LAUSTEEN PERHEKUNTOUTUS KESKUS

Oppilas

Löytyisikö oppilaita vuosilta 2001-2002?

199

19277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppilas

      että ohjaajia myös?

      • Akkolan poika

        Ei niin tuoretta tavaraa.70-luvulla se oli vielä poikakoti ja helkkarin rankka paikka.Oli johtaja,apulaisjohtaja,ylikatsastaja ja pelkät katsastajat.Eimitään perhekuntoutus/ohjaaja roskaa.Opettaja K.R:llä esimerkiksi erikoinen tapa koulussa vääristä vastauksista vedellä ympäri korvia,että veri lensi.Valvoja X tykkäsi pikkupojista.Että tällaista oli "ohjaus"


      • oppilas
        Akkolan poika kirjoitti:

        Ei niin tuoretta tavaraa.70-luvulla se oli vielä poikakoti ja helkkarin rankka paikka.Oli johtaja,apulaisjohtaja,ylikatsastaja ja pelkät katsastajat.Eimitään perhekuntoutus/ohjaaja roskaa.Opettaja K.R:llä esimerkiksi erikoinen tapa koulussa vääristä vastauksista vedellä ympäri korvia,että veri lensi.Valvoja X tykkäsi pikkupojista.Että tällaista oli "ohjaus"

        silloin oli kylla muutenkin kaikilla kouluissa kovat otteet,en sanoisi etta kuullostaa rankalta mutta se pelasti mun kolulun ja opin muutenkin kaikkia uusia asioita


      • riihelä
        oppilas kirjoitti:

        silloin oli kylla muutenkin kaikilla kouluissa kovat otteet,en sanoisi etta kuullostaa rankalta mutta se pelasti mun kolulun ja opin muutenkin kaikkia uusia asioita

        juuh olin itse siellä 89-93 ja hunningolle olisin menny jos en olisi "joutunut" sinne. Paljon tuli tehtyä ja opittua siellä, parhaita opettajia mulla oli alhon veljekset hannu ja antero, ja jälkimmäinen on siellä vieläkin töissä Tuossa vuosi sitten kun kävin kattelemassa paikkoja. olivat rakentaneet sinne lisää tiloja ja uuden osastonkin. hatkoillekkaan en lähteny kuin kerran sieltä ja sekin oli sellanen, iltaloma röökin haku reissu. Niin et terveisiä vaan tutuille jotka muistaa
        pikku-raimon riihelästä.


      • yksi uhri
        oppilas kirjoitti:

        silloin oli kylla muutenkin kaikilla kouluissa kovat otteet,en sanoisi etta kuullostaa rankalta mutta se pelasti mun kolulun ja opin muutenkin kaikkia uusia asioita

        Lausteen poikakoti oli suomalainen keskitysleiri turun kupeessa missä kidutettiin silloisia lapsia. Lapsia hakattiin ja alistetiin, käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja pakotettiin erillaisiin pakkotyötehtäviin.

        On turha kehua että ko. laitos olisi ollut joku pelastus, kun poikakodissa viimeistään pääsi eroon omasta identiteetistä. Miksi tähän laitokseen sitten sijoitettiin lapset ja nuoret. Syy on hyvin yksinkertaisesti se että esim Espoon kaupunki sai sijoituksesta valtion tukea ja Lauste sai selkeetä tuloa, eli oli aivan sama oliko nuori rikolllinen vaiko ei, jos sijoitukselle oli vähäisemmätki perusteet.

        Itse en koskaan kuullut sijoittamiseni perusteita ja tuolla Lausteella jouduin vanhempien hoitajien väkivaltaisen käyttäytymisen kohteeksi. Mainitaan tässä myös nimet niin ne jotka tunnistaa tapaukset tietää mistä puhun; Artemi, Tuulikki, Helge, Maija-liisa yms..

        Vaikka on kulunut vuosia siitä kun olin tässä keskitysleiriä muistuttavassa paikassa, on tuoreessa muistissa erään vanhan hoitajan täysin syytön nyrkillä lyöminen, minkä hän myöhemmin perusteli kurinpitotoimenpiteeksi. Jos kurinpidolliset toimet tehtiin täten että varalta vedettiin turpiin jotta syytön nuori pysyisi ruodussa, oli todella kyse ammattitaidottomista vastuullisista henkilöistä.

        Vaikka on mennyt vuosia siihen että pahoinpitely on tapahtunut, otan seelvää onko se vanhentunut rikoksena. Jos näin ei ole, tulee Lauste vastaamaan oikeudessa sen ajan rikkomuksista, mitkä nostan kanteena sitä ja sen silloista johtoa vastaan. Saa tällöin pahat ihmiset palkkansa!


      • lapsen lapsi...
        yksi uhri kirjoitti:

        Lausteen poikakoti oli suomalainen keskitysleiri turun kupeessa missä kidutettiin silloisia lapsia. Lapsia hakattiin ja alistetiin, käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja pakotettiin erillaisiin pakkotyötehtäviin.

        On turha kehua että ko. laitos olisi ollut joku pelastus, kun poikakodissa viimeistään pääsi eroon omasta identiteetistä. Miksi tähän laitokseen sitten sijoitettiin lapset ja nuoret. Syy on hyvin yksinkertaisesti se että esim Espoon kaupunki sai sijoituksesta valtion tukea ja Lauste sai selkeetä tuloa, eli oli aivan sama oliko nuori rikolllinen vaiko ei, jos sijoitukselle oli vähäisemmätki perusteet.

        Itse en koskaan kuullut sijoittamiseni perusteita ja tuolla Lausteella jouduin vanhempien hoitajien väkivaltaisen käyttäytymisen kohteeksi. Mainitaan tässä myös nimet niin ne jotka tunnistaa tapaukset tietää mistä puhun; Artemi, Tuulikki, Helge, Maija-liisa yms..

        Vaikka on kulunut vuosia siitä kun olin tässä keskitysleiriä muistuttavassa paikassa, on tuoreessa muistissa erään vanhan hoitajan täysin syytön nyrkillä lyöminen, minkä hän myöhemmin perusteli kurinpitotoimenpiteeksi. Jos kurinpidolliset toimet tehtiin täten että varalta vedettiin turpiin jotta syytön nuori pysyisi ruodussa, oli todella kyse ammattitaidottomista vastuullisista henkilöistä.

        Vaikka on mennyt vuosia siihen että pahoinpitely on tapahtunut, otan seelvää onko se vanhentunut rikoksena. Jos näin ei ole, tulee Lauste vastaamaan oikeudessa sen ajan rikkomuksista, mitkä nostan kanteena sitä ja sen silloista johtoa vastaan. Saa tällöin pahat ihmiset palkkansa!

        Kauheeta kuulla et sulla on tollasia kokemuksia! Uskon ne kyllä, kun mun veli on ollu Muhoksen perhekodissa ja silläkään ei oo kauheen lämpösiä muistoja sieltä!

        Minua kiinnostaisi tietää muistaako kukaan KOSTI HEIKKILÄÄ?? Hän oli minun pappani ja minusta oli aivan ihana ja lempeä ihminen! Olisi mielenkiintoista tietää millainen hän oli työelämässä? Isältäni olen joskus kysynyt millainen hän oli isänä ja minun isälläni ei ollut mitään ikäviä muistoja. Olen vaan kuullut noita juttuja tuon ajan poikakodeista ja kauhulla ajatellut millainenkohan se minun pappani oli siellä työelämässä?!

        KIITOKSIA vastanneille!


      • Inkke
        lapsen lapsi... kirjoitti:

        Kauheeta kuulla et sulla on tollasia kokemuksia! Uskon ne kyllä, kun mun veli on ollu Muhoksen perhekodissa ja silläkään ei oo kauheen lämpösiä muistoja sieltä!

        Minua kiinnostaisi tietää muistaako kukaan KOSTI HEIKKILÄÄ?? Hän oli minun pappani ja minusta oli aivan ihana ja lempeä ihminen! Olisi mielenkiintoista tietää millainen hän oli työelämässä? Isältäni olen joskus kysynyt millainen hän oli isänä ja minun isälläni ei ollut mitään ikäviä muistoja. Olen vaan kuullut noita juttuja tuon ajan poikakodeista ja kauhulla ajatellut millainenkohan se minun pappani oli siellä työelämässä?!

        KIITOKSIA vastanneille!

        Olin Laperilla 1960-1966 välisen ajan ja Kosti Heikkilä oli silloin katsastajana siellä Lempinimi "Kööri"
        Hän oli tosi hieno ja ymmärtäväinen mies,ei kellään mitään pahaa sanottavaa,Minä olen pari kertaa nähnyt jälkeen päin on asunut viimeiksi
        lehmusvalkaman vanhaikodissa,mutta en ole varma olisiko jo nukkunut pois kun ikääkin oli jo runsaasti.


      • inkke
        Inkke kirjoitti:

        Olin Laperilla 1960-1966 välisen ajan ja Kosti Heikkilä oli silloin katsastajana siellä Lempinimi "Kööri"
        Hän oli tosi hieno ja ymmärtäväinen mies,ei kellään mitään pahaa sanottavaa,Minä olen pari kertaa nähnyt jälkeen päin on asunut viimeiksi
        lehmusvalkaman vanhaikodissa,mutta en ole varma olisiko jo nukkunut pois kun ikääkin oli jo runsaasti.

        Asiasta vielä että minä olin hevosten hoitajana eli tallipoikana siellä,ja sattui Kostin pojan kanssa ikävä tapahtuma,kun olin aamulla viemässä maitoa junalle ja paluumatkalla tuli kolari Kostin pojan kanssa,kun oli niin vikuri hevonen ettei saanut millään pysähtymään,en muista pojan nimeä,mutta voi ehkä olla isäsi.?


      • Jäkis
        yksi uhri kirjoitti:

        Lausteen poikakoti oli suomalainen keskitysleiri turun kupeessa missä kidutettiin silloisia lapsia. Lapsia hakattiin ja alistetiin, käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja pakotettiin erillaisiin pakkotyötehtäviin.

        On turha kehua että ko. laitos olisi ollut joku pelastus, kun poikakodissa viimeistään pääsi eroon omasta identiteetistä. Miksi tähän laitokseen sitten sijoitettiin lapset ja nuoret. Syy on hyvin yksinkertaisesti se että esim Espoon kaupunki sai sijoituksesta valtion tukea ja Lauste sai selkeetä tuloa, eli oli aivan sama oliko nuori rikolllinen vaiko ei, jos sijoitukselle oli vähäisemmätki perusteet.

        Itse en koskaan kuullut sijoittamiseni perusteita ja tuolla Lausteella jouduin vanhempien hoitajien väkivaltaisen käyttäytymisen kohteeksi. Mainitaan tässä myös nimet niin ne jotka tunnistaa tapaukset tietää mistä puhun; Artemi, Tuulikki, Helge, Maija-liisa yms..

        Vaikka on kulunut vuosia siitä kun olin tässä keskitysleiriä muistuttavassa paikassa, on tuoreessa muistissa erään vanhan hoitajan täysin syytön nyrkillä lyöminen, minkä hän myöhemmin perusteli kurinpitotoimenpiteeksi. Jos kurinpidolliset toimet tehtiin täten että varalta vedettiin turpiin jotta syytön nuori pysyisi ruodussa, oli todella kyse ammattitaidottomista vastuullisista henkilöistä.

        Vaikka on mennyt vuosia siihen että pahoinpitely on tapahtunut, otan seelvää onko se vanhentunut rikoksena. Jos näin ei ole, tulee Lauste vastaamaan oikeudessa sen ajan rikkomuksista, mitkä nostan kanteena sitä ja sen silloista johtoa vastaan. Saa tällöin pahat ihmiset palkkansa!

        helvetinmoinen keskitysleiri nuorelle ihmiselle joka on aloittamassa juuri elämäänsä,eikö.itse olin Riihelän selleissä.No,jotenkuten olen pärjännyt
        mutta muistot on jotain aivan helvettiä.En toivo samaa kenellekkään.


      • kerholan poika
        Inkke kirjoitti:

        Olin Laperilla 1960-1966 välisen ajan ja Kosti Heikkilä oli silloin katsastajana siellä Lempinimi "Kööri"
        Hän oli tosi hieno ja ymmärtäväinen mies,ei kellään mitään pahaa sanottavaa,Minä olen pari kertaa nähnyt jälkeen päin on asunut viimeiksi
        lehmusvalkaman vanhaikodissa,mutta en ole varma olisiko jo nukkunut pois kun ikääkin oli jo runsaasti.

        joo köörin pena ajo austinin ojaan pumppukopin kohdalla mistä osotteesta historia kuvat pois puretuista rakennuksista kerhola on jäänny teollisuus hallien alle niin oli saunakin hävinny ja uima-allaskin kotilan tyköä joku vois osotteen kuvista tänne laittaa mää nykysin kotipoika tietokoneita ja sateliitteja laitellaan näkymään seuraava työ vanhojen kaitafilmien digitoiminen cd-rom ja tikuille dvd-kin käy


      • Kylmä lahna
        inkke kirjoitti:

        Asiasta vielä että minä olin hevosten hoitajana eli tallipoikana siellä,ja sattui Kostin pojan kanssa ikävä tapahtuma,kun olin aamulla viemässä maitoa junalle ja paluumatkalla tuli kolari Kostin pojan kanssa,kun oli niin vikuri hevonen ettei saanut millään pysähtymään,en muista pojan nimeä,mutta voi ehkä olla isäsi.?

        Lausteen poikakotia sivuten, tulee mileen tapaus eräästä opettajasta joka vaikutti Littoisissa Ristikallion koulussa joskus 60-luvulla. Opettaja tunnetaan nimellä Pentti S., joka mätki oppilaita turpiin, kun sille päälle sattui. En tiedä kaikkea mitä tämä herra Pentti S. onkaan tehnyt, mutta jo niiden muutamien tapausten perusteella voin kuvitella että se mies pystyi vaikka mihin, isänmaallinen intomieli kun oli kaiken muun lisäksi. Tunnusmerkkinä tällä opettajalla oli iso nenä ja toisena tavaramerkkinä harmaa-ruudullinen takki. Jos joku tuntee tapauksen, niin valottakoon minua lisää em. äijän toilailuista Ristikallion koulussa. Kiitos.


      • oikeusmies.
        yksi uhri kirjoitti:

        Lausteen poikakoti oli suomalainen keskitysleiri turun kupeessa missä kidutettiin silloisia lapsia. Lapsia hakattiin ja alistetiin, käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja pakotettiin erillaisiin pakkotyötehtäviin.

        On turha kehua että ko. laitos olisi ollut joku pelastus, kun poikakodissa viimeistään pääsi eroon omasta identiteetistä. Miksi tähän laitokseen sitten sijoitettiin lapset ja nuoret. Syy on hyvin yksinkertaisesti se että esim Espoon kaupunki sai sijoituksesta valtion tukea ja Lauste sai selkeetä tuloa, eli oli aivan sama oliko nuori rikolllinen vaiko ei, jos sijoitukselle oli vähäisemmätki perusteet.

        Itse en koskaan kuullut sijoittamiseni perusteita ja tuolla Lausteella jouduin vanhempien hoitajien väkivaltaisen käyttäytymisen kohteeksi. Mainitaan tässä myös nimet niin ne jotka tunnistaa tapaukset tietää mistä puhun; Artemi, Tuulikki, Helge, Maija-liisa yms..

        Vaikka on kulunut vuosia siitä kun olin tässä keskitysleiriä muistuttavassa paikassa, on tuoreessa muistissa erään vanhan hoitajan täysin syytön nyrkillä lyöminen, minkä hän myöhemmin perusteli kurinpitotoimenpiteeksi. Jos kurinpidolliset toimet tehtiin täten että varalta vedettiin turpiin jotta syytön nuori pysyisi ruodussa, oli todella kyse ammattitaidottomista vastuullisista henkilöistä.

        Vaikka on mennyt vuosia siihen että pahoinpitely on tapahtunut, otan seelvää onko se vanhentunut rikoksena. Jos näin ei ole, tulee Lauste vastaamaan oikeudessa sen ajan rikkomuksista, mitkä nostan kanteena sitä ja sen silloista johtoa vastaan. Saa tällöin pahat ihmiset palkkansa!

        Olisko rikos ihmisyyttä vastaan?


      • 84-89
        riihelä kirjoitti:

        juuh olin itse siellä 89-93 ja hunningolle olisin menny jos en olisi "joutunut" sinne. Paljon tuli tehtyä ja opittua siellä, parhaita opettajia mulla oli alhon veljekset hannu ja antero, ja jälkimmäinen on siellä vieläkin töissä Tuossa vuosi sitten kun kävin kattelemassa paikkoja. olivat rakentaneet sinne lisää tiloja ja uuden osastonkin. hatkoillekkaan en lähteny kuin kerran sieltä ja sekin oli sellanen, iltaloma röökin haku reissu. Niin et terveisiä vaan tutuille jotka muistaa
        pikku-raimon riihelästä.

        olin samaisessa paikassa 84-89 mutta hannu ja antero jäi mieleen.


      • j
        riihelä kirjoitti:

        juuh olin itse siellä 89-93 ja hunningolle olisin menny jos en olisi "joutunut" sinne. Paljon tuli tehtyä ja opittua siellä, parhaita opettajia mulla oli alhon veljekset hannu ja antero, ja jälkimmäinen on siellä vieläkin töissä Tuossa vuosi sitten kun kävin kattelemassa paikkoja. olivat rakentaneet sinne lisää tiloja ja uuden osastonkin. hatkoillekkaan en lähteny kuin kerran sieltä ja sekin oli sellanen, iltaloma röökin haku reissu. Niin et terveisiä vaan tutuille jotka muistaa
        pikku-raimon riihelästä.

        moro raimo jos oikein muistan tais olla niin et sun velikin oli sielä silloin terkut ainoalta phjanmaan pojalta niiltä ajoin


      • juukibuuki
        yksi uhri kirjoitti:

        Lausteen poikakoti oli suomalainen keskitysleiri turun kupeessa missä kidutettiin silloisia lapsia. Lapsia hakattiin ja alistetiin, käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja pakotettiin erillaisiin pakkotyötehtäviin.

        On turha kehua että ko. laitos olisi ollut joku pelastus, kun poikakodissa viimeistään pääsi eroon omasta identiteetistä. Miksi tähän laitokseen sitten sijoitettiin lapset ja nuoret. Syy on hyvin yksinkertaisesti se että esim Espoon kaupunki sai sijoituksesta valtion tukea ja Lauste sai selkeetä tuloa, eli oli aivan sama oliko nuori rikolllinen vaiko ei, jos sijoitukselle oli vähäisemmätki perusteet.

        Itse en koskaan kuullut sijoittamiseni perusteita ja tuolla Lausteella jouduin vanhempien hoitajien väkivaltaisen käyttäytymisen kohteeksi. Mainitaan tässä myös nimet niin ne jotka tunnistaa tapaukset tietää mistä puhun; Artemi, Tuulikki, Helge, Maija-liisa yms..

        Vaikka on kulunut vuosia siitä kun olin tässä keskitysleiriä muistuttavassa paikassa, on tuoreessa muistissa erään vanhan hoitajan täysin syytön nyrkillä lyöminen, minkä hän myöhemmin perusteli kurinpitotoimenpiteeksi. Jos kurinpidolliset toimet tehtiin täten että varalta vedettiin turpiin jotta syytön nuori pysyisi ruodussa, oli todella kyse ammattitaidottomista vastuullisista henkilöistä.

        Vaikka on mennyt vuosia siihen että pahoinpitely on tapahtunut, otan seelvää onko se vanhentunut rikoksena. Jos näin ei ole, tulee Lauste vastaamaan oikeudessa sen ajan rikkomuksista, mitkä nostan kanteena sitä ja sen silloista johtoa vastaan. Saa tällöin pahat ihmiset palkkansa!

        Jauhatpa aikamoista paskaa, idiootti . . mikään sun tekstissä ei pidä paikkaansa.
        Terveisin Lausteen kasvatti n.68 73 .


      • jh
        Akkolan poika kirjoitti:

        Ei niin tuoretta tavaraa.70-luvulla se oli vielä poikakoti ja helkkarin rankka paikka.Oli johtaja,apulaisjohtaja,ylikatsastaja ja pelkät katsastajat.Eimitään perhekuntoutus/ohjaaja roskaa.Opettaja K.R:llä esimerkiksi erikoinen tapa koulussa vääristä vastauksista vedellä ympäri korvia,että veri lensi.Valvoja X tykkäsi pikkupojista.Että tällaista oli "ohjaus"

        varm aan tarkoitit opettaja räntilää. ja herra x oli väiski. tässä entinen koulukoti kasvatti, pernis ja kotiniemi tuttuja paikkoja.


      • ak
        yksi uhri kirjoitti:

        Lausteen poikakoti oli suomalainen keskitysleiri turun kupeessa missä kidutettiin silloisia lapsia. Lapsia hakattiin ja alistetiin, käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja pakotettiin erillaisiin pakkotyötehtäviin.

        On turha kehua että ko. laitos olisi ollut joku pelastus, kun poikakodissa viimeistään pääsi eroon omasta identiteetistä. Miksi tähän laitokseen sitten sijoitettiin lapset ja nuoret. Syy on hyvin yksinkertaisesti se että esim Espoon kaupunki sai sijoituksesta valtion tukea ja Lauste sai selkeetä tuloa, eli oli aivan sama oliko nuori rikolllinen vaiko ei, jos sijoitukselle oli vähäisemmätki perusteet.

        Itse en koskaan kuullut sijoittamiseni perusteita ja tuolla Lausteella jouduin vanhempien hoitajien väkivaltaisen käyttäytymisen kohteeksi. Mainitaan tässä myös nimet niin ne jotka tunnistaa tapaukset tietää mistä puhun; Artemi, Tuulikki, Helge, Maija-liisa yms..

        Vaikka on kulunut vuosia siitä kun olin tässä keskitysleiriä muistuttavassa paikassa, on tuoreessa muistissa erään vanhan hoitajan täysin syytön nyrkillä lyöminen, minkä hän myöhemmin perusteli kurinpitotoimenpiteeksi. Jos kurinpidolliset toimet tehtiin täten että varalta vedettiin turpiin jotta syytön nuori pysyisi ruodussa, oli todella kyse ammattitaidottomista vastuullisista henkilöistä.

        Vaikka on mennyt vuosia siihen että pahoinpitely on tapahtunut, otan seelvää onko se vanhentunut rikoksena. Jos näin ei ole, tulee Lauste vastaamaan oikeudessa sen ajan rikkomuksista, mitkä nostan kanteena sitä ja sen silloista johtoa vastaan. Saa tällöin pahat ihmiset palkkansa!

        teko on vahentunut


      • as
        yksi uhri kirjoitti:

        Lausteen poikakoti oli suomalainen keskitysleiri turun kupeessa missä kidutettiin silloisia lapsia. Lapsia hakattiin ja alistetiin, käytettiin seksuaalisesti hyväksi ja pakotettiin erillaisiin pakkotyötehtäviin.

        On turha kehua että ko. laitos olisi ollut joku pelastus, kun poikakodissa viimeistään pääsi eroon omasta identiteetistä. Miksi tähän laitokseen sitten sijoitettiin lapset ja nuoret. Syy on hyvin yksinkertaisesti se että esim Espoon kaupunki sai sijoituksesta valtion tukea ja Lauste sai selkeetä tuloa, eli oli aivan sama oliko nuori rikolllinen vaiko ei, jos sijoitukselle oli vähäisemmätki perusteet.

        Itse en koskaan kuullut sijoittamiseni perusteita ja tuolla Lausteella jouduin vanhempien hoitajien väkivaltaisen käyttäytymisen kohteeksi. Mainitaan tässä myös nimet niin ne jotka tunnistaa tapaukset tietää mistä puhun; Artemi, Tuulikki, Helge, Maija-liisa yms..

        Vaikka on kulunut vuosia siitä kun olin tässä keskitysleiriä muistuttavassa paikassa, on tuoreessa muistissa erään vanhan hoitajan täysin syytön nyrkillä lyöminen, minkä hän myöhemmin perusteli kurinpitotoimenpiteeksi. Jos kurinpidolliset toimet tehtiin täten että varalta vedettiin turpiin jotta syytön nuori pysyisi ruodussa, oli todella kyse ammattitaidottomista vastuullisista henkilöistä.

        Vaikka on mennyt vuosia siihen että pahoinpitely on tapahtunut, otan seelvää onko se vanhentunut rikoksena. Jos näin ei ole, tulee Lauste vastaamaan oikeudessa sen ajan rikkomuksista, mitkä nostan kanteena sitä ja sen silloista johtoa vastaan. Saa tällöin pahat ihmiset palkkansa!

        teko on vanhentunut


      • Joan Jordan
        Akkolan poika kirjoitti:

        Ei niin tuoretta tavaraa.70-luvulla se oli vielä poikakoti ja helkkarin rankka paikka.Oli johtaja,apulaisjohtaja,ylikatsastaja ja pelkät katsastajat.Eimitään perhekuntoutus/ohjaaja roskaa.Opettaja K.R:llä esimerkiksi erikoinen tapa koulussa vääristä vastauksista vedellä ympäri korvia,että veri lensi.Valvoja X tykkäsi pikkupojista.Että tällaista oli "ohjaus"

        http://www.youtube.com/watch?v=OgEPeVOUVDs&feature=youtu.be


      • Nähnyt
        Akkolan poika kirjoitti:

        Ei niin tuoretta tavaraa.70-luvulla se oli vielä poikakoti ja helkkarin rankka paikka.Oli johtaja,apulaisjohtaja,ylikatsastaja ja pelkät katsastajat.Eimitään perhekuntoutus/ohjaaja roskaa.Opettaja K.R:llä esimerkiksi erikoinen tapa koulussa vääristä vastauksista vedellä ympäri korvia,että veri lensi.Valvoja X tykkäsi pikkupojista.Että tällaista oli "ohjaus"

        Lausteen perhekuntoutus on täyttä paskaa,se tarkoittaa vain sitä että 2 ohjaajaa käy kyttäämässä perheiden asunnoissa esim.klo 7 aamulla!Mitä tukea tällaisesta on?
        Ruumiillinen kuritus kiellettiin sijaishuollossa jo paljon ennen perheitä eli jo v.-65!Sosiaali-ja terveysministeriö on järjestänyt kartoituksen menneiden vuosien sijaishuollon kokemuksista,olisi hyvä että Lausteest kerrottaisiin totuus!


      • Isko
        Akkolan poika kirjoitti:

        Ei niin tuoretta tavaraa.70-luvulla se oli vielä poikakoti ja helkkarin rankka paikka.Oli johtaja,apulaisjohtaja,ylikatsastaja ja pelkät katsastajat.Eimitään perhekuntoutus/ohjaaja roskaa.Opettaja K.R:llä esimerkiksi erikoinen tapa koulussa vääristä vastauksista vedellä ympäri korvia,että veri lensi.Valvoja X tykkäsi pikkupojista.Että tällaista oli "ohjaus"

        EI OLLU: Paska puhetta.


      • Ollut
        lapsen lapsi... kirjoitti:

        Kauheeta kuulla et sulla on tollasia kokemuksia! Uskon ne kyllä, kun mun veli on ollu Muhoksen perhekodissa ja silläkään ei oo kauheen lämpösiä muistoja sieltä!

        Minua kiinnostaisi tietää muistaako kukaan KOSTI HEIKKILÄÄ?? Hän oli minun pappani ja minusta oli aivan ihana ja lempeä ihminen! Olisi mielenkiintoista tietää millainen hän oli työelämässä? Isältäni olen joskus kysynyt millainen hän oli isänä ja minun isälläni ei ollut mitään ikäviä muistoja. Olen vaan kuullut noita juttuja tuon ajan poikakodeista ja kauhulla ajatellut millainenkohan se minun pappani oli siellä työelämässä?!

        KIITOKSIA vastanneille!

        Pumppu kööriksi sanottiin pappatunyurilla ajeli.välillä aika härski yllytti toisia tappelemaan ja hakkaamaan kunei itse viitsinyt.ei mikään pelasin terävin kynä.asui toivontuvan vieressä olevassa talossa. Ainut inhimillinen henkilökunnasta oli Esko Sainio puuseppä. Olin hänen työpaikassa 3 vuotta ja opin häneltä paljon tulevaan ammattiin liittyviä asioita.Apulaisjohtaja olnoselta sainiin myös muutaman kerran kunnolla nyrkistä.Siitä on 60 vuotta mutta muistakaa vieläkin liian hyvin.


      • oikeanimi

        Ei Esko vaan Niilo. Ja työnä enempi sellainen nykyisin kiinteistön huoltomieheksi nimitettävä. Eikös Paakkunainen ollut puuseppä?


      • Puistolan.poika
        Inkke kirjoitti:

        Olin Laperilla 1960-1966 välisen ajan ja Kosti Heikkilä oli silloin katsastajana siellä Lempinimi "Kööri"
        Hän oli tosi hieno ja ymmärtäväinen mies,ei kellään mitään pahaa sanottavaa,Minä olen pari kertaa nähnyt jälkeen päin on asunut viimeiksi
        lehmusvalkaman vanhaikodissa,mutta en ole varma olisiko jo nukkunut pois kun ikääkin oli jo runsaasti.

        Samaa mieltä.Tuli oltua siellä 1970-73.Jyrki Heikkilä oli hyvä tyyppi.Toinen opettaja,Kari R.veteli korville minuakin.Akkolan vaimo Leila oli kanssa mukava.Opetti englantia.


      • makkiin
        Nähnyt kirjoitti:

        Lausteen perhekuntoutus on täyttä paskaa,se tarkoittaa vain sitä että 2 ohjaajaa käy kyttäämässä perheiden asunnoissa esim.klo 7 aamulla!Mitä tukea tällaisesta on?
        Ruumiillinen kuritus kiellettiin sijaishuollossa jo paljon ennen perheitä eli jo v.-65!Sosiaali-ja terveysministeriö on järjestänyt kartoituksen menneiden vuosien sijaishuollon kokemuksista,olisi hyvä että Lausteest kerrottaisiin totuus!

        Teillä on 70 luvulla ilmeisesti ollu paremmat olot lausteella ,itse olin 60 luvulla ja silloin tiesi mitä on työn teko ja turpaan veto ,sitten alkoikin pitkä vankila kierre ,mikä johtuu varastetusta lapsuudesta ja viranomaisten sikamaisuudesta .


      • tasevallentuunasta
        makkiin kirjoitti:

        Teillä on 70 luvulla ilmeisesti ollu paremmat olot lausteella ,itse olin 60 luvulla ja silloin tiesi mitä on työn teko ja turpaan veto ,sitten alkoikin pitkä vankila kierre ,mikä johtuu varastetusta lapsuudesta ja viranomaisten sikamaisuudesta .

        Kuten minä myös. Olen Taisto Mäkinen ja Lausteen taimitarhan kasvatteja. Siihen aikaan sitä kutsuttiin kasvatuslaitokseksi. Ei tullut minusta juoppoa,tai linnavompulaa,mutta PERKELEEN katkera mies tuli,moisia koteja kohtaan. Väkivalta siellä oli jokapäiväistä 60 luvun alussa.


      • Anonyymi
        lapsen lapsi... kirjoitti:

        Kauheeta kuulla et sulla on tollasia kokemuksia! Uskon ne kyllä, kun mun veli on ollu Muhoksen perhekodissa ja silläkään ei oo kauheen lämpösiä muistoja sieltä!

        Minua kiinnostaisi tietää muistaako kukaan KOSTI HEIKKILÄÄ?? Hän oli minun pappani ja minusta oli aivan ihana ja lempeä ihminen! Olisi mielenkiintoista tietää millainen hän oli työelämässä? Isältäni olen joskus kysynyt millainen hän oli isänä ja minun isälläni ei ollut mitään ikäviä muistoja. Olen vaan kuullut noita juttuja tuon ajan poikakodeista ja kauhulla ajatellut millainenkohan se minun pappani oli siellä työelämässä?!

        KIITOKSIA vastanneille!

        Kosti Heikkilä,Hänet muistan Kiitolliseuudella ,Minä muistan kaksi eri tapausta jotka
        muistan erikoisesti, Oletko Sinä syntynyt noin 1950 ? Äitisi sai Lapsen silloin
        ,Siinä työ jako paikalla Kysyi Isäsi Johtajalta että auttaa Äitiäsi koska Sinä olit
        ehkä 2 kuukauden ikäinen.!Minä olin äitisi Luona ,olin NS kotipoika .
        Siis minä olen pitänyt Sinua Sylissäni! Toinen tapaus ,Isäsi oli Tynjohtaja ,ja me Tehtiin
        Yötarhaa, siinä Satulavuoren välittömässä Lähesyydessä ,siinä oli Neinälato.
        Ytarhan suuruus oli ehkä 20x20m Piikki lanka oli tihempää ehkä noin 20cm
        Lehmät lypsettiin ladon välittömässa lähesyydessä. Minä olin Myös NS kirvesmies
        porukassa jonkun vuoden, Sinun Isääsi ja Niilo Sainiota muistan Kiitollisuudella.
        Minun kovan kohtalon toveri Toivo Ruti ,sain häneltä kirjan "Poikakodin karkuri"
        Minu muistiin panot ,Vuodelta 1947-1956 tulee julkaisevaan muotoon Joulukuussa
        Tänä vuonna .Opettaja raivohullu Purokoski ja Kitkuäijä Rissanen nämä kaksi
        pitivät kiinni ja se isomahainen Johtaja Heikkinen suoritti Pahoipitelyn
        ja tietysti aina koivuvitsoilla. Minä löysin todellisen onnen maani Täältä Ruotsista
        Urho Kekkonen


      • Anonyymi
        jh kirjoitti:

        varm aan tarkoitit opettaja räntilää. ja herra x oli väiski. tässä entinen koulukoti kasvatti, pernis ja kotiniemi tuttuja paikkoja.

        Kyllä on tuoreessa muistissa tuntat ja väiskit ym .Peltikopissa neljä kakkosnelosta ja paskanen vanha sotaaikainen viltin riekale .Laitimmaisen lankun päässä oli reikä ja viisi senttiä siitä kaiverrettu pieni kolo että sai savut kun kaverin jemmas ruokaannoksen sisään Shag piippu röökiä ja materipalasen ja tikkuja .kaksi pelti ovea ja uskon että vaikka joku poltti sen läävän niin se ovi on tallessa ja siinä minun kaivertama kitaran kuva .Kusi ämpäri nurkassa ja sen sai käydä lantalaan tyhjentämässä aamuisin .


      • Anonyymi
        makkiin kirjoitti:

        Teillä on 70 luvulla ilmeisesti ollu paremmat olot lausteella ,itse olin 60 luvulla ja silloin tiesi mitä on työn teko ja turpaan veto ,sitten alkoikin pitkä vankila kierre ,mikä johtuu varastetusta lapsuudesta ja viranomaisten sikamaisuudesta .

        Pitää täsmälleen paikkansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kosti Heikkilä,Hänet muistan Kiitolliseuudella ,Minä muistan kaksi eri tapausta jotka
        muistan erikoisesti, Oletko Sinä syntynyt noin 1950 ? Äitisi sai Lapsen silloin
        ,Siinä työ jako paikalla Kysyi Isäsi Johtajalta että auttaa Äitiäsi koska Sinä olit
        ehkä 2 kuukauden ikäinen.!Minä olin äitisi Luona ,olin NS kotipoika .
        Siis minä olen pitänyt Sinua Sylissäni! Toinen tapaus ,Isäsi oli Tynjohtaja ,ja me Tehtiin
        Yötarhaa, siinä Satulavuoren välittömässä Lähesyydessä ,siinä oli Neinälato.
        Ytarhan suuruus oli ehkä 20x20m Piikki lanka oli tihempää ehkä noin 20cm
        Lehmät lypsettiin ladon välittömässa lähesyydessä. Minä olin Myös NS kirvesmies
        porukassa jonkun vuoden, Sinun Isääsi ja Niilo Sainiota muistan Kiitollisuudella.
        Minun kovan kohtalon toveri Toivo Ruti ,sain häneltä kirjan "Poikakodin karkuri"
        Minu muistiin panot ,Vuodelta 1947-1956 tulee julkaisevaan muotoon Joulukuussa
        Tänä vuonna .Opettaja raivohullu Purokoski ja Kitkuäijä Rissanen nämä kaksi
        pitivät kiinni ja se isomahainen Johtaja Heikkinen suoritti Pahoipitelyn
        ja tietysti aina koivuvitsoilla. Minä löysin todellisen onnen maani Täältä Ruotsista
        Urho Kekkonen

        Kävit Urho myöhemmin aikuisena tervehtimässä Niiloa. Ruotsintuliainen on vieläkin tallessa.


      • Anonyymi
        lapsen lapsi... kirjoitti:

        Kauheeta kuulla et sulla on tollasia kokemuksia! Uskon ne kyllä, kun mun veli on ollu Muhoksen perhekodissa ja silläkään ei oo kauheen lämpösiä muistoja sieltä!

        Minua kiinnostaisi tietää muistaako kukaan KOSTI HEIKKILÄÄ?? Hän oli minun pappani ja minusta oli aivan ihana ja lempeä ihminen! Olisi mielenkiintoista tietää millainen hän oli työelämässä? Isältäni olen joskus kysynyt millainen hän oli isänä ja minun isälläni ei ollut mitään ikäviä muistoja. Olen vaan kuullut noita juttuja tuon ajan poikakodeista ja kauhulla ajatellut millainenkohan se minun pappani oli siellä työelämässä?!

        KIITOKSIA vastanneille!

        Olin Lausteella 1978-80. Muistan hyvin Heikkilän. Kaikki jätkät siellä pitivät hänestä, oli reilu meitä kohtaan. Kun saimme jälki-istuntoa perjantaisin, se tarkoitti sitä , että jouduimme seisomaan kasvot seinään päin. Yleensä kaikki 4 luokkahuoneen seinää tulivat täyteen. Kerran , kun Heikkilä oli jälki-istuntovalvojana, hän antoi meidän istua lattialla seiniin nojaten. Pian yhdestä ovesta astui sisään toinen miesopettaja (tarkoituksenaan kulkea luokkahuoneen lävitse- huoneessa oli 3 ovea). Nähtyään meidät istumassa lattialla, hän sanoi moittivaan sävyyn: ``Aha, täällä vaan istutaan!``, johon Heikkilä vastasi painokkaasti:``Minä tulinkin valvomaan jälki-ISTUNTOA``.
        Yleisesti ottaen minun aikanani ei nähdäkseni Lausteella esiintynyt vakavaa väkivaltaa meitä lapsia kohtaan, ainakaan mitään järjestelmällistä väkivaltaa. Paljon enemmän sain sitä osakseni kasvatusperheessä, josta minut Lausteelle siirrettiin. Siksi muistoni sieltä ovat enemmän positiivisia. Mitä poikakodin omaan kouluun tulee, niin opetuksen taso oli suorastaan naurettava. Minullakin 7:nnellä luokalla opettajana oli jalkapalloilija, jolle olisin itse voinut antaa tukiopetusta joissain aineissa. Esim. koko lukuvuoden uskonnonopetus toteutettiin näin: jokaiselle oppilaalle (meitä oli 6 tai 7) annettiin jalkapallopelaajan toimesta virsikirja, josta tämä valitsi jonkin virren. Sitten meidän piti yhdessä se hoilata. Kellään meistä ei ollut hajuakaan virren sävelkulusta, mutta tulipahan hoilattua. En muista, minkä arvosanan sain todistukseeni, mutta veikkaisin seiskaa.
        Ruotsinkielen opettajana meillä oli rva Akkola, johtajan vaimo, jolla ei taatusti ollut opettajan koulutusta. Ensimmäisellä oppitunnila hän jakoi meille monisteet , joihin oli listattu parikymmentä ruotsinkielen verbiä. Näihin meidän piti itse lisätä kyseisten verbien imperfektimuodot. Sanoin opettajalle, ettei minulle ole aiempina lukuvuosina koulussa ruotsin imperfektejä opetettu (olinhan käynyt 5:nnen ja 6:nnen luokan normaali oppikoulussa), mutta se ei opettajan mukaan olisi mikään este. Mitä hän luuli? Että vetäisin hatusta ruotsin kielen imperfektejä? Yhtä hyvin voisi vetää hatusta kiinankielen preesensejä! Ainoa, joka meistä edes jotenkuten selviytyi tehtävästä, oli oppilas , jolla sattui olemaan kaksikielinen tausta. Olisikohan rva Akkolan ollut hyvä ottaa hieman selvää kouluhallituksen opetussuunnitelmista, ennen epäpäteväksi opettajaksi ryhtymistä?


    • Nimetön

      juu löytyy. tulin sinne vast kyl 3.6 et en tii muistaks:D mut kuka oot?

      • inkke

        Olisiko ketään näiltä vuosilta tavattavissa.
        Olin itse Puistolassa,Päivärinteessä,Puistolassa ja kotilassa minut tunnettin lempinimellä "Inkke"


      • Asseri2
        inkke kirjoitti:

        Olisiko ketään näiltä vuosilta tavattavissa.
        Olin itse Puistolassa,Päivärinteessä,Puistolassa ja kotilassa minut tunnettin lempinimellä "Inkke"

        Inke-Tinke?


      • turpaa tuli
        inkke kirjoitti:

        Olisiko ketään näiltä vuosilta tavattavissa.
        Olin itse Puistolassa,Päivärinteessä,Puistolassa ja kotilassa minut tunnettin lempinimellä "Inkke"

        lopuksl puistola pois 1967 oti


      • ottojayrjö
        inkke kirjoitti:

        Olisiko ketään näiltä vuosilta tavattavissa.
        Olin itse Puistolassa,Päivärinteessä,Puistolassa ja kotilassa minut tunnettin lempinimellä "Inkke"

        olin veljini kanssa loppu ajan pustolassa 67 pois minä olen otto ja veljeni yrjö saari kuopioosta


      • kari 63-66 mikkeli
        ottojayrjö kirjoitti:

        olin veljini kanssa loppu ajan pustolassa 67 pois minä olen otto ja veljeni yrjö saari kuopioosta

        muistan tiedätkö h asikaisesta h Nikkasesta tai s kekäläisestä


      • kari 63-66
        inkke kirjoitti:

        Olisiko ketään näiltä vuosilta tavattavissa.
        Olin itse Puistolassa,Päivärinteessä,Puistolassa ja kotilassa minut tunnettin lempinimellä "Inkke"

        samaan aikaan mutta en muista nimeltä Olitko hevosmies ????? itse tiittanan ja lekkerin riesana


      • mörsky
        ottojayrjö kirjoitti:

        olin veljini kanssa loppu ajan pustolassa 67 pois minä olen otto ja veljeni yrjö saari kuopioosta

        Terve Ottu ...Oltiin samaan aikaan Läävässä ja tuntta ja väiski piti jöötä ...Mentiin sitten makkiin hinumaan ....

        Jallu


      • Kitukka
        ottojayrjö kirjoitti:

        olin veljini kanssa loppu ajan pustolassa 67 pois minä olen otto ja veljeni yrjö saari kuopioosta

        Muistan hyvin otton ja ykän toivon tuvasta . toivottavvinvinvinvinasti teillä on 67män jälkeen mennyt hy.Vvin . MVinulla on mennyt fantasti tä män hukkaanheitetyn ajan jälkeen LAUSTEELLÄ Voikaa hyvin


      • inkke
        kari 63-66 kirjoitti:

        samaan aikaan mutta en muista nimeltä Olitko hevosmies ????? itse tiittanan ja lekkerin riesana

        Olin tallipoikana.


      • Anonyymi
        ottojayrjö kirjoitti:

        olin veljini kanssa loppu ajan pustolassa 67 pois minä olen otto ja veljeni yrjö saari kuopioosta

        Muistan teidät ottu ja veljesi .


    • ex oppilas

      itse mallia 89-93

      • vanhoja

        on viel hengissä... ja vuorelastaa. eli vanhasta ukkolasta,


      • nimetön taas
        vanhoja kirjoitti:

        on viel hengissä... ja vuorelastaa. eli vanhasta ukkolasta,

        Ollu tuolla paikassa melkeen ekaluokasta saakka?
        Sellanen pihkkukaveri? muistaako joku nimiä.


      • ..................
        nimetön taas kirjoitti:

        Ollu tuolla paikassa melkeen ekaluokasta saakka?
        Sellanen pihkkukaveri? muistaako joku nimiä.

        Ari vuorelasta ja 1993-94


      • runttuvinssi
        .................. kirjoitti:

        Ari vuorelasta ja 1993-94

        joo


      • Anonyymi
        nimetön taas kirjoitti:

        Ollu tuolla paikassa melkeen ekaluokasta saakka?
        Sellanen pihkkukaveri? muistaako joku nimiä.

        Kakara ,joka repi hiustuppoja päästään .


    • Antikas

      Tuolla nimellä paikka tunnettiin 80-luvun lopulla.
      Aika vähän mitään hyvää sanottavaa paikasta.
      Ensisijainen tarkoitus ei kai ollutkaan lasten/nuorten kasvattaminen tai suojelu.
      Pää asia oli enemmänkin liiketoiminnan ylläpito ja talouden kasvattaminen,ja muu taloudellinen hyöty.
      Vitututskäyrä kasvoi ja kehittyi.
      Häiriintynyttä porukkaa etenkin ne pidemmän linjan kaiffarit, huumeisiin tai viinaan suurin osa kuollutkin jo.

      • Elävästi muistan

        kotiniemen koulukodin kurssit ja pernasaaren kivimuurit..Olivat vankiloitakin pahempia ja piti tehdä rikoksia,että PÄÄSI linnaan koska lusiessa tiesi suurinpiirten koska vapautuu ja muutenkin linnassa helpompaa kun ei tarvinnut pelätä henkilökuntaa.Kyllä arvet jäi vaikka aikaa kulunut neljäkyt vuotta.Monen kohtalon sai sitten lukea alibista myöhemmin..Painajaisia vieläkin niistä "hoidoista"!!!!!


      • Ihaa...haa
        Elävästi muistan kirjoitti:

        kotiniemen koulukodin kurssit ja pernasaaren kivimuurit..Olivat vankiloitakin pahempia ja piti tehdä rikoksia,että PÄÄSI linnaan koska lusiessa tiesi suurinpiirten koska vapautuu ja muutenkin linnassa helpompaa kun ei tarvinnut pelätä henkilökuntaa.Kyllä arvet jäi vaikka aikaa kulunut neljäkyt vuotta.Monen kohtalon sai sitten lukea alibista myöhemmin..Painajaisia vieläkin niistä "hoidoista"!!!!!

        Ei o helppo olla tallirenki seurana kun on vain hevosii....


      • make vaan
        Elävästi muistan kirjoitti:

        kotiniemen koulukodin kurssit ja pernasaaren kivimuurit..Olivat vankiloitakin pahempia ja piti tehdä rikoksia,että PÄÄSI linnaan koska lusiessa tiesi suurinpiirten koska vapautuu ja muutenkin linnassa helpompaa kun ei tarvinnut pelätä henkilökuntaa.Kyllä arvet jäi vaikka aikaa kulunut neljäkyt vuotta.Monen kohtalon sai sitten lukea alibista myöhemmin..Painajaisia vieläkin niistä "hoidoista"!!!!!

        Itse olin Muhoksella PPK:ssa kai 64v taiteessa, ok henkilökunta Mutta muu systeemi meni perseeseen ihan kuvainollisesti. EN ollut tehnyt rikoksia joutuakseni ppk:hon ,vain isipuoli ei suvainnu Äitini edellisiä kapsia.vaan karkasin heti koulun loputtua ,menin toihin .Jnakkalan yks silmä Kairivua, löysi minut vasta syksyllä. ja tarjos paikkaa PPK:sta. Kun viimeinen koulvuosi oli käymättä,ajattelin hyvä menen sinne jos kunta maksaa matkat,en omia pieniä tienistejani halunnut tuhlata.Menin yksin Janakkalan kunnan maksetuilla lipuilla..Ent sotilas pappi hieno ja outo MIES (pesi poikkien selät melkein verille omassa sivili saunassaan,kun pojat lähti mailmalle???) Silloin oli vielä raippa rangaistys muotia. NO pääsin perille,ja samana ilana si kotikunnassani kun olimme jo pakollisissa pyjamissa, Kolme isompaa poikaa tuli ja katseli minun laihaa vartalooni ja keskustelivat keskenään ,kuka haluaa korkata?? EN ymmärtäny asiaa ja hymyilin vaan ,uusille kavereilleni. OTAS HOUSUT POIS ME KATSOTAAN SUT? Lopun kai sit arvaatekin,kaikki kolme vuoron perään tyydytti halunsa. Jos tästä hiiskut niin on 60 poikaa vielä. EN hiiskunut. [email protected] Sanoisin näin jälkempäin että nää eduskunnan viherpiipertäjät ja muutkin nuorten asialla olevat täytyis ensin nussia ja huvin. Sit he vois esitellä omia näkemyksiään.


      • make vaan
        make vaan kirjoitti:

        Itse olin Muhoksella PPK:ssa kai 64v taiteessa, ok henkilökunta Mutta muu systeemi meni perseeseen ihan kuvainollisesti. EN ollut tehnyt rikoksia joutuakseni ppk:hon ,vain isipuoli ei suvainnu Äitini edellisiä kapsia.vaan karkasin heti koulun loputtua ,menin toihin .Jnakkalan yks silmä Kairivua, löysi minut vasta syksyllä. ja tarjos paikkaa PPK:sta. Kun viimeinen koulvuosi oli käymättä,ajattelin hyvä menen sinne jos kunta maksaa matkat,en omia pieniä tienistejani halunnut tuhlata.Menin yksin Janakkalan kunnan maksetuilla lipuilla..Ent sotilas pappi hieno ja outo MIES (pesi poikkien selät melkein verille omassa sivili saunassaan,kun pojat lähti mailmalle???) Silloin oli vielä raippa rangaistys muotia. NO pääsin perille,ja samana ilana si kotikunnassani kun olimme jo pakollisissa pyjamissa, Kolme isompaa poikaa tuli ja katseli minun laihaa vartalooni ja keskustelivat keskenään ,kuka haluaa korkata?? EN ymmärtäny asiaa ja hymyilin vaan ,uusille kavereilleni. OTAS HOUSUT POIS ME KATSOTAAN SUT? Lopun kai sit arvaatekin,kaikki kolme vuoron perään tyydytti halunsa. Jos tästä hiiskut niin on 60 poikaa vielä. EN hiiskunut. [email protected] Sanoisin näin jälkempäin että nää eduskunnan viherpiipertäjät ja muutkin nuorten asialla olevat täytyis ensin nussia ja huvin. Sit he vois esitellä omia näkemyksiään.

        Edelliseen tuli lyönti virheitä,ei asia. siks ujutin osoiteen mukaan jotta joku vois, vaik henk kohtaisesti kommentoida,saisi lisä selvitystä kyllä.


      • Joan Jordan

        http://www.youtube.com/watch?v=OgEPeVOUVDs&feature=youtu.be


      • Kokenuttämänkin

        Näin se menee Lausteella vieläkin,kejuvat olevansa muka voittoa tavoittelematon yhdistys...Sossut uskoo näihin sokeasti,itse käyvät siellä vain kääntymässä...Rahaa tulee ovista ja ikkunoista,laadusta viis.Tärkeää vain miltä ulospäin näyttää.Asukkaat yritetään vaientaa esim. papereita panttaamalla.


    • 90-luvun lopulta!

      Lausteen perhekuntoutuskeskuksesta karkasi poikia, jotka varastivat autoni ja romuttivat sen.

      No vakuutus korvasi osan ja vakuutuksen omavastuu jäi itselleni. Oikeudessa sain tiedon, että poikakoti on velvollinen maksaamaan vakuutuksen omavastuu osan, koska pojat olivat huostaanotettuja. mutta miten kävikään?

      Olin yhteydessä poikakotiin, joka ei maksanut heille kuuluvaa maksua laInkaan ja perustelivat sen sillä, että heillä on VAITIOLOVELVOLLISUUS! en oikein vieläkään ole ymmärtänyt miten se perustelu liittyi millään tavalla asiaan.

      Sitkeistä yrityksistä huolimatta vastaus oli aina sama. Silloinen hankilökunta johtajaa myöten omasi selvästi rikollisen luoteen ja sitä en ole unohtanut.

      Päällimmäiseksi tunteeksi jäi, että miten he pytyvät kasvattamaan kenestäkään rehellistä kun itsekkään eivät siihen pyri!

      T.Ilman rahojaan jäänyt!

      • Vahaerkki

        Mulla on se käsitys, että kun alaikäinen tekee rikoksen niin korvaukset seuraavat häntä aikuisuuteen mukana, ei niitä kukaan muu korvaa jos ei sitten joku valtion takauslaitos tai vatsaava, joka sitten perii rikoksen tekijöiltä kun aikuistuvat. Tietty vanhemmat ovat ensi sijassa vastuussa lasten tekmisistä mutta silloin kun nuoret ovat jo laitosksessa niin vanhemmat ovat ilmeisesti kätensä näistä pesseet ja jo ehkä paljon aiemminkin.
        Ei se vankilakaan karkureidensa aiheuttamia korvauksia maksa vaan kyllä se edelleenkin on niin, että pikkurikolliset ja vähän isommatkin ovat itse vastuussa.


      • 6 + 17
        Vahaerkki kirjoitti:

        Mulla on se käsitys, että kun alaikäinen tekee rikoksen niin korvaukset seuraavat häntä aikuisuuteen mukana, ei niitä kukaan muu korvaa jos ei sitten joku valtion takauslaitos tai vatsaava, joka sitten perii rikoksen tekijöiltä kun aikuistuvat. Tietty vanhemmat ovat ensi sijassa vastuussa lasten tekmisistä mutta silloin kun nuoret ovat jo laitosksessa niin vanhemmat ovat ilmeisesti kätensä näistä pesseet ja jo ehkä paljon aiemminkin.
        Ei se vankilakaan karkureidensa aiheuttamia korvauksia maksa vaan kyllä se edelleenkin on niin, että pikkurikolliset ja vähän isommatkin ovat itse vastuussa.

        Antikas11.8.2008 20:45 : "Lausteen perhekuntoutuskeskus ja erityiskoulu Tuolla nimellä paikka tunnettiin 80-luvun lopulla.
        Aika vähän mitään hyvää sanottavaa paikasta.
        Ensisijainen tarkoitus ei kai ollutkaan lasten/nuorten kasvattaminen tai suojelu.
        Pää asia oli enemmänkin liiketoiminnan ylläpito ja talouden kasvattaminen,ja muu taloudellinen hyöty.
        Vitututskäyrä kasvoi ja kehittyi.
        Häiriintynyttä porukkaa etenkin ne pidemmän linjan kaiffarit, huumeisiin tai viinaan suurin osa kuollutkin jo. " Mieluusti kuulisin lisää tuosta ajasta ja tuosta porukasta. Eräs suunnilleen noihin aikoihin siellä ollut ainakin kuoli joku aika sitten.


      • väärä!!
        Vahaerkki kirjoitti:

        Mulla on se käsitys, että kun alaikäinen tekee rikoksen niin korvaukset seuraavat häntä aikuisuuteen mukana, ei niitä kukaan muu korvaa jos ei sitten joku valtion takauslaitos tai vatsaava, joka sitten perii rikoksen tekijöiltä kun aikuistuvat. Tietty vanhemmat ovat ensi sijassa vastuussa lasten tekmisistä mutta silloin kun nuoret ovat jo laitosksessa niin vanhemmat ovat ilmeisesti kätensä näistä pesseet ja jo ehkä paljon aiemminkin.
        Ei se vankilakaan karkureidensa aiheuttamia korvauksia maksa vaan kyllä se edelleenkin on niin, että pikkurikolliset ja vähän isommatkin ovat itse vastuussa.

        Oikeuden mukaan omavastuu osuus kuului poikakodin vastuulle!


      • Kunnostuin siellä
        väärä!! kirjoitti:

        Oikeuden mukaan omavastuu osuus kuului poikakodin vastuulle!

        tiedä yhtään mitään...Olisitte ollu siellä -60 luvulla niin tietäisitte mitä oli kuri!


      • Paina´jaiset pysyy
        Kunnostuin siellä kirjoitti:

        tiedä yhtään mitään...Olisitte ollu siellä -60 luvulla niin tietäisitte mitä oli kuri!

        Voi niitä kauheuksia mitä siellä sattui 70-luvulla. Ketään ei valvonut sitä touhua. 80-luvulla touhu hieman keveni ja pokien kohtelu hieman parani. Monelta pikkupojalta meni terveys poikuus hoitajien hoidoissa. Toivotaan, että toiminta on ihmisarvoista nykypäivänä.


      • heidän etu

        nykyäänkin - tuo vaitiolovelvollisuus nimittäin - pimittää sossujen ja sijaisvanhempien omia rikoksia.

        He voivat kätkeytyä vaitiolon taakse ja tehdä sieltä käsin kaikkea pahaa lapsille ja perheille. Eli vaitiolovelvollisuus onkin olemassa etupäässä heitä suojelemaan.


      • akka Kebnis
        heidän etu kirjoitti:

        nykyäänkin - tuo vaitiolovelvollisuus nimittäin - pimittää sossujen ja sijaisvanhempien omia rikoksia.

        He voivat kätkeytyä vaitiolon taakse ja tehdä sieltä käsin kaikkea pahaa lapsille ja perheille. Eli vaitiolovelvollisuus onkin olemassa etupäässä heitä suojelemaan.

        Sivullisena kun luen näitä tekstejä niin ihmetyttää, että miksi tuon kaltaisia paikkoja sitten on. Ei niitä varmaan ihan turhan takia ole perustettu. Varmaan on tarvinnut tapahtua jotain enen kuin sinne kukaan on joutunut, tuskin syyttä suotta. Nykyäänkin kun seurailee nuorten edesottamuksia niin aika paljon pahaa saavat ympäristölleen tuottaa ennen kuin kukaan puuttuu. Ja kai se sitten menee suvussa, se häijyys joten kyllä edellenkin olen sitä mieltä, että kun nuorten pahoinvointiin etsitään syytä niin äidit ja isät tulisi laittaa vastuuseen. Ne eronneet ja karanneet. Sitä pitäisi muistaa, että vaikka muijastaan voi erota niin lapsistaan ei. Taisi mennä kauasa aiheesta mutta ei tuokaan laitos varmaan ole kasvattanut noita ihmisiä pienestä pitäen vaan heidät on ihan omat vanhemmat alkuun panneet ja kasvatusta aloittaneet johonkin suuntaan tai sitten jättäneet kasvattamatta ja jossain vaiheessa yhteiskunnan on ollut puututtava peliin ja se on tylsää, että on tullut katkeria tuntoja. Ei ketään saisi kohdella huonosti, mutta rajoituksia tietysti pitää olla, ei voi elää kuin pellossa, eikä mikään laitos tietysti sovi ihmisille joilla ei ole mitään rajaa.


      • ostakaa makkaraa
        akka Kebnis kirjoitti:

        Sivullisena kun luen näitä tekstejä niin ihmetyttää, että miksi tuon kaltaisia paikkoja sitten on. Ei niitä varmaan ihan turhan takia ole perustettu. Varmaan on tarvinnut tapahtua jotain enen kuin sinne kukaan on joutunut, tuskin syyttä suotta. Nykyäänkin kun seurailee nuorten edesottamuksia niin aika paljon pahaa saavat ympäristölleen tuottaa ennen kuin kukaan puuttuu. Ja kai se sitten menee suvussa, se häijyys joten kyllä edellenkin olen sitä mieltä, että kun nuorten pahoinvointiin etsitään syytä niin äidit ja isät tulisi laittaa vastuuseen. Ne eronneet ja karanneet. Sitä pitäisi muistaa, että vaikka muijastaan voi erota niin lapsistaan ei. Taisi mennä kauasa aiheesta mutta ei tuokaan laitos varmaan ole kasvattanut noita ihmisiä pienestä pitäen vaan heidät on ihan omat vanhemmat alkuun panneet ja kasvatusta aloittaneet johonkin suuntaan tai sitten jättäneet kasvattamatta ja jossain vaiheessa yhteiskunnan on ollut puututtava peliin ja se on tylsää, että on tullut katkeria tuntoja. Ei ketään saisi kohdella huonosti, mutta rajoituksia tietysti pitää olla, ei voi elää kuin pellossa, eikä mikään laitos tietysti sovi ihmisille joilla ei ole mitään rajaa.

        syy löytyy usein ala-arvoisesta sijaishuoltopaikasta. Jos uskot tuollaiseen geneettiseen pahan siirtymiseen - eikä lapsille tulisi tarjata niin hyviä olosuhteita, että paha katoaisi.

        Vai uskotko Hitlerin tavoin rodunjalostukseen? Silloin kai tällaiset Lausteen kaltaiset paikat ovat paikallaan - niihin sijoitettujen eliniän ennuste kun on huono / lyhyt.

        Ainakin Jyväskylästä löytyy todella kammottava sijaishuoltopaikka. siellä vaarassa (kuolema, sairaus, itsemurha) ovat erityisesti pienet lapset (0-12 v). kaikkea kamalaa siellä on tapahtunut, vaikka lapset kilttejä ovatkin, mutta kammottava akka sen kuin porskuttaa ja lihoo. Niskamakkarat roikkuu.


      • Red Böök
        ostakaa makkaraa kirjoitti:

        syy löytyy usein ala-arvoisesta sijaishuoltopaikasta. Jos uskot tuollaiseen geneettiseen pahan siirtymiseen - eikä lapsille tulisi tarjata niin hyviä olosuhteita, että paha katoaisi.

        Vai uskotko Hitlerin tavoin rodunjalostukseen? Silloin kai tällaiset Lausteen kaltaiset paikat ovat paikallaan - niihin sijoitettujen eliniän ennuste kun on huono / lyhyt.

        Ainakin Jyväskylästä löytyy todella kammottava sijaishuoltopaikka. siellä vaarassa (kuolema, sairaus, itsemurha) ovat erityisesti pienet lapset (0-12 v). kaikkea kamalaa siellä on tapahtunut, vaikka lapset kilttejä ovatkin, mutta kammottava akka sen kuin porskuttaa ja lihoo. Niskamakkarat roikkuu.

        En oikein usko , että huono käytös johtuu sijaispaikasta. Kyllä se lapsen alkuelämän taival on niin merkittävä, että jos silloin on mennyt mönkään niin siinä ei paljon sijaishommelit auta. Jos kotona juodaan, rällätään, ollaan päästä pipejä ja esim. kouluvastaisia niin mitä siinä sitten enää voidaan tehdä. Olisi se niin hienoa kun lapsia itselleen tekevät olisivatkin kaikki täyspäisiä, helliä ja huolehtivia. Silloin mitään sijaisjuttuja ei tarvittaisi ja kaikki olisivat onnellisia ja sopeutuvaisia ja tulisivat omillaan toimeen. Hallelujaa.


      • sairasta hommaa
        Red Böök kirjoitti:

        En oikein usko , että huono käytös johtuu sijaispaikasta. Kyllä se lapsen alkuelämän taival on niin merkittävä, että jos silloin on mennyt mönkään niin siinä ei paljon sijaishommelit auta. Jos kotona juodaan, rällätään, ollaan päästä pipejä ja esim. kouluvastaisia niin mitä siinä sitten enää voidaan tehdä. Olisi se niin hienoa kun lapsia itselleen tekevät olisivatkin kaikki täyspäisiä, helliä ja huolehtivia. Silloin mitään sijaisjuttuja ei tarvittaisi ja kaikki olisivat onnellisia ja sopeutuvaisia ja tulisivat omillaan toimeen. Hallelujaa.

        rahanahneita, lapsia ja perheitä tuhoavia sijaishuolto paikkoja. Sijaisvanhemmat ovat usein työkyvyttömyyseläkkeellä tai muuten kykenemättömiä tekemään muuta työtä. Mutta notaari tulee, ja pelastaa maailman.


      • suomeni maa
        sairasta hommaa kirjoitti:

        rahanahneita, lapsia ja perheitä tuhoavia sijaishuolto paikkoja. Sijaisvanhemmat ovat usein työkyvyttömyyseläkkeellä tai muuten kykenemättömiä tekemään muuta työtä. Mutta notaari tulee, ja pelastaa maailman.

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.


      • kun unestani
        suomeni maa kirjoitti:

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.

        heräsin oli aamu.


      • Kalle (Toivo) Ruti
        suomeni maa kirjoitti:

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.

        Lausteen poikakotiin Turkuun jouduin vuonna 1948 (8-vuotiaana). Vuonna 1940 aviottomana syntyneenä olin sitä ensin viidessä perheessä kasvattina, lastenkodissa Lappeenrannassa ja sotalapsena Ruotsissa. Lausteella olin kuusi vuotta (1948 –1954), joiden aikana olin leipomo-, pesula- ja tallipoikana sekä navettaryhmässä. Lisäksi olin ’kitkuäijän’ porukassa silloin tällöin. Ensimmäiset neljä vuotta asuin Koivulassa ja loput kaksi vuotta Puistolassa. Karkasin Lausteelta 14 kertaa, joista viimeisellä reissulla olen vielä nytkin 70-vuotiaana.
        Karkurin paluu Lausteelle oli karu: remmiä – kaksi piti kiinni ja yksi löi kovasti. Jos et itkenyt, lyönnit kovenivat, kunnes kannikat vuotivat verta. Tukka pois, markiisihousut ja -pusero päälle (oranssi-kelta-puna) muutamaksi viikoksi ja pari viikkoa putkaa. Häkkimäinen kesäputka oli kartanon piha-alueella - aitan päässä. Se oli tehty vinottain naulatuista kakkosnelosista, mikä esti tehokkaasti näkemästä putkan ulkopuolista elämää. Talvella putkana oli kunkin talon yläkerran kalteri-ikkunallinen makuuhuone, josta sai käydä vain syömässä alakerrassa.
        14. karkumatkani ajoittui kevääseen 1954 . Olin täyttänyt huhtikuussa 14 vuotta ja sääntöjen mukaan olisin päässyt Lausteelta vasta 18-vuotiaana. Nuo edessä olevat neljä vuotta tuntuivat liian pitkältä ajalta Lausteella. Valmistelin ja suunnittelin lähtöäni: minne lähden, miten lähden, mihin suuntaan, missä olin jo käynyt, missä olin jäänyt kiinni, ei ruotsalaisten joukkoon, ei missään tapauksessa. Olin oppinut elämään kylmässä maailmassa. Päätin poistua talosta hevosen kanssa – Hurran kanssa. Ratsastin Turun ja Helsingin väliselle valtatielle Piispanristi-nimiseen kylään, noin 10 km Lausteelta. Laitoin hevosen kiinni kioskin vieressä olevaan pylvääseen. Löysin hiiltä ja kirjoitin pahvinpalaseen: “Hevonen on Lauseen poikakodin hevonen. Ilmoittakaa hevosen löytymisestä sinne”. Ykä (Yrjö) Aurelma oli hakenut seuraavana päivänä Mustalla Hurran takaisin Lausteelle
        Monipuoliset ja työntäyteiset vuosikymmenet ovat takana päin ja yhtenä saavutuksena on pinnoitemassatehdas (tkr.fi). Parhaillaan ovat tekeillä muistelmat, joihin kuuluu tietenkin myös tuo Lausteen aika.
        Toivottavasti tavoitan tämän kirjoituksen myötä Lausteen ajan kavereitani. Tavoitteenani on järjestää kanssanne yhteinen ’maailmanparantamispäivä’ kotonani. Sinä nuori lukija, viethän asiaani eteenpäin, jos lähipiirissäsi on ’lausteelaisia’ 1950-1960 –luvuilta.
        Yhteydenottoja odottaen
        Toivo Kaarlo Ruti (Lausteella olin etunimeltäni Kalle)
        Hämäläisentie 400, 54770 Heituinlahti
        puh. 0400 976 811
        sähköposti: [email protected]


      • Vernerr
        Kalle (Toivo) Ruti kirjoitti:

        Lausteen poikakotiin Turkuun jouduin vuonna 1948 (8-vuotiaana). Vuonna 1940 aviottomana syntyneenä olin sitä ensin viidessä perheessä kasvattina, lastenkodissa Lappeenrannassa ja sotalapsena Ruotsissa. Lausteella olin kuusi vuotta (1948 –1954), joiden aikana olin leipomo-, pesula- ja tallipoikana sekä navettaryhmässä. Lisäksi olin ’kitkuäijän’ porukassa silloin tällöin. Ensimmäiset neljä vuotta asuin Koivulassa ja loput kaksi vuotta Puistolassa. Karkasin Lausteelta 14 kertaa, joista viimeisellä reissulla olen vielä nytkin 70-vuotiaana.
        Karkurin paluu Lausteelle oli karu: remmiä – kaksi piti kiinni ja yksi löi kovasti. Jos et itkenyt, lyönnit kovenivat, kunnes kannikat vuotivat verta. Tukka pois, markiisihousut ja -pusero päälle (oranssi-kelta-puna) muutamaksi viikoksi ja pari viikkoa putkaa. Häkkimäinen kesäputka oli kartanon piha-alueella - aitan päässä. Se oli tehty vinottain naulatuista kakkosnelosista, mikä esti tehokkaasti näkemästä putkan ulkopuolista elämää. Talvella putkana oli kunkin talon yläkerran kalteri-ikkunallinen makuuhuone, josta sai käydä vain syömässä alakerrassa.
        14. karkumatkani ajoittui kevääseen 1954 . Olin täyttänyt huhtikuussa 14 vuotta ja sääntöjen mukaan olisin päässyt Lausteelta vasta 18-vuotiaana. Nuo edessä olevat neljä vuotta tuntuivat liian pitkältä ajalta Lausteella. Valmistelin ja suunnittelin lähtöäni: minne lähden, miten lähden, mihin suuntaan, missä olin jo käynyt, missä olin jäänyt kiinni, ei ruotsalaisten joukkoon, ei missään tapauksessa. Olin oppinut elämään kylmässä maailmassa. Päätin poistua talosta hevosen kanssa – Hurran kanssa. Ratsastin Turun ja Helsingin väliselle valtatielle Piispanristi-nimiseen kylään, noin 10 km Lausteelta. Laitoin hevosen kiinni kioskin vieressä olevaan pylvääseen. Löysin hiiltä ja kirjoitin pahvinpalaseen: “Hevonen on Lauseen poikakodin hevonen. Ilmoittakaa hevosen löytymisestä sinne”. Ykä (Yrjö) Aurelma oli hakenut seuraavana päivänä Mustalla Hurran takaisin Lausteelle
        Monipuoliset ja työntäyteiset vuosikymmenet ovat takana päin ja yhtenä saavutuksena on pinnoitemassatehdas (tkr.fi). Parhaillaan ovat tekeillä muistelmat, joihin kuuluu tietenkin myös tuo Lausteen aika.
        Toivottavasti tavoitan tämän kirjoituksen myötä Lausteen ajan kavereitani. Tavoitteenani on järjestää kanssanne yhteinen ’maailmanparantamispäivä’ kotonani. Sinä nuori lukija, viethän asiaani eteenpäin, jos lähipiirissäsi on ’lausteelaisia’ 1950-1960 –luvuilta.
        Yhteydenottoja odottaen
        Toivo Kaarlo Ruti (Lausteella olin etunimeltäni Kalle)
        Hämäläisentie 400, 54770 Heituinlahti
        puh. 0400 976 811
        sähköposti: [email protected]

        Heips
        Tosi ihanaa, kun joku on edennyt elämässään eteenpäin vaikka onkin joutunut nuorena kärsimään.. Mukavaa lukea välillä näitä "hyviäkin"elämänpolkuja.

        Minun isäni oli Lausteen poikakodissa 70-luvulla. Hän ei tosin vieläkään puhu kokemuksistaan. Äidin kertoman mukaan on kärsinyt paikassa kovasti niin henkisesti kuin fyysisesti.

        Kaikkea hyvää teille ja toivottavasti moni ilmoittautuu teille noilta-ajoilta!
        T: Yliopistossa opiskeleva veijari


      • Ihmettelen vaan
        Vernerr kirjoitti:

        Heips
        Tosi ihanaa, kun joku on edennyt elämässään eteenpäin vaikka onkin joutunut nuorena kärsimään.. Mukavaa lukea välillä näitä "hyviäkin"elämänpolkuja.

        Minun isäni oli Lausteen poikakodissa 70-luvulla. Hän ei tosin vieläkään puhu kokemuksistaan. Äidin kertoman mukaan on kärsinyt paikassa kovasti niin henkisesti kuin fyysisesti.

        Kaikkea hyvää teille ja toivottavasti moni ilmoittautuu teille noilta-ajoilta!
        T: Yliopistossa opiskeleva veijari

        Yliopistossa ja kirjoitat "noilta-ajoilta". Jep....
        Eikös yliopistoon pitänyt olla vaikea päästä....


      • toivontupa
        Kalle (Toivo) Ruti kirjoitti:

        Lausteen poikakotiin Turkuun jouduin vuonna 1948 (8-vuotiaana). Vuonna 1940 aviottomana syntyneenä olin sitä ensin viidessä perheessä kasvattina, lastenkodissa Lappeenrannassa ja sotalapsena Ruotsissa. Lausteella olin kuusi vuotta (1948 –1954), joiden aikana olin leipomo-, pesula- ja tallipoikana sekä navettaryhmässä. Lisäksi olin ’kitkuäijän’ porukassa silloin tällöin. Ensimmäiset neljä vuotta asuin Koivulassa ja loput kaksi vuotta Puistolassa. Karkasin Lausteelta 14 kertaa, joista viimeisellä reissulla olen vielä nytkin 70-vuotiaana.
        Karkurin paluu Lausteelle oli karu: remmiä – kaksi piti kiinni ja yksi löi kovasti. Jos et itkenyt, lyönnit kovenivat, kunnes kannikat vuotivat verta. Tukka pois, markiisihousut ja -pusero päälle (oranssi-kelta-puna) muutamaksi viikoksi ja pari viikkoa putkaa. Häkkimäinen kesäputka oli kartanon piha-alueella - aitan päässä. Se oli tehty vinottain naulatuista kakkosnelosista, mikä esti tehokkaasti näkemästä putkan ulkopuolista elämää. Talvella putkana oli kunkin talon yläkerran kalteri-ikkunallinen makuuhuone, josta sai käydä vain syömässä alakerrassa.
        14. karkumatkani ajoittui kevääseen 1954 . Olin täyttänyt huhtikuussa 14 vuotta ja sääntöjen mukaan olisin päässyt Lausteelta vasta 18-vuotiaana. Nuo edessä olevat neljä vuotta tuntuivat liian pitkältä ajalta Lausteella. Valmistelin ja suunnittelin lähtöäni: minne lähden, miten lähden, mihin suuntaan, missä olin jo käynyt, missä olin jäänyt kiinni, ei ruotsalaisten joukkoon, ei missään tapauksessa. Olin oppinut elämään kylmässä maailmassa. Päätin poistua talosta hevosen kanssa – Hurran kanssa. Ratsastin Turun ja Helsingin väliselle valtatielle Piispanristi-nimiseen kylään, noin 10 km Lausteelta. Laitoin hevosen kiinni kioskin vieressä olevaan pylvääseen. Löysin hiiltä ja kirjoitin pahvinpalaseen: “Hevonen on Lauseen poikakodin hevonen. Ilmoittakaa hevosen löytymisestä sinne”. Ykä (Yrjö) Aurelma oli hakenut seuraavana päivänä Mustalla Hurran takaisin Lausteelle
        Monipuoliset ja työntäyteiset vuosikymmenet ovat takana päin ja yhtenä saavutuksena on pinnoitemassatehdas (tkr.fi). Parhaillaan ovat tekeillä muistelmat, joihin kuuluu tietenkin myös tuo Lausteen aika.
        Toivottavasti tavoitan tämän kirjoituksen myötä Lausteen ajan kavereitani. Tavoitteenani on järjestää kanssanne yhteinen ’maailmanparantamispäivä’ kotonani. Sinä nuori lukija, viethän asiaani eteenpäin, jos lähipiirissäsi on ’lausteelaisia’ 1950-1960 –luvuilta.
        Yhteydenottoja odottaen
        Toivo Kaarlo Ruti (Lausteella olin etunimeltäni Kalle)
        Hämäläisentie 400, 54770 Heituinlahti
        puh. 0400 976 811
        sähköposti: [email protected]

        taitaa rutin kännykkä olla lekkerin kuuntelun alasena päivärinteessä kun vastaus kuvat ei ole saapuneet se niinkun kuuluu puolta hiljemmin kun lekkeri kuuntelee samalla lankalla mikä menee toivontupaan ja viälä kysymys näiltä liikaa lukeneilta urapimuilta mistä osotteesta vanhat lausteen torppien kuvat löytyy ne on jo luonnollisesti digitoitu akkolan diat tuokkolallakin oli kamera kitkulla ei kameraa ei ne työt töllötintä kirjottamalla tekeenny kuvia vanhoja pitää jahtata skanneri kainalossa ilmakuva kerholan tyhjästä tontista on kännykässä niinkun monet muut kuvat myös


      • Toivontuvan
        toivontupa kirjoitti:

        taitaa rutin kännykkä olla lekkerin kuuntelun alasena päivärinteessä kun vastaus kuvat ei ole saapuneet se niinkun kuuluu puolta hiljemmin kun lekkeri kuuntelee samalla lankalla mikä menee toivontupaan ja viälä kysymys näiltä liikaa lukeneilta urapimuilta mistä osotteesta vanhat lausteen torppien kuvat löytyy ne on jo luonnollisesti digitoitu akkolan diat tuokkolallakin oli kamera kitkulla ei kameraa ei ne työt töllötintä kirjottamalla tekeenny kuvia vanhoja pitää jahtata skanneri kainalossa ilmakuva kerholan tyhjästä tontista on kännykässä niinkun monet muut kuvat myös

        Kanuuna sai tiedon kun "Tiittana" vartioi Lekkeriä.


      • toivontupa
        Toivontuvan kirjoitti:

        Kanuuna sai tiedon kun "Tiittana" vartioi Lekkeriä.

        joo kanuuna oli jo silloin aikaansa edellä kun se soitti tappiäijälle kansliaan siitä kun metla löi eteisen lattiaan kolon kirveellä hiirtä ajaessaan vaikka ite huitas ohi hiirestä ja näytti että aijeevaan näin suuri kolo eteisen lattiassa puhelimessa ja kanuunan pikkumatti lakkas vinkumasta ja suhisemasta kun metla kovaäänisen sisään kolautti nyrkillä (kanuunan bodeemi) myöhemmin kanuuna muutti turun keskustaan oli sillä jo väritelevisio väiski oli käynny kattomassa toivontupa vielä pystyssä se pändi kämppänä kun viimeksi kävin isompi saundi mitä kanuunan pikkumatista löyty ja lomilta pojat tullessaan menetti väiskille kortonkit ja kanuuna ei tienny mitä noi on väiski sano etkö vanha satamahuo.. tiijä


      • Iivonen Kari
        Paina´jaiset pysyy kirjoitti:

        Voi niitä kauheuksia mitä siellä sattui 70-luvulla. Ketään ei valvonut sitä touhua. 80-luvulla touhu hieman keveni ja pokien kohtelu hieman parani. Monelta pikkupojalta meni terveys poikuus hoitajien hoidoissa. Toivotaan, että toiminta on ihmisarvoista nykypäivänä.

        Olin Lausteela -65--73 enkä koskaan kohdannut kauheauksia, Asuin päivärinteessä "Lekkerin ja Tiittanan" hoivissa.
        Tuona aikana en ainakaan minä saannut turpaani henkilökunnalta enkä kuullut muidenkaan saaneen.
        Muistelen aina lämmöllä Johtajaa (Akkola) opettajia, johtajan vaimoa sekä Heikkilää ja kasureita, joilta riitti aina aikaa kuunnella meitä.


      • Iivonen Kari
        suomeni maa kirjoitti:

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.

        Olin itse tuohon aikaan Lausteella...outoa on se että minä en muista moista..??
        Johtaja (Akkola)..on minulle ainakin ollut rehti..niinkuin muukin perhe.
        "Asuin" päivärinteessä "Lekkerin ja Tiittanan" hoivissa he olivat luja tahtoisisa sekä saattoivat silloin tällöin antaa litsarin tai korvapuuustin kun hommat ei sujuneet.

        Suomeni maa otappa yhteyttä..(facebook)


      • Laperin kundi.
        Iivonen Kari kirjoitti:

        Olin Lausteela -65--73 enkä koskaan kohdannut kauheauksia, Asuin päivärinteessä "Lekkerin ja Tiittanan" hoivissa.
        Tuona aikana en ainakaan minä saannut turpaani henkilökunnalta enkä kuullut muidenkaan saaneen.
        Muistelen aina lämmöllä Johtajaa (Akkola) opettajia, johtajan vaimoa sekä Heikkilää ja kasureita, joilta riitti aina aikaa kuunnella meitä.

        Pitkään siellä viivyit. Oltiin näköjään samaan aikaan. Itse olin siellä 1971 - 1972, jonka jälkeen Pernasaari kutsui. Olin siinä talossa sen uima-altaan vieressä, en muista enää nimeä, olisko ollut Kotila. En nyt ehdi kirjoittaa asioista siellä, katsotaan myöhemmin.


      • toivontupa
        Iivonen Kari kirjoitti:

        Olin itse tuohon aikaan Lausteella...outoa on se että minä en muista moista..??
        Johtaja (Akkola)..on minulle ainakin ollut rehti..niinkuin muukin perhe.
        "Asuin" päivärinteessä "Lekkerin ja Tiittanan" hoivissa he olivat luja tahtoisisa sekä saattoivat silloin tällöin antaa litsarin tai korvapuuustin kun hommat ei sujuneet.

        Suomeni maa otappa yhteyttä..(facebook)

        joo iivonen oli päivärinteessä muitakin komsi kiilapää perälä päivärinne vielä karttalla kuvassa puistola ja kerhola päätynny vissiin koulun liiteriin puiksi kotila remontoitu nykyaikaseksi mää olin kerholassa ilolan aikaan linta oli jo sillon puistolassa muistakko kun lekkeri heitti sytkärin hellan pesään se olikin kaasusytkäri ihan tavallisen näkönen oli jysähtänny komiasti jos sulla tiedossa osote missä kuvat vanhoista torpista niin olis kiva hakee topi katti.


      • Iivonen Kari
        suomeni maa kirjoitti:

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.

        Aika outoa tekstiä Johtajasta...itse asuin päivärinteellä v.-65 aina vuoteen -71,,-72 jolloin minut siirrettiin kotilaan ja olin siellä aina v-73 jolloin menin inttiin.
        En koskaan kuullut tai nähnyt että jotain asukasta ois hakattu edellä kerrotulla tavalla....putkaan kyllä joka sijaitsi työ-jako pihalla vanhan navetan vieressä joka sekin sitten paloi vuonna -71.
        Joten kommentoikaa toki mut olkaa edes itsellenne rehellisiä.


      • Köpi 1
        Kalle (Toivo) Ruti kirjoitti:

        Lausteen poikakotiin Turkuun jouduin vuonna 1948 (8-vuotiaana). Vuonna 1940 aviottomana syntyneenä olin sitä ensin viidessä perheessä kasvattina, lastenkodissa Lappeenrannassa ja sotalapsena Ruotsissa. Lausteella olin kuusi vuotta (1948 –1954), joiden aikana olin leipomo-, pesula- ja tallipoikana sekä navettaryhmässä. Lisäksi olin ’kitkuäijän’ porukassa silloin tällöin. Ensimmäiset neljä vuotta asuin Koivulassa ja loput kaksi vuotta Puistolassa. Karkasin Lausteelta 14 kertaa, joista viimeisellä reissulla olen vielä nytkin 70-vuotiaana.
        Karkurin paluu Lausteelle oli karu: remmiä – kaksi piti kiinni ja yksi löi kovasti. Jos et itkenyt, lyönnit kovenivat, kunnes kannikat vuotivat verta. Tukka pois, markiisihousut ja -pusero päälle (oranssi-kelta-puna) muutamaksi viikoksi ja pari viikkoa putkaa. Häkkimäinen kesäputka oli kartanon piha-alueella - aitan päässä. Se oli tehty vinottain naulatuista kakkosnelosista, mikä esti tehokkaasti näkemästä putkan ulkopuolista elämää. Talvella putkana oli kunkin talon yläkerran kalteri-ikkunallinen makuuhuone, josta sai käydä vain syömässä alakerrassa.
        14. karkumatkani ajoittui kevääseen 1954 . Olin täyttänyt huhtikuussa 14 vuotta ja sääntöjen mukaan olisin päässyt Lausteelta vasta 18-vuotiaana. Nuo edessä olevat neljä vuotta tuntuivat liian pitkältä ajalta Lausteella. Valmistelin ja suunnittelin lähtöäni: minne lähden, miten lähden, mihin suuntaan, missä olin jo käynyt, missä olin jäänyt kiinni, ei ruotsalaisten joukkoon, ei missään tapauksessa. Olin oppinut elämään kylmässä maailmassa. Päätin poistua talosta hevosen kanssa – Hurran kanssa. Ratsastin Turun ja Helsingin väliselle valtatielle Piispanristi-nimiseen kylään, noin 10 km Lausteelta. Laitoin hevosen kiinni kioskin vieressä olevaan pylvääseen. Löysin hiiltä ja kirjoitin pahvinpalaseen: “Hevonen on Lauseen poikakodin hevonen. Ilmoittakaa hevosen löytymisestä sinne”. Ykä (Yrjö) Aurelma oli hakenut seuraavana päivänä Mustalla Hurran takaisin Lausteelle
        Monipuoliset ja työntäyteiset vuosikymmenet ovat takana päin ja yhtenä saavutuksena on pinnoitemassatehdas (tkr.fi). Parhaillaan ovat tekeillä muistelmat, joihin kuuluu tietenkin myös tuo Lausteen aika.
        Toivottavasti tavoitan tämän kirjoituksen myötä Lausteen ajan kavereitani. Tavoitteenani on järjestää kanssanne yhteinen ’maailmanparantamispäivä’ kotonani. Sinä nuori lukija, viethän asiaani eteenpäin, jos lähipiirissäsi on ’lausteelaisia’ 1950-1960 –luvuilta.
        Yhteydenottoja odottaen
        Toivo Kaarlo Ruti (Lausteella olin etunimeltäni Kalle)
        Hämäläisentie 400, 54770 Heituinlahti
        puh. 0400 976 811
        sähköposti: [email protected]

        Kalle! Saitko Rotat kirjani? Mites muuten menee?

        T: "Köpi"

        sähköposti:[email protected]


      • Kokenuttämänkin

        Hyviä ovat valehtelemaan vieläkin,tuntuu että sosiaalialalla kiero luonne on meriitti eikä haitta.Kaikkein kamalinta on mitä valehtelevat papereissa asiakkaista!Vaitiolovelvollisuus on näppärä tapa sosiaalialalla pestä kätensä kaikesta vastuusta!


      • kppri
        akka Kebnis kirjoitti:

        Sivullisena kun luen näitä tekstejä niin ihmetyttää, että miksi tuon kaltaisia paikkoja sitten on. Ei niitä varmaan ihan turhan takia ole perustettu. Varmaan on tarvinnut tapahtua jotain enen kuin sinne kukaan on joutunut, tuskin syyttä suotta. Nykyäänkin kun seurailee nuorten edesottamuksia niin aika paljon pahaa saavat ympäristölleen tuottaa ennen kuin kukaan puuttuu. Ja kai se sitten menee suvussa, se häijyys joten kyllä edellenkin olen sitä mieltä, että kun nuorten pahoinvointiin etsitään syytä niin äidit ja isät tulisi laittaa vastuuseen. Ne eronneet ja karanneet. Sitä pitäisi muistaa, että vaikka muijastaan voi erota niin lapsistaan ei. Taisi mennä kauasa aiheesta mutta ei tuokaan laitos varmaan ole kasvattanut noita ihmisiä pienestä pitäen vaan heidät on ihan omat vanhemmat alkuun panneet ja kasvatusta aloittaneet johonkin suuntaan tai sitten jättäneet kasvattamatta ja jossain vaiheessa yhteiskunnan on ollut puututtava peliin ja se on tylsää, että on tullut katkeria tuntoja. Ei ketään saisi kohdella huonosti, mutta rajoituksia tietysti pitää olla, ei voi elää kuin pellossa, eikä mikään laitos tietysti sovi ihmisille joilla ei ole mitään rajaa.

        LAUSTE HYVÄ MESTA 70 LUVULLA SIELLÄ OLLU:.


      • ramÅ
        Paina´jaiset pysyy kirjoitti:

        Voi niitä kauheuksia mitä siellä sattui 70-luvulla. Ketään ei valvonut sitä touhua. 80-luvulla touhu hieman keveni ja pokien kohtelu hieman parani. Monelta pikkupojalta meni terveys poikuus hoitajien hoidoissa. Toivotaan, että toiminta on ihmisarvoista nykypäivänä.

        paska puhetta.


      • kraak
        akka Kebnis kirjoitti:

        Sivullisena kun luen näitä tekstejä niin ihmetyttää, että miksi tuon kaltaisia paikkoja sitten on. Ei niitä varmaan ihan turhan takia ole perustettu. Varmaan on tarvinnut tapahtua jotain enen kuin sinne kukaan on joutunut, tuskin syyttä suotta. Nykyäänkin kun seurailee nuorten edesottamuksia niin aika paljon pahaa saavat ympäristölleen tuottaa ennen kuin kukaan puuttuu. Ja kai se sitten menee suvussa, se häijyys joten kyllä edellenkin olen sitä mieltä, että kun nuorten pahoinvointiin etsitään syytä niin äidit ja isät tulisi laittaa vastuuseen. Ne eronneet ja karanneet. Sitä pitäisi muistaa, että vaikka muijastaan voi erota niin lapsistaan ei. Taisi mennä kauasa aiheesta mutta ei tuokaan laitos varmaan ole kasvattanut noita ihmisiä pienestä pitäen vaan heidät on ihan omat vanhemmat alkuun panneet ja kasvatusta aloittaneet johonkin suuntaan tai sitten jättäneet kasvattamatta ja jossain vaiheessa yhteiskunnan on ollut puututtava peliin ja se on tylsää, että on tullut katkeria tuntoja. Ei ketään saisi kohdella huonosti, mutta rajoituksia tietysti pitää olla, ei voi elää kuin pellossa, eikä mikään laitos tietysti sovi ihmisille joilla ei ole mitään rajaa.

        ota rennosti;)


      • kari 63-66 lausteela
        suomeni maa kirjoitti:

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.

        putkassa hakattiin selkään kuin vierasta sikaa jos esim karkasi.päivärinteessä Tiittana jaLekkeri välillä aika sadistisia esim Houkua kohtaan. itse puusepissä töissä Esko Sainio kasurina hyvä mies,opetti mulle ammattia timpuri puuseppää.apulais johtaja oinonen liian äkkipikainen työhönsä veteli herkästi suoraan turpaan.opettajat Nisi ja Pömmi mukiin meneviä.


      • kari 6366
        Iivonen Kari kirjoitti:

        Olin Lausteela -65--73 enkä koskaan kohdannut kauheauksia, Asuin päivärinteessä "Lekkerin ja Tiittanan" hoivissa.
        Tuona aikana en ainakaan minä saannut turpaani henkilökunnalta enkä kuullut muidenkaan saaneen.
        Muistelen aina lämmöllä Johtajaa (Akkola) opettajia, johtajan vaimoa sekä Heikkilää ja kasureita, joilta riitti aina aikaa kuunnella meitä.

        Lekkeri oli saunavahtina,isommat jätkät alkoivat seisottaa saunassa mulkkuja .saunavahti vaihdettiin mieheksi eikä asiasta puhuttu mitään.Minkähän vuoksi?????


      • kari 63-66
        suomeni maa kirjoitti:

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.

        akkola hakkas ja väiski piti kiinni


      • kari 63-66
        toivontupa kirjoitti:

        joo iivonen oli päivärinteessä muitakin komsi kiilapää perälä päivärinne vielä karttalla kuvassa puistola ja kerhola päätynny vissiin koulun liiteriin puiksi kotila remontoitu nykyaikaseksi mää olin kerholassa ilolan aikaan linta oli jo sillon puistolassa muistakko kun lekkeri heitti sytkärin hellan pesään se olikin kaasusytkäri ihan tavallisen näkönen oli jysähtänny komiasti jos sulla tiedossa osote missä kuvat vanhoista torpista niin olis kiva hakee topi katti.

        olin päivärinteessä itsekin Komsin ja kumppaneiden kanssa samaan aikaan. En muista Iivosta muita reppanoita kylläkin .


      • kari -63-66
        Kunnostuin siellä kirjoitti:

        tiedä yhtään mitään...Olisitte ollu siellä -60 luvulla niin tietäisitte mitä oli kuri!

        tiedän erittäin hyvin


      • päivärinne
        Iivonen Kari kirjoitti:

        Olin Lausteela -65--73 enkä koskaan kohdannut kauheauksia, Asuin päivärinteessä "Lekkerin ja Tiittanan" hoivissa.
        Tuona aikana en ainakaan minä saannut turpaani henkilökunnalta enkä kuullut muidenkaan saaneen.
        Muistelen aina lämmöllä Johtajaa (Akkola) opettajia, johtajan vaimoa sekä Heikkilää ja kasureita, joilta riitti aina aikaa kuunnella meitä.

        toi iivonen kuuntelin levyjä entisten nuorten sävellahjasta just niitä kappaleita mitä kerholassa soitettiin ahkerasti miksei pojat kuuntele nytten niitä levyjä mitä ei tänään muulta saa eero ja jussin ballaadi kanuunasta toivon tuvan kuvan kera sivulla näkösällä jos lausteen pojat löytäis sivulle niin kommentoikaa topi kerholasta


      • Samppe76

        Olikohan sulla opel merkkinen auto?
        Ite niitä tuli 90 luvun alusta pöllittyä ku hatkailtiin lausteelta ja osastohan oli riihelä


      • makkiin
        kari 63-66 lausteela kirjoitti:

        putkassa hakattiin selkään kuin vierasta sikaa jos esim karkasi.päivärinteessä Tiittana jaLekkeri välillä aika sadistisia esim Houkua kohtaan. itse puusepissä töissä Esko Sainio kasurina hyvä mies,opetti mulle ammattia timpuri puuseppää.apulais johtaja oinonen liian äkkipikainen työhönsä veteli herkästi suoraan turpaan.opettajat Nisi ja Pömmi mukiin meneviä.

        oinonen seppo täysi mulkku ,hakkas putkassa ...


      • Anonyymi
        suomeni maa kirjoitti:

        minä olin lausteen poikakodissa vuonna 1965-1968.
        Sain tuona ainaka noin 100 kertaa koivuvitsaa paljaalle pyllylleni ja välillä todella lujastikin.
        Se oli melko rituaalinomaista toimintaa. Johtaja valitsi jonkun luottokaitsijan mukaansa ja sitten piiskattava poika kiikutettiin johtajan kanslian takahuoneeseen jossa oli armeijan rautasänky.
        Siinä oli muovilakana ja pissalakana patjalla, siihen piti mennä vatsalleen sen jälkeen kun oli ensin käskystä lakskenut laitoksen verryttelyhousut ja puuvilla-alushousut nilkkoihin.
        Sitten johtaja sanoi ikäänkuin tuomion että nyt sinä saat pyllylle vitsaa niin ja niinmonta iskua kun olet tehnyt sitä ja tätä ja sinun tulee nyt muistaa että tällaista ei tapahtuisi jos olisit kiltti ja noudattaisit sääntöjä.
        Sitten johtaja löi vitsoilla tosiaankin tuon määräämän iskumäärän ja apulainen oli siksi että jos oli tarvetta niin hän piti kiinni tai sitten kiinnitettiin remmiellä nilkoista ja ranteista. Jos rimpuili niin pahasti että piti kiinnittää niin sitten hakattiin pylly aina rikki, rangaistukseksi siitä että ei pysynyt kiltisti paikallaan ja ottanut selkäsaunaa uljaasti vastaan.
        Se sattui kovasti mutta muistan tuon ajan kauniina. se vapautti synnistä ja pelosta kun oli tehnyt pahaa. Johtaja antoi anteeksi pahan teon selkäsaunan jälkeen ja arkinen meno jatkui.
        Olen varma että johtaja nautti siitä kun se sai piiskata vaaleita posliineja poikapyllyjä.
        Hyvää se vain teki ja olisin niin onnellinen jos voisin lukea jostain että suomessa olisi poikakoteja joihin melko helposti kiikutettaisi joistan hampurilaisravintoloista noita pitkätukkaisia poikia jotka siellä ryhdittöminä notkuu yökaudet. Pahantekijät kuriin ja suomi nousuun, isänmaa.

        Olin siellä samaan aikaan


      • Anonyymi
        Iivonen Kari kirjoitti:

        Aika outoa tekstiä Johtajasta...itse asuin päivärinteellä v.-65 aina vuoteen -71,,-72 jolloin minut siirrettiin kotilaan ja olin siellä aina v-73 jolloin menin inttiin.
        En koskaan kuullut tai nähnyt että jotain asukasta ois hakattu edellä kerrotulla tavalla....putkaan kyllä joka sijaitsi työ-jako pihalla vanhan navetan vieressä joka sekin sitten paloi vuonna -71.
        Joten kommentoikaa toki mut olkaa edes itsellenne rehellisiä.

        Olin siinä peltikopissa .työnjakopihalla sijaitsevan läävän kupeessa viikon .hyvä on se etten ollut silloin kun se paloi .Huono oli se neljän kakkosnelosen nukkumapaikka ja kaksi rautaovea ja katonrajassa pienet reijät .Oinonen kävi vähän nyrkkiä koittamassa nenään .


    • JR

      mitään henkilöstä Kokkonen, Paula? Ollut apujohtajana Lausteen Poikakodissa 1968-> muutaman vuoden...

      Muistoja, kokemuksia?

      Kiitos!!

      • perhosten koti ?

        Muistaako kukaan Peraa? Puolipitkät ruskeat kihartuvat hiukset. Oli ilmeisesti aika hurja kaveri, onko kenelläkään mitään muistoja? Yhdessä Lausteen aikaisessa kuvassa hänellä on harmaa toppatakki ja punertava solmio löysästi kaulassa. Tässä siis hyvä tuntomerkki. :)


      • Putkassa

        Apulaisjohtaja oli Seppo Oinosen nuija joka tykkäs hakata kakaroita ..........


      • 84-89
        perhosten koti ? kirjoitti:

        Muistaako kukaan Peraa? Puolipitkät ruskeat kihartuvat hiukset. Oli ilmeisesti aika hurja kaveri, onko kenelläkään mitään muistoja? Yhdessä Lausteen aikaisessa kuvassa hänellä on harmaa toppatakki ja punertava solmio löysästi kaulassa. Tässä siis hyvä tuntomerkki. :)

        hämärästi???


      • puistola
        Putkassa kirjoitti:

        Apulaisjohtaja oli Seppo Oinosen nuija joka tykkäs hakata kakaroita ..........

        Muistan hyvin mulkku oinosen,hakkas minuakin putkassa , olin viikon peltikopissa ja kusin ja paskansin ämpäriin ja nukkuma laveri oli neljä kakkos nelosta johon sai repaleisen paskasen vaahtokumin palasen yöksi . Kakkos nelosen päähän oli kaiverrettu reikä ja päässä pieni kolo johon sai piippuröökiä punasta shak massia
        laitettua jota kaverit oli piilottanut kastikkeen sekaan kun tuotiin kylmä ruoka putkaan kupissa .ja parit tikut ja materia . 1966 -1967 oli vittumaista aikaa .........


      • Ukkolan asukki
        perhosten koti ? kirjoitti:

        Muistaako kukaan Peraa? Puolipitkät ruskeat kihartuvat hiukset. Oli ilmeisesti aika hurja kaveri, onko kenelläkään mitään muistoja? Yhdessä Lausteen aikaisessa kuvassa hänellä on harmaa toppatakki ja punertava solmio löysästi kaulassa. Tässä siis hyvä tuntomerkki. :)

        Kaverin sukunimi oli "Taalikka", diggasi kuunnella King Diamondia.


      • Tunsin Peran R.I.P.
        perhosten koti ? kirjoitti:

        Muistaako kukaan Peraa? Puolipitkät ruskeat kihartuvat hiukset. Oli ilmeisesti aika hurja kaveri, onko kenelläkään mitään muistoja? Yhdessä Lausteen aikaisessa kuvassa hänellä on harmaa toppatakki ja punertava solmio löysästi kaulassa. Tässä siis hyvä tuntomerkki. :)

        Hei, tunsin Pertin (Peran), Taalikka sukunimeltään ja jo edesmennyt, oman käden kautta. Radiossa kuulutettiin v. 2012 (muistaakseni) ja sitten pari viikon jälkeen löydettiin menehtyneenä. Pera oli nuorena kiltti ja herkkä kundi. Äitinsä vähät välitti mistään ja isosiskonsa tappoi itsensä jo 16-vuotiaana, hyppäämällä Turun Runosmäessä parvekkeelta alas. Peran isä on saamaton lusmu ja nykyisin täysin alkoholisoitunut. Pera joutui väärään seuraan liian nuorena ja sitten Lausteelle ja siitä sitten alkon kautta vahvempiin aineisiin. Hän pääsi välillä kuiville ja sai lapsiakin, mutta näin surullisesti hänelle kävi. Muistan lämmöllä yhteistä lapsuusaikaa, sen hetken, kun sitä kesti.


      • Tunsin Peran R.I.P.
        Tunsin Peran R.I.P. kirjoitti:

        Hei, tunsin Pertin (Peran), Taalikka sukunimeltään ja jo edesmennyt, oman käden kautta. Radiossa kuulutettiin v. 2012 (muistaakseni) ja sitten pari viikon jälkeen löydettiin menehtyneenä. Pera oli nuorena kiltti ja herkkä kundi. Äitinsä vähät välitti mistään ja isosiskonsa tappoi itsensä jo 16-vuotiaana, hyppäämällä Turun Runosmäessä parvekkeelta alas. Peran isä on saamaton lusmu ja nykyisin täysin alkoholisoitunut. Pera joutui väärään seuraan liian nuorena ja sitten Lausteelle ja siitä sitten alkon kautta vahvempiin aineisiin. Hän pääsi välillä kuiville ja sai lapsiakin, mutta näin surullisesti hänelle kävi. Muistan lämmöllä yhteistä lapsuusaikaa, sen hetken, kun sitä kesti.

        Korjaan vielä edelliseen eli Pera menehtyi jo vuonna 2010.


    • Summa summarum

      Kaikki täällä vaan valittavat ikävistä kokeumuksistaab Lausteen pikakodissa. Ei sinne olisi joutunut jos olisi käyttäytybyt niin kuin normaalin aivot omaavan ihmisen kuuluu käyttäytyä. Syyttäkää itseänne. Entä sitten ne muut oppilaat jotka monessakin tapauksessa saivat kärsiä teidän kiusaamisistanne ja pahoinpitelyistänne koulussa. Minkälaisen helvetin ovat joutuneet käymään ne toiset teidän käsittelyssä. Sitä saa mitä tilaa. Turha valittaa ja ruikuttaa. Toivottavasti olette JO LOPULTA kasvaneet aikuisiksi ja tajunneet typerien tekojenne seuraukset nahoissanne.

      • Näin sanoi

        Itse täydellisyys....


      • jh

        haista v..


      • ak
        jh kirjoitti:

        haista v..

        Mikä tuollainen


      • 1970 luku

        olin lausteella vaikka puolustin tavis koulussa koulukiusattuja veljenikanssa että siinä kiitos seisoi kun pidin heikompien puolia.ei kaikki lausteella olleet ole joutuneet sinne väkivallan tai rikosten takia on myös köyhyys tai alkoholisoitunut äiti tai isä tai jotain muuta.


      • vm. 1970
        1970 luku kirjoitti:

        olin lausteella vaikka puolustin tavis koulussa koulukiusattuja veljenikanssa että siinä kiitos seisoi kun pidin heikompien puolia.ei kaikki lausteella olleet ole joutuneet sinne väkivallan tai rikosten takia on myös köyhyys tai alkoholisoitunut äiti tai isä tai jotain muuta.

        Hyvin tyypillistä 1970-luvulla. Laperille joutui kovin heppoisin perustein. Olihan siellä paljon nuorisorikollisia, mutta myös paljon täysin syyttä sinne passitettuja. Karkea arvio, noin puolet porukasta eivät olisi kuuluneet Lausteen poikakotiin.

        Ja tuo nimimerkki "summa summarum" puhuu täyttä paskaa. En ollut koulukiusaaja, päinvastoin hiljainen ja rauhallinen tyyppi. Ehkä vika oli siinä, että nuo "summarumit" yrittivät kiusata minua yläasteella ja vetelin niitä turpiin. Tämä siis tapahtui Turussa.

        No saihan siitä häirikön maineen kun puolusti itseään isommilta... Tosin kiusaus loppui kun pari kaveria juoksi kotiinsa parkumaan nenä verellä.

        Akkola oli silloin johtaja, en muista muuta henkilökuntaa. Sen yhden jotenkin muistan, joku "ylivartija" joka asui siinä punaisessa torpassa tien laidassa. Tiukka äijä mielestäni, mutta ei mulla sen kanssa koskaan ollut riitaa.

        En edes muista niiden talojen nimiä. Ihme, että joku ne vielä muistaa yli 40 vuoden jälkeen. Nuo tyypit taisivat lusia siellä aika pitkään, itse olin siellä noin kuusi kuukautta. Olin kuitenkin loppuajan siinä talossa, jonka takana oli se "uima-allas".


      • Kokemustaon
        vm. 1970 kirjoitti:

        Hyvin tyypillistä 1970-luvulla. Laperille joutui kovin heppoisin perustein. Olihan siellä paljon nuorisorikollisia, mutta myös paljon täysin syyttä sinne passitettuja. Karkea arvio, noin puolet porukasta eivät olisi kuuluneet Lausteen poikakotiin.

        Ja tuo nimimerkki "summa summarum" puhuu täyttä paskaa. En ollut koulukiusaaja, päinvastoin hiljainen ja rauhallinen tyyppi. Ehkä vika oli siinä, että nuo "summarumit" yrittivät kiusata minua yläasteella ja vetelin niitä turpiin. Tämä siis tapahtui Turussa.

        No saihan siitä häirikön maineen kun puolusti itseään isommilta... Tosin kiusaus loppui kun pari kaveria juoksi kotiinsa parkumaan nenä verellä.

        Akkola oli silloin johtaja, en muista muuta henkilökuntaa. Sen yhden jotenkin muistan, joku "ylivartija" joka asui siinä punaisessa torpassa tien laidassa. Tiukka äijä mielestäni, mutta ei mulla sen kanssa koskaan ollut riitaa.

        En edes muista niiden talojen nimiä. Ihme, että joku ne vielä muistaa yli 40 vuoden jälkeen. Nuo tyypit taisivat lusia siellä aika pitkään, itse olin siellä noin kuusi kuukautta. Olin kuitenkin loppuajan siinä talossa, jonka takana oli se "uima-allas".

        Näitä asiattomia huostaanottoja tapahtuu vieläkin,lapsia huostaanotetaan esim. "hoidollisista syistä" eli ensin vanhemmat eivät saa lapselleen esim. tarvittavaa psykiatrista hoitoa,mutta kas huostaanotolla kaikki järjestyy!Suomi on saanut huostaanottoasioissa Euroopan Ihmisoikeskomissiolta kymmeniä huomautuksia!


      • Puistolan.poika

        Ite jouduin sinne nuorisorikollisten alkeiskouluun vain lintsaamisesta.Lausteelta kotiniemen kautta pois päästessäni oli jo rikosrekisteri.Thanks you, 1970:(


      • makkiin

        Ei noin onnetonta ,viitsi edes kommentoida ,opettele apukoululainen ja koulukiusattu edes kirjoittamaan oikein .


    • kerholan poika

      tää sivu pitäs välillä tyhjentää puhtaaksi niin näkyis ketä on vielä "tolpillaan" kun näyttää siltä että harakoille kaikki kirjotukset menneet ei mitään uusia linkkejä löydy mistä vanhoja laperi kuvia kenellä ne hannauksessa eikä osaa skannata niitä kaikkien laperilla olleitten nähtäväksi poimii vaan ne kuvat mitä ite tarttee akkolan pojat niillä diakuvat menneistä ajoista diat pahville siitä sitten "maton alle" nää yli lukeneet koulusykolookit viisoria vain vahtaa nokkanisi asialle laihvi sauhuten turunsanoman takana koulussa taakse seisomaan jos olit hinumassa makissa välitunnilla.

      • Puistolassa jyrää15

        Moi ....
        Kerholat on jyrätty maan tasalle ja Puistolasta ei ole kuin muistot ja pari mustaa metallista sängyn vääntynyttä runkoa ja Linda ,Linda melinda on varmaan jo jossain ...kuten Hannu-Hauska ja pitkä piipun varsi ..................


      • jk

        olet oikeassa


      • jk

        niin sitä ptäisi


      • junnu

        kotilassa 76-77


      • makkiin
        Puistolassa jyrää15 kirjoitti:

        Moi ....
        Kerholat on jyrätty maan tasalle ja Puistolasta ei ole kuin muistot ja pari mustaa metallista sängyn vääntynyttä runkoa ja Linda ,Linda melinda on varmaan jo jossain ...kuten Hannu-Hauska ja pitkä piipun varsi ..................

        Linda linda me linda ja hannu hauska hyvin mielessä ,hannu oli ihan hauska kaveri tarjos aina piippu röökiä Shak oli punanen toppa ...


    • lauste.

      Olin Laperilla -71Paljon asiaa, mut nyt ei irtoa tarinaa.

    • Makkiin Hinumaan ...

      Moi .......
      Summa summaru ei tiedä mistä puhuu ,taitaa olla kusta ohjaamossa .......

      Minä tiedän mistä puhun ,olin 60 - luvulla talossa ja läävässä Tuntan ja Väiskin
      komenneltavana . Joka aamu viideltä läävään ja kymmeneltä talolle pari tuntia Nisin oppitunneilla ja sitten taas viideksi läävään . Aina piti lypsää neljä lehmää käsin ja jos ei maito kuohannut , veteli Tuntta korvista tai läväytti takaraivoon .
      sen jälkeen piti siivota sikalat ..............

      • Olitvarmaan

        Siis jo Hannes Heikkisen aikaan ??


      • kari 63

        tuntta sekopäinen ja väiski poikiin menevä. sahan siitä navetta karkit.itse puusepissä


    • Makkin hinumaan

      Sillo ku Asseri oli tallilla ja Mörsky opetteli ajamaan Hevosta ..........

      • kari 63

        muistan molemmat . mitähän kuuluu


    • kerholan poika

      puistolan vissiin puukellojen sorvari polttanut olipa tuntalla kerran hauskaa kun uima-altaalle pyöräili lehmiä hakeen jätkät oli uimassa vesikin oli yöllä vaihdettu pojat ei päässy veestä ylös kun tuntta vahtas ja hekotti pieneksi pilit menny hampaat kalisi kylmä vesi postista altaaseen laskettu yön aikana lintan huono tiirailla kerholan alakämpän avaimen reijästä mörskyn ja hannu hauskan punkan siirtoa linta kysy aamulla puuropöydässä kumpi tarttis hänen vanhat rintsikat siinä puuro meinas mennä pojilla huullopin puolelle

      • Aamulla klo 5 läävä

        Mahtaakohan Tuntta olla viellä elossa , kyllä hirvittää näin kun ajattelee sitä putkassa oloa 60-luvulla , kun se poltti sitä uunia toisella puolella , niin että pellit hehku putkan puolella ....


    • lauste

      Olin lausteella 1984-1987 välisen ajan.Löytyiskö sen aikaisia kavereita?

      • 84-89

        olin 84-89


      • joni airas

        joni airas oli.eli minä.morjens vaan.


      • mikaovi1

        85-85 mika virtanen ja kotila...


    • Kotiniemellä 60-luvulla, kaiketi saman tapaisesta lapsuuden kodin huonoudesta johtuen. Opeteltiin kaikki pahat ja aloitettiin viemällä kasvarin pihasta duunarin auto. Jäätiin kiinni toisella puolen suomea ja kovan nuijimisen jälkeen istuttiin kotiniemen kellarissa kuukauden päivät lusimassa eristystä.
      Keravan nuorisolinna tuntui lastekodilta oman menneisyyden antamalla pohjalla.
      Paljon on vettä virrannut viemärissä mutta kaikki linnat tuli kierrettyä ja konkelot tehtyä, kuitenkin on päästy jo elämän sille puolelle jossa ikä painaa.
      Kaikki laitoksissa tuntuiksi tulleet lapsuuden kaverit on järkiään kuolleet, joko päihteisiin, kamaan tai tapettu toisen tai omankäden kautta. Joskus tuntuu elämä vähän omituiselta eikä paljoa ole opeteltu hymyilemään, lieneekö muistot sen verran tummia.

    • Alikessu (res)

      Takavuosina näkyi olevan erikoista väkeä katsastajina.

      Millainen pätevyysvaatimus on nyt 2011 ohjaajilla (ex katsastajilla) ja onko meno muuttunut ? Onko viranomaisvalvonta tullut kehiin ?

      Kuka omistaa ent poikakodin eli nykyisen perhekuntouskeskuksen ? Onko se Kenraali Mannerheimin Lasten Suojelu Liitto tms ?

      • Näinon

        Ohjaajat ovat joko sosionomeja tai psykiatrisia sairaanhoitajia.Eivätpä nettisivullaan paljoa tietoa anna.omien sanojensa mukaan ovat "voittoa tavoittelematon yhdistys"


    • Vitsa väärään

      Vieläkö annetaan vitsaa paljaalle takapuolelle ja pistetään putkaan vai miten ranaistaan, jos on johtajien tai ohjaajien mielestä ollut tottelematon ? Mahtaako pelkkä puhuminen riittää ongelmatytöille ja -pojille.

    • JONI A

      olin itse vuosina 1985-1988 lausteella.ei mulla ainakaan mitään jäänyt hampaankoloon.SE ON ASENTEESTA KIINNI SAATANA!

      • 84-89

        hja mä olin 84-89


      • joni a

        terveisiä kaikille lausteen poikakodin hurjille!lippu korkealle!metallica 4.6 helsinki ja kalasatama.t joni a


      • Mörsky

        Ei tohon aikaan voinut jäädäkkään ...


      • makkiin

        Poika on ollu nykyaikaan laperilla !!!


    • Hurjameno

      Kommentteja lukemalla tavat ovat olleet hurjia. Väkivaltaa ja alistamista.

      Onko nykyään sosiaaliviranomaisten vallvonta parempaa ja miten ohjaajat valitaan ja taustat selvitetään. YHteisö on kuitenkin suljettu.

      • Hyrynmykky

        Laperi oli hyvä paikka !


    • kerholan poika

      toi iivonen olekkos loikkinnu itäkaarella google mapsissa ja kääntynny kattoon pihatien liepeillä niin löytyy päivärinne toivontupa ja akkolaakin sinisten lava rojujen yli köörin talokin näkyy suurennus tosin samentaa tallennuskelvottomaksi toivon tuvasta hyvä kuva lähellä tietä makin katto kaipais kiireellistä kunnostusta muuten sateella hinuttaessa sätkä saattaa sammua kerholan kohdalta löydät pensasaidan karahkan mistä tie meni kerholaan koululta päin tultaessa kotila tumman punanen makkikin tallessa verstas samoissa väreissä pömmin talo valkonen viimeksi siinä asu korilla kun kävin tappiäijän mökki ilmakuvan mukaan ehjä käykää jätkät virtuaali ajelulla kattomassa.

      • iivonen kari

        Kävin kattelemassa satelliittikuvaa googlen avulla ja paljon on koko helahoito muuttunut näinä vuosina.


    • Kylmä Väre

      Millä perusteella henkilökunta valittiin ennen ja nyt ? Onko mitään muodollisia pätevyysvaatimuksia ? En halauaisi olla Lausteen poikakodissa tai mikä se uusi nimi sitten onkaan..

      Olenko oikeassa ?

      • Taulapää

        Samat valinta kriteerit ja testit kuin poliiseillakin,että pystyy pidättämään kusta niin kauan että se nousee päähän.Sillä pääsee jo pitkälle.


    • kanuuna fani

      toi iivonen päivärinne saman tien varrella mitä toivontupa jalkautuminen tielle toivontuvan kohdalla google maps 60.434187,22.342755 kanuuna vain puuttuu huutamasta pihasta aikasi töllisteltyä loiki ladolle päin niin päivärinne ja löytyy asutulta näyttää päivärinne kukahan siellä lekkerinä tänään vanhojen torppa kuvien hannaus vaan jatkuu edelleen mustavalkoset ilmakuvat 1975 huonoja kanuunan kämpän laitoin kännykkään vaikka se ei mahdollista kopioida

    • Pamputusta ??

      Vieläkä poikakodissa eli perhekuntoutuskekuksesta löytyy yhtä värikkäitä persoonallisuuksia kuin vanhoina aikoina ? Saavatko kaitsijoiden mielestä huonosti käyttäytyneet sellihoitoa vai miten kurinpito onnistuu nykyaikana ?

    • ex-laustislainen

      No eipä silloin ainakaan ku minä siellä olin, ja ihan 2000 luvun jälkeen oon siellä parisen vuotta viihtynyt. Lomakieltoo ja vierihoitoo vaan heru jos ei osannu olla ihmisiks.

      Mullakaan ei todellakaan mitään napistavaa koko paikasta, ja Antero A on kyllä edelleen ihan huippu :)

    • Karmeaa

      Putka oli käytössä. Lapsia hakattiin. Tällaista karmeaa luettavaa on ylempänä. Toimintakulttuuri on ollut selvästi sadistista.

    • Ratalahti johtajana

      -74 aikaan hakattiin koulukodeissa poikia oikein kunnolla ja kotiniemessä oli kellari putkana jossa betonilattialla maattiin pimeässä kun ei ollut edes ikkunaa.Kyllähän sen kesti vaikka vuosia kärsin postraumaatisesta paniikkihäiriöstä.Nyt isoisänä jo huvittaa jotkut jutut.Mielestäni nuoriso on pahempaa ja raaempaa kuin silloin...!?

    • risusavotta

      miltä näyttää satulavuoren metsä ja puistolan metsä koululle päin mentäessä siellä nytten tuokkolan risu savotalla hommia ei noille nykysille sälleille voi antaa moottori sahaa käteen koipensa telovat koulun liiterissä sirkeli lienee tallessa siitä tosin halkasu ruuvi puuttuu mikä löytyy meijän sirkelistä köörin porukkahan se koululle sirkkelöitteen sahasimme metrin halkoo kahesti poikki peräkärryyn niitä sitten torpille missä kotipoika joutu kirveellä pilkkoon vieläkö kuuset toivontuvan nurkalla pystyssä tuskimpa vain mitä alue uutisissa kerrottiin räystäitä rutattu anteeneja mäsäksi myös menny torpan päätyyn pysäköinelle saannu männyn austinin päälle jätkät koura raktori mustikat sotkee satula vuorella puuhella toimii ei keskuskeittiö sähköhella millä tuntta puistolassa keitti päivä ruokailut joku vois näyttää tuulen kaato kuvia

    • Kannattaa kertoa

      Varsinaista selvitystä odotellessa , kertokaa kokemuksenne sijaishuollosta tuonne vaikka nimettömänä:

      http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/jasenyhdistykset/viola-vakivallasta_vapaaksi_ry/hankkeet/sijaishuollon_vakivaltatyon_kehi/

      Eli näille Pelastakaa Lapset ry:n ja Viola- Väkivallasta vapaaksi työntekijöille voi meilata kokemuksiaan vaikka nimettömänä. Nimelläkin voi meilata, sillä työntekijöillä on vaitiolovelvollisuus.

      [email protected]
      [email protected]
      [email protected]

      Täältä voi lukea Ruotsin sijaishuoltoselvityksestä. Todennäköisesti Suomessa alkavan selvityksen kysymyspatteristo on samantyyppinen:
      http://www.knuutilaki.net/node/33

      Ruotsalaisessa selvityksessä lasten laiminlyönti on jaoteltu seuraavien otsikoiden alle;
      1.laiminlyönti
      a)riittämätön huolenpito, esimerkiksi puutteet terveydenhuollossa, hampaidenhoidossa, vaatetuksessa, hygieniassa, ravinnossa
      b)riittämätön valvonta, esimerkiksi vaarallinen ympäristö, valvomatta jättäminen, päihteiden väärinkäyttö
      c)riittämätön koulunkäynti, oppivelvollisuuden laiminlyönti, koulunkäynnin estäminen, opiskelun estäminen
      Vajaa 90 % haastatelluista kertoi näitä laiminlyöntejä tapahtuneen.
      2.fyysinen väkivalta (tekoväline)
      a)kasvatustarkoituksessa
      b)kiihtymyksen vallassa
      c)sadistinen väkivalta
      Miltei puolet haastatelluista kertoi, että heitä oli lyöty jollain tekovälineellä (risu, remmi, mattopiiska, keppi, harjalla jne.).
      3.muu fyysinen väkivalta
      Runsas ¾ haastatelluista kertoi muusta fyysisestä väkivallasta, mm. kasvoille lyöminen, korvapuustin antaminen, retuuttaminen, töniminen, potkiminen, polkeminen, nipistäminen.
      4.uhkaus ja uhkaava tilanne
      30 % haastatelluista kertoi, että heidän henkeään on uhattu. Tilanteissa on ollut mukana ase, kirves, puukko tms.
      Noin 40 % haastatelluista kertoi joutuneensa johonkin uhkaavaan tilanteeseen.
      5.hyväksikäyttö työssä
      Yli puolet haastatelluista oli joutunut hyväksikäytetyksi raskaassa työssä, joko maataloustyössä metsätyössä tai muussa työssä.
      6.koskemattomuuden loukkaus, eriarvoinen kohtelu ja epäoikeudenmukaisuus
      a)erityiskohtelu (kielteinen)
      b)eristäminen läheisistä tai yhteydenpidon rajoittaminen
      c)loukkaava puhetapa
      d)identiteetin riistäminen (kulttuurinen, poliittinen, uskonnollinen)
      e)ruumiillisen koskemattomuuden loukkaus
      f)halveksiva ja epäoikeudenmukainen kohtelu
      g)eristäminen / liikkumisvapauden rajoitus
      h)valvonta (päiväkirja, puhelut, posti)
      i)lapsen omaisuuden tai eläimen piilottaminen, poisottaminen
      j)väärä diagnosointi
      k)pakkoabortti /sterilointi
      Noin 86 % haastatelluista oli kokenut tähän ryhmään kuuluvaa laiminlyöntiä.
      7.seksuaalisuuden loukkaus
      Lähes puolet haastatelluista kertoi, että sijaisisä, sijaisäiti, laitosten henkilökunta, muut nuoret, sijaisperheen sukulaiset tai tutut ovat tehneet heille seksuaalista väkivaltaa.
      8.fyysisesti ja/tai psyykkisesti vahingollinen pakko, sääntö, rangaistus
      Noin ¾ haastatelluista kertoi tähän ryhmään kuuluvista teoista.

    • Toivo teissä

      Sijaishuoltoselvityksen ja lastensuojelulaitosten valvonnan käynnistystä nopeuttaisi, jos joku tai useampi teistä Lausteen selviytyjistä suostuisi kertomaan laitoksen meiningistä toimittajille.

      Harkitkaa edes. Vaikka nykyään sijaishuollossa ei enää hakata yhtä usein, väkivaltaa on edelleen. Sen muoto on vain muuttunut. Esim. korotetun hoitopalkkion toivossa tekaistu diagnoosi tuhoaa myös nuoren elämää.

      Suomalaisista sijaishuoltomarkkinoista on tullut kansainvälistä bisnestä ja löysä ls- laki mahdollistaa kenen tahansa köyhän lapsen sijoituksen pelkän sosiaalityöntekijän huolen perusteella.

      Teillä olisi mahdollisuus pysäyttää tämä kehitys. Ruotsin lastensuojelututkimukset alkoivat tv- dokumentista, jossa joukko sijoitettuja kertoi kohtelustaan.

      Juttuvinkin voi laittaa tänne:
      http://atuubi.yle.fi/palaute_ja_juttuvinkit

      Kannattaa katsoa tämä ohjelma, tulee uusintana torstain myöhäisillassa.
      http://atuubi.yle.fi/node/14358

    • rakkaus - onko sitä

      Jotain on pielessä, jos huonosti käyttäytyviä teinejä ei ajoissa ohjata kaidalle tielle. Mitä sitten pitää tehdä, jos jatkuvasti toisia lapsia koulussa kiusaava, lintsaava, varasteleva, ympäriinsä tuhojaan tekevä teini ei saa kotona kun pään silitystä?
      Jotain pitää tehdä, jos omat vanhemmat eivät kykene jälkikasvuaan hoitamaan ja saamaan järkeä päähän. Kaikki lapset kun ei ole enkeleitä, osa on oikeasti tulevia linnakundeja ja huumeiden välittäjätyttöjä, ihan omasta tahdostaan.
      Sukulaispoika istuu linnassa, ja minusta hänet olisi pitänyt ottaa huostaan jo teininä, ja sijoittaa johonkin Lausteen kaltaiseen paikkaan, olis voinut elämä mennä oikealle uralle, ehkä olisi.
      En itse kelvannut sijaisvanhemmaksi, sossu ja pojan äiti vaan selittivät, että kyllä poika pärjää kotona. Jokainen olisi tajunnut, että todellakaan kotona ei kaikki ole kohdallaan, päätä vaan silitetään, vaikka mitä tekisi.

      Asioilla on monta puolta, mutta liika hyssyttely ja silittely asiohin, joilla on aina monta osapuolta pitäisi lopettaa.

      terveisin sukulainen, joka muistaa etsineensä karkumatkalle lähtenyttä sukulaispoikaa useita kymmeniä kertoja viikkokausia, kun lapsen omat vanhemmat ja sossu/poliisi vain levittivät käsiään.
      En tiedä miten asiat menee nykyään, mutta itse oikeasti olisin toivonut pojan ottamista pois kotoaan ja muualle sijoittamista, vaikka ei meidän koti siihen kelvannutkaan.

    • kerholan poika

      kelle toi valituslista on tarkotettu kun olin sairas lääkäri kävi ja määräs penisiliini kuurin ja kämppää kaksi viikoa ovi ei ollu lukossa päivisin muita oli kielletty hyppimästä kämpässä aikana jolloin kämppään tavallisesti ei pääse ja toinen homma kuusi sälliä hammaslääkäri käynti ryhmässä kävimme humalistonkadulla missä hammaslääkäri hampaat tuli kuntoon akkolalla oli silloin varaa kun laitos tuotti viljaa puutarha tuotteita perunaa sikoja yli 200 ei sillon ollu sähköhelloja puita köörin hommissa torpille saunakin hävinny kunnon puusauna sieltä lämmöt meni akkolan taloon puista päivisin öisin öljystä olin lomilla silloin kun se sikala palo syttymis syy edelleen muistissa mistä se lähti henri/litlemän kasuri en jaksa enempää olin sairaalassa leikkauksissa

    • AK

      olin päivärinteellä 78-82 olo oli oikein hyvä.

      • ak

        olisi kivaa jos joku ottaisi yhteyttä


      • Masa651
        ak kirjoitti:

        olisi kivaa jos joku ottaisi yhteyttä

        Samaa aikaan oltiiin;)


      • rollis
        ak kirjoitti:

        olisi kivaa jos joku ottaisi yhteyttä


      • masa651

        Mitä jäi mieleen Pivärinteestä?;)
        Ulkohuusi ja tupakkijemmat?
        Viikon jätsipaketti?


    • PERSEKUNTOUTUSTA?

      Noiden joidenkin tarinoiden perusteella tuon paikan osuvampi nimi olisi voinut olla
      LAUSTEEN PERSEKUNTOUTUS KESKUS

    • Perna&saari

      Kotiniemessä ne kovat kundit oli-74

    • Perniksen kundi

      Pernasaaren koulukotiin lähetettiin 70-luvulla kovimmat luut. Ja vielä kovemmat luut laitettiin Leppäniemeen eli Pernasaaren suljetulle osastolle, joka oli sama kuin Kakola. Siellä oli samanlainen rundi eli eristysselli kuin Kakolassa. Siellä kyllä 14-vuotias koulupinnari sai hyvän mallin miten yhteiskunta toimii.

      Jos joku kuvittelee, että tuollainen toiminta opettaa yhteiskuntakelpoiseksi niin on täysin hakoteillä.

      Terveisiä vaan Ensio K:n sukulaisille...

      Ja Kauko P:lan sukulaisille, taisi olla ainoa ihminen siellä.

      Tuolla on paljon juttua Pernasaaresta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8165322

    • inkke1

      Se on sitten "Kanuunan"torppa(Toivontupa)purettu maan tasalle.

    • kerholan poika

      toivontupa siis hajotettu köörin torppa ehkä seuraava kerrostalojen tieltä tappiäijän mökki vielä mettässä kuin kauvan lieneen maps kuvassa ne vielä pystyssä mitä lienee löytynny kanuunan hannaus komerosta ne väiskin viemät kortonkit siis vanhaa mapsi kävelyä toivontuvalle koodilla 60.434187,22.342755 huomaa välissä piste-pilkku-piste

    • ankimaija

      heippa!

    • t-tupa

      olin lausteella 75-77 toivon tuvassa karsea paikka nuorelle kölville jolle ei koulu maistunut tuohon aikaan.eikä maistunut tuollakaan pakko kuitenkin oli käydä ettei saanut selkäänsä kaitsijoina oli helge tuulikki tintta rauha ja pari muuta heppua. tuohon aikaan oli toivontuvassa parikymmentä poikaa. illalla ei päässyt vessaan tarpeet tehtiin 10 litran muovi ämpäriin koska ovet oli suljettu muna lukoilla ja oli ehdoton kielto että ovia ei aukasta yöllä jos tulipalo olisi syttyny kaikki olisi jäänyt sisään ikkunoista ei mahtunut eikä niitä olisi saanut rikottua koska ulko ikkunoissa oli raudat. katselin youtubesta videon lausteen autio talo joka on toivon tuvasta kuvattu kaikki lausteela on muuttunut olen siellä kaksikertaa käynyt ajelemassa varmaan pojatkin saavat kunnolisen kohtelun nykypäivänä. 77 vuonna jäin ylittämään lomaa ja olen samalla reisulla iso vanhemmat adoptoi mut ja pääsin maalle hyvään kotiin asumaan siitä heille iso kiitos.joskus unissani olen lausteella niissäkin tulee hiki että joko mä taas olen täällä.hyvää kevättä kaikille lausteen pojille.

    • Esukki-61

      t-tupa. Olin myös Lausteella 76-77. Kotilassa. Heikkilän allekirjottama päästötodistus.

      • kerholan poika

        tubee katottu surkiaa kameran käyttöä kävin aikoinaan näyttämässä rojektorilla vesille laskua ja lentonäytöstä ja piirrettyjä kotilassa pojille filmit nytten yhellä sällillä vahtolla video kopiot rullista pilalle menny tyhmyyttäni 3 tunnin nauhalle tein kopiot kuva olikin hävinny nauhalta kun piti esittää kaivinkone varmaan löytää metsästä korhosen ja metlan rakentaman korsun jäänteet minkä tappiäijä hajotti kanuuna oli korsun huomannu ja tappiäijälle soittannu ei vappu-täti olis hajottannu sitä korsuu onko kerholasta jotain kuvaa saatavilla laita vihje jos tiijät


      • junnu
        kerholan poika kirjoitti:

        tubee katottu surkiaa kameran käyttöä kävin aikoinaan näyttämässä rojektorilla vesille laskua ja lentonäytöstä ja piirrettyjä kotilassa pojille filmit nytten yhellä sällillä vahtolla video kopiot rullista pilalle menny tyhmyyttäni 3 tunnin nauhalle tein kopiot kuva olikin hävinny nauhalta kun piti esittää kaivinkone varmaan löytää metsästä korhosen ja metlan rakentaman korsun jäänteet minkä tappiäijä hajotti kanuuna oli korsun huomannu ja tappiäijälle soittannu ei vappu-täti olis hajottannu sitä korsuu onko kerholasta jotain kuvaa saatavilla laita vihje jos tiijät

        se vihreä kerhola purettu on


      • inkke
        junnu kirjoitti:

        se vihreä kerhola purettu on

        Niin on Toivontupa ja Puistolakin


    • Streets of Lauste

      Asuin Lausteel -83 - -05 ja mennessäni ohi mietin, et millasii kohtaloi tuonnekki sisälle mahtaa kuulua. -90 -luvulla käytii siin liikkasalis jalkkistreeneis ja aina asukkeja nähdes miettisin, et noillaki sais elämä olla toisin.

    • Kadotukseen joudutte

      Mun isä oli 70-80 luvulla tuolla Lausteella. Ei ollu rikoksia tehny mutta koulusta oli poissa, kun kiusattiin. En anna ikinä anteeksi sitä mitä mun isälle tehtiin. Aikuiset miten kehtasitte hakata, alistaa ja kohdella huonosti lasta, pientäpoikaa, että kehtasitte samperin sadistit!!!!!!!!! Iskä on kertonut vasta nyt niistä kauheuksista mitä on joutunut kärsimään verenhimoisten sadistien "hoitajien"toimesta.

      • Lauste alas!

        Sadisteja nuo nykyajan sosionomitkin ovat ohjaajaina,nykyään vaan henkistä laatua,vääristelyä raporteissa ja puheissa!


    • soita 02951 63413
      • tuomo

        Olin lausteella 1970 lopulla Päivärinteeessä.
        Kertaakaan en nähnyt pahoinpitelyä opetttajen tai henkilökunnan puolelta.
        Tiukkoja tilanteita oli silloin tällöin.
        Mieleeni jäi vain mukavia asioita.;)
        Opettajat ym henkilökunta teki täydellä sydämellä hastavaa työtään.
        Vois ottaa v2013 opettajat ottaa sen ´ ajan opettajista mallia.
        Kertaakaan en ole lähtöni jälkeen .nähnyt koulukavereitani.
        Terv. kaikille Päivärinteen kamuille.


      • "URKKI"

        [email protected]. tulin Lausteen pahoinpideltyjen lasten poikakotiin 8vuotiaana
        1947 till 1956.minulla on niin paljon kerrottavaa ettei se lähimainkaan riitä vai joillekin sivuille!!.Olen asunut täällä Ruotsissa noi 55v,ollut naimisissa saman naisen kanssa
        53vuotta! Isäni oli alkoholisti minä en ole koskaan tavannut Äiäni,kaikki 4lasta hävisi
        maailmalle.jne.mulla on niin katkeria muistoja Lausteelta ,mutta minä en ole ne ainoat jotka ovat saaneet saman kohtalon.ystävällisesti ota yhteyttä
        minuun E postin kautta 007lokatten@gmail .com puhelin numeroni saat sitten
        Tässä lopetan lyhyen kirjeeni sanomalla että Silloinenjohtaja Hannes Heikkinen
        oli raivohullu! Kävin tervehtimääsä monta vuotta sitten työnjohtajan Niilo Sainion
        hän kertoi että Hannes H sai sokeri taudin ja häneltä katkaistiin mollemmat jalat!
        toivoin että olisivat katkaissut samall myös molemmat kädet! Jumala rankaisi
        raivohullun!


    • turun tauti

      88-92 paikassa paljon hyvää.

    • Sukututkija

      Hei!
      Olen löytänyt sukututkimuksissani isovaarini aviottoman pojan, jonka sotilaskantakortissa merkitty osoitteeksi Lausteen poikakoti. Vuodelta 1941. Eli perinteet on pitkät tällä paikalla.
      Ajat on varmasti muuttuneet, toivottavasti :)
      Terveisin Tea

      • Näinon

        en ...tiedä onko paikasta tehty historiikkia,mutta kyllä niillä ainakin menneisyys on selvittämättä.Punaorvoille paikka on alunperin perustettu joskus 20-luvulla


    • vuosikertomuksia

      On paikasta tehty historiikki. Se on aika "tylsä", perustuu melko pitkälti pöytäkirjoihin ja vuosikertomuksiin. Sellaista ei ole tehty, jossa kerrottaisiin päivittäisestä arjesta ja jossa olisi varsinaisen poikakodin aikaisia henkilöitä haastateltu. Silloisesta ajasta jolloin vielä oli esim. maataloutta tai ammattiopetusta. Oma leipomo, pesula, kenttäsirkkeli, paja jne. Joulukinkku teurastettiin omasta sikalasta ja maito saatiin navetasta, hevosiakin oli.

      • kari 63-66

        puusepissä töissa sainion eskon alaisuudessa.sirkkelillä sahattiin keväällä laudat ja lankut.joka kuukausi teurastettiin sika ja jouluna kaksi inhottava homma.piti juoda tapettaessa lämminta verta että oli " kova "jätkä. sainio asiallinen kasuri.muista en menisi sanomaan toivottavasti joku vastaa .hyvin raaka paikka,ja epäinhimillinen


      • boyboy

        Jouduitte tekemään teurastajan valan,ettekä kova jätkävalaa


    • rymyeetu1

      Missä tuo historiikki on saatavana? laita tietoa [email protected]. olin itse kyseisessä paikassa 1957-64. oli siis aika pitkä kakku jostain koulupinnaamisesta ja näpistyksistä. kun tuolla oli tuon yhdenmiehen juttu karkaamisesta hevosen kanssa niin minä karkasin myös ja asuin pääskyvuoressa yhden pariskunnan luona melkein vuoden.palasin takaisin kun yhden katsastajan poika näki minut ja ilmoitti isälleen.minua ei rankaistu mitenkään kun tämä pariskunta lupasi ilmoittaa poliisille mitä olin kertonut kurituksesta ja pahoinpitelyistä

      • pieni painos

        Kysele perhekuntoutuskeskuksesta. Tuskin sitä muualta saa.


      • kerholan poika

        toi rymyeetu historiakirja emilia ja emil sitä ei saa muuten kun kyseisessä antikvaarissa käymällä eivät voi lähettää vaikka sanoin olevani kuvassa valkopaitanen jyrki heikkilän tunnilla muutamama mustavalkonen kuva laperin sivuilta löydetty pdf juttuja kerholan harjakaiset 1934 koulu ja verstas nähty kyseistä kirjaa hannataan numerossa 040-8653325 kanuuna vissiin opettannu hannaamaan


      • kari päivärinteestä
        kerholan poika kirjoitti:

        toi rymyeetu historiakirja emilia ja emil sitä ei saa muuten kun kyseisessä antikvaarissa käymällä eivät voi lähettää vaikka sanoin olevani kuvassa valkopaitanen jyrki heikkilän tunnilla muutamama mustavalkonen kuva laperin sivuilta löydetty pdf juttuja kerholan harjakaiset 1934 koulu ja verstas nähty kyseistä kirjaa hannataan numerossa 040-8653325 kanuuna vissiin opettannu hannaamaan

        olisiko ketään sellaista henkilöä joka oli 63-66 kyseisessä täysihoidossa.olisi mukava jos tavoittaisi joitain ja kyselisi kuulumisiä


    • enkerro48748

      91-93 vuorela. sillon oli pilottitakit muotia jne.

    • LusittiinViisastuttiin

      1969-1972 oltiin ja kyllä se siihen aikaan oli lausteen POIKAKOTI! Luomalan Pekka, Peltosen Jukka & moni muu ruuna on vielä hengissäkin! Lausteelta lähdettiin kotiniemen koulukotiin ja sieltä pernasaareen suljetulle. Kun ikää karttui, niin nuppulinnaan, eli keravan nuorisovankilaan, josta rixun kautta kukkulalle. Sen jälkeen me elossa olevat miehistyimme/viisastuimme,menimme oikeisiin duuneihin, avioon ja nyt lapsenlapsia kaitsemme eläkeläisvaareina....

    • selvittiinsielt

      Jep

    • Jehu

      Olin Lausteella 1978-80 . Itseäni ei pahoinpidelty, mutta tiedän 2 tapausta , joissa kaksi n. 15 - vuotiasta nuorta olivat saaneet maistaa johtaja Akkolan rautanyrkkiä. Esittelivät myöhemmin asuinosastolla huulissaan olevia venttejä - olivat kaiketi ylpeitä siitä etteivät olleet tunnustaneet jotain vähäpätöistä rikettä. Kyllä se on kerrassaan kummallista, että ennenkuin 1980-luvulla lasten kaikkinainen ja kaikkialla tapahtuva pahoinpiteleminen kriminalisoitiin oli lapsia saanut piestä mielinmäärin ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia. The times they´re changing.

    • Pete_88-91

      88-91 Mäntylässä ja muistan Airas sinut Harjulasta :D

      Ei pahaa sanottavaa noilta ajoilta.

      Pete

      • Aikuiseksikasvanut

        78-kotilaan ja sieltä päivärinteeseen ja ja taisi olla 82 tai 83 "siviiliin" on terapeuttista kirjoittaa näistä jutuista, itsekkin sain Ami Akkolalta turpaan kun yritin lähteä hatkaan ja löin Päivärinteessä ikkunan rikki, mutta toisella puolella olikin pleksi johon oli porattu reikiä ja ovessa munalukko öisin tietenkin, niin eihän siitä hatkaan lähdöstä mitään tullu olin vain 12.v no Ami joutui tulemaan yöllä hoitajan soitettua kun oli päivystäjänä ja tästä ilmeiseti vittuutuneena nosti minut hiuksista seinälle ja jakoi litsareita no siitä sisuuntuneena myöhemmin yritin kai kostona lyödä hänen ohjaajana toiminutta poikaansa Jari Akkolaa kirveellä muta pääsi piruparka väistämään oven taakse ja siitäkin tuli Jarilta litsari niin isä kuin poika tosin ehkä Jarin antama litsari tuli aiheesta :) tulihan siellä Lausteella saatu korville monestikkin mutta vittuako näitä parkumaan tervapampun opettamia ruhjeita ! elämä jatkuu jos joku nyt näitä alkaa oikeutta myöte setvimään niin siitä vaan mutta tuskin saatte mitään jenkkikorvauksia tai oikeutta muutenkaan !!! T: Vesa Roivainen


      • Anonyymi

        Joni Airas siirtyi taivaan laulukuoroon vuonna 2015. En tiedä syytä. Tutustuin häneen nuorena kloppina satamassa ahtaajana ollessani. Kymmenisen vuotta vanhempi kuin itse. Ihan leppoisa kaveri oli, ja kova tekemään hommia. Vähän paistoi läpi, että oli kova nuoruus takana. Lausteen lastenkotilaisia satunnaisesti nuoruudessa näki, kun siinä pääskyvuoressa asuin. Omat lähtökohdat niin erilaiset, joista ikuisesti kiitollinen.

        Koettelemuksistanne riippumatta toivon kaikille vain hyvää jatkoa ja tervettä pitkää elämää.


    • Mäntylän "kasvatti" 99-2001

      • Anonyymi

        Mitä "hyvää" oisit voinut koskaan kuullakaan, koska Lausteen poikakoti oli alunperin KASVATUSLAITOS jossa homot vartioi poikia remmeillä etc.pieksien etc. Vaan ehkä 1900 luvulla muuttui perhekodiksi, jota ahnaat siat piti yllä rahastaen yhteiskuntaa?


    • Anonyymi

      Lausteen POIKAKOTI oli aikoinaan 60 luvulla vaan semmoinen laitos, että fiksuimmat kundit lähetettiin PERNASAAREEN suljetulle ja meitä on sentään paljon kunnon kundeja ELOSSA!

    • Anonyymi

      Nyky oppilaista vitun väliä kun täysihoitolaitos nyt! Menkää ja tsekataa mitä oli helvetin esikartano vielä 60 luvulla ja toivottavasti sen ajan sadistit palaa nykyään tulessa ikiajan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe