DAT Autohus - Varokaa!

PettynytMaahantuoja

Hei,

Haluanpa jakaa oman tarinani tästä monien kehumasta Bockelissa sijaitsevasta DAT Autohus-nimisestä peltoautomarketista josko se saisi edes jonkun sieltä ostoa suunnittelevaa olemaan varovaisempi.

Kävin siis tuossa kevään 2010 aikana etsiskelemässä itselleni autoa Hampurin seudulta velipojan kanssa. Olimme jo muutama vuosi aikaisemmin noutaneet autot myösin saksanmaalta ja hyvien kokemusten jälkeen ajattelimme käväistä uudestaan.
Tällä kertaa olimme hieman paremmin valmistautuneet ja ajattelimme tehdä autoille kuntotarkastuksia saksan päässä, edellisellä kerralla kun vain ostimme autot ja lähdimme ajamaan suomea kohti.
Kiertelimme muutamia paikkoja hampurin alueella mobile.de:sta löytyneiden vaihtoehtojen perusteella. Törmäilimme mukavan tuttuihin ei-saksalaista syntyperää olevien kavereiden häkkivarastoihin joissa autot tietysti olivat täysin viattomia ja mahtavia pelejä. Päätimme että näiltä emme osta, autot ovat varmasti ruuvattuja ja eräänkin 150tkm ajetun 4v vanhan A6:n penkit näyttivät siltä kuin vähintään 500tkm olisi penkeissä istuskeltu. Toinen muutaman vuoden vanha MB ei taas edes lähtenyt käyntiin.
Olimme ennakkoon katsellut verkosta autohus:n tarjontaa ja paikka herätti luottamusta kaikin puolin. Tarkastusraportit ovat tehty joissa viat kerrotaan sekä autot ovat vanhoja liisariautoja.
Toimintatavastahan on kerrottu paljon joten ei siitä sen kummempaa, passeja vastaan sai tiskiltä auton avaimet ja sitä sai syynätä niin paljon kuin haluaa. Tarkastusrapsan sai printattua itse ja vertailla sitä autoon. Sitten kun löytää mieleisen auton niin ei muuta kuin kauppakirjan tekoon ja rahat tiskiin niin autolla saa lähteä matkaan. Kilvet sai liikkeestä mukaan.
Mekin sitten katsastettiin useampi auto molemmat ja pian löytyikin molemmille sopivat. Eihän siinä mitään, paikka herätti luottamusta ja DEKRA-tarkastusrapsasta myyjät kertoivat tärkeimmät kohdat. Autot vaikuttivat kaikin puolin siisteiltä niin kaupat syntyivät.

Moni jo arvaa että nyt alkaa se paatosvalitus, ja tässähän sitä tulee:

Hetken aikaa olin onnellinen uuden E-mesen omistaja, olihan se ostettu luotettavasta paikasta ja auto oli sisältä kuin uusi. Suomeen tullessa yllätykset olivat kuitenkin suuret. Autossani on monille närää tuottanut säädettävä ilmajousitus. Vehon tuomio, molemmat takajouset vaihtoon, katsastuskonttorilta lisätuomio, vasen takaiskari vaihtoon. Jouset 810e/kpl, iskari 550e/kpl, suomesta etuisammin ei saa, käytettyjä ilmajousia ei kannata edes harkita jostain romisautosta. Eli 2000e osat tonnin vaihtotyöt. Tästä alkaa säätö, aluksi koitan ystävällisesti kysyä autohusilta hyvitystä. Jolloin paljastuukin että DEKRA-raportti on AINOASTAAN maalipinnantutkimusraportti. Mitään vastuuta teknisistä vioista ei oteta. Kiitos ja hei.
Selvittelin sitten että saksassa on virhevastuu, jonka perusteella myyjältä voi vaatia hyvitystä. DAT Autohus on kuitenkin hienosti kiertänyt tämän kirjoittamalla saksaksi sopimuksen jossa seisoo että auto on myyty elinkeinonharjoittajalle (vaikka myydäänkin yksityiselle) jolloin virhevastuu vältetään. Sopimusta ei sen kummemmin käydä läpi, sen kun pyydetään nimet alle.
Jotkut kirjoittelivat lisävakuutuksesta mitä autoihin annetaan, tällaisesta ei ollut halaistua sanaa kaupantekotilanteessa.
Loppusumma korjauksille oli 3600e, tähän hintaan vaihdettiin molemmat takailmapussit ja takaiskarit. Mitään hyvitystä mistään ei ole mahdollista saada.

Tietämäntöntä kuitenkin rangaistaan, ja otinpahan tästäkin kantapään kautta opikseni.
Toivottavasti tämän kuitenkin lukaisee joku joka ei vielä näitä tiennyt.

Eli DEKRA-rapsa kertoo ainoastaan mistä löytyy auton kiveniskut, eikä yhtään mitään muuta!
Virhevastuusta kannattaa kysyä, sekä vältää seuraavia lausahduksia kauppakirjassa:
http://www.ecc.fi/fi-FI/kaytetty-auto-ulkomailta/kirjallinen-kauppasopimus/

35

8814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerropa vielä

      mitenkä paljon säästit/menetit noiden jousituskorjausten jälkeen suomi-autoon verrattuna.
      Minusta kuulostaa ihan tavanomaiselta kaupankäynniltä, eikä yksi onnistunut noutoreissu vielä ole kerryttänyt vielä "täyttä oppimäärää" auton ostosta. Se maininta että auto myydään firmalle, ei yksityishenkilölle, on usein käytettyä liturgiaa, vaikka tuskin se kestäisi jos ryhdyttäisiin käräjöimään. No, kukapa täältä suomesta ryhtyisi. Täytyy vain seuraavalla kerralla olla tarkempi "koeajossa", varsinkin jos ostelee kallista ja vain muutaman vuoden ikäistä. Kun ostaa n. kymmenen vuotta vanhan, niin ei tule noin suuria pettymyksiä kun ei ole kallista digitekniikkaa uusittavaksi.
      No, veikkaanpa että sait loppujen lopuksi asiallisesti vastinetta rahoillesi. Ei kai muuten käytettyjen tuonti olisi pompsahtanut alkuvuonna 70 prosenttia edellisestä vuodesta - kerrottiin juuri tänään uutisissa.

      • PettynytMaahantuoja

        Noo, sanotaan että menetin n.1-3tonnia verrattuna siihen jos olisin ostanut suomesta. Hankala sanoa mitä tuosta tarkalleen saisi, mutta kuitenkin luulisin etten omiani saisi enää pois.
        Sanoisin kuitenkin että lähtökohtaisesti auton saa saksasta kaikkine kuluineen vähintään pari tonnia halvemmalla kuin suomesta, siihen nähden olen pettynyt että auto tulikin kalliimmaksi kuin suomesta ostettu.

        Suomesta harva lähtenee käräjäistuimeen koska ainakaan oman vakuutusyhtiöni oikeusturva ei kata ulkomaisien oikeusistuimien oikeudenkäyntikuluja/asianajopalkkioita ja jos vielä sattuisi häviämään oikeudessa niin sepä vasta kalliiksi tulisi.

        Ostajan kannattaisi tarkastuttaa paikallisessa merkkiliikkeessä mahdollisten vikojen osalta, mutta tämä ei ole edes mahdollista DAT Autohus:ssa. Mekin tyhmänä oletimme että tarkastusraportissa mainittaisiin myös mahdollisista teknisistä vioista ruotsin kvd-tyyliin. Tämäpä paljastui sitten jälkeenpäin että asia ei niin olekaan. Dat autohus:ssa ei myöskään pysty tekemään kunnollista koeajoa autoille. Ainoastaan autorivistöjen välissä pystyy ajamaan, yleensä aika hiljakseen muidenkin autonkatselijoiden takia.

        Mitäpä tästä yhteenvetona jollekin toiselle ostajalle:
        Tarkastakaa autot huolellisesti itse, jos epäilyttää jokin autossa niin jätä se ostamatta.
        Kysy virhevastuusta myyjältä.
        Katso tarkemmin mihin sopimukseen laitat nimesi.


      • metallimies2
        PettynytMaahantuoja kirjoitti:

        Noo, sanotaan että menetin n.1-3tonnia verrattuna siihen jos olisin ostanut suomesta. Hankala sanoa mitä tuosta tarkalleen saisi, mutta kuitenkin luulisin etten omiani saisi enää pois.
        Sanoisin kuitenkin että lähtökohtaisesti auton saa saksasta kaikkine kuluineen vähintään pari tonnia halvemmalla kuin suomesta, siihen nähden olen pettynyt että auto tulikin kalliimmaksi kuin suomesta ostettu.

        Suomesta harva lähtenee käräjäistuimeen koska ainakaan oman vakuutusyhtiöni oikeusturva ei kata ulkomaisien oikeusistuimien oikeudenkäyntikuluja/asianajopalkkioita ja jos vielä sattuisi häviämään oikeudessa niin sepä vasta kalliiksi tulisi.

        Ostajan kannattaisi tarkastuttaa paikallisessa merkkiliikkeessä mahdollisten vikojen osalta, mutta tämä ei ole edes mahdollista DAT Autohus:ssa. Mekin tyhmänä oletimme että tarkastusraportissa mainittaisiin myös mahdollisista teknisistä vioista ruotsin kvd-tyyliin. Tämäpä paljastui sitten jälkeenpäin että asia ei niin olekaan. Dat autohus:ssa ei myöskään pysty tekemään kunnollista koeajoa autoille. Ainoastaan autorivistöjen välissä pystyy ajamaan, yleensä aika hiljakseen muidenkin autonkatselijoiden takia.

        Mitäpä tästä yhteenvetona jollekin toiselle ostajalle:
        Tarkastakaa autot huolellisesti itse, jos epäilyttää jokin autossa niin jätä se ostamatta.
        Kysy virhevastuusta myyjältä.
        Katso tarkemmin mihin sopimukseen laitat nimesi.

        kymmeniä mersuja tuonneena ohje: Jos haette muualta kuin liikkeistä, missä on MB:n tähti katolla, auto on aina tarkastettava joka kohdalta tarkasti. Jos et osaa saksaa täydellisesti ja ostat sen vaikka Datautohusista tms. etkä saa siihen takuuta, voit varautua myös menoihin -ylimääräisiin- Suomessa. Pari viikkoa sitten hain auton, jolle MB myönsi tehtaan takuun 24 kk:ksi ilman km rajoitusta. Sitä en viitsinyt edes koeajaa, vaan rahat tiskiin ja Suomeen. Veho ei tietääkseni myönnä käytetylle pari-kolme vuotta vanhalle autolle kuin korkeintaan vuoden takuun. Olenko väärässä?


      • kaketus
        metallimies2 kirjoitti:

        kymmeniä mersuja tuonneena ohje: Jos haette muualta kuin liikkeistä, missä on MB:n tähti katolla, auto on aina tarkastettava joka kohdalta tarkasti. Jos et osaa saksaa täydellisesti ja ostat sen vaikka Datautohusista tms. etkä saa siihen takuuta, voit varautua myös menoihin -ylimääräisiin- Suomessa. Pari viikkoa sitten hain auton, jolle MB myönsi tehtaan takuun 24 kk:ksi ilman km rajoitusta. Sitä en viitsinyt edes koeajaa, vaan rahat tiskiin ja Suomeen. Veho ei tietääkseni myönnä käytetylle pari-kolme vuotta vanhalle autolle kuin korkeintaan vuoden takuun. Olenko väärässä?

        Aikanaan myös Tuulilasi kertoi ko. käytännöstä tämän liikkeen kohdalla.

        Lähtökohtaisesti varautukaa korjaamaan autonne omasta pussista jos Saksasta haette sinänsä tämä ei käytetyn auton kaupassa ole mitään uutta.Iskarit jne täytyy olla valmis autoonsa hankkimaan.


      • Autoton autonhakija

        onko kokemuksia viimeajoilta Dat- autohus ?

        Voiko maksaa nettipankilla vai pitääkö ottaa isoriski ja lähteä rahamäärän kanssa seikkailemaan?


      • neljästi näin tehnyt
        Autoton autonhakija kirjoitti:

        onko kokemuksia viimeajoilta Dat- autohus ?

        Voiko maksaa nettipankilla vai pitääkö ottaa isoriski ja lähteä rahamäärän kanssa seikkailemaan?

        Sovi ennen lähtöäsi, että joku sukulainen hoitaa maksumääräyksen pankissa, sen jäkeeln kun olet saksasta faksannut pankkiin tiedot tileistä/tunnuksista ja määrästä. Menet saksaan ja teet autokaupan, laitat myyjän faksaamaan maksumääräyksen pankkiisi, jossa sukulaisesi odottaa kynän kanssa. Kun maksumääräys tehdään pikamääryksenä (30e) se on seuraavana päivänä autokaupan tilillä. Menet hotelliin yöksi ja aamulla automyyjän luo joka hoitaa sinulle rekisterit ja sitten vain menoksi. Maksumääräys täytyy tehdä ennen puoltapäivää, jos rahan oltava seuraavana päivänä saksassa. Näin säästyt käteisen kuljettamisen riskeiltä.


    • rönnönnön

      Joskus noita sattuu, mutta keskimäärin onnistuu. Sulle vain sattui huonompi mäihä, mutta velipoikas sai oivan pirssin eikös vain?

      Jos olisit ostanut suomesta nettiautosta tuon pirssin, olisit törmännyt ihan samaan ongelmaan. Itse korvaat omasta pussista korjaus kulut.

      Ainoa oikea tapa olisi varmistaa auton luotettavuus kun katsastusmiehen ominaisuuksilla varustettu kaveri olisi mukana ja tarkastus suoritettaisiin kunnon tiloissa. En tarkoita mitään jobbaria joka osaa vain aukoa sujuvasti suutaan saksaksi, vaan ihan oikeaa asiantuntijaa joka ymmärtää myös konepellin alla olevaa tekniikkaa.

      Muuten olen sitä mieltä, että saksasta kannattaa tuoda ennemmin vain 1-3 vuoden ikäisiä autoja ja ostettuna luotettavista isoista merkkiliikkeistä.

      • Erkki71

        Olen lähdössä hakemaan Toyota avensista 2.0 d-4d farkkua Saksasta. Datin sivuilla on melko halpa yksilö ja kun hintoja vertailee Esim. Toyota liikkeen autoihin nii jonkun tonnin säästää Datin kautta. Mutta juttelin erään automyyjän kanssa joka tuo autoja Saksasta että merkkiliikkeestä ostetuista autoissa on takuu voimassa vaikka sen tuo suomeen. Korjatkaa jos info on väärää?
        t.Erkki


      • denkku75
        Erkki71 kirjoitti:

        Olen lähdössä hakemaan Toyota avensista 2.0 d-4d farkkua Saksasta. Datin sivuilla on melko halpa yksilö ja kun hintoja vertailee Esim. Toyota liikkeen autoihin nii jonkun tonnin säästää Datin kautta. Mutta juttelin erään automyyjän kanssa joka tuo autoja Saksasta että merkkiliikkeestä ostetuista autoissa on takuu voimassa vaikka sen tuo suomeen. Korjatkaa jos info on väärää?
        t.Erkki

        Vaikka kysymys on esitetty jo vuosi sitten, on se aina yhtä ajankohtainen.

        Saksassa on kahdenlaisia käytettyjen autojen takuuita, joista vain toinen toimii autontuonnin yhteydessä.

        1. Niin valtuutetut merkkiliikkeet, kuin käytettyjen autojen myyjät voivat myöntää vuoden käytetyn auton takuun MUTTA tämä takuu on vain voimassa Saksassa ja niin kauan kuin auto on saksan rekisterissä (siirtokilvet ovat yleensä 5-päivää tai enemmän voimassa). Näissä tapauksissa kannattaa unohtaa takuu ja tinkiä takuumaksun verran hinnasta (ainakin).

        2. Valtuutettujen merkkiliikkeiden lisäksi on olemassa ns. "Niedelassung" tai vastaavi merkkiliikkeitä, jotka ovat suoraan autonvalmistajan alaisuudessa. Näistä saatav takuu on voimassa määräajan koko Euroopassa, rekisteröintimaasta riippumatta. Veho tosin kerran yski yhden asiakkaan tämän takuukorjauksen yhteydessä, mutta laittoi lopulta laskun suoraan MB:n tehtaalle, niinkuin pitikin.


    • mbbbb

      Itse olen Datilta ostanut 5 autoa. Kaikki on pelannut hyvin, kaksi on kayty katsomassa ennen ostoa ja kolme tilattu netista katsomalla. Mitaan yllareita ei ole tullut, normaaleja kulutus-osia on joutunut vaihtamaan, kuten takajarrulevyt viimeisesta passatista.
      Muuten minusta on turvallinen turvallinen paikka ostaa dat, koska autojen historia on tiedossa ja kilometrit varmimmista paasta.
      Mutta uudempaa ja kalliimpaa autoa ostaessa kannattaa kaantya merkkiliikkeeseen tai jahresvagen myyjaan.
      Nailta saa kylla huomattavasti edullisemmin, kuin suomesta uudehkon auton ja paremmilla varusteilla.

      • heisseschaisse

        Onko jollain omakohtaista kokemusta Dat autohus:in kaupanteossa
        jos yrittävät kiertää vastuita lisäämällä ostajan nimen eteen Firma tai
        muuta filunkia?
        Olen ehkä lähdössä sinne kaupoille.


    • pkw

      Kävin myös heinäkuussa DAT:ssa. Aika pettymys oli kuinka huonokuntoisia autot olivat. Myönnettäköön, että tuli katseltua pääasiassa ko. mallien (Passat/Golf variant) halvemman pään yksilöitä. Ostin lopuksi VW:n merkkiliikkeestä ei niin paljon kalliimpi.

    • tästä liikkeestä

      Itse hain syksyllä auton yksityiseltä. Laivassa tulomatkalla eräs mies kertoi käyneensä DAT Autohus`issa ja sanoi, että autot ovat hyvin huonosti pidettyjä. Tosi paljon kolhuja yms. Itsekin tilasin muutamasta DEKRA -raportin sähköpostilla ja kaikissa oli paljon moitittavaa. Ei kiinnostanut mennä paikan päälle. Nettisivuilla kyllä kaikki näyttää hyvältä. Ymmärsin, että siellä käy paljon esim. venäläisiä, jotka vievät useita autoja/ostaja mennessään.

    • MyRansu

      Ostin 530:n BMWn puolitoista vuotta sitten. Tuttavani ovat ostaneet sielta samasta paikasta kymmenkunta autoa suositellen liikettä.
      Kokemukseni oli hyvin positiivinen. Homma toimi erittäin systemaattisesti ja "kuin liukuhihnalla".
      Liike myy leasareita, jotka ovat aina edellisen käyttäjänsä näköisiä.
      Mielestäni Autohus pyrki antamaan mahdollisen hyvän kuvan välittämistään autoista. Tosiasia kuitenkin on, että ostajan pitää tutustumaan ostettavaan kohteeseen. Liike joka myy 800 autoa kuussa, ei varmastikaan pysty tutustutumaan jokaiseen sellaisella pieteetillä. kun asiakas toivoisi.

      Olen ostanut myös auton pikkuliikkeestä saksasta, ja se oli viimeinen kerta. Sen verran hankalampi oli tapaus, vaikka sainkin perittyä rikkoutuneen automaattilaatikon kulut myyjältä. Seuraavan auton tuon taas Saksasta Autohusista TAI merkkiliikkeestä.

      • sitä saa, mitä ...

        Et taida tuntea oikein Saksan autokauppaa. Asun Saksassa ja tuon jatkuvasti muutaman sata autoa Suomeen vuositasolla, mutta Autohusin olen kiertänyt kaukaa. Jo ns. DEKRAn raportti pilkkaa saksalaista autokatsastusta ja olipa Saksan televisiossa juttu koeajosta, joka päättyi lyhyeen, kun sen autorivien välissä tehdyn sadan metrin koeajon jälkeen ei peruutusvaihde toiminutkaan. Autot eivät suinkaan ole vain leasing-autoja, vaan seassa on paljon loppuunajettuja vuokra-autoja Espanjan poliisiautoista alkaen.
        Olen pari kertaa asiakkaan pyynnöstä kiusannut Autohusin myyjiä ja soittanut sinne ja kun ovat ymmärtäneet, että kyseessä on ammattilainen, ovat ilmoittavat, että myyvät vain liikkeille. Arvaavat, että tulee vaikeuksia, jos kauppa tehdään kanssani.


      • gsggawfg
        sitä saa, mitä ... kirjoitti:

        Et taida tuntea oikein Saksan autokauppaa. Asun Saksassa ja tuon jatkuvasti muutaman sata autoa Suomeen vuositasolla, mutta Autohusin olen kiertänyt kaukaa. Jo ns. DEKRAn raportti pilkkaa saksalaista autokatsastusta ja olipa Saksan televisiossa juttu koeajosta, joka päättyi lyhyeen, kun sen autorivien välissä tehdyn sadan metrin koeajon jälkeen ei peruutusvaihde toiminutkaan. Autot eivät suinkaan ole vain leasing-autoja, vaan seassa on paljon loppuunajettuja vuokra-autoja Espanjan poliisiautoista alkaen.
        Olen pari kertaa asiakkaan pyynnöstä kiusannut Autohusin myyjiä ja soittanut sinne ja kun ovat ymmärtäneet, että kyseessä on ammattilainen, ovat ilmoittavat, että myyvät vain liikkeille. Arvaavat, että tulee vaikeuksia, jos kauppa tehdään kanssani.

        Itse kävin viime viikolla DAT Autohus:in pihalla toyotaa etsimässä. Autojen kunto oli laidasta laitaan. Eli en suosittele ostaamaan näkemättä. Hinta tosin korreloi Toyotissa suoraan auton kuntoon eli halvemmat oli huonoja tai huonompia kuin kalliimmat (suhteessa varusteisiin, ajokilometreihin ja vuosimalliin). Oli siellä yksi hollanista tuotu Toyotakin mukana (ok kunnossa), niin että kaikki autot ei ole saksan liisareita. Kuman tahansa kahdesta hyvästä toyotasta olisin voinut ostaa mutta hinta oli 1000-2000e enemmän kuin mitä olin valmis maksamaan.


    • noviisiostaja

      Kannattaa olla tarkkana tuon kauppakirjan kanssa autohusilta ostettaessa. Itselläni jäi firma-kohta kans huomaamatta ja vetoavat siihen kun pikkuvikaa ilmestyi autoon eli eivät korvaa. Monet autot oli huonokuntoisia päältäpäin mutta dekra raporteistahan sen ulkokuoren kunnon näkee. Suomalaisia oli kovasti ainakin heinäkuussa liikenteessä. Rekisteröinti onnistui lauantainakin kun olivat varanneet kilpiä valmiiksi, eli menin aamulla liikkeeseen ja puolenpäivän aikaan olin jo matkalla kohti suomea. Kauppasivat muuten takuuta lisähintaan..

      Ennemmin ostaisin merkkiliikkeestä mutta itselläni sattui löytymään sopivilla varusteilla oleva malli tuolta ja dekran raportissakaan ei ollut kuin pikkunaarmuja joten uskalsin ostaa, bemaririvistössä oli kato käynyt hyvin jo ennen meikäläisen ostostakin, liekö itänaapurit olleet asialla.

    • y78y787889

      Niin vika vaikuttaa kuitenkin olevan enemmän Soomi- pojassa kuin DAT Autohaussin kivoisas pojissa.

      Nimittäni kaksi todella törkeää virhettä sinulta eli syytä ihan vain mokistasi itseäsi:

      a) et ilmiselvästi osaa Saksaa kunnolla kun Dekran maalipinnantarkastusrapsa uppoaa sinuun "kuntotarkastuksena"

      b) vetelet nimiä papereihin lukematta niitä

      Ei hyvää päivää. Myös Suomessa onnistuu tekemään paskoja autokauppoja, jos on noin pöljä, ettei perehdy yhtikäs mihinkään.

      Tottakait Saksaan kaupoille mennessä osataan kieltä tai sitten otetaan tulkit mukaan. Sanoohan sen järkikin.

      • Noviisiostaja

        No en todellakaan osaa saksaa kunnolla ja se ei ole este autonostolle saksassa, lontoon murteella pärjää. Välittäjän palkkiolla korjaillaan pari pikkuvikaa. Ennemmin näin. Papereihin oli tehty selkeä koukku ulkomaalaisia ostajia varten ja tähän menee varmasti moni muukin.

        Itse olen autooni ollut tyytyväinen ja suomessa myynnissä olleet olivat paskemmassa kunnossa. Sähkövikoja tuskin kukaan osaa arvata jos ne tulee 2 kk kaupanteon jälkeen..

        Melko erikoinen autokauppahan tuo on kun myyjillä ei ole lupaa mennä autojen luokse ja tinkimistä ei pysty tekemään.


      • Et edes tajua
        Noviisiostaja kirjoitti:

        No en todellakaan osaa saksaa kunnolla ja se ei ole este autonostolle saksassa, lontoon murteella pärjää. Välittäjän palkkiolla korjaillaan pari pikkuvikaa. Ennemmin näin. Papereihin oli tehty selkeä koukku ulkomaalaisia ostajia varten ja tähän menee varmasti moni muukin.

        Itse olen autooni ollut tyytyväinen ja suomessa myynnissä olleet olivat paskemmassa kunnossa. Sähkövikoja tuskin kukaan osaa arvata jos ne tulee 2 kk kaupanteon jälkeen..

        Melko erikoinen autokauppahan tuo on kun myyjillä ei ole lupaa mennä autojen luokse ja tinkimistä ei pysty tekemään.

        mistä jäät kielitaidottomana paitsi. Kahvipöydässä on hyvä keskustella kaikesta mahdollisesta auton lisäksi. Samalla näkee, kuinka myyjä elää ja hoitaa omaisuuttaan. Auton ja asunnon kunto korreloivat yleensä melko hyvin keskenään. Liikkeissä myyjät kyllä kertovat kaiken tietämänsä autosta jos vain osaat kysyä ja ymmärrät myös vastauksen. Harvoin törmää suoranaiseen valehteluun edes häkkikaupassa. Joten kielitaidon puute on I S O este hyvän autokaupan tekemiselle. Yksityiseltä ostettaessa kielitaidottoman tilanne on yleensä mahdoton, monet eivät suostu myymään tai päästä edes katsomaan autoa jos kielitaidottomana ulkomaalaisena kyselet. Jää monasti ne parhaat eläkeläisautot kokonaan löytymättä kun puhutaan kohtuuhintaisista hyvistä autoista.
        Tinkiminen ei oikein kuulu kulttuuriin ja jos firma suostuu alennusta antamaan, voi olla melko varma että ostajan nimen eteen kirjoitetaan "Firma". Tottakai rehellinen liike pyrkii minimoimaan vastuunsa kun kerran on joutunut minimoimaan katteensakin. Siinä ei mielestäni ole mitään koukkua.


    • noviisiostaja

      Juu, ne saksalaisetkin vaan tuppaavat osaamaan englantia. Hieroin kauppoja muutamasta autosta aikaisemmin ja monenlaisia asioita tuli myyjien kanssa poristua, oikein hyvää englantia puhuivat merkkiliikkeissä. Ei vaan audin osto sytyttänyt niin jäi nuo pirssit kauppaan. Eri asia tietenkin yksityiset jotka ei englantia osaa, sitten jää kaupat tekemättä..

    • dat ass

      Dat Autohusin autot myydään siinä kunnossa kun ne ovat sinne sisäänostettu, ne eivät korjaa tai huolla mitään, vaan se jää ostajan vastuulle tarkistaa auton kunto. Kunto korreloi suoraan hintaan.Yhden auton sieltä ostaneena ja ihan tyytyväinen ollut.

    • 3+12

      Köyhät hakee autonsa tällaisilta jobbareilta ja häkkikauppiailta.

      Itse soitan tai laitan sähköpostia vehoon ja pyydän tarjouksen autosta. Sen jälkeen odotus ja auton haku kaupasta.

      Helppoa ja vaivatonta. Aina olen saanut hyvän tarjouksen ja ei ole mitään järkeä lähteä hakemaan uudehkoa käytettyä saksasta. Ei kerrassaan mitään.

      Ostakaa Kia jos rahat ei riitä mersuun. Tehkää töitä ja säästäkää ja käykää sitten ostamassa auto veholta.

    • Turisti2006

      Ai ostaisinko Veholta vanhan taksin ?

      Missähän on myynnissä Suomen vanhat taksit kun ei niitä näy niitä ilmoituksia missä lukisi , että ex-taksi `

      • vanhakonna

        Ostaisin jos hinta kohdallaan. no vaholta tietysti.


      • joku vaan
        vanhakonna kirjoitti:

        Ostaisin jos hinta kohdallaan. no vaholta tietysti.

        No siellähän niitä on Helsingin Vehon taxicenterissä pilvin pimein. Hyvin huolleetuja -kaikki optiot tehtynä. Ostaessasi on vai pikkuvikoja: autommaattilaatikossa metallijauhetta, nokkaketju rallattaa yms. yms. eihän noiden korjaus paljon maksa. Auto on halpa jaajettu 350 t-450 tkm.
        Ei muuta kuin ostoksille


      • joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

        No siellähän niitä on Helsingin Vehon taxicenterissä pilvin pimein. Hyvin huolleetuja -kaikki optiot tehtynä. Ostaessasi on vai pikkuvikoja: autommaattilaatikossa metallijauhetta, nokkaketju rallattaa yms. yms. eihän noiden korjaus paljon maksa. Auto on halpa jaajettu 350 t-450 tkm.
        Ei muuta kuin ostoksille

        Niin se dat Autohus. Kysyin sieltä myyjältä, miksi paperissa on teksti (saksaksi)
        myydään ilman takuutä für gewerlich. Sain vastaukseksi, että kunodotan kolme vuorokautta auto tarkastetaan teknisesti kuntoon ja silloin he vastaavat mahdollisista vioist. Hintakin muuttuu:(. Laiva lähti mutaman tunnin päästä ja auto jäi sinne


    • minä vaan

      Marmori (Veho ja muut merkkiliikkeet) on ehkä viimeinen paikka, josta pyytäisin konsultaatiota. Paremmin tietätävät pikkupajojen jätkät, jotka ovat pitkään työskennelleet merkkihuolloissa ja lähteneet sieltä.

      Noita jousipusseja näytti muuten saavan joskus jenkeistä, 250 euroa kappale.

      Osia ei kannata ostaa Suomesta eikä varsinkaan merkkihuollosta.

    • perseaukinen?

      Olisit tuonut sieltä saksanmaalta opel astran vuosimallia -95 ei olis kallis korjata.LOOOOOL

    • A6 Quattro -10

      Nojjoo. Kannattaa tutkia se auto et mitä se pitää sisällään. Ilmapussit on aina riski.
      Ja kun katsoo sitä dekran raporttia niin näkee mitä siinä on tutkittu.

      Itse ostin Audi A6: farkun -10 sieltä eikä eikä autossa ole tähän päivään mennessä ollut mitään vikaa. Paras auto mitä minulla on ollut. Olen itse ajanut myt reilut 10tkm. Jos ostaa käytetyn auton niin suomesta kuin saksasta niin ei kai voi olettaa että se on uusi eikä mitään vikaa tule koskaan???

      Minulla siis erittäin hyvät kokemukset kyseisestä liikkeestä. Kauppa käy jouhevasti ja autot sitä mitä luvataan. Ja myydessä myyjä kyllä kysyi että haluano lisähintaan lisävakuutuksen autoon.....

    • WRX STI

      Oikein 10tkm ajettu eikä vikoja? :D

      Mulla on 10v vanha viritelty urheilujapski, jolla olen ajanut 3v aikana yli 60tkm ilman MITÄÄN vikoja (mittarissa nyt 161tkm). Pelkkiä kuluvia osia vaihdeltu kuten jarrupalat, polttimoita ja ilmastoinnin nesteiden täyttö.

      Onko tuo 10 000 viattomalla ajokilometrillä kehuskelu jokin kovakin juttu noissa saksalaisissa laatutuontiautoissa?

    • mersunhakenuttyytyväinen

      Ei käytettyy mersuu kannata facelifteillä eli ilmajousituksella ostaa kannattaa ottaa vähän selvää ja tehdä etukäteistyötä auton kuluvista osista ym. ominaisuuksista sillä varaosat yleensä aivan sikahintaisii. Turbothan niistä saksanautoista yleensä menee kun ajetaan autobaanalla 200km/h ja ajon jälkeen sammutetaan moottori saman tien, tätähän ne ei kestä pitäis käyttää ajon ja varsinkin kovan ajon jälkeen hetki että lämmöt tasaantuu. Harvoin suomessakaan on takuuta muutaman vuoden käytetyille autoille kuntotarkastuksesta huolimatta. Että mielestäni itseään saa syyttää eikä itkeä täällä jälkikäteen julkisesti.

    • kimmot

      niin ja jos olisi ostanut pari vuotta uudemman mersun ja vielä mersun liikkeestä niin olisi voinut saada alla 100 tkm ajettuun autoon tehdas takuun kaupan päälle ja ainahan käytetyssä autossa on kuluvia osia jotka menevät rikki oli se auto mikä tahansa ja ite olen hakenut tuolta autohuussista yli 100 autoa ja ikinä ei ole ollut mitään vikaa asiakkailla mitä olen toimittannut

    • noin.350tuhatta.vuodessa

      Nimimerkki "kimmot", miksi haet autot Saksasta? Ruotsi lähellä, valikoima melkoinen, esim. byt.bil.
      Ruotsin MB autoilla ei ole vedetty moottoritiellä samoilla nopeuksilla kuin *Saksassa.
      Ruotsi on lähellä, hakeminen halpaa, palvelu pelaa ja englanilla toimii.

    • opitavoille

      Nyt ei itku-iikkoja auta kukaan, ihan oikein, se on semmoista oikeassa elämässä ja muissa kuin holhousyhteiskunnassa, kato peiliin ja maksa itse tietenkin oma autosi korjaus. Ei missään ole muualla niin paljon kukaan kuuntelemassa neidin lässytystä kuin suomessa, ei muualla ole resursseja eikä aikaa joka vinkumiseen reagoida, siellä jokainen hoitaa omat asiansa ETKÄ VOI MIHINKÄÄN VALITTAA. Miksi jonkun tahon pitäisi sinun autosi korjaukset maksaa , oletko oikeasti täysjärkinen vai virran mukana ajelehtiva vailla omaa ajatusta kulkeva joukkosielu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe