Thaimaalaiset marjanpoimijat

P. Veli

Hampaaton Ay-liike ei tee mitään, vaikka Thai-marjastajat tekevät työtä 12 tuntia päivässä. Ei kai kukaan suomalainen sellaista tekisi. On niiin väääärin, että joutuu raatamaan 12 tuntia päivässä päästäkseen Thai-marjastajien ansioille.

20

399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän ne edes joudu maksamaan veroja tuloistaan, niin mitä liitto siihen kuuluu. Mene itse kanssa niiden mukaan poimimaan ja saat hyvät verottomat rahat. Ne ei edes ole missään työsuhteessa kenellekkään vaan itsenäisiä poimijoita.

• yleisurheiluselostajat? Jätkät teki samalla porukalla takuulla pitempiä päiviä Barcelonassa kuin 12 tuntia. Miks ei AY-liike tee mitään?

• 20+9

on muunmaalaisen alihankkijan kirjoilla.Ei ayliike voi tehdä mitään.
      Marjastuksen tuloista ei myöskään makseta veroa, eikä jäsenmaksua.
      Mikä sua nyppii?
      Että joku viitsii kerätä metsiin mätänevät marjat pois, kun suomalaiset ei viitsi?
      Ja saada niistä vuoden toimeentulon omassa maassaan.
      Onko se väärin jos joku tienaa omalla työlllään?
      Ziisus

• ...

Ay ei tee mitään marjanpoimijoiden hyväksi. Johtuu kai siitä, että ei ole olemassakaan mitään ammattiliittoa thaimaalaisille marjanpoimijoille. Aika epistä. Jos suomalaisilla aktiivimarjanpoimijoilla olisi ammattiliitto, kyllä kaikki thaimaalaisetkin marjanpoimijat pääsisivät suomalaisten kanssa samoille palkoille, siis kortistoon.

=DW=

• OI JOI

Ammattiliitto joka huolehtisi tämänkin palstan hankikannolla kulkevat marjanpoimijat.

• surku-ko

ikävä kyllä karhut syö liian innokkaat. Vai miten lie käynyt sille Sallassa eksyneelle. Viimeiset sanat oli lie 'menen koiraa piiloon'.

• Äiti oli aikanaan himomarjastaja, kulki metsässä joka päivä ja toi sieltä samanlaisia saaliita kuin nämä thaimaalaiset nyt. Oma kellari oli aina tupaten täynnä ja loput menivät myyntiin. Me kersat olimme mukana metsässä jo ihan pienestä, pikkuveli kerrankin vielä omassa kopassa nukkumassa kun sen kopan alle luikerteli päivälevolle kyykäärme.

Käyn minäkin joskus mustikoita ja puolukoita keräämässä mutta aika vähän ja harvakseltaan. Sieniä kyllä sitten enemmänkin...

• ...

Meilläpäin ei sienestetty ikinä. En siis osaa sienestää. Mutta tattia on tossa nurkkajuurissa aika hyvin, olen niitä paistellut, hengissä ollaan vielä. Siis vahinko, mä oikeesti tykkään sienistä. Meilläpäin ne oli niinkuin elukanruokaa ja ainoa sieni, mikä opetettiin oli punainen kärpässieni. No myrkyllinenhän se on, mutta vasta vanhemmalla iällä sain tietää, että se on kai suomen ainoa luonnovarainen huumekasvi. En syö myrkky7jä, enkä huumeita, se siitä.

Mutta toi marjastus oli voimissaan. Mäkin tienasin kai polkupyörärahat meskustelemalla. Nyt marjat on tästä lähistöltä hävinneet tehomaanviljelyksen tieltä. Tosin, olen niin pirun laiska, että en kai edes viitsisi mustikkaan lähteä. Mutta tuoreet marjat on niin hyviä, että kyllä mä niitä suuhun kävisin poimimassa.

Hyvä kun muistutit, mulla on tossa salainen meskuesiintymä tontilla, pitää käydä kattomassa, onko mitään jäljellä vai onko ne märkiintyneet tai linnut syöneet kaikki...

=DW=

• Ei sienisoppaa
        ... kirjoitti:

Meilläpäin ei sienestetty ikinä. En siis osaa sienestää. Mutta tattia on tossa nurkkajuurissa aika hyvin, olen niitä paistellut, hengissä ollaan vielä. Siis vahinko, mä oikeesti tykkään sienistä. Meilläpäin ne oli niinkuin elukanruokaa ja ainoa sieni, mikä opetettiin oli punainen kärpässieni. No myrkyllinenhän se on, mutta vasta vanhemmalla iällä sain tietää, että se on kai suomen ainoa luonnovarainen huumekasvi. En syö myrkky7jä, enkä huumeita, se siitä.

Mutta toi marjastus oli voimissaan. Mäkin tienasin kai polkupyörärahat meskustelemalla. Nyt marjat on tästä lähistöltä hävinneet tehomaanviljelyksen tieltä. Tosin, olen niin pirun laiska, että en kai edes viitsisi mustikkaan lähteä. Mutta tuoreet marjat on niin hyviä, että kyllä mä niitä suuhun kävisin poimimassa.

Hyvä kun muistutit, mulla on tossa salainen meskuesiintymä tontilla, pitää käydä kattomassa, onko mitään jäljellä vai onko ne märkiintyneet tai linnut syöneet kaikki...

=DW=

herkkujen naapurissa, niin ei voi kuin ihmetellä. Nykyään. Itselläkin lapsena meskusoppa ihan tavallista herkkua kesällä ja oli hyvää riisipuuron kanssa. Sieniä ei kerätty paitsi joskus äiti kangassieniä liotti ja teki niistä jotain, minä en syönyt. Inhosin sieniä. Nyt vanhemmiten olen alkanut jopa haluta kokeilla vaikka kanttarelleja ja muuta. Niin aika muuttuu.

• kauhakuormaajaaa
        Ei sienisoppaa kirjoitti:

herkkujen naapurissa, niin ei voi kuin ihmetellä. Nykyään. Itselläkin lapsena meskusoppa ihan tavallista herkkua kesällä ja oli hyvää riisipuuron kanssa. Sieniä ei kerätty paitsi joskus äiti kangassieniä liotti ja teki niistä jotain, minä en syönyt. Inhosin sieniä. Nyt vanhemmiten olen alkanut jopa haluta kokeilla vaikka kanttarelleja ja muuta. Niin aika muuttuu.

Kyl meitin ulkoministeri pitää erottaa , Kiinassa kauhakuormaajan kuljettaja on hermostunut
        ja murhannut koneellaan ihan viattomia . On se niin väärin .

• ...
        Ei sienisoppaa kirjoitti:

Tää on kesämökkinä. Ei oikein pysty mitään hoitamaan. Tälle vuodelle saa noita viinimarjoja syödäkseen, normaalisti loma loppuu ennen kuin ne on kypsiä.

Kanttarellit on hyviä, ja halpojakin sieniksi. Kun ei osta kotimaisia vaan virolaisia. Noh, herkkusieni on herkkusieni. Aika hassu nimi, sehän ei maistu yhtään millekkään :DDDD

=DW=

• ... kirjoitti:

Tää on kesämökkinä. Ei oikein pysty mitään hoitamaan. Tälle vuodelle saa noita viinimarjoja syödäkseen, normaalisti loma loppuu ennen kuin ne on kypsiä.

Kanttarellit on hyviä, ja halpojakin sieniksi. Kun ei osta kotimaisia vaan virolaisia. Noh, herkkusieni on herkkusieni. Aika hassu nimi, sehän ei maistu yhtään millekkään :DDDD

=DW=

Herkkusieniä löytää Suomen luonnostakin, mutta sekoittamisen vaara valkeaan kärpässieneen on kyllä sen verran suuri etten yllytä kokematonta syömään. Itse olen riskin ottanut ja koska olen hengissä eikä maksaakaan ole tarvinnut vaihtaa kai sitten tunsin ne oikein.

• sitrojeni
        ... kirjoitti:

=DW=

Ookkonä jostaki Keskipohojammalta vai misä ne on meskuja? Meillä ne oli vatukoita. Eikä meilläkään päin sienijä syöneet muut ku lehemät ja opettajat. Vaikka hyvältä ne nyt maistuu ku joku ossaava tekkee niistä ruokaa tai soosija.
        Kuulemma ei saa syyvä muita sienijä ku semmosija jokka varmasti tuntee. Minä tunnen meleko varmasti vain punasen kärpässienen vanku sitäkään ei kuulemma saa syyvä. Vaikka söi ne sammaanit niitä ennen ku piti lovven langeta. Tai oikijastaan ne syötti niitä sienijä naisille että ne pahimmat myrkyt jäi naisiin ja sitte ne sammaanit join niitten naisten kuset ja lankes lovveen.

• Jytkynen

ay liike on tarkoitettu hyväosaisille paapotuille pullamössö pojille. Tosi hemmot tekevät jotakin itse, päästäkseen toteuttamaan unelmiaan.

• Kaupunkilainen

Vaikea ay-liikkeen on puuttua muiden kuin omien jäsentensä oloihin. Tuskin nuo ovat järjestäytyneitä.

Sen sijaan käsittääkseni kuka tahansa voi pyytää työsuojelutarkastajaa tutkimaan, ovatko työolot lain mukaiset. Lait koskevat kaikkia työntekijöitä, kansallisuudesta ja järjestäytymisestä riippumatta.

• Eeva-Liisa K.

Olenkohan jotenkin poikkeava, mutta
        aina olen ollut vilpittömästi kateellinen
        näille marjanpoimijoille ja Romanian
        kerjäläisille!
        Onko se suomalaisuutta? Vai olenko
        jotenkin sairas?

• Kaupunkilainen
        Eeva-Liisa K. kirjoitti:

Olenkohan jotenkin poikkeava, mutta
        aina olen ollut vilpittömästi kateellinen
        näille marjanpoimijoille ja Romanian
        kerjäläisille!
        Onko se suomalaisuutta? Vai olenko
        jotenkin sairas?

Miksi ihmeessä kadehdit marjanpoimijoita? Mikset itse ilmoittaudu mukaan, kyllä sinne suomalaisetkin kelpaavat? Palkat vain eivät tahdo meikäläisille kelvata ja siksi poimijat tulevat Kiinasta ja Thaimaasta.

Vai kadehdit sinä gangstereiden kylmään rahtaamia mummoja, jotka päivät pitkät istuvat kadunkulmissa! Pakko on kerjätä niin kauan, että saa matkakulunsa kuitatuksi. Itselle ei jää mitään, ja päiväpalkka on ehkä muutaman euron luokkaa.

Väittäisin, että olet sairas. Kuvittelet kerjäläisten ja marjanpoimijoiden saavan jotain "ilmaiseksi", vaikka marjanpoimijat tekevät kovaa työtä ja kerjäläiset ovat surkeita hyväksikäytettyjä raukkoja, joita käy sääliksi (silti en anna heille rahaa, koska se menee suoraan rikollisten taskuun).

• Hyvä kun sain naurultani kirjoitettua tämän :D Eihän marjastaminen ole suomalaiselle kuin vapaa-ajan huvi. Silloin tällöin metsään ja pakkaseen marjat. Valtio ei peri veroja jos myyt marjat. No, jos joku tulee ja kerää marjoja 12 t niin sehän on vapaata ja suorastaan hukkaan heitettyä aikaa! Eli nyt haukut väärää puuta ;) Halloo, herääs nyt!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe