Osaisiko joku fiksumpi neuvoa..

V

Hei! Minulla on 10 vuotias novascotiannoutaja mummeli. Keväällä sillä todettiin sydämessä jotain läppävikaa. Otettiin röntgen ja sydän ei ollut pullistunut kuitenkaan onneksi. Koirani sai lääkkeitä mitä piti antaa joka päivä 1 kpl ja taidun edetessä siihen pisteeseen, että keuhkot alkavat täyttyä nesteistä ja se joutuu yskimään sille annettaisiin lisää lääkkeitä. Koira pyörtyili aina innostuessaan ja saattoi laskea alleen samalla. Samalla sen kunto on kokoajan heikentynyt ja siitä on tullut väsynyt ja tallustelee vain pieniä matkoja. Kaikki tapahtuu pelottavan nopeasti. Viime la se pökertyi pahiten tähän mennessä. Sen jälkeen se jatkoi vuorokauden "normaalisti" maanantaista tähän hetkeen saakka se on ollut todella apaattinen ja surkea. Häntä vain heiluu kun vähästä aikaa nähdään eikä ilme värähdäkään eikä tule luokse. Koirani on aina ollut hyvin iloinnen ja ilmeikäs. Ti iltana se suostui syömään vain pienen palan ruokaa. Nyt olen onnistunut "pakkosyöttämään" sille ei kiinteää ruokaa tökkäämällä sitä kuonoon ja se joutuu nuolemaan sen pois. Eli en saa myöskään lääkkeitä syötettyä sille. Ainoa keino miten saan sen syömään. Lääkäri määräsi sille kahta uutta lisälääkettä (joita se ei kuitenkaan syö) ja käski tulla kontrollikäynnille ensiviikon alku viikosta. kuitenkin välillä koiralle tulee "hätä" ja se sipsuttaa nurkkaan kakalle, joka on löysähköä ja vähäistä ruoan puutteen takia. Tuosta tulee mieleen, että olisiko sillä jokin mahavaiva? En ole ikinä nähnyt sitä noin apaattisena, vaikka koira on kipeä ennenkin ollut. Se vain seisoo ja tuijottaa vaikka seinää jos se sattuu olemaan sen edessä. Eikä edes päätään nosta kunnolla ylös vaan se roikkuu muun vartalon alapuolella. Se myös tärisee aalloittain paikoillaan pysyessään. Ei kai sillä ole kauheita kipuja?

Tiedän että pian se on menoa ja minulle tulee sitä aivan uskomaton ikävä. La sen pahimman pyörtymisen jälkeen sain itse paniikkokohtauksen. Koira on minulle hyvin hyvin rakas ja haluaisin neuvoja pystynkö mitenkään helpottamaan sen oloa... Moni varmaan ajattelee, että piikille koira, mutta se on meille, kuin yksi lapsista. Tasavertainen perheen jäsen. Eikä meillä ainakaan noin vain ihmisiäkään piikitellä.

4

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä tälle päivälle

Tarkoititko, että lääkäri on nähnyt koiran uusien oireiden jälkeen eikä ottanut uusia lääkkeitä enempää kantaa? Mutta toisaalta, jos koira ei syö niitäkään, ei niistä voi olla hyötyä. Seinään tuijottaminen on oire jostain, se voi viitata aivoihin (tällaista muistelen lääkärin sanoneen, kun omalla koiralla vastaavia oireita oli, ne kuitenkin saatiin kuriin ja koira eli vielä pari vuotta sen jälkeen).

Tärkeintä on, että sanot oireiden muuttuneen nopeasti. Tässä ainoa mahdollinen neuvo: soita eläinlääkäriin ja kuvaile oireet ja kysy aikaa jo tälle päivälle. Jos omasta lääkäristäsi ei löydy aikaa, soita jonnekin muualle (useimmiten jonkinlainen päivystävä ainakin on olemassa, kaikkein pienimmistä paikkakunnista en tosin menisi takuuseen). Ei kukaan täällä netissä pysty sanomaan, onko koirallasi kipuja, vain lääkäri pystyy esittämään edes arvauksia, jollei kokeissa mitään näy. Pidä huoli, että saat ajan vielä tälle päivälle, minä en noiden oireiden kanssa odottaisi päivääkään.

Ja sitten, kun se aika tulee, niin ole vahva. Jätä omat paniikkikohtauksesi siihen asti, kunnes et voi niillä enää aiheuttaa koiralle ahdistusta. Ehdit itkeä sitten, kun koirasi on saanut mahdollisuuden lähteä rauhassa. Ei se helppoa tule olemaan, mutta kun muistelet, mitä koira on sinulle vuosien varrella antanut, voit kai antaa itse tämän mahdollisuuden sille sitten, kun eläinlääkärin kanssa toteatte, että aika on tullut - joko kipujen vuoksi tai sen vuoksi, ettei koira jaksa enää elää sellaista elämää, että se on elämisen arvoista. Olen itse ollut samassa tilanteessa jo muutaman kerran, eikä kokemus tunnu auttavan yhtään. Ainoa asia, mikä helpottaa oloa sitten hiukan myöhemmin, on tieto siitä, että olen yrittänyt varmistaa, ettei koirani joudu kokemaan tuskia ja sen elämä on ollut hyvää - sen olen niistä jokaiselle ollut velkaa.

• MK

Itse kuulun niihin, joka lukemansa perusteella ei näe paljon muita vaihtoehtoja kuin sen viimeisen ja lopullisen. Koirasi on vanha, hyvin sairas ja selkeästi kertomasi perusteella sen oloinen, että elämänilo on lähestulkoonkin kaikonnut. Tässä vaiheessa pitää asettaa omat tunteensa ja halunsa sivuun ja ajatella koiran parasta. Onko todella sen edun mukaista odotella ja katsoa vieläkö se toipuisi (varsinkin kun se ei syö lääkkeitään) vai antaa sen nukkua pois nyt kun sillä ei vielä kenties ole kipuja ja elämä on kohtuullisen inhimillistä, kun loppu selkeästi kuitenkin lähellä on? Tällä tavalla sinullekin jää parempi muisto koirastasi ja sen viimeisistä ajoista.

• V

Vein koiran eilen lääkäriin. Nyt se on haudattu.

• teit
        V kirjoitti:

Vein koiran eilen lääkäriin. Nyt se on haudattu.

Otan osaa suunnattomaan suruun ja ikävään.
        Parempaa palvelusta et olisi voinut rakkaalle ystävällesi tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      255
      4868
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      95
      2435
    3. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      117
      1540
    4. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      325
      963
    5. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      73
      942
    6. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      270
      869
    7. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      115
      822
    8. Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin

Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si
      Ikävä
      33
      787
    9. Hitto mulla

On sinua ikävä ihana.
      Ikävä
      38
      736
    10. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      67