Mistä flimmeri

pelokas naaras

johtuu. Tietääkö kukaan mikä on flimmerin todellinen aiheuttaja? Itselläni on ollut jo 7 v. eikä kardiologit ole pystyneet antamaan vastausta mikä flimmerin aiheuttaa.
Itse syön beetasalpaaja joka ei kylläkään estä flimmerin tulemasta vaan mielestäni alentaa sykkeen ja verenpainetta.
Olen ajatellut miksi sitä syö joka päivä kun ei kuitenkaan sitä estä. Olisikohan beetasalpaaja pitänyt ottaa vain silloin kun flimmeri iskee päälle koska se alentaa sykettä.
Minusta tämä on aika kurjaa kun maallikot joutuu itse pohtimaan mistä jokin sairaus syntyy. Lääkärit ei muuta sitten kuin kokeilee kaikkea kun eivät itse tiedä.

44

6278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amiodarone

      Usein kai sydämessä on jo jokin muu sairaus, joka edesauttaa flimmerin syntymistä. Minulla on vasen eteinen laajentunut jonkin verran. Esim. eteisvärinä voi laajentaa sitä. Sitä en tiedä, että oliko eteinen laajentunut jo ennen flimmeriä. Laajentuneen eteisen seinämärakenne on muuttunut jonkin verran, jolloin sähköiset impulssit kiertelevät siinä hallitsemattomasti. Jos tämmöinen kierto lähtee käyntiin, niin se lisää itse itseään, l. eteisvärinä ruokkii itseään. Eiköhän esim. läppäviat, keuhkovirtauksen huonous ja sydämen vajaatoiminta voi laajentaa eteisiä, jolloin seurauksena voisi olla flimmeri. Tiedä häntä, mikä sitten on ennen. Lääkärit sanovat, ettei kaikkiin etesivärinöihin löydy syytä. Toivottavasti joku tohtoriksi aikova ryhtyy tutkimaan flimmerin syytä ja mahdollisia hoitoja perusteellisesti. Minulla ainakin on kertalaakista ärtsy eteisvärinä, joka ei sähköiskuilla ollut moksiskaan vaan jatkoi sitä omaa rataansa.

      Jotkut sanovat, että ovat saaneet esim. magnesiumia ennen rytmin kääntöä. Minusta oikeasta neste- ja elektrolyyttitasapainosta huolehtiminen olisi erityisen tärkeää. Minä olen saanut nyt keuhkolääkäriltä kalium-magnesiumtabletteja (Miral) jalkakramppien hoitoon. Krampithan voivat johtua neste- ja suolatasapinon vinksahtamisesta. Olen vasta ottanut 2 tablettia enkä voi näin arvioida vielä vaikutusta. Rytminsiirtoaamunahan ei saanut syödä, ja olikohan se niin ettei saanut juodakaan. Silloin ei ole mietään tietoa, paljonko esim. natriumia, kaliumia ja magnesiumia oli veressä. Nämä olisi ehdottomasti mitattava ennen kääntöä, muuten on ihan turhaa yritystä. Mulla esim. natrium on usein jopa yli viitteen. Magnesiumiin lääkärit eivät paljon puutu, vaikka kansa käyttää sitä esim. kramppien poistoon, lihastensa hoitoon ja varmaan myös sydämensäkin hyväksi.

      Panin merkille kääntöyrityksessä sen, että mulle annettiin maskilla happea, ja se saattoi tehdä hyperventilaatiota matkivan tilanteen. Hyperventiloijillahan menee rytmi helposti sekaisin, niin miksi ei sitten ylimääräisellä hapella. Minulla oli heräämisen jälkeen tarve ottaa maski pois heti ja nousta istuvaan asentoon. Se istumaan nousun halu saattoi kuitenkin ilmentää hetkellistä vajaatoimintaa sähkönläiskinnän aikana. Vajaatoimintaiset potilaathan usein mielellään nousevat istumaan keskellä yötä.

      Pysyykö sulla syke matalana koko ajan vai hyppiikö välillä kovin ylös? Ainakin silloin, jos se pyrkii liian ylös on beetasalpaaja paikallaan. Jos syke on pitkiä jaksoja liian ylhäällä, niin siitä voi seurata vajaatoiminta. Ja jos eteisvärinä ei ole koko ajan, niin korkeat sykkeet tai lisälyönnit voivat sen saada aikaan. Joillakin taas eteisvärinä alkaa nimenomaan hitaiden sykkeiden aikana, tavallisesti yöllä. Käykö sinulla näin? Tiedän pysyvässä eteisvärinässä olevan henkilön, joka ei tarvitse mitään rytmilääkettä, vaan syke pysyy sopivan matalana muutenkin. Marevan vain on hänellä käytössä.

      Toivon, että sulle arvioidaan hoito ja lääkkeiden käyttö uudelleen tarkan tutkimuksen ja harkinnan jälkeen. Eihän se ole mukava, jos eteisvärinästä on paljon haittaa ja sitä kestää vuosikausia.

      • pelokas naaras

        jatsoit selvittää minulle kun kuitenkin se on jäänyt epäselväksi. Oliskohan syynä flimmeriini lievä vuoto Mitraaliläpässä.
        Tämä vuosi on ollut kaikkein huono 19 flimmeriä jotka ovat menneet ohi 2-6 tunnin sisällä. Emconcoria olen ottanut joka päivä 1 ja 1/2 tab. päivässä ja sitten kun flimmeri iskee niin otan ylimääräisen ja menee jonkin ajan kuluttua ohi jos menee.
        Syke vaihtelee 45-57. Minulla ei ole flimmeriä koko ajan päällä mutta silti otan lääkettä joka päivä ja syke on matalana. Ja ehkä yöllä menee liian alas siksi flimmeri varmaan iskee.
        Ei auta muuta kuin odottaa 6.10. jolloin on kardiologia vastaanotto.
        Käytän myös Primaspania.


      • Amiodarone
        pelokas naaras kirjoitti:

        jatsoit selvittää minulle kun kuitenkin se on jäänyt epäselväksi. Oliskohan syynä flimmeriini lievä vuoto Mitraaliläpässä.
        Tämä vuosi on ollut kaikkein huono 19 flimmeriä jotka ovat menneet ohi 2-6 tunnin sisällä. Emconcoria olen ottanut joka päivä 1 ja 1/2 tab. päivässä ja sitten kun flimmeri iskee niin otan ylimääräisen ja menee jonkin ajan kuluttua ohi jos menee.
        Syke vaihtelee 45-57. Minulla ei ole flimmeriä koko ajan päällä mutta silti otan lääkettä joka päivä ja syke on matalana. Ja ehkä yöllä menee liian alas siksi flimmeri varmaan iskee.
        Ei auta muuta kuin odottaa 6.10. jolloin on kardiologia vastaanotto.
        Käytän myös Primaspania.

        Miten sinua hoidetaan eteen päin?


      • pelokas naaras
        Amiodarone kirjoitti:

        Miten sinua hoidetaan eteen päin?

        Mielestäni ei paljon hyötyä ollut. Ensiksi alkoi suosittelemaan tahdistinta ja käski ajattelemaan asiaa selostaessaan miten tahdistin laitetaan ja hyvät sekä huonot haittapuolet. Suoraan sanoen, en olisi kiinnostunut. Holter tulos näytti että yöllä pulssini oli 45 siksi tahdistin. Mitään uutta lääkettä ei suositellut, ovat samantapaisia kuin käyttämäni Emconcor 2,5 mg. Sitä en tiennyt että kyseessä oleva lääke estää flimmerin tulon. Koska syke meni niin alas niin lääkettä ei voi lisätä. Kysyin jos yritetään vähentään ilta annos pois vain 1 tab. päivässä niin suostui siihen.
        Samalla kysyin voinko käyttää magnesiumia ja omega 3 rasvakapseleita, voin käyttää.
        Yhteenveto: koska syke meni yöllä alas niin lääkettä ei voida lisätä ja Emconcor estää kuulemma flimmerin tulon siksi suositteli tahdistinta. Muuta mahdollisuutta ei ole.
        Pyysin myös lähete K, Na ja TSH.
        Miten sinun laitasi on.


      • Amiodarone
        pelokas naaras kirjoitti:

        Mielestäni ei paljon hyötyä ollut. Ensiksi alkoi suosittelemaan tahdistinta ja käski ajattelemaan asiaa selostaessaan miten tahdistin laitetaan ja hyvät sekä huonot haittapuolet. Suoraan sanoen, en olisi kiinnostunut. Holter tulos näytti että yöllä pulssini oli 45 siksi tahdistin. Mitään uutta lääkettä ei suositellut, ovat samantapaisia kuin käyttämäni Emconcor 2,5 mg. Sitä en tiennyt että kyseessä oleva lääke estää flimmerin tulon. Koska syke meni niin alas niin lääkettä ei voi lisätä. Kysyin jos yritetään vähentään ilta annos pois vain 1 tab. päivässä niin suostui siihen.
        Samalla kysyin voinko käyttää magnesiumia ja omega 3 rasvakapseleita, voin käyttää.
        Yhteenveto: koska syke meni yöllä alas niin lääkettä ei voida lisätä ja Emconcor estää kuulemma flimmerin tulon siksi suositteli tahdistinta. Muuta mahdollisuutta ei ole.
        Pyysin myös lähete K, Na ja TSH.
        Miten sinun laitasi on.

        Mulla mitataan maanantaina perusverenkuva, proBNP. K, Na, Mg ja kreatiniini. Magnesiumista lääkäri ei pajon perusta. Multaqin jälkeen kai yritettäisiin kääntää rytmiä. Pelkään vain, etten sietäisi Multaqia, vaikka sillä on vähemmän sivuvaikutuksia kuin Cordaronella.

        Mullakin meni ainakin alkukesällä yöllä pulssi matalaksi. Kun minulla on kai sypaattisen hermoston yliaktiviteettia, niin en tiedä, onko Multaq hyvä. Beetasalpaajathan vastaustavat sympaattisen hermoston vaikutusta sydämessä. Joutuisin lopettamaan beetasalpaajan (Tenoblock), jos aloittaisin Multaqin. Tuntuu siltä, että sitten adrenaliini/noradrenaliini yrittäisivät kaikin voimin kiihdyttää sydäntä, kun taas Multaq omalla tavallaan yrittäisi hidastaa. Beetasalpaaja mielestäni käy suoraan adrenergisten reseptoreiden kimppuun ja estää sillä lailla adrenaliinin vaikutuksen.

        Vointini on hieman kohentunut kesästä. Sappirakon leikkaus on edessä, mutta en tiedä milloin. Marevanin käyttö ei ole minkään leikkauksen yhteydessä kiva asia.

        Kysyitkö lääkäriltä Marevanista?


      • pelokas naaras
        Amiodarone kirjoitti:

        Mulla mitataan maanantaina perusverenkuva, proBNP. K, Na, Mg ja kreatiniini. Magnesiumista lääkäri ei pajon perusta. Multaqin jälkeen kai yritettäisiin kääntää rytmiä. Pelkään vain, etten sietäisi Multaqia, vaikka sillä on vähemmän sivuvaikutuksia kuin Cordaronella.

        Mullakin meni ainakin alkukesällä yöllä pulssi matalaksi. Kun minulla on kai sypaattisen hermoston yliaktiviteettia, niin en tiedä, onko Multaq hyvä. Beetasalpaajathan vastaustavat sympaattisen hermoston vaikutusta sydämessä. Joutuisin lopettamaan beetasalpaajan (Tenoblock), jos aloittaisin Multaqin. Tuntuu siltä, että sitten adrenaliini/noradrenaliini yrittäisivät kaikin voimin kiihdyttää sydäntä, kun taas Multaq omalla tavallaan yrittäisi hidastaa. Beetasalpaaja mielestäni käy suoraan adrenergisten reseptoreiden kimppuun ja estää sillä lailla adrenaliinin vaikutuksen.

        Vointini on hieman kohentunut kesästä. Sappirakon leikkaus on edessä, mutta en tiedä milloin. Marevanin käyttö ei ole minkään leikkauksen yhteydessä kiva asia.

        Kysyitkö lääkäriltä Marevanista?

        Sinulla on paljon tietoa flimmeristäsi. En osaa sanoa onko minulla sypaattisen hermoston yliaktiviteettia...Jokatapauksessa lääkäri ei suositellut uutta lääkettä ei edes Multaqia joka on uusi eteisvärinälääke ja on turvallisempi kuin tällä hetkellä oleva tehokkain Amiodaroni.
        Marevanista hän ei puhunut mitään (en mielellään ottaisi sitä) mutta sanoi että minulle riittää Primaspan 100 mg.
        Tiedätkö onko Emconcor 2,5 mg flimmeriä estävä lääke?

        Tätä ollaan nyt sitten tuuliajolla.


      • Amiodarone
        pelokas naaras kirjoitti:

        Sinulla on paljon tietoa flimmeristäsi. En osaa sanoa onko minulla sypaattisen hermoston yliaktiviteettia...Jokatapauksessa lääkäri ei suositellut uutta lääkettä ei edes Multaqia joka on uusi eteisvärinälääke ja on turvallisempi kuin tällä hetkellä oleva tehokkain Amiodaroni.
        Marevanista hän ei puhunut mitään (en mielellään ottaisi sitä) mutta sanoi että minulle riittää Primaspan 100 mg.
        Tiedätkö onko Emconcor 2,5 mg flimmeriä estävä lääke?

        Tätä ollaan nyt sitten tuuliajolla.

        estämään eteisvärinän alkamista. Tehokkaampia olisivat "varsinaiset rytmilääkkeet". Beetasalpaajat ovat minusta aika peruslääkkeitä. Ne hidastavat rytmiä ja alentavat verenpainetta. Niillä pyritään estämään myös nopealyöntisyyskohtauksia. Minulle annettiin sairaalassa Emconcoria, oliskohan ollut 5 mg:n tabletteja. Oloni oli sen aikana vuoristorataa. Oli voimakkaita pulssin ja verenpaineen nousuja, esim. alapaine oli joskus yöllä 117, en muista yläpainetta. Ihan niin kuin se olisi jopa lisännyt voimakkaita heilahteluja. Kokeilin kotona Emconcor-2,5 mg:ta, enkä jatkanut sen käyttöä. Mielestäni se ei minun sydämelleni sopinut. Toisaalta taas käyttämäni Tenoblock ei tarpeeksi hyvin estä hetkittäisiä pulssin nousuja.

        Sympaattisen hermoston yliaktiivisuus saa helposti pulssin nousemaan esim. hermostuessa ja jännittäessä. Onko sinulla semmoisia nousuja? Tyypillisesti jännitys saa monilla pulssin ja verenpaineen nousemaan lääkärin vastaanotolla (valkotakkihypertensio). Minulla menee yläpaine joskus jopa yli 200:n ja alapaine 110 ihan vain istuessa lääkärin vastaanotolla. Kotona minulla voi tulla punastumislehahduksia ja hikoan kamalasti vaikkapa vain jostakin vaikeammasta ajateltavasta asiasta. Verenpaineeni on aika häilyväinen.

        Eteisvärinä voi toisilla alkaa nimenomaan hitaan pulssin aikana (toisilla alkaa sympaattisen aktiivisuuden, nopean pulssin aikana). Olisiko sulla niin, että se alkaa silloin, kun pulssi menee alas? Alkaako se yöllä? Voi olla ihan hyvä, että et käytä illalla Emconcoria, koska pulssisi menee helposti unen aikana alas.

        Varsinaisilla rytmilääkkeeillä voi olla vaikka mitä sivuvaikutuksia. Ne eivät sovi kaikille.


      • seksitön
        Amiodarone kirjoitti:

        estämään eteisvärinän alkamista. Tehokkaampia olisivat "varsinaiset rytmilääkkeet". Beetasalpaajat ovat minusta aika peruslääkkeitä. Ne hidastavat rytmiä ja alentavat verenpainetta. Niillä pyritään estämään myös nopealyöntisyyskohtauksia. Minulle annettiin sairaalassa Emconcoria, oliskohan ollut 5 mg:n tabletteja. Oloni oli sen aikana vuoristorataa. Oli voimakkaita pulssin ja verenpaineen nousuja, esim. alapaine oli joskus yöllä 117, en muista yläpainetta. Ihan niin kuin se olisi jopa lisännyt voimakkaita heilahteluja. Kokeilin kotona Emconcor-2,5 mg:ta, enkä jatkanut sen käyttöä. Mielestäni se ei minun sydämelleni sopinut. Toisaalta taas käyttämäni Tenoblock ei tarpeeksi hyvin estä hetkittäisiä pulssin nousuja.

        Sympaattisen hermoston yliaktiivisuus saa helposti pulssin nousemaan esim. hermostuessa ja jännittäessä. Onko sinulla semmoisia nousuja? Tyypillisesti jännitys saa monilla pulssin ja verenpaineen nousemaan lääkärin vastaanotolla (valkotakkihypertensio). Minulla menee yläpaine joskus jopa yli 200:n ja alapaine 110 ihan vain istuessa lääkärin vastaanotolla. Kotona minulla voi tulla punastumislehahduksia ja hikoan kamalasti vaikkapa vain jostakin vaikeammasta ajateltavasta asiasta. Verenpaineeni on aika häilyväinen.

        Eteisvärinä voi toisilla alkaa nimenomaan hitaan pulssin aikana (toisilla alkaa sympaattisen aktiivisuuden, nopean pulssin aikana). Olisiko sulla niin, että se alkaa silloin, kun pulssi menee alas? Alkaako se yöllä? Voi olla ihan hyvä, että et käytä illalla Emconcoria, koska pulssisi menee helposti unen aikana alas.

        Varsinaisilla rytmilääkkeeillä voi olla vaikka mitä sivuvaikutuksia. Ne eivät sovi kaikille.

        Sorry, aiheen vierestä, mutta mites jos on tuollaiset reaktiot, niin voiko sitten seksiä harrastaa, eikö siinäkin pulssi nouse, että onko se sitten jo ihan kiellettyä?


      • pelokas naaras
        Amiodarone kirjoitti:

        estämään eteisvärinän alkamista. Tehokkaampia olisivat "varsinaiset rytmilääkkeet". Beetasalpaajat ovat minusta aika peruslääkkeitä. Ne hidastavat rytmiä ja alentavat verenpainetta. Niillä pyritään estämään myös nopealyöntisyyskohtauksia. Minulle annettiin sairaalassa Emconcoria, oliskohan ollut 5 mg:n tabletteja. Oloni oli sen aikana vuoristorataa. Oli voimakkaita pulssin ja verenpaineen nousuja, esim. alapaine oli joskus yöllä 117, en muista yläpainetta. Ihan niin kuin se olisi jopa lisännyt voimakkaita heilahteluja. Kokeilin kotona Emconcor-2,5 mg:ta, enkä jatkanut sen käyttöä. Mielestäni se ei minun sydämelleni sopinut. Toisaalta taas käyttämäni Tenoblock ei tarpeeksi hyvin estä hetkittäisiä pulssin nousuja.

        Sympaattisen hermoston yliaktiivisuus saa helposti pulssin nousemaan esim. hermostuessa ja jännittäessä. Onko sinulla semmoisia nousuja? Tyypillisesti jännitys saa monilla pulssin ja verenpaineen nousemaan lääkärin vastaanotolla (valkotakkihypertensio). Minulla menee yläpaine joskus jopa yli 200:n ja alapaine 110 ihan vain istuessa lääkärin vastaanotolla. Kotona minulla voi tulla punastumislehahduksia ja hikoan kamalasti vaikkapa vain jostakin vaikeammasta ajateltavasta asiasta. Verenpaineeni on aika häilyväinen.

        Eteisvärinä voi toisilla alkaa nimenomaan hitaan pulssin aikana (toisilla alkaa sympaattisen aktiivisuuden, nopean pulssin aikana). Olisiko sulla niin, että se alkaa silloin, kun pulssi menee alas? Alkaako se yöllä? Voi olla ihan hyvä, että et käytä illalla Emconcoria, koska pulssisi menee helposti unen aikana alas.

        Varsinaisilla rytmilääkkeeillä voi olla vaikka mitä sivuvaikutuksia. Ne eivät sovi kaikille.

        ovat alkaneet yöllä ilmeisesti kun pulssi menee liian alas kuten viimeisessä Holter:ssa näkyi.
        Aikaisemmat kardiologit eivät ole reakoineet siihen kun verenpaineeni ja pulssini ovat keikkuneet edestakaisin eivätkä ole puuttuneet lääkitykseen. Nykyinen lääkäri sanoi että Emconcor 2,5 mg estää flimmerin tulon vaikka itse en sellaista ole kuullut.
        Kun jätin illalla puolikkaan pois niin pulssini näyttää olevan normaali. Lääkäri ei puhunut mitään tästä uudesta flimmerilääkkeestä Multq vaan ehdotti tahdistinta. Sitä en toistaisesti halua.
        Turhaan olen syönnyt iltapillerin ja kärsiä niistä yö flimmereistä.
        Helpolla minullakin nousee verenpaine ja pulssi jos on stressi tai hermostun. Flimmerin aikana pulssi on 120-146 välillä.
        Täytyy seurata miten menee yhdellä tab. ja toivottavasti rupeaisi harvenemaan. Ja olen myös muuttanut ruokavalioni ja olen laihtunut vuoden aikana n. 10 kg. Syön vähemmän ja iltasyömiset olen jättänyt pois.


      • Amiodarone
        pelokas naaras kirjoitti:

        ovat alkaneet yöllä ilmeisesti kun pulssi menee liian alas kuten viimeisessä Holter:ssa näkyi.
        Aikaisemmat kardiologit eivät ole reakoineet siihen kun verenpaineeni ja pulssini ovat keikkuneet edestakaisin eivätkä ole puuttuneet lääkitykseen. Nykyinen lääkäri sanoi että Emconcor 2,5 mg estää flimmerin tulon vaikka itse en sellaista ole kuullut.
        Kun jätin illalla puolikkaan pois niin pulssini näyttää olevan normaali. Lääkäri ei puhunut mitään tästä uudesta flimmerilääkkeestä Multq vaan ehdotti tahdistinta. Sitä en toistaisesti halua.
        Turhaan olen syönnyt iltapillerin ja kärsiä niistä yö flimmereistä.
        Helpolla minullakin nousee verenpaine ja pulssi jos on stressi tai hermostun. Flimmerin aikana pulssi on 120-146 välillä.
        Täytyy seurata miten menee yhdellä tab. ja toivottavasti rupeaisi harvenemaan. Ja olen myös muuttanut ruokavalioni ja olen laihtunut vuoden aikana n. 10 kg. Syön vähemmän ja iltasyömiset olen jättänyt pois.

        ehdottanut joku lääkäri. Silloin voitaisiin lääkitä reippaammin niitä pulssinousuja pois, kun ei ole vaaraa liian alas menosta. Multaq voi laskea pulssin liian alas, ehkä lääkäri ei sinulle sitä sen vuoksi ehdottanut.

        Olen käynyt verikokeissa ja jännittää, että aloitetaanko Multaq vai ei.


      • Amiodarone
        seksitön kirjoitti:

        Sorry, aiheen vierestä, mutta mites jos on tuollaiset reaktiot, niin voiko sitten seksiä harrastaa, eikö siinäkin pulssi nouse, että onko se sitten jo ihan kiellettyä?

        paljon pulssia ja verenpaineita ajatella. Ei ole mulla ainakaan kielletty. Jos siihen kuolee, niin iloisesti kuolee.


      • Amiodarone
        Amiodarone kirjoitti:

        ehdottanut joku lääkäri. Silloin voitaisiin lääkitä reippaammin niitä pulssinousuja pois, kun ei ole vaaraa liian alas menosta. Multaq voi laskea pulssin liian alas, ehkä lääkäri ei sinulle sitä sen vuoksi ehdottanut.

        Olen käynyt verikokeissa ja jännittää, että aloitetaanko Multaq vai ei.

        ei ole kuulunut soittoa. Huomenna on nyt luvattu soittaa.

        Jännityksessä olen joutunut olemaan nyt 4,5 kk, että miten minua hoidettaisiin.


      • pelokas naara
        Amiodarone kirjoitti:

        ei ole kuulunut soittoa. Huomenna on nyt luvattu soittaa.

        Jännityksessä olen joutunut olemaan nyt 4,5 kk, että miten minua hoidettaisiin.

        Odottaa lääkärin soittoa joka ei tähän päivään asti ole tullut siksi muutin silloin toiseen lääkäriin.
        Kurja olla tilanteessa ja odottaa mitä tehdään. Menen tässä joku päivä ottamaan ne K, Na ja TSH niin katson mitä arvot ovat. Tässä vaiheessa en voi muuta tehdä kuin katsoa miten flimmeri jatkossa tulee kun olen vähentänyt sen puolikkaan ja lisännyt mangesium ja omaega3. Jotain täyttyy yrittää tehdä kun lääkärillä ei muuta ehdotusta ollut kuin tahdistimen laitto.


      • Amiodarone
        Amiodarone kirjoitti:

        ei ole kuulunut soittoa. Huomenna on nyt luvattu soittaa.

        Jännityksessä olen joutunut olemaan nyt 4,5 kk, että miten minua hoidettaisiin.

        mahdollisesti Multaqin jälkeen. Vajaatoiminta-arvo on hieman vielä noussut, ja lääkäöri sanoi, että sydän ei pitkään kestä nykyisellään, jotain on tehtävä.

        Kovin masentavaa puhetta. Miksi ei ajoissa tehty?


      • pelokas naaras
        Amiodarone kirjoitti:

        mahdollisesti Multaqin jälkeen. Vajaatoiminta-arvo on hieman vielä noussut, ja lääkäöri sanoi, että sydän ei pitkään kestä nykyisellään, jotain on tehtävä.

        Kovin masentavaa puhetta. Miksi ei ajoissa tehty?

        Todellakin masentavaa puhetta. Olen ymmärtänyt, jos tulee flimmeri niin pitää mennä ensiapuun jollein mene ohi 48 tunnin aikana voidaan tehdä rytminsiirto mutta jos menee yli niin pitää aloittaa Marevan hoito ja odotettava että hoitotaso on kohdallaan niin sitten voidaan tehdä rytminsiirto.
        Jollein rytminsiirto onnistu niin voidaan ajatella toiseksi paras rytmi eli jätetään flimmeri päälle ja säädetään lääkkeillä.
        Onko sinulla jatkuvasti flimmeri päällä eikä lääkäri ole yrittänyt hoitaa tapauksesi ajoissa. Miten kestät sen kanssa.
        Kyllä tämä flimmeri näyttää olevan hankala ja voiko olla mahdollista ettei lääkärit mitään välitä.
        Mikä oli esteenä ettei voitu ajoissa hoitaa rytminsiirron.


      • jupustina
        pelokas naaras kirjoitti:

        Mielestäni ei paljon hyötyä ollut. Ensiksi alkoi suosittelemaan tahdistinta ja käski ajattelemaan asiaa selostaessaan miten tahdistin laitetaan ja hyvät sekä huonot haittapuolet. Suoraan sanoen, en olisi kiinnostunut. Holter tulos näytti että yöllä pulssini oli 45 siksi tahdistin. Mitään uutta lääkettä ei suositellut, ovat samantapaisia kuin käyttämäni Emconcor 2,5 mg. Sitä en tiennyt että kyseessä oleva lääke estää flimmerin tulon. Koska syke meni niin alas niin lääkettä ei voi lisätä. Kysyin jos yritetään vähentään ilta annos pois vain 1 tab. päivässä niin suostui siihen.
        Samalla kysyin voinko käyttää magnesiumia ja omega 3 rasvakapseleita, voin käyttää.
        Yhteenveto: koska syke meni yöllä alas niin lääkettä ei voida lisätä ja Emconcor estää kuulemma flimmerin tulon siksi suositteli tahdistinta. Muuta mahdollisuutta ei ole.
        Pyysin myös lähete K, Na ja TSH.
        Miten sinun laitasi on.

        mitenkäs ne määräsivät Emconcoria, käsittääkseni se on lääke korkeaan verenpaineeseen.Onko sinulta tutkittu kilpirauhaset,ja myöskin korkea FS-Caion voi aiheuttaa flimmeriä.Onneksi kuitenkin pääset hoitoon ja tutkitaan. Näin ei asia ole kaikkien kohdalla lääkäri sanoo: "potilaalla paljon asioita"tai "potilaan kertoman mukaan" ja luettelee aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.Selvää diagnoosia ei tule.


    • beetaja primaspana

      Yeah ,, 4 kk minäkin käytin beetasalpaaja flimmerin ehkäisyyn ja lievään verenpaineeseen (alapaine oli n 90 ) Lisäksi on primaspan verenohennukseen kun hemo on 170.
      Beetasalpaajan jätin pois kun väsytti hirveesti eikä syke koskaan noussut yli 170 joka aiheutti minulla joskus flimmereitä rasitustestissä. ja verenpainekin putos hyvälle tasolle niin miksi napostelisin lääkkeitä, no primaspania vielä käytän jos sattuisi tulee flimmeri veritukosten takia... lieneekö turhaa tämänkin napostelu???
      Nyt on paineet kohdallaan 120/75 oisko ollut apua beetasalpaajasta??? vähän kerrallaan vähensin beetasalpaaja annosta ja viimein jätin kokonaan pois .. oisko pitänyt käydä lääkärissä kuulemassa sama vastaus että jätä pois ja katsotaan tarviiko aloittaa uudelleen.

      • pelokas naaras

        oisko pitänyt käydä lääkärissä ensin kuulemassa sama vastaus että jätä pois...
        Itse jätin pari viikkoa sitten myös ilman lääkärin lupaa Emconcor iltatabletin pois kun sykkeet ovat siinä 47-52 välissä.
        Kuinka usein sinulla on flimmereitä. Syön vielä 1 Emconcor ja Primaspania aamulla.


      • mag.neus
        pelokas naaras kirjoitti:

        oisko pitänyt käydä lääkärissä ensin kuulemassa sama vastaus että jätä pois...
        Itse jätin pari viikkoa sitten myös ilman lääkärin lupaa Emconcor iltatabletin pois kun sykkeet ovat siinä 47-52 välissä.
        Kuinka usein sinulla on flimmereitä. Syön vielä 1 Emconcor ja Primaspania aamulla.

        Magnesumia minäkin käytän ja ei ole flimmereitä tullut sen jälkeenkään kun jätin beetasalpaajan pois 3kkn käytön jälkeen. Kuitenkin beetasalpaajasta oli selvästi apua ensi alkuun että kyllä lääkäri ihan oiken tämän lääkkeen määräsi. Mutta 3kkn käytön jälkeen jätin pois ja väsyttävä olokin katosi samantien. Primaspan on kuitenkin vielä käytössä kaiken varalta?? En vaan nähnyt tarpeelliseksi mennä lääkäriin ja sanoa että jos kokeiltaisiin ilman beetasalpaajaa vähän aikaa... Jos oireita tulee niin silloin pitää lääkärissä käöydä ja ompahan jo valmiina tieto että voisi kokeilla toisenlaista beetasalpaajaa. Bisoprolol 5mg oli liikaa jo alkuun joten puolitin sen 1 vkn jälkeen 2,5mg ja hyvin pelitti vaikka väsymys olikin sivuoireena.


    • Entinen eteisvärinä

      Kuten tuossa jo vinkattiinkin, magnesiumia kannattaa ainakin kokeilla, vaikkei se kaikissa tapauksissa varmaan avuksi olekaan:

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=237
      http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Magnesiumin_puutos_(hypomagnesemia)

      Itselläni oli viime syksystä alkuvuoteen monta lyhytaikaista flimmeriä ja yksi pitkäaikainen sairaalaan johtanut. Tammikuussa aloin hoitaa itseäni magnesiumilla, koska beetasalpaajista tuli niin kauheita sivuoireita. (Lääkärit eivät ravintolisistä puhuneet, vaan tutkin aihetta itse netistä.) Sen jälkeen ei enää ole flimmeriä ilmennyt! Sattumaa tai ei, itse ainakin aion syödä magnesiumlisää loppuikäni.

      • pelokas naaras

        niin että flimmerisi on pysynyt poissa kun aloit syömään magnesiumia.
        Itse olen syönyt vasta pari kk mutta ei ole auttanut. Syön Magnesia Plus. Oliskohan Tri Tolosen Magnesium parempi.
        Olen kiitollinen jos viitsit kertoa minkä merkkinen magnesiumia käytät.


      • Entinen eteisvärinä
        pelokas naaras kirjoitti:

        niin että flimmerisi on pysynyt poissa kun aloit syömään magnesiumia.
        Itse olen syönyt vasta pari kk mutta ei ole auttanut. Syön Magnesia Plus. Oliskohan Tri Tolosen Magnesium parempi.
        Olen kiitollinen jos viitsit kertoa minkä merkkinen magnesiumia käytät.

        Ihan halvinta magnesiumsitraattia, mitä apteekista löytyy. Purkissa näyttää olevan nimi MagneCit, mutta en usko, että niissä on mitään eroa. Jostain luin, että magnesiumoksidi ei imeytyisi yhtä hyvin kuin -sitraatti, mutta en sitten tiedä pitääkö paikkaansa. Itselläni tuo on auttanut ainakin toistaiseksi (koputan puuta), mutta eihän se sitten auta, jos alkuperäinen syy on jossain muualla kuin kaliumin/magnesiumin puutteessa... Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat värinät jollain konstilla kuriin!


      • Entinen eteisvärinä
        Entinen eteisvärinä kirjoitti:

        Ihan halvinta magnesiumsitraattia, mitä apteekista löytyy. Purkissa näyttää olevan nimi MagneCit, mutta en usko, että niissä on mitään eroa. Jostain luin, että magnesiumoksidi ei imeytyisi yhtä hyvin kuin -sitraatti, mutta en sitten tiedä pitääkö paikkaansa. Itselläni tuo on auttanut ainakin toistaiseksi (koputan puuta), mutta eihän se sitten auta, jos alkuperäinen syy on jossain muualla kuin kaliumin/magnesiumin puutteessa... Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat värinät jollain konstilla kuriin!

        ...unohdin mainita, että jokseenkin samoihin aikoihin magnesiumsitraatin kanssa aloin ottaa myös Ubikinon Q10:ä 100 mg/pvä. Eli silläkin saattaa olla osuutta asiaan.


      • -FA-
        Entinen eteisvärinä kirjoitti:

        ...unohdin mainita, että jokseenkin samoihin aikoihin magnesiumsitraatin kanssa aloin ottaa myös Ubikinon Q10:ä 100 mg/pvä. Eli silläkin saattaa olla osuutta asiaan.

        kuitenkin että jos eteisvärinän syynä on jonkinasteinen sydänsairaus niin ei näistä magnesium kikkailusta itse eteisvärinän hoidossa ole mitään hyötyä. 25% eteisvärinä potilaista on terveitä sydämmen suhteen, heidän taustalla saattaa olla kyse liika kännäilystä tai kilpirauhasen toimintahäiriöstä. Jotenkin tämä magnesium ylistys meinaa saada vähän liian suurta roolia tässä.
        Itse olen "nauttinut" eteisvärinästä pysyvästi 5 vuotta. Syön myös itsekin magnesium pillereitä, ja tietysti niitä lääkkeitä mitä kardiologini on määrännyt.


      • pelokas naaras
        -FA- kirjoitti:

        kuitenkin että jos eteisvärinän syynä on jonkinasteinen sydänsairaus niin ei näistä magnesium kikkailusta itse eteisvärinän hoidossa ole mitään hyötyä. 25% eteisvärinä potilaista on terveitä sydämmen suhteen, heidän taustalla saattaa olla kyse liika kännäilystä tai kilpirauhasen toimintahäiriöstä. Jotenkin tämä magnesium ylistys meinaa saada vähän liian suurta roolia tässä.
        Itse olen "nauttinut" eteisvärinästä pysyvästi 5 vuotta. Syön myös itsekin magnesium pillereitä, ja tietysti niitä lääkkeitä mitä kardiologini on määrännyt.

        Minun tapauksessani kun flimmerini alkoi 7 v. sitten, minulla ei ollut tietoakaan että sairastan jotain sydäntautia. Olin ihan hyvässä kunnossa ja ajattelin että flimmerini johtui siitä kun aloin pikku hiljaa harrastaa myöhään syksyllä uintia (ennen olin kova uimari). Joulukuussa merivesi oli jo 5 asteen paikkeilla mutta se tuntui jo olevan liian kylmää. Siihen se uinti loppui kun seuraavana päivänä yöllä tuli outoja sydänhäiriöitä ja menin Mehiläiseen joka passitti minut ensiapuun.
        Alkuvuosina oli vain pari kertaa vuodessa ja silti lääkäri antoi heti beetasalpaaja ja toinen kardiologi ei olisi antanut mitään. Luulen että on vain pahemmaksi mennyt lääkkeen avulla. Onhan siinä sivuvaikutuksena sydämen häiriöt esim. vajaatoiminta.
        Olen 7 v. käyttänyt samaa lääkettä ja pahemmaksi on tullut. Nyt kun syke on mennyt alas 47-55 ja olen kuullut että pahemmat sydänvaivaiset ottavat vain yhden ja minä 1 ja 1/2 tab.
        Kyllä sitä yrittää tehdä kaikkensa ja kuulla muitten mielipiteitä kun lääkärit eivät kuitenkaan välitä. Heillä on liian vähän aikaa yhdelle potilaalle.


      • Amiodarone
        -FA- kirjoitti:

        kuitenkin että jos eteisvärinän syynä on jonkinasteinen sydänsairaus niin ei näistä magnesium kikkailusta itse eteisvärinän hoidossa ole mitään hyötyä. 25% eteisvärinä potilaista on terveitä sydämmen suhteen, heidän taustalla saattaa olla kyse liika kännäilystä tai kilpirauhasen toimintahäiriöstä. Jotenkin tämä magnesium ylistys meinaa saada vähän liian suurta roolia tässä.
        Itse olen "nauttinut" eteisvärinästä pysyvästi 5 vuotta. Syön myös itsekin magnesium pillereitä, ja tietysti niitä lääkkeitä mitä kardiologini on määrännyt.

        Kilpirauhashoito oli "yli", ja lääkäri käski heti pudottaa lääkitystä. Nyt ollaan nätisti viitteessä, mutta ei vaan lähde eteisvärinä pois. Silloinkin olin jo viitteessä, kun sähköä läiskittiin.

        Vajaatoimintaa pukkaa eteisvärinässä.

        Pelokas naaras, noita beetasalpaajia on erilaisia, ja niissä on eri määrät lääkettä. Eri nimisiä ei voi verrata keskenään. Minäkin kokeilin Bisoprololia 2,5 mg, mutta ei ollut hyvä. Syön Tenoblockia 100 mg, eikä se tunnu liialta.


      • Entinen eteisvärinä
        -FA- kirjoitti:

        kuitenkin että jos eteisvärinän syynä on jonkinasteinen sydänsairaus niin ei näistä magnesium kikkailusta itse eteisvärinän hoidossa ole mitään hyötyä. 25% eteisvärinä potilaista on terveitä sydämmen suhteen, heidän taustalla saattaa olla kyse liika kännäilystä tai kilpirauhasen toimintahäiriöstä. Jotenkin tämä magnesium ylistys meinaa saada vähän liian suurta roolia tässä.
        Itse olen "nauttinut" eteisvärinästä pysyvästi 5 vuotta. Syön myös itsekin magnesium pillereitä, ja tietysti niitä lääkkeitä mitä kardiologini on määrännyt.

        Itse ainakin olen molemmissa viesteissäni korostanut, että magnesiumista ei varmasti ole apua kaikille, joten en ymmärrä, missä kohtaa asia on saanut "liian suurta roolia"? Magnesium kuitenkin on hyvin halpa ja turvallinen lisäravinne, joten mitä haittaa sen kokeilusta voisi olla? Mielestäni jokaisen kannattaa ilman muuta kokeilla ja jos apua ei ole, niin lopettaa vaikka sitten.

        Flimmerillehän ei läheskään aina löydetä mitään tiettyä syytä (esim. itselläni ei todellakaan ollut kyse kännäilystä tai kilpirauhasesta), joten silloin mielestäni kannattaa kokeilla kaikki helpot keinot. Eivät lääkärin määräämät lääkkeetkään mitään ihmeaineita ole, vaan yleensä niistä tulee myös sivuvaikutuksia, joskus hyvinkin ikäviä sellaisia. Joskus lääkkeitä tietysti on pakko nauttia, vaikka sivuoireet olisivat mitä...


      • Amiodarone
        Entinen eteisvärinä kirjoitti:

        Itse ainakin olen molemmissa viesteissäni korostanut, että magnesiumista ei varmasti ole apua kaikille, joten en ymmärrä, missä kohtaa asia on saanut "liian suurta roolia"? Magnesium kuitenkin on hyvin halpa ja turvallinen lisäravinne, joten mitä haittaa sen kokeilusta voisi olla? Mielestäni jokaisen kannattaa ilman muuta kokeilla ja jos apua ei ole, niin lopettaa vaikka sitten.

        Flimmerillehän ei läheskään aina löydetä mitään tiettyä syytä (esim. itselläni ei todellakaan ollut kyse kännäilystä tai kilpirauhasesta), joten silloin mielestäni kannattaa kokeilla kaikki helpot keinot. Eivät lääkärin määräämät lääkkeetkään mitään ihmeaineita ole, vaan yleensä niistä tulee myös sivuvaikutuksia, joskus hyvinkin ikäviä sellaisia. Joskus lääkkeitä tietysti on pakko nauttia, vaikka sivuoireet olisivat mitä...

        jaloista pois? Olen yrittänyt magnesiumia käyttää sitäkin varten. Olen myös saanut kalium-magnesium-valmistetta, että jos on kaliumista puutetta. Eivät ne auta. Onko kalsiumilla jotain merkitystä kramppien aiheuttajana? Pitäisikö kalsiumiakin alkaa syömään tabletteina? Aika vaikeaa kilpirauhaslääkkeiden kanssa...Pahat kramppaamiset ovat tulleet eteisvärinän aikana nyt loppukesällä-syksyllä. Jotenkin ne liittyvät eteisvärinään.

        Minulla on myös veriarvoissa heilahteluja: Punasoluja on paljon ja ne ovat poikkeuksellisen pieniä. Hemoglobiini on normaali. Valkosolut olivat elokuussa ylärajalla, ja kas kummaa nyt ne ovat hyvin alhaalla. Trombosyytitkin ovat pudoneet niin alas, että minulla ei ole koskaan olleet (viitteissä kylläkin).

        Miten pelokas naaras nyt voi? sulla on muutaman päivän päästä lääkärikäynti. Kerro sitten, miten sinua aletaan hoitaa/tutkia.


      • pelokas naaras
        Amiodarone kirjoitti:

        jaloista pois? Olen yrittänyt magnesiumia käyttää sitäkin varten. Olen myös saanut kalium-magnesium-valmistetta, että jos on kaliumista puutetta. Eivät ne auta. Onko kalsiumilla jotain merkitystä kramppien aiheuttajana? Pitäisikö kalsiumiakin alkaa syömään tabletteina? Aika vaikeaa kilpirauhaslääkkeiden kanssa...Pahat kramppaamiset ovat tulleet eteisvärinän aikana nyt loppukesällä-syksyllä. Jotenkin ne liittyvät eteisvärinään.

        Minulla on myös veriarvoissa heilahteluja: Punasoluja on paljon ja ne ovat poikkeuksellisen pieniä. Hemoglobiini on normaali. Valkosolut olivat elokuussa ylärajalla, ja kas kummaa nyt ne ovat hyvin alhaalla. Trombosyytitkin ovat pudoneet niin alas, että minulla ei ole koskaan olleet (viitteissä kylläkin).

        Miten pelokas naaras nyt voi? sulla on muutaman päivän päästä lääkärikäynti. Kerro sitten, miten sinua aletaan hoitaa/tutkia.

        muutama kuukausi sitten oli silloin tällöin kramppeja jaloissa ja olin kuullut myös että siihen voi auttaa magnesiumin syönti. Kramppeja ei ainakaan ole enää toistaiseksi tullut. Eräskin kysyi sydänlääkäriltä voiko hän käyttää magnesiumia lihaskramppeihin vaikka käyttää Marevania, Bisoprolol ja Tambocor ja lääkäri vastasi: voi käyttää mutta tehosta ei voi mennä takuuseen.
        Kiitos kysymästä, viime viikon lauantaina oli viimeksi flimmeri ja olen jättänyt illalla 1/2 tab. pois omalla vastuulla kun kuulin että vaikeammat tapaukset käyttävät vain 1 tab./vrk Emconcoria.
        Katsotaan sitten mitä lääkäri ehdottaa minulle ensiviikolla.


      • pelokas naaras
        Entinen eteisvärinä kirjoitti:

        Itse ainakin olen molemmissa viesteissäni korostanut, että magnesiumista ei varmasti ole apua kaikille, joten en ymmärrä, missä kohtaa asia on saanut "liian suurta roolia"? Magnesium kuitenkin on hyvin halpa ja turvallinen lisäravinne, joten mitä haittaa sen kokeilusta voisi olla? Mielestäni jokaisen kannattaa ilman muuta kokeilla ja jos apua ei ole, niin lopettaa vaikka sitten.

        Flimmerillehän ei läheskään aina löydetä mitään tiettyä syytä (esim. itselläni ei todellakaan ollut kyse kännäilystä tai kilpirauhasesta), joten silloin mielestäni kannattaa kokeilla kaikki helpot keinot. Eivät lääkärin määräämät lääkkeetkään mitään ihmeaineita ole, vaan yleensä niistä tulee myös sivuvaikutuksia, joskus hyvinkin ikäviä sellaisia. Joskus lääkkeitä tietysti on pakko nauttia, vaikka sivuoireet olisivat mitä...

        yrittää kaiken tavoin esim. "luonnonmenetelmin" saada flimmeri rauhoittumaan kuin syödä myrkkyjä.
        Kuten sanoit: Eivät lääkärin määräämät lääkkeetkään mitään ihmeaineita ole...ja ne sivuvaikutukset.
        Mielestäni moni lääkäri kuitenkin kokeilee kaikenlaisia lääkkeitä kuten eräskin sanoi "ettei olisi antanut minulle mitään lääkkeitä kun flimmeri tuli niin harvoin" mutta kun toinen oli sen määrännyt. Mistä sen tietää, kun olen syönnyt joka päivä 6 vuotta jos vaikka flimmeri on sen tähden lisääntynyt.
        Toivon ensi viikolla saavani selvyyden tähän miten mennä eteenpäin.


      • Jupustina
        pelokas naaras kirjoitti:

        yrittää kaiken tavoin esim. "luonnonmenetelmin" saada flimmeri rauhoittumaan kuin syödä myrkkyjä.
        Kuten sanoit: Eivät lääkärin määräämät lääkkeetkään mitään ihmeaineita ole...ja ne sivuvaikutukset.
        Mielestäni moni lääkäri kuitenkin kokeilee kaikenlaisia lääkkeitä kuten eräskin sanoi "ettei olisi antanut minulle mitään lääkkeitä kun flimmeri tuli niin harvoin" mutta kun toinen oli sen määrännyt. Mistä sen tietää, kun olen syönnyt joka päivä 6 vuotta jos vaikka flimmeri on sen tähden lisääntynyt.
        Toivon ensi viikolla saavani selvyyden tähän miten mennä eteenpäin.

        pyydä Ca-ion koetta ,minulle sanottiin vuonna 2000, että rytmihäiriön aiheuttaja saattaa olla korkea Ionisoitunut kalsium


      • pelokas naaras
        Jupustina kirjoitti:

        pyydä Ca-ion koetta ,minulle sanottiin vuonna 2000, että rytmihäiriön aiheuttaja saattaa olla korkea Ionisoitunut kalsium

        Jupustina, kysyit Emconcorista, minulle sanottiin että se estää flimmerin tulemasta. 7 vuotta söin 1 ja 1/2 tab. päivässä mutta lopetin syksyllä puolikkaan oton ja nyt ollut vähemmän flimmereitä. En ole kuullut Caion kokeesta, onko verikoe? Kilpirauhaskokeet on vielä ottamatta. Olen niin kyllästynyt kun ei kardiologeista saa mitään vastausta mistä flimmerini johtuu vaan ehdottavat tahdistinta.


      • 20+6
        pelokas naaras kirjoitti:

        Jupustina, kysyit Emconcorista, minulle sanottiin että se estää flimmerin tulemasta. 7 vuotta söin 1 ja 1/2 tab. päivässä mutta lopetin syksyllä puolikkaan oton ja nyt ollut vähemmän flimmereitä. En ole kuullut Caion kokeesta, onko verikoe? Kilpirauhaskokeet on vielä ottamatta. Olen niin kyllästynyt kun ei kardiologeista saa mitään vastausta mistä flimmerini johtuu vaan ehdottavat tahdistinta.

        En suosittele menettämään uskoa tuossa vaiheessa. Se että flimmerin syytä ei ole löydetty, tarkoittaa sitä että sydämesi on rakenteellisesti normaali (tiettyä poikkeavuuttahan on aina yksilöiden välillä). Kyseessä on siis enemmänkin kiusallinen "sähkövika" jonka ei kannata odottaa lyhentävän elinikää jatkossa.

        Jos et luota omaan kardiologiisi niin keneen sitten? Se että tahdistintakin mietitään, tarkoittaa sitä että kyllä sinua halutaan hoitaa. Lääkärit ovat oman alansa spesialisteja ja lahjakkuutta heille on suotu vähemmän sosiaalisiin tilanteisiin ja enemmän lääketieteelliseen osaamiseen.

        Vaalipropagandaa on tähän väliin pakko vielä heittää sen verran että itse olemme nykyiset valtapuolueet asemaansa nostaneet ja kolmen kopla on yhteistuumin terveydenhuollon alasajanut, säästökohteena sinänsä todella rohkea tienvalinta. Samat rahat on tosin moneen kertaan "tuhlattu" sosiaaliturvapaikanhakijoihin, syrjäytyneiden sosiaalipalveluihin ja lastensuojelun tarpeen räjähdysmäiseen kasvuun. "Tuhlattu" siksi lainausmerkeissä että kaikella tapahtuneella on syynsä. Jokainen miettiköön onko yhteiskunnallinen kehitys ollut aitoa edistystä vai olisiko vanhassa perisuomalaisessa arvomaailmassa silti vara parempi.


      • Darone Amio
        Jupustina kirjoitti:

        pyydä Ca-ion koetta ,minulle sanottiin vuonna 2000, että rytmihäiriön aiheuttaja saattaa olla korkea Ionisoitunut kalsium

        ionisoitunut Ca juuri ennen rytminsiirtoa ylärajalla tai jopa vähän yli, mutta ei kardiologi siihen puuttunut. Sanottiin vain, että on hyvä. Olen syönyt silloin tällöin vähän lisäkalkkia, koska minulla on osteopenia, eli luussa hieman kalkkikatoa. Ennen mittausta oli viikon ilman lisäkalkkia. Minullahan oli syksyllä hyvin paljon lihaskramppeja, en tiedä mistä ne johtuivat.


      • Darone Amio
        20+6 kirjoitti:

        En suosittele menettämään uskoa tuossa vaiheessa. Se että flimmerin syytä ei ole löydetty, tarkoittaa sitä että sydämesi on rakenteellisesti normaali (tiettyä poikkeavuuttahan on aina yksilöiden välillä). Kyseessä on siis enemmänkin kiusallinen "sähkövika" jonka ei kannata odottaa lyhentävän elinikää jatkossa.

        Jos et luota omaan kardiologiisi niin keneen sitten? Se että tahdistintakin mietitään, tarkoittaa sitä että kyllä sinua halutaan hoitaa. Lääkärit ovat oman alansa spesialisteja ja lahjakkuutta heille on suotu vähemmän sosiaalisiin tilanteisiin ja enemmän lääketieteelliseen osaamiseen.

        Vaalipropagandaa on tähän väliin pakko vielä heittää sen verran että itse olemme nykyiset valtapuolueet asemaansa nostaneet ja kolmen kopla on yhteistuumin terveydenhuollon alasajanut, säästökohteena sinänsä todella rohkea tienvalinta. Samat rahat on tosin moneen kertaan "tuhlattu" sosiaaliturvapaikanhakijoihin, syrjäytyneiden sosiaalipalveluihin ja lastensuojelun tarpeen räjähdysmäiseen kasvuun. "Tuhlattu" siksi lainausmerkeissä että kaikella tapahtuneella on syynsä. Jokainen miettiköön onko yhteiskunnallinen kehitys ollut aitoa edistystä vai olisiko vanhassa perisuomalaisessa arvomaailmassa silti vara parempi.

        eri mieltä hoidoista, se on koettu. Valitettavasti niihin ei aina voi luottaa.

        Jos sulla Pelokas naaras olisi mahdollisuus käydä eri kardiologilla, niin hän voisi ehkä arvioida uudelleen lääkityksesi. Minulle ei Emconcor sopinut ollenkaan, vaan tilanne paheni. Minulle on ollut Tenoblock (lääkeaine atenololi) aika hyvä. Sen kanssa minulla oli Digoxin.

        Sain sitten jatkuvaan flimmeriini Multaq-lääkkeen ja jatkoin sen ohella 50 mg Tenoblockia päivässä ja viikon päästä sähköisellä rytminsiirrolla onnistui sinusrytmin saaminen ja se on edelleen pysynyt. Minulla ehti olla flimmeri päällä tasan puoli vuotta (kerran oli yritetty sähköllä kääntää mutta turhaan). Käytän edelleen samaa lääkitystä. Tahdistinta on minullekin pari lääkäriä ehdottanut.


      • 9+16
        Darone Amio kirjoitti:

        ionisoitunut Ca juuri ennen rytminsiirtoa ylärajalla tai jopa vähän yli, mutta ei kardiologi siihen puuttunut. Sanottiin vain, että on hyvä. Olen syönyt silloin tällöin vähän lisäkalkkia, koska minulla on osteopenia, eli luussa hieman kalkkikatoa. Ennen mittausta oli viikon ilman lisäkalkkia. Minullahan oli syksyllä hyvin paljon lihaskramppeja, en tiedä mistä ne johtuivat.

        Eipä siitä ole kuin terveydellistä haittaa jos veren kalsiumarvot keikkuvat normaalin ylärajoilla tai sen yli. Tilanne saattaa johtaa mm. verisuonten ja munuiasten turhaan kalkkeutumiseen.

        Tuota kalsiumia syötetään ihmisille kuin puuroa nykyisin. Oli joku tutkimuskin jossa todetitin sen lisäävän sydäninfarkteja. Olisi kiva nähdä joku tutkimustulos ja väitetty mekanismi jolla haurastunut luusto korjaa itseään vain sen takia että kalsiumia syödään täysin järjettömiä määriä. Osteopenian ja -poroosin taustalla on kuitenkin moninaisia syitä ja tuskin isoimpana ongelmana (liekö ollenkaan?) on kalsiumin saanti näillä leveysasteilla (maito lähes janojuomana useimmilla).


      • Darone Amio
        9+16 kirjoitti:

        Eipä siitä ole kuin terveydellistä haittaa jos veren kalsiumarvot keikkuvat normaalin ylärajoilla tai sen yli. Tilanne saattaa johtaa mm. verisuonten ja munuiasten turhaan kalkkeutumiseen.

        Tuota kalsiumia syötetään ihmisille kuin puuroa nykyisin. Oli joku tutkimuskin jossa todetitin sen lisäävän sydäninfarkteja. Olisi kiva nähdä joku tutkimustulos ja väitetty mekanismi jolla haurastunut luusto korjaa itseään vain sen takia että kalsiumia syödään täysin järjettömiä määriä. Osteopenian ja -poroosin taustalla on kuitenkin moninaisia syitä ja tuskin isoimpana ongelmana (liekö ollenkaan?) on kalsiumin saanti näillä leveysasteilla (maito lähes janojuomana useimmilla).

        lainkaan. Kerran mitattiin tänä syksynä Ca-ion. Kalkkivalmisteita en ole muutamaan vuoteen syönyt, mutta kokeilin sitä muutaman tabletin lihaskramppeihin. Lopetin kyllä viikon ennen mittausta, joten tuskin muutamalla tabletilla (ei edes joka päivä) oli mitään merkitystä arvoon. Kilpirauhaslääkityksen vuoksi en edes pystyisi paljon syömään kalkkia, koska otan kilpirauhaslääkettä kaksi kertaa päivässä ja kalkinsyöntiin pitää olla neljä tuntia väliä.

        Joskus vuosia sitten, kun Ca-ion mitattiin, niin se oli alarajalla. Että silleen heittelee se arvo. On se Ca-ion paljon kiinni siitäkin, miten sitä otetaan luusta vereen. Kilpirauhaseni on kutistunut kuin rusina, kummassakin lohkossa on kysta.


      • Jupustiina
        pelokas naaras kirjoitti:

        Jupustina, kysyit Emconcorista, minulle sanottiin että se estää flimmerin tulemasta. 7 vuotta söin 1 ja 1/2 tab. päivässä mutta lopetin syksyllä puolikkaan oton ja nyt ollut vähemmän flimmereitä. En ole kuullut Caion kokeesta, onko verikoe? Kilpirauhaskokeet on vielä ottamatta. Olen niin kyllästynyt kun ei kardiologeista saa mitään vastausta mistä flimmerini johtuu vaan ehdottavat tahdistinta.

        FS-CA-ION on Kalsium koe,Se otetaan ehdottomasti kilpirauhaskokeitten yhteydessä samoin kuin TSH ja 4V, pitäisi myös ottaa PTH, joka säätelee kilpirauhashormonia.
        Minä en voinut käyttää Primaspania, kun minulla on astma.Marevakin epäonnistui kun en jaksanut juosta verikokeissa ja kuunnella joka toinen päivä tablettien otto-ohjeita.Kardeologi sanoi 12/2010 että aivoinfarktin riskitekijä on ainoastaan korkea ikä.Vaihtoehtolääkitykseksi hän esitti dagatraania, mutta se on "kallis vaihtoehto"

        Oletetaan että potilas on tietoinen eteisvärinään liittyvästä aivoinfarktin vaarasta.Terveyskeskus ei asiaan reagoinnut. Kirjoittivat tarinat minun potilaspapereheini.Eräs lääkäri otti EKG ja sanoi, että vasen kammio onturpea ja aortta on venynyt. Määräsi Flimmeriä tasoittamaan Sotacor 80 mg 2x½/vrk.Nythän varmaan flimmeri on aikalailla taantunut, kun olin lisäkilpirauhasleikkauksessa. Sanoisin tahdistimesta, ettei se ainakaan minun tutuilla ystävilläni ole auttanut kuin vähän aikaa.Sory kun en ole vastannut


      • Jupustina
        pelokas naaras kirjoitti:

        Jupustina, kysyit Emconcorista, minulle sanottiin että se estää flimmerin tulemasta. 7 vuotta söin 1 ja 1/2 tab. päivässä mutta lopetin syksyllä puolikkaan oton ja nyt ollut vähemmän flimmereitä. En ole kuullut Caion kokeesta, onko verikoe? Kilpirauhaskokeet on vielä ottamatta. Olen niin kyllästynyt kun ei kardiologeista saa mitään vastausta mistä flimmerini johtuu vaan ehdottavat tahdistinta.

        pelokas naaras
        kysyit CA-ION kokeesta. Se liittyy kilpirauhaskokeisiin. Sillä mitataan Kalciumin määrää veressä..Nyt esimerkkinä kerron, että minulla on ollut vuodesta 1998 ionisoitunut kalcium yli viitearvon.ja alhainen D-vitamiini. NO eipä siinä muuta kai tarvinnutkaan. Hyperparatyreoosi diagnosoitiin, mutta lääkärien mielestä olin fignoisutunut kun pyysin kokeita.
        Näinä vuosina on kehittynyt myös osteopenia-osteoporoosi. Luustosta on lähtenyt kalkkia, hitaasti mutta varmasti. Lisäkilpirauhanen leikattiin 2012. Löytyi adenooma ja kystä(mustaa mönjää). Tyroxinia syön ja flimmeri päällä. Lääkäri sanoo, että minulla on taloudellinen Flimmeri??. Marevan ja Emconcor monien muiden lääkkeiden lisäksi.


      • Jupustiina
        Darone Amio kirjoitti:

        lainkaan. Kerran mitattiin tänä syksynä Ca-ion. Kalkkivalmisteita en ole muutamaan vuoteen syönyt, mutta kokeilin sitä muutaman tabletin lihaskramppeihin. Lopetin kyllä viikon ennen mittausta, joten tuskin muutamalla tabletilla (ei edes joka päivä) oli mitään merkitystä arvoon. Kilpirauhaslääkityksen vuoksi en edes pystyisi paljon syömään kalkkia, koska otan kilpirauhaslääkettä kaksi kertaa päivässä ja kalkinsyöntiin pitää olla neljä tuntia väliä.

        Joskus vuosia sitten, kun Ca-ion mitattiin, niin se oli alarajalla. Että silleen heittelee se arvo. On se Ca-ion paljon kiinni siitäkin, miten sitä otetaan luusta vereen. Kilpirauhaseni on kutistunut kuin rusina, kummassakin lohkossa on kysta.

        Entäs lisäkilpirauhaset. Hyvin vähän kirjoitetaan lisäkilpirauhasten sairauksista.
        Leikkaus on ainoa hoito Hyperparatyreoosiin. Monilla aurraa nivelkipuihin, vatsavaivoihin ym.


    • Eteisvärinä

      Eteisvärinän uudet eurooppalaiset hoitosuositukset
      21.9.2010



      Euroopan kardiologiseuran (ESC) uusissa eteisvärinän hoito-ohjeissa suositetaan hyytymisen estohoitoa aiempaa useammille eteisvärinäpotilaalle. Eteisvärinäpotilaiden on syytä tarkistaa, vaikuttaako suositus heidän hoitoonsa.

      Eteisvärinä on tavallisin pitkäkestoinen rytmihäiriö. Merkittävimpiä siihen liittyviä haittoja on verihyytymän liikkeelle lähtemisestä johtuva aivohalvaus. Vanhastaan tiedetään, että tätä riskiä voidaan merkittävästi vähentää hyytymistä estävällä eli antikoagulaatiohoidolla. Suomessa tämä on toteutettu varfariinilla (Marevan). Vaihtoehtoisia lääkkeitä on tulossa.

      Aivoverenkierohäiriön riski vaihtelee kuitenkin suuresti eteisvärinäpotilaasta toiseen. Pienimmässä riskissä olevat eivät tarvitse estohoitoa, koska tähän liittyy myös suurentunut verenvuodon vaara. Näitä ovat muuten sydämeltään terveet, niin sanottua itsenäistä eteisvärinää sairastavat alle 60-vuotiaat.

      Pisteytys hoitoarvion pohjana

      Tähän asti estohoito on arvioitu yksinkertaisella pisteytyksellä. Kaksi pistettä saa jo sairastetusta aivoverenkierron häiriöstä. Yhden pisteen saa kustakin seuraavista: sydämen vajaatoiminta tai merkittävä supistushäiriö, kohonnut verenpaine, diabetes ja yli 75 vuoden ikä. Jos pisteitä on nolla, estohoitoa ei tarvita. Jos niitä on yksi, varfariini on harkinnanvarainen ja sen asemesta voidaan käyttää asetyylisalisyylihappoa (ASA). Pisteiden ollessa kaksi tai enemmän on suositettu varfariinia, ellei hoidolle ole esteitä, lähinnä verenvuototaipumusta.

      Uusi suositus korottaa yli 75 ikävuoden antamat pisteet kahteen ja antaa yhden pisteen 65–75 vuoden iästä. Muita uusia yhden pisteen ominaisuuksia ovat naissukupuoli ja ”verisuonitauti”, jolla tarkoitetaan sairastettua sydäninfarktia tai todettua ääreisvaltimotautia.

      Pisteiden maksimimäärä on nyt yhdeksän. Kaksi pistettä tai enemmän on edelleen varfariinihoidon aihe. Uutta on, että yhdelläkin riskipisteellä suositaan varfariinia, mutta ASA on hyväksyttävä vaihtoehto yksilöllisen harkinnan ja potilaan mielipiteen mukaan. Nollassa pisteessä voidaan käyttää ASAa tai ei mitään, etusija ”ei mitään” -vaihtoehdolle. Suositus on siis aiempaa kriittisempi ASAn suhteen, koska sen tuoma hyöty on pieni ja vuotoriski on jokseenkin sama kuin varfariinilla.

      Vakaaoireisessa sepelvaltimotaudissa riittää pelkkä varfariini, jos se pisteytyksen mukaan on aiheellinen, ASAa ei siis tarvita rinnalle. Sepelvaltimotautikohtauksen ja pallolaajennuksen jälkeen tarvitaan usein yhdistelmähoitoa, joka suunnitellaan yksilöllisesti.

      Hoidon valintaan vaikuttaa myös vuotoriski, jonka arvioon suositus antaa työkalun. Riskiä lisääviä tekijöitä ovat kohonnut verenpaine, munuaisten vajaatoiminta, maksan vajaatoiminta, sairastettu aivohalvaus, aiempi vuoto tai todettu vuototaipumus, vaikeus saavuttaa vakaata INR-arvoa, yli 65 vuoden ikä, tiettyjen lääkkeiden käyttö sekä alkoholin väärinkäyttö. Kustakin saa yhden pisteen, maksimipistemäärä on yhdeksän, ja merkittävän vuotoriskin rajana on kolme pistettä. Tällöin vähintään tavallista tiheämpi seuranta on tarpeen, jos varfariinihoitoon päädytään.


      Mikko Syvänne
      Sydänliiton ylilääkäri

      Lainattua tekstiä Sydänliiton sivuilta.

      Nyt myös on tulossa uusilääke Marevanin tilalle jos ei tarvitse käydä labra kokeissa eikä ole rajoituksia. USA:ssa jo markkinoilla nimeltään Pradaxa

      • jupustiina

        kuka niitä pisteytyksiä tekee. eihän terveyskeskuksessa puututa flimmeriin vaikka on kardeologin paperi kädessä ja EKG:tä otettaessa hoitaja sanoo, että pitää mennä päivystyksee.
        Potilaspapereissani on vaikka kuinka paljon avoimia asioita, mutta jos menen ihottuman vuoksi lääkärille, ei ole aikaa"ottaa kantaa" muihin sarauksiin,


        Pradaxa on juuri se kallis lääke, eikä sitä kaikille tarvitsijoille anneta(ja kuulema myös haittavaikutukssia)


    • justiina 145

      Katso Googlesta, se on nykyään paras lääkäri.Minulla ollut pitkään Flimmeri, kokeiltu monia lääkkeitä.En voi syödä asetysalisyyliä(primaspan Cardio asperin Marevan ym.)Gardeologi sanoo:Aivoinfarktin riskitekijänä ainoastaan ikä-75v ei muita riskitekijöitä, oletetaan, että potilas on tietoinen eteisvärinään liittyvästä aivoinfarktin vaarasta

    • mies 50 v

      2.5 vuotta olen syönyt pisoprolol ja marevania eteisvärinään.kaikki sykkeet verenpaineet ja flimmerit on pysynyt hyvin kurissa.arvot ovat tosi hyviä.minulle nämä lääkkeet sopivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe