään. Itsellä kierukan repeämä tähystettiin eilen, sitä ennen heinäkuun puolivälissa magneettikuvaus, itse vamma jo toukokuussa, eli kestihän tuo.
        Toimenpide tehtiin julkisella puolella, ortopedi leikkaa myös Terveystalon piikkiin. Kesti noin 25 minuuttia, vaikein oli tipan laittaminen! Itse leikkaus miellyttävä. Sairaalaan sisään kello 7, leikkaus kello 9, tunto palautunut kello 14 ja sitten kotiin. Kävely sujuu, toki jäykkää, ei särkyä eli tällä hetkellä tyytyväinen, vaikka ajattelin kyllä vielä viikko sitten perua koko operaation.
        Tuo nyt ei sinua auta, mutta ehkä tämä: Pidä jalan lihakset kunnossa ja jos et normisti treenaa, niin aloita hyvissä ajoin ennen leikkausta. Jos polvella ei juosta (kuten minun polvella ei pystynyt), niin pyöräile, souda ergolla, rullaluistele ja treenaa lihaksia salilla. Kun ne on kondiksessa, niin auttaa kaikentyyppisistä polven tähystyksista toipumisessa, etenkin, jos kyseessä ristisiteet. (Itsellä kierukkarepeämä, joka ei kovin paha juttu sinänsä.
        Toipuminen on yksilöllistä, mutta hyvä lihaskunto on a ja o.

        Kiitos, oli mukava kuulla kokemuksiasi! Toivottavasti polvesi on paranemassa hyvää vauhtia. Minullakin epäillään kierukan repeämää tai sitten rustosta irronnutta palaa polvivaivan syyksi. No, magneettikuvaukseen aikaa edelleen odottelen...! Koetan pitää jalan lihakset kunnossa pyöräilemällä. Pidemmät kävelymatkat eivät onnistu, juoksemisesta puhumattakaan. Välillä on parempia päiviä, eikä polvi vaivaa paljoa, mutta sitten tulee taas takapakkia ja kävely on hyvin vaikeaa. Tottakai sitä mieluummin olisi perumassa koko tähystyksen, mutta lienee lopulta ainoa mahdollisuus saada vielä polvi hyvään kuntoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe