Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)
Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)
Pyöräilijä=ajoneuvon kuljettaja
20
858
Vastaukset
- Break_
Vaikka kuinka ajaa pyörällä liikennesääntöjen mukaan, niin lähes joka päivä joutuu väistämään kolmion takaa päälle pyrkiviä tai kääntymällä päälle ajavia autoja. Yhtään niitä koohottavia pyöräilijöitä puolustamatta molempien virheestä johtuva kolari tekee vain pyöräilijälle kipeää. Moottoriajoneuvon kuljettajalla on juuri siksi erityinen vastuu tekemisistään. Onhan se jo pelkkä ajoluvan edellytys, että ymmärtää mihin kärkikolmio velvoittaa.
Oman ajokokemukseni mukaan autolla (n.24v ajokortti) joutuu väistämään väärin ajanutta pyöräilijää äärettömän harvoin verrattuna päinvastaiseen tilanteeseen.- epäsevlää monelle
autoilija lähtee ympyräsä eli kääntyy ja väistää. (TMstä luettu)
- Pyöräilijä on vaara
Pitäisi älytä kumpi häviää kolarissa. Jos ei älyä, niin tarpeeksi monen kolarin jälkeen oppii.
- 19
Pyöräilijä on vaara kirjoitti:
Pitäisi älytä kumpi häviää kolarissa. Jos ei älyä, niin tarpeeksi monen kolarin jälkeen oppii.
Miten sinä löit pääsi?
- säännöt
Alla vain muutama esimerkki suht normaaleista tilanteista.
Pyöräilijä väistää
http://static.iltalehti.fi/autot/kumpivaistaajuttu10808LS_au.gif
Kääntyvä auto väistää
http://static.iltalehti.fi/autot/kumpivaistaajuttu20808LS_au.gif
Kärkikolmion tai Stoop merkin takaa tuleva auto väistää
http://static.iltalehti.fi/autot/kumpivaistaajuttu30808LS_au.gif
Tässä hyvä materiaali josta tosin puuttuu liikenneympyrää ja sen läheisyyttä koskevat säännöt.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf - 1+11=111
On myös syytä muistaa että pyörä on ajoneuvo ja tasa-arvoisessa asemassa auton kanssa mikäli kevyenliikenteen väylä puuttuu ja pyörä pyöräilee ajotiellä. Esimerkiksi oikealta tulevaa pyörää on tällöin tasa-arvoisessa risteyksessä väistettävä.
- 2+2=22
Pyöräilijöitä arvioidessa on otettava huomioon, että he keskimäärin eivät tunne uuri ajojärjestys- ja väistämissääntöjä. He eivät tunne kuin muutaman liikennemerkin jne. Näitä ei ole opetettu heille missään. Jos hän ei ole hankkinut jonkinlaista ajokorttia, niin ainoa liikenneopetus on ollut se, kun poliisisetä tuli kouluun opettamaan tunniksi liikenneoppia. Se ei estä heitä kylläkään tulkitsemasta olemassa olevia ja kuviteltuja sääntöjä omaksi edukseen. Siksi heitä sietää varoa, oli liikkeellä sitten autolla tai polkupyörällä.
- taidoista päätellen
2+2=22 kirjoitti:
Pyöräilijöitä arvioidessa on otettava huomioon, että he keskimäärin eivät tunne uuri ajojärjestys- ja väistämissääntöjä. He eivät tunne kuin muutaman liikennemerkin jne. Näitä ei ole opetettu heille missään. Jos hän ei ole hankkinut jonkinlaista ajokorttia, niin ainoa liikenneopetus on ollut se, kun poliisisetä tuli kouluun opettamaan tunniksi liikenneoppia. Se ei estä heitä kylläkään tulkitsemasta olemassa olevia ja kuviteltuja sääntöjä omaksi edukseen. Siksi heitä sietää varoa, oli liikkeellä sitten autolla tai polkupyörällä.
No en kyllä menisi kehumaan autoilijoidenkaan sääntöjen tuntemusta. Noi niinkuin sekä auton ratista, pyörän päältä ja jalankulkijana havainnoituna suurin osa autoilijoista ei tiedä, että
- liikenneympyrästä poistuttaessa pitää vilkuttaa oikealle
- suuntamerkki on tarkoitettu muulle liikenteelle eikä vain oman muistin tueksi ... eli se merkki kannattaa antaa ENNEN kuin on jo itsestäänselvää, minne ollaan menossa
- kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen ... tämä ei ole hukassa pelkästään silloin, kun pitäisi pyöräilijää väistää, vaan moottoriteille yms. valtaväylillekin pusketaan surutta 30-40 km/h liikennevirtaa pienemmällä nopeudella, pakottaen takaa tulevat äkkijarrutuksiin ja väistöihin, vaikka liittymiskaistoilla on aina kolmio = väistämisvelvollisuus
- esteettömän kulun antaminen jalankulkijoille suojatiellä
- 30 & 40 km/h rajoitusalueet tarkoittavat sitä, ettei 50-60 ole passeli ajonopeus ... ja sitten itketään, kun joka paikkaan tulee hidastetöyssyjä
- nykyään yleistyvä ongelma: toisaalta monella näyttää olevan vaikeaa ymmärtää, että 60 & 70 km/h rajoitusalueella saa ajaa lujempaa kuin 50-55 km/h
- sama juttu maantiellä; 50 & 60 rajoitusalueilla (maaseututaajamat, risteysalueet, tietyöt) painellaan 75-85, mutta rajoituksen vaihtuessa sataseen kiire loppuu ja nopeus ei nouse yhtään (paitsi ohituskaistojen kohdalla, koska OHI EI SAA MENNÄ)
- valojen toiminnan voisi tarkastaa muulloinkin kuin 3./5. vuonna katsastuksessa ... paljon näkee autoja, missä on sekä toinen lähivalo että "parkki" pimeänä (eli pimeällä tiellä "sivuvaunumoottoripyörä", josta et tiedä, kummalla puolella se sivuvaunu on) ja jarruvalojen suhteen on tilanne "viimeistä viedää" ts. 2/3 on jo pimeänä
Toki muissakin on vikansa:
- pyörässä pitäisi käyttää valoja (tämä vituttaa myös silloin, kun olen itse liikkeellä pyörällä ... pari kertaa on meinannut tulla nokkakolari, kun tulee pimeämmässä paikassa, esim. alikulkutunnelissa "stealth" malli vastaan) ... ja sen eteenpäin näyttävän valon pitäisi olla väriltään jotain muuta kuin punainen (...tämäkin nähty, tunnelissa tottakai, ja väärä väri haittasi/hidasti tilanteen tulkintaa = taas liippasi läheltä)
- onko joku joskus nähnyt heijastinta käyttävän jalankulkijan? - tiesitkö tämän?
2+2=22 kirjoitti:
Pyöräilijöitä arvioidessa on otettava huomioon, että he keskimäärin eivät tunne uuri ajojärjestys- ja väistämissääntöjä. He eivät tunne kuin muutaman liikennemerkin jne. Näitä ei ole opetettu heille missään. Jos hän ei ole hankkinut jonkinlaista ajokorttia, niin ainoa liikenneopetus on ollut se, kun poliisisetä tuli kouluun opettamaan tunniksi liikenneoppia. Se ei estä heitä kylläkään tulkitsemasta olemassa olevia ja kuviteltuja sääntöjä omaksi edukseen. Siksi heitä sietää varoa, oli liikkeellä sitten autolla tai polkupyörällä.
Liikenteessä liikkuva on velvollinen tutemaan säännöt, oli sitten alla mikä kulkuväline tahansa ja riippumatta siitä onko käynyt autokoulun vai ei.
Tässä pyöräilyyn liittyvää matskua:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182 - Sabe43
tiesitkö tämän? kirjoitti:
Liikenteessä liikkuva on velvollinen tutemaan säännöt, oli sitten alla mikä kulkuväline tahansa ja riippumatta siitä onko käynyt autokoulun vai ei.
Tässä pyöräilyyn liittyvää matskua:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182VÄÄRIN! Kaikissa tilanteissa PYÖRÄILIJÄ väistää, koska pyöräilijä ei saa ajaa tuosta yli, koska mikään noista suojateistä ei ole jatkettu suojatie.
- 80 %
2+2=22 kirjoitti:
Pyöräilijöitä arvioidessa on otettava huomioon, että he keskimäärin eivät tunne uuri ajojärjestys- ja väistämissääntöjä. He eivät tunne kuin muutaman liikennemerkin jne. Näitä ei ole opetettu heille missään. Jos hän ei ole hankkinut jonkinlaista ajokorttia, niin ainoa liikenneopetus on ollut se, kun poliisisetä tuli kouluun opettamaan tunniksi liikenneoppia. Se ei estä heitä kylläkään tulkitsemasta olemassa olevia ja kuviteltuja sääntöjä omaksi edukseen. Siksi heitä sietää varoa, oli liikkeellä sitten autolla tai polkupyörällä.
80 % suomalaisista on ajokortti joten se kortti löytyy myös suurimmalta osalta pyöräilijöistä
- Opettele nyt jo
Sabe43 kirjoitti:
VÄÄRIN! Kaikissa tilanteissa PYÖRÄILIJÄ väistää, koska pyöräilijä ei saa ajaa tuosta yli, koska mikään noista suojateistä ei ole jatkettu suojatie.
Tiedätkö edes kuinka pyörätien jatke merkitään ?
PS: ei ole olemassa mitään jatkettua suojatietä.
- Ajoneuvoilija
Miksi pyöräilijät saavat ajella ilman rangaistuksia rauhassa. Mitenkähän poliisi suhtautuisi jos itse ajaisin autolla (ajoneuvo) suojatietä pitkin päin punaisia. Tätä näkyy joka päivä.
- 19
Autoillakin ajetaan päin punaisia ilman että aina olisi poliisi puuttumassa. Tätä näkyy joka päivä.
- normisuoritus
> Mitenkähän poliisi suhtautuisi jos itse ajaisin autolla (ajoneuvo) suojatietä pitkin päin punaisia
Päin punaisia ajo on jokapäiväinen juttu ja pyöräteitäkin ajelu olisi, ellei oikoteiksi sopivia pyöräteitä olisi tukittu betoniporsain. Paitsi että niiden betoniporsaiden pitää olla sellaisia lähes metrin korkuisia ja varmaan tonnin painoisia ... pienemmät siirtyvät "itsekseen" tien sivuun ja taas pääsee läskiperseautoilijat oikaisemaan muutaman sata metriä.
Täysin tuntematon suuren myös pelkästään joukkoliikenteelle tarkoitetut kadut. Ei näytä paljoa haittaavan, vaikka on sekä moottoriajoneuvolla ajo kielletty että punainen valo (joka ei hlöautoille vaihdu ikinä vihreäksi).
Puhumattakaan pelastusteiden tukkimisesta.... - Break_
Yhtään jälleen miten sattuu ajelevia pyöräilijöitä puolustamatta... kuinka monen autoilijan henki tai terveys on ollut vaarassa väärin ajaneen pyöräilijän takia? Toisin päin hengen tai terveyden vaarantuminen on joka päiväistä ellei itse väistä niitä miten sattu autoilevia autoilijoita. Kyse on ihan perusasioiden laiminlyönneistä. Kolmion takaa tullaan eteen tai käännytään eteen ilman että viitsitään/muistetaan katsella kevyenliikenteen väylälle. Yllättävän moni autoilija tuntuu luulevan ihan oikeasti, että pyöräilijää ei tarvitse väistää missään tilanteessa.
Aina vain jaksetaan vauhkota niistä valoista ja heijastimista ja kypäristä, jotka ovat tietenkin nekin tärkeitä, mutta missään ei muistuteta autoilijoiden perusvelvollisuuksista. Jossain voi joskus joku viranomainen sanoa vain vaisusti, että juu asia on tiedossa.. pyöräilijöiden pitää olla vain varovaisempia... - Heti-
Break_ kirjoitti:
Yhtään jälleen miten sattuu ajelevia pyöräilijöitä puolustamatta... kuinka monen autoilijan henki tai terveys on ollut vaarassa väärin ajaneen pyöräilijän takia? Toisin päin hengen tai terveyden vaarantuminen on joka päiväistä ellei itse väistä niitä miten sattu autoilevia autoilijoita. Kyse on ihan perusasioiden laiminlyönneistä. Kolmion takaa tullaan eteen tai käännytään eteen ilman että viitsitään/muistetaan katsella kevyenliikenteen väylälle. Yllättävän moni autoilija tuntuu luulevan ihan oikeasti, että pyöräilijää ei tarvitse väistää missään tilanteessa.
Aina vain jaksetaan vauhkota niistä valoista ja heijastimista ja kypäristä, jotka ovat tietenkin nekin tärkeitä, mutta missään ei muistuteta autoilijoiden perusvelvollisuuksista. Jossain voi joskus joku viranomainen sanoa vain vaisusti, että juu asia on tiedossa.. pyöräilijöiden pitää olla vain varovaisempia...Miksi yleisillä teillä saa liikkua liikennettä vaarantava liikennesäännöistä tietämätön joukko eli pyöräilijät. Heille on määrättävä pakollinen pyöräilijänkortti tai pysyköön metsässä.
- Break_
Heti- kirjoitti:
Miksi yleisillä teillä saa liikkua liikennettä vaarantava liikennesäännöistä tietämätön joukko eli pyöräilijät. Heille on määrättävä pakollinen pyöräilijänkortti tai pysyköön metsässä.
Jospa lopettaisit yleistävät provoilut. Palstan taso ei ole kovin kummoinen ilman sinuakaan. Jos on jotain sanottavaa, sen voi sanoa ihan järkevästi. Jos ei kykene sanomaan mitään järkevää, on parempi pysyä hiljaa. Silloin voi joku vielä luulla, että olet fiksu ...
- Suksi suolle
Heti- kirjoitti:
Miksi yleisillä teillä saa liikkua liikennettä vaarantava liikennesäännöistä tietämätön joukko eli pyöräilijät. Heille on määrättävä pakollinen pyöräilijänkortti tai pysyköön metsässä.
Suurimmalla osalla pyöräilijöistä on jo ajokortti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3672210- 571638
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1661334Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2771189Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67969- 86955
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.33913Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-113882Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12876K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8846