Keliakia yleistyy Suomessa

kj.mattila

kirjoittaa Helsingin Sanomat tänään. Sairaus on yleistynyt nopeasti. Nyt jo yli satatuhatta suomalaista on keliaakikkoja. Suomalaiset ovat herkkiä tiettyjen viljojen gluteenille. Parissa kymmenessä vuodessa määrä on tuplaantunut.

Meillä VHH-laisilla ei tuota ongelmaa ole kun emme syö viljaa. Vilja on syypää moniin muihinkin sairauksiin ja aiheuttaa vatsa- ja suolistovaivoja.

Jätä sinäkin viljat pois.

27

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun viljassa oleva gluteeni aiheuttaa suoleen pitkäaikaisen tulehduksen. Sen vuoksi ravintoaineet eivät imeydy normaalisti kirjoittaa Hesari.

      • edesauttaa

        D-vitamiinin puutos.


      • edesauttaa kirjoitti:

        D-vitamiinin puutos.

        jättää viljat pois niin säästyy monilta vaivoilta.


    • tai sitten

      diagnosointi on parantunut.

      • ...

        Mulla on kaveripiirissä kaksi keliakiaa "sairastavaa".
        Toisella on oireita toisella ei.
        Tällä jolla ei oireita , hänen "keliakia-sairautensa" havaittiin sattumalta laajan terveydentilan tutkimisen myötä. Elää täysin normaalia elämää.


      • en halua riskeerata terveyttäni syömällä viljaa. Turhaa vatsantäytettä.


      • valehtelusi?
        kj.mattila kirjoitti:

        en halua riskeerata terveyttäni syömällä viljaa. Turhaa vatsantäytettä.

        Keliakia ei ole yleistynyt vaan diagnosointi parantunut?


      • valitettavasti
        valehtelusi? kirjoitti:

        Keliakia ei ole yleistynyt vaan diagnosointi parantunut?

        http://yle.fi/alueet/tampere/2010/01/keliakia_yleistyy_suomessa_1388910.html

        "Keliakia on lisääntynyt selvästi Suomessa lyhyessä ajassa. Tampereen yliopistossa on tarkastettu perjantaina tutkija Sini Lohen väitöskirja, jonka mukaan keliakian kokonaisesiintyvyys lähes tuplaantui kahdessa vuosikymmenessä.

        Yli 70 prosenttia keliakiaa sairastavista jää kuitenkin Suomessa vaille oikeaa diagnoosia. "

        Isolla osalla on myös "gluteeni-intoleranssi", vähän kuin laktoosi-intoleranssi, vaiika ei keliakiaa sairastaisikaan.


      • ...
        valitettavasti kirjoitti:

        http://yle.fi/alueet/tampere/2010/01/keliakia_yleistyy_suomessa_1388910.html

        "Keliakia on lisääntynyt selvästi Suomessa lyhyessä ajassa. Tampereen yliopistossa on tarkastettu perjantaina tutkija Sini Lohen väitöskirja, jonka mukaan keliakian kokonaisesiintyvyys lähes tuplaantui kahdessa vuosikymmenessä.

        Yli 70 prosenttia keliakiaa sairastavista jää kuitenkin Suomessa vaille oikeaa diagnoosia. "

        Isolla osalla on myös "gluteeni-intoleranssi", vähän kuin laktoosi-intoleranssi, vaiika ei keliakiaa sairastaisikaan.

        "keliakian kokonaisesiintyvyys lähes tuplaantui kahdessa vuosikymmenessä."

        Diagnosoinnin tehokkuus on lisääntynyt kuitenkin huomattavasti enemmän. Eli... ?


      • Hprls

        Onhan se hyvä että vaivojen syy saadaan selville.


      • Hirljk
        valehtelusi? kirjoitti:

        Keliakia ei ole yleistynyt vaan diagnosointi parantunut?

        Onko sillä väliä, totuus on että viljatuotteet tappavat suolinukan toisilta. Toiset kestävät paremmin. Oireita on moneen lähtöön nivelkivuista ja iho-oireista vatsavaivoihin, vuotavaan suoleen ja veriripuliin.


      • lheil
        ... kirjoitti:

        "keliakian kokonaisesiintyvyys lähes tuplaantui kahdessa vuosikymmenessä."

        Diagnosoinnin tehokkuus on lisääntynyt kuitenkin huomattavasti enemmän. Eli... ?

        Eli... hyvä juttu, viljojen vaarat tulevat esiin.


      • vääristellyin
        lheil kirjoitti:

        Eli... hyvä juttu, viljojen vaarat tulevat esiin.

        tiedoin?
        Kunhan VHH saadaan "näyttämään" hyvältä vaihtoehdolta?


      • sietokynnyksillä
        ... kirjoitti:

        "keliakian kokonaisesiintyvyys lähes tuplaantui kahdessa vuosikymmenessä."

        Diagnosoinnin tehokkuus on lisääntynyt kuitenkin huomattavasti enemmän. Eli... ?

        Diagnosointi? Kun se kelakorvaus tulee vain koepaladiagnoosista, jokainen menee siihen testiin, jos vähänkin vatsavaivoja ilmenee.

        Kukaan ei usko, että esimerkiksi muuntogeeniset ainekset voivat olla syynä keliakiaan, samoin kuin ei usko sitäkään, että kotimaisessa lihassa on antibioottijäämiä - onhan niitä ollut jo vuosikausia muussa kuin luomulihassa. Muita ei taida valvoa kukaan:-(


      • paulamummu
        Hirljk kirjoitti:

        Onko sillä väliä, totuus on että viljatuotteet tappavat suolinukan toisilta. Toiset kestävät paremmin. Oireita on moneen lähtöön nivelkivuista ja iho-oireista vatsavaivoihin, vuotavaan suoleen ja veriripuliin.

        Onhan sillä väliä, kun suuret ikäluokat eivät voi enää luovuttaa iän tai lääkitysten takia verta, jota juuri nuo anemiaa sairastavat suolitautiset tarvitsevat. Maksat ja munuaiset kerätään terveiltä talteen mahdollisimman aikaisin, kun kirurgeja riittää leikkausjonojen purkamisessa. Kukaan ei epäile edes sitä, paljonko glyfosaattijäämät viljassa pilaavat elimiä, lääkejäämistä puhumattakaan. Luomulihalla vois ehkäpä parantua monikin vaiva, mutta ei sitä kaikille sairaille riittäisi eikä kukaan sellaista ehdota, koska kela ei ruokaa korvaa. Myrkyllisiä (glyfosaattia, kuka tietää paljonko? kerro jos tiedät!) pillimehulitkuja kyllä korvataan:-(

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/medikalisaatio.htm


      • paulamummu kirjoitti:

        Onhan sillä väliä, kun suuret ikäluokat eivät voi enää luovuttaa iän tai lääkitysten takia verta, jota juuri nuo anemiaa sairastavat suolitautiset tarvitsevat. Maksat ja munuaiset kerätään terveiltä talteen mahdollisimman aikaisin, kun kirurgeja riittää leikkausjonojen purkamisessa. Kukaan ei epäile edes sitä, paljonko glyfosaattijäämät viljassa pilaavat elimiä, lääkejäämistä puhumattakaan. Luomulihalla vois ehkäpä parantua monikin vaiva, mutta ei sitä kaikille sairaille riittäisi eikä kukaan sellaista ehdota, koska kela ei ruokaa korvaa. Myrkyllisiä (glyfosaattia, kuka tietää paljonko? kerro jos tiedät!) pillimehulitkuja kyllä korvataan:-(

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/medikalisaatio.htm

        Kela korvaa keliakiaa sairastavalle 21 euroa kuukaudessa mutta todelliset kulut ovat Keliakialiiton mukaan lähes 50 euroa. kuussa.


      • 15
        sietokynnyksillä kirjoitti:

        Diagnosointi? Kun se kelakorvaus tulee vain koepaladiagnoosista, jokainen menee siihen testiin, jos vähänkin vatsavaivoja ilmenee.

        Kukaan ei usko, että esimerkiksi muuntogeeniset ainekset voivat olla syynä keliakiaan, samoin kuin ei usko sitäkään, että kotimaisessa lihassa on antibioottijäämiä - onhan niitä ollut jo vuosikausia muussa kuin luomulihassa. Muita ei taida valvoa kukaan:-(

        Venäläiset valvovat suomalaisten lihojen antibiootteja. Pitäisikin hakea suomalainen liha Venäjän kaupoista.


      • kestotilaus maksaa
        kj.mattila kirjoitti:

        Kela korvaa keliakiaa sairastavalle 21 euroa kuukaudessa mutta todelliset kulut ovat Keliakialiiton mukaan lähes 50 euroa. kuussa.

        82,70 euroa vuodessa.


      • kestotilaus maksaa kirjoitti:

        82,70 euroa vuodessa.

        että tilaat ja luet sitä Aku Ankkaa ja jätät VHH-palstan asiantuntijoille.


      • Anu Ankassa
        kj.mattila kirjoitti:

        että tilaat ja luet sitä Aku Ankkaa ja jätät VHH-palstan asiantuntijoille.

        valehdellaan vähemmän...


      • kuolkoon
        vääristellyin kirjoitti:

        tiedoin?
        Kunhan VHH saadaan "näyttämään" hyvältä vaihtoehdolta?

        rauhassa pois. Ikävä kyllä, minä joudun veronmaksajana maksumieheksi. Viljat on myrkkyä, kauraa lukuunottamatta. Ehkä jollain tattarillakin on terveysvaikutuksia kauran lisäksi.


      • Anu Ankassa kirjoitti:

        valehdellaan vähemmän...

        Aku Ankan tekstiä. Niin pihalla olet.


      • siinä on paljon
        kj.mattila kirjoitti:

        Aku Ankan tekstiä. Niin pihalla olet.

        kuvia.
        Voin kuvitella,uskotella itselleni ja tehdä omia päätelmiä, ihan niinkuin sinä teet VHH:lla.


    • yks toinen kp

      vai onko joku muu ? Onko täällä kenties ketään geenejä tietävää asiantuntijaa

      Niin keliakia taitaa olla myös perinnöllinen tauti. Mitä tapahtui niille keliakia lapsile viljatuotantoyhteisössä/ tai kalaallergikoille kalyhteisöissä ? nii luonnollisen poistuma kautta kärvistellää 1-2 v asti tai ei enää kärvistelty, ja niin kn aiemmin oli synnytetty 30v mennessä se 5-10 lasta nyt saatetaan synnyttää ensimmäistä lasta 30-35v.

      Ei se puoleen, ihan hyvä, että on valinnan mahdollisuus, mutta aiemmin ilmeisesti luonnonvalinta valitsi ne yli 30v synnyttäjät, jotka pystyivät synnyttämään 5-10 lapsen/ vai sen ensiäämisen lapsen

      Mikä muuten mahtaa olla ihmissynnyttäjän/ ihmissntyjän/ nii sen optimi-ikäisen optimi-ikä ?

      • että syy on geeneissä, ei koskaan ruokavaliossa. Tyypillistä Thl:n politiikkaan.


      • yks toinen kp
        kj.mattila kirjoitti:

        että syy on geeneissä, ei koskaan ruokavaliossa. Tyypillistä Thl:n politiikkaan.

        geeneissä ?

        miä osa geeneissä ja mikä osa valiossa ?

        varmaan tulee hyvä keskustelu ?


    • se sairastuttaa salakavalasti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe