sairastako?

kuka ottaa siitä vastuun kun olen rekka kuski ja viaton nuori jää mopolla vaikka minun vetämän täysperävaunullisen kärryn alle!Siis kuka ottaa siitä vastuun???????????????????????? en minä ainakaan!niin kuin sanoin niin mopoja laitetaan kulkemaan autojen sekaan kun eivät saa kaikkialla ajaa turvallisesti pyörätiellä muutkin kulkiat huomioon ottavana ja ne ei saa kulkea kun 45 siis aivan perseestä ja jos tään joku kyttä lukee niin vastaa minulle!

5

482

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VastuuniTiedän

      Vahvasti epäilen ettet ole kuljettaja ammatiltasi, tämä seikka paistaa viestisi läpi. Itse ajan työkseni täysperävaunuyhdistelmää ja tiedän että vastuu yhdistelmästä on minun tilanteesta riippumatta. Ison yhdistelmän katvealueita on mopoa, henkilö- ja pakettiautoa ajavan vaikea hahmottaa, lisäksi kaikki eivät osaa varoa peräylityksiä tai tarvittavia ajolinjoja (vaikka omasta mielestäni ajamani n. 25m pitkä yhdistelmä on ketterä). Muiden tietämmättömyyden tai ajattelamattomuuden takia en voisi ikinä sanoa etten ota yhdistelmästäni täyttä vastuuta, VOI JUMALAUTA! Ikinä ei ole urani aikana mopoilija tullut yhdistelmäni rinnalle, vetoauton ja kärryn väliin tai edes uhkaavan lähelle peräylitystä. Pyöräilijät ovat niitä joita saa jatkuvasti varoa, usein myös jalankulkijoita (nuoret miehet). Lisäksi harvemmin joutuu lastaa tai purkaa yhdistelmää vilkkaana aikana keskellä kaupunkia jossa mopoilijat yleensä liikkuvat, esim. Helsingissä ei edes saa ajaa yhdistelmällä joka paikkaan. Olen aina tietoinen siitä mitä yhdistelmäni edessä, sivuilla ja takana on, myös pienistä mopoilijoista. Oma lukunsa ovat tietenki liikenteestä löytyvät raketit, joilla ovat viritetyt mopot alla yms. jotka saattavat huomaamatta putkahtaa taakse tai katvealueelle, autoilijoistakin löytyy näitä. Näistä huolimatta nämä raketitkin paljastuvat samalla kun yhdistelmä liikku tien mukaisesti mutkitellen, joten eivät hekään varsinaista vaaratilannetta aiheuta. Jos kuitenkin käy niin että tälläinen jää huomaamatta ja jää alle, on vastuu yhdistelmäni aiheuttamasta tuhosta minulla ja ei kenelläkään muulla (myös toinen osapuoli on vastuussa!). Syitä löytyy aina puolesta ja vastaan, mutta vastuu on täysin eri kuin syyt.

      Jos et ota vastuuta yhdistelmästäsi ja sen aiheuttamasta tuhosta, niin lopeta työt (tuskin olet edes kuljettaja). Moni vastuullinen kuljettaja on joutunut lopettaa työnsä tälläisten tapausten takia, koska se ottaa liian koville. Heitä ei voi syyttää, heitä voi kunniottaa heidän ottamasta vastuusta. Minä myös otan vastuuni kuljettamistani tonneista, kuten sanontakin kuuluu "tonnettain vastuuta".

      Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon asiasta, ja varmaan paljon asiaakin jäi kertomatta.

      • VastuuniTiedän

        Lisäyksenä että toinen osapuoli on vastuussa siis itsestään ja kuljettamastaan ajoneuvosta.


      • *****

        Oikeat kuljettajat osaavat miettiä vähän pidemmälle, esim kääntyessä pitää ottaa huomioon perävaunun mukana tulo, jos vetää kevyenliikenteenväylällä seisovan rollaattorimummon mukaansa, vikaa on jossakin muualla kuin mummossa. Oikea kuljettaja osaa ottaa huomioon, ettei siinä risteyksessä seisova, välttämättä tajua, että rekkamies ei osaa kääntyä niin ettei perävaunu vedä mukanaan.


      • vainajan äiti
        ***** kirjoitti:

        Oikeat kuljettajat osaavat miettiä vähän pidemmälle, esim kääntyessä pitää ottaa huomioon perävaunun mukana tulo, jos vetää kevyenliikenteenväylällä seisovan rollaattorimummon mukaansa, vikaa on jossakin muualla kuin mummossa. Oikea kuljettaja osaa ottaa huomioon, ettei siinä risteyksessä seisova, välttämättä tajua, että rekkamies ei osaa kääntyä niin ettei perävaunu vedä mukanaan.

        kun nuori ensikertaa isolle tielle lähtenyt nuori mopoilija kuolee peräväunun kylkeen osuessaan ei enää miettitä kenen vastuu on.
        tässä tapauksessa ei tutkijalautakuntakaan löytänyt syyllistä, oli vain onnettomien yhteensattumien summa ja nuoren silmänräpäyksellinen kuolema.
        rekka oli ohittamassa mopoilijaa siirtynenä vastaantulevan kaistalle, kuinka kauas ei ole varmaa, ja mopoilija ei ajanut aivan seututien valkoisella viivalla muttei ajokaistansa keskelläkään, lähtikö mopoilija taakseen/sivulleen katsomatta kääntymään vasemmalle, imaisiko rekan imu (ajopiirturin mukaan nopeus oli 90km/h) kevyen kuskin tekemään pienen väärään suuntaan olevan ohjausliikkeen vai mitä tapahtui. Vainaja ei kerro.

        Minä tunnen, että vastuu on minun. Mitä ostin mopon, mitä en kahlinnut poikaa kotiin. Kuskia en voi syyttää, enkä poikaakaan. Hänhän oli tekemässä sitä, mitä oli koko vuoden odottanut ja unelmoinut.


      • VastuuniTiedän
        vainajan äiti kirjoitti:

        kun nuori ensikertaa isolle tielle lähtenyt nuori mopoilija kuolee peräväunun kylkeen osuessaan ei enää miettitä kenen vastuu on.
        tässä tapauksessa ei tutkijalautakuntakaan löytänyt syyllistä, oli vain onnettomien yhteensattumien summa ja nuoren silmänräpäyksellinen kuolema.
        rekka oli ohittamassa mopoilijaa siirtynenä vastaantulevan kaistalle, kuinka kauas ei ole varmaa, ja mopoilija ei ajanut aivan seututien valkoisella viivalla muttei ajokaistansa keskelläkään, lähtikö mopoilija taakseen/sivulleen katsomatta kääntymään vasemmalle, imaisiko rekan imu (ajopiirturin mukaan nopeus oli 90km/h) kevyen kuskin tekemään pienen väärään suuntaan olevan ohjausliikkeen vai mitä tapahtui. Vainaja ei kerro.

        Minä tunnen, että vastuu on minun. Mitä ostin mopon, mitä en kahlinnut poikaa kotiin. Kuskia en voi syyttää, enkä poikaakaan. Hänhän oli tekemässä sitä, mitä oli koko vuoden odottanut ja unelmoinut.

        Kiitos kun kerroit, tämä pistää miettimään. Toivottavasti moni muukin lukisi viestisi ja miettisi asioita, ajoi sitä mopoa tai ei. Asiaa mietittyä tarkempaa vastuu on kaikilla, ei yhdellä henkilöllä. Tiimipeliähän se liikenne on ja tuo on yksinkertaisesti niin väärin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      40
      5218
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      73
      3122
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      16
      2968
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2871
    5. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      34
      1675
    6. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1596
    7. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      88
      1594
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      420
      1289
    9. Haluaisitko sinä

      Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      68
      1140
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      226
      1114
    Aihe