Ostin veneen Euroopasta ja siinä on paksu kerros myrkkyjä gelcoatin päällä ja nyt olisi tarkoitus poistaa ne ja pistää primerit ja uudet myrkyt.
Kysyin soodapuhalluksen ja hinta oli jonkin verran yli tonnin joten pistää vielä miettimään koska en ole koskemassa teräsköliin, siinä on nyt hyvä pinnoitus.
Yksi keino on ottaa raapalla mutta onko tehokkaita maalinpoistoaineita joilla saisi homman vähän kevyemmäksi mitä suoraan kuivana raapalla irroitus?
Myrkkymaalien poisto
15
3641
Vastaukset
- Matkapurjehtija
Jos myrkkymaalikerroksen alla on jo primerikerros, kuten pitäisi olla, pääset helpommalla jättämällä raapimiset sikseen. Keväällä hiot pohjan kevyesti ja sinulla on vene valmis laskettavaksi mereen. Todennäköisesti pohjaan maalatut vanhat myrkkymaalit ovat tehokkaampia kuin täältä saatavat.
Vuosien myötä myrkkymaalikerros tällä tavoin ohenee ja säästät satoja euroja ja paljon turhaa työtä.- primer11
olisi houkutus jättää myrkyt pohjaan mutta hiukan mietityttää kun veneessä ei ole kuin tartuntaprimer ja myrkyt sen päällä. Omassa 2000 vuoden Beneteaussa on kuulemma kosteuseristys tehty gelcoatin alla olevalla vinytex kerroksella joten kuulemma ei tarvitse primereitä. Kerrosten laminoissa on kuulemma myös käytetty hartsia joka ei ole niin helposti kosteutta läpäisevää mitä tavalliset hartsit. Veneeni runko näytti olevan pohjasta kuiva, ainakin tarkastajan kosteusmittari näytti samoja lukemia kuin kyljessä.
- C/R
Imuriin liitettävällä skraballa, jolloin myrkyt saadaan siistimmin talteen. Jos et kilpaile, anna maalien olla. Kovan myrkyn voi vesihioa vuosittain ja myrkyttömät kohdat paikkamaalata. Pehmeään myrkkymaaliin riittää pelkkä paikkamaalaus. Sitten vuosien kuluttua, kun vanha mykkymaali on ohentunut riittävästi, on uudelleen maalauksen aika. Matkaveneilijälle pohjan epätasaisuudella on harvoin sellaista merkitystä, että siihen kannattaa uhrata aikaa ja rahaa.
- vaan *
soodapuhallus tai vastaava. Itse maalin skrabaaminen on projektin helpoin ja keyin homma. Skrabauksen jälkeen tehtävä hionta/muu pohjustus on yllättävän raskas ja aikaavievä homma. Lisäksi hiomapaperit, suojavaatteet, epäkeskohiomakone (ellet jo omista sellaista) ym. tarvikkeet maksavat, joten kustannusero soodapuhalluksen ja maalinpoiston/pohjatöiden välillä pienenee. Tein homman viime keväänä itse ja nyt jos saisin päättää, niin ulkoistaisin tuon vanhan myrkyn poiston/hionnan mielelläni jollekin muulle. Mikäli vanha primeri on hyvin kiinni pohjassa, niin mielestäni tätä ei tarvi poistaa. Samaa mieltä oli venekaupan maalihemmo kun kyselin näistä.
- 8+6
vaan * kirjoitti:
soodapuhallus tai vastaava. Itse maalin skrabaaminen on projektin helpoin ja keyin homma. Skrabauksen jälkeen tehtävä hionta/muu pohjustus on yllättävän raskas ja aikaavievä homma. Lisäksi hiomapaperit, suojavaatteet, epäkeskohiomakone (ellet jo omista sellaista) ym. tarvikkeet maksavat, joten kustannusero soodapuhalluksen ja maalinpoiston/pohjatöiden välillä pienenee. Tein homman viime keväänä itse ja nyt jos saisin päättää, niin ulkoistaisin tuon vanhan myrkyn poiston/hionnan mielelläni jollekin muulle. Mikäli vanha primeri on hyvin kiinni pohjassa, niin mielestäni tätä ei tarvi poistaa. Samaa mieltä oli venekaupan maalihemmo kun kyselin näistä.
myrkyt pois kätevästi Dilunetilla Löytyy mm. Maritimista. 2-komponenttisiin primereihin se ei pure.
- Raaputin_
vaan * kirjoitti:
Skraba maksaa kolmekymppiä uudella terällä ja hiekkapaperit (150 mm) tarrakiinnityksellä 80 cnt kpl.
Papereita meni 5 kpl kymmenmetriseen purkkariin, skrabassa terä kestää vielä toisenkin veneen.
Hinta: 30 4 = 34 eur, aikaa meni kymmenen tuntia. myrkyt putoaa muovin päälle josta helppo kerätä ämpäriin tai muuhun purnukkaan.
Paskamainen homma mutta tuntipalkka on hyvä jos itse tekee. - maksaa?
Raaputin_ kirjoitti:
Skraba maksaa kolmekymppiä uudella terällä ja hiekkapaperit (150 mm) tarrakiinnityksellä 80 cnt kpl.
Papereita meni 5 kpl kymmenmetriseen purkkariin, skrabassa terä kestää vielä toisenkin veneen.
Hinta: 30 4 = 34 eur, aikaa meni kymmenen tuntia. myrkyt putoaa muovin päälle josta helppo kerätä ämpäriin tai muuhun purnukkaan.
Paskamainen homma mutta tuntipalkka on hyvä jos itse tekee.Mikäs siinä, mutta jos tuolla Dilunetilla lähtee huhkimatta, ja vanhat primerit jää paikalleen. Ei kait niitä tarvitse poistaa?
- Ahmed Ahne
maksaa? kirjoitti:
Mikäs siinä, mutta jos tuolla Dilunetilla lähtee huhkimatta, ja vanhat primerit jää paikalleen. Ei kait niitä tarvitse poistaa?
jos ovat kiinni.
Skaraballa myös helposti vaurioittaa primeria, vaikka terän kulmat pyöristettäisiinkin.
Suosittelen Dilunettia. - jäi
Ahmed Ahne kirjoitti:
jos ovat kiinni.
Skaraballa myös helposti vaurioittaa primeria, vaikka terän kulmat pyöristettäisiinkin.
Suosittelen Dilunettia.pinta skrabauksen jälkeen jäi sen verran epätasaiseksi ja laikukkaaksi (myrkky ei lähtenyt tasaisesti pois), että hiottiin lopulta epäkeskolla pinta sileäksi. Hionta koneellisesti kävi voimille lähinnä hankalasta työasennosta ja huonosta fyysisestä kunnosta johtuen. Lopputuloksena kuitenkin siisti ja tasainen pinta.
Suosittelen panostamaan pohjustustöihin ja pohjan tasaisuuteen vaikka ei kilpailua edes leikkimielellä harrastaisikaan. Urakka on sen verran suuri, että mikäli uuden myrkkymaalikerroksen jälkeen joutuu toteamaan, että eihän tuo pinta kovin tasainen olen, niin voi alkaa ahdistamaan. Ennen uuden myrkyn maalausta laitetiin myös pari kerrosta uutta primeria "varmuuden vuoksi" vanhan primerin päälle. - 16+9
Raaputin_ kirjoitti:
Paskamainen homma mutta tuntipalkka on hyvä jos itse tekee.Kyllä oot ollut nopea. Mulla meni 36-jalkaisen pohjan putsaamiseen viikkotolkulla aikaa. Vai olenko minä ollut hidas? No, samaan aikaan rakensin myös kotiin uuden saunan.
Skraba-imurisysteemi oli pääasiallinen työkalu, ja tiukkaan paikkaan Hempelin maalinpoistajaa. Naapuriveneen omistaja kiitteli sinistä kantta :) vaikka käytin koko ajan imuria. Eli paska siis kyllä lentää. - dilunettia
Ahmed Ahne kirjoitti:
jos ovat kiinni.
Suosittelen Dilunettia.Oletko Ahmed Ahne käyttänyt Dilua? Kuinka se tapahtuu? Levitetäänkö se telalla ja sitten huuhdellaan pois, ja kuinka moneen kertaan? Vai jynssätäänkö myös?
- suhteellinen käsite!
16+9 kirjoitti:
Kyllä oot ollut nopea. Mulla meni 36-jalkaisen pohjan putsaamiseen viikkotolkulla aikaa. Vai olenko minä ollut hidas? No, samaan aikaan rakensin myös kotiin uuden saunan.
Skraba-imurisysteemi oli pääasiallinen työkalu, ja tiukkaan paikkaan Hempelin maalinpoistajaa. Naapuriveneen omistaja kiitteli sinistä kantta :) vaikka käytin koko ajan imuria. Eli paska siis kyllä lentää.Minulta meni hommaan monta kuukautta! Yhteenlaskettu työtuntien määrä ei kuitenkaan ollut suuri, koska kävin veneellä silloin tällöin ja skrabasin pienen alueen kerrallaan (n. vartissa - puolessa tunnissa). Aloitin homman syksyllä. Vesihionnan tein vasta kevätauringon alkaessa lämmittää. Tällä tavalla ajoitettuna homma tuntui aika kevyeltä ja voin suositella samaa menettelyä, jos venetelakalle on sopivan lyhyt matka. Skrabaaminen ei levitä pölyä naapuriveneisiin, ei myöskään vesihionta.
- Ahmed Ahne
dilunettia kirjoitti:
Oletko Ahmed Ahne käyttänyt Dilua? Kuinka se tapahtuu? Levitetäänkö se telalla ja sitten huuhdellaan pois, ja kuinka moneen kertaan? Vai jynssätäänkö myös?
Annetaan vaikuttaa ja pestään pois painepesurilla.
- jkko
suhteellinen käsite! kirjoitti:
Minulta meni hommaan monta kuukautta! Yhteenlaskettu työtuntien määrä ei kuitenkaan ollut suuri, koska kävin veneellä silloin tällöin ja skrabasin pienen alueen kerrallaan (n. vartissa - puolessa tunnissa). Aloitin homman syksyllä. Vesihionnan tein vasta kevätauringon alkaessa lämmittää. Tällä tavalla ajoitettuna homma tuntui aika kevyeltä ja voin suositella samaa menettelyä, jos venetelakalle on sopivan lyhyt matka. Skrabaaminen ei levitä pölyä naapuriveneisiin, ei myöskään vesihionta.
Mikä on aineen kulutusarvio/m2?
- seppomartti
jkko kirjoitti:
Mikä on aineen kulutusarvio/m2?
Poistin viime kevättalvella Hollannissa vanhat myrkyt 35 jalan purjeveneen pohjasta maalin poistoaineella (kauppanimi ei jäänyt mieleen) ilman lämpotilan ollessa jatkuvasti n. 10. Geelimäinen aine toimi tyydyttävästi. Pehmennyt maali työnnettiin teräslastalla rullalle ja irti pohjasta. Sotkuinen ja aika työläs kaapimishomma. Myrkkymaali siellä piti kerätä pressulla tarkkaan talteen kuten maalipisarat maalatessakin. Huuhtelu kaapimisen jälkeen vedellä, kevyt vesihionta ja uudet primerit. Hartsien vedenkestävyyteen ei kannata luottaa olipa esteri mikä tahansa. Myrkyn poistourakka oli 2-3 ihmistyöpäivää. Hyvä puoli oli pölyttömyys. Muinaisuudessa hiontakoneilla poistaessa varmaan sain suuria raskasmetalliannoksia elimistöön kun koko naama oli myrkkypölyssä. Tekisin uudelleen samalla metodilla mutta ylipäänsä aina ensiksi on kyseenalaistettava koko poiston tarpeellisuus. Keskustelun alussa ehdotettu poistamisesta luopuminen ja pelkkä hionta on aina ensisijainen vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789