Olen koittanut etsiskellä netistä unelmieni purtta, mutta toiveet taitavat olla liian tarkat ja vaativat. Toki veneitä voi muunnella ja varusteita lisätä jälkikäteenkin, mutta ihan kokonaan uutta venettä ei jaksaisi lähteä rakentamaan. Hakusessa on huolella tehty, hyväkuntoinen ja merikelpoinen teräsrunkoinen valtameripursi pitkäaikaiseen asumiseen ja pallonkiertoon koko perheelle. Asumismukavuus on turvallisuuden ohella tärkeimpiä kriteereitä, samoin omavaraisuus purjehdittaessa pitkään kaukana kaikesta. Ulkonäöstä ja suorituskyvystä voi vähän tinkiäkin, kisoihin ei ole hinkua. Tätä tuntuu olevan vaikea löytää, ihan ilman hintahaarukkaakin:
- noin 36-46 jalkaa
- vahva teräsrunko, hyvin huolella ja ammattitaidolla tehty pohjatyö (=pitää ruosteen loitolla)
- pitkä köli, kunnolla tuettu peräsin
- helposti yhdenkin ihmisen purjehdittavissa, kaikki säädöt voi hoitaa avotilasta käsin
- hyvin suojainen keskiavotila, jossa on tarpeeksi tilaa aikuisen ihmisen maata pötköttää istuinpenkillä, ja johon mahtuu mukavasti siirrettävä ruokapöytä ja suurempikin seurue istumaan iltaa
- kova, kiinteä ja pitkälle jatkuva roiskesuoja avattavilla ikkunoilla (jotka suljettuina kuitenkin pitävän sade- ja roiskeveden tiiviisti ulkopuolella ja kestävät kovempiakin roiskahduksia), katossa hyvä avotilavalaistus illanistujaisiin
- kova, kiinteä aurinkokatos, jonka päällä reilusti tilaa aurinkopaneeleille ja/tai tehokkaalle sadevedenkeruusysteemille vesikoneen temppuilun varalta
- tukevat, korkeat kaiteet
- hyvät, isot lokerot mm. köysille ja fendareille
- ulkona vähintään avotila tiikillä päällystetty
- sisällä paljon kaunista, hyväkuntoista puupintaa, tarvittaessa tehokas valaistus
- tilava perähytti, jossa iso parivuode
- tilava keulahytti, jossa hyvät yöpymistilat kahdelle
- mieluiten U-mallinen, kaikessa kelissä työskentelyyn sopiva pentteri kahdella isolla pesualtaalla, isolla jääkaapilla, pakastimella ja kunnollisella kaasuliedellä, reilusti työskentelytasoa ja säilytystilaa
- tilava ja viihtyisä salonki, pöydän ääressä sohvilla tilaa mukavasti 8 hengelle ruokailuun ja seurusteluun, meripunkkamahdollisuus
- wc, sisäsuihku ja ulkosuihku
- reilun kokoinen karttapöytä tukevalla istuimella
- mahdollisuus ohjata myös sisältä
- tehokas lämmitin
- kuivauskaappi märille vaatteille
- hyvä tuuletus, tarpeeksi avattavia luukkuja
- tehokas, mutta taloudellinen moottori
- paljon säilytystilaa, kaappeja ja lokeroita
- isot vesitankit ja dieseltankit, mahdollisimman omavarainen, reilusti aurinkopaneeleja ja pari tuuligeneraattoria, mahdollisesti myös vesikone
- hyvä, toimiva tuuliperäsin JA vahva sähköinen autopilotti, plotteri, AIS, tutka, ssb, normaalit gps:t ja vhf:t (kiinteät ja kannettavat) ja hyvät perusmittaristot
Pallonkiertovene hakusessa
37
1973
Vastaukset
- outlanderisti
Tommonen joku vanha Van de Statd 44 olisi aika lähellä vaatimuksiasi. Kaikkiaan vaatimuksesi ovat kyllä aika lähellä nauti cat luokkaa. Tuo kova ja kiinteä aurinkokatos ei oikein istu veneesee varsinkaan purje. Toisaalta joku isompi katti (katamaran) voisi myös ola hakemasi.
- teräsveneilijä
Van de Stadt tai ehkä vielä lähemmin Roberts, teräsvenettä kun haetaan. katit ovat sitten kokonaan eri asia enkä ole paljon teräskatteja nähnyt
- Terästä pitää olla
Uudemmat Robertsit on jo liian jäykkiä ollakseen mukavia vaikka ovatkin avomerikelposia. Vanhempia ei ole tehty. Stormwindeillä vakausongelmaa kuulemma. Siin 70/80 luvun vaihten rungot on vielä merikelpoisia olematta ihan hitaita. Niukasti VDS:ää vaan suomessa olisko viitisen kappaletta 44, ehkä joku aina välillä tulee myyntiin.
- vaikkapa Koopmans
Tutustu myös Koopmans-veneisiin. Niitä valmistetaan sekä teräs- että alumiinirunkoisina. Tustustuin omalla pallonkierrollani kahteen Koopmans 40:een ja näin muutamia isompia. Alumiini on hyvä vaihtoehto teräsrungolle.
http://www.yachtworld.com/boats/category/type/Koopmans
Varustelistassasi jäin ihmettelemään, miksi vesikone ("water-maker") oli mahdollinen varuste. Omasta mielestäni se oli lähes välttämättömyys. Sadevesi, jota voi kerätä vaikka pressukankaalla, ei ole juomavedeksi hyvää ja toisaalta mikrobivapaata vesijohtovettä voi olla vaikea löytää.
Kunnolliset meripunkat keskiveneessä ovat omasta mielestäni oleellisemmat kuin tuplavuode keulassa. Tärkeää on kunnollinen ankkurivarustus (100 m 12-millistä kettinkiä, ankkurivinssi ja riittävän iso CQR, Rocna tai Bruce). Erilaista elektroniikkakamaa voi hankkia myöhemmin - jo sellaisesta tykkää.
Voi olla, ettet ainkaan edullisella hinnalla löydä sellaista venettä, jossa kaikki haluamasi varusteet ovat valmiina ja että ne ovat toimintakunnossa.- kalelfkdkd
Owni
- jos vaan löytyis
Alumiinikin on ollut harkinnassa, ja olen mielenkiinnolla katsellut ranskalaistuttavuuksien ihan tyylikkäitä aluveneitä. Se ei kuitenkaan ole matskuna yhtä kestävää kuin teräs, antaa helpommin periksi, jos nyt esim. kävisi niin kurjasti että löytäisin itseni ja veneeni riutan päältä kolistelemasta (mikä on huolellisellekin navigoijalle todellinen riski tietyillä alueilla).
Vesikone on todennäköisenä kyllä listalla, mutta haluan varmistaa vedensaannin vaihtoehtoisillakin systeemeillä siltä varalta, että kone alkaa temppuilla (se ei ole mikään tuntematon ilmiö!). Oman kokemukseni perusteella sadevesi kelpaa mainiosti juomavedeksi ja olen aina ulkomailla juonut paikallista vesijohtovettä, eikä vatsa ole protestoinut kertaakaan. Veneessä on tietysti hyvät vedensuodattimet.
Haaveena on kunnon parivuode tilavassa perähytissä (haen venettä keskiavotilalla, jolloin taakse jää reilun kokoinen omistajapariskunnan makkari) ja keulahytti on lapsille tai vieraille. Matkalla suurin osa ajasta vietetään kuitenkin satamissa, ja meillä on vielä niin hyvät välit avioliitossa, että viihdytään yhdessä samassa sängyssä. Merellä voi sitten käyttää salongin meripunkkia tarpeen vaatiessa.
Ankkurivarustuksesta olen aivan samaa mieltä, raskas kalusto ja tehokas vinssi se olla pitää, suurimmaksi osaksi ollaan kuitenkin ankkurissa, välillä vähän syvemmässäkin vedessä, ja rauhalliset yöunet edellyttävät hyvää pitoa.
No, etsiskely jatkuu...
- 7
Taas tällainen paskanpuhuja (-kirjoittaja) joka on muutaman vuoden seilannut ja haaveilee uudesta elämästä koska nykyinen on niin tylsää ja mitäänsanomatonta.
- *loisto
oletko valo yössä?
- ja katso peiliin
Höpsistä, nykyinen elämä ei suinkaan ole tylsää eikä mitäänsanomatonta, haaveilenpa vaan paremmasta (=täydellisestä?) veneestä. Täytyyhän sitä ihmisellä olla jotain tavoitteita elämässä, miksei sitten tällainen. Mitä paskanpuhumista se on? Jopa Suomestakin lähtee silloin tällöin, olisiko jopa lähes vuosittain, joku pursi pidemmälle reissulle, pallonkiertoon tai muuten useammaksi vuodeksi. Varmaan joku kateellinen, onneton ja vailla visioita ollut reppana on heistäkin todennut aikoinaan, että paskanpuhujia...vaan ainoat paskanpuhujat ovat yhä rannalla (ja netissä) ruikuttamassa, kun toiset seilaavat maailman meriä!
- haaveista totta
ja katso peiliin kirjoitti:
Höpsistä, nykyinen elämä ei suinkaan ole tylsää eikä mitäänsanomatonta, haaveilenpa vaan paremmasta (=täydellisestä?) veneestä. Täytyyhän sitä ihmisellä olla jotain tavoitteita elämässä, miksei sitten tällainen. Mitä paskanpuhumista se on? Jopa Suomestakin lähtee silloin tällöin, olisiko jopa lähes vuosittain, joku pursi pidemmälle reissulle, pallonkiertoon tai muuten useammaksi vuodeksi. Varmaan joku kateellinen, onneton ja vailla visioita ollut reppana on heistäkin todennut aikoinaan, että paskanpuhujia...vaan ainoat paskanpuhujat ovat yhä rannalla (ja netissä) ruikuttamassa, kun toiset seilaavat maailman meriä!
panettettelijat ilman omia unelmia ja suunnitelmia ovat palstan vakiovieraita. Itselläni vähän pienempi suunnitelma, mutta sekin tullut jo tyrmättyä moneen kertaan.
Onnea veneen löytämiseen ja matkalle! - TinRIN
haaveista totta kirjoitti:
panettettelijat ilman omia unelmia ja suunnitelmia ovat palstan vakiovieraita. Itselläni vähän pienempi suunnitelma, mutta sekin tullut jo tyrmättyä moneen kertaan.
Onnea veneen löytämiseen ja matkalle!Ei sellainen joka pallon kiertää tällä palstalla pohdi näitä ongelmia. Kiertäjä ostaa tai hitsaa veneensä ja varustaa sen niin hyvin kuin rahaa riittää. Hän kyllä tietää jo mitä voi tarvita. Laahusgeneraattori ja varapropellit siihen mm.
- 27
TinRIN kirjoitti:
Ei sellainen joka pallon kiertää tällä palstalla pohdi näitä ongelmia. Kiertäjä ostaa tai hitsaa veneensä ja varustaa sen niin hyvin kuin rahaa riittää. Hän kyllä tietää jo mitä voi tarvita. Laahusgeneraattori ja varapropellit siihen mm.
Mistäs se lähtijä tietäisi kaiken tarvitsemansa ennen lähtöä? Vaikka kuinka lukisi muiden edesottamuksia, eivät omat valinnat siitä kirkastu ennen kuin on itse asiassa. Vaikeammaksi asia menee, kun on niinkin paljon pohtinut kuin aloittaja, mitä veneeltään haluaa. Sellaistahan ei saa muuten kuin tekemällä tai ostamalla lähinnä sopivan aihion. Tosijuttu kuitenkin on, että useimmat lähtijät lähtevät sillä kalustolla, joka käsillä sattuu olemaan. Ja sekin onnistuu, ei pallonkierto niin välinelaji ole.
Lähteminen on kuitenkin pitkä projekti. Paljon pidempi se on siinä vaiheessa, kun vasta veneen hankintaa mietitään. Kyllä siinä kerkeää aivan mainiosti näitäkin pohdintoja. - myös haaveilija
Eiks elämässä nimenomaan oo tarkoitus haaveilla ja etsiä elämän tarkoitusta ja yrittää toteuttaa se. Kateellisia näköjään aina riittää...
- long distance hauler
Viinantekokone. Koneessa pitää olla suljettu kierto niin saa läämöt kohdalleen, pari sada litran hst säiliötä ja putkisto konehuoneeseen, niin ei tule suru pitkilläkään lgeillä.
- Body and sail
Munankehitin on ehdoton varuste. Vaatii inventterin, mut sit onkin 7 minutissa ihan kova.
- 28
Joku olikin jo kirjoittanut näistä haaveilijoista jotka kuvittelevat että puhumalla pystyy kiertämään pallon. Jos oikeasti olisit lähdössä niin et siihen ainakaan tältä palstalta kyselisi neuvoja.
Olisi mukava kuulla muutaman vuoden kuluttua tästä haaveilun alkuinnostuksesta mihin näiden pallonkiertäjien matka pysähtyi. Kaatuiko homma siihen että vene oli muuten täydellinen mutta avotilassa ei ollutkaan tiikkikantta?
On totta että joka vuosi muutama suomalainen kiertää pallon veneillä, mutta ne on niitä ihmisiä jotka lähtee reissuun eikä vain suunnittele sitä.- 36
Mikäs tämän parempi kyselyfoorumi sitten on? Ja eihän sillä että suunnitelma ei ehkä toteudukaan, ole juuri merkitystä siihen jos haluaa osallistua toisen unelman pohdiskeluihin. Tavallisia syitä jättää aloittamatta tai keskeyttää on varmaan monia, mutta useimmat taitavat liittyä budjettiin ja ajankäyttöön.
- Haaveista totta
ellei ensin haaveile. Ensin pitää olla haave, sitten matka. Vai luuletko jokaisen reissun heittäneen lähteneen tuosta vain, hetken oikusta? Esim Dunkeri aloitti piirtämällä seinään kartan ja reitin Kariballe. Sulta ei taida onnistua edes lauttamatka Suomelinnaan, kun se ei ole jokapäiväisen työmatkan reitillä ja suurin haaveesi onkin ajaa se dösän sijasta joskus omalla autolla - sitten joskus...
- välttämätöntä
Joka ikinen pallonkiertäjä ja muut pitkien matkapurjehdusten tekijät ovat ensin haaveilleet ja sitten suunnitelleet pitkään ja hartaasti reissuaan. Jos et usko vaan haluat jääräpäisesti yhä uskotella itsellesi ja muille, ettei haaveilijoista ja suunnittelijoista tule tekijöitä, niin kysypä kuule niiltä, joilla on asiasta oikeasti jotain kokemustakin, pallonkiertäjiltä ja muilta maailman meriä vuosia kolunneilta. Käy se ilmi heidän blogeistaan, kotisivuilta ja mahdollisista kirjoistaankin, jos jaksat lukea. Kyllä se ihan ensimmäinen edellytys koko hankkeelle on HAAVE ja haaveilu, sitten ankara suunnittelu, joka lopulta johtaa toteutukseen. Ei se hanke ainakaan suunnitteluun kariudu, sen sijaan saattaa kariutua suunnittelun puutteeseen tai puutteelliseen suunnitteluun. Sopivan veneen hankkiminen ja varustelu sekä tietysti sitä edeltävä fundeeraus kuuluu ilman muuta näiden hankkeiden ensivaiheeseen. Ilman näitä pohdintoja hanke tuskin toteutuisikaan. Ja vaikka tämä palsta onkin useimmiten täyttä sontaa, meillä lukijoilla ja kirjoittajilla on täysi vapaus, oikeus ja mahdollisuus luoda tästä vakavamminkin otettava foorumi, jossa tosiaan voi ja kannattaa kysellä näitä asioita ja saada asiallisiakin vastauksia ja ehdotuksia. Ei siis lytätä haaveilijoita ja suunnittelijoita vaan niin epäsuomalaista kuin se onkin, koitettaisko mieluummin kannustaa, rohkaista ja jeesata??
- .. ..
On noissakin rautaa. Tökkää tuosta ja jatka kohdasta "For sale and wanted":
http://www.ferroboats.com/
Selaa vaikka huvikses. Semmoista reissua ei välttämättä tarvitse aloittaa Kotisuomen rannalta. Yks lysti, meri on kaikkialla se sama.
Kunhan muistat, että ET rupea kimppaan jonkun kotimaisen heikolan kanssa. Siitä ei hyvä seuraa. Kokemusta on.- parempaa tietoa
Tuossa katselin "Lady Rosen" pohjaa ja Dunkker oli aikoinaan oikeassa. Mutta hyvinhän tuo on kestänyt sen n. 40 vuotta.
- Tuleva kiertäjä
parempaa tietoa kirjoitti:
Tuossa katselin "Lady Rosen" pohjaa ja Dunkker oli aikoinaan oikeassa. Mutta hyvinhän tuo on kestänyt sen n. 40 vuotta.
Sääli, että tällä, kuten monilla muillakin keskustelupalstoilla on luonnevikaisia. Näitä ovat esimerkiksi nimimerkit:
- 7
-TinRin
-Longdistance hauler
-Body and sail
-28
Todennäköisesti useamman nimimerkin takana on sama häiriintynyt henkilö. On vaikea ymmärtää heidän motiiveitaan.
Toivotan sinulle valmisteluissa onnea ja menestystä. Tietoa pitää hankkia useista eri lähteistä ja myös aktiivisesti kysymällä, kuten olet tällä palstalla tehnyt. Lisää tietoa saa tässä kuussa Kotkassa, kun Wellamossa kokoontuu pallonkiertäjiä.
Eräs varteenotettava vaihtoehto veneeksi voisi olla Van der Stadt Norman. Olen itse katsellut tätä venettä sillä silmällä, kun aikanaan minulle toivottavasti reissu realisoituu muutaman vuoden päästä. - Vene10
Tuleva kiertäjä kirjoitti:
Sääli, että tällä, kuten monilla muillakin keskustelupalstoilla on luonnevikaisia. Näitä ovat esimerkiksi nimimerkit:
- 7
-TinRin
-Longdistance hauler
-Body and sail
-28
Todennäköisesti useamman nimimerkin takana on sama häiriintynyt henkilö. On vaikea ymmärtää heidän motiiveitaan.
Toivotan sinulle valmisteluissa onnea ja menestystä. Tietoa pitää hankkia useista eri lähteistä ja myös aktiivisesti kysymällä, kuten olet tällä palstalla tehnyt. Lisää tietoa saa tässä kuussa Kotkassa, kun Wellamossa kokoontuu pallonkiertäjiä.
Eräs varteenotettava vaihtoehto veneeksi voisi olla Van der Stadt Norman. Olen itse katsellut tätä venettä sillä silmällä, kun aikanaan minulle toivottavasti reissu realisoituu muutaman vuoden päästä.Olisiko tässä sopiva:
http://www.blocket.se/goteborg/Valutrustad_Jordenruntseglare__Stalketch_44_27316497.htm?ca=11&w=3 - kriittinen.
Vene10 kirjoitti:
Olisiko tässä sopiva:
http://www.blocket.se/goteborg/Valutrustad_Jordenruntseglare__Stalketch_44_27316497.htm?ca=11&w=3Eiköhän Lehmannin tunnit ala olemaan täynnä, varmaan on muutakin 30 vuoden aikana tullut uusittavaan kuntoon, vaikka onhan tuota ylläpidetty 99 ja 06.
- haaveilijat22
Vene10 kirjoitti:
Olisiko tässä sopiva:
http://www.blocket.se/goteborg/Valutrustad_Jordenruntseglare__Stalketch_44_27316497.htm?ca=11&w=3Näyttää aikas passelilta pitkänmatkanpurrelta. Kiinnostava tapaus, kiitos linkistä!
- 400
haaveilijat22 kirjoitti:
Näyttää aikas passelilta pitkänmatkanpurrelta. Kiinnostava tapaus, kiitos linkistä!
mainostaa, mutta IS400 on ainoa oikea kunnon kestävä vene pidemmille matkoille. Siinä on niin paljon sellaista, ettei tähän jaksa edes kirjoittaa, mikä veneestä tuohon tarkoitukseen tekee hyvän. Niitä veneitä on jo pallon kierrossa useita. Kai se jotakin kertoo.
- Finlandesr
400 kirjoitti:
mainostaa, mutta IS400 on ainoa oikea kunnon kestävä vene pidemmille matkoille. Siinä on niin paljon sellaista, ettei tähän jaksa edes kirjoittaa, mikä veneestä tuohon tarkoitukseen tekee hyvän. Niitä veneitä on jo pallon kierrossa useita. Kai se jotakin kertoo.
IS400 ei kestä niin kuin rautavene. Näin viime kesänä IS400 veneen kivillä käynnin jälkeen Taalintehtaalla. Oli Hans Groop itse omalla harmaalla veneellään kivillä. Vuoti kuin seula. Ei kuulemma mene kaupaksi, vaikka on ollut kauan myynnissä. IS veneet ovat kyllä kiertäneet useamman kerran maapallon. Itse kysymykseen pallonkirtoveneest sanon, että sen ratkaisee rahapussi. Dunckerkin ja kumppanit olisivat menneet toisilla veneillä, jos rahaa olisi ollut. Pallon kiertää Groopin h-veneellä tai Bavarallakin,jos halua on.
- 32
Finlandesr kirjoitti:
IS400 ei kestä niin kuin rautavene. Näin viime kesänä IS400 veneen kivillä käynnin jälkeen Taalintehtaalla. Oli Hans Groop itse omalla harmaalla veneellään kivillä. Vuoti kuin seula. Ei kuulemma mene kaupaksi, vaikka on ollut kauan myynnissä. IS veneet ovat kyllä kiertäneet useamman kerran maapallon. Itse kysymykseen pallonkirtoveneest sanon, että sen ratkaisee rahapussi. Dunckerkin ja kumppanit olisivat menneet toisilla veneillä, jos rahaa olisi ollut. Pallon kiertää Groopin h-veneellä tai Bavarallakin,jos halua on.
helvata käskee ajamaan kiville ?
Pallon kierrossa ja navigoinnissa yleensä pyritään pysymmään pois matalikoista. - pyrkiä
32 kirjoitti:
helvata käskee ajamaan kiville ?
Pallon kierrossa ja navigoinnissa yleensä pyritään pysymmään pois matalikoista.Maailman kierroksella kannattaa varautua kaikenlaiseen, jopa kiviin. Kaikkia maailman kiviä ei ole kartalla ja korallin päistä vain pienen pieni osuus. Niistä kannattaa pyrkiä pysymään erossa, mutta lopulta se on vain pyrkimistä.
Vielä paljon kartoitettuja korallinpäitäkin pienempi osuus palloa kiertävistä veneistä on IS 400:ia. Kaipa sillä on liuta hyviäkin puolia, mutta kaikkea muuta se on kuin ainoa tarkoitukseen sopiva. Paras vaihtoehto on täysin riippuvainen omista painotuksista. Ei ole ainoaa oikeaa materiaaliakaan. Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia. - a ja o
pyrkiä kirjoitti:
Maailman kierroksella kannattaa varautua kaikenlaiseen, jopa kiviin. Kaikkia maailman kiviä ei ole kartalla ja korallin päistä vain pienen pieni osuus. Niistä kannattaa pyrkiä pysymään erossa, mutta lopulta se on vain pyrkimistä.
Vielä paljon kartoitettuja korallinpäitäkin pienempi osuus palloa kiertävistä veneistä on IS 400:ia. Kaipa sillä on liuta hyviäkin puolia, mutta kaikkea muuta se on kuin ainoa tarkoitukseen sopiva. Paras vaihtoehto on täysin riippuvainen omista painotuksista. Ei ole ainoaa oikeaa materiaaliakaan. Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia.Kaikenlaisista materiaaleista tehdyt veneet ovat kiertäneet palloa ihan menestyksekkäästi, eri malliset ja eri merkkiset ja vieläpä kokohaitarikin on melkoisen laaja. Veneiden hintahaitarista puhumattakaan. Vaikkapa 30-jalkaisellakin homma onnistuu ihan hyvin, sitä pienemmässä saattaa pidemmän päälle alkaa ahistaa - tosin sekin riippuu henkilöstä. Materiaalista riippumatta rungon ja rikin lujuuteen kannattaa kyllä panostaa. Niin kauan kun runko kestää, ei ole hätää.
- onkoTietoa
pyrkiä kirjoitti:
Maailman kierroksella kannattaa varautua kaikenlaiseen, jopa kiviin. Kaikkia maailman kiviä ei ole kartalla ja korallin päistä vain pienen pieni osuus. Niistä kannattaa pyrkiä pysymään erossa, mutta lopulta se on vain pyrkimistä.
Vielä paljon kartoitettuja korallinpäitäkin pienempi osuus palloa kiertävistä veneistä on IS 400:ia. Kaipa sillä on liuta hyviäkin puolia, mutta kaikkea muuta se on kuin ainoa tarkoitukseen sopiva. Paras vaihtoehto on täysin riippuvainen omista painotuksista. Ei ole ainoaa oikeaa materiaaliakaan. Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia.>>Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia.
Sorry kun nostan vanhaa ketjua näkyviin, mutta tulin uteliaaksi, että mikä lie tämä paljon palloa kiertänyt puinen suomalaisvene? Tietoa kellään?
(Schildin Daphne tuli ekana mieleen, mutta sehän ei pallon ympäri mennyt. Ja Swaneja ei ole puusta tehty.) - A31
Cabane III (Sandström) Pehr & Märtha Sandström 1985, 1983-2005 (3 kierrosta). Tuosta löytyy lisätietoja: http://yle.fi/uutiset/purjeveneella_kolmasti_maailman_ympari/5611139
- Rikulta
saisi nyt varmaankin edullisesti, tosin vaatii pientä laittoa.
- Valtameripursi
Vene pallonkiertoon löytyy minulta. 17-metrinen luja betonivene, valettu UBBABissa Upsalassa det Norske Veritaksen silmän alla. Asuin siinä Karibialla kaksi vuotta lasteni kanssa ja seilasimme sen viime vuonna kesällä Suomeen. Nyt myyn sen 140000 eurolla. Sisusta on uusimisen tarpeessa, mutta runko ja takila ovat lujat.
Simo Perho
044.52 24 365 - Valtameripursi
Joko olet löytänyt etsimäsi?
Simo Perho
044-52 24 365 - matkavideossa
Osaako kukaan sanoa mikä tämän viseon matkakatamaraanin peräsinongelma on, siinä ollaan väliin ilman peräsimiäkin ja välillä mennään vain yhdellä peräsimellä?
https://youtu.be/jZoZv0cENLM - Yhdentehnyt
Miten olisi Van de Stadt Caribbean , löytynee sekä teräksestä että alumiinista tehtyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821349Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661134Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2071126Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1811094Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121029Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103973Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68896Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍125840Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123768- 77745