Uusi auto ja alennukset

M_M_V

Tuli juuri äsken tilattua kaksi uutta autoa (Subaru Outback TD Hyundai i20) ja tällä perusteella väitän uusien autojen hinnoissa olevan edelleen kohtuulisesti katetta. Vaihtoehtoisesti autonmyyjät saavat jonkilaista maahantuojan tukemaa subventiota myyntimäärän suhteen. Tilanne oli kuitenkin seuraava: Subarun hinnasta oli huonoimman ja parhaan tarjouksen välillä 5270 euron hintaero ja Hyundain osalta hintaero merkittävästi pienempi, mutta jopa tuossakin 2100 euroa.

Kilpailutus siis kannattaa, väitän tehneeni parasta tuntipalkkaa mitä voi olla. Tokihan nuo olisi voinut jättää ostamattakin...

38

1580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k, merkonomi

      Sinun olisi varmaankin kannattanut tinkiä. Olisit varmasti saannut kunnon alennukset kun kaksi autoa hankit.

    • ja tosi on

      Väitän että olet jättänyt jotain kertomatta.Se että väität katetta olevan lähes rajattomasti,ei varmasti pidä paikkaansa.Ilmeisesti kun olet kyseiset autot tilannut,jota kyllä ihmettelen että eikö rahojaan voi yhtään harkitummin käyttää,niin olet varmasti antanut vaihtoautot tuossa kaupassa.Hintaero selittyy ainoastaan vanhojen autojesi erilaisella arvostuksella.Kumpikin merkki mitä ostit on pienen markkinaosuuden merkkejä ja niissä myyjä on nähnyt silmissään vaan kaupankiiman eikä ole ajatellut asiaa tulevaisuuteen.Myös ne vaihdokit pitää saada myytyä.

      • M_M_V

        Olet oikeassa siinä, että vaihdossa menee myös kaksi auto. Toisen hinnoittelu on varmasti helppoa ja Grey-Hen ei anna edes suurta liukumaa: Ford Mondeo TDCI Wagon 2009. Tuo kakkosauton hinnoittelu onkin sitten kinkkisempi ja arvostus vaihtelee varmasti lähes nollasta sinne kuuden tonnin pintaan. Eli auto On Chevrolet Kalos 2004 erittäin pienillä kilometreillä. Tämän kakkosauton kohdalla liukuma selittyy vahvasti vaihdokin arvostuksen vaihtelusta. Kuitenkin ykkösauton suhteen ei voi tuollaista olla, auto on vuoden vanha asiallisilla kilsoilla, uuden veroisessa kunnossa ja takuu voimassa. Ainoana selittävänä tekijänä näen katteen ja uuden myyntivoiton tavoitteen. Tokihan tuollaisessa Fordissakin on eroa arvostuksessa, mutta ei varmasti selitä yli viiden tonnin hintaeroa.

        Näin kuluttajana minulla ei ole juuri mielenkiintoa siihen, kuinka vanhojen autojeni kauppa käy, kun ne ovat liikkeen omaisuutta. Autot vaihtuvat kuitenkin suurehkossa liikkeessä; vaihtoautoja lähes 200, neljän merkin edustus. Näin ollen uskoisin kuitenkin olevan varsin kustannustietoisesti tehty hinnoittelu, mutta toki siten että kaikki ilma on kaupasta puristettu pois.

        Niin tai näin, kilpailuttaminen kannttaa, syntyy sitten ero hyvityksestä tai uuden katteesta, ei ole minun kannaltani oleellista. Minulla painaa vain raha, jonka joudun uudesta maksamaan ja tämän parin päivän tiukan myyjäliikkeiden kilpailuttaminen toi minulle merkittävän säästön. Ajatuksenani on sanoa, että alkää tinkikö yhdestä liikkeestä, kilpailuttakaa liikkeitä!


      • väliraha ratkaisee.
        M_M_V kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että vaihdossa menee myös kaksi auto. Toisen hinnoittelu on varmasti helppoa ja Grey-Hen ei anna edes suurta liukumaa: Ford Mondeo TDCI Wagon 2009. Tuo kakkosauton hinnoittelu onkin sitten kinkkisempi ja arvostus vaihtelee varmasti lähes nollasta sinne kuuden tonnin pintaan. Eli auto On Chevrolet Kalos 2004 erittäin pienillä kilometreillä. Tämän kakkosauton kohdalla liukuma selittyy vahvasti vaihdokin arvostuksen vaihtelusta. Kuitenkin ykkösauton suhteen ei voi tuollaista olla, auto on vuoden vanha asiallisilla kilsoilla, uuden veroisessa kunnossa ja takuu voimassa. Ainoana selittävänä tekijänä näen katteen ja uuden myyntivoiton tavoitteen. Tokihan tuollaisessa Fordissakin on eroa arvostuksessa, mutta ei varmasti selitä yli viiden tonnin hintaeroa.

        Näin kuluttajana minulla ei ole juuri mielenkiintoa siihen, kuinka vanhojen autojeni kauppa käy, kun ne ovat liikkeen omaisuutta. Autot vaihtuvat kuitenkin suurehkossa liikkeessä; vaihtoautoja lähes 200, neljän merkin edustus. Näin ollen uskoisin kuitenkin olevan varsin kustannustietoisesti tehty hinnoittelu, mutta toki siten että kaikki ilma on kaupasta puristettu pois.

        Niin tai näin, kilpailuttaminen kannttaa, syntyy sitten ero hyvityksestä tai uuden katteesta, ei ole minun kannaltani oleellista. Minulla painaa vain raha, jonka joudun uudesta maksamaan ja tämän parin päivän tiukan myyjäliikkeiden kilpailuttaminen toi minulle merkittävän säästön. Ajatuksenani on sanoa, että alkää tinkikö yhdestä liikkeestä, kilpailuttakaa liikkeitä!

        niin lapsellinen, että luulet hinnoittelun tapahtuvan reynanatomian mukaan? Hintaerothan ovat tulleet vain ja ainoastaan vaihtoautojen hinta-ajatusten mukaan kulloisellakin markkina-alueella..
        Toki olet sitten varmasti huomioinut, että pyytämäsi tarjoukset olivat täysin samanlaisista malleista?? Myös samasta vuosimallista.


      • selittää eron
        M_M_V kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että vaihdossa menee myös kaksi auto. Toisen hinnoittelu on varmasti helppoa ja Grey-Hen ei anna edes suurta liukumaa: Ford Mondeo TDCI Wagon 2009. Tuo kakkosauton hinnoittelu onkin sitten kinkkisempi ja arvostus vaihtelee varmasti lähes nollasta sinne kuuden tonnin pintaan. Eli auto On Chevrolet Kalos 2004 erittäin pienillä kilometreillä. Tämän kakkosauton kohdalla liukuma selittyy vahvasti vaihdokin arvostuksen vaihtelusta. Kuitenkin ykkösauton suhteen ei voi tuollaista olla, auto on vuoden vanha asiallisilla kilsoilla, uuden veroisessa kunnossa ja takuu voimassa. Ainoana selittävänä tekijänä näen katteen ja uuden myyntivoiton tavoitteen. Tokihan tuollaisessa Fordissakin on eroa arvostuksessa, mutta ei varmasti selitä yli viiden tonnin hintaeroa.

        Näin kuluttajana minulla ei ole juuri mielenkiintoa siihen, kuinka vanhojen autojeni kauppa käy, kun ne ovat liikkeen omaisuutta. Autot vaihtuvat kuitenkin suurehkossa liikkeessä; vaihtoautoja lähes 200, neljän merkin edustus. Näin ollen uskoisin kuitenkin olevan varsin kustannustietoisesti tehty hinnoittelu, mutta toki siten että kaikki ilma on kaupasta puristettu pois.

        Niin tai näin, kilpailuttaminen kannttaa, syntyy sitten ero hyvityksestä tai uuden katteesta, ei ole minun kannaltani oleellista. Minulla painaa vain raha, jonka joudun uudesta maksamaan ja tämän parin päivän tiukan myyjäliikkeiden kilpailuttaminen toi minulle merkittävän säästön. Ajatuksenani on sanoa, että alkää tinkikö yhdestä liikkeestä, kilpailuttakaa liikkeitä!

        Kyllä tuo mainitsemasi viiden tonnin ero tulee suurelta osin siitä vaihtoauton arvostuksesta. Se tuntuu vaan olevan niin paljon esim. liikkeen sen hetkisestä vaihtoautotilanteesta kiinni millä hinnalla liike on valmis ottamaan auton vaihdossa, siitäkin huolimatta että auto on niin uusi että riskiä esim. korjauskustannusten suhteen ei ole. Vastaavasti uuden auton osalta itse olen pyytänyt tarjouksia paristakin eri merkistä vajaan 35 000 euron hintaluokassa, ja suoralla kaupalla ilman vaihtoautoa liikkeiden hintahaitari on ollut alle 1000 euroa.


      • M_M_V
        selittää eron kirjoitti:

        Kyllä tuo mainitsemasi viiden tonnin ero tulee suurelta osin siitä vaihtoauton arvostuksesta. Se tuntuu vaan olevan niin paljon esim. liikkeen sen hetkisestä vaihtoautotilanteesta kiinni millä hinnalla liike on valmis ottamaan auton vaihdossa, siitäkin huolimatta että auto on niin uusi että riskiä esim. korjauskustannusten suhteen ei ole. Vastaavasti uuden auton osalta itse olen pyytänyt tarjouksia paristakin eri merkistä vajaan 35 000 euron hintaluokassa, ja suoralla kaupalla ilman vaihtoautoa liikkeiden hintahaitari on ollut alle 1000 euroa.

        Minulla on jonkin verran kokemusta auton ostosta; olen mm. 2000-luvulla ostanut yhdeksän uutta autoa ja pari käytettyä kakkosautoa. Yleensä autoliikkeillä on tarve hinnoitella vaihtoautovaraston arvo mahdollisimman alas, jolloin laskennallista tappiota ei pääse helposti käytetystä syntymään. Mitä pienempänä vaihtoautojen varastohinta pysyy, sitä helpompi on alennus antaa nimen omaan uuden auton katteesta. Olen tehnyt useita tiukkoja autokauppoja, joissa sovittu väliraha saadaan siten, että vaihtoauton hinta lasketaan mahdollisimman alas ja uudesta autosta tiputettaan käytetyn "ylihyvitysarvon" verran. Näin laskennallisesti uuden auton myynnistä ei jää juuri mitään, mutta vastaava voitto tehdään käytetyllä.

        Uusi auto ei ole autokaupalle riski, se tilataan ylensä vain tarpeen mukaan, jolloin kauppaan sitoutunut liikkeen kokonaispääoma on joko hyvin lyhyen tai ei ollenkaan yrityksen taseessa (riippuen autoliikkeen sopimuksesta). Riskit ja potentiaaliset voitot tehdään vaihtoautoilla. Toki kauppiaan intresseissä on tehdä maksimaalinen voitto sekä uudesta, että vaihtoon tulleesta autosta. Kilpailuttamalla autoliikkeitä, voidaan liike saamaan luopumaan pääomasidoksettomasta voitosta (uusi auto) ja tehdä optimaalisen hyvä kauppa. Tämä on uuden auton ostamisen tärkein pointti. Käytetyn auton kaupassa ei ole muuta kuin riskiomisteista varastoarvoa; tällöin kuvioon tulee vahvemmin mukaan merkkien arvostus, paikallinen strategia ja eri automallien haluttavuus.

        Uskoisin olevani oikeassa, kun väitän uuden auton kaupassa olevan kyse nimen omaan uuden auton katteesta luopumisesta. Autoliikkeellä ei ole mitään intressejä kasvattaa riskiomisteista käytetteyjen autojen varastoarvoa.


      • j f
        M_M_V kirjoitti:

        Minulla on jonkin verran kokemusta auton ostosta; olen mm. 2000-luvulla ostanut yhdeksän uutta autoa ja pari käytettyä kakkosautoa. Yleensä autoliikkeillä on tarve hinnoitella vaihtoautovaraston arvo mahdollisimman alas, jolloin laskennallista tappiota ei pääse helposti käytetystä syntymään. Mitä pienempänä vaihtoautojen varastohinta pysyy, sitä helpompi on alennus antaa nimen omaan uuden auton katteesta. Olen tehnyt useita tiukkoja autokauppoja, joissa sovittu väliraha saadaan siten, että vaihtoauton hinta lasketaan mahdollisimman alas ja uudesta autosta tiputettaan käytetyn "ylihyvitysarvon" verran. Näin laskennallisesti uuden auton myynnistä ei jää juuri mitään, mutta vastaava voitto tehdään käytetyllä.

        Uusi auto ei ole autokaupalle riski, se tilataan ylensä vain tarpeen mukaan, jolloin kauppaan sitoutunut liikkeen kokonaispääoma on joko hyvin lyhyen tai ei ollenkaan yrityksen taseessa (riippuen autoliikkeen sopimuksesta). Riskit ja potentiaaliset voitot tehdään vaihtoautoilla. Toki kauppiaan intresseissä on tehdä maksimaalinen voitto sekä uudesta, että vaihtoon tulleesta autosta. Kilpailuttamalla autoliikkeitä, voidaan liike saamaan luopumaan pääomasidoksettomasta voitosta (uusi auto) ja tehdä optimaalisen hyvä kauppa. Tämä on uuden auton ostamisen tärkein pointti. Käytetyn auton kaupassa ei ole muuta kuin riskiomisteista varastoarvoa; tällöin kuvioon tulee vahvemmin mukaan merkkien arvostus, paikallinen strategia ja eri automallien haluttavuus.

        Uskoisin olevani oikeassa, kun väitän uuden auton kaupassa olevan kyse nimen omaan uuden auton katteesta luopumisesta. Autoliikkeellä ei ole mitään intressejä kasvattaa riskiomisteista käytetteyjen autojen varastoarvoa.

        oikeassa. 20 vuotta autokauppaa tehneenä tiedän sen. 2000-luvun jälkeen on tapahtunut muutoksia hyvinkin paljon. Kaikista kohteista haetaan maksimaalista hyötyä, sehän on liiketoiminnan perusajatus. Uuden auton edustus on aina riski. Riittääkö volyymi kattamaan ehdot (saadaanko riittävästi tuottoa) joilla merkkiä voidaan/saadaan myydä.


      • M_M_V
        j f kirjoitti:

        oikeassa. 20 vuotta autokauppaa tehneenä tiedän sen. 2000-luvun jälkeen on tapahtunut muutoksia hyvinkin paljon. Kaikista kohteista haetaan maksimaalista hyötyä, sehän on liiketoiminnan perusajatus. Uuden auton edustus on aina riski. Riittääkö volyymi kattamaan ehdot (saadaanko riittävästi tuottoa) joilla merkkiä voidaan/saadaan myydä.

        Jos olet autokauppias, kerropa sitten, mistä tuo tingitty kate lähtee: uudesta vai vaihdokista? Jommasta kummasta katetta on tingittävä, tai muuten autot olisivat takavuosien Opeleiden tapaan nettohinnoiteltuja (ei toimi autokaupassa). Olen 100% varma ettei kukaan autokauppias voi olla niin epäammattimainen, että lisäisi "ylihyvityksen" vaihdossa tulleeseen käytettyyn. Tämä johtaisi käytetyn, jatkuvasti arvoaan tiputtavan auton varastoarvon kasvamiseen. Käytännössä tämä tarkottaisi persnettoa lähes jokaisen uuden auto kaupassa tulleen vaihdokin kanssa. Persnetto on helpompi ottaa pääomasidoksettomasta uudesta kuin käytetystä, joka johtaa yleensä ketjuun, jossa käytettyä vaihdetaan käytettyyn.

        Ajatellaan, että tämä nykyinen Mondeoni yliarvostettaisiin ja laitettaisiin myyntiin vaikkapa kaksi tonnia kalliimmalla kuin vastaavat Mondeot. Miten kuvittelet kaupan käyvän? Kuten sanoin, tehtäessä kauppaa uudesta autosta, alennus on kauppiaan kannalta järkevin tehdä uudesta autosta. Tämä alennus korreloi uuden auton katetta. Pieni osa tuosta voi olla vaihdokin riskillä yliarvostamista, mutta kovin suuri se ei voi olla.


      • M_M_V
        M_M_V kirjoitti:

        Jos olet autokauppias, kerropa sitten, mistä tuo tingitty kate lähtee: uudesta vai vaihdokista? Jommasta kummasta katetta on tingittävä, tai muuten autot olisivat takavuosien Opeleiden tapaan nettohinnoiteltuja (ei toimi autokaupassa). Olen 100% varma ettei kukaan autokauppias voi olla niin epäammattimainen, että lisäisi "ylihyvityksen" vaihdossa tulleeseen käytettyyn. Tämä johtaisi käytetyn, jatkuvasti arvoaan tiputtavan auton varastoarvon kasvamiseen. Käytännössä tämä tarkottaisi persnettoa lähes jokaisen uuden auto kaupassa tulleen vaihdokin kanssa. Persnetto on helpompi ottaa pääomasidoksettomasta uudesta kuin käytetystä, joka johtaa yleensä ketjuun, jossa käytettyä vaihdetaan käytettyyn.

        Ajatellaan, että tämä nykyinen Mondeoni yliarvostettaisiin ja laitettaisiin myyntiin vaikkapa kaksi tonnia kalliimmalla kuin vastaavat Mondeot. Miten kuvittelet kaupan käyvän? Kuten sanoin, tehtäessä kauppaa uudesta autosta, alennus on kauppiaan kannalta järkevin tehdä uudesta autosta. Tämä alennus korreloi uuden auton katetta. Pieni osa tuosta voi olla vaihdokin riskillä yliarvostamista, mutta kovin suuri se ei voi olla.

        Kun nyt asiaan osallistui ainakin autokauppiaaksi itseään tituleeraava, niin voisin autokauppiaistakin pari riviä kirjoitella. Voisin melkein laittaa yhden pääsäännön autokaupassa asioimiseen; alä tee kauppaa rivimyyjän kanssa, syyt:

        - Automyyjällä ei tänä päivänä ole sanan sijaa alennuksiin tai edes vaihtoauton arvioimiseen, arvioinnin tekee myyntipäällikkö tai pienemmissä liikkeissä mahdollisesti toimitusjohtaja.
        - Rivimyyjä elää provisiolla, nollakatteinen auto ei tuo myyjälle provisiota, jolloin myyjällä ei ole intressejä tehdä kauppaa.
        - Automyyjällä ei ole havaintojeni mukaan juurikaan käsitystä yrityksen talousasioista, myyjän tavoite on vain myydä auto ja makssimoida kate.

        Nämä asiat huomioiden, en tee lähes koskaan kauppaa hallissa norkoilevan myyntidroidin kanssa. Hänellä ei ole ainuttakaan neuvotteluvalttia, jolla hän pystyisi kaupan minun kanssani tekemään. Kun ostat autoa ja erityisesti uutta auto, tee kauppaa myyntipäällikön tai muun henkilön kanssa, jolla on tieto yrityksen taloudesta, strategiasta, sopimuksista ja katteista. Asioimalla rivimyyjän kanssa, olet jo tehnyt tonnin pari persnettoa eli juuri automyyjän provision verran. En väitä, että provisio olisi toki noin suuri per auto, mutta automyyjän on tehtävä oma provisionsa että myyntivoitto liikkeelle. Tämänkin ostoskierroksen aikana suurimmat pelletarjoukset tulivat juuri näiltä myyntidroideilta, jotka provision maksimoidakseen kokeilvat kuinka tyhmä auton ostaja todellisuudessa on. Kun taas asioin joko myyntipäällikön tai toimitusjohtajan kanssa, olivat hinnat varsin lähellä toisiaan liikkeestä riippumatta.


      • M_M_V
        M_M_V kirjoitti:

        Kun nyt asiaan osallistui ainakin autokauppiaaksi itseään tituleeraava, niin voisin autokauppiaistakin pari riviä kirjoitella. Voisin melkein laittaa yhden pääsäännön autokaupassa asioimiseen; alä tee kauppaa rivimyyjän kanssa, syyt:

        - Automyyjällä ei tänä päivänä ole sanan sijaa alennuksiin tai edes vaihtoauton arvioimiseen, arvioinnin tekee myyntipäällikkö tai pienemmissä liikkeissä mahdollisesti toimitusjohtaja.
        - Rivimyyjä elää provisiolla, nollakatteinen auto ei tuo myyjälle provisiota, jolloin myyjällä ei ole intressejä tehdä kauppaa.
        - Automyyjällä ei ole havaintojeni mukaan juurikaan käsitystä yrityksen talousasioista, myyjän tavoite on vain myydä auto ja makssimoida kate.

        Nämä asiat huomioiden, en tee lähes koskaan kauppaa hallissa norkoilevan myyntidroidin kanssa. Hänellä ei ole ainuttakaan neuvotteluvalttia, jolla hän pystyisi kaupan minun kanssani tekemään. Kun ostat autoa ja erityisesti uutta auto, tee kauppaa myyntipäällikön tai muun henkilön kanssa, jolla on tieto yrityksen taloudesta, strategiasta, sopimuksista ja katteista. Asioimalla rivimyyjän kanssa, olet jo tehnyt tonnin pari persnettoa eli juuri automyyjän provision verran. En väitä, että provisio olisi toki noin suuri per auto, mutta automyyjän on tehtävä oma provisionsa että myyntivoitto liikkeelle. Tämänkin ostoskierroksen aikana suurimmat pelletarjoukset tulivat juuri näiltä myyntidroideilta, jotka provision maksimoidakseen kokeilvat kuinka tyhmä auton ostaja todellisuudessa on. Kun taas asioin joko myyntipäällikön tai toimitusjohtajan kanssa, olivat hinnat varsin lähellä toisiaan liikkeestä riippumatta.

        Kun tässä on nyt lähtenyt avautumaan, niin laitetaan vielä yksi asia tuotteen yhteismitallistamisesta. Lähtökohtana sinulla täytyy olla selvä, minkä automerkin, mallin, varustetason ja lisävarusteet haluat. Mikäli kyselet vaihtoa eri merkkeihin, ei sinulla ole oikeasti käsitystä tekemäsi kaupan onnistumisesta. Eri merkeillä ja organisaatioilla talousstrategia saattaa vaihdella ja näkyy lopullisesti varsinaisen myytävän tuotteen hinnassa ja katteessa ja sitä kautta vaihtotarjouksessa.

        Kun olet yhteismitallistanut (eli valinnut merkin, mallin ja varusteet) ostettavan tuotteen, sinulla on mahdollisuus arvioida eri liikkeiden halua tehdä tiukka kauppa. Kun olet lisäksi poistanut välikäden (rivimyyjä), sinulla on mahdollisuus arvoida saamiesi tarjousten "hyvyys". Itse päädyin kilpailuttamaan ykkösautona kahta merkkiä ja mallia (Subaru Outback ja Skoda Superb 4x4). Laitoin sähköpostia (mp:lle tai tj:lle) kaikkiin merkkin edustusliikkeisiin 250 km säteellä asuinpaikastani ja jäin odottelemaan tarjouksia. Tarjouksen teki noin 60% liikkeistä ja näistä tarjouksista yli puolet laitoin dev>nulliin (myyntidroidien laatimat). Seuraavalla kieroksella kilpailutin loput liikkeet parasta tarjousta vastaan ja viimeisessä tilanteessa minulla oli kaksi tarjousta, jotka olivat yhtä hyviä. Tämän jälkeen pyysin tiukimman mahdollisen tarjouksen liikkeen edustamasta Hyundaista (vaimon äitienpäivälahja ;). Kun kauppias (tj) tiesi jo, kuinka kauppaa teen, teki hän varsin kovan tarjouksen. Tein taas 250 km säteellä kilpailutuksen kaikkien Hyundai edustajien kanssa (saamaani tarjousta vastaan) ja lopputuloksena väliraha putosi vielä 400 euroa, vaikka jopa ensimmäinen tarjous oli vain nollatuloksen antama kauppa.

        Väitän tehneeni auton ostosta ainakin semipro-tason meinikiä ja seuraavana pitää keksiä, kuinka maahantuojan katteesta voidaan nipistää pois. Tällä hetkellä sijaiskärsijänä toimii vain autokauppia ja haluaisin ulottaa "kärsimyksen" maahatuojaan asti. Taitaa olla vain hiukan vaikeaa tällaiselle riviostajalle.

        PS. Älkää "rakastuko" johonkin myyjäliikkeeseen, pitkä asiakassuhde tarkoittaa kilpailusta luopumista ja paskoja autokauppoja. Niin ja automerkkiäkin saa vaihtaa...


      • 2+20=22-2
        M_M_V kirjoitti:

        Kun tässä on nyt lähtenyt avautumaan, niin laitetaan vielä yksi asia tuotteen yhteismitallistamisesta. Lähtökohtana sinulla täytyy olla selvä, minkä automerkin, mallin, varustetason ja lisävarusteet haluat. Mikäli kyselet vaihtoa eri merkkeihin, ei sinulla ole oikeasti käsitystä tekemäsi kaupan onnistumisesta. Eri merkeillä ja organisaatioilla talousstrategia saattaa vaihdella ja näkyy lopullisesti varsinaisen myytävän tuotteen hinnassa ja katteessa ja sitä kautta vaihtotarjouksessa.

        Kun olet yhteismitallistanut (eli valinnut merkin, mallin ja varusteet) ostettavan tuotteen, sinulla on mahdollisuus arvioida eri liikkeiden halua tehdä tiukka kauppa. Kun olet lisäksi poistanut välikäden (rivimyyjä), sinulla on mahdollisuus arvoida saamiesi tarjousten "hyvyys". Itse päädyin kilpailuttamaan ykkösautona kahta merkkiä ja mallia (Subaru Outback ja Skoda Superb 4x4). Laitoin sähköpostia (mp:lle tai tj:lle) kaikkiin merkkin edustusliikkeisiin 250 km säteellä asuinpaikastani ja jäin odottelemaan tarjouksia. Tarjouksen teki noin 60% liikkeistä ja näistä tarjouksista yli puolet laitoin dev>nulliin (myyntidroidien laatimat). Seuraavalla kieroksella kilpailutin loput liikkeet parasta tarjousta vastaan ja viimeisessä tilanteessa minulla oli kaksi tarjousta, jotka olivat yhtä hyviä. Tämän jälkeen pyysin tiukimman mahdollisen tarjouksen liikkeen edustamasta Hyundaista (vaimon äitienpäivälahja ;). Kun kauppias (tj) tiesi jo, kuinka kauppaa teen, teki hän varsin kovan tarjouksen. Tein taas 250 km säteellä kilpailutuksen kaikkien Hyundai edustajien kanssa (saamaani tarjousta vastaan) ja lopputuloksena väliraha putosi vielä 400 euroa, vaikka jopa ensimmäinen tarjous oli vain nollatuloksen antama kauppa.

        Väitän tehneeni auton ostosta ainakin semipro-tason meinikiä ja seuraavana pitää keksiä, kuinka maahantuojan katteesta voidaan nipistää pois. Tällä hetkellä sijaiskärsijänä toimii vain autokauppia ja haluaisin ulottaa "kärsimyksen" maahatuojaan asti. Taitaa olla vain hiukan vaikeaa tällaiselle riviostajalle.

        PS. Älkää "rakastuko" johonkin myyjäliikkeeseen, pitkä asiakassuhde tarkoittaa kilpailusta luopumista ja paskoja autokauppoja. Niin ja automerkkiäkin saa vaihtaa...

        Mondeo lienee kohtuukilsoilla, koska noinkin tuore.
        Ellet kelaa taksilukemia mittariin.

        Iskikö autokuume kevään seurauksena vai nelivetokuume talven seurauksena ?


      • M_M_V
        2+20=22-2 kirjoitti:

        Mondeo lienee kohtuukilsoilla, koska noinkin tuore.
        Ellet kelaa taksilukemia mittariin.

        Iskikö autokuume kevään seurauksena vai nelivetokuume talven seurauksena ?

        Olkoon syynä vaikka harrastus tai kyllästyminen ;-) Oikeasti kyllä minulla tulee tuohon ykkösautoon vuodessa noin 45 tonnia ja kaksivuotiaana auto lähestyy maagista sadantonnin rajaa, jonka jälkeen mielenkiinto kauppialla laskee expontiaalisesti jokaista lisätonnia kohden. Olen päätynyt pitää autoja keskimääräisesti noin vuoden, lyhimmillään 6 kk (Avensis, Yöööök!) ja pisimmillään vajaa 1,5 vuotta (tämä Mondeo).

        Tällä kertaa himotti neliveto ja valitsemassani hintaluokassa kunnolliset nelivedot ovat valitettavan vähissä...


      • qw qw
        M_M_V kirjoitti:

        Jos olet autokauppias, kerropa sitten, mistä tuo tingitty kate lähtee: uudesta vai vaihdokista? Jommasta kummasta katetta on tingittävä, tai muuten autot olisivat takavuosien Opeleiden tapaan nettohinnoiteltuja (ei toimi autokaupassa). Olen 100% varma ettei kukaan autokauppias voi olla niin epäammattimainen, että lisäisi "ylihyvityksen" vaihdossa tulleeseen käytettyyn. Tämä johtaisi käytetyn, jatkuvasti arvoaan tiputtavan auton varastoarvon kasvamiseen. Käytännössä tämä tarkottaisi persnettoa lähes jokaisen uuden auto kaupassa tulleen vaihdokin kanssa. Persnetto on helpompi ottaa pääomasidoksettomasta uudesta kuin käytetystä, joka johtaa yleensä ketjuun, jossa käytettyä vaihdetaan käytettyyn.

        Ajatellaan, että tämä nykyinen Mondeoni yliarvostettaisiin ja laitettaisiin myyntiin vaikkapa kaksi tonnia kalliimmalla kuin vastaavat Mondeot. Miten kuvittelet kaupan käyvän? Kuten sanoin, tehtäessä kauppaa uudesta autosta, alennus on kauppiaan kannalta järkevin tehdä uudesta autosta. Tämä alennus korreloi uuden auton katetta. Pieni osa tuosta voi olla vaihdokin riskillä yliarvostamista, mutta kovin suuri se ei voi olla.

        persnettoa tekee rintajouppi maksamalla jokaisesta liikkuvasta romusta 2000€.


      • qw qw
        M_M_V kirjoitti:

        Kun nyt asiaan osallistui ainakin autokauppiaaksi itseään tituleeraava, niin voisin autokauppiaistakin pari riviä kirjoitella. Voisin melkein laittaa yhden pääsäännön autokaupassa asioimiseen; alä tee kauppaa rivimyyjän kanssa, syyt:

        - Automyyjällä ei tänä päivänä ole sanan sijaa alennuksiin tai edes vaihtoauton arvioimiseen, arvioinnin tekee myyntipäällikkö tai pienemmissä liikkeissä mahdollisesti toimitusjohtaja.
        - Rivimyyjä elää provisiolla, nollakatteinen auto ei tuo myyjälle provisiota, jolloin myyjällä ei ole intressejä tehdä kauppaa.
        - Automyyjällä ei ole havaintojeni mukaan juurikaan käsitystä yrityksen talousasioista, myyjän tavoite on vain myydä auto ja makssimoida kate.

        Nämä asiat huomioiden, en tee lähes koskaan kauppaa hallissa norkoilevan myyntidroidin kanssa. Hänellä ei ole ainuttakaan neuvotteluvalttia, jolla hän pystyisi kaupan minun kanssani tekemään. Kun ostat autoa ja erityisesti uutta auto, tee kauppaa myyntipäällikön tai muun henkilön kanssa, jolla on tieto yrityksen taloudesta, strategiasta, sopimuksista ja katteista. Asioimalla rivimyyjän kanssa, olet jo tehnyt tonnin pari persnettoa eli juuri automyyjän provision verran. En väitä, että provisio olisi toki noin suuri per auto, mutta automyyjän on tehtävä oma provisionsa että myyntivoitto liikkeelle. Tämänkin ostoskierroksen aikana suurimmat pelletarjoukset tulivat juuri näiltä myyntidroideilta, jotka provision maksimoidakseen kokeilvat kuinka tyhmä auton ostaja todellisuudessa on. Kun taas asioin joko myyntipäällikön tai toimitusjohtajan kanssa, olivat hinnat varsin lähellä toisiaan liikkeestä riippumatta.

        myyjä päättää suoraan itse millä katteella tekee tai on tekemättä. provisio on vain osa palkkaa. oletko kuullut esim. kappalemaksuista? Jos ei osaa ketteiden perusasioita voi valita sellaisen ammatin kuin sinä. automyyjänä ei voi pärjätä.


      • qw qw
        M_M_V kirjoitti:

        Kun tässä on nyt lähtenyt avautumaan, niin laitetaan vielä yksi asia tuotteen yhteismitallistamisesta. Lähtökohtana sinulla täytyy olla selvä, minkä automerkin, mallin, varustetason ja lisävarusteet haluat. Mikäli kyselet vaihtoa eri merkkeihin, ei sinulla ole oikeasti käsitystä tekemäsi kaupan onnistumisesta. Eri merkeillä ja organisaatioilla talousstrategia saattaa vaihdella ja näkyy lopullisesti varsinaisen myytävän tuotteen hinnassa ja katteessa ja sitä kautta vaihtotarjouksessa.

        Kun olet yhteismitallistanut (eli valinnut merkin, mallin ja varusteet) ostettavan tuotteen, sinulla on mahdollisuus arvioida eri liikkeiden halua tehdä tiukka kauppa. Kun olet lisäksi poistanut välikäden (rivimyyjä), sinulla on mahdollisuus arvoida saamiesi tarjousten "hyvyys". Itse päädyin kilpailuttamaan ykkösautona kahta merkkiä ja mallia (Subaru Outback ja Skoda Superb 4x4). Laitoin sähköpostia (mp:lle tai tj:lle) kaikkiin merkkin edustusliikkeisiin 250 km säteellä asuinpaikastani ja jäin odottelemaan tarjouksia. Tarjouksen teki noin 60% liikkeistä ja näistä tarjouksista yli puolet laitoin dev>nulliin (myyntidroidien laatimat). Seuraavalla kieroksella kilpailutin loput liikkeet parasta tarjousta vastaan ja viimeisessä tilanteessa minulla oli kaksi tarjousta, jotka olivat yhtä hyviä. Tämän jälkeen pyysin tiukimman mahdollisen tarjouksen liikkeen edustamasta Hyundaista (vaimon äitienpäivälahja ;). Kun kauppias (tj) tiesi jo, kuinka kauppaa teen, teki hän varsin kovan tarjouksen. Tein taas 250 km säteellä kilpailutuksen kaikkien Hyundai edustajien kanssa (saamaani tarjousta vastaan) ja lopputuloksena väliraha putosi vielä 400 euroa, vaikka jopa ensimmäinen tarjous oli vain nollatuloksen antama kauppa.

        Väitän tehneeni auton ostosta ainakin semipro-tason meinikiä ja seuraavana pitää keksiä, kuinka maahantuojan katteesta voidaan nipistää pois. Tällä hetkellä sijaiskärsijänä toimii vain autokauppia ja haluaisin ulottaa "kärsimyksen" maahatuojaan asti. Taitaa olla vain hiukan vaikeaa tällaiselle riviostajalle.

        PS. Älkää "rakastuko" johonkin myyjäliikkeeseen, pitkä asiakassuhde tarkoittaa kilpailusta luopumista ja paskoja autokauppoja. Niin ja automerkkiäkin saa vaihtaa...

        monet liikkeet eivät viitsi vastailla utopistisiin kyselyihisi. varsinkaan jos kirjoitat moisia romaaneja. et ole ainoa autonostaja suomessa.


      • qw qw
        M_M_V kirjoitti:

        Olkoon syynä vaikka harrastus tai kyllästyminen ;-) Oikeasti kyllä minulla tulee tuohon ykkösautoon vuodessa noin 45 tonnia ja kaksivuotiaana auto lähestyy maagista sadantonnin rajaa, jonka jälkeen mielenkiinto kauppialla laskee expontiaalisesti jokaista lisätonnia kohden. Olen päätynyt pitää autoja keskimääräisesti noin vuoden, lyhimmillään 6 kk (Avensis, Yöööök!) ja pisimmillään vajaa 1,5 vuotta (tämä Mondeo).

        Tällä kertaa himotti neliveto ja valitsemassani hintaluokassa kunnolliset nelivedot ovat valitettavan vähissä...

        olet autokauppiaiden unelma. luulet tehneesi hyvät kaupat. teitkin mutta automyyjän näkökulmasta. juuri kaltaisiasi "talousneroja" viedään kuin metrin mittaa.


      • tosimiesostaja
        M_M_V kirjoitti:

        Kun nyt asiaan osallistui ainakin autokauppiaaksi itseään tituleeraava, niin voisin autokauppiaistakin pari riviä kirjoitella. Voisin melkein laittaa yhden pääsäännön autokaupassa asioimiseen; alä tee kauppaa rivimyyjän kanssa, syyt:

        - Automyyjällä ei tänä päivänä ole sanan sijaa alennuksiin tai edes vaihtoauton arvioimiseen, arvioinnin tekee myyntipäällikkö tai pienemmissä liikkeissä mahdollisesti toimitusjohtaja.
        - Rivimyyjä elää provisiolla, nollakatteinen auto ei tuo myyjälle provisiota, jolloin myyjällä ei ole intressejä tehdä kauppaa.
        - Automyyjällä ei ole havaintojeni mukaan juurikaan käsitystä yrityksen talousasioista, myyjän tavoite on vain myydä auto ja makssimoida kate.

        Nämä asiat huomioiden, en tee lähes koskaan kauppaa hallissa norkoilevan myyntidroidin kanssa. Hänellä ei ole ainuttakaan neuvotteluvalttia, jolla hän pystyisi kaupan minun kanssani tekemään. Kun ostat autoa ja erityisesti uutta auto, tee kauppaa myyntipäällikön tai muun henkilön kanssa, jolla on tieto yrityksen taloudesta, strategiasta, sopimuksista ja katteista. Asioimalla rivimyyjän kanssa, olet jo tehnyt tonnin pari persnettoa eli juuri automyyjän provision verran. En väitä, että provisio olisi toki noin suuri per auto, mutta automyyjän on tehtävä oma provisionsa että myyntivoitto liikkeelle. Tämänkin ostoskierroksen aikana suurimmat pelletarjoukset tulivat juuri näiltä myyntidroideilta, jotka provision maksimoidakseen kokeilvat kuinka tyhmä auton ostaja todellisuudessa on. Kun taas asioin joko myyntipäällikön tai toimitusjohtajan kanssa, olivat hinnat varsin lähellä toisiaan liikkeestä riippumatta.

        Ostat siis vain nollakatteella. Tietysti. Jokainenhan kauppias joka ei ole "rivimyyjä" myy aina nollakatteella. Asiakas on aina oikeassa jne, mitäs niistä liiketoimen pyörittämisen kuluistakaan.

        Myyjät ei muutenkaan ole kaupassa myymistä varten vaan hölmöläisiä palvelemassa. Tosiasikas tekee ruokakaupassakin vain toimitusjohtajan kanssa buisnestä.

        Itse en osta mitään jos ei tule vähintään 50% alenussta heti kättelyssä ja sitten alan vasta tinkimään ja vaatimaan kaupanpäällisiä.

        Vaihtoautosta vaadin aina vähintään enemmän hyvitystä kun mitä itse maksoin.


      • Yrittäjä /omistaja
        M_M_V kirjoitti:

        Kun nyt asiaan osallistui ainakin autokauppiaaksi itseään tituleeraava, niin voisin autokauppiaistakin pari riviä kirjoitella. Voisin melkein laittaa yhden pääsäännön autokaupassa asioimiseen; alä tee kauppaa rivimyyjän kanssa, syyt:

        - Automyyjällä ei tänä päivänä ole sanan sijaa alennuksiin tai edes vaihtoauton arvioimiseen, arvioinnin tekee myyntipäällikkö tai pienemmissä liikkeissä mahdollisesti toimitusjohtaja.
        - Rivimyyjä elää provisiolla, nollakatteinen auto ei tuo myyjälle provisiota, jolloin myyjällä ei ole intressejä tehdä kauppaa.
        - Automyyjällä ei ole havaintojeni mukaan juurikaan käsitystä yrityksen talousasioista, myyjän tavoite on vain myydä auto ja makssimoida kate.

        Nämä asiat huomioiden, en tee lähes koskaan kauppaa hallissa norkoilevan myyntidroidin kanssa. Hänellä ei ole ainuttakaan neuvotteluvalttia, jolla hän pystyisi kaupan minun kanssani tekemään. Kun ostat autoa ja erityisesti uutta auto, tee kauppaa myyntipäällikön tai muun henkilön kanssa, jolla on tieto yrityksen taloudesta, strategiasta, sopimuksista ja katteista. Asioimalla rivimyyjän kanssa, olet jo tehnyt tonnin pari persnettoa eli juuri automyyjän provision verran. En väitä, että provisio olisi toki noin suuri per auto, mutta automyyjän on tehtävä oma provisionsa että myyntivoitto liikkeelle. Tämänkin ostoskierroksen aikana suurimmat pelletarjoukset tulivat juuri näiltä myyntidroideilta, jotka provision maksimoidakseen kokeilvat kuinka tyhmä auton ostaja todellisuudessa on. Kun taas asioin joko myyntipäällikön tai toimitusjohtajan kanssa, olivat hinnat varsin lähellä toisiaan liikkeestä riippumatta.

        - Automyyjällä ei tänä päivänä ole sanan sijaa alennuksiin tai edes vaihtoauton arvioimiseen, arvioinnin tekee myyntipäällikkö tai pienemmissä liikkeissä mahdollisesti toimitusjohtaja.
        - Rivimyyjä elää provisiolla, nollakatteinen auto ei tuo myyjälle provisiota, jolloin myyjällä ei ole intressejä tehdä kauppaa.
        - Automyyjällä ei ole havaintojeni mukaan juurikaan käsitystä yrityksen talousasioista, myyjän tavoite on vain myydä auto ja makssimoida kate.


        - Täysin oikein päätelty.

        Yrittäjä/omistaja/toimitusjohtaja 32vuoden ajan.


    • hyvä mä

      mä ostin uuden talon stadista maksoi 420 000€. lapualta olis saanu 120 000€. oisko pitänyt ostaa lapualta tai oisko pitänyt kysyä vielä rovaniemeltä mihin hintaan irtoais? kaikki olivat 270m2 .

      • Sit oot

        korviasmyöten veloissa.. :)


      • sacd

        270 m2 uuden talon "stadista"!! Missä moisia, minä varaan heti pari kolme tai oikeastaan niin monta kuin irtoaa!


    • M_M_V

      Kivasti tuntuu joillakin riipivän hermoa! :) :) Toki minun puolestani voitte olla nöösipoikia ja ostaa siltä standardidroidilta pitkäaikaisena vakioasiakkaana sen Tojotanne "tiukkaan hintaan". Onhan se lähettänyt joka joulu firman logolla varustetun postikortinkin ja se, jos mikä, on sitä asiakaspalvelua ja jälkimarkkinointia.

      Lyökää minulle PERUSTELLUT vastaväitteet ja faktat pöytään missä ajatusketjuni menee munilleen. Muutoin ohitan ne sen kummemmin argumentoimatta, olkaa kohauttaen. Antakaa palaa vaan, käyn mielelläni asiasta debattia ja toivottavasti joku ottaa jotain onkeensakin...

      • zxcxd

        Tää jätkä vaan elsvistelee , vittu oot mitään autoa ostanu ikinä.


      • OLET TODELLA HÖLMÖ

        olet munille potkittu, vaikka luulet päinvastoin


      • sfdsdsfsd

        homo


      • MB E

        Köyhät kerjää autoihin alennuksia, toisin kuten me jotka ostaa sen e-mersun käteisellä. Mee töihin niin ei tartte kerjätä. Luuseri.


      • tttt tttt tt

        ei kannata tuhlata tämän enempää aikaa.


      • Kumma juttu
        tttt tttt tt kirjoitti:

        ei kannata tuhlata tämän enempää aikaa.

        Näyttää olevan keskustelu taas Suomi24-tyyppistä eli melkoisen rakentavaa ja aikuismaista!


      • Eki698
        Kumma juttu kirjoitti:

        Näyttää olevan keskustelu taas Suomi24-tyyppistä eli melkoisen rakentavaa ja aikuismaista!

        näin järkeviä ja asiantuntevia automiehiä oikein tuleee.......


      • dfbhgfy

        ostanut pari kiinan rautaa. S O W H A T.


      • v8
        dfbhgfy kirjoitti:

        ostanut pari kiinan rautaa. S O W H A T.

        Kukaan järkevä ihminen ei noita aasian paskoja riesakseen ota. auton pitää olla joko amerikkalainen tai sakslainen kunnon pensakoneella eikä mitää vajaamoottorisia nuhapumppuja. siinä voi tulla kiinpaskoilla ajaville velli housuun kun v8 jyrähtää.


      • automies ajaa
        v8 kirjoitti:

        Kukaan järkevä ihminen ei noita aasian paskoja riesakseen ota. auton pitää olla joko amerikkalainen tai sakslainen kunnon pensakoneella eikä mitää vajaamoottorisia nuhapumppuja. siinä voi tulla kiinpaskoilla ajaville velli housuun kun v8 jyrähtää.

        se ole jokaisen oma asia,millä ajelee.

        sinun olematon kasisi jyrisee vain v8 magazinen sivuilla.älä huoli,saat varmasti säästettyä sossurahoista tonnin,jotta pystyt sitten hankkimaan itsellesi 86-mallisen chevy capricen ja oikein KASILLA :-)

        ja sellaisen raadon olemus paranee,kun kasi JYLISEE :-) jes jes,heti myös hakemaan jenkki.perun heti uuden autoni tilauksen.


      • sgb gf
        automies ajaa kirjoitti:

        se ole jokaisen oma asia,millä ajelee.

        sinun olematon kasisi jyrisee vain v8 magazinen sivuilla.älä huoli,saat varmasti säästettyä sossurahoista tonnin,jotta pystyt sitten hankkimaan itsellesi 86-mallisen chevy capricen ja oikein KASILLA :-)

        ja sellaisen raadon olemus paranee,kun kasi JYLISEE :-) jes jes,heti myös hakemaan jenkki.perun heti uuden autoni tilauksen.

        saa uusia.


      • Suuri n
        Eki698 kirjoitti:

        näin järkeviä ja asiantuntevia automiehiä oikein tuleee.......

        osa kai noita älykköjä asustaa nylyisin pääkaupunkiseudulla, koska Katainenkin vaihtaa vaalipiirin uudellemaalle..


      • engine failure
        sgb gf kirjoitti:

        saa uusia.

        kuka niitä oikeesti ostaa kun ne eivät enää kelpaa edes amerikkalaisille itselleen......taitaa esim uusien jenkkiautojen suomeen tuonti olla aika marginaalista verrattuna esim saksalaisiin ja japanilaisiin.

        kuinkahan monta amerikassa tehtyä V8 bensiini moottorillista henkilöautoa rekisteröidään suomeen tänä vuonna uutena, jos jätetään "harrasteautot" esim vetet pois.


      • tny t
        engine failure kirjoitti:

        kuka niitä oikeesti ostaa kun ne eivät enää kelpaa edes amerikkalaisille itselleen......taitaa esim uusien jenkkiautojen suomeen tuonti olla aika marginaalista verrattuna esim saksalaisiin ja japanilaisiin.

        kuinkahan monta amerikassa tehtyä V8 bensiini moottorillista henkilöautoa rekisteröidään suomeen tänä vuonna uutena, jos jätetään "harrasteautot" esim vetet pois.

        rahamiesten puuha. Ei nössöille.


      • v6, 8 vai 12
        tny t kirjoitti:

        rahamiesten puuha. Ei nössöille.

        rahamies on sitten hyvä ja vastaa että mikä auto tuli ostettua tänä vuonna uutena, v 8 moottorilla, amerikassa valmistettu henkilöauto? mid or full size?

        nössöä ainakin alkaa välillä vituttaan toi metro autossa ravaaminen, ei se rahan meno vaan se aika ja lavettikyyti....

        parhaiten pärjää kun on tallissa sekä saksalaisia että amerikkalaisia....


      • rntyu t 4 m56mry
        v6, 8 vai 12 kirjoitti:

        rahamies on sitten hyvä ja vastaa että mikä auto tuli ostettua tänä vuonna uutena, v 8 moottorilla, amerikassa valmistettu henkilöauto? mid or full size?

        nössöä ainakin alkaa välillä vituttaan toi metro autossa ravaaminen, ei se rahan meno vaan se aika ja lavettikyyti....

        parhaiten pärjää kun on tallissa sekä saksalaisia että amerikkalaisia....

        corvettesta löytyy 8 sytytystulppaa. siitä voisi olettaa, että myös sylintereitä yhtä paljon. lisäksi ylivuotisia chryslereitä löytyy kasilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      134
      1921
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      22
      1910
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      8
      1122
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      330
      1086
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      62
      1076
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      99
      1047
    7. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      921
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      59
      908
    9. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      44
      850
    10. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      821
    Aihe