Osaomistusasunnon myynti

Osaomistusasuntoon?

Hei!

Onko kellään kokemuksia osaomistusasunnon myynnistä? Harkitsemme tällä hetkellä osaomistusasunnon ostoa ja vaikuttaa järkevältä vaihtoehdolta, mutta ainoana "muttana" on asunnon myynti. Jos ja kun oman osuutensa (tässä tapauksessa erään asunnon alkuperäinen hp. 28000€) haluaa myydä, minkä mukaan se määräytyy? Saako vain tuon 28000€ takaisin vai tuleeko siihen päälle indeksikorotukset? Entäpä jos remontoi asunnon huippukuntoon - näkyykö se hinnassa? Ja saako asumisosakeyhtiö määrätä myyntihinnan?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

26

8041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta...

      Eli sen voi myydä juuri tuolla 28.000€:lla indeksikorotus, joka tosin nykyään ei paljon ole.

      Remontoinnista ei makseta lisää.

      • Osaomistusasuntoon?

        Onko todella niin, ettei remontointi nosta asunnon myyntiarvoa? Aika inhottavaa, asunto on kuitenkin osittain oma ja sitä olisi kiva laittaa, mutta sehän on sitten rahan hukkaan heittämistä!


      • Juuri niin
        Osaomistusasuntoon? kirjoitti:

        Onko todella niin, ettei remontointi nosta asunnon myyntiarvoa? Aika inhottavaa, asunto on kuitenkin osittain oma ja sitä olisi kiva laittaa, mutta sehän on sitten rahan hukkaan heittämistä!

        Niin kauan kuin asuu osaomistusasunnossa lunastamatta sitä, on käytännössä vuokralainen. Ja eihän vuokralainenkaan poismuuttaessa saa rahaa siitä, että on asuntoon remontteja tehnyt.
        Karkea yleistys, mutta näin se on.

        Eli kun myyt sen osuutesi, mitä maksoit, niin et voi itse sitä hintaa määrätä, etkä siten myöskään voi hinnoitella sitä tekemääsi remonttia.

        Vasta siinä vaiheessa, kun olet lunastanut sen asunnon kokonaan itsellesi, voit pyytää asunnosta mitä haluat, ja siten myös hinnoitella tavallaan myös tekemäsi remontit pyyntihintaan.


      • tiutaujuu
        Juuri niin kirjoitti:

        Niin kauan kuin asuu osaomistusasunnossa lunastamatta sitä, on käytännössä vuokralainen. Ja eihän vuokralainenkaan poismuuttaessa saa rahaa siitä, että on asuntoon remontteja tehnyt.
        Karkea yleistys, mutta näin se on.

        Eli kun myyt sen osuutesi, mitä maksoit, niin et voi itse sitä hintaa määrätä, etkä siten myöskään voi hinnoitella sitä tekemääsi remonttia.

        Vasta siinä vaiheessa, kun olet lunastanut sen asunnon kokonaan itsellesi, voit pyytää asunnosta mitä haluat, ja siten myös hinnoitella tavallaan myös tekemäsi remontit pyyntihintaan.

        Tottakai remontin hinnat ja mahdollisest extrakulut voi pyytää kaupan ohessa takaisin. Osaomistus asuntojakin on erilaisia.


      • Osaomistusasuntoon?
        tiutaujuu kirjoitti:

        Tottakai remontin hinnat ja mahdollisest extrakulut voi pyytää kaupan ohessa takaisin. Osaomistus asuntojakin on erilaisia.

        Sellainen käsitys minullakin jostain oli, että ainakin joissakin tapauksissa remonttien avula voidaan nostaa asunnon hintaa. Eihän osaomistus ihan vuokralainen kuitenkaan ole, toisin kuin vaikka asumisoikeusasuja. Mutta ilmeisesti on siis tapauskohtaista ja pitää kysyä ko. asunnon kohdalta miten asian laita on.


      • Asiaan tutustunut..
        Osaomistusasuntoon? kirjoitti:

        Sellainen käsitys minullakin jostain oli, että ainakin joissakin tapauksissa remonttien avula voidaan nostaa asunnon hintaa. Eihän osaomistus ihan vuokralainen kuitenkaan ole, toisin kuin vaikka asumisoikeusasuja. Mutta ilmeisesti on siis tapauskohtaista ja pitää kysyä ko. asunnon kohdalta miten asian laita on.

        oikeus ja osaomistusasunnot ovat kaksi avan eri asiaa. Asoa et voi lunastaa mutta osaomistusasunnoille on määrätty hinta valmistumishetkella jolla voit lunastaa asunnon itsellesi maksettuasi ensin vuokria/vastikkeita 8-15 vuoden ajan riippuen yhtiöstä. ASO on ja pysyy vuokratalona jota et voi ostaa taikka myydä. Ainoastaan oikeus vuokrata sitä niin kauan kun hoidat maksut. Vuokraoikeudesta voi oki luopua mutta samaan hintaan kuin sen osti sitten ne vaatimattomat indeksikorotukset jotka eivät korvaa juuri mitään omatoimisia remontteja seuraavina 10 vuoden aikana kun siinä asuu vokralla. Tutustuin melko tarkkaan tuossa 9 vuotta sitten kaikkiin tarjola oleviin asumismuotoihin kun tuli perheenlisäystä ja ASO päihitti vain keskusta alueiden vapaarahoitteiset vuokra asunnot jossa vuokrat huippukorkeita. Kun ASOissa mennään suurempiin perheasuntoihin niin tilanne vain heikkenee.


      • Osaomistusasuntoon?
        Asiaan tutustunut.. kirjoitti:

        oikeus ja osaomistusasunnot ovat kaksi avan eri asiaa. Asoa et voi lunastaa mutta osaomistusasunnoille on määrätty hinta valmistumishetkella jolla voit lunastaa asunnon itsellesi maksettuasi ensin vuokria/vastikkeita 8-15 vuoden ajan riippuen yhtiöstä. ASO on ja pysyy vuokratalona jota et voi ostaa taikka myydä. Ainoastaan oikeus vuokrata sitä niin kauan kun hoidat maksut. Vuokraoikeudesta voi oki luopua mutta samaan hintaan kuin sen osti sitten ne vaatimattomat indeksikorotukset jotka eivät korvaa juuri mitään omatoimisia remontteja seuraavina 10 vuoden aikana kun siinä asuu vokralla. Tutustuin melko tarkkaan tuossa 9 vuotta sitten kaikkiin tarjola oleviin asumismuotoihin kun tuli perheenlisäystä ja ASO päihitti vain keskusta alueiden vapaarahoitteiset vuokra asunnot jossa vuokrat huippukorkeita. Kun ASOissa mennään suurempiin perheasuntoihin niin tilanne vain heikkenee.

        Kiitos osallistumisesta keskusteluun, mutta ei tässä kenelläkään (ainakaan minulla) tainnut olla epäselvyyttä asumisoikeusasunnon ja osaomistusasunnon eroista. Ehkä ensimmäinen kommentoija tietysti puhui asumisoikeusasunnosta, en tiedä?

        Mutta nyt kun puheenaiheessa ollaan niin omasta mielestäni ainakin osaomistusasunto vaikuttaa hyvin järkevältä ratkaisulta, järkevämmältä kuin asumisoikeusasunto. Osaomistuksessa sentään omistaa jotain konkreettisesti ja kerryttää siis omaisuutta, asumisoikeudessa on käytännössä vuokralla. Toki oma asunto olisi aina fiksuin, mutta tällä hetkellä kahden opiskelijan tulot eivät riitä haluamaamme omistusasuntoon. Omistinkin aiemmin toiselta paikkakunnalta pienen asunnon, joten varsinkin nyt kun on jo päässyt omistusasuntojen makuun ja kerryttämään omaisuutta, niin vuokralla asuminen tuntuu tosi turhauttavalta.


      • osaomistusasunto!
        Osaomistusasuntoon? kirjoitti:

        Kiitos osallistumisesta keskusteluun, mutta ei tässä kenelläkään (ainakaan minulla) tainnut olla epäselvyyttä asumisoikeusasunnon ja osaomistusasunnon eroista. Ehkä ensimmäinen kommentoija tietysti puhui asumisoikeusasunnosta, en tiedä?

        Mutta nyt kun puheenaiheessa ollaan niin omasta mielestäni ainakin osaomistusasunto vaikuttaa hyvin järkevältä ratkaisulta, järkevämmältä kuin asumisoikeusasunto. Osaomistuksessa sentään omistaa jotain konkreettisesti ja kerryttää siis omaisuutta, asumisoikeudessa on käytännössä vuokralla. Toki oma asunto olisi aina fiksuin, mutta tällä hetkellä kahden opiskelijan tulot eivät riitä haluamaamme omistusasuntoon. Omistinkin aiemmin toiselta paikkakunnalta pienen asunnon, joten varsinkin nyt kun on jo päässyt omistusasuntojen makuun ja kerryttämään omaisuutta, niin vuokralla asuminen tuntuu tosi turhauttavalta.

        Olen koittanut epätoivoisesti etsiä osaomistusasuntoja pääkaupunkiseudulta. Niitä ei nyt tunnu olevan edes rakenteilla, vai tietääkö joku?
        Tuntuu järkevältä ratkaisulta päästä pienellä pääomalla, jos ei halua ottaa isoa velkataakka eikä ole säästöjä asunnon ostoon.
        Ikää alkaa olla jo minä -45 ja mies yli 50, sitähän ehtii kuolla ennenkuin velka olisi maksettukaan!


      • oooppp
        osaomistusasunto! kirjoitti:

        Olen koittanut epätoivoisesti etsiä osaomistusasuntoja pääkaupunkiseudulta. Niitä ei nyt tunnu olevan edes rakenteilla, vai tietääkö joku?
        Tuntuu järkevältä ratkaisulta päästä pienellä pääomalla, jos ei halua ottaa isoa velkataakka eikä ole säästöjä asunnon ostoon.
        Ikää alkaa olla jo minä -45 ja mies yli 50, sitähän ehtii kuolla ennenkuin velka olisi maksettukaan!

        Näissä osaomistuksissa tulee niskaan kuin kovanrahan taloissakin. 9 vuotta asuttu, ja nyt pitää kiireesti ottaa rahat pankista, sillä rakennuttaja kertoi juuri, että loppupääoma maksuun 11 vuodessa. So. n. 80.000 € kolmiosta. Pankkilainalla saa lisää maksuaikaa!


      • brita
        Osaomistusasuntoon? kirjoitti:

        Onko todella niin, ettei remontointi nosta asunnon myyntiarvoa? Aika inhottavaa, asunto on kuitenkin osittain oma ja sitä olisi kiva laittaa, mutta sehän on sitten rahan hukkaan heittämistä!

        Todellakin saa osaomistusasunnon myydä mihin tahansa hintaan. Osaomistus asunnon myynnistä voi pyytää tietoja. Olen itse pyytänyt tiedot. Espoossa Espoon Kaupungin Asuntopäälliköltä ja sain kirjallisen vastauksen, että saan myydä omistamani osuuden millä hinnalla haluan. Selvitin asian, koska emoyhtiö väitti minun ostajalle etten saa pyytää muuta kuin indeksin ja tehdyt parannus korjaukset. eli emoyhtiön mukaan olisin voinut pyytää maksamani 10% on 8.500e indeksin ja parkettilattian. siis heidän mukaan olisin saanut myydä asunnosta 13.700e. Asuntopäälliköltä saamani todistus, jossa sanottiin, että saan myydä osuuteni mihin tahansa hintaan toi minulle kaupat jossa myin osuuteni 39.000e.


      • Osaomistaja

        Itselläkin on ennen vuotta 2002 rakennettu osa-omistusasunto, josta saa myydä oman osuutensa (10%) millä hintaa hyvänsä.

        Eihän myynnissä olisi muuten mitään järkeä, jos saan 20 000 euroa asunnosta (10% osuus) 17 vuoden asumisen jälkeen, jonka markkinahinta on nyt 130 000 euroa.

        Uusi ostaja tekisi nyt elämänsä kaupat -> maksaa minulle 20 000 euroa ja lunastaa loput asunnosta (90% osuus) 2 vuoden sisällä 30 000 eurolla ja saa voittoa 130 000 -- (50 000) = 80 000euroa.


      • aki2
        brita kirjoitti:

        Todellakin saa osaomistusasunnon myydä mihin tahansa hintaan. Osaomistus asunnon myynnistä voi pyytää tietoja. Olen itse pyytänyt tiedot. Espoossa Espoon Kaupungin Asuntopäälliköltä ja sain kirjallisen vastauksen, että saan myydä omistamani osuuden millä hinnalla haluan. Selvitin asian, koska emoyhtiö väitti minun ostajalle etten saa pyytää muuta kuin indeksin ja tehdyt parannus korjaukset. eli emoyhtiön mukaan olisin voinut pyytää maksamani 10% on 8.500e indeksin ja parkettilattian. siis heidän mukaan olisin saanut myydä asunnosta 13.700e. Asuntopäälliköltä saamani todistus, jossa sanottiin, että saan myydä osuuteni mihin tahansa hintaan toi minulle kaupat jossa myin osuuteni 39.000e.

        Moi!
        Oisko sulla vielä tuo todistus, että sen voi myydä mihin hintaan tahansa?
        terv. Aki


    • TIETOA ON

      Jos asut Espoossa? Espoon asuntopäälliköltä voit tiedustella asiaa, ilmoitat vain asuntoyhtiön tiedot sinne, niin saat luotettavaa tietoa. Asun itse 2001. vanhankorkotukilainan nojalla pitkäaikaisella korkotukilainalla lainoitetussa yhtiössä, josta omistajayhteisö eli vuokranantaja (=SATO)
      Espoon asuntopäälliköltä sain myynntiä koskevan vastauksen, jossa lause osaomistusasuntojen enimmäismyyntihintaa ei ole säädetty. OSAOMISTSJA VOI MYYDÄ OMISTAMANSA OSUUDEN NIHIN TAHANSA HINTAAN, mutta uuden osaomistajan tulee täyttää ARA asukasvalintaehdot, siis tuloraja, tiedot saat netistä. Ei pidä kaikkia juttuja uskoa vaan tarkistaa asiat niitä hoitavilta henkilöiltä. Sato antaa myös ymmärtää, ettei saa myydä voittoa ottaen. minun ostaja ehdokkaalle oli sanonut etten saa pyytää muuta, kuin indeksikorotuksen ja mahdolliset perusparannukset, tämä ostaja ehdokas piti minua omanedun tavoittelijana ja lähes rikollisena. Onneksi selvitin asia, koska saan
      myydä omistamani 10% osuuden =11.000e vaikka hintaan 70.000e. Toiselle ostajalle oli sitten mustaa valkoisella enkä menettänyt uskottavuuttani myynnissä. Voitosta myös sananen. Jos on omistanut tuon 10% vaikka 17v ja maksanut HOITOVASTIKEET, LAINAN KOROT sekä HALLINTAYHTIÖLLE , niin on oikeus ja kohtuus saada siitä hyvitystä, koska osaomistus korkoja ei saa vähentää verotuksessa ja niitä maksetaan tässä tapauksessa 20v. samoin hallintayhtiölle n.140/kk 20v. ajan, kYSYNKIN miksi sen joka ostaa asunnon vaikka 3v. ennen lunastusaikaa pitäisi saada asunto lähes ilmaiseksi.

    • loskat

      Hei,

      Osaomistusasunnosta saa pyytää ihan niin paljon kuin vain huvittaa. Esimerkiksi jos omistat 10% asunnosta, ja tuo 10% olisi vaikka 10.000e, niin voit myydä, tai ainakin yrittää myydä sen vaikka 90.000e! Meidän naapurista on nyt myynnissä 10% 97.000e summalla.

      • näin se menee

        Viralisesti ei osa-osutta saa myydä yli sen mikä osa-osuus on indeksikorotuksen kanssa. Syynä tähän on se, että nämä rakennettu valtion korkotuella/lainalla. Säännöt kieltävät tämän aivan selkeästi. Lue ohjeet. Tiivistyy sanaan keinoittelu. Toki näitä myydään siten, että kylpyhuoneen suihkukaappi maksaa x euroa jonka ostaja maksaa suoraan myyjän takataskuun kun osa-osuus kauppakirjaan kumpikin laittaa nimensä.

        Kun osaomistaja on vuosien jälkeen oikeutettu ostamaan loput osuudet jolloin omistusosuus nousee 100%:iin. Tällöin saat myydä asuntosi markkina hinnalla ellei kohteessa ole esim hitas rajoituksia.


    • mec

      osaomistusasunto joka on rakennettu 2001 tai sitä ennen, se on vanhankorkotukilainan nojalla pitkäaikaisella korkotukilainalla lainoitettu. Näissä asunnoissa ei enimmäismyyntihintaa ei ole säädetty. Osaomistaja voi myydä omistamansa osuuden mihin tahansa hintaan, mutta ostajan tulee täyttää (ARA) asukasvalinta ehdot, tarkoittaa tulorajoja, mutta ei enää omaisuusrajoja. Siis osaomistaja voi myydä osuutensa vapailla markkinoilla asukasvalintaehdot täyttävälle henkilölle mihin tahansa hintaan. Kannattaa ottaa välittäjä joka osaa arvioida asuntosi arvon ja hoitaa kaikki kauppaan kuuluvat asiat. Emoyhtiöt mielellään väittävät, ettei saa pyytää muutakuin indeksin ja korjauksista koituneet kulut., koska he niin mielellään haluavat ostaa itselleen hyviltä alueilta osaomistusasuntoja ja maksavat indeksin. Kannatta myydä yksityiselle ja saada kunnon arvon nousu. Ihmiset jotka eivät ymmärrä näitä asioita, jotkut ei edes tiedä osaomistustus ja asumisoikeus asunnon eroa. Suosittelen välittäjälle yhteydenottoa se ei maksa mitään ja saat asunnostasi kunnon hinnan.

      • siiri8

        Hei!

        osaatko neuvoa välittäjää joka osaisi hoitaa tällaisen asunnon kaupan? Olen kiinnostunut oman osaomistusasuntoni myynnistä; on meren rannalla , reilut 100 neliötä iso kattoterassi.. Olen kituuttanut täällä jo kohta 15 vuotta - 5 vuotta lunastukseen mutta lapset ovat jo niin isoja että muuttavat kotoa; en haluaisi enää pitää turhia neliöitä.


      • oikeus
        siiri8 kirjoitti:

        Hei!

        osaatko neuvoa välittäjää joka osaisi hoitaa tällaisen asunnon kaupan? Olen kiinnostunut oman osaomistusasuntoni myynnistä; on meren rannalla , reilut 100 neliötä iso kattoterassi.. Olen kituuttanut täällä jo kohta 15 vuotta - 5 vuotta lunastukseen mutta lapset ovat jo niin isoja että muuttavat kotoa; en haluaisi enää pitää turhia neliöitä.

        Hei suosittelen ottamaan välittäjin yhteyttä ja tiedustella ovatko hoitaneet osaomistusasuntojen myyntiä. Itse valitsisin sellaisen jolla kokemusta kyseisten asuntojen myynnistä. Osaomistusasuntojen myyntiä hoitaneita on viellä vähäisesti, koska osaomistusasnnot on myyty paljolti emoyhtiöille he, kun ovat antaneet ymmärtää ettei saa myydä voitolla. Onneksi tämä vääryys alkaa selvitä ihmisille ja
        emoyhtiöiden ahneus saa lopun.


      • Sadonpäämies

        No sopimuksissa on yleensä pykälä, joka suojaa enemmistöomistajaa, eli maksimimyyntihinta on ideksillä perusparannuksilla korotettu alkuperäinen kauppa hinta. Ipso facto.


      • Omassa talossa
        siiri8 kirjoitti:

        Hei!

        osaatko neuvoa välittäjää joka osaisi hoitaa tällaisen asunnon kaupan? Olen kiinnostunut oman osaomistusasuntoni myynnistä; on meren rannalla , reilut 100 neliötä iso kattoterassi.. Olen kituuttanut täällä jo kohta 15 vuotta - 5 vuotta lunastukseen mutta lapset ovat jo niin isoja että muuttavat kotoa; en haluaisi enää pitää turhia neliöitä.

        Meillä myynnin hoiti välittäjä Laukkarinen Jya Housingilta, toimii täällä Hesassa. Itse ei tiedetty myyntikuvioista, joten annettiin välittäjälle. Varmaan pankistakin osataan neuvoa luulisin?


    • realistinen

      Eli näyttää siltä että osaomistus ei kannata.

      • laskelma

        Riippuu ajattelu tavasta. Jos osaomistusasunto on hyvällä paikalla niin
        todellaki kannattaa. Esim, jos viereisessä mormaalissa taloyhtiöissä 70m2 maksaa 300.000e. Minulla säästöjä 45.000e, joutuisin ottamaan lainaa 255.000e joka pitäisi maksaa 10vuodessa. Lainanhoitokulut ja yhtiövastike lähentelisivät
        2000e/kk . Ei olis meikällä varaa ja pankki ei olisi tuollaista summaa lainannut.


        Niin minulle tarjottaisiin siitä vierestä 70m2 osaomistusasuntoa 100.000e jonka saa 10 vuoden kuluttua lunastaa 90.000e omaksi ja talosta tulisi tällöin ns.normaali taloyhtiö. Minä ostaisin osaomistusasunnon, koska säästöjä on 45.000e ja saisin pankista lainaa 55.000e. Emoyhtiölle kulut
        ns. vuokra, sisältää hoitovastikeen, rahoitusvastikeen ja emoyhtiön palkkion
        tekee n. 700e/kk. pankkilainaan 55.000e 10v. n. 500e/kk tekee yhteensä 1.200e/kk. Eli halvenpaa, kuin vuokralla asuminen, tämän alueen 70m2 vuokraasunnot
        ovat 1.600-1.800e/kk.
        No niin, nyt on sitten on 10v. kulunut ja 55.000e pankille maksettu ja on
        asunnon lunastusaika tarvitaan 90.000e. No mutta, rahanarvo on 10v.
        laskenut ihan mitättömäksi, mutta sitä vastoin asuntoni arvo noussut yli 300.000e
        Pankki lainaa mielellään 90.000e. Otetaan 20v. laina-ajalla.
        Lainanhoitokulut olisiva varmaan jotain 300e luokkaa ja yhttiö-
        vastike jotain 300e. Asumis kulut 600e/kk. Taloyhtiö vasta 20v. vanha, ettei
        isoja remontteja ole tiedossa viellä pitkään aikaan.

        Selvennän viellä, että tässä esimerkissä osaomistaja myi 30% osuuden,
        josta oli maksanut 40.000e ja hän pyysi 100.000e joten voittoa hän sai
        60.000e, ainakin jotkut kateelliset voitoksi sitä kutsuvat. Minä en, hän on maksanut siitä korkoja ja emoyhtiön vuokravastiketta 10 vuotta 60.000e, sekä parketit ja parvekelasit laittanut, hoitovastiketta en tuohon laskenut, koska
        se on jokaisen maksu, asui sitten osaomistustalossa tai kovanrahantalossa.
        eli hän sai omansa pois.
        Kauppa on edelliselle ja uudelle ostajalle edullinen vaihtoehto.


      • asuja
        laskelma kirjoitti:

        Riippuu ajattelu tavasta. Jos osaomistusasunto on hyvällä paikalla niin
        todellaki kannattaa. Esim, jos viereisessä mormaalissa taloyhtiöissä 70m2 maksaa 300.000e. Minulla säästöjä 45.000e, joutuisin ottamaan lainaa 255.000e joka pitäisi maksaa 10vuodessa. Lainanhoitokulut ja yhtiövastike lähentelisivät
        2000e/kk . Ei olis meikällä varaa ja pankki ei olisi tuollaista summaa lainannut.


        Niin minulle tarjottaisiin siitä vierestä 70m2 osaomistusasuntoa 100.000e jonka saa 10 vuoden kuluttua lunastaa 90.000e omaksi ja talosta tulisi tällöin ns.normaali taloyhtiö. Minä ostaisin osaomistusasunnon, koska säästöjä on 45.000e ja saisin pankista lainaa 55.000e. Emoyhtiölle kulut
        ns. vuokra, sisältää hoitovastikeen, rahoitusvastikeen ja emoyhtiön palkkion
        tekee n. 700e/kk. pankkilainaan 55.000e 10v. n. 500e/kk tekee yhteensä 1.200e/kk. Eli halvenpaa, kuin vuokralla asuminen, tämän alueen 70m2 vuokraasunnot
        ovat 1.600-1.800e/kk.
        No niin, nyt on sitten on 10v. kulunut ja 55.000e pankille maksettu ja on
        asunnon lunastusaika tarvitaan 90.000e. No mutta, rahanarvo on 10v.
        laskenut ihan mitättömäksi, mutta sitä vastoin asuntoni arvo noussut yli 300.000e
        Pankki lainaa mielellään 90.000e. Otetaan 20v. laina-ajalla.
        Lainanhoitokulut olisiva varmaan jotain 300e luokkaa ja yhttiö-
        vastike jotain 300e. Asumis kulut 600e/kk. Taloyhtiö vasta 20v. vanha, ettei
        isoja remontteja ole tiedossa viellä pitkään aikaan.

        Selvennän viellä, että tässä esimerkissä osaomistaja myi 30% osuuden,
        josta oli maksanut 40.000e ja hän pyysi 100.000e joten voittoa hän sai
        60.000e, ainakin jotkut kateelliset voitoksi sitä kutsuvat. Minä en, hän on maksanut siitä korkoja ja emoyhtiön vuokravastiketta 10 vuotta 60.000e, sekä parketit ja parvekelasit laittanut, hoitovastiketta en tuohon laskenut, koska
        se on jokaisen maksu, asui sitten osaomistustalossa tai kovanrahantalossa.
        eli hän sai omansa pois.
        Kauppa on edelliselle ja uudelle ostajalle edullinen vaihtoehto.

        Ainoa ongelma tuossa on 40.000 vakuusarvo osa-omistusasunnossa on vain 20.000. Joten tarvitset lisävakuuksia.


      • khgfertyuiop
        asuja kirjoitti:

        Ainoa ongelma tuossa on 40.000 vakuusarvo osa-omistusasunnossa on vain 20.000. Joten tarvitset lisävakuuksia.

        Voiko ostaa osaomistusasunnon sijoitusasunnoksi ja antaa vuokralle?


      • smbbb
        khgfertyuiop kirjoitti:

        Voiko ostaa osaomistusasunnon sijoitusasunnoksi ja antaa vuokralle?

        Ei voi vuokrata.

        Noissa 20 vuoden osaomistuksissa pystyy pari vuotta vuokraamaan kämppää, jos joutuu muuttamaan ulkomaille/toiseen kaupunkiin tarpeeksi pitkälle töiden tai opiskelun vuoksi.


      • sfdfddsfdffds
        smbbb kirjoitti:

        Ei voi vuokrata.

        Noissa 20 vuoden osaomistuksissa pystyy pari vuotta vuokraamaan kämppää, jos joutuu muuttamaan ulkomaille/toiseen kaupunkiin tarpeeksi pitkälle töiden tai opiskelun vuoksi.

        Missä noin sanotaan? Osaomistusasuntoja säädellään vain niiltä osin kuin ne ovat valtion tukemaan asuntotuotantoa, osa markkinoista on vapaarahoitteisia.

        Ja esim. laissa ei sanota mitään vuokraamisesta

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020232


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe