Splitin Trogiriin

tapsu55

Kävin Kroatia-infossa Kampissa viime viikolla. Viime vuonna olin Dubrovnikissa ja tykkäsin kovasti paikasta. Kroatian matkailun esittelijät kehottivat minua matkustamaan nyt Trogiriin, ja niin teenkin, toukokuun 14 omatoimimatkalle, ja kaksi viikkoa, lentoliput (Blue1) 213 euroa eestaas ja itse bookattu hotelli.
Trogiriin on tosi helppo matkustaa, koska saari sijaitsee vain muutaman kilometrin länteen Splitin lentokentältä.
Olisiko hyviä vinkkejä päiväretkille ja tutustumiseen entisen Jugoslavian alueelle?

16

4299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henttan

      Retkivinkkejä Tapsulle:

      Kansallispuistot:
      * Krka, Sibenikin suunnalla, ei kovin kaukana Trogirista. Bussilla ensin Sibenikiin ja Sibenikistä Skradiniin.
      http://www.privaturlaub-kroatien.de/infos/krka/krka5.jpg

      * Plitvice, Unescon suojelukohde, lähellä Bosnian rajaa, useamman tunnin ajomatka, pääsee bussillakin. Ehkä kannattaa yöpyä, joten ei onnistu päiväretkenä ainakaan bussilla. Trogirista saa sekä Krkaan että Plitviceen matkatoimistojen retkiä, suositeltava matkatoimisto esim. Atlas.
      http://www.pbase.com/tibofo/image/49008516

      Split
      * Diokletianuksen palatsin alue, tältä näytti ennenmuinoin:
      http://frysingerreunion.org/gc09/croatia458.jpg

      * Kuvanveistäjä Ivan Mestrovicin galleria, muutama kilometri keskustasta.
      http://www.mdc.hr/mestrovic/galerija/povijest-en.htm

      Makarska riviera
      * Brela, noin tunnin bussi/ajomatka Splitistä etelään. Kaunis rantapaikka, jossa vuonna 2004 amerikkalaisessa Forbes-lehdessä Euroopan kauneimmaksi äänestetty ranta Punta rata. Muutenkin kauniita rantapoukamia.
      http://www.berulia.de/assets/images/Brela_01P03.JPG
      http://www.makarskainfo.com/images/stories/brela/b/brela2.JPG

      * Omis, mahtavat kanjonimaisemat
      http://www.chorvatsko.cz/stdal/pict/omis_8.jpg

      Trogirista puoli tuntia pohjoiseen Primostenin kaupunki. Vanha kaupunki on kauniilla niemekkeellä.
      http://www.chorvatsko.cz/svdal/pict/primosten2.jpg

      Hyvää matkaa!
      Tulen itse perässä 16.5. viikoksi, uudelleen 4.6. ja vielä syyskuussakin...

      Nimimerkki "Sydän Kroatiassa"

      • Viestisi auttoi minua kovasti! Otan pirintin vihjeistäsi ja kysyn hotellin respasta lisää. Asun hotelli villa Katariinassa, Okrun Gorjnin kylässä. Toukokuussa ei ole välltämättä vielä rantakelit, ja mulla on aikaa kaksi viikkoa, ehkä vuokraan yhtenä päivänä autonkin. Hyvää matkaa sullekin! Tapsu


      • Henttan
        tapsu55 kirjoitti:

        Viestisi auttoi minua kovasti! Otan pirintin vihjeistäsi ja kysyn hotellin respasta lisää. Asun hotelli villa Katariinassa, Okrun Gorjnin kylässä. Toukokuussa ei ole välltämättä vielä rantakelit, ja mulla on aikaa kaksi viikkoa, ehkä vuokraan yhtenä päivänä autonkin. Hyvää matkaa sullekin! Tapsu

        En tiedä ehditkö tätä lukea, mutta auto tosiaan kannattaa vuokrata. Tiet ovat hyviä. Itse olen nainen ja kyyditsin viime vuonna iäkkäitä vanhempiani 500 kilometrin verran. Kaikki sujui hyvin. Bensa on pikkuisen halvempaa kuin Suomessa.
        Varsinkin tuonne Plitviceen innostan lähtemään, olen ollut siellä itse kahdesti. Eka kerralla oli kolme päivää, toisella kerralla yhden yön. Jos tykkää patikoinnista, niin on ihan ykköspaikka.
        Kauneimpia luontokohteita, jossa olen koskaan vieraillut. Ei ihme, että on Unescon luonnonperintökohde. Historiallinen paikka, jossa muuten ammuttiin Bosnian sodan ensimmäiset laukaukset. Siellä on pieni muistomerkkikin.

        Asut siis Ciovon saarella. Itse olen aina majoittunut Trogirin vanhaan kaupunkiin tai sitten ihan vastapäätä sitä Ciovolle. Tie on tukkoinen Trogirista Ciovoon, koska sinne johtaa vain yksi väylä ja se on hyvin ruuhkainen. Trogirhan on mantereen ja Ciovon välissä oleva saareke.
        http://travel2croatia.net/wellness-vacation/wp-content/gallery/trogir/nautica.jpg

        Tämmöisiä vielä tuli mieleen.


      • Henttan kirjoitti:

        En tiedä ehditkö tätä lukea, mutta auto tosiaan kannattaa vuokrata. Tiet ovat hyviä. Itse olen nainen ja kyyditsin viime vuonna iäkkäitä vanhempiani 500 kilometrin verran. Kaikki sujui hyvin. Bensa on pikkuisen halvempaa kuin Suomessa.
        Varsinkin tuonne Plitviceen innostan lähtemään, olen ollut siellä itse kahdesti. Eka kerralla oli kolme päivää, toisella kerralla yhden yön. Jos tykkää patikoinnista, niin on ihan ykköspaikka.
        Kauneimpia luontokohteita, jossa olen koskaan vieraillut. Ei ihme, että on Unescon luonnonperintökohde. Historiallinen paikka, jossa muuten ammuttiin Bosnian sodan ensimmäiset laukaukset. Siellä on pieni muistomerkkikin.

        Asut siis Ciovon saarella. Itse olen aina majoittunut Trogirin vanhaan kaupunkiin tai sitten ihan vastapäätä sitä Ciovolle. Tie on tukkoinen Trogirista Ciovoon, koska sinne johtaa vain yksi väylä ja se on hyvin ruuhkainen. Trogirhan on mantereen ja Ciovon välissä oleva saareke.
        http://travel2croatia.net/wellness-vacation/wp-content/gallery/trogir/nautica.jpg

        Tämmöisiä vielä tuli mieleen.

        Menenpä sitten käymään ainakin tuolla Plivitcessä. Syy miksi asun Ciovolla on hyvin realistinen; sain sieltä huoneen 22 eurolla per yö aamiaisella, pikkusen on kävelymatkaa Trogirille, mutta eipä haittaa. En löytänyt Trogirilta edulista majapaikkaa. Kiitos vinkeistä ja kirjoitellaan Tapsu


      • Anka2
        tapsu55 kirjoitti:

        Menenpä sitten käymään ainakin tuolla Plivitcessä. Syy miksi asun Ciovolla on hyvin realistinen; sain sieltä huoneen 22 eurolla per yö aamiaisella, pikkusen on kävelymatkaa Trogirille, mutta eipä haittaa. En löytänyt Trogirilta edulista majapaikkaa. Kiitos vinkeistä ja kirjoitellaan Tapsu

        Trogirin lähistöltä myös mantereen puolelta löytyy hyviä majoituspaikkoja. Vuokrasimme Home Away-ketjun kautta yksityiseltä huoneiston 3 km Trogirista Sibenikin suuntaan Seget Donjin kalastajakylän vierestä. Huoneisto oli nimeltään Villa Anka ja erittäin toimiva sekä mahtavalla näköalalla. Huoneistomme oli toisessa kerroksessa. Tässä linkki:

        http://www.homeaway.com/vacation-rental/p415090

        Huoneisto 2:lle maksoi 60 €/yö. Kesällä menee venekuljetus Trogiriin tunnin välein majoituspaikan edestä, nyt syksyllä käytimme paikallista bussia (joita toisin meni melko harvoin).

        Omistajat ovat erittäin mukavia ja puhuvat hyvää englantia (Ivona ja Alenka). Kahtena aamuna saimme juuri leivottuja croissantteja ja puutarhan mandariinejä oli tarjoilla koko ajan.

        Mukava reissu kaiken kaikkiaan.


      • arikoo
        Anka2 kirjoitti:

        Trogirin lähistöltä myös mantereen puolelta löytyy hyviä majoituspaikkoja. Vuokrasimme Home Away-ketjun kautta yksityiseltä huoneiston 3 km Trogirista Sibenikin suuntaan Seget Donjin kalastajakylän vierestä. Huoneisto oli nimeltään Villa Anka ja erittäin toimiva sekä mahtavalla näköalalla. Huoneistomme oli toisessa kerroksessa. Tässä linkki:

        http://www.homeaway.com/vacation-rental/p415090

        Huoneisto 2:lle maksoi 60 €/yö. Kesällä menee venekuljetus Trogiriin tunnin välein majoituspaikan edestä, nyt syksyllä käytimme paikallista bussia (joita toisin meni melko harvoin).

        Omistajat ovat erittäin mukavia ja puhuvat hyvää englantia (Ivona ja Alenka). Kahtena aamuna saimme juuri leivottuja croissantteja ja puutarhan mandariinejä oli tarjoilla koko ajan.

        Mukava reissu kaiken kaikkiaan.

        Moi vaan! Olen menossa kumppanini kanssa trogiriin 7-14.5 Hotelli on Medena, kolme kilometriä pohjois-itä suuntaan keskustasta. Eka kerta Kroatiaan kiinnostaa etukäteen jo melkoisesti. Tarkoitus olis käydä saarilla ja ajella skootterilla (jos kelit sallii).


      • DalmatiaFun
        arikoo kirjoitti:

        Moi vaan! Olen menossa kumppanini kanssa trogiriin 7-14.5 Hotelli on Medena, kolme kilometriä pohjois-itä suuntaan keskustasta. Eka kerta Kroatiaan kiinnostaa etukäteen jo melkoisesti. Tarkoitus olis käydä saarilla ja ajella skootterilla (jos kelit sallii).

        Hyvä kohdevalinta!
        Trogirissa viihdytte varmasti!
        Kunnon rantsuja oudutte kyllä sitten hieman kyselemään - pikkukivisiä kun tuppaavat tuolla päin kaikki olemaan.

        Varatkaa sitten aikaa kun ähdette illalla vanhaan kaupunkiin--- siellä viihtyy niin hyvin, ihan vaan istuskellen rantabulevardin ravintolassa ja katsellen vilskettä. Tosin tuohon ajankohtaan meno tietty kohtuu verkkaista.

        Saarille sitten ehdottomasti - ainakin Hvar Town.
        Ja Braciin jos menee, yksi hienoimmista biitseistä löytyy sitten Bol:sta - hiekasta alati muotoutuva nimen kärki. Vesi tuolloin joku 20 astetta, joten uiminenkin maittaa.
        Toivotaan teille aurinkoisia kelejä!
        -E


      • akiantti
        DalmatiaFun kirjoitti:

        Hyvä kohdevalinta!
        Trogirissa viihdytte varmasti!
        Kunnon rantsuja oudutte kyllä sitten hieman kyselemään - pikkukivisiä kun tuppaavat tuolla päin kaikki olemaan.

        Varatkaa sitten aikaa kun ähdette illalla vanhaan kaupunkiin--- siellä viihtyy niin hyvin, ihan vaan istuskellen rantabulevardin ravintolassa ja katsellen vilskettä. Tosin tuohon ajankohtaan meno tietty kohtuu verkkaista.

        Saarille sitten ehdottomasti - ainakin Hvar Town.
        Ja Braciin jos menee, yksi hienoimmista biitseistä löytyy sitten Bol:sta - hiekasta alati muotoutuva nimen kärki. Vesi tuolloin joku 20 astetta, joten uiminenkin maittaa.
        Toivotaan teille aurinkoisia kelejä!
        -E

        Trogirista ei ole ptkä Solin -nimiseen kylään, Splitistä pohjoiseen(kaakkoon) 3km. Siellä on ihan nähtävät roomalaisen areenan rauniot ja vanhojen kirkkojen raunioita hyvin hoidetulla alueella. Sarkofageja. Katso google-mapista!


      • arikoo
        DalmatiaFun kirjoitti:

        Hyvä kohdevalinta!
        Trogirissa viihdytte varmasti!
        Kunnon rantsuja oudutte kyllä sitten hieman kyselemään - pikkukivisiä kun tuppaavat tuolla päin kaikki olemaan.

        Varatkaa sitten aikaa kun ähdette illalla vanhaan kaupunkiin--- siellä viihtyy niin hyvin, ihan vaan istuskellen rantabulevardin ravintolassa ja katsellen vilskettä. Tosin tuohon ajankohtaan meno tietty kohtuu verkkaista.

        Saarille sitten ehdottomasti - ainakin Hvar Town.
        Ja Braciin jos menee, yksi hienoimmista biitseistä löytyy sitten Bol:sta - hiekasta alati muotoutuva nimen kärki. Vesi tuolloin joku 20 astetta, joten uiminenkin maittaa.
        Toivotaan teille aurinkoisia kelejä!
        -E

        Kiitos vinkeistä:) Reilu viikko ja sitte Lufthansa vie meidät Franfurtin kautta Splitiin.. Kerron kokemukseni palattuani'.


    • akiantti

      Arikoo, mitä paikkoja katsoitte? Joudutteko käymään lähivuosina uudestaan??

    • Maigggggggu2012

      Kertokaa lisää! Meillä on lennot varattu Splitiin 22.-26.5.12 ja tarkoitus on sieltä suunnata Trogiriin. Meillä siis kohtuulyhyt aika olla perillä, joten ajateltiin yhtenä päivänä tutustua Trogirin kaupunkiin, yhtenä käydä esim Hvarilla tai Bracilla (kumpaa suosittelette?) ja yksi päivä sitten fiiliksen mukaan. Onko tuolla lapsille mitään rantaa missä olisi esim liukumäkiä tms, lapset 3 ja 7 vuotta? Majoituspaikaksi ajattelin tuota Ciovon saarta koska siellä näyttäisi olevan hyvä ranta lapsille ja matkaa Trogiriin vaan pari kilometria joten kävellenkin varmaan pääsee? Meitä on yhteensä 10 henkilöä joten joku Villa ajateltiin vuokrata että on helpointa ja voidaan viettää aikaa yhdessä. Suositteluja siitäkin otetaan ilomielin vastaan!

    • Akiantti

      No,
      Split tietysti kaupunkikohteena, aina siellä päivän saa kulumaan. Voin olla väärässä, mutta jostain on jäänyt mielikuva, että Omis'in suunnalla (Splitistä itään n 25km) olisi hiekkaakin. Bracin saaren etelälaidalla, Bol -nimisen kylän länsipuolella (1km) in hiekka/pikkukiviranta ainakin (myös DalmatiaFun suosittaa). Paikkaan lie hankala päästä, Makarskasta (ja muualtakin ehkä) saattaa kulkea kiertomatkalaivoja, jollaisella itsekin siellä kävimme.

      Sibenic on sitten taas Trogirista länteen päin (liki 40km), ainakin nähtävillä kirkko maailmanperintönä .

      Muuten - harvemmin kehotettu, mutta käykääpä parilla hautausmaallakin...

      Krkan kansallispuistossa en ole käynyt, mutta luulen senkin olevan tarkastamisen arvoisen. Siellä luullakseni pääsee uimaan, toisin kuin myös käymisen arvoisessa luonnonpuistossa Plitvicessä: http://sloveeni.blogspot.com/2010/06/kroatian-road-trip-krka-kansallispuisto.html
      - no katsoinpa matka-ajankohtanne, vedet ei taida olla erityisen lämpimät, toivottavasti ette pety tässä suhteessa.

      Välitysfirmoja oikeasti suomeksi (ei kookkelikäänös):
      interhome.fi (2:sti käytetty) tai http://www.adrialin.fi (saatan tilata tänä vuonna.. jos mennään sinnepäin).

      Varokaa, ettette jää koukkuun!

      • Ihana elämä!

        Tervehdys!

        Olen mieheni kanssa lähdössä Kroatiaan kesäkuun puolivälissä ja viihdymme reissussa kaikkiaan 10 päivää. Lennot meillä on Splitiin, mutta majoituksia emme vielä ole varanneet. Saarille (Brac, Hvar) olisi tarkoitus lähteä, vähän fiilispohjalta, ja varata (toivottavasti kohtuullisen edullisesti!) majoitukset paikan päällä. Kokemuksia?

        Koska lentomme saapuu illalla ja lähtee aamulla, suunnittelimme olevamme ainakin alku- ja loppupäästä reissua Splitissä ja Trogirissa. Kummassa kannattaa viihtyä pidempään? Split ilmeiseti on varsin iso kaupunki, mutta itse olen pienempien kaupunkien ystävä.

        Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista ja vinkeistä!


    • Maigggggggggggggggg

      Tulimme eilen Kroatiasta ja siellä kävimme Splitissä ja Trogirissa. Split oli suuri, siellä olimme vanhan kaupungin ympärillä ostoskadulla muutaman tunnin, on kuin mikä tahansa isompi eurooppalainen kaupunki. Rantabulevardi on kyllä kaunis! Enemmän tykkäsimme kuitenkin Trogirista, olimme Ciovon saarella Okrug Gornjilla yöt, sitä suosittelen jos haluatte hiekkarantaa. Siitä jaksaa myös hyvin kävellä Trogiriin, tosin pari km joutuu käppäilemään eikä siinä ole jalkakäytävää joten lapsen rattaiden kanssa hankala mutta kyllä siitä selvisi.

      Kävimme Okrugilta lähtevällä laivalla päivän risteilyllä Soltan saarella ja Ciovon toisella puolella jossa oli ruokailu. Oli oikein mukavaa, suosittelen tuota retkeä! Joku vanhan mies niitä myy siellä rannalla. Turistikausi ei ollut vielä alkanut joten saatiin oikein rauhassa olla. Kaunis maa, ikävä jäi!

    • Juuri näin!

      Juuri näin! Okrug Kornji on the best! Sieltä kämppä ja vierailut muualle. Sitä rantaa ei voita mikäään!
      Ja ihmiset siellä ovat aivan ihania!

    • Docletian

      Me pidimme enemmän Splitistä kuin Trogirista. Molemmissa viihdyimme kyllä.
      Trogirissa majoituimme pienessä huoneistohotellissa http://apartments-buble.com/ , jossa oli erittäin ystävällinen isäntäpariskunta. Saimme hyviä vinkkejä miten liikkua ym. Edullinen 46 e/yö. Siisti pieni huone.
      Splitissä majotuimme ihan vanhan kaupungin ytimeen hotelliin, josta näkymät olivat upeat http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g295370-d1553143-Reviews-Diocletian_s_Rooms-Split_Split_Dalmatia_County_Dalmatia.html.
      Ihanaa matkaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe