Hei. Olen joutumassa sairauden hoidon takia hampaiden poistoon ( kaikki ). Kertokaas te syystä tai toisesta hampaattomat, mitenkä proteesin kanssa oikeasti pärjää? Tulossa siis irtoproteesit ylös ja alas. Mitä ongelmia on edessä ja mitä tulee huomioida? Kuulemma alussa vaikeaa puhua, syödä ja tunne että "suu on täynnä" jotain ylimääräistä ja irrallista. Mitenkä ikenet?
Nyt siis tekarikeskustelu vauhtiin. Kokemuksia kaipailen kaikenikäisiltä. Mukaan ikä, sukupuoli ja kauanko ollaan proteesin kanssa taisteltu. Itse olen 30-v mies ja omien hampaiden menetys on surullinen ja ahdistava tilanne. Mutta onko se välttämättä maailmanloppu? Kun lienee tätä elämää edessä aika pitkä taival vielä, niin eihän tämä valoisalta tunnu : (
Proteesin käyttäjille?
7
1216
Vastaukset
- 51v.AikuinenNainen
Hei, itse olen ollut samassa tilanteessa...ja mulla on ollut nyt tekarit kaksi vuotta ylhäällä ja alhaalla...alussa oli totutteluu mutta kaikkeen tottuu kuten autolla ajamiseenkin.
Tämä ei ole maailmanloppu älä masennut..mulla hyvä lääkäri ja nyt hyvät ja hampaat suussa...kaikki ei edes tiedä että mulla on tekarit.
Elän normaalii elämää ja kaikki hyvin :) - hampaaton-ko
Ihan alussa oli suu liian täynnä.
Nyt syön kaikkea mitä "hampaallisetkin". Omenaa rouskutan, näkkileipää, sitkeää lihaa, aivan hyvin tulee purtua. Eivät lonksu, ovat napakasti paikoillaan, ala-proteesin kanssa saattaa olla alkuun enemmän hankalaa kuin yläleuan, mutta kun sisukkaasti harjoittelee niin hyvä tulee.
Tietenkin haluaisin omat hampaat takaisin, mutta mitäpä haikailla saavuttamatonta ja iäksi menetettyä.
Aika luontevan ja nätin näköiset hampaat olen onnistunut saamaan, nämä ovat kolmannet proteesit, ikenet muuttuu vuosien mittaan, voi vanhojakin proteeseja pohjauttaa mutta olen haluunnut kerralla uudet. - n 40¨¨^^
Olen plus 40 nainen ja ollu 2 vuotta ylä ja ala proteesit..tosin osa sellaiset,ja alkuun tuntu niidenkin kans et suu on täys tavaraa,mutta äkkiä niihin tottu ja oon ollu tyytyväinen vaikka aluksi hirvitti koko *suuremppa*...kaikkee voi syödä, ja mikä parasta..voi huoletta hymyillä, hampaat on valkoiset ja sellasina pysyy kun huolehtii pesusta !! puhuminen ei ollu mikään ongelma sekään, joten hyvin se menee..eikä ole ahdistavaa,vaikka siltä tuntuu,niihin tottuu yllättävän pian ja elämä hymyilee taas...tsemppiä sulle, kirjottelehan kokemuksia kun on uus legokalusto suussa..!!
- Hanna65.
Proteesit lonksuu, vaikea syödä ja puhua. Ikenet särkee. Proteesin pohjaus auttaa vuodeksi eteenpäin. Ikenet "surkastuu" nopeasti kun omat hampaat poistetaan. Siksi tuo pohjaus on ikuinen projekti. Kasvojen muoto muuttuu leuan alueelta. Irtoproteesit on todellinen pöpö- ja bakteeripesä. Suussa muhii siksi koko ajan joku infektio tai sieni ja antibiootti tulee tutuksi. Ei se elämä ole kovin auvoa...
Itsellä ollut tekarit 8 vuotta ja ikää on 44. - Rouva V.
Hanna65. kirjoitti:
Proteesit lonksuu, vaikea syödä ja puhua. Ikenet särkee. Proteesin pohjaus auttaa vuodeksi eteenpäin. Ikenet "surkastuu" nopeasti kun omat hampaat poistetaan. Siksi tuo pohjaus on ikuinen projekti. Kasvojen muoto muuttuu leuan alueelta. Irtoproteesit on todellinen pöpö- ja bakteeripesä. Suussa muhii siksi koko ajan joku infektio tai sieni ja antibiootti tulee tutuksi. Ei se elämä ole kovin auvoa...
Itsellä ollut tekarit 8 vuotta ja ikää on 44.Harmi kuulla että sulla on noin paljon ongelmia. Onko sulla kokoproteesit molemmissa leuoissa? Mulla meni itsellä hampaat todella huonoon kuntoon kahden raskauden aikana eikä ne hyvät olleet ennen sitäkään. Lopulta sitten mä sain isojen ja pitkien hoitojen jälkeen osaproteesit molempiin leukoihin kun olin noin 32-33 (nyt oon 41).
Ne oli aika hankalat ja kiinnityspinteet tuhosivat muita hampaita. Sitten aika nopeasti sain muutaman vuoden kuluttua jo yläleukaan kokoproteesin kun olin 37. Sen kanssa oon pärjäillyt paremmin mutta kyllä se kerta vuoteen on pohjattu. Alaleuan osaproteesikin on saatu istumaan paremmin kun tehtiin uusi ja laitettiin enemmän kiinnityspinteitä vaikka ne sitte näkyykin.
Nyt vaan vähä kauhistuttaa kun hammslääkäri viime kerralla jo vihjaili että täytyy ruveta kohta miettimään mulle kokoproteesia alaskin kun omat ei kauan enää kestä. Tehdään juuri taas juurihoitoa yhteen ja toiseen kruunua. Onko se alakokoproteesi tosiaan niin hankala kun sanotaan vai onko sulla ongelmia molempien kanssa? Hanna65. kirjoitti:
Itsellä ollut tekarit 8 vuotta ja ikää on 44....että sinulla on noin huonot kokemukset. Sinulla siis on ollut kokoproteesit ylhäällä ja alhaalla jo kahdeksan vuotta, ja olit 36 vuotias, kun ne sait?
Minä taas olin alle 30, kun sain yläpuolen kokoproteesin. Olisi kai siinä ollut vielä osaproteesin mahdollisuuksiakin silloin, mutta halusin tehtävän kokoproteesin, koska etuhampaat katkeilivat ja poskihampaatkin lohkeilivat yksi kerrallaan paikkaamisesta huolimatta. Tuosta ajasta on jo kolmisenkymmentä vuotta.
Siihen aikaan aluksi joutui olemaan pari kuukautta kokonaan ilman hampaita, että ikenet ehtivät kunnolla parantua, koska ei tuollaista immediaattihoitoa juurikaan tuohon aikaan tunnettu. Ja olihan se vaikeaa aikaa nuorella ihmiselle. Lopputulos kuitenkin oli, kun erikoishammasteknikko proteesin teki, todella hyvä. Käytin niitä hampaita kymmenisen vuotta, eikä niitä koko aikana pohjattu kuin kerran. Toinen proteesi meni samoin aina vuoteen 2006, jolloin alapuolen hampaat alkoivat olemaan siinä kunnossa, että oli kokoproteesin aika tullut sinnekin. En enää jaksanut jatkuvaa paikkaamiskierrettä, ja olin viimeiset vuodet vain käynyt poistattamassa aina särkevän hampaan. lopulta toinen kulmahammas meni epäonnistuneen juurihoidon vuoksi, ja sanoin sitten hammaslääkärille, "ettei kun loputkin vai pois". Lääkäri vielä ehdotteli osaproteesia, mutta olin asiassani tiukkana ja loputkin sitten lähti.
Tällä kertaa sitten teetin koko hammaskaluston hammaslaboratoriossa erikoishammasteknikolla. Hampaitta tällä kertaa tarvitsi olla vain parisen viikkoa, ja sehän meni lomailun merkeissä.
Lopputulos minulla on ollut todella hyvä. Proteesit eivät lonksu, eivät suhise puhuessa, eikä muitakaan isoja ongelmia ole ollut, tulehduksista puhumattakaan. Alaproteesi joskus painaa, ja ikenet ovat arat, mikä johtunee siitä, että sen kosketuspinta ikeniin on niin kapea, ja toisinaan tulee purtua hieman liiankin kovia ruokia, kuten omenaa, tai kuivaa leipää. Pohjattu alaproteesia on kerran, ja ehkä nyt alkaisi olemaan toisen pohjauksen aika alapuolelle. Ylähampaat ovat edelleen tiiviit neljän vuoden jälkeen. Syönyt olen kaikkea mahdollista, vaikka tosiasiahan se on, että alaproteesin myötä kyllä purenta heikkenee melkoisesti. Vastapainona sitten on ollut särytön ja kivuton suu, jossa ei ainakaan karies enää jyllää.
Niin että tämmöisiä kokemuksia minulla. Tässä taisi tulla juttua vähän useammallekin, kuin sinulle Hanna, mutta ei kai se haittaa.
Kirjoittelen tässä oman profiilini nimimerkillä. Se on minulla ollut oikeastaan tyhjän panttina, kun ei ole ollut sen kummemmin asiaa sinne kirjoitella, joten jos joku haluaa sinne pistää viestiä, niin siitä vaan. Olkoon sekin nyt avattuna vaikka tämmöiselle tekarikeskustelulle.
- ugyufyu
Hei mitä tarkoittaa pohjustaminen. mulla on ollut osaproteesi noin 7v eikä olla puhuttu pohjustamisesta mitään kiitos tiedosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1473992On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole402436Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742407Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732302Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.522083Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl211797Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801643- 791576
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?711117Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581101