Kuntotarkastus: 25-vuotias Älvsby-vanhus!!!!

Voi hyvä Jumala!!!!

ÄLVSBY-IHMINEN ÄLÄ LUE TÄTÄ, JOS ET HALUA PILATA PÄIVÄÄSI!!!!!

"Talousosan lattiasta poistettiin muovimatto luukun päältä jolloin luukun päällä ja
alla näkyi kosteutta ja homelaikkuja. Luukun aukaisun jälkeen tuli selvä ns. kellarihaju ja villan päällä oli
homeläikkiä. Avonaisesta luukusta tuli sitten huomattavasti homeen hajua ja kosteaa ilmaa."

"Talousosan alapohja oli puu ja levyosiltaan täysin märkä ja tummunut
sekä vaalea hometta oli osassa rakenteita (kuva 1 ja 2)."

"Asuntoosan
lattian alla terassin puoli (kuva 3 ja 4) oli lähes yhtä märkä kuin talousosassa. Keskimmäinen osa oli
talousosan puolimmaisesta päästä (kuva 5) yhtä märkä kuin em. Tien puolimmainen osa ja keskiosan pääty
oli vähän paremmassa kunnossa (kuva 6). Sora patja oli märkä."

"Ulkopuolen maanpinnan ollessa korkeammalla pääsee esim keväällä lumen sulaamis vedet
ryömintätilaan. Ryömintätilan vesi- ja viemäriputkien lämpöeristys heikko ja osaksi puuttuu kokonaan (kuvat
1,2,4 ja 5)."

"Tapettien saumat osaksi auenneet. Wc:n muovimaton sauma auennut. Pesuhuoneen lattiassa
putkiläpiviennin viereinen sauma auki."

"Tilassa lievä kostean ja tunkkaisen ilman tunne. Maalipinnat huonokuntoisia. Lattian alta tulee homeen
hajua."

"Rossilattioiden kunto ainakin alapuolelta katsottuna huono ja tulee korjata pikaisesti, ettei vauriot pahene ja leviä seiniin."

www.duunarit.fi/duunari/incoming/934.pdf

Huh huh, enpä ostaisi! Ehkäpä Älvärin elinkaari on noissa olosuhteissa 10 vuotta.

12

8188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilevä tuomas

      Paljonko mahtoi vaikuttaa että talo oli tyhjillään/kylmillään 5 vuotta jolloin vesiputki oli jäätynyt?

      Mielenkiintoinen korjaus ehdotus: lattia pois, papua, styroxia ja sementtiä tilalle!

      Toivottavasti edes tontti on kohtuullinen niin ei perikunnalle jää pahamieli:)

      • voittto!

        5v kylmillään parantaa vain esim Kastellin arvoa. Edellisten asukkaiden paskanhaju katoaa. Kastellin valmistalo (teeseitse tarvikepaketti) on voittajan valinta.


      • asiasta kiinnostunut
        voittto! kirjoitti:

        5v kylmillään parantaa vain esim Kastellin arvoa. Edellisten asukkaiden paskanhaju katoaa. Kastellin valmistalo (teeseitse tarvikepaketti) on voittajan valinta.

        Tuleeko kastellin hanasta kuumaa vettä sekunnin sisään vai pitääkö valutella kuten yleensä?


      • voitttto
        asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Tuleeko kastellin hanasta kuumaa vettä sekunnin sisään vai pitääkö valutella kuten yleensä?

        Kastellissa ei tarvitse odotella kuumaa vettä, sillä vain köyhät sulkevat vesihanansa.


      • 18+16
        voitttto kirjoitti:

        Kastellissa ei tarvitse odotella kuumaa vettä, sillä vain köyhät sulkevat vesihanansa.

        Siis selvää parhautta!


      • rikkaat
        voitttto kirjoitti:

        Kastellissa ei tarvitse odotella kuumaa vettä, sillä vain köyhät sulkevat vesihanansa.

        ei asu enää Suomessa. Näitähän meillä on, jotka lämmittelevät Kastellinsa sisällä hernekeittoa tai syövät kylmää tonnikala-makaronimössöä, kun pitääylläpitää taloa ja Lexusta kulissina. Lapset saavat sentään lämmintä ruokaa koulussa.


    • tarkkailijaniilo

      Tossa on siis tehty kuntotarkastus talosta, joka on ollut 5 vuotta kylmillään. Ton kohteen maatyöt oli tehty myös huonosti, koska maa talon alla oli raportin mukaan märkää. -> märkää ja hometta.

      ..kastelli lienee ainoa talo joka olisi kestänyt tuommoista kohtelua. Kastellissa ei edes vesi jäädy talvella kuten esimerkin ä-huussissa :)

    • Paljastui..

      Eipä ole omistaja paljon älväriään arvostanut, koska on pitänyt tönöä kylmänä talven. :O Tulee jotenkin autotalli tai ulkovarasto mieleen...

      • 9+1

        Tutkimuksen oli tilannut perikunta joten rakentaja/omistaja lienee ollut hieman estynyt arkiaskareista talon parissa :)


    • monta hirttä vesannu

      Jos nuin kauhialta näyttää niin soittakaha niin pannaha maja matalaks ja tilalle tuhtimpaa hirrestähä.
      Ei nuita rimpuloita enää tänne haluvata!

    • kenen syy

      25-vuotta vanha asunto. Meneppäs katsomaan mitä tahansa asuntoa mihin ei ole tehty mitään remontti 25 vuoteen. Kerro sitten mitä niistä löysit. Ei kovinkaan moni 10 vuotta asuttu kämppä ole kovinkaan hyvässä kunnossa vaikka miten olisi tehty jos siellä oikeasti asutaan.

      "Ulkopuolen maanpinnan ollessa korkeammalla pääsee esim keväällä lumen sulaamis vedet
      ryömintätilaan. Ryömintätilan vesi- ja viemäriputkien lämpöeristys heikko ja osaksi puuttuu kokonaan (kuvat
      1,2,4 ja 5)."
      -Nämä kohdat ovat talon tilaajan vastuulla hoitaa niin että talon ulkopuolisen maaston kaadot on pois päin talosta, ulkopuolisten putkien eristäminen on myös tilaajan vastuulla.

      "Tapettien saumat osaksi auenneet. Wc:n muovimaton sauma auennut. Pesuhuoneen lattiassa
      putkiläpiviennin viereinen sauma auki."
      -Tälläisiä tapauksia löytyy ihan joka rakennuksella. Talot elää, onko perustukset sitten tehty kunnolla. Mikä kaljaporukka ollut tekemässä? Kuinka tarkasti on mestari valvonut työntekoa. Monesti taitaa olla vastaava mestari vain pelkkä titteli joka annettu jollekin hoidettavaksi, läsnäolo ei tietenkään ole pakollista.

      "Talousosan alapohja oli puu ja levyosiltaan täysin märkä ja tummunut
      sekä vaalea hometta oli osassa rakenteita (kuva 1 ja 2)."

      "Asuntoosan
      lattian alla terassin puoli (kuva 3 ja 4) oli lähes yhtä märkä kuin talousosassa. Keskimmäinen osa oli
      talousosan puolimmaisesta päästä (kuva 5) yhtä märkä kuin em. Tien puolimmainen osa ja keskiosan pääty
      oli vähän paremmassa kunnossa (kuva 6). Sora patja oli märkä."
      -Oliko tilaaja hoitanut rakennusmuovin ja routaerstyksen talon alle?

      "Tilassa lievä kostean ja tunkkaisen ilman tunne. Maalipinnat huonokuntoisia. Lattian alta tulee homeen
      hajua."
      -Onko tilaaja tehnyt itse maalaustyt?

      Kuinka se tuuletus on hoidettu? Onko tuuletusaukot tukittu kokonaan?

      Se on helppoa lähteä syyttämään talontoimittajaa ja haukkumaan huonoa taloa jos tilaaja ei tehnyt omaa osuuttaa siihen että talo ei homehdu.

      • tähtättä

        Älväri on aina älväri, siitä ei sen enempää, mutta onkohan noita missään tehty oikeiden perustusten päälle?
        Tuskimpa. Jos talon ostajan tieto-taidot on sillä tasolla että kelpuuttaa älvärin, niin tuskin se älyää perustuksiakaan tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      825
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe