Pallonkiertovene hakusessa

eikä meinaa löytyä

Olen koittanut etsiskellä netistä unelmieni purtta, mutta toiveet taitavat olla liian tarkat ja vaativat. Toki veneitä voi muunnella ja varusteita lisätä jälkikäteenkin, mutta ihan kokonaan uutta venettä ei jaksaisi lähteä rakentamaan. Hakusessa on huolella tehty, hyväkuntoinen ja merikelpoinen teräsrunkoinen valtameripursi pitkäaikaiseen asumiseen ja pallonkiertoon koko perheelle. Asumismukavuus on turvallisuuden ohella tärkeimpiä kriteereitä, samoin omavaraisuus purjehdittaessa pitkään kaukana kaikesta. Ulkonäöstä ja suorituskyvystä voi vähän tinkiäkin, kisoihin ei ole hinkua. Tätä tuntuu olevan vaikea löytää, ihan ilman hintahaarukkaakin:

- noin 36-46 jalkaa
- vahva teräsrunko, hyvin huolella ja ammattitaidolla tehty pohjatyö (=pitää ruosteen loitolla)
- pitkä köli, kunnolla tuettu peräsin
- helposti yhdenkin ihmisen purjehdittavissa, kaikki säädöt voi hoitaa avotilasta käsin
- hyvin suojainen keskiavotila, jossa on tarpeeksi tilaa aikuisen ihmisen maata pötköttää istuinpenkillä, ja johon mahtuu mukavasti siirrettävä ruokapöytä ja suurempikin seurue istumaan iltaa
- kova, kiinteä ja pitkälle jatkuva roiskesuoja avattavilla ikkunoilla (jotka suljettuina kuitenkin pitävän sade- ja roiskeveden tiiviisti ulkopuolella ja kestävät kovempiakin roiskahduksia), katossa hyvä avotilavalaistus illanistujaisiin
- kova, kiinteä aurinkokatos, jonka päällä reilusti tilaa aurinkopaneeleille ja/tai tehokkaalle sadevedenkeruusysteemille vesikoneen temppuilun varalta
- tukevat, korkeat kaiteet
- hyvät, isot lokerot mm. köysille ja fendareille
- ulkona vähintään avotila tiikillä päällystetty
- sisällä paljon kaunista, hyväkuntoista puupintaa, tarvittaessa tehokas valaistus
- tilava perähytti, jossa iso parivuode
- tilava keulahytti, jossa hyvät yöpymistilat kahdelle
- mieluiten U-mallinen, kaikessa kelissä työskentelyyn sopiva pentteri kahdella isolla pesualtaalla, isolla jääkaapilla, pakastimella ja kunnollisella kaasuliedellä, reilusti työskentelytasoa ja säilytystilaa
- tilava ja viihtyisä salonki, pöydän ääressä sohvilla tilaa mukavasti 8 hengelle ruokailuun ja seurusteluun, meripunkkamahdollisuus
- wc, sisäsuihku ja ulkosuihku
- reilun kokoinen karttapöytä tukevalla istuimella
- mahdollisuus ohjata myös sisältä
- tehokas lämmitin
- kuivauskaappi märille vaatteille
- hyvä tuuletus, tarpeeksi avattavia luukkuja
- tehokas, mutta taloudellinen moottori
- paljon säilytystilaa, kaappeja ja lokeroita
- isot vesitankit ja dieseltankit, mahdollisimman omavarainen, reilusti aurinkopaneeleja ja pari tuuligeneraattoria, mahdollisesti myös vesikone
- hyvä, toimiva tuuliperäsin JA vahva sähköinen autopilotti, plotteri, AIS, tutka, ssb, normaalit gps:t ja vhf:t (kiinteät ja kannettavat) ja hyvät perusmittaristot

37

1902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outlanderisti

      Tommonen joku vanha Van de Statd 44 olisi aika lähellä vaatimuksiasi. Kaikkiaan vaatimuksesi ovat kyllä aika lähellä nauti cat luokkaa. Tuo kova ja kiinteä aurinkokatos ei oikein istu veneesee varsinkaan purje. Toisaalta joku isompi katti (katamaran) voisi myös ola hakemasi.

      • teräsveneilijä

        Van de Stadt tai ehkä vielä lähemmin Roberts, teräsvenettä kun haetaan. katit ovat sitten kokonaan eri asia enkä ole paljon teräskatteja nähnyt


      • Terästä pitää olla

        Uudemmat Robertsit on jo liian jäykkiä ollakseen mukavia vaikka ovatkin avomerikelposia. Vanhempia ei ole tehty. Stormwindeillä vakausongelmaa kuulemma. Siin 70/80 luvun vaihten rungot on vielä merikelpoisia olematta ihan hitaita. Niukasti VDS:ää vaan suomessa olisko viitisen kappaletta 44, ehkä joku aina välillä tulee myyntiin.


    • vaikkapa Koopmans

      Tutustu myös Koopmans-veneisiin. Niitä valmistetaan sekä teräs- että alumiinirunkoisina. Tustustuin omalla pallonkierrollani kahteen Koopmans 40:een ja näin muutamia isompia. Alumiini on hyvä vaihtoehto teräsrungolle.
      http://www.yachtworld.com/boats/category/type/Koopmans

      Varustelistassasi jäin ihmettelemään, miksi vesikone ("water-maker") oli mahdollinen varuste. Omasta mielestäni se oli lähes välttämättömyys. Sadevesi, jota voi kerätä vaikka pressukankaalla, ei ole juomavedeksi hyvää ja toisaalta mikrobivapaata vesijohtovettä voi olla vaikea löytää.
      Kunnolliset meripunkat keskiveneessä ovat omasta mielestäni oleellisemmat kuin tuplavuode keulassa. Tärkeää on kunnollinen ankkurivarustus (100 m 12-millistä kettinkiä, ankkurivinssi ja riittävän iso CQR, Rocna tai Bruce). Erilaista elektroniikkakamaa voi hankkia myöhemmin - jo sellaisesta tykkää.
      Voi olla, ettet ainkaan edullisella hinnalla löydä sellaista venettä, jossa kaikki haluamasi varusteet ovat valmiina ja että ne ovat toimintakunnossa.

      • kalelfkdkd

        Owni


      • jos vaan löytyis

        Alumiinikin on ollut harkinnassa, ja olen mielenkiinnolla katsellut ranskalaistuttavuuksien ihan tyylikkäitä aluveneitä. Se ei kuitenkaan ole matskuna yhtä kestävää kuin teräs, antaa helpommin periksi, jos nyt esim. kävisi niin kurjasti että löytäisin itseni ja veneeni riutan päältä kolistelemasta (mikä on huolellisellekin navigoijalle todellinen riski tietyillä alueilla).

        Vesikone on todennäköisenä kyllä listalla, mutta haluan varmistaa vedensaannin vaihtoehtoisillakin systeemeillä siltä varalta, että kone alkaa temppuilla (se ei ole mikään tuntematon ilmiö!). Oman kokemukseni perusteella sadevesi kelpaa mainiosti juomavedeksi ja olen aina ulkomailla juonut paikallista vesijohtovettä, eikä vatsa ole protestoinut kertaakaan. Veneessä on tietysti hyvät vedensuodattimet.

        Haaveena on kunnon parivuode tilavassa perähytissä (haen venettä keskiavotilalla, jolloin taakse jää reilun kokoinen omistajapariskunnan makkari) ja keulahytti on lapsille tai vieraille. Matkalla suurin osa ajasta vietetään kuitenkin satamissa, ja meillä on vielä niin hyvät välit avioliitossa, että viihdytään yhdessä samassa sängyssä. Merellä voi sitten käyttää salongin meripunkkia tarpeen vaatiessa.

        Ankkurivarustuksesta olen aivan samaa mieltä, raskas kalusto ja tehokas vinssi se olla pitää, suurimmaksi osaksi ollaan kuitenkin ankkurissa, välillä vähän syvemmässäkin vedessä, ja rauhalliset yöunet edellyttävät hyvää pitoa.

        No, etsiskely jatkuu...


    • 7

      Taas tällainen paskanpuhuja (-kirjoittaja) joka on muutaman vuoden seilannut ja haaveilee uudesta elämästä koska nykyinen on niin tylsää ja mitäänsanomatonta.

      • *loisto

        oletko valo yössä?


      • ja katso peiliin

        Höpsistä, nykyinen elämä ei suinkaan ole tylsää eikä mitäänsanomatonta, haaveilenpa vaan paremmasta (=täydellisestä?) veneestä. Täytyyhän sitä ihmisellä olla jotain tavoitteita elämässä, miksei sitten tällainen. Mitä paskanpuhumista se on? Jopa Suomestakin lähtee silloin tällöin, olisiko jopa lähes vuosittain, joku pursi pidemmälle reissulle, pallonkiertoon tai muuten useammaksi vuodeksi. Varmaan joku kateellinen, onneton ja vailla visioita ollut reppana on heistäkin todennut aikoinaan, että paskanpuhujia...vaan ainoat paskanpuhujat ovat yhä rannalla (ja netissä) ruikuttamassa, kun toiset seilaavat maailman meriä!


      • haaveista totta
        ja katso peiliin kirjoitti:

        Höpsistä, nykyinen elämä ei suinkaan ole tylsää eikä mitäänsanomatonta, haaveilenpa vaan paremmasta (=täydellisestä?) veneestä. Täytyyhän sitä ihmisellä olla jotain tavoitteita elämässä, miksei sitten tällainen. Mitä paskanpuhumista se on? Jopa Suomestakin lähtee silloin tällöin, olisiko jopa lähes vuosittain, joku pursi pidemmälle reissulle, pallonkiertoon tai muuten useammaksi vuodeksi. Varmaan joku kateellinen, onneton ja vailla visioita ollut reppana on heistäkin todennut aikoinaan, että paskanpuhujia...vaan ainoat paskanpuhujat ovat yhä rannalla (ja netissä) ruikuttamassa, kun toiset seilaavat maailman meriä!

        panettettelijat ilman omia unelmia ja suunnitelmia ovat palstan vakiovieraita. Itselläni vähän pienempi suunnitelma, mutta sekin tullut jo tyrmättyä moneen kertaan.
        Onnea veneen löytämiseen ja matkalle!


      • TinRIN
        haaveista totta kirjoitti:

        panettettelijat ilman omia unelmia ja suunnitelmia ovat palstan vakiovieraita. Itselläni vähän pienempi suunnitelma, mutta sekin tullut jo tyrmättyä moneen kertaan.
        Onnea veneen löytämiseen ja matkalle!

        Ei sellainen joka pallon kiertää tällä palstalla pohdi näitä ongelmia. Kiertäjä ostaa tai hitsaa veneensä ja varustaa sen niin hyvin kuin rahaa riittää. Hän kyllä tietää jo mitä voi tarvita. Laahusgeneraattori ja varapropellit siihen mm.


      • 27
        TinRIN kirjoitti:

        Ei sellainen joka pallon kiertää tällä palstalla pohdi näitä ongelmia. Kiertäjä ostaa tai hitsaa veneensä ja varustaa sen niin hyvin kuin rahaa riittää. Hän kyllä tietää jo mitä voi tarvita. Laahusgeneraattori ja varapropellit siihen mm.

        Mistäs se lähtijä tietäisi kaiken tarvitsemansa ennen lähtöä? Vaikka kuinka lukisi muiden edesottamuksia, eivät omat valinnat siitä kirkastu ennen kuin on itse asiassa. Vaikeammaksi asia menee, kun on niinkin paljon pohtinut kuin aloittaja, mitä veneeltään haluaa. Sellaistahan ei saa muuten kuin tekemällä tai ostamalla lähinnä sopivan aihion. Tosijuttu kuitenkin on, että useimmat lähtijät lähtevät sillä kalustolla, joka käsillä sattuu olemaan. Ja sekin onnistuu, ei pallonkierto niin välinelaji ole.

        Lähteminen on kuitenkin pitkä projekti. Paljon pidempi se on siinä vaiheessa, kun vasta veneen hankintaa mietitään. Kyllä siinä kerkeää aivan mainiosti näitäkin pohdintoja.


      • myös haaveilija

        Eiks elämässä nimenomaan oo tarkoitus haaveilla ja etsiä elämän tarkoitusta ja yrittää toteuttaa se. Kateellisia näköjään aina riittää...


    • long distance hauler

      Viinantekokone. Koneessa pitää olla suljettu kierto niin saa läämöt kohdalleen, pari sada litran hst säiliötä ja putkisto konehuoneeseen, niin ei tule suru pitkilläkään lgeillä.

      • Body and sail

        Munankehitin on ehdoton varuste. Vaatii inventterin, mut sit onkin 7 minutissa ihan kova.


    • 28

      Joku olikin jo kirjoittanut näistä haaveilijoista jotka kuvittelevat että puhumalla pystyy kiertämään pallon. Jos oikeasti olisit lähdössä niin et siihen ainakaan tältä palstalta kyselisi neuvoja.

      Olisi mukava kuulla muutaman vuoden kuluttua tästä haaveilun alkuinnostuksesta mihin näiden pallonkiertäjien matka pysähtyi. Kaatuiko homma siihen että vene oli muuten täydellinen mutta avotilassa ei ollutkaan tiikkikantta?

      On totta että joka vuosi muutama suomalainen kiertää pallon veneillä, mutta ne on niitä ihmisiä jotka lähtee reissuun eikä vain suunnittele sitä.

      • 36

        Mikäs tämän parempi kyselyfoorumi sitten on? Ja eihän sillä että suunnitelma ei ehkä toteudukaan, ole juuri merkitystä siihen jos haluaa osallistua toisen unelman pohdiskeluihin. Tavallisia syitä jättää aloittamatta tai keskeyttää on varmaan monia, mutta useimmat taitavat liittyä budjettiin ja ajankäyttöön.


      • Haaveista totta

        ellei ensin haaveile. Ensin pitää olla haave, sitten matka. Vai luuletko jokaisen reissun heittäneen lähteneen tuosta vain, hetken oikusta? Esim Dunkeri aloitti piirtämällä seinään kartan ja reitin Kariballe. Sulta ei taida onnistua edes lauttamatka Suomelinnaan, kun se ei ole jokapäiväisen työmatkan reitillä ja suurin haaveesi onkin ajaa se dösän sijasta joskus omalla autolla - sitten joskus...


      • välttämätöntä

        Joka ikinen pallonkiertäjä ja muut pitkien matkapurjehdusten tekijät ovat ensin haaveilleet ja sitten suunnitelleet pitkään ja hartaasti reissuaan. Jos et usko vaan haluat jääräpäisesti yhä uskotella itsellesi ja muille, ettei haaveilijoista ja suunnittelijoista tule tekijöitä, niin kysypä kuule niiltä, joilla on asiasta oikeasti jotain kokemustakin, pallonkiertäjiltä ja muilta maailman meriä vuosia kolunneilta. Käy se ilmi heidän blogeistaan, kotisivuilta ja mahdollisista kirjoistaankin, jos jaksat lukea. Kyllä se ihan ensimmäinen edellytys koko hankkeelle on HAAVE ja haaveilu, sitten ankara suunnittelu, joka lopulta johtaa toteutukseen. Ei se hanke ainakaan suunnitteluun kariudu, sen sijaan saattaa kariutua suunnittelun puutteeseen tai puutteelliseen suunnitteluun. Sopivan veneen hankkiminen ja varustelu sekä tietysti sitä edeltävä fundeeraus kuuluu ilman muuta näiden hankkeiden ensivaiheeseen. Ilman näitä pohdintoja hanke tuskin toteutuisikaan. Ja vaikka tämä palsta onkin useimmiten täyttä sontaa, meillä lukijoilla ja kirjoittajilla on täysi vapaus, oikeus ja mahdollisuus luoda tästä vakavamminkin otettava foorumi, jossa tosiaan voi ja kannattaa kysellä näitä asioita ja saada asiallisiakin vastauksia ja ehdotuksia. Ei siis lytätä haaveilijoita ja suunnittelijoita vaan niin epäsuomalaista kuin se onkin, koitettaisko mieluummin kannustaa, rohkaista ja jeesata??


    • .. ..

      On noissakin rautaa. Tökkää tuosta ja jatka kohdasta "For sale and wanted":

      http://www.ferroboats.com/

      Selaa vaikka huvikses. Semmoista reissua ei välttämättä tarvitse aloittaa Kotisuomen rannalta. Yks lysti, meri on kaikkialla se sama.

      Kunhan muistat, että ET rupea kimppaan jonkun kotimaisen heikolan kanssa. Siitä ei hyvä seuraa. Kokemusta on.

      • parempaa tietoa

        Tuossa katselin "Lady Rosen" pohjaa ja Dunkker oli aikoinaan oikeassa. Mutta hyvinhän tuo on kestänyt sen n. 40 vuotta.


      • Tuleva kiertäjä
        parempaa tietoa kirjoitti:

        Tuossa katselin "Lady Rosen" pohjaa ja Dunkker oli aikoinaan oikeassa. Mutta hyvinhän tuo on kestänyt sen n. 40 vuotta.

        Sääli, että tällä, kuten monilla muillakin keskustelupalstoilla on luonnevikaisia. Näitä ovat esimerkiksi nimimerkit:
        - 7
        -TinRin
        -Longdistance hauler
        -Body and sail
        -28

        Todennäköisesti useamman nimimerkin takana on sama häiriintynyt henkilö. On vaikea ymmärtää heidän motiiveitaan.

        Toivotan sinulle valmisteluissa onnea ja menestystä. Tietoa pitää hankkia useista eri lähteistä ja myös aktiivisesti kysymällä, kuten olet tällä palstalla tehnyt. Lisää tietoa saa tässä kuussa Kotkassa, kun Wellamossa kokoontuu pallonkiertäjiä.

        Eräs varteenotettava vaihtoehto veneeksi voisi olla Van der Stadt Norman. Olen itse katsellut tätä venettä sillä silmällä, kun aikanaan minulle toivottavasti reissu realisoituu muutaman vuoden päästä.


      • Vene10
        Tuleva kiertäjä kirjoitti:

        Sääli, että tällä, kuten monilla muillakin keskustelupalstoilla on luonnevikaisia. Näitä ovat esimerkiksi nimimerkit:
        - 7
        -TinRin
        -Longdistance hauler
        -Body and sail
        -28

        Todennäköisesti useamman nimimerkin takana on sama häiriintynyt henkilö. On vaikea ymmärtää heidän motiiveitaan.

        Toivotan sinulle valmisteluissa onnea ja menestystä. Tietoa pitää hankkia useista eri lähteistä ja myös aktiivisesti kysymällä, kuten olet tällä palstalla tehnyt. Lisää tietoa saa tässä kuussa Kotkassa, kun Wellamossa kokoontuu pallonkiertäjiä.

        Eräs varteenotettava vaihtoehto veneeksi voisi olla Van der Stadt Norman. Olen itse katsellut tätä venettä sillä silmällä, kun aikanaan minulle toivottavasti reissu realisoituu muutaman vuoden päästä.

        Olisiko tässä sopiva:
        http://www.blocket.se/goteborg/Valutrustad_Jordenruntseglare__Stalketch_44_27316497.htm?ca=11&w=3


      • kriittinen.

      • haaveilijat22

      • 400
        haaveilijat22 kirjoitti:

        Näyttää aikas passelilta pitkänmatkanpurrelta. Kiinnostava tapaus, kiitos linkistä!

        mainostaa, mutta IS400 on ainoa oikea kunnon kestävä vene pidemmille matkoille. Siinä on niin paljon sellaista, ettei tähän jaksa edes kirjoittaa, mikä veneestä tuohon tarkoitukseen tekee hyvän. Niitä veneitä on jo pallon kierrossa useita. Kai se jotakin kertoo.


      • Finlandesr
        400 kirjoitti:

        mainostaa, mutta IS400 on ainoa oikea kunnon kestävä vene pidemmille matkoille. Siinä on niin paljon sellaista, ettei tähän jaksa edes kirjoittaa, mikä veneestä tuohon tarkoitukseen tekee hyvän. Niitä veneitä on jo pallon kierrossa useita. Kai se jotakin kertoo.

        IS400 ei kestä niin kuin rautavene. Näin viime kesänä IS400 veneen kivillä käynnin jälkeen Taalintehtaalla. Oli Hans Groop itse omalla harmaalla veneellään kivillä. Vuoti kuin seula. Ei kuulemma mene kaupaksi, vaikka on ollut kauan myynnissä. IS veneet ovat kyllä kiertäneet useamman kerran maapallon. Itse kysymykseen pallonkirtoveneest sanon, että sen ratkaisee rahapussi. Dunckerkin ja kumppanit olisivat menneet toisilla veneillä, jos rahaa olisi ollut. Pallon kiertää Groopin h-veneellä tai Bavarallakin,jos halua on.


      • 32
        Finlandesr kirjoitti:

        IS400 ei kestä niin kuin rautavene. Näin viime kesänä IS400 veneen kivillä käynnin jälkeen Taalintehtaalla. Oli Hans Groop itse omalla harmaalla veneellään kivillä. Vuoti kuin seula. Ei kuulemma mene kaupaksi, vaikka on ollut kauan myynnissä. IS veneet ovat kyllä kiertäneet useamman kerran maapallon. Itse kysymykseen pallonkirtoveneest sanon, että sen ratkaisee rahapussi. Dunckerkin ja kumppanit olisivat menneet toisilla veneillä, jos rahaa olisi ollut. Pallon kiertää Groopin h-veneellä tai Bavarallakin,jos halua on.

        helvata käskee ajamaan kiville ?

        Pallon kierrossa ja navigoinnissa yleensä pyritään pysymmään pois matalikoista.


      • pyrkiä
        32 kirjoitti:

        helvata käskee ajamaan kiville ?

        Pallon kierrossa ja navigoinnissa yleensä pyritään pysymmään pois matalikoista.

        Maailman kierroksella kannattaa varautua kaikenlaiseen, jopa kiviin. Kaikkia maailman kiviä ei ole kartalla ja korallin päistä vain pienen pieni osuus. Niistä kannattaa pyrkiä pysymään erossa, mutta lopulta se on vain pyrkimistä.

        Vielä paljon kartoitettuja korallinpäitäkin pienempi osuus palloa kiertävistä veneistä on IS 400:ia. Kaipa sillä on liuta hyviäkin puolia, mutta kaikkea muuta se on kuin ainoa tarkoitukseen sopiva. Paras vaihtoehto on täysin riippuvainen omista painotuksista. Ei ole ainoaa oikeaa materiaaliakaan. Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia.


      • a ja o
        pyrkiä kirjoitti:

        Maailman kierroksella kannattaa varautua kaikenlaiseen, jopa kiviin. Kaikkia maailman kiviä ei ole kartalla ja korallin päistä vain pienen pieni osuus. Niistä kannattaa pyrkiä pysymään erossa, mutta lopulta se on vain pyrkimistä.

        Vielä paljon kartoitettuja korallinpäitäkin pienempi osuus palloa kiertävistä veneistä on IS 400:ia. Kaipa sillä on liuta hyviäkin puolia, mutta kaikkea muuta se on kuin ainoa tarkoitukseen sopiva. Paras vaihtoehto on täysin riippuvainen omista painotuksista. Ei ole ainoaa oikeaa materiaaliakaan. Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia.

        Kaikenlaisista materiaaleista tehdyt veneet ovat kiertäneet palloa ihan menestyksekkäästi, eri malliset ja eri merkkiset ja vieläpä kokohaitarikin on melkoisen laaja. Veneiden hintahaitarista puhumattakaan. Vaikkapa 30-jalkaisellakin homma onnistuu ihan hyvin, sitä pienemmässä saattaa pidemmän päälle alkaa ahistaa - tosin sekin riippuu henkilöstä. Materiaalista riippumatta rungon ja rikin lujuuteen kannattaa kyllä panostaa. Niin kauan kun runko kestää, ei ole hätää.


      • onkoTietoa
        pyrkiä kirjoitti:

        Maailman kierroksella kannattaa varautua kaikenlaiseen, jopa kiviin. Kaikkia maailman kiviä ei ole kartalla ja korallin päistä vain pienen pieni osuus. Niistä kannattaa pyrkiä pysymään erossa, mutta lopulta se on vain pyrkimistä.

        Vielä paljon kartoitettuja korallinpäitäkin pienempi osuus palloa kiertävistä veneistä on IS 400:ia. Kaipa sillä on liuta hyviäkin puolia, mutta kaikkea muuta se on kuin ainoa tarkoitukseen sopiva. Paras vaihtoehto on täysin riippuvainen omista painotuksista. Ei ole ainoaa oikeaa materiaaliakaan. Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia.

        >>Eniten palloa kiertänyt suomalaisvene on mahonkia.

        Sorry kun nostan vanhaa ketjua näkyviin, mutta tulin uteliaaksi, että mikä lie tämä paljon palloa kiertänyt puinen suomalaisvene? Tietoa kellään?
        (Schildin Daphne tuli ekana mieleen, mutta sehän ei pallon ympäri mennyt. Ja Swaneja ei ole puusta tehty.)


      • A31

    • Rikulta

      saisi nyt varmaankin edullisesti, tosin vaatii pientä laittoa.

    • Valtameripursi

      Vene pallonkiertoon löytyy minulta. 17-metrinen luja betonivene, valettu UBBABissa Upsalassa det Norske Veritaksen silmän alla. Asuin siinä Karibialla kaksi vuotta lasteni kanssa ja seilasimme sen viime vuonna kesällä Suomeen. Nyt myyn sen 140000 eurolla. Sisusta on uusimisen tarpeessa, mutta runko ja takila ovat lujat.

      Simo Perho
      044.52 24 365

    • Valtameripursi

      Joko olet löytänyt etsimäsi?

      Simo Perho
      044-52 24 365

    • matkavideossa

      Osaako kukaan sanoa mikä tämän viseon matkakatamaraanin peräsinongelma on, siinä ollaan väliin ilman peräsimiäkin ja välillä mennään vain yhdellä peräsimellä?

      https://youtu.be/jZoZv0cENLM

    • Yhdentehnyt

      Miten olisi Van de Stadt Caribbean , löytynee sekä teräksestä että alumiinista tehtyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1305
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1066
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      70
      853
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      787
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      644
    Aihe