Vaipan vaihdosta ja elämästä inkontinenssin

Mies 20v

ja virtsaamisongelmien kanssa.

Olin äskettäin pääsykokeessa ja kokeesta poistuttani minun oli pakko mennä vaihtamaan vaippa. Menin vessaan ja riisuin vaipan ja laitoin uuden tilalle istuessani pöntön kannella. Onneksi tuohon aikaan oli hiljaista, mutta pari ihmistä tuli vessaan naapurikoppeihin.

En tiedä arvasivatko he äänistä, mitä naapurikopissa tapahtuu. Teippien avaamiset, sulkemiset ja vaipan pukemisen aiheuttama rapina kuitenkin kuuluivat selvästi ja yleisissä vessoissa usein kaikuu. Se tuntui nololta.

Kopissa ei ollut roskista, vaan sen ulkopuolella. Astuin nopeasti kopista ulos ja heitin vaipan roskakoriin. Onneksi kukaan ei ollut näkemässä, mutta heti sen jälkeen yhdestä kopista tuli ulos mies ja tuijotti minua hetken oudon vakavasti. Arvasiko mies, että käytän vaippoja? Kuinka ilmeistä se on?

Miten te muut toimitte? Onko kukaan koskaan kommentoinut tai sanonut teille jotain, ilmeillyt tms.? Miten te suoriudutte vaipan vaihdosta yleisessä vessassa? Pystyykö olemaan huomaamaton? Entä, jos joku näkee teidät vaippa kädessä viemässä sitä roskiin?

Mietin myös sitä, että kun alan opiskella yliopistossa tai korkeakoulussa, niin miten pärjään näiden virtsaamisongelmien kanssa? Vaikka minulla ei karkaile, niin hermovaurioiden ja selän takia kärsin lähes jatkuvasta virtsapakosta (välillä tietysti on päiviä, jolloin vaivaa vain vähän), joka on todella pakottava. Hermojen takia rakko tuntuu välillä myös turralta - en pysty kunnolla arvioimaan onko minulla todellista tarvetta käydä vessassa vai ei. ( Ja tietysti joudun kärsimään myös kovista kivuista ja jaloissa on tuntohäiriöitä, ne menevät turraksi tai puutuvat.)

Vaipoista on suuri apu ja ne helpottavat. Eikä kohdallani ole oikein muuta tehtävissä. Hermovaurioita ei voi millään keinolla korjata. Olen joutunut luopumaan elämässäni niin paljosta, monista unelmista.

Miten ihmiset suhtautuvat, kun vaivani paljastuu? Jos saan ystäviä, niin varmasti se paljastuu jossain vaiheessa. Tällä hetkellä vain muutama hyvä ystävä tietää. Entä wc-tilanteet? Ei aina voi odottaa, että vessa on tyhjä. Kuitenkin jotkut arvaavat äänestä tai joku näkee, kun heitän vaipan pois.

En halua menettää mainetta. Jo entisessä koulussa minua haukuttiin, kun en kivun takia enää voinut suorittaa liikunnan kursseja - en onneksi kuitenkaan ole mikään vammainen invalidi, vaikka minua sellaiseksi haukuttiin. Eikä vaivojani ulkopuolinen välttämättä edes huomaa. Myös se hermostuttaa, että joku havaitsee vaipat, koska ainoastaan teippivaipat ovat osoittatuneet hyviksi, olen kokeillut useita eri malleja. Oli tuossa pääsykokeessakin ja sitä odottaessa "alaston" olo.

Miten seurustelu ja parisuhde? Kuka huolii nuorta, joka käyttää vaippoja? Miten voin olla seksikäs ja haluttava vaipoista huolimatta? Masentaa.

Saa laittaa myös viestiä mixx2009(a)windowslive.com (a):n tilalle @

9

3502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a

      Älä haudo asiaa puhu asiasta ystäviesi kanssa jollei he hyväksy sinua sen jälkeen ei ne mitään ystäviä olekaan. Käy vaihtamassa vaipat ingva vessassa sielä ei ainaskaan tule näitä yllä mainittuja ongelmia.

    • koulussa

      josko sieltä uudesta koulusta löytyisi , jokin yksityisempi wc jossa voi käydä rauhassa.

    • katetri-74

      Hei ja kiitokset puhuttelevasta viestistä! Älä häpeile, ei ole syytä!

      Käytän itse vaippoja (tena) ulosteinkontinenssin takia ja virtsaongelmat on tuttuja, niin ikään selän takia. Minulla on virtsaumpi inkontinessin sijaan ja joudun toistokatetroimaan. Suositus olisi 6 x päivässä, mutta en tunne tarvetta ja en muista käydä katetroimassa niin usein. Kun olin kuntoutuksessa, hoitajat muistuttivat usein katetroinnin tarpeesta.
      Ajattelin... tai häpeilin oikeastaan sitä, kun oli ulostetta karannut, että 36:nen ja "hampaaton on puhunut" mutta ei he pitäneet mittään saarnaa "hampaattoman puheista" vaan pesivät kuin ketä tahansa kuntoutettavaa.

      Olen itsekin miettinyt tuota parisuhdeasiaa. Olen sitä mieltä, että ei vaippojen käyttö ole esteenä. Mutta itse en usko koskaan pystyväni mihinkään...seks.kanssakäymiseen. Luulen, että selän vaivat ja tunnottomuus navasta alaspäin sen tekee. Ei ole koskaan ollut sellaista...

      Mutta... jos tästä vaatimattomasta vastauksestani olisi apua, kirjoita mietteitäsi. Ja hyvää kesää, onnea opintoihisi!

      • Mies 20v

        mua silti. Siis vaikka en vaippoja tarvitsekaan kokoajan, kun mulla on kuitenkin pidätyskyky tallessa. Vaipat on mulle apuväline tän mun vaivan kanssa. Kyllä ilmankin pystyisin sinnittelemään, mutta se olisi kuitenkin vähän vaikeampaa. Silloin kun käyttää vaippaa, ei tarvi näistä virtsapakon tunteista ja wc-käynneistä välittää.

        Mutta tottakai tää mun vaiva ja vaippojen käyttö mua hävettää kovasti kans. Koska oonhan mä vasta 20.

        Ja juuri ihmissuhteiden osalta huolestuttaa kovasti mm. kaverit ja seurustelu. Vaikka toisaalta luulis tän olevan pikku juttu, kun en käytä vaippoja 24 h vuorokaudessa enkä ees välttämättä jokapäivä. Ainoastaan silloin, kun vaivaa enemmän ja tuntuu ettei jaksa ravailla vessassa kusella.

        Kun laitoin tuohon aloitusviestiin mun sähköpostin, niin se ei ollut mitään fetisistejä ja trolleja varten! Taaskin yksi fetisisti valehteli ummet ja lammet. Joo se on mulle ok, jos jollain on tällanen fetissi, ei siinä mitään pahaa, mutta olisitte sitten ees rehellisiä. Enkä mä halua osallistua teidän fantasioihin tai kuunnella teidän valheita.

        Halusin viestejä ihmisiltä ja nuorilta, joita nää asiat oikeasti koskettaa. Jos täällä enää sellasia käy.


        Vaikkakaan ei ole mitenkään harvinaista, että erilaisista selkäongelmista, iskiaksesta ja välilevyjen luiskahduksista kärsivät ihmiset kärsivät virtsaamisongelmista tai virtsankarkailusta. Se on vain vaiettua. Tiedän erään 19-vuotiaan pojan, joka liukastui rappusissa reilu vuosi sitten. Yksi välilevyistä luiskahti ja painaa hermoa. Sen vuoksi hänellä puutuvat jalat turraksi, hänellä myös virtsapakkoa ja virtsa karkailee. Toinen 24-vuotias mies taas oli laskettelutapaturmassa ja katkaisi siinä jalkansa. Samalla hän satutti selkänsä ja yksi virtsarakkoa hermottava hermo katkesi ja pidätyskyky meni kokonaan. Molemmat joutuvat käyttämään vaippoja. He vain loukkasivat itsensä hieman pahemmin. En siis ole ainoa tällaisen asian kanssa.


      • Mies27v
        Mies 20v kirjoitti:

        mua silti. Siis vaikka en vaippoja tarvitsekaan kokoajan, kun mulla on kuitenkin pidätyskyky tallessa. Vaipat on mulle apuväline tän mun vaivan kanssa. Kyllä ilmankin pystyisin sinnittelemään, mutta se olisi kuitenkin vähän vaikeampaa. Silloin kun käyttää vaippaa, ei tarvi näistä virtsapakon tunteista ja wc-käynneistä välittää.

        Mutta tottakai tää mun vaiva ja vaippojen käyttö mua hävettää kovasti kans. Koska oonhan mä vasta 20.

        Ja juuri ihmissuhteiden osalta huolestuttaa kovasti mm. kaverit ja seurustelu. Vaikka toisaalta luulis tän olevan pikku juttu, kun en käytä vaippoja 24 h vuorokaudessa enkä ees välttämättä jokapäivä. Ainoastaan silloin, kun vaivaa enemmän ja tuntuu ettei jaksa ravailla vessassa kusella.

        Kun laitoin tuohon aloitusviestiin mun sähköpostin, niin se ei ollut mitään fetisistejä ja trolleja varten! Taaskin yksi fetisisti valehteli ummet ja lammet. Joo se on mulle ok, jos jollain on tällanen fetissi, ei siinä mitään pahaa, mutta olisitte sitten ees rehellisiä. Enkä mä halua osallistua teidän fantasioihin tai kuunnella teidän valheita.

        Halusin viestejä ihmisiltä ja nuorilta, joita nää asiat oikeasti koskettaa. Jos täällä enää sellasia käy.


        Vaikkakaan ei ole mitenkään harvinaista, että erilaisista selkäongelmista, iskiaksesta ja välilevyjen luiskahduksista kärsivät ihmiset kärsivät virtsaamisongelmista tai virtsankarkailusta. Se on vain vaiettua. Tiedän erään 19-vuotiaan pojan, joka liukastui rappusissa reilu vuosi sitten. Yksi välilevyistä luiskahti ja painaa hermoa. Sen vuoksi hänellä puutuvat jalat turraksi, hänellä myös virtsapakkoa ja virtsa karkailee. Toinen 24-vuotias mies taas oli laskettelutapaturmassa ja katkaisi siinä jalkansa. Samalla hän satutti selkänsä ja yksi virtsarakkoa hermottava hermo katkesi ja pidätyskyky meni kokonaan. Molemmat joutuvat käyttämään vaippoja. He vain loukkasivat itsensä hieman pahemmin. En siis ole ainoa tällaisen asian kanssa.

        Satutin selkäni vuosi sitten keväällä. Alaselkään tuli välilevyn pullistuma joka painaa hermoa pahasti.
        Oireina oli juuri jalkojen puutuminen, älytön hermosärky ja virtsapakko joka muuttui myös lieväksi karkailuksi.

        Yritin aluksi tulla toimeen ilman vaippoja mutta jatkuva vessassa käyminen kävi sietämättömäksi.
        Päätin kokeilla vaippoja auttamaan tilannetta. Vaati jonkin verran totuttelua ja miettimistä että missä saa huomaamattomasti vaihdettua ja miten kannattaa pukeutua ettei kaikille kävisi ihan heti ilmi...

        Aluksi olin häpeissäni että miten käy jos ystäväni tai työpaikalla jollekkin käy ilmi että pidän vaippoja. Kerroin ensiksi parhaalle ystävälleni tilanteesta ja hän ymmärsi tilanteeni ja oli valtavana tulena alussa.

        Mietin kanssa että miten seurustelun käy mutta uskon senkin menevän yhtä hyvin kuin mitä ystäväni ottivat asian vastaan.

        Jaksamista sinulle! Et ole yksin tämän asian kanssa...


      • nAlle30v
        Mies27v kirjoitti:

        Satutin selkäni vuosi sitten keväällä. Alaselkään tuli välilevyn pullistuma joka painaa hermoa pahasti.
        Oireina oli juuri jalkojen puutuminen, älytön hermosärky ja virtsapakko joka muuttui myös lieväksi karkailuksi.

        Yritin aluksi tulla toimeen ilman vaippoja mutta jatkuva vessassa käyminen kävi sietämättömäksi.
        Päätin kokeilla vaippoja auttamaan tilannetta. Vaati jonkin verran totuttelua ja miettimistä että missä saa huomaamattomasti vaihdettua ja miten kannattaa pukeutua ettei kaikille kävisi ihan heti ilmi...

        Aluksi olin häpeissäni että miten käy jos ystäväni tai työpaikalla jollekkin käy ilmi että pidän vaippoja. Kerroin ensiksi parhaalle ystävälleni tilanteesta ja hän ymmärsi tilanteeni ja oli valtavana tulena alussa.

        Mietin kanssa että miten seurustelun käy mutta uskon senkin menevän yhtä hyvin kuin mitä ystäväni ottivat asian vastaan.

        Jaksamista sinulle! Et ole yksin tämän asian kanssa...

        Olisin vähän vinkkejänne vaille.
        Kärsin yliaktiivisesta rakosta; tihentyneestä virtsaamistarpeesta ja siihen liittyvästä karkailustakin. Esimerkiksi kaupungilla ollessani on usein niin, etten pääse edes seuraavaan kauppaan, kun on taas pakko etsiä vessa. Välillä vaiva ei vaivaa ollenkaan. Olen jonkin verran turvautunut vaippoihin, sillä karkaava virtsamäärä on sen verran suuri, ettei siihen riitä mitkään tippasuojat...

        Monesti linnoittaudun vain kotiin, sillä pelkään toisten näkevän vaippojeni käytön. Kukaan läheinen ei tiedä ongelmastani. Millaisia vaippoja käytätte (malli ja imukyky) ja miten pukeudutte niiden kanssa? Itse olen naispuolinen ja tuntuu, että miehille vaipan "pilottaminen" olisi helpompaa. Voin olla väärässäkin. Entä miten pärjäätte tällaisella helteellä? Hiottaako, onko iho- tai hajuongelmia? Haluaisin kuitenkin viettää vaivan kanssa vähän vähemmän rajoittunutta elämää.


      • mk-77...
        nAlle30v kirjoitti:

        Olisin vähän vinkkejänne vaille.
        Kärsin yliaktiivisesta rakosta; tihentyneestä virtsaamistarpeesta ja siihen liittyvästä karkailustakin. Esimerkiksi kaupungilla ollessani on usein niin, etten pääse edes seuraavaan kauppaan, kun on taas pakko etsiä vessa. Välillä vaiva ei vaivaa ollenkaan. Olen jonkin verran turvautunut vaippoihin, sillä karkaava virtsamäärä on sen verran suuri, ettei siihen riitä mitkään tippasuojat...

        Monesti linnoittaudun vain kotiin, sillä pelkään toisten näkevän vaippojeni käytön. Kukaan läheinen ei tiedä ongelmastani. Millaisia vaippoja käytätte (malli ja imukyky) ja miten pukeudutte niiden kanssa? Itse olen naispuolinen ja tuntuu, että miehille vaipan "pilottaminen" olisi helpompaa. Voin olla väärässäkin. Entä miten pärjäätte tällaisella helteellä? Hiottaako, onko iho- tai hajuongelmia? Haluaisin kuitenkin viettää vaivan kanssa vähän vähemmän rajoittunutta elämää.

        Moi Ajattelin vastailla sinulle nAlle30.
        En ole ennen tänne kirjoitellut.
        Itsellä on selästä johtuvaa virtsankarkailua ajoittain ja joudun pahimpina aikoina käyttämään vaippa. Olen kokeillut useampia malleja mutta Attends Slip Active on ollut käytössä pidemmän aikaa ja on ollut itselle toimiva.
        Tenan vastaava on kesällä vähän hiostavampi johtuen sivuille ulottuvista muoveista kun taas attendssilla on sellainen hengittävä kangas mutta muuten muovipinta ja näyttää ihan alushousuilta.
        Kun "teippi" vaipat ei oikein pysy paikallaan omasta mielestä niin olen päätyny slippiin.

        Itse pyöräilen paljon ja olen silloin laittanut vaippan päälle muovihousut vielä varmuudeks.
        Olen käyttäny ihan normaali vaatteita mm.pyöräilyhousuja eikä kukaan kyl siitä huomaa.
        Iho ei ole kärsiny kun en aina joudu käyttämään n.3-4kertaa kk.
        Tämä oli vähän äkkiä kirjoitettu niin voi olla vähän virheitä mutta toivottavasti sait tästä jotain apua.
        Täällä liikkuu kyllä kaikenlaista kirjoittajaa niin itse olen ollut vähän varpaisillaan mutta hauskaa kesän jatkoa vaan sinulle nAlle30.


      • Mies 20v
        Mies27v kirjoitti:

        Satutin selkäni vuosi sitten keväällä. Alaselkään tuli välilevyn pullistuma joka painaa hermoa pahasti.
        Oireina oli juuri jalkojen puutuminen, älytön hermosärky ja virtsapakko joka muuttui myös lieväksi karkailuksi.

        Yritin aluksi tulla toimeen ilman vaippoja mutta jatkuva vessassa käyminen kävi sietämättömäksi.
        Päätin kokeilla vaippoja auttamaan tilannetta. Vaati jonkin verran totuttelua ja miettimistä että missä saa huomaamattomasti vaihdettua ja miten kannattaa pukeutua ettei kaikille kävisi ihan heti ilmi...

        Aluksi olin häpeissäni että miten käy jos ystäväni tai työpaikalla jollekkin käy ilmi että pidän vaippoja. Kerroin ensiksi parhaalle ystävälleni tilanteesta ja hän ymmärsi tilanteeni ja oli valtavana tulena alussa.

        Mietin kanssa että miten seurustelun käy mutta uskon senkin menevän yhtä hyvin kuin mitä ystäväni ottivat asian vastaan.

        Jaksamista sinulle! Et ole yksin tämän asian kanssa...

        viestistäsi. Haluisitko ihan sähköpostitse jutella kanssani? Mun e-mail näkyy tuon mun aloitusviestin lopussa. Mua kiinnostais kuulla, miten pärjäät nykyään selän, kipujen ja vaippojen kanssa. En viitti alkaa tänne palstalle kaikkea kirjoittamaan ja aika paljon tossa aloitusviestissäni kyllä kerroinkin.

        Kaikki viestit ja kommentit ovat kovasti tervetulleita. Toivottavasti muutkin samassa tilanteessa olevat jaksaisivat kirjoittaa.


      • Mies 20v
        Mies 20v kirjoitti:

        viestistäsi. Haluisitko ihan sähköpostitse jutella kanssani? Mun e-mail näkyy tuon mun aloitusviestin lopussa. Mua kiinnostais kuulla, miten pärjäät nykyään selän, kipujen ja vaippojen kanssa. En viitti alkaa tänne palstalle kaikkea kirjoittamaan ja aika paljon tossa aloitusviestissäni kyllä kerroinkin.

        Kaikki viestit ja kommentit ovat kovasti tervetulleita. Toivottavasti muutkin samassa tilanteessa olevat jaksaisivat kirjoittaa.

        tää oli sulle Mies27v.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1969
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1291
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1165
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    10. 10
      980
    Aihe