Minulla on sellainen ongelma, että koirani ei tottele heti ensimmäisestä käskystä vaikkapa lenkillä. Jos kädessäni on makupala ja koira on lähellä minua ja tietää herkusta, se tottelee aivan heti ja hirmuisella tarmolla. Kun olemme lenkillä ja koirani juoksee vapaana edellä, se kyllä pysähtyy kun huudan sitä luokseni, mutta sitten se jää vain tuijottamaan. Joudun aina toistamaan käskyn jopa pari kertaa ennen kuin koira alkaa lampsimaan luokseni. Sama on sivulle tulossa jos näkökentässä on mitä tahansa häiriötekijöitä. Miten tuohon saisi muutoksen? Muuten koirani osaa kaikki käskyt... haluaisin vain ettei niitä tarvitsisi toistella moneen otteeseen ennen kuin alkaa tapahtumaan...
koiran koulutuksesta
6
200
Vastaukset
- -jke-
Oletko mahdollisesti tehnyt koiran kanssa seuraavan virheen: Käsket koiraa ja se ei tee. Käsket vielä toisen ja ehkä kolmannenkin kerran. Lopulta koira tekee. Annat sille palkkion. Jos näin on tapahtunut, niin peli on ihan selvä. Koira ei koe mitään tarvetta totella ensimmäistä käskyä sillä se saa palkkion kuitenkin totteleepa milloin huvittaa.
Niin tai näin, nyt joka tapauksessa vaaditaan vahvistavaa treeniä. Harjoittele noita asioita jossain sellaisessa ympäristössä, missä ei ole turhan vahvoja ärsykkeitä. Anna koiralle käsky, jos se toteuttaa sen, anna palkkio. Jos ei toteuta, älä missään tapauksessa toista käskyä. Odota hetki, puuhastele jotain muuta ja yritä uudestaan. Vasta useamman käskyn jälkeen tottelemisesta ei saa antaa palkkiotta, sillä se vahvistaa vain koiran valinnanvapautta itse päättää milloin tottelee!
Alkeisharjoituksissa koiraa voi toki yrittää motivoida näyttämällä sille namin ennen kuin käskee. Mutta tälläinen motivointi kannattaa häilyttää pois mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Koira ei saa nähdä palkkiota etukäteen. Vasta kun koira on toteuttanut käskyn se nami putkahtaa sieltä taskun uumenista esiin. Idea on siis siinä, ettei koira pysty mitenkään käskyä toteuttaessaan vielä ennakoimaan saako se palkkion vai ei. Näin se alkaa totella myös niissä tilanteissa kun et ole nakkipaketti kädessä sitä komentamassa.- perheen isä
Leluista ja papanoista sen verran, Nämä "lelut" tuovat vain kolmannen elementin sinun ja koirasi väliin. Huomio kohdistuu helposti näihin "lisä vermeihin"
Kaiken tärkeintä kun olisi sinun ja koirasi suora kontakti ilman "kolmatta osapuolta". Näitä palkkioita tulisikin käyttää hyvällä harkinnalla. Tämä tapa menee helposti lahjonnaksi, joka ei tuo apua tähän kontaktin puutteeseen perheen isä kirjoitti:
Leluista ja papanoista sen verran, Nämä "lelut" tuovat vain kolmannen elementin sinun ja koirasi väliin. Huomio kohdistuu helposti näihin "lisä vermeihin"
Kaiken tärkeintä kun olisi sinun ja koirasi suora kontakti ilman "kolmatta osapuolta". Näitä palkkioita tulisikin käyttää hyvällä harkinnalla. Tämä tapa menee helposti lahjonnaksi, joka ei tuo apua tähän kontaktin puutteeseenNo minä olen taas sitä mieltä,että ei tuo.JOS asiat tehdään oikein.Ihan kuin kaikessa muussa,ne voi tehdä oikein tai väärin.
Kaikkein tärkein tosiaan on se suora kontakti,kuten mainitsit,mutta sen tien sinne voi tehdä monella tapaa.
Ja itse asiassa,menee jo toistoksi :D,niin lopulliseen varmaan tuloksiin,jos näin voi sanoa,niin niihin pääsemiseen ,taas tulee kuvaan mukaan myös ne rotuominaisuudet.Eli kannattaa huomioida.- perheen isä
molossi kirjoitti:
No minä olen taas sitä mieltä,että ei tuo.JOS asiat tehdään oikein.Ihan kuin kaikessa muussa,ne voi tehdä oikein tai väärin.
Kaikkein tärkein tosiaan on se suora kontakti,kuten mainitsit,mutta sen tien sinne voi tehdä monella tapaa.
Ja itse asiassa,menee jo toistoksi :D,niin lopulliseen varmaan tuloksiin,jos näin voi sanoa,niin niihin pääsemiseen ,taas tulee kuvaan mukaan myös ne rotuominaisuudet.Eli kannattaa huomioida.Sain mielikuvan, että koira on täysikasvuinen.
"Näitä palkkioita tulisikin käyttää hyvällä harkinnalla." (sanoin)
"Pentukoiraa voi hyvin palkata jo tietynsuuntaisesta käytöksestä,kuin myös yleisesti uusissa asioissa,"
(molossi)
En näe ristiriitaa sanoissa..:-)
Ikä ?
No ensinnäkin,aina pitäisi varmistaa,tietääkö koira oikeasti mitä tarkoitetaan,vaan onko pääpointti siinä,että koira ylipäätään reagoi esim.ruokaan,jonka se tilanteen kautta yhdistää tiettyyn asiaan.Varmuus tilanteisiin tulee kun asia on varmasti opittu,riiiiiittävän monta toistoa tehty (eikä pelkästään satunnaisia),ja myöskin tarpeen vaatiessa on myös vaadittava. Viimekädessä lopputulos muodostuu noista,ja siitä,kuinka koira tietää asemansa,ja kunnioitus on riittävä sinne toiseen päähän.
Pentukoiraa voi hyvin palkata jo tietynsuuntaisesta käytöksestä,kuin myös yleisesti uusissa asioissa,ruoka voi olla heti ärsykkeenä,mutta tietä on koko ajan mentävä eteenpäin,eli kohti toivottua,jolloin myös palkaamisen järjestystä fiksataan.Kun ollaan varman päällä,eli kts.eka kappale tehtynä,niin pikkuhiljaa vähennetään myös palkkioiden määrää.Mutta,itse lähden myös aina siitä,että myös positiiviseen vahvistamiseen voi liittää myös vaateet,eli siitä lähdetään,että tarvittaessa ilmastaan myös koiralle,jos johonkin ei olla tyytyväisiä... Noin siis meillä.
Joskus myös kannattaa miettiä,että kun se koissu haahuilee,niin voipi kertoa siitä myös,että ohjaaja ei ole vielä riittävän kiinnostava (miksei kunnioitettavakin) koissun mielestä.Eli sitten miettiä sen puolen parantamista myös.Tässä tullaan myös rotuominaisuuksiin,eli toisilla on tuon eteen tehtävä töitä joskus olan takaakin...- Fiiliskouluttaja
Itse en ole nameja juuri käyttänyt ulkona, pääasiassa siksi kun olen hajamielinen ja unohdan ne aina kotiin kun lähdetään lenkille. Minulla on kuitenkin kaksi nuorta koiraa jotka pysyvät hallinnassani ilman hihnaa (no, puolivuotiaalle joutuu ehkä parikin kertaa sanomaan seis jos tulee muita koiria tai hiihtäjiä tms. vastaan). En ole yrittänyt tehdä niistä mitään Toko voittajia vaan tärkeää on ollut se että voimme käppäillä leppoisasti ja koirat pysyvät lähelläni ja pysähtyvät käskystä ja tulevat luokse käskystä. Olen onnistunut tässä ilman nameja. Uskoisin sen johtuvan siitä että koirat kulkevat vapaana kanssani joka päivä, ja joka lenkillä kutsun niitä useamman kerran. Rapsutukset ja kehut toki saavat kun tulevat. Tämä ei edes tunnu kouluttamiselta vaan ihan normaalilta kanssakäymiseltä. Nameilla olisi varmasti saanut nopeammin tuloksia aikaiseksi, mutta kun suhde koiraan on hyvä niin se haluaa tulla luoksesi muutenkin kun kutstut sitä. Koirani tietävät että ne saavat minulta turvan, ruoan, hellyyttä ja rauhaa. En pahoinpitele niitä enkä huuda tai hermostu turhaan. Yksi selvä esimerkki siitä kun toinen koiristani tajusi että sen ei tarvitse puolustaa minua vaan minä puolustan ja johdan sitä oli se, kun vieras koira murisi koiralleni ja yritti dominoida. Koirani ei peräänny tappelusta vaan aikoi vastata kutsuun. Menin rauhallisesti seisomaan koirien väliin selkä vierasta koiraa vastaan ja osoitin omalle koiralleni että mennään muualle. Se katsoi minua hölmönä hetken jonka jälkeen se laski päänsä ja kääntyi käteni osoittamaan suuntaan. Lähdimme molemmat kävelemään siihen suntaan ja muriseva koira jäi ihmettelemään mitä oikein tapahtui. Siitä hetkestä olemme olleet toisiimme luottava parivaljakko. Nuorempi koirani kuuluu laumaan mutta vastaavaa kokemusta meillä ei vielä ole. Temppuja voi opettaa nameilla, mutta luottamus syntyy kun tehdään asioita yhdessä hyvällä fiiliksellä.
Näin ainakin minusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
"Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"
Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk1716432Olen Päivi Räsäsen puolella
En oe uskovainen enkä kristillisdemograattikaan mutta onhan tuo naurettavaa laittaa Päivi syylliseksi omasta mielipit6933913SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"
Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit1383213Nuhteettomia edustajia
Korkein oikeus tuomitsi Päivi Räsäsen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan Kansanedustaja Päivi Räsästä (kd.) vastaan no3612981Mistä ihmeestä sitä viirasi?
Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti242294"Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."
Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –1582050Päivi Räsänen tuomittiin rikoksesta...
...kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuskin tajuaa silti vieläkään, että raamattu ei ole lakikirja. https://yle.fi/a7091929SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?581552Partamies hoi!
En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re271522Korkein oikeus antaa Räsäselle vastauksen klo 9. Varmaan vapautus
Miten veikkaat että Päiville käypi? Päivi pitää lehdistökonferenssin klo 9.30. Koko media on läsnä. 7 v taistelu on ohii4901502