vanhemmat lomalla ja lapset hoitoon

äippäliini

Erään tuttavaperheeni isä vietti juuri muutaman viikon kesälomaa ja perheen äiti joutui raahaamaan lapset päiväksi hoitoon.... kuulostaako tällainen toiminta kenestäkään muusta kuin minusta hiukan kummalliselta vai onko tämä kovinkin yleistä? Olisi kiinnostavaa tietää muiden mielipiteitä. Kyllä jonkun muutaman päivän tai viikon mittaisen täysin oman vapaan loman ymmärtää, mutta koko kesäloma! Tuntuu jotenkin törkeän itsekkäältä toiminnalta. Lapset revitään aamulla sängystä hoitoon ja isukki jää tyytyväisenä nukkumaan ja makaa biitsillä päivät pitkät. Luulisi lastenkin haluavan kesäisin edes muutamaksi viikoksi irti arjesta ja viettämään leppoisia kesäpäivä isän kanssa! Ja mikä tuntuu pahimmalta, niin voisi luulla, että isäkin haluaisi viettää kiireetöntä laatuaikaa lastensa kanssa. Miksi niitä lapsia haluaa sitten tehdä, kun ei kiinnosta niiden kanssa aikaa viettää? En ymmärrä, vaikka kesällä hoidosta joutuisi maksamaankin. Itsekin olen joutunut kesäloman ajaltakin hoitomaksua maksamaan, mutta kyllä aika lapsen kanssa tuntuu tärkeämmältä kuin rahan "menetys". Niinhän se toki on, että kukin tablaa tyylillään, mutta kyllä on ollut niin kielen päällä kertoa tälle isukille oma mielipide asiasta....

128

7689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoidetaan, hoidetaan

      revi ressiä mokomasta! Minua ei päivähoitoalan ihmisenä enää liikuta pätkääkään se, miten vanhemmat lomansa viettävät, lasten kanssa vai ilman. Ennen joskus suretti lasten puolesta, muttei enää. Teen työni, josta saan jonkinmoista palkkaa enkä murehdi turhia. Välinpitämättömien vanhempien lapsilla on parempi ollakin hoidossa.

      • ap-puu!

        Parempi tallessa kuin kännisen isän/äidin kanssa biitsillä...just yks äiti ajeli monen kupin kumarassa...lapset kyydissä!
        Ja miski muka joudut maksamaan kesäloma-ajasta, ei pidä paikkaansa, paitsi jos olet just aloittanut hoitosuhteen!


      • hoitotäti
        ap-puu! kirjoitti:

        Parempi tallessa kuin kännisen isän/äidin kanssa biitsillä...just yks äiti ajeli monen kupin kumarassa...lapset kyydissä!
        Ja miski muka joudut maksamaan kesäloma-ajasta, ei pidä paikkaansa, paitsi jos olet just aloittanut hoitosuhteen!

        kyllä on koettu tuo, että vanhemmat pitävät lapsensa
        koko kesän hoidossa vaikka molemmilla vanhemmilla on loma.
        Heinäkuuhan on maksuton oli ne kersat hoidossa tai eivät.


      • Neljän äiti
        hoitotäti kirjoitti:

        kyllä on koettu tuo, että vanhemmat pitävät lapsensa
        koko kesän hoidossa vaikka molemmilla vanhemmilla on loma.
        Heinäkuuhan on maksuton oli ne kersat hoidossa tai eivät.

        Heinäkuun maksuttomuus on ihan kuntakohtaista. Meillä ainakin heinäkuusta joutuu maksamaan koko kuukauden maksun, jos lapsi on päivänkään heinäkuun aikana hoidossa. Ei siis auta, vaikka olisi kesä- ja elokuun kotona tai vaikka olisi heinäkuussa neljä viikkoa lomalla, kun siihen jää silti pari hoitopäivää. Toisissa kunnissa on kuulemma toisin, mutta meillä näin.

        Mutta en silti pidä lapsiani hoidossa turhaan. Ehkä pari päivää voisin ymmärtää "omaa lomaa", mutta en missään nimessä koko kesälomaa. Tokihan itsekin haluan olla lasteni kanssa.


      • sacher
        ap-puu! kirjoitti:

        Parempi tallessa kuin kännisen isän/äidin kanssa biitsillä...just yks äiti ajeli monen kupin kumarassa...lapset kyydissä!
        Ja miski muka joudut maksamaan kesäloma-ajasta, ei pidä paikkaansa, paitsi jos olet just aloittanut hoitosuhteen!

        kyllä kesäloma ajasta joutuu maksamaan tarhamaksun ellei pidä lastaan pois 2 peräkkäistä kuukautta. näin ainakin varsinaissuomessa on käytäntönä.


      • 5 lasta ja 4l.lasta

        Jos vanhemmat ryypiskelee tai komentelevat vai viattomia lapsia,silloin on parempi että lapset on hoitopaikassa.Onhan se turvallisempaa kun saa ruokaa ja hoitoa ja askartelua päiväkodissa


      • uuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
        hoitotäti kirjoitti:

        kyllä on koettu tuo, että vanhemmat pitävät lapsensa
        koko kesän hoidossa vaikka molemmilla vanhemmilla on loma.
        Heinäkuuhan on maksuton oli ne kersat hoidossa tai eivät.

        Hoitomaksu ei ole ainakaan meidän kunnassa maksuton vaikka lapset olisikin lomalla tai hoidossa,joudutaan maksamaan myös heinäkuusta jos lapset ovat hoidossa eri asia jos lapset ovat lomalla..


      • ....
        Neljän äiti kirjoitti:

        Heinäkuun maksuttomuus on ihan kuntakohtaista. Meillä ainakin heinäkuusta joutuu maksamaan koko kuukauden maksun, jos lapsi on päivänkään heinäkuun aikana hoidossa. Ei siis auta, vaikka olisi kesä- ja elokuun kotona tai vaikka olisi heinäkuussa neljä viikkoa lomalla, kun siihen jää silti pari hoitopäivää. Toisissa kunnissa on kuulemma toisin, mutta meillä näin.

        Mutta en silti pidä lapsiani hoidossa turhaan. Ehkä pari päivää voisin ymmärtää "omaa lomaa", mutta en missään nimessä koko kesälomaa. Tokihan itsekin haluan olla lasteni kanssa.

        liittykää,jakakaa,lukekaa,herätkää:
        http://fi-fi.facebook.com/people/Charlie-Brown/100001274694064


      • Ihmettelijä....
        5 lasta ja 4l.lasta kirjoitti:

        Jos vanhemmat ryypiskelee tai komentelevat vai viattomia lapsia,silloin on parempi että lapset on hoitopaikassa.Onhan se turvallisempaa kun saa ruokaa ja hoitoa ja askartelua päiväkodissa

        Askartelua? No isot lapset kyllä mutta pienet eivät..


    • fdsgb

      kun lapset pitäis panna vaan heti laitokseen syntymästä saakka ja annetaan muitten kasvattaa ne! Vanhemmilla ei ole mitään vastuuta kun "Pitää saada omaa loma-aikaa lapsista vaikka lapset ovat muutenkin aina 8-10h/vrk tarhassa"! Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut tän, jopa päiväkodin johtaja sanoi, että sen laatimisessa on tapahtunut virhe, koska ei silloin 1990-luvun alussa edes ajatellut että vanhemmat toisivat lapsensa hoitoon vaikka ovat itse kotona! Mielestäni näiden vanhempien tulisi todella maksaa se oikea hinta päiväkodista eli 1000e/kk niin johan loppuisivat nämä turhat hoitopaikat!

      • äiti.23ed

        Tuntuu kyllä tosi hurjalle. Toisaalta, jos vanhemmat eivät halua viettää lomaansa lasten kanssa, ehkä lasten paikka onkin "laitoksessa" joidenkin muiden hoidettavana.

        Itse olen kahden lapsen kanssa kotona 24/7. Vanhin täytti 3 vuotta ja nuorempi on 4 kk vanha. Mies käy töissä. Saan omaa aikaa sitten kun mies tulee kotiin, voin käydä yksin esim. kaupassa tai kävelyllä. Mutta kyse on ehkä puolesta tunnista, joskus muutamista tunneista.

        Mielestäni työssä käyvät saavat jo omanlaisensa hengähdystauon lastenhoitamisesta ihan sillä, että he käyvät arjet töissä kodin ulkopuolella. Toki työelämä on stressaavaa ja vaativaa, mutta kyllä tämä lastenhoitaminenkin (varsinkin näin pienten) käy ihan työstä. Kun koko ajan pitää olla saatavilla ja jotain tekemässä. Eikä "työpäiväni" lopu klo 17 vaan jatkuu iltaan ja koko yönkin. :)


        Tästä näkökulmasta, kun lasten kanssa olen miltei koko ajan ja hoidan heitä ja teen kaikenlaista, tuntuu todella kummalliselta, että sen kerran, kun vanhemmat voisivat olla lastensa kanssa sen 24/7, niin eivät ole. Päiväkoti-ikäiset lapset ovat vielä vanhempia, joten heidän kanssaahan on vielä helpompi olla kuin vauvan, jota tarvitsee jatkuvasti kantaa, syöttää, vaihtaa vaaatteita, vaippaa, pestä, hyysätä jne.


      • äippäliini
        äiti.23ed kirjoitti:

        Tuntuu kyllä tosi hurjalle. Toisaalta, jos vanhemmat eivät halua viettää lomaansa lasten kanssa, ehkä lasten paikka onkin "laitoksessa" joidenkin muiden hoidettavana.

        Itse olen kahden lapsen kanssa kotona 24/7. Vanhin täytti 3 vuotta ja nuorempi on 4 kk vanha. Mies käy töissä. Saan omaa aikaa sitten kun mies tulee kotiin, voin käydä yksin esim. kaupassa tai kävelyllä. Mutta kyse on ehkä puolesta tunnista, joskus muutamista tunneista.

        Mielestäni työssä käyvät saavat jo omanlaisensa hengähdystauon lastenhoitamisesta ihan sillä, että he käyvät arjet töissä kodin ulkopuolella. Toki työelämä on stressaavaa ja vaativaa, mutta kyllä tämä lastenhoitaminenkin (varsinkin näin pienten) käy ihan työstä. Kun koko ajan pitää olla saatavilla ja jotain tekemässä. Eikä "työpäiväni" lopu klo 17 vaan jatkuu iltaan ja koko yönkin. :)


        Tästä näkökulmasta, kun lasten kanssa olen miltei koko ajan ja hoidan heitä ja teen kaikenlaista, tuntuu todella kummalliselta, että sen kerran, kun vanhemmat voisivat olla lastensa kanssa sen 24/7, niin eivät ole. Päiväkoti-ikäiset lapset ovat vielä vanhempia, joten heidän kanssaahan on vielä helpompi olla kuin vauvan, jota tarvitsee jatkuvasti kantaa, syöttää, vaihtaa vaaatteita, vaippaa, pestä, hyysätä jne.

        Itsekin olen hoitovapaalla ja todellakin lasten hoitaminen 24/7 käy työstä ja viikolla kaipaa täysin omaa aikaakin välillä. Käynkin itse usein juoksulenkeillä ja kuntosalilla ja hyvää tekee pyytää välillä lapsille hoitajaa tai viedä jonnekin yökylään, jotta saa "hengähdystaukoa".:) Mutta muistan kyllä tosiaan ajan, kun kävi töissä ja esikoinen oli hoidossa. Kyllä sitä teki mieli oikeasti viettää vapaa-aikanaan mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa ja juuri kesälomalla oli ihanaa, kun ei ollut aamulla mihinkään kiire. Ja sen kyllä voin uskoa, että jonkun pari päivää voisi ihan hyvällä omalla tunnolla pitääkin täysin omaa vapaata ja käydä vaikka päivän shoppailemassa tai muuta mukavaa.... mutta jotenkin on vaikea uskoa, voiko vanhempi oikeasti täysin hyvällä omallatunnolla viettää koko kesän lomaa lasten ollessa hoidossa. Olisi kyllä todella kiinnostaavaa kuulla tästä asiasta kommentteja myös sellaisilta vanhemmilta, jotka näin tekevät!


      • nähty on
        äippäliini kirjoitti:

        Itsekin olen hoitovapaalla ja todellakin lasten hoitaminen 24/7 käy työstä ja viikolla kaipaa täysin omaa aikaakin välillä. Käynkin itse usein juoksulenkeillä ja kuntosalilla ja hyvää tekee pyytää välillä lapsille hoitajaa tai viedä jonnekin yökylään, jotta saa "hengähdystaukoa".:) Mutta muistan kyllä tosiaan ajan, kun kävi töissä ja esikoinen oli hoidossa. Kyllä sitä teki mieli oikeasti viettää vapaa-aikanaan mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa ja juuri kesälomalla oli ihanaa, kun ei ollut aamulla mihinkään kiire. Ja sen kyllä voin uskoa, että jonkun pari päivää voisi ihan hyvällä omalla tunnolla pitääkin täysin omaa vapaata ja käydä vaikka päivän shoppailemassa tai muuta mukavaa.... mutta jotenkin on vaikea uskoa, voiko vanhempi oikeasti täysin hyvällä omallatunnolla viettää koko kesän lomaa lasten ollessa hoidossa. Olisi kyllä todella kiinnostaavaa kuulla tästä asiasta kommentteja myös sellaisilta vanhemmilta, jotka näin tekevät!

        No, kun on se subjektiivinen päivähoito-oikeus.
        Onhan ne monet työttömien lapsetkin kokopäivähoidossa kesät-talvet ihan pienestä pitäen.


      • Ä
        nähty on kirjoitti:

        No, kun on se subjektiivinen päivähoito-oikeus.
        Onhan ne monet työttömien lapsetkin kokopäivähoidossa kesät-talvet ihan pienestä pitäen.

        Lapset tarvii lomaa siinä missä aikuinenkin. Päiväkoti on lapsen "työpaikka", ei se ole vaan paikka minne on kiva mennä leikkimään!!(niinkuin monet vanhemmat tuntuu ajattelevan). SIellä on paljon ihmiskontakteja ja melua ja se on lapsellekin stressaavaa. Kyllä koti on kaikkein paras paikka ja lomaa tarvitsee JOKAINEN. Päiväkodin työntekijänä ja omia lapsia omaavana minua henkilökohtaisesti kirpaisee tuo ajatus että lapset ovat vanhempien loma-ajan hoidossa. Kun lapsia tekee niin kyllä ne on jaksettava hoitaakin, ja osata ajatella myös lapsen etua; lomaa hekin kaipaavat!


      • Lapsi on lahja
        nähty on kirjoitti:

        No, kun on se subjektiivinen päivähoito-oikeus.
        Onhan ne monet työttömien lapsetkin kokopäivähoidossa kesät-talvet ihan pienestä pitäen.

        miksi lapsilla ei ole subjektiivistä LOMA-OIKEUTTA?? Lasten oikeuksista toitotetaan, mutta käytännön tasolla homma ei toimi!! Miten muuten uus-avuttomat vanhemmat oppii elämää, jollei sitä oikeasti elämällä ja viettämällä lastensa kanssa aikaansa!!!


      • hoitaja-äiti
        äiti.23ed kirjoitti:

        Tuntuu kyllä tosi hurjalle. Toisaalta, jos vanhemmat eivät halua viettää lomaansa lasten kanssa, ehkä lasten paikka onkin "laitoksessa" joidenkin muiden hoidettavana.

        Itse olen kahden lapsen kanssa kotona 24/7. Vanhin täytti 3 vuotta ja nuorempi on 4 kk vanha. Mies käy töissä. Saan omaa aikaa sitten kun mies tulee kotiin, voin käydä yksin esim. kaupassa tai kävelyllä. Mutta kyse on ehkä puolesta tunnista, joskus muutamista tunneista.

        Mielestäni työssä käyvät saavat jo omanlaisensa hengähdystauon lastenhoitamisesta ihan sillä, että he käyvät arjet töissä kodin ulkopuolella. Toki työelämä on stressaavaa ja vaativaa, mutta kyllä tämä lastenhoitaminenkin (varsinkin näin pienten) käy ihan työstä. Kun koko ajan pitää olla saatavilla ja jotain tekemässä. Eikä "työpäiväni" lopu klo 17 vaan jatkuu iltaan ja koko yönkin. :)


        Tästä näkökulmasta, kun lasten kanssa olen miltei koko ajan ja hoidan heitä ja teen kaikenlaista, tuntuu todella kummalliselta, että sen kerran, kun vanhemmat voisivat olla lastensa kanssa sen 24/7, niin eivät ole. Päiväkoti-ikäiset lapset ovat vielä vanhempia, joten heidän kanssaahan on vielä helpompi olla kuin vauvan, jota tarvitsee jatkuvasti kantaa, syöttää, vaihtaa vaaatteita, vaippaa, pestä, hyysätä jne.

        Juu, kyllä hengähdystauon saa työpäivän ajaksi lapsista, mutta töissä tehdään vähintään 8 tuntia töitä ja työpäivä jatkuu kotona heti ns. palkkatyöpäivän jälkeen, jatkuen seuraavaan aamuun kun sama rumba taas alkaa. Ja näin 5- ja 6 vuotiaiden poikien yh-äitinä voin sanoa, että vauvan kanssa oleminen on paljon helpompaa kuin isompien lapsien!!
        P.S. Päiväkotiin voi mennä jo 9kk ikäinen lapsi, joka harvoin on kovinkaan itsenäinen vielä :) !!!
        Nimimerkki loma-ajat ehdottomasti lapset kotona pitävä äiti!!!


      • äippä 4 v. kotona
        Lapsi on lahja kirjoitti:

        miksi lapsilla ei ole subjektiivistä LOMA-OIKEUTTA?? Lasten oikeuksista toitotetaan, mutta käytännön tasolla homma ei toimi!! Miten muuten uus-avuttomat vanhemmat oppii elämää, jollei sitä oikeasti elämällä ja viettämällä lastensa kanssa aikaansa!!!

        peräkanaa pieniä lapsiaan kolmen viikon lomallaan. Sovituista viidestä jäi siis kolme puuttumaan, kun kahden jälkeen ei pinnansa enää kestänyt. Minä olen vielä hoitovapaalla, joten eipä se lasten lomailuun nyt vaikuttanut. Mutta tulevina vuosina kun aloitan uraa eikä lomia minulla ole, niin ei ehkä lapsillakaan. Jos isä ei kunnialla selviä lastensa kanssa pidempiä aikoja putkeen, niin ihan oikeasti parempi heidän on olla tarhassa.

        T. äippä neljättä vuotta kotiäitinä


      • Anonyymi

        Onko töissä käyminen omaa aikaa? Surullista


    • ~~KOTIÄITI~~

      Voi voi.. tuon on NYKYÄÄN todella yleistä.. Olen perhepäivähoitajan tytär ja sivusta kauan seurannut äitini työtä. Lapset tuodaan hoitoon vaikka jompikumpi tai molemmat vanhemmat vapaalla, sekä töiden jälkeen käydään kaupoissa ja kahvilla ennen lapsen hakemista hoidosta. Kukaan ei tunnu ajattelevan että hoitajakin JOSKUS haluaisi toimittaa pankki ja kauppa asiansa, ennen kuin pankki on kiinni tai kaupan hyllyt tyhjät. Toinen ilmiö on myös nykyään se että hoitaja saa hoitaa myös VANHEMPIA.. jotka jäävät lojumaan/leikkimään hoitopaikalle jopa tunniksi toisinaan, kun ennen lapset vaan tuotiin ovesta sisään ja haettiin ovesta ulos. Eikä hoitoajoista pidetä kiinni.. lapussa lukee hoitoajaksi klo 9-16, niin aamulla tullaan klo 8.00 ja haetaan klo.16.30-17.00. Hoitotädin pitäisi saada lapset vaipattomiksi jne jne.. Tästä tulisi todella pitkä lista, jos kaikki luettelisin.
      Eli totean vain että älkää tehkö lapsia, jos ette itse niitä jaksa hoitaa itse!

      • hoitaa omat ja viera

        tehkö lapsia naapureille näytettäviksi, halukaa niitä itsellenne.


    • R

      Meillä ainakin joutuu maksamaan jokaisesta hoitopäivästä. Heinäkuu on ilmainen vain jos lapset on kotona. Meille ainakin on itsestä selvää, että lapset ovat lomalla kotona jos toinen vanhemmistakin on. Hoito on kallista ja itsellä ei ainakaan ole varaa maksaa 2 lapsen hoitoa ylimääräisesti. Miehelläni on lomaa 2 kk kun toimii opettajana. Onhan tästä se hyvä hyöty, ettei lapsia tarvitse viedä hoitoon 2kk. Itselläni loma on lyhkäsempi eli 5 viikkoa.

      En tiedä sitten miten muilla paikkakunnilla on, mutta täällä ei saa viedä lasta hoitoon jos jompikumpi vanhemmista on kotona. Tosin millä ne sen tarkistaa onkin toinen juttu. Mutta ennemmin tai myöhemmin sekin tulee jossakin esiin...

    • kesäpäivää_vaan

      Oliisija käyttäny kortsuja naiesa, nin ei tartteis inistä päivähoijosta! Taikka seittemät sarkahousut nurinperin jalasa ja jättäny kokonaan naimatta. Ei olis huolia, ei mulheita.

      Huoletoin hevoisetoin!

      • kyllä on ihmeellistä toimintaa voisi sanoa.Kyllä vanhempien pitäisi ajatella lapsiaan siinä suhteessa että hekin tarvitsevat myös joskus lomaa.Ei se lapsistakaan ole aina mukavaa herätä aikaisin aamulla päiväkotiin,kyllähän hekin väsyvät ja varmasti mielummin viettäisivät vanhempien kanssa päivät kotonaan.Sitä paitsi olen aina kuvitellut että lasten vieminen tarhaan on kielletty kun vanhemmat lomailevat,vaikka mistä ne pk:n työntekijät voivat vanhempien lomista tietää.Mutta aavistavat varmasti jos lapsi on ollut samassa hoitopaikassa jo useamman vuoden niin kyllä joskus lomaa pitää olla.Itse vien ainoastaan lapseni hoitoon kun on työpäivä.Vapaapäivät ja kaikki lomat suon myös lapselleni vapaaksi.Minun luonteeni ei antaisi periksi viedä lastani silloin hoitoon kun itse olisin kotona.


    • :( minä en laittaisi hoitoon..kuka kaipaa lomaa omista lapsista..minä ainakin nautin lapseni seurasta, ja olen onnellinen että saan viettää aikaani lapsen kanssa (asuu vuoro viikoin isänsä luona) .. minusta on itsekästä viedä lapsi hoitoon loman aikana..:(

    • Hoitaja- 69

      Tässä nähdään,mihin on johtanut päivähoito-oikeus KAIKILLE.ja muutenkin se,mihin ollaan tässä yhteiskunnassa menossa kovaa vauhtia.Ei oteta mistään vastuuta,hoidatetaan lapset muilla.Miksi tämän kys herran vaimo suostuu raahaamaan lapsensa joka aamu hoitoon? Vai olisko tässä kyse siitä,että isi ei oikein jaksa kuivin suin koko päivää olla? Silloin toki lapsilla parempi olla "selväpäisten" hoidossa.Kaikki ne lapsia vääntääkin tähän kurjuuteen,voi voi!

      • äippäliini

        Pakko vielä senverran selventää, että kyseessä ei todellakaan ole mikään alkoholisoitunut henkilö. Koki muuten vain lomansa menevän lasten kanssa "pilalle"!:( Kysyinkin hänen vaimoltaan suoraan, etteikö häntä häiritse asia ollenkaan ja sain sen käsityksen, että häiritsi.... mutta asiasta oli ilmeisesti väännetty niin kauan, että antoi periksi.


    • hoitotätinä_ollut

      Lapsetkin tarvitsisivat lomaa!!! ja kipeästi. Päivähoidossa suurissa lapsilaumoissa on jatkuva meteli, huudetaan iteketään tai muuten vaan melutaan ja tavaroita lentelee, niinpä monesti desipelit kohoavat yli suositusrajojen, monet lapset ovat siksi jatkuvassa stressitilassa. Tiedän, koska olen ollut töissä semmoisessa paikassa, minulla työpaivän alkaessa päätä alkoi särkeä jo ensimmäisen viisiminuuttisen aikana. Säälin noita lapsia. Loma päivähoitopaikasta olisi lapsille äärimmäisen tärkeää ja yhtä tarpeellista kuin työssäkäyvälle vanhemmalle loma työstä. Järkyttävää miten vamhemmat voivat olla välinpitämättömiä ja itsekkäitä. Pitäisi todellakin harkita paremmin hankkiiko lapsia vai ei.

    • ?

      Itse olen ihan samaa miettinyt jo monta vuotta. Jos lapsi sitä paitsi on ollut jo toista vuotta hoidossa ja saisi pitää lomaa heinäkuun hoidosta niin maksua ei kerry heinäkuusta. Itse olen aina jopa sairaana lapsen kanssa kotona, oli vaiva sitten miten paha tahansa. Nukun sairaana lapsen kanssa päiväunet ja menen hänen kanssaan nukkumaan illasta sen sijaan, että jäisin valvomaan. Hoidossa ovat huomanneet meidän lapsen olevan paljon poissa vaikka sopimus onkin täysipäiväinen kun tarvitsemme sellaista kuitenkin. Joustoa heiltä myös löytyi jos olisi ollut tarve kun saimme toisen lapsen, mutta emme ottaneet sitä kun hoidimme esikoisemme vaikka olin menossa sairaalaan toisen kanssa.

      Lapset ovat myös oikeutettuja lomaan ja laatuaikaan vanhempien kanssa. Vanhempien pitäisi ottaa ilo irti kun lapset ovat pieniä ja antaa heille rakkauttaa ja huolenpitoa pienestä pitäen.

      • r

        voi miten uhrautuva ja upea ihminen olet kun sairaanakin hoidat lastasi. miksi nyt tuhlaat kallisarvoista aikaa, jonka voisit antaa lapsellesi vaikka hänen nukkumistaan tuijottaen, nyt täällä keskustelupalstalla. mielestäni olet kauhean huono äiti, kun et vietä jokaista sekuntiasi alle 18 vuotiaan lapsesi kanssa kädestä kiinni pitäen- ja hoitotädit: itse olette valinneet ammattinne, kannattaisi kenties vaihtaa alaa jos valitsemastanne työstä pitää valittaa täällä... huh-mitä sakkia...


      • Ellen Hellen
        r kirjoitti:

        voi miten uhrautuva ja upea ihminen olet kun sairaanakin hoidat lastasi. miksi nyt tuhlaat kallisarvoista aikaa, jonka voisit antaa lapsellesi vaikka hänen nukkumistaan tuijottaen, nyt täällä keskustelupalstalla. mielestäni olet kauhean huono äiti, kun et vietä jokaista sekuntiasi alle 18 vuotiaan lapsesi kanssa kädestä kiinni pitäen- ja hoitotädit: itse olette valinneet ammattinne, kannattaisi kenties vaihtaa alaa jos valitsemastanne työstä pitää valittaa täällä... huh-mitä sakkia...

        Puhumattakaan siitä, että HUH MIKÄ ÄITI - jos ei viitsi edes omasta pikkulapsestaan huolta pitää!


    • tiedetään

      Kaikki maapallon ongelmat johtuvat ymmärryksen puutteesta osalla ihmisistä muita kohtaan, eivätkä siksi tiedä miksi perheen lapset valittiin viedä hoitoon loman ajaksi. Ymmärryksen puute muita kohtaan ja sosiopatia on älykkyyden puutetta ja johtaa kaikki ihmiset ennenaikaiseen hautaan iankaikkiseen kohtaloonsa pahimmalla tavalla kärsineinä kaikista virheistä toistensa taholta. Miksi ette tiennyt tätä ja että asiasta puhutaan kaikkialla. On kyse aivoviasta lukemattomista sairauksista johtuen ja jumalan luomistyöstä pahassa tarkoituksessa.

    • ***

      no kuule. muiden tekemiset tai tekemättä jättämiset ei lienee kuulu sinulle tipan vertaa? huolehtikoon jokainen vaan ihan omasta elostaan ja olostaan ja jätetään muiden elämä muille. lapseton olen itse, mutta ottaa päähän tuollaiset besserwisserit, päällepäsmärit, jotka aina tietää toisten asiat paremmin. elä ja anna toisten elää. mikä oikeus sinulla on ketään tuomita/päättää toisten tavasta elää? keskity ihan vaan omaan täydelliseen toimintaasi...

      • sldksdmsö

        .. ei sitten mitään väliä?


      • äippäliini

        Kommentista todella voi arvata, että olet lapseton, kun et tunnu tuntevan näitä lapsia kohtaan minkäänlaista myötätuntoa.


    • spirito

      Kyllä se jonkinlaisesta välinpitämttömyydestä kertoo ja siitä kuinka omat läheisetkin ja elämän energiaa täynä olevat lapset (ilon lähde) on tänäpäivänä pelkkä vastuu ja taakka kannettavana. Yhteisöllisyys ja sydämet on tänä päivänä niin kutistuneita että siksi näin. ehkä kuvastaa ajan laatua muutenkin kun ihmiset alkaa tarvita lisää tilaa itselleen ja ottaa omaa aikaamikä on tärkeääkin nyt. Ja toisaaltaan täytyy vanhempienkin saada ottaa lomaa että jaksaa taas paremmin olla läsnä arjessa. Takaisin luontoon ja luonnolliseen elämään niin asiat loksahtaisivat kohdalleen...:)

    • Siil1

      Verovaroin kustannettu päivähoito pitäisi lopettaa muutenki, jos ei ole varaa maksaa päivähoidosta niin kannattaa harkita parempi palkkaista työtä tai hoitaa lapsensa ihan itse, tai sitten jättää ne lapset tekemättä jos ei ole valmiuksia niistä huolehtimiseen.

    • 5LASTA JA 4 L.LASTA

      Kun isät ja äidit ovat halunneet lapsia saattaa maailmaan,niin kannattaa kyllä lomat viettää yhdessä lasten kanssa.Silloin kun vanhempien pitä käydä työssä ja hankkia elatusta,sen kyllä ymmärrän ,että on hyvä jos saa hoitopaikan.Minä en ainakaan hyvällä omalla tunnolla olisi enkä nauttisi lomasta,ellei rakkaat kullannuput saisi olla mukana.Täytyyhän lapsenkin saada olla lomalla.Loma on lapsellekkin virkistäytymistä,kun ei tarvitse juosta hoitajien pillin mukaan,eikä aamulla lähteä ennen heräämistä.
      Olen työikäinen mummo ja asun rauhallisella paikalla.Ottaisin lapsia tressilomalle tännekkin,kun ei vanhemmilla olisi niin pitkä matka tuoda ja viedä.
      Hoitakaa toki itse lapsenne ja jos on mummola se on aivan ihana asia.Kaikilla ei ole sitäkään

    • kuin ilman hoitoa

      Minä näen asian niin, että on parempi lasten olla hoidossa kuin että olisivat ilman huolenpitoa sillä aikaa, kun vanhemmat nauttivat lomasta esim. alkoholin parissa... (en tarkoita alkoholiongelmaa välttämättä, mutta kun kesään kuuluu se alkoholi Suomessa monessa perheessä. Ja alkoholi tunnetusti aiheuttaa virheitä, siis myös lastenhoidossa...)

      Omia lapsia minulla ei ole, mutta kyllä minun mielestä vanhemmatkin tarvitsevat ihan oikeasti lomaa lapsistaan välillä, kahdestaan ja itsekseen. Ei elämä saisi pyöriä pelkästään lasten ympärillä, mielenterveyshän siinä menee ennenpitkää...

      • tähän...

        "Minä näen asian niin, että on parempi lasten olla hoidossa kuin että olisivat ilman huolenpitoa sillä aikaa, kun vanhemmat nauttivat lomasta esim. alkoholin parissa... (en tarkoita alkoholiongelmaa välttämättä, mutta kun kesään kuuluu se alkoholi Suomessa monessa perheessä. Ja alkoholi tunnetusti aiheuttaa virheitä, siis myös lastenhoidossa...)"

        Jos alkoholin nauttiminen on niin tärkeässä asemassa, että se estää omista lapsistaan huolehtimisen, on syytä katsoa peiliin. Tämä rupeaa olemaan jo sitten lastensuojeluasia. Kunnallista päivähoitoa ei ole tarkoitettu sitä varten, että vanhemmat saa viettää oman lomansa tissutellen rauhassa.

        "Omia lapsia minulla ei ole, mutta kyllä minun mielestä vanhemmatkin tarvitsevat ihan oikeasti lomaa lapsistaan välillä, kahdestaan ja itsekseen. Ei elämä saisi pyöriä pelkästään lasten ympärillä, mielenterveyshän siinä menee ennenpitkää..."

        Ehdottomasti, mutta en ymmärrä miksi sen oman ajan maksajina pitää olla veronmaksajat, joiden kukkarosta suurin osa kunnallisen päivähoidon kustannuksista menee. Tai miksi maksajana on lapsi, joka menettää oman lomaoikeutensa. Kunnallinen päivähoito ei ole se taho, jonka tehtävänä tulisi olla huolehtia siitä, että vanhemmat saavat omaa lomaansa, joka yhdessä tai erikseen.

        Subjektiivinen päivähoito-oikeus on tullut tiensä päähän. Nykyisin nimeksi sopisi pikemminkin vanhempien omalomaoikeus/tissutteluoikeus tai lasten subjektiivinen päivähoitovelvollisuus. Tällaiseen tarkoitukseen ei subjektiivista päivähoito-oikeutta alunperin tarkoitettu.


      • ....
        tähän... kirjoitti:

        "Minä näen asian niin, että on parempi lasten olla hoidossa kuin että olisivat ilman huolenpitoa sillä aikaa, kun vanhemmat nauttivat lomasta esim. alkoholin parissa... (en tarkoita alkoholiongelmaa välttämättä, mutta kun kesään kuuluu se alkoholi Suomessa monessa perheessä. Ja alkoholi tunnetusti aiheuttaa virheitä, siis myös lastenhoidossa...)"

        Jos alkoholin nauttiminen on niin tärkeässä asemassa, että se estää omista lapsistaan huolehtimisen, on syytä katsoa peiliin. Tämä rupeaa olemaan jo sitten lastensuojeluasia. Kunnallista päivähoitoa ei ole tarkoitettu sitä varten, että vanhemmat saa viettää oman lomansa tissutellen rauhassa.

        "Omia lapsia minulla ei ole, mutta kyllä minun mielestä vanhemmatkin tarvitsevat ihan oikeasti lomaa lapsistaan välillä, kahdestaan ja itsekseen. Ei elämä saisi pyöriä pelkästään lasten ympärillä, mielenterveyshän siinä menee ennenpitkää..."

        Ehdottomasti, mutta en ymmärrä miksi sen oman ajan maksajina pitää olla veronmaksajat, joiden kukkarosta suurin osa kunnallisen päivähoidon kustannuksista menee. Tai miksi maksajana on lapsi, joka menettää oman lomaoikeutensa. Kunnallinen päivähoito ei ole se taho, jonka tehtävänä tulisi olla huolehtia siitä, että vanhemmat saavat omaa lomaansa, joka yhdessä tai erikseen.

        Subjektiivinen päivähoito-oikeus on tullut tiensä päähän. Nykyisin nimeksi sopisi pikemminkin vanhempien omalomaoikeus/tissutteluoikeus tai lasten subjektiivinen päivähoitovelvollisuus. Tällaiseen tarkoitukseen ei subjektiivista päivähoito-oikeutta alunperin tarkoitettu.

        Näin se tässä on käynyt ja vain siksi että politikot ovat joko kosiskelleet äänestäjille tai vain lyhytnäköisesti rakentaneet taloudellista mallia jossa ei mitenkään olla huomioitu pieniä lapsia (hehän eivät pysty äänestämään). Politikoilla on ollut mahdollisuus saada asiantuntioilta kaikki tarvitsemansa tieto pienten lasten ja heidän vanhempiensa tarpeista turvaamaan tulevan sukupolven hyvinvoinnin, mutta eipäs kuunnelleet. Ja niin sitä sitten mentiin kohti yhteiskuntaa jossa lapset lisääntyvässä määrin voivat huonosti, lisääntyvä joukko nuoria jotka eivät koskaan tule työelämässä olemaan (40,000), vanhemmat jotka eivät ole kiinnostuneita lasten hoidosta koska itsellä kokemus vain laitoshoidosta pienestä saakka. Kyllä pitäisi jo olla huolissaan!


      • Oili Orvokki
        tähän... kirjoitti:

        "Minä näen asian niin, että on parempi lasten olla hoidossa kuin että olisivat ilman huolenpitoa sillä aikaa, kun vanhemmat nauttivat lomasta esim. alkoholin parissa... (en tarkoita alkoholiongelmaa välttämättä, mutta kun kesään kuuluu se alkoholi Suomessa monessa perheessä. Ja alkoholi tunnetusti aiheuttaa virheitä, siis myös lastenhoidossa...)"

        Jos alkoholin nauttiminen on niin tärkeässä asemassa, että se estää omista lapsistaan huolehtimisen, on syytä katsoa peiliin. Tämä rupeaa olemaan jo sitten lastensuojeluasia. Kunnallista päivähoitoa ei ole tarkoitettu sitä varten, että vanhemmat saa viettää oman lomansa tissutellen rauhassa.

        "Omia lapsia minulla ei ole, mutta kyllä minun mielestä vanhemmatkin tarvitsevat ihan oikeasti lomaa lapsistaan välillä, kahdestaan ja itsekseen. Ei elämä saisi pyöriä pelkästään lasten ympärillä, mielenterveyshän siinä menee ennenpitkää..."

        Ehdottomasti, mutta en ymmärrä miksi sen oman ajan maksajina pitää olla veronmaksajat, joiden kukkarosta suurin osa kunnallisen päivähoidon kustannuksista menee. Tai miksi maksajana on lapsi, joka menettää oman lomaoikeutensa. Kunnallinen päivähoito ei ole se taho, jonka tehtävänä tulisi olla huolehtia siitä, että vanhemmat saavat omaa lomaansa, joka yhdessä tai erikseen.

        Subjektiivinen päivähoito-oikeus on tullut tiensä päähän. Nykyisin nimeksi sopisi pikemminkin vanhempien omalomaoikeus/tissutteluoikeus tai lasten subjektiivinen päivähoitovelvollisuus. Tällaiseen tarkoitukseen ei subjektiivista päivähoito-oikeutta alunperin tarkoitettu.

        "Ehdottomasti, mutta en ymmärrä miksi sen oman ajan maksajina pitää olla veronmaksajat, joiden (...) kukkarosta suurin osa kunnallisen päivähoidon kustannuksista menee."

        Kenen kukkarosta luulit kotihoidontukien menevän? Osoittaa asiantuntemattomuutta ja asenteellisuutta tuoda esiin vain puolitotuuksia.


      • hoidetaankin
        Oili Orvokki kirjoitti:

        "Ehdottomasti, mutta en ymmärrä miksi sen oman ajan maksajina pitää olla veronmaksajat, joiden (...) kukkarosta suurin osa kunnallisen päivähoidon kustannuksista menee."

        Kenen kukkarosta luulit kotihoidontukien menevän? Osoittaa asiantuntemattomuutta ja asenteellisuutta tuoda esiin vain puolitotuuksia.

        lasta kotona! Sen käyttötarkoitus palvelee myös lapsen etua, ei pelkästään vanhemman oikeutta omaan lomaan rauhassa ilman lapsiaan.

        "Osoittaa asiantuntemattomuutta ja asenteellisuutta tuoda esiin vain puolitotuuksia."

        No kerropas miten lapsen etua palvelee se, ettei oikeutta lomaankaan ole? Miten lapsen etu on kyseessä, ettei saa lomaa vanhempiensa kanssa yhdessä? Miksi kunnallisen päivähoidon pitäisi palvella ja kustantaa vanhemmille omaa aikaa? Eikö lapsen edun tulisi olla se pääasia?


    • kummeksuja

      Eipä tuo hoitoon kuskaaminen ole pelkästään kesäloman aikana, vaan on läpi vuoden vaikka ollaan tai jompi kumpi on kotona..
      Itse aikanani lapseni ollessa päiväkoti-ikäinen en vienyt koskaan vapaa päivinäni edes vaikka se oli ihan oikeutettu.
      Kyllä jos lapsia hankkii niiden kanssa tulisi myös olla ja niistä nauttia. Totta tuokin että lapsen tosiaan on parempi olla siellä "laitoksessa" kun hönösen vanhemman kanssa kotona tai baarin nurkilla notkumassa..
      Näitä kun näkee ihan luvattoman paljon...

    • Gk

      Hirveitä juoruajia ootte koko porukka. Antaa muiden tehdä miten haluavat älkääkä täällä juoruilko. Se ei noistakaan vanhemmista huonoja tee, jos haluavat kahdenkeskistä tai omaa aikaa !!! Inhottavia ihmisiä koko s24 jengi.

      • vjgsdkglskls

        LAPSELLE tekee pahaa joutua olemaan aina laitoksessa vailla omaa aikaa, rauhaa ja kesälomailua vanhempien kanssa. Katselet asiaa aivan käsittämättömän itsekkäästi!


      • :S

        Osuiko omaan nilkkaan?


      • Uskomatonta.

        Miksi ylipäätään niitä lapsia pitää hankkia, jos niitä pidetään laitoksessa säilössä 9 tuntia päivässä arkena ja lomalla. Käsittämätöntä. Tosin tuollaisten ihmisten lapsille se laitoskin on parempi paikka kuin koti, jossa heitä ei jakseta katsella kun tarvitaan "kahdenkeskistä ja omaa aikaa". Lapsi tietysti tällaista laatu-aikaa itsensä ja perheen kanssa ei ansaitse, koska on liian rasittava taakka vanhemmille.
        Taidat tosiaan olla itse lapsen kesäloma-tarhattaja, kun noin kimpaannuit. Oletko harkinnut antaa lapsiasi adoptioon? Saattaisivat saada kodin, jossa saavat viettää vapaata huoletonta aikaa vanhempiensa kanssa pyyteettömästi ja jossa heistä todellä pidetään huolta ja rakastetaan.


      • hiluksi

        Lueskelin kaikki komentit ja haluaisin kertoa näkemykseni. Kaikki tarvitsevat oman lomansa, kullakin on unelmansa. Suurin osa perheistä ottaa lasten toivomukset yhtälailla huomioon, kuin omansa. Mikäli ei voi lasta ottaa mukaansa on hyvä järjestää hänelle paikka ystäväperheessä. Tärkeintä on, ettei pienen tarvitse heti aamusta herätä päiväkodin komentoon. Eihän koululaisetkaan lähde kouluun ja vietä ympäri vuoden samojen kavereiden seurassa. Olen omat lapseni suuriksi hoitanut ja nyt olen lastenlasteni varahoitaja. Kotimme ovi on aina auki tulla, mennä ja olla. On ollut sitä vieraillekin lapsille. Ken rakkautta antaa, hän sitä myös saa.


      • ????????????????????

        "Antaa muiden tehdä miten haluavat älkääkä täällä juoruilko. Se ei noistakaan vanhemmista huonoja tee, jos haluavat kahdenkeskistä tai omaa aikaa !!!"

        Miksi vanhempien pitäisi saada omaa lomaa veronmaksajien ja lapsensa hyvinvoinnin kustannuksella? Miksi vanhemmilla pitäisi olla oikeus hoidattaa lastaan puoli-ilmaiseksi ilman todellista tarvetta? Miksi lapsen etua ei tarvitsisi omien vanhempien ajatella? Miksi vanhempien oman loman pitäisi mennä esim. niiden edelle, jotka todella tarvitsisivat sen hoitopaikan? Miksi omalomailijoilla pitäisi olla oikeus kuskata lapsiaan lähipäiväkotiin lomallaankin, kun oikeasti töihin meneville ei kaikille siitä läheltä ja tutusta paikasta paikkaa riitäkään?


    • mk

      Koska jos lapsia saa ne pitää jaksaa myös hoitaa ja itsellä jo 16v tytär niin tytön suntyessä 1994 oli lama ja ei töitä niin puoliso meni töihin vanhempain vapaalta ja minä isänä hoidin lasta vuoden ennen kuin työpaikka löytyi ja kyllä kesällä oli lapsen kanssa hauskaa kun kavi uimarannalla ja jätskillä lapsen kanssa ja jsoku voi mennä terassille ottamaan pari olutta lapsen kanssa ja sitten kotio niin aika meni hyvin ja oli kivaa. Semmoidet vanhemmat jotka laittavat lapset hoitoon eivätkä jaksa olla lasten kanssa niin heidän vanhemmat ovat tehnneet samoin ja eikä jakseta olla lasten kanssa mutta kun lapset tulevat murrosikään niin ongelmat alkavat kun lapset ovat tottuneet että pieninä oltiin hoidossa ja nyt ollaan kylillä kun vanhemmilla ei ole oteta lapsiin ja ollaan ihmeissään miten tässä näin kävi. Lapset vaistoavat sen että joko heistä välitetään tai sitten ei.

    • MinttuLiina1234

      sellaiset vanhemmat tekevät lapsia, jotka eivät halua olla lastensa kanssa??!!

      Olisivat käyttäneet ehkäisyä!

    • Naapurin täti

      Yhdyn vahvan enemmistön kuoroon eli omituista on. Miksikähän yleensäkään ovat lapsia hankkineet?

      • Mummu.

        Kyllä on kauheaa puhetta,aivan kun lapset olisivat jotain esineitä ja perheen rasitteita.
        Lapsethan ovat perhettä siinä kuin äiti tai isä ja ovat oikeutettuja olemaan kotona jos jompi kumpi vanhemmistakin on.Olen itse hoitanut lapseni kotona ja nyt hoidan lapsenlapsia,eikä ole koskaan käynyt edes mielessä että se olisi jokin rasite,lapset antavat tosi paljon ja vieläpä mummokin nuortuu kun vahtii 3 ja 5:si vuotiaita vesseleitä,toivottavasti heillekkin jää jotain muisteltavaa.
        Mummokin saa vapaapäivän jos äiti tai isä on vapaalla,on ihanaa kun vapaan jälkeen huudetaan jo kaukaa että "mummu meidän on ollu ikävä".Tämä on elämää,ottakaa lapset huomioon ja nauttikaa heistä.


    • vdsmbsx

      Tämä on juuri sitä samaa uusavutonta roskasakkia, joiden mielestä sitten myöhemmin lasten pääasiallinen kasvatusvastuu on koululla ja yhteiskunnalla.
      Juu, eihän me olla mitään tehty!

    • ...............

      Itse pidän tuota outona. Olen kotiäitinä, miehellä oli tänään vika työpäivä ja alkaa viimein odotettu loma. Eniten odotettu juuri siksi, että saadaan olla koko perhe yhdessä ja miehelle on hurjan tärkeää, että saa aamusta iltaan touhuta lasten kanssa :) Tottakai myös lapsille (ja itselleni, mutta aivan erityisesti lapsille) todellatodella hienoa!

    • pätkätyö vanhemmat

      Aloittaja ja muut, koittakaa muistaa, että asia ei teille kuulu ja joka asialla on kaksi puolta. Te ette oikeastaan, tiedä oliko isä kesälomalla vai oliko hän oikeasti loman tarpeessa esim. uupunut töistään, niin paljon ettei enää kyennyt lapsiaankaan hoitamaan. Sitä ette tiedä eikä asia teille kuulu, se on jokaisen perheen oma asia. Itse olen ollut päiväkodissa töissä ja hävetti, kun toinen työntekijä meni yhdeltä äidiltä kyselemään, että eikö teillä ole kesälomaa ollenkaan, kun lapsi tarvitsee heinäkuuksikin hoitopaikan. No siinä kävi niin, että äidillä oli vain viikko lomaa kesäkuussa ja isä oli saanut syyskuulle kesäloman, no saipahan sekin kyylä nokilleen, kun oletti, että kaikilla on heinäkuu lomaa, vaan mitäpä se tuollainen virassa oleva ymmärtääkään yksityisen puole lomista. Ja kaikilla vanhemmilla ei ole lomaa kesällä ollenkaan, esim. pätkätyöläisillä, vaan ovat kesälomalaisten lomittajia.

      • Hallelujaa nykyaikaa

        Eiköhän tuo pätkätyöselitys ole kuitenkin harvinainen poikkeus! Kyllä ne lapsiaan lomilla hoitoon kuskaavat vanhemmat ovat harvemmin missään pätkätyötilanteessa. Kyse on useimmiten pelkästä mukavuudenhalusta ja sen vuoksi ei voi kuin ihmetellä, miksi ovat yleensä edes lapsia hankkineet. Kyllä käy sääliksi tällaisia lapsia, kun eivät opi mitä oikea perhe-elämä on! Kun sitten mennään ajassa eteenpäin parikin sukupolvea, niin mitenkähän nämä lapsireservaatissa kaiken aikansa viettäneet hoitavat omat jälkeläisensä? Siihen taidetaan tarvita ihan koko yhteiskunta auttamaan imettämisestä ja nukuttamisesta alkaen!!!!


      • pöhhöh

        En kyllä ymmärrä mitä hävettävää/kauheata siinä on jos hoitotäti kyselee vanhempien lomista? Kai nyt tuollaisia keskusteluja käydään ihan missä tahansa ilman että siinä heti on jotain kyyläämistä taustalla. Jos ei saa olla kiinnostunut hoidettavien lasten perheiden asioista, on mun mielestä jo siinä välinpitämättömyydestä kyse. Eri asia jos hoitotäti olisi alkanut arvostelemaan, enkä itse ainakaan ottais tollasta kysymystä vihjailevana/arvostelevana jos multa joku kysyis.

        Ylipäätään näissä tilanteissa tietenkin on totta tuo, että toinen vanhemmista saattaa olla vaikka sairauslomalla; uupunut tms. Ap:n tuttavan tilanteessa ei tietenkään asiaa voi varmaksi tietää, mutta mikäli tilanne olisi sellainen ettei sairaudesta tms ole kyse, on edellä useassa vastauksessa esiintyvä arvostelu ihan aiheellista.


      • uskova isä
        pöhhöh kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä mitä hävettävää/kauheata siinä on jos hoitotäti kyselee vanhempien lomista? Kai nyt tuollaisia keskusteluja käydään ihan missä tahansa ilman että siinä heti on jotain kyyläämistä taustalla. Jos ei saa olla kiinnostunut hoidettavien lasten perheiden asioista, on mun mielestä jo siinä välinpitämättömyydestä kyse. Eri asia jos hoitotäti olisi alkanut arvostelemaan, enkä itse ainakaan ottais tollasta kysymystä vihjailevana/arvostelevana jos multa joku kysyis.

        Ylipäätään näissä tilanteissa tietenkin on totta tuo, että toinen vanhemmista saattaa olla vaikka sairauslomalla; uupunut tms. Ap:n tuttavan tilanteessa ei tietenkään asiaa voi varmaksi tietää, mutta mikäli tilanne olisi sellainen ettei sairaudesta tms ole kyse, on edellä useassa vastauksessa esiintyvä arvostelu ihan aiheellista.

        Lapsia on mukavia joihin omani kuuluu joiden kanssa on kiva touhuilla ja tehdä asioita heitä on mukava pitää kotosalla ja touhuta yhdessä kaikkea. Onhan se rentouttavaakin. Vanhempi jo melko omatoiminen ja nuorempi pyytää leikkeihin vielä mukaan. Mottoni on leiki kun lapsi on nuori isompana se ei sua niin leikkeihinsä välttämättä halua. Toki jos haluaa hyvä niin mutta kun tulee tuo murkku ikä jolloin itsenäistyy niin nauttii siitä ajasta mikä on NYT. Työ elämäkin monella on aika haastavaa ja loppuunpolttavaa itsellä sekin mennyt hienosti ja saanut sellaisen työn josta tykkään. Elämässäni monet asia kivasti Josta Kiitos kuuluu taivaan isälle. Kun ei liikaa vaadi joskus(aika useinkin) on Saama puolella.


      • vaan...

        sen verran, että päiväkodissa henkilöstön PITÄÄ kysyä ne lasten lomat ja hoidontarpeet kesäaikana. Niiden ilmoitusten pohjalta, kun tsekataan henkilöstön loma-ajat ja varmistetaan että jokaiselle tarvitsevalle lapselle löytyy hoitopaikka ja riittävästi henkilökuntaa kesäaikana. Se ei ole mitään kyyläämistä että tällaisia asioita kysellään.

        Mutta jos oikeasti olisit ollut päiväkodissa töissä, niin olisit tämänkin tiennyt...


      • Pätkätyöäiti
        Hallelujaa nykyaikaa kirjoitti:

        Eiköhän tuo pätkätyöselitys ole kuitenkin harvinainen poikkeus! Kyllä ne lapsiaan lomilla hoitoon kuskaavat vanhemmat ovat harvemmin missään pätkätyötilanteessa. Kyse on useimmiten pelkästä mukavuudenhalusta ja sen vuoksi ei voi kuin ihmetellä, miksi ovat yleensä edes lapsia hankkineet. Kyllä käy sääliksi tällaisia lapsia, kun eivät opi mitä oikea perhe-elämä on! Kun sitten mennään ajassa eteenpäin parikin sukupolvea, niin mitenkähän nämä lapsireservaatissa kaiken aikansa viettäneet hoitavat omat jälkeläisensä? Siihen taidetaan tarvita ihan koko yhteiskunta auttamaan imettämisestä ja nukuttamisesta alkaen!!!!

        "Eiköhän tuo pätkätyöselitys ole kuitenkin harvinainen poikkeus! Kyllä ne lapsiaan lomilla hoitoon kuskaavat vanhemmat ovat harvemmin missään pätkätyötilanteessa."

        Ei pätkätyöläisillä edes ole lomaa eikä vuosilomaoikeutta! Työtä otetaan vastaan kun sitä jostain saa hyvin lyhyellä varoitusajalla - jopa saman päivän aikana käy kutsu. Ja suurin osa nykyisistä työsuhteista on NIMENOMAAN pätkätyösuhteita ja vuokratyösuhteita. En tunne kuin kaksi äitiä, jotka ovat vakituisessa työsuhteessa. Nimenomaan naisten työsuhteet ovat yleisimmillään pätkätyösuhteita.

        Mutta täällähän on tapana, että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten ja kaikkein aivottomimmat kirjoittajat ovat niitä kaikkitietävimpiä absoluuttisen totuuden haltijoita :D . Ehkä siitä tulee sitten tulee semmoinen olo, että on itse parempi edes jonkun rinnalla. Etkö ole koskaan ollut työelämässä itse kun et tätä tiennyt?


      • kotiäiti_

        Jos isä oikeasti olisi hyvä hoitaja lapsilleen lomallaan, hän varmasti pitäisi lapset kotona. Jos taas on jotain ongelmaa jaksamisen tai muun kanssa, niin päätöksensä on perusteltu. Aloittaja ei myöskään kirjoittanut,e ttä lapset eivät saisi lomaa ollenkaan. Ehkä lomailevat sitten äidin tai mummon kanssa...


    • ..

      JOS LAPSEN ON PAREMPI OLLA HOIDOSSA, KUTEN JOTKUT KIRJOITTIVAT ON TÄLLAISEN LAPSEN EHKÄPÄ PAREMPI ASUAKIN JOSSAIN MUUALLA. MITEN OLISI HUOSTAANOTTO?

      LAPSIKIN TARVITSEE LOMAA. HOITO ON LAPSELLE TÄYTTÄ TYÖTÄ!!!!!!! MIETTIKÄÄPÄ VANHEMMAT: LAPSENNE TEKEVÄT MONESTI PITEMPÄÄ TYÖPÄIVÄÄ KUIN TE ITSE.

      T. PERHEPÄIVÄHOITAJA, JONKA KÄY SUURESTI SÄÄLIKSI HOITOLAPSIAAN JOTKA OVAT AINA HOIDOSSA JA VANHEMMAT KOTONA.

      NIIN JA KYLLÄ SE VAAN ON NIIN, ETTÄ KOKO SUBJEKTIIVINEN HOITO-OIKEUS TULISI POISTAA. MINULLE SANOI YKSI 4V LAPSI JONKA ÄITI ON LOMALLA, ETTÄ: " ÄITI SANOI, LOMA ON AIKUISTEN JUTTU"....???????

      • sananensanonut

        Olen aiakas samaa mieltä kanssasi. Jos tehdään lapsia eikä sitten ajatella heidän hyvinvointiaan, kuten lomantarvetta, vaan aikuisten oma etu menee noinkin törkeällä tavalla lasten edelle niin olisi pieni neuvonpito sossutädin kanssa tarpeen...

        Jos ap. esimerkin perheessä nainen on tossun alla ja laittaa lapset hoitoon, että isi saa olla rauhassa, olisi parempi erota. Ehkä sitten lapset saavat enemmän olla isin kanssa, kun isiparka saa levätä suuren osan kuukaudesta ja pitää lapsia vain kerran kuussa viikonloppuna.


      • hattaraa ja apiloita

        Toi kirjottaja on huumeissa. Ei muute noi tyhmiä ihmisiä ole olemassakaan.

        Ja opettele vesipää kirjottaan muuten ku isoilla kirjaimilla. Ärsyttää tommonen pelleily!


      • Sinua viisaampi

        Eihän 4 vuotias ole töissä joten ei sen ikäiselle lomiakaan ole. Perhepäivähoitaja, keskity työhösi. Siitä sinulle palkka maksetaan. Jos lapset otetaan pois hoidostasi, saat olla perseaukinen


      • annastiina_
        hattaraa ja apiloita kirjoitti:

        Toi kirjottaja on huumeissa. Ei muute noi tyhmiä ihmisiä ole olemassakaan.

        Ja opettele vesipää kirjottaan muuten ku isoilla kirjaimilla. Ärsyttää tommonen pelleily!

        En ihan oikeasti tiennyt, että noin järkyttävän itsekkäitä ihmisiä on olemassa. Kysymys on sinun omista lapsistasi, heidän ainutkertaisesta lapsuudestaan.

        Syletyttää ja oksettaa.


      • ..
        Sinua viisaampi kirjoitti:

        Eihän 4 vuotias ole töissä joten ei sen ikäiselle lomiakaan ole. Perhepäivähoitaja, keskity työhösi. Siitä sinulle palkka maksetaan. Jos lapset otetaan pois hoidostasi, saat olla perseaukinen

        Kuuleppas nyt: hoito on lapselle työtä! ja paljon rankempaa kuin sinun oma työsi. Ei se ole pelkkää leikkiä. Niin ja mitä tulee tuohon, että olen persaukinen niin aina löytyy toisia lapsia hoitoon jotka OIKEASTI tarvitsevat hoitoa vanhempien työssäoloajaksi. Jonot ovat huimat. Virikelapset vievät myös paikat niiltä jotka niitä oikeasti tarvitsevat. Myös päivystys päiväkodissa (kesän aikana) on ollut huutava pula ja mielellään olisivat minutkin sinne ottaneet. Nytkin kesällä moni ei saanut varahoitoa läheltä sen takia, että osa lapsista on turhaan hoidossa. Taisi kirjoituksen kirpaista sinua ;) Olet luultavasti yksi näistä todella huonoista vanhemmista.


      • Oili Orvokki

        Jos "hoito on lapselle täyttä työtä" niin kyllä panee ihmettelemään, mitä töitä ne hoitolapset joutuvat sinun hoteissasi oikein tekemään, kun se on heille niin raskasta? Eli käytät heitä lapsityövoimana vai miten tämä pitäisi tulkita?

        Tämä viestisi sisältöineen että muotoineen kyllä on aika hyvä osoitus perhepäivähoitajien yleisestä tasosta, johon itsekin olen törmännyt. Oma lapsi oli pikakoulutetulla, kirjoitustaidottomalla räyhäävällä "torimuijalla" hoidossa lyhyen aikaa ja minua pelotti viedä lastani hoitoon. Tunsin, että lapseni ei voi hyvin hänen kanssaan. Pp-hoitaja kun toimii neljän seinän sisällä miten haluaa, eikä kukaan kolmas osapuoli ole näkemässä mitä. Kun minulle selvisi miten heikoilla valmiuksilla pääsee perhepäivähoitajaksi, laitoin lapseni päiväkotiin, jossa henkilökunnalla on sentään jonkinmoinen koulutus työhönsä ja kehityspsykologista tietotaitoa. Vaikka siis uskoin erheellisesti, että perhepäivähoito on kodinomaisena lapselle parempi.


      • huihuhuhuu
        Oili Orvokki kirjoitti:

        Jos "hoito on lapselle täyttä työtä" niin kyllä panee ihmettelemään, mitä töitä ne hoitolapset joutuvat sinun hoteissasi oikein tekemään, kun se on heille niin raskasta? Eli käytät heitä lapsityövoimana vai miten tämä pitäisi tulkita?

        Tämä viestisi sisältöineen että muotoineen kyllä on aika hyvä osoitus perhepäivähoitajien yleisestä tasosta, johon itsekin olen törmännyt. Oma lapsi oli pikakoulutetulla, kirjoitustaidottomalla räyhäävällä "torimuijalla" hoidossa lyhyen aikaa ja minua pelotti viedä lastani hoitoon. Tunsin, että lapseni ei voi hyvin hänen kanssaan. Pp-hoitaja kun toimii neljän seinän sisällä miten haluaa, eikä kukaan kolmas osapuoli ole näkemässä mitä. Kun minulle selvisi miten heikoilla valmiuksilla pääsee perhepäivähoitajaksi, laitoin lapseni päiväkotiin, jossa henkilökunnalla on sentään jonkinmoinen koulutus työhönsä ja kehityspsykologista tietotaitoa. Vaikka siis uskoin erheellisesti, että perhepäivähoito on kodinomaisena lapselle parempi.

        typerä provo taas, hohhoijaa.

        Eiköhän jokainen edes hivenen järkevä vanhempi tajua, että hoitopäivä todella ON stressaavaa lapselle, samoin kuin aikuiselle työpäivä. Ja ETENKIN päiväkodissa, jossa tahti, häly ja melu on aikusellekin monesti liikaa! Miltä se lapsesta tuntuu. :( Ja jotkut ihan tosissaan ajattelevat että lapsilla kivaa kun on kavereita ja oikein koulutettu (aina vaihtuva) hoitaja, niin miksei samalla pitäisi lomatkit leikkimässä ja askartelemassa kun se on lapselle yhtä kivaa ja mukavaa kun kotona olo. Ei voi kuin itkeä ja sääliä näitä lapsia, sekä vihastua päättäjiin, jotka tämän "oikeuden" ovat lapsen kustannuksella luoneet. :(


      • äippäliini
        Oili Orvokki kirjoitti:

        Jos "hoito on lapselle täyttä työtä" niin kyllä panee ihmettelemään, mitä töitä ne hoitolapset joutuvat sinun hoteissasi oikein tekemään, kun se on heille niin raskasta? Eli käytät heitä lapsityövoimana vai miten tämä pitäisi tulkita?

        Tämä viestisi sisältöineen että muotoineen kyllä on aika hyvä osoitus perhepäivähoitajien yleisestä tasosta, johon itsekin olen törmännyt. Oma lapsi oli pikakoulutetulla, kirjoitustaidottomalla räyhäävällä "torimuijalla" hoidossa lyhyen aikaa ja minua pelotti viedä lastani hoitoon. Tunsin, että lapseni ei voi hyvin hänen kanssaan. Pp-hoitaja kun toimii neljän seinän sisällä miten haluaa, eikä kukaan kolmas osapuoli ole näkemässä mitä. Kun minulle selvisi miten heikoilla valmiuksilla pääsee perhepäivähoitajaksi, laitoin lapseni päiväkotiin, jossa henkilökunnalla on sentään jonkinmoinen koulutus työhönsä ja kehityspsykologista tietotaitoa. Vaikka siis uskoin erheellisesti, että perhepäivähoito on kodinomaisena lapselle parempi.

        Olen kyllä itse täysin samaa mieltä siitä, että hoidossa käyminen on lapselle todellakin työtä, vaikka olisi kuinka ihana ja ammatitaitoinen hoitaja. Koti on kuitenkin koti ja omat vanhemmat omia vanhempia. Tottakai löytyy niitä poikkeuksia.... jos vanhemmat ryyppää päivät pääksytysten, niin varmasti on lapselle parempi olla hoidossa..... ja vielä parempi jossain sijaisperheessä! Mutta nyt oli puhe ns. tavallisesta perheestä.


      • .....
        huihuhuhuu kirjoitti:

        typerä provo taas, hohhoijaa.

        Eiköhän jokainen edes hivenen järkevä vanhempi tajua, että hoitopäivä todella ON stressaavaa lapselle, samoin kuin aikuiselle työpäivä. Ja ETENKIN päiväkodissa, jossa tahti, häly ja melu on aikusellekin monesti liikaa! Miltä se lapsesta tuntuu. :( Ja jotkut ihan tosissaan ajattelevat että lapsilla kivaa kun on kavereita ja oikein koulutettu (aina vaihtuva) hoitaja, niin miksei samalla pitäisi lomatkit leikkimässä ja askartelemassa kun se on lapselle yhtä kivaa ja mukavaa kun kotona olo. Ei voi kuin itkeä ja sääliä näitä lapsia, sekä vihastua päättäjiin, jotka tämän "oikeuden" ovat lapsen kustannuksella luoneet. :(

        Meidän 5 v. neiti oli kesälomalla kotona 3 kk. Lapsi oli niin iloinen, kun pääsi takaisin hoitoon. Äitinä en pystynyt koko ajan olla touhuamassa isomman kanssa kun piti hoitaa pientä pikkusiskoa ja laittaa ruokaa ja välillä täytyy kotitöitäkin tehdä. Ei se kotona oleminen aina ole mitään luksusta lapselle. Joskus ennen vanhaan se ehkä olikin, kun elämä yleensäkin oli toisenlaista. meidän pihapiirissä ei ole leikkikavereita ja niitä meidän neiti niin kovasti aina kaipaa. ja hän kaipaa erilaisia tehtäviä, mitä juuri hoitopaikassa tehdään.
        Meidän perheessä ei juoda alkoholia, vanhemmat eivät käy omissa harrastuksissa tms. vaan ollaan kotona lasten kanssa aina kun vain mahdollista. Touhutaan lapsen kanssa kotona aina kuin kotitöiltä ehditään. Tämä ei isommalle lapselle tunnu riittävän enää. Olihan tuo poikkeuksellinen loma lapselle, olin äitiyslomalla ja nyt kylläkin jo töissä.
        En tarkoita tällä sitä, että lapset pitäisi aina laittaa hoitoon, lomienkin ajaksi, vaan tuoda esille sitä, että lapsetkin ovat erilaisia, ja toisille päivähoito voi sopia varsin hyvin ja toisille ei sitten millään. Toisille lapsille päivähoito voi aiheuttaa paljonkin ongelmia, mutta ei tarkoita, että kaikki lapset siitä kärsisivät.
        Minusta on jotenkin koomista, kun asioista tehdään aina niin mustavalkoisia. Ihan kuin kaikki kotona aina hoidetut lapset olisivat niitä elämässä selviytyjiä ja päinvastoin. Jokainen kuitenkin voi pienellä pohtimisella todeta, että ei taida asiat olla kuitenkaan ihan näin yksinkertaisia. Johan me olisimme ratkaisseet meidän kaikki ongelmat, jos näin olisi!


    • ihmetyttää

      Minä en ymmärrä edes sitä että kun toinen vanhemmista on työttömänä kotona niin lapset viedään kokopäiväisesti hoitoon...tulee mieleen että miksi niitä lapsia yleensä tehdä jos ei jaksa hoitaa..sitten vielä siihen vkonloppu vapaat lapsista...silloin sen ymmärtää jos kotona oleva vanhempi on esim. sairas henkisesti tai fyyfisesti ja sen vuoksi lapset viedään hoitoon, mutta ihan vaan siksi että ei jaksa itse hoitaa tai haluaa vapaa-aikaa niin ei ymmärrä..sitten vielä valitetaan kuinka raskasta on lasten hoito..se on vissiin tätä päivää sellainen..

      • lapset opi

        mitään tarhassa? sosiaalisuutta, erillaisia ihmisiä, askartelua, ryhmätyöskentelyä ym. ym. ja mites haet töitä, kun hoitopaikka pitää kumminkin olla, jos töihin menee.Luuletko, että hoitopaikan saa heti, kun haluaa ja itselle sopii?


      • tätä mieltä
        lapset opi kirjoitti:

        mitään tarhassa? sosiaalisuutta, erillaisia ihmisiä, askartelua, ryhmätyöskentelyä ym. ym. ja mites haet töitä, kun hoitopaikka pitää kumminkin olla, jos töihin menee.Luuletko, että hoitopaikan saa heti, kun haluaa ja itselle sopii?

        sitä varten on kerhoja ym. missä lapsi oppii ihan samalla tavalla askartelun, sosiaalisuuden jne...kyllä hoitopaikan saa kun töihin pääsee, se on kunnan järjestettävä!!! mutta kun kotona olevat vanhemmat hoitas työttömänä ollessaan lapsensa kotona niin olis enemmän tilaa sellaisten vanhempien lapsille jotka käyvät töissä ja oikeasti tarvitsee hoitopaikan..


    • Ei kyylääjä

      pitää lomaa sen 3 viikkoa vuodessa, myös lapsistaan. Hyvähän lasten on päiväkodissa olla. Ja päiväkodista kuitenkin tullaan aina päivän päätteeksi sen isukin luokse. En ymmärrä. Joutavaa vauhkoamista tyhjästä. Älkää ihmiset olko niin sairaan uteliaita muiden ihmisten lomista. Se on heidän oma asiansa. Keskittykää omiin asioihinne

      • khabsbfa

        Ensimmäistä kertaa elämässäni kuulen tällaisesta "oikeudesta", ja olen järkyttynyt. Kakarat verovaroin hoitoon ja syötettäväksi, jotta isi ja äiti saavat lomailla (luultavasti vielä lapsilisien turvin) lastenhoitovelvollisuuksistaan viikkokausiksi.

        Subjeksttiivinen oikeus alas ja sassiin. Inhottaa kun ihmiset menevät pilaamaan asiat väärinkäytöksillään.


      • pöyristyttävää

        Lapset eivät ole vanhemmilleen velvollisuus vaan oikeus.


    • habahabahabha

      meilla mies on merilla toissa ja kotona 3 viikkoa putkeen, ja toiset 3 vkoa poissa...nyt olen kotona lasten kanssa mutta ennen kuopuksen syntymaa, vanhin kavi perhepaivahoitajalla myos silloin kun mies oli kotona, mutta vain kerran tai kaksi viikossa, vein hanet aamulla 9 aikaan ja mies haki klo 15-16..ja ainoastaan siksi etta lapsella olisi vahan leikkiseuraakin valilla..ja suurin syy tahan oli se, etta jouduimme maksamaan taydet paivahoitomaksut jokaiselta kuukaudelta, oli lapsi hoidossa tai ei..tata sumplittiin mutta koimme jarkevammaksi sen etta maksamme joka kuukaudelta saman summan ja lapsi nakee kavereitaan kuin etta lapsi ei kolmeen viikkoon nakisi ketaan...kun asummekin ns yksin paikkakunnalla eika tuttavaperheisiin kuulu saman ikaisia lapsia...mutta ei tulisi mieleenkaan laittaa lasta oman lomani ajaksi hoitoon, ei ikina!tyossa kaydessani olin onneni kukkuloilla jos lomapaiva osui arkipaivalle ja saimme viettaa yhden paivan enempi kotona koko perhe! ja siskoni ei miehensa kanssa anna edes yoksi kummipoikaani meille kun heilla on loma koska haluavat viettaa loman taysin yhdessa koko perhe...etta kummaa sakkia kylla...

    • Yhden rasavillin isi

      Mistäs sinä tiedät mitä sitä "loman" aikana on ko perheessä tehty? Perhehhän on saattanut vaikka remontoida tms. ja projektin kannalta sekä jo lasten oman turvallisuuden kannalta on hyvä, että eivät kiipeile telineillä tai hakkaa toisiaan vasaralla / ammuskele naulapyssyllä.

      Jos loma on perus-lyhyt 4 viikkoinen, niin ei siinä kummoista ehdi saada aikaan jos puolet päivistä menee mukeloiden paimennukseen. Voi olla että talous ei kertakaikkiaan anna myöden pitää pieniä kotona - pidempi remontti = kalliimpi remontti.

      Ja voihan noita syitä olla muitakin.

      Ja mitäs sitten jos onkin ihan vain niin, että vanhemmat haluavat pitää vähän vapaata ihan keskenään? Monellahan lasten kotona ollessa ei "vapaa-aikaa" kertakaikkiaan ole lainkaan.

      Oma lapsonen ei ollut kuin päivän lomani aikana hoidossa, kun oli asioita joille toista ei olisi ollut järkevää ottaa mukaan. Mutta näin jälkikäteen ajatellen, olisi ollut kyllä ihan hyvä jos olisi koko viikoin ollut. Kaipaili kavereitaankin kovasti.

      • KT

        herran jestas. Säälittää vain tuo lapsesi, jos kaipailee "tarhakaveria", kun äiti ja/tai iskä lomalla.
        Mistä näitä tämmösiä ihmisiä oikein tulee?


      • kotiäiti_vielä
        KT kirjoitti:

        herran jestas. Säälittää vain tuo lapsesi, jos kaipailee "tarhakaveria", kun äiti ja/tai iskä lomalla.
        Mistä näitä tämmösiä ihmisiä oikein tulee?

        tarha ja hoitajat on valittu huolellisesti ja tarhapäivät hoidetaan siten, ettei lapselle tule liian pitkiä tarhapäiviä tai tarhaviikkoa. Silloin tarha ja kaverit voivat oikeasti ollakin se kiva juttu ja vanhempien läsnäolo ihan tavallista kaurapuuroa. Miten se isän tai äidin läsnäolo nyt niin harvinaista herkkua olisi?


    • täti vaan

      Olen itse päiväkodissa töissä ja voin kertoa että todella monet lapset ovat aina hoidossa täysin riippumatta siitä ovatko vanhemmat lomalla tai vapaalla.
      Joten en voi ikinä kritisoida tätä ääneen ja kiitos mielestäni erittäin typerän subjektiivisen hoitooikeuden jokaisella on oikeus pitää lastansa hoidossa aina niin halutessaan päiväkodin normaalien aukioloaikojen puitteissa.
      En tiedä onko kysymys itsekkyydestä vai ehkä vaan jotenkin uudenlaisesta käsityksestä siitä mikä on vanhemmuutta ja mitä tarkoittaa lapsiinsa sitoutuminen, mutta voin kertoa että sääliksi käy ja sapettaa.
      Ymmärrän toki niitä jotka joskus haluavat viettää hieman yhteistä aikaa ja päivähoito on ainoa paikka jonne lapset voi viedä, osalla oma suku ja ystävät saattavat olla kaukana..

      Lapset oirehtivat sitten mitä moninaisemmilla tavoilla, kuten tekisi varmasti myös aikuinen jos joutuisi tekemään 10-12h työ päiviä melkein vuoden ympäri ... Mutta tätähän ei saa vanhemmille suoraan hyvän kasvatuskumppanuuden hengessä sanoa, vaan yhdessä mititään sitten mihin instanssiin lähdetään lasta kalliisti tutkimaan, vaikka useimmat ongelmat ratkeaisivat ihan säännöllisellä rytmillä ja yhteisellä vapaa-ajalla...
      Joskus sitä tulee mieleen, että aikuisuus taitaa olla katoava luonnonvara siinä missä vanhemmuuskin ... Ei taida näillä vanhemmilla olla mallia toimivasta aikuisuudesta ja perheestä enää itselläänkään ja ovat siirtämässä sitä perintöä jo toiselle sukupolvelle. Mielestäni jo ennen lasten hankkimista, olisi hyvöä miettiä mihin pystyy sitoutumaan ja millaista työtä pienenlapsen vanhemmat voivat tehdä ..


      Lapsella ei ole oikeutta yleisiin vapaapäiviin, laki ei määrää montako tuntia lapsen työvuorojen välissä on, vapaaseen viikonloppuun, lapselle ei kerry vuosilomapäiviä ja ON myös niitä lapsia, joille ei sallita edes sairaslomaa.

      Kiitos siitä korvaamattomasta kokemuksesta, että sain nähdä lapsesi ensimmäiset askeleet. Missä sinä olit.

      • alan ammattilainen

        arvoisa päivähoitaja tiedät, että ovatko vanhemmat lomilla vai eivät ? Olet aikamoinen kyylääjä. Tee työsi ja älä tongi asiakkaitesi asioita ja puhu paskaa heistä selän takana


      • !!!!

        Oppivatko lapset siis kävelemään ihan vain vanhempien lomilla? Melkoista syyllistämistä vanhempia kohtaan, eikä vain niitä jotka pitävät lapset hoidossa lomilla. Vanhempainvapaa kun päättyy lapsen ollessa 9kk, jolloin monikaan ei vielä kävele, tietääkö arvoisa hoitotäti, että joillekkin ei vain ole taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin kotihoidontuelle? Itse olen kotihoidontuella ja mietityttää todella ylipäätään vuoden parin päästä töihinmeno, jos hoitopaikoissa todella on tuollaista porukkaa, enpä todellakaan antaisi lastani sinun hoidettavaksi.


    • martsu-72

      Olen aivan kummissani tuollaisesta käytöksestä... Kyllä lapsilla on oikeus lomaan, aivan kuin vanhemmillakin. Olen 3 lapsen yksinhuoltaja, eikä minulla ole ollut päivääkään lomaa yli 15 vuoteen.. Mutta en myöskään vaihtaisi päivääkään pois... . Lapset ovat lahjoja taivaan isältä ja heistä pitäisi osata nauttia.. Kyllä sitä kerkee lomailemaan kun saa lapset aikuisiksi...

      • äläolekummissasi

        luultavasti tykkää olla enemmän päiväkodissa kuin kotona. Koska siellä ovat hänen kaverinsa.


      • Suhteellisuudentajua
        äläolekummissasi kirjoitti:

        luultavasti tykkää olla enemmän päiväkodissa kuin kotona. Koska siellä ovat hänen kaverinsa.

        Tarvitsee kipeämmin vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa kuin kavereitaan.


      • Oili Orvokki
        Suhteellisuudentajua kirjoitti:

        Tarvitsee kipeämmin vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa kuin kavereitaan.

        "Alle kouluikäienn tarvitsee kipeämmin vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa kuin kavereitaan"

        Siis sinun mielestäsi nämä kaksi asiaa sulkevat automaattisesti pois toisensa? Mistä näitä pönttöjä tulee? Jösses!

        Todella suuri menetys sinun lapsillesi, ja muidenkin kotiäitiyden pyhimyskehän (kun ei millään muulla pysytä pätemään) omivan lapsille on olla kotona, koska päivähoitopaikassa oppisi monenlaista ajattelua ja näkökulmia ja eväitä hieman avarampaan maailmankatsomukseen kuin näitä junttimaisen typeryyden ilmauksia mitä täältä saa lukea. Monelle kaltaisellesi ihmisen lapselle päiväkoti olisi juuri se pelastus päästä edes hetkiseksi pois sivistymättömien ja ahtaiden arvojen vanhempien jatkuvasta vaikutuksesta.

        Isäksi ja äidiksi kun ei ole mitään pääsykokeita, ja kaikki imbesillitkin ovat oikeutettuja lisääntymiseen ja siirtämään geeninsä ja käytösmallinsa eteen päin. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen sijaan pitäisi alkaa keskustelemaan tyhmien, junttien ja kouluttamattomien ihmisten lisääntymisoikeuden poistamisesta.


      • Hulamalia
        Oili Orvokki kirjoitti:

        "Alle kouluikäienn tarvitsee kipeämmin vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa kuin kavereitaan"

        Siis sinun mielestäsi nämä kaksi asiaa sulkevat automaattisesti pois toisensa? Mistä näitä pönttöjä tulee? Jösses!

        Todella suuri menetys sinun lapsillesi, ja muidenkin kotiäitiyden pyhimyskehän (kun ei millään muulla pysytä pätemään) omivan lapsille on olla kotona, koska päivähoitopaikassa oppisi monenlaista ajattelua ja näkökulmia ja eväitä hieman avarampaan maailmankatsomukseen kuin näitä junttimaisen typeryyden ilmauksia mitä täältä saa lukea. Monelle kaltaisellesi ihmisen lapselle päiväkoti olisi juuri se pelastus päästä edes hetkiseksi pois sivistymättömien ja ahtaiden arvojen vanhempien jatkuvasta vaikutuksesta.

        Isäksi ja äidiksi kun ei ole mitään pääsykokeita, ja kaikki imbesillitkin ovat oikeutettuja lisääntymiseen ja siirtämään geeninsä ja käytösmallinsa eteen päin. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen sijaan pitäisi alkaa keskustelemaan tyhmien, junttien ja kouluttamattomien ihmisten lisääntymisoikeuden poistamisesta.

        Osuvatko nämä tietyt toteamukset nyt jotenkin arkaan paikkaan, kun noin haukut ja halveksit...? Hahhah. :D


      • Suhteelli...
        Oili Orvokki kirjoitti:

        "Alle kouluikäienn tarvitsee kipeämmin vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa kuin kavereitaan"

        Siis sinun mielestäsi nämä kaksi asiaa sulkevat automaattisesti pois toisensa? Mistä näitä pönttöjä tulee? Jösses!

        Todella suuri menetys sinun lapsillesi, ja muidenkin kotiäitiyden pyhimyskehän (kun ei millään muulla pysytä pätemään) omivan lapsille on olla kotona, koska päivähoitopaikassa oppisi monenlaista ajattelua ja näkökulmia ja eväitä hieman avarampaan maailmankatsomukseen kuin näitä junttimaisen typeryyden ilmauksia mitä täältä saa lukea. Monelle kaltaisellesi ihmisen lapselle päiväkoti olisi juuri se pelastus päästä edes hetkiseksi pois sivistymättömien ja ahtaiden arvojen vanhempien jatkuvasta vaikutuksesta.

        Isäksi ja äidiksi kun ei ole mitään pääsykokeita, ja kaikki imbesillitkin ovat oikeutettuja lisääntymiseen ja siirtämään geeninsä ja käytösmallinsa eteen päin. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen sijaan pitäisi alkaa keskustelemaan tyhmien, junttien ja kouluttamattomien ihmisten lisääntymisoikeuden poistamisesta.

        "Alle kouluikäienn tarvitsee kipeämmin vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa kuin kavereitaan"

        "Siis sinun mielestäsi nämä kaksi asiaa sulkevat automaattisesti pois toisensa? Mistä näitä pönttöjä tulee? Jösses!"

        Anteeksi mitä!
        "Tarvitsee vanhempiaan kipeammin KUIN .. " .. missä sinä näet väitettävän että kaverit ja vanhemmat sulkevat "automaattisesti" toisensa pois? Kysymys oli näidenkahden vertailusta, enkä oikein usko että monikaan edes täällä on sitä mieltä että pikkulapselle (heistähän me puhuimme) vanhemmat olisivat vähemmän tärkeitä kuin tarhakaverit.

        Mistä näitä pönttöjä oikein tulee, indeed.

        "Todella suuri menetys sinun lapsillesi, ja muidenkin kotiäitiyden pyhimyskehän (kun ei millään muulla pysytä pätemään) omivan lapsille on olla kotona, koska päivähoitopaikassa oppisi monenlaista ajattelua ja näkökulmia ja eväitä hieman avarampaan maailmankatsomukseen kuin näitä junttimaisen typeryyden ilmauksia mitä täältä saa lukea. Monelle kaltaisellesi ihmisen lapselle päiväkoti olisi juuri se pelastus päästä edes hetkiseksi pois sivistymättömien ja ahtaiden arvojen vanhempien jatkuvasta vaikutuksesta."

        Aivan. H-e-t-k-e-k-s-i.
        Mutta kun tämä ketju käsittelee (taisit jo suu vaahdossa pauhatessasi unohtaa) vanhempia, jotka mielummin eivät viitsisi hoitaa lapsiaan kotona, vaan venyttävät pienten tarhakauden kestämään vuoden ympäri.


      • äippäliini
        Oili Orvokki kirjoitti:

        "Alle kouluikäienn tarvitsee kipeämmin vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa kuin kavereitaan"

        Siis sinun mielestäsi nämä kaksi asiaa sulkevat automaattisesti pois toisensa? Mistä näitä pönttöjä tulee? Jösses!

        Todella suuri menetys sinun lapsillesi, ja muidenkin kotiäitiyden pyhimyskehän (kun ei millään muulla pysytä pätemään) omivan lapsille on olla kotona, koska päivähoitopaikassa oppisi monenlaista ajattelua ja näkökulmia ja eväitä hieman avarampaan maailmankatsomukseen kuin näitä junttimaisen typeryyden ilmauksia mitä täältä saa lukea. Monelle kaltaisellesi ihmisen lapselle päiväkoti olisi juuri se pelastus päästä edes hetkiseksi pois sivistymättömien ja ahtaiden arvojen vanhempien jatkuvasta vaikutuksesta.

        Isäksi ja äidiksi kun ei ole mitään pääsykokeita, ja kaikki imbesillitkin ovat oikeutettuja lisääntymiseen ja siirtämään geeninsä ja käytösmallinsa eteen päin. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisen sijaan pitäisi alkaa keskustelemaan tyhmien, junttien ja kouluttamattomien ihmisten lisääntymisoikeuden poistamisesta.

        Just.... kukahan täällä foorumilla se pönttö on. Kannattaisko ensin vähän lukea, mistä asiasta täällä ylipäänsä keskustellaan ennekuin aloitetaan tuollainen järjetön vaahtoaminen! Ei tässä todellakaan olla arvostelemassa vanhempia, jotka vievät lapsiaan hoitoon vaan ihmetellään sellaisia itsekkäitä ja välinpitämättömiä vanhempia, jotka tuntuvat pitävän omaa jälkikasvuaan pelkkänä rasitteena ja siitä syystä raahavat näitä hoitoon omien lomiensakin aikana. Jösses nimenomaan!


    • sinäxw

      tuntu kuin kertosi ittestäs noin tarkka sepustus ei ole muuten mahdollista ,kyllä ne iyöttömät lapsen ja toisenkin tehneet ,nuoret työttömät naimahaluiset,jotuvat samaan ansaan,kuin sinä.

    • vain on

      Itse olen päiväkodissa töissä, se heti tiedoksi. Ensinnäkin täällä kunnassa on maksupolitiikka kesälomakuukausien (Kesä-elokuu) aikana seuraava: Vain ilmoitetuista hoitopäivistä maksetaan. Eli käytännössä vanhempien pitää osata sanoa huhtikuun loppuun mennessä, miten tarvii hoitoa kesällä. Tämä käytäntö on ollut voimassa muutaman vuoden ja vähentänyt "turhia" hoitopäiviä. Mutta toisaalta eihän tuo vaikuta perheisiin, jotka ei muutenkaan maksa hoidostaan tai joilla rahaa on yllin kyllin.

      Karu totuus on kuitenkin se, että lapsia viedään hoitoon aika paljon vaikka vanhemmat olisivat kotona. Jotkut kehtaavat sanoa suoraan, että haluavat vapaa-aikaa, toiset yrittävät keksiä läpinäkyviä tekosyitä. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että lapset tarvitsevat lomaa! Ei se ole helppoa olla 20 päisessä lapsiryhmässä, jossa koko ajan on kamala meteli ja meno päällä. Koska se on kuitenkin päiväkodin arkea. En usko, että kovin moni vanhempi edes pystyy ymmärtämään, mitä arkipäivä hoidossa on. Jokaisen kannattaisi miettiä itseään muutamakymmen neliöiseen tilaan, jossa lapsia on se 20 ja hoitajia lisäksi. Mihinkään ei pääse pakoon ja on tultava toimeen sosiaalisilta taidoiltaan heikkojen yksilöiden kanssa. Ei saa olla hiljainen, muuten lapset haukkuu ja syrjii. Ei saa olla "kovis", muuten hoitajat toruu. Pitää yrittää mahtua muottiin. Aina silloin pitää tehdä mieli ruokaa kun on sen aika, vessaankin pitää mennä silloin, kun joku käskee vaikka hätä ei olisikaan. Ehkä tämä on hiukan kärjistettyä, mutta vaikka päivähoito kuinka yrittäisi ottaa lapsia yksilöllisesti huomioon, se on pientä mihin käytännössä pystytään.

      Kaiken lisäksi lasta rassaa tieto siitä, että äiti tai isä tai kenties molemmat on lomalla. Hyvinkin pieni lapsi tajuaa sen että vanhemmat on lomalla... Pienessä mielessä herää sitten kysymys: miksi äiti ei halua olla mun kans? Eikö äiti tykkää musta enää? Mitä mä olen tehnyt väärin?

      • höpötät joutavia

        ei haittaa mitään jos isä haluaa olla lomansa rauhassa


      • 22
        höpötät joutavia kirjoitti:

        ei haittaa mitään jos isä haluaa olla lomansa rauhassa

        Toivottavasti lapsesi kertovat sinulle sitten vähän vanhempina onnellisesta lapsuudestaan ja varsinkin siitä miten ylpeitä olivat vanhempiensa käytäytymisestää.


    • 5+4

      oikein, että vanhemmat lomailevat ja lapset viedään hoitoon, ELLEI perheellä ole jotain ongelmia, esim. masennusta, päihteitä tms. Surettaa, kun jotkut eivöt ymmärrä, että lapsellekin hoitopäivä on rankaa, eikä suinkaan mitään vapaata leikkimistä koko aikaa. Miksi hankkia lapsia, jos maksaa päästäkseen heistä eroon? Hoitopaikat ovat sitä varten, että lapsilla on paikka mihin mennä vanhempien työpäivien ajaksi.

    • Rakkauttako?

      Jos lapsia ryhtyy tekemään, olisi kesä parasta aikaa heidän kanssaan: katsella iloa ja hauskuutta rannalla ja mansikoiden maistelua, sukulaisten kanssa oloa. Lapsi oppii koko ajan ja luulisi vanhempienkin olevan siitä iloisia ja onnellisia. Varmaan isovanhemmat tai joku muu voi heitä hoitaa silloin kun haluaa tosiaan olla rauhassa. Olen huomannut, että todella upeita nuoriakin vanhempia on. Tietysti rasittaa joskus, mutta täytyy osata olla kova itselleenkin: olen ottanut tehtävän ja sen hoidan. Muuten on kyllä vähän säälittävä.

      Yksinhuoltajanakin pärjäillyt

      • kotiäiti_

        kuin hoitavat lapsenlapsiaan. Yleensä nämä isovanhemmat ovat juuri niitä ihmettelevät, miksi näkevät lapsenlapsia niin harvoin. Kyllä lasta hoitavan pitää olla ajokunnossa ja pienten lasten kanssa ainakin tosi skarppina myös.


    • fjfjjf

      Periaate 6

      Lapsi tarvitsee kehittyäkseen tasapainoiseksi yksilöksi rakkautta ja ymmärtämystä. Hänen tulee saada kasvaa, mikäli mahdollista, vanhempiensa huolenpidon ja vastuun alaisena, ja joka tapauksessa ilmapiirissä, jossa hän saa tuntea hellyyttä sekä moraalista ja siveellistä turvallisuutta; varhaisiässä olevaa lasta ei saa erottaa äidistään kuin poikkeustapauksessa. Yhteiskunnan ja viranomaisten velvollisuutena on osoittaa erityistä huolenpitoa niille lapsille, jotka ovat vailla perheensä turvaa ja riittäviä toimeentulomahdollisuuksia. On suotava, että suurten perheiden lasten ylläpitoa helpotetaan valtion avustuksin ja muulla avustustoiminnalla.

    • antaisit toisten oll

      Huolehdi kuule vain omista asioistasi. Mistä sinä tiedät vaikka lääkäri olisi määrännyt tälle miehelle hermolomaa tai stressin helpotusta varten tämän asian. hänelle on jopa voitu suositella että veisivät lapset hoitoon, niin voivat itse levähtää. Ehkä voi olla lapsillekin parempi, vai mistä tiedät?

      Pönttö ja vielä kateellinenkin heille olet!

      • Yekateriina

        Ainahan voi olla yksittäistapauksia, mutta tässäkin ketjussa on niin moni hoitoalan ihminen kertonut siitä miten asiat ovat, että kuka tahansa ymmärtää etteivät nämä kaikki mitenkään voi olla ylirasituksen takia hermolomalla, tms.


      • Yhteinen asia

        Veronmaksajana joudun osallistumaan julkisen päivähoidon menoihin, ja mitä ongelmiin tulee - ainahan sitten jälkikäteen ihmetellään miksi KUKAAN EI PUUTTUNUT AJOISSA ASIOIHIN, mistä johtuu hyvinvointiyhteiskunnan väkivalta, nuorison pahoinvointi, näköalattomuus, ihmisten apaattisuus, piittaamattomuus ..


    • fjkfjk

      Yksinkertainen juttu, kun lapsia hankitaan, heitä myös hoidetaan! Tuommoisten vanhempien sietäisi menettää huoltajuutensa. Lasten hankkiminen ei ole pakollista, jos heille ei anna aikaa, tai heidät koetaan taakaksi, parempi olla hommaamatta lapsia silloin.

    • KT

      tuntuu todella pahalta noiden lasten puolesta. Lapsia pitää tehdä sen takia, että he tuottavat iloa vanhemmilleen ja heidän kanssaan vietetty aika ei tunnu velvollisuudelta, vaan oikeudelta ja ilolta.

      • Sitä saa mitä tilaa!

        mutta voi olla, että lapset "antavat" joskus takaisin! Heti kun vanhemman muisti alkaa pätkimään ja ensimmäiset pissat ja kakat on housuissa niin tuli lähtö hoitolaitokseen! Ja voipipa olla niinkin, että sinne unohdetaan myös!


    • lapset_cv_ssä

      Aijaa? Tuosta voi kai päätellä, että vanhemmat ovat lapset hankkineet sen takia, että se kuuluu normaaliin tapaan? Luulisi kyllä, että sitä haluaisi olla lastensa kanssa, kun siihen on mahdollisuus. Kaikilla ei tuota mahdollisuutta ole, syystä tai toisesta. En hyväksy.

      • mummi... ja mamma..

        itse pidettiin muksu kotona jos itse kotona ja haettiin jos aiemmin töistä päästiin.Samoin taitaa tehdä tytär lapsineen.
        Lapsen paikka on isän ja äidin kanssa.Yhdessä tekemistä, kaupassa käyntiä jne.

        No tommoset vanhemmat niil taitaa olla vanhemmus usein hukassa.Kerran eräs ihminen sanoikin osuvasti lapset kasvattaa yhteiskunta.Tiedän moni lapsisia perheitä joissa sitten isompana kun lapsetpa ei niin herttaisia olekkaan, ero tulee, lapset siellä, täällä ongelmaisina.Säälittää..
        Onhan perheitä joissa lapset kavereillaan kesällä,päivät illat tai isovanhemmillaan koska ne omien vanhempiensa kanssa..Sanovat lapsi saa itse määrätä..Muistan aikaa kun oma lapsi nuorin , oli ystävystynyt eronneen perheen lapsien kanssa ja lasten isä asui täällä, joka perj. ilta ne lapset ilmesty ja..vknlopun aamuina klo 9 ne tuli soittaa ovi kelloa ja illalla ne meni kotiinsa varsin myöhäänkin. Jossain vaiheessa aloin sanoo et hetkinen..piti lähtee kotoa pois aina vknlopuksi esim.


    • hoitalalla

      Tällä tavalla saadaan lapsista niitä eriyislapsia koulumaailmaan, kun lapsi kyllä aistii hyvin kuinka Äiti tai isä on lomalla ja hänen täytyy rientää joka aamu aamupalalle hoitopaikkaan. sitten ihmetellään kuinka on kamalaa kun lapsi kiukuttelee vanhemmille, hän purkaa väsymystään joka aamuiseen lähtemiseen ja toivoo että joskus voisi olla kiireettömänä kotona.

      • etwrr

        Perheen vanhemmat eivät näytä selviytyvän vanhemmudesta, siksi laittavat lapset hoitoon. Perheessä on todennäköisesti isoja ongelmia. Voi olla alkoholismia, tai uusavuttomuutta tms. Sossusta tarkastaavat mikä heillä on syynä tuohon. Ei se ole lasten paikka olla kesiä päiväkodissa. Kyllä on jotain pahasti vialla.


      • Taannuttavaa

        Varmaan myös superkivaa ikuisesti tarhatulle lapselle saada kuulla kuinka muut ovat lomailleet maalla ja sukulaisissa, käyneet kaikkialla, nähneet ja kokeneet huvipuistot, marjastamiset, kalastamiset, matkustamiset ja eläintarhat.


    • Nati78

      Tiedän erään perheen, jossa alle 2-vuotias poika viedään joka arkipäivä hoitoon, vaikka äiti on kotona 5-kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Ja kun isä piti isyyslomiaan ja kesälomiaan, niin isoveli vietiin silti perhepäivähoitajalle. Samaan aikaan tällä alueella on huutava pula päivähoitopaikoista. Tämä äiti olisi laittanut vauvansakin jo hoitoon, mutta yrittää nyt selvitä vuodenvaihteeseen kotona. Säälittää kun tuollaiset tekee lapsia.

    • lääkityksellä

      Itse poltin itseni ja lapseni loppuun kun en käyttänyt kaikkea saatavilla olevaa ulkopuolista apua hyväkseni.
      Lapsi on huostaanotettu ja diagnosoitu adhd alkava persoonallisuuden häiriö. Apua tulisi käyttää vähintään niin paljon kuin on mahdollista enintään saada lapsenhoidossa.

      Elämä voisi olla nyt hyvin erilaista jos olisin vienyt lapsen kiltisti hoitoon kun tarvitsee itse lepoa, lomallakin.

      • hgjhgkjhklj

        Enää siis et taida lastenhoitoapua tarvita? Mikä sinua sitten nyt estää muuttamasta itseäsi ja elämääsi "erilaiseksi" ? Tuskin olet vielä ihan ikäloppukaan, eikä "loppuunpalaminenkaan" loputtomiin kestä.

        Ilmeisesti kuitenkin loppuelämäksi kelpaa tekosyyksi se että kun oli NIIN VAIKEETA silloin kun lapsi kaipasi hoitoasi. Vahingossakaan ei tunnusteta, että vikaa saattoi/saattaa edelleenkin löytyä vähän itsestäkin.


      • itse kotona 4v.

        joka syyllistää kovin lapsiaan tarhaan vieviä vanhempia. Kai jokaisella on omat syynsä siihen, miksi vie lapsensa tarhaan. Välinpitämättömämmän vanhemman lapsikin rakastaa vanhempiaan ja on onnellinen siitä ajasta, jonka saa. Lapsen on hyvä elää vanhempiensa kanssa, jos perhe nyt muuten hoitaa lapset hyvin ja on sitä rakkautta. Huostaanotto se vasta onkin yhteiskunnalle kallista ja lapselle raskasta ja vanhemmille tragedia.


    • iti..

      lasta suojellaan kodin riidoilta ok, mutta jos lapsi jää vaille huomiota ja rakkautta niin ei hyvä.

      • Mummeli 60v.

        On vielä eräs asia, johon ei ole liiemmin keskustelussa kajottu: kun jokainen kynnelle kykenevä vie muksunsa hoitoon, vaikka itse on kotona, niin se lisää lapsiryhmien kokoa eikä hoitajia kuitenkaan samassa suhteessa lisätä. Muut lapset saa entistä vähemmän huomiota ja hoitoa, kiitos näiden "vapaamatkustajien". Ja vikahan ei todellakaan ole lapsissa vaan vanhemmissa, jotka haluavat pitää "lomaa" omista lapsistaan!!! Näin käy kun lapset tekee lapsia!


      • Näätä .
        Mummeli 60v. kirjoitti:

        On vielä eräs asia, johon ei ole liiemmin keskustelussa kajottu: kun jokainen kynnelle kykenevä vie muksunsa hoitoon, vaikka itse on kotona, niin se lisää lapsiryhmien kokoa eikä hoitajia kuitenkaan samassa suhteessa lisätä. Muut lapset saa entistä vähemmän huomiota ja hoitoa, kiitos näiden "vapaamatkustajien". Ja vikahan ei todellakaan ole lapsissa vaan vanhemmissa, jotka haluavat pitää "lomaa" omista lapsistaan!!! Näin käy kun lapset tekee lapsia!

        Kettuja ei saa tarhata, mutta lapsia saa!


      • ......
        Näätä . kirjoitti:

        Kettuja ei saa tarhata, mutta lapsia saa!

        Ja minkälaisia vanhempia näistä lapsista kasvaa joiden vanhemmat eivät ole antaneet eväitä vanhemmuudelle tai ylipäänsä kokemusta tärkeistä ihmissuhteista. Näistä lapsista kasvaa aikuisia jotka ovat kiinnostuneita vaan omien tarpeiden tyydyttämisestä, kun pari suhde ei tyydytä vaihdetaan "parempaan" jne. Näistä lapsista kasvaa vanhempia jotka kokevat omien lasten hoidon joko tylsänä tai liian työläänä ja vievät päiväkotiin heti kun pystyvät (aivan kuten heidän vanhempansa tekivät). Näin se uusi uljas sukupolvi kasvaa joka ei näe enää omien lasten kasvun tukemista tärkeänä joka uskoo että ammattilaiset tämän väsyttävän homman paremmin osaavat. Surullinen juttu.


      • Äiti vain
        Mummeli 60v. kirjoitti:

        On vielä eräs asia, johon ei ole liiemmin keskustelussa kajottu: kun jokainen kynnelle kykenevä vie muksunsa hoitoon, vaikka itse on kotona, niin se lisää lapsiryhmien kokoa eikä hoitajia kuitenkaan samassa suhteessa lisätä. Muut lapset saa entistä vähemmän huomiota ja hoitoa, kiitos näiden "vapaamatkustajien". Ja vikahan ei todellakaan ole lapsissa vaan vanhemmissa, jotka haluavat pitää "lomaa" omista lapsistaan!!! Näin käy kun lapset tekee lapsia!

        Toisaalta kun kotona olevat ottaisivat lapsensa pois hoidosta, niin silloin myös hoitajia vähennettäisiin ja edelleen lapsi-hoitajasuhde pysyy yhtä onnettomana. Ja jos ryhmät alkavat käydä liian pieniksi, niin sitten vähennetään päiväkoteja ja vanhemmille tulee vain pidempiä matkoja viedä lapsensa hoitoon, mistä seuraa hoitopäivien piteneminen. Eli tuohon puoleen on vaikea vaikuttaa.


      • hoitsu.
        Äiti vain kirjoitti:

        Toisaalta kun kotona olevat ottaisivat lapsensa pois hoidosta, niin silloin myös hoitajia vähennettäisiin ja edelleen lapsi-hoitajasuhde pysyy yhtä onnettomana. Ja jos ryhmät alkavat käydä liian pieniksi, niin sitten vähennetään päiväkoteja ja vanhemmille tulee vain pidempiä matkoja viedä lapsensa hoitoon, mistä seuraa hoitopäivien piteneminen. Eli tuohon puoleen on vaikea vaikuttaa.

        Onneksi päivähoitohenkilökunnalla on virkansa puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus aina, kun heissä herää huoli, ettei lapsi saa kotonaan tarvitsemaansa hoivaa ja huolenpitoa. Kun nämä ongelmaperheet tuovat lapsiaan hoitoon, voi olla että joku kaunis päivä heidät hakeekin sitten hoidosta uusi sijaisperhe, eikä päivähoitopaikkaa enää tarvita.

        Niin, että lomailkaa vaan rauhassa!


      • herää kysymys
        hoitsu. kirjoitti:

        Onneksi päivähoitohenkilökunnalla on virkansa puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus aina, kun heissä herää huoli, ettei lapsi saa kotonaan tarvitsemaansa hoivaa ja huolenpitoa. Kun nämä ongelmaperheet tuovat lapsiaan hoitoon, voi olla että joku kaunis päivä heidät hakeekin sitten hoidosta uusi sijaisperhe, eikä päivähoitopaikkaa enää tarvita.

        Niin, että lomailkaa vaan rauhassa!

        Lopun perin: Miksi tehdä lapsi, ja antaa se muiden hoidettavaksi ja kasvatettavaksi????????????


      • ......
        herää kysymys kirjoitti:

        Lopun perin: Miksi tehdä lapsi, ja antaa se muiden hoidettavaksi ja kasvatettavaksi????????????

        Varmaan koska biologinen sisäänrakennettu tarve, muutenhan kuolisimme sukupuuttoon. On eri asia haluta lapsia ja haluta niitä hoitaa. Halu hoitaa tulee omista hyvistä kokemuksista omien vanhempien hoivasta. Näin me opimme olemaan vanhempia, kuten myös muut kehittynemmät nisäkkäät. Päiväkotiuransa aikaisin aloittaneita lapsia joiden vanhemmat työelämä imaissut ja jotka kiven kovaa uskovat ammatti-ihmisten kasvatukseen, on yhteiskunnassamme jatkuvasti lisääntyvä määrä. Näistä lapsista kasvaa vanhempia jotka eivät koe pienen hoivaa tyydyttävänä ja tärkeänä ja pistävät lapsen hoitoon kun äitiysloma päättyy. (Aivan kuten oma äiti on tehnyt).


    • äippä 76

      joo en ymmärrä minäkään itsellä 2 lasta ja en koskaan vie heitä vapailla hoitoon pitäähän lapsillakin olla vapaata.

      Itselleni lapset ovat tärkein asia maailmassa ja yritän tehdä heidän olon ja elon mahdollisimman hyväksi.

      "Känni" vanhemmilla ei pitäisi olla edes lapsia kotona!!!

      Ja miksi tehdä jos heistä ei huolehdi, tuolla on paljon aikuisia jotka eivät pysty saamaan lapsia ja jotka mielellään adoptoisiva kaltoin kohdellun lapsen ja antaisivat heille sen mitä tarvitsevat eli aikaa ja huolenpitoa syliä ja rakkautta.

      Mukavaa syksyä

      Ihanien lasten rakastava äiti

      • hoitotäti.

        Lapsen hoitopäivää voi verrata aikuisen työpäivään. Kukapa ei haluaisi viettää ja tarvitsisi myös vapaaapäiviä? Itse kaipaan pitkää lomaa. Sen verran hektistä ja kiireitstä on elämä ja työnteko.


    • Anonyymi

      Ei lasten kanssa ole olemassa kiireetöntä ja rentoa laatuaikaa. Jos sinulla on itselläsi lapsia niin tiedät sen aivan hyvin, älä valehtele

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe