Miten olisi järkevintä järjestää 12V:n
virransaanti lisälaitteille, joita aion asentaa
veneeseen. Periaatteessa veneen ohjauspulpetin
luota saisi otettua virtaa, mutta riittävätkö
n.3mm johtimet esimerkiksi 100wattia
tarvitsevalle laitteelle.
Vai olisiko viisainta tuoda uusi paksu johdotus
suoraan akulta, ja jakaa se hytissä eri
laitteille.
Virran saaminen lisälaitteille?!
24
4861
Vastaukset
- Jape
Mieluiten pulpetin kautta, koska siinähän
on yleensä sulaketaulu valmiina. Ei tarvitse
sitten uutta paneelia asennella.
3 mm johdin riittää ainakin tuhanteen wattiin asti. Eihän ne kiinteistöjen johtimetkaan paksumpia ole. Paksummassa johtimessa on vähemmän jännitehäviötä, mutta lienee turha niitä alkaa laskemaan lyhyillä matkoilla.
Rajan siis muodostaa sulakkeen kesto. Todennäköisesti joudut vetämään laitteille useammasta eri sulakkeesta, mikä onkin suositeltavaa. Ei mene sitten kaikki kerralla pimeäksi.- Sunnuntaiveneilijä
1000 W ja 3 mm2?!?! Vaikka johto olisi kuinka
lyhyt, ongelmia on odotettavissa. Olet tainnut
skipata peruskoulun fysiikan tunnit, jos et tuota
enempää perusasioista tunne.
Itse käytän mielummin erilaisia radiolaitteita
kommunikointiin taikka paremman puutteessa vaikka
morsetan lampulla. Savumerkkien antaminen taitaa
olla hieman vanhanaikaista.
Virtakisko erityisesti maata varten on erinomainen
keksintö. Positiivista napaa varten on myös hyvä
vetää kunnon narusta yhteys esim. sulaketaululle.
Muutoin 100 W / 3 mm2 on riittävä (n. 3 A/mm2),
jos johto ei ole pitkä.
Omani vedin 50 mm2 kuparista, joka oli jäänyt
ylimääräisenä roskikseen eräältä työmaalta. Hyvin
suojattu kaapeli ei ole herkkä hankaumille, mutta
"johtopäätösten" teko paksulla piuhalla on usein
tuskainen homma. Jännitehäviöt matkalla ovat
olleet todella pienet testattuani huippukuormia
eikä ongelmia ole ollut. Omassa veneessäni
metallirunko on aiheuttanut omat ongelmansa
galvaanisen korroosiovaaran takia, mutta ei ole
sinkit kovinkaan kaksisesti kuluneet eikä syöpymiä
ole muuallakaan havaittu.
Lukekaapa "katsastusmiehen" vastaus. Olisi
mielenkiintoista kuulla kuka nimimerkin takana on.
Olen seuraillut hänen kommenttejaan ja tuntuu
siltä, että hän on istunut veneessä aiemminkin. - Jape
Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:
1000 W ja 3 mm2?!?! Vaikka johto olisi kuinka
lyhyt, ongelmia on odotettavissa. Olet tainnut
skipata peruskoulun fysiikan tunnit, jos et tuota
enempää perusasioista tunne.
Itse käytän mielummin erilaisia radiolaitteita
kommunikointiin taikka paremman puutteessa vaikka
morsetan lampulla. Savumerkkien antaminen taitaa
olla hieman vanhanaikaista.
Virtakisko erityisesti maata varten on erinomainen
keksintö. Positiivista napaa varten on myös hyvä
vetää kunnon narusta yhteys esim. sulaketaululle.
Muutoin 100 W / 3 mm2 on riittävä (n. 3 A/mm2),
jos johto ei ole pitkä.
Omani vedin 50 mm2 kuparista, joka oli jäänyt
ylimääräisenä roskikseen eräältä työmaalta. Hyvin
suojattu kaapeli ei ole herkkä hankaumille, mutta
"johtopäätösten" teko paksulla piuhalla on usein
tuskainen homma. Jännitehäviöt matkalla ovat
olleet todella pienet testattuani huippukuormia
eikä ongelmia ole ollut. Omassa veneessäni
metallirunko on aiheuttanut omat ongelmansa
galvaanisen korroosiovaaran takia, mutta ei ole
sinkit kovinkaan kaksisesti kuluneet eikä syöpymiä
ole muuallakaan havaittu.
Lukekaapa "katsastusmiehen" vastaus. Olisi
mielenkiintoista kuulla kuka nimimerkin takana on.
Olen seuraillut hänen kommenttejaan ja tuntuu
siltä, että hän on istunut veneessä aiemminkin.käytin edellisessä johtimen paksuutta, koska
keskustelukin oli sillä avattu.
neliömilleistä ei puhuttu.
ei veneessä todellakaan käytetä 3mm2 johtimia.
ja taasen 3m halkaisija=28mm2 joten varmasti
riittänee sille kilowatille. - Jape
Jape kirjoitti:
käytin edellisessä johtimen paksuutta, koska
keskustelukin oli sillä avattu.
neliömilleistä ei puhuttu.
ei veneessä todellakaan käytetä 3mm2 johtimia.
ja taasen 3m halkaisija=28mm2 joten varmasti
riittänee sille kilowatille.ja 7mm2*3A*12v= 250W eli ei nyt ihan lähellä
sitä kilowattia... sorry - Katsastusmies
Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:
1000 W ja 3 mm2?!?! Vaikka johto olisi kuinka
lyhyt, ongelmia on odotettavissa. Olet tainnut
skipata peruskoulun fysiikan tunnit, jos et tuota
enempää perusasioista tunne.
Itse käytän mielummin erilaisia radiolaitteita
kommunikointiin taikka paremman puutteessa vaikka
morsetan lampulla. Savumerkkien antaminen taitaa
olla hieman vanhanaikaista.
Virtakisko erityisesti maata varten on erinomainen
keksintö. Positiivista napaa varten on myös hyvä
vetää kunnon narusta yhteys esim. sulaketaululle.
Muutoin 100 W / 3 mm2 on riittävä (n. 3 A/mm2),
jos johto ei ole pitkä.
Omani vedin 50 mm2 kuparista, joka oli jäänyt
ylimääräisenä roskikseen eräältä työmaalta. Hyvin
suojattu kaapeli ei ole herkkä hankaumille, mutta
"johtopäätösten" teko paksulla piuhalla on usein
tuskainen homma. Jännitehäviöt matkalla ovat
olleet todella pienet testattuani huippukuormia
eikä ongelmia ole ollut. Omassa veneessäni
metallirunko on aiheuttanut omat ongelmansa
galvaanisen korroosiovaaran takia, mutta ei ole
sinkit kovinkaan kaksisesti kuluneet eikä syöpymiä
ole muuallakaan havaittu.
Lukekaapa "katsastusmiehen" vastaus. Olisi
mielenkiintoista kuulla kuka nimimerkin takana on.
Olen seuraillut hänen kommenttejaan ja tuntuu
siltä, että hän on istunut veneessä aiemminkin.Katsastusmies on istunut veneessä yli 50 vuotta.
Eli on muutaman veneen, aluksi isän ja myöhemmin
omien kanssa tullut veneiltyä, ja niitä
kunnostettua.
Nyt noin 10 vuotta veneseuran
katsastuspäällikkönä ja valtavasti lisäkokemusta
saaneena katsastusmies yrittää osaltaan jakaa
neuvoja ja asiallista tietoa veneilystä, siitä
kiinnostuneille. Tämä foorumi on hyvä siihen
tarkoitukseen, on usean veneilijän saatavilla.Ja
asiallisen tiedon saaminen on ilmeisesti monta
kertaa vaikeaa. Ei sen enempää, mukava kun
huomioidaan. - Sunnuntaiveneilijä
Jape kirjoitti:
ja 7mm2*3A*12v= 250W eli ei nyt ihan lähellä
sitä kilowattia... sorryHalkaisijaltaan 3 mm kaapeli on n. 7 mm2. Kovasti
olisi köykäinen vieläkin 1000 W kuormalle
varsinkin, kun tasavirtapiireissä ja erityisesti
veneissä sähkön pitää tulla vielä takaisinkin eli
matkaa on tuplasti.
Tuo 7 mm2 kaapeli olisi rajoilla, jos siihen
kytkettäisiin tuo 250 W taas piuhan pituudesta
riippuen.
Miten muuten sait sen yhtälön näyttämään 250 W.
Kouluaikoina vanha temppu oli ns.
dimensioanalyysi, joka suomeksi tarkoittaa sitä,
että laskettiin yksiköt yhteen. Omassa
esimerkissäsi yksiköiksi tulisi uWm2. Mitähän se
mahtaa olla?
Mökilläni aikoinaan vedin jännitteensäätimeltä
johtoa matka-TV:lle. Taisi olla n. 8 metriä ja 2,5
mm2 kuparikaapeli. Muuten toimi hyvin, mutta
kirkkaan kuvan kohdalla TV sammui tai kuva
vääristyi. Vikaa ei löytynyt. Tarkistin kuorman
(n. 4,5 A eli reilu 50 W) eikä siinä tuntunut
olevan mitään vikaa. Mittasin sitten kuorman yli
jännitteen kuorman ollessa päällä ja vika selvisi:
Jännite putosi alle 10 voltin, vaikka akkujen
napajännite tuskin muuttui miksikään suuren
kapasiteetin takia. Pikainen pohdinta
taulukkokirjan ja taskulaskimen kanssa vahvisti
tapahtuneen eli jännitehäviöt kaapeleissa oli
syypää ongelmaan. Kyllä pimeyden ruhtinasta piti
pyytää ääneen pari kertaa avuksi, kun sain vetää
uudet 6 mm2 kaapelit entisten tilalle, minkä
jälkeen Formula-ajot jatkuivat normaalisti...
Esimerkki kertoo vain sen, että tee niin kuin minä
sanon. Älä tee niin kuin minä tein eli aluksi
asennetaan ja sitten suunnitellaan. Koskahan
rohkea suomalainen oppisi jotakin?
Tasavirtayhtälöt ovat todella yksinkertaisia,
mutta laitteet ovat monimutkaisia ja kalliita.
Vaihtovirran suhteen asia on juuri päinvastoin ja
3-vaiheisilla laitteilla vielä johdinmetalliakin
säästyy "vaatimattomasti" 75 %! Tasavirta- ja
vaihtovirtamaailmat ovat hyvin erilaisia, joten
kaikki temput eivät ole suoraan sovellettavissa
toisiinsa. Mikäli joku on joskus asentanut esim.
maasähköjä tai generaattoreita veneeseen, hän
voinee vahvistaa asian. - Pilot 22
Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:
Halkaisijaltaan 3 mm kaapeli on n. 7 mm2. Kovasti
olisi köykäinen vieläkin 1000 W kuormalle
varsinkin, kun tasavirtapiireissä ja erityisesti
veneissä sähkön pitää tulla vielä takaisinkin eli
matkaa on tuplasti.
Tuo 7 mm2 kaapeli olisi rajoilla, jos siihen
kytkettäisiin tuo 250 W taas piuhan pituudesta
riippuen.
Miten muuten sait sen yhtälön näyttämään 250 W.
Kouluaikoina vanha temppu oli ns.
dimensioanalyysi, joka suomeksi tarkoittaa sitä,
että laskettiin yksiköt yhteen. Omassa
esimerkissäsi yksiköiksi tulisi uWm2. Mitähän se
mahtaa olla?
Mökilläni aikoinaan vedin jännitteensäätimeltä
johtoa matka-TV:lle. Taisi olla n. 8 metriä ja 2,5
mm2 kuparikaapeli. Muuten toimi hyvin, mutta
kirkkaan kuvan kohdalla TV sammui tai kuva
vääristyi. Vikaa ei löytynyt. Tarkistin kuorman
(n. 4,5 A eli reilu 50 W) eikä siinä tuntunut
olevan mitään vikaa. Mittasin sitten kuorman yli
jännitteen kuorman ollessa päällä ja vika selvisi:
Jännite putosi alle 10 voltin, vaikka akkujen
napajännite tuskin muuttui miksikään suuren
kapasiteetin takia. Pikainen pohdinta
taulukkokirjan ja taskulaskimen kanssa vahvisti
tapahtuneen eli jännitehäviöt kaapeleissa oli
syypää ongelmaan. Kyllä pimeyden ruhtinasta piti
pyytää ääneen pari kertaa avuksi, kun sain vetää
uudet 6 mm2 kaapelit entisten tilalle, minkä
jälkeen Formula-ajot jatkuivat normaalisti...
Esimerkki kertoo vain sen, että tee niin kuin minä
sanon. Älä tee niin kuin minä tein eli aluksi
asennetaan ja sitten suunnitellaan. Koskahan
rohkea suomalainen oppisi jotakin?
Tasavirtayhtälöt ovat todella yksinkertaisia,
mutta laitteet ovat monimutkaisia ja kalliita.
Vaihtovirran suhteen asia on juuri päinvastoin ja
3-vaiheisilla laitteilla vielä johdinmetalliakin
säästyy "vaatimattomasti" 75 %! Tasavirta- ja
vaihtovirtamaailmat ovat hyvin erilaisia, joten
kaikki temput eivät ole suoraan sovellettavissa
toisiinsa. Mikäli joku on joskus asentanut esim.
maasähköjä tai generaattoreita veneeseen, hän
voinee vahvistaa asian.Täällä on puhuttu aivan käsittämättömiä
johdinpaksuuksia/tehonkestoja.Ensinnäkin
saatavilla olevat vakiojohdot joita tulisi
käyttää:1,5mm2,2,5mm2,6mm2,10mm2,16mm2,25mm2,35mm2
,50mm2 jne.Tämän lisäksi tulisi muistaa,että
veneessä käytettäisiin ns.ajoneuvojohtoa joka on
huomattavasti notkeampaa kuin normaalit kerratut
johdot.Sitten siitä tehonkestosta.Kyllä juttu on
niin,että 120 watin tehon kestää jo erinomaisesti
tuo 1,5mm2 johdin.Tälle 1,5mm2 johdolle on oikea
sulakekoko 10A.(laskukaava on 10Ax12V=120w).Ei
ole tarpeen käyttää tätä suurempaa
johdinpoikkipintaa ko.kuormalle.Tietysti veneissä
on suurempiakin virtamääriä erilaisissa
laitteissa,ja niille tulee olla max.kuormitusta
vastaavat johdot.Vielä siitä "3"millimetrin
halk.johdosta.Jos puhutaan eristeen päältä
mitatusta n.3mm:n johdosta,niin ei se missään
tapauksessa ole kuin 1,5mm2 johdin.Täällä
mainittu "7mm2"johdin on vstaavasti ulkomitaltaan
n.9mm halk.(riippuu johtimen valmistajasta,koska
käytössä on erilaisia eristepaksuuksia). - Sunnuntaiveneilijä
Pilot 22 kirjoitti:
Täällä on puhuttu aivan käsittämättömiä
johdinpaksuuksia/tehonkestoja.Ensinnäkin
saatavilla olevat vakiojohdot joita tulisi
käyttää:1,5mm2,2,5mm2,6mm2,10mm2,16mm2,25mm2,35mm2
,50mm2 jne.Tämän lisäksi tulisi muistaa,että
veneessä käytettäisiin ns.ajoneuvojohtoa joka on
huomattavasti notkeampaa kuin normaalit kerratut
johdot.Sitten siitä tehonkestosta.Kyllä juttu on
niin,että 120 watin tehon kestää jo erinomaisesti
tuo 1,5mm2 johdin.Tälle 1,5mm2 johdolle on oikea
sulakekoko 10A.(laskukaava on 10Ax12V=120w).Ei
ole tarpeen käyttää tätä suurempaa
johdinpoikkipintaa ko.kuormalle.Tietysti veneissä
on suurempiakin virtamääriä erilaisissa
laitteissa,ja niille tulee olla max.kuormitusta
vastaavat johdot.Vielä siitä "3"millimetrin
halk.johdosta.Jos puhutaan eristeen päältä
mitatusta n.3mm:n johdosta,niin ei se missään
tapauksessa ole kuin 1,5mm2 johdin.Täällä
mainittu "7mm2"johdin on vstaavasti ulkomitaltaan
n.9mm halk.(riippuu johtimen valmistajasta,koska
käytössä on erilaisia eristepaksuuksia).Olen tuota tainnut minäkin eläessäni muutaman
metrin paitsi vetää piuhaa itse myös laitattanut
sitä kilometrisotalla muilla. Nuo koot ovat siis
varsin tuttuja mm. kuparisina, alumiinisina,
maakaapeleina, ilmajohtoina, kalustejohtoina ja
tavallisina asennusjohtoina.
Olen muuten kovasti eri mieltä siitä, että 1,5 mm2
johdin riittää veneissä 12 V tasavirralla 120 W
kuormalle. Toimiihan se, mutta johtimen on parempi
olla todella lyhyt. Kuvatussa esimerkissäkin
käyttäisin mielummin jo 16 A sulakkeita.
Tilannetta kuvaa hyvin TV-esimerkkini, joka ei ole
keksitty. Väittämäsi mukaan siinä olisi riittänyt
tuo 1,5 mm2, vaikka todellisuudessa jouduin
vaihtamaan sen 2,5 mm2 kaapelinkin 6 mm2:een.
Kuten sanoin, vaihtovirtamiesten ei kannata tulla
tasavirtapuolelle ja päinvastoin, jos ei ole
asiaan perehtynyt.
Mitä tulee näihin johtimien ulkomittoihin,
viimeksi kuluneella viikolla oli tilanne, jossa
jouduin arvioimaan johtimen päältä
silmämääräisesti johtimen koon useiden metrien
päästä. Osui muuten oikeaan. Vaihtoehtona olisi
ollut useamman tuhannen markan remontti, jonka
johdosta lounaslippuni olisi tuona päivänä jäänyt
leimaamatta, koska kyseessä oli iso nousujohto.
Toisaalta kuluvan vuoden aikana olen työni
puolesta asennuttanut 20 kV johtimia muuntajalle
ja lisäksi yhdet neonputket johtimineen. Asiaa
tuntevat tietävät, että niissä on vähän erilaiset
eristeet eikä niitä moni edes tunnistaisi, vaikka
katkaistua päätä kädessään pitelisi. Tuo on pieni
osa vakituista työtäni.
Oikaistaan sitten vähän, että ei sillä peruskoulun
fysiikalla ihan kaikkea osatakaan. - Pilot 22
Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:
Olen tuota tainnut minäkin eläessäni muutaman
metrin paitsi vetää piuhaa itse myös laitattanut
sitä kilometrisotalla muilla. Nuo koot ovat siis
varsin tuttuja mm. kuparisina, alumiinisina,
maakaapeleina, ilmajohtoina, kalustejohtoina ja
tavallisina asennusjohtoina.
Olen muuten kovasti eri mieltä siitä, että 1,5 mm2
johdin riittää veneissä 12 V tasavirralla 120 W
kuormalle. Toimiihan se, mutta johtimen on parempi
olla todella lyhyt. Kuvatussa esimerkissäkin
käyttäisin mielummin jo 16 A sulakkeita.
Tilannetta kuvaa hyvin TV-esimerkkini, joka ei ole
keksitty. Väittämäsi mukaan siinä olisi riittänyt
tuo 1,5 mm2, vaikka todellisuudessa jouduin
vaihtamaan sen 2,5 mm2 kaapelinkin 6 mm2:een.
Kuten sanoin, vaihtovirtamiesten ei kannata tulla
tasavirtapuolelle ja päinvastoin, jos ei ole
asiaan perehtynyt.
Mitä tulee näihin johtimien ulkomittoihin,
viimeksi kuluneella viikolla oli tilanne, jossa
jouduin arvioimaan johtimen päältä
silmämääräisesti johtimen koon useiden metrien
päästä. Osui muuten oikeaan. Vaihtoehtona olisi
ollut useamman tuhannen markan remontti, jonka
johdosta lounaslippuni olisi tuona päivänä jäänyt
leimaamatta, koska kyseessä oli iso nousujohto.
Toisaalta kuluvan vuoden aikana olen työni
puolesta asennuttanut 20 kV johtimia muuntajalle
ja lisäksi yhdet neonputket johtimineen. Asiaa
tuntevat tietävät, että niissä on vähän erilaiset
eristeet eikä niitä moni edes tunnistaisi, vaikka
katkaistua päätä kädessään pitelisi. Tuo on pieni
osa vakituista työtäni.
Oikaistaan sitten vähän, että ei sillä peruskoulun
fysiikalla ihan kaikkea osatakaan.Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
alalla n.25vuotta sekä asennus että
huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
autoasi,minkäpaksuisia
johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
uuden ohmin lain. - KIO
Pilot 22 kirjoitti:
Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
alalla n.25vuotta sekä asennus että
huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
autoasi,minkäpaksuisia
johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
uuden ohmin lain.kuitenkin voitaisiin sopia siitä, että mitä
paksummat ja lyhyemmät johdot, sitä pienemmät
jännitehäviöt.
Olettaen tietysti että johtojen materiaali ja
rakenne on keskenään sama. - Helmeri
Pilot 22 kirjoitti:
Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
alalla n.25vuotta sekä asennus että
huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
autoasi,minkäpaksuisia
johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
uuden ohmin lain.Joo, kyllä 1,5 mm2 riittää, jos ainoa kriteeri on
se, että johto ei kärähdä. Muutoin yli 10 cm
johdonpituuksilla rupeaa tulemaan sietämättömät
jännitehäviöt. Johtimen virrankesto on todella
huono peruste poikkipinta-alan määritykseen. - Sunnuntaiveneilijä
Pilot 22 kirjoitti:
Sanompa vaan sen,että jos lähdet kehuskelemaan
kokemuksellasi sähköasioista niin mikäpä
siinä.Itse olen ollut elektroniikka ja vahvavirta-
alalla n.25vuotta sekä asennus että
huolto/suunnittelutehtävissä.Joten enköhän
sentään tiedä mistä puhun.Väitän edelleen,että
1,5mm2 johdin riittä erinomaisesti 12voltilla
tuohon 120w:n kuormaan.Katsoppa vaikka omaa
autoasi,minkäpaksuisia
johtimia/kuormia/sulakkeita siinä käytetään ja
sanon suurimman osan niistä olevan luokkaa
0,75mm2-2,5mm2.Sillä ei ole väliä johdon
kannalta,onko kyseessä 12voltin tasasähkö vai
esim.240v vaihtosähkö.Kuormituksen ottama
virtamäärä ratkaisee,vai oletko kenties keksinyt
uuden ohmin lain.Itse en valitettavasti toimi alalla päätoimisesti.
Teoreettisen sähkötekniikan perusteita on toki
tullut tavatuksi tupsulakki päässä lukiessani
energiaa tuotantotalouden sivuaineena.
Mitä taas tulee ohmin lakiin, se ei liity
kovinkaan kiinteästi aiheeseen. Huomauttaisin,
että koko ajan olen tuonut esiin johtimien
pituutta. Vähänkään tehoa vaativa herkkä
elektroniikka toimii kuvaamillasi johtimilla vain,
jos johdin on todella lyhyt. Ellei monissa
laitteissa olisi suojausta tätä varten, moni
savulla toimiva vehje päästäisi sen savun ulos ja
lakkaisi toimimasta. Jos kuormana on taas esim.
halogeenipolttimo, valoteho laskee ehkä sen
verran, ettet sitä silmin havaitse, mutta
mittarilla sen huomaa helposti. Alan
ammattilaisena sinun pitäisi taulukkokirjan ja
laskimen avulla kyetä se toteamaan yhtälailla
ellet käytä veneessäsi suprajohteita... Sen osaa
muuten laskea jo peruskoululainenkin.
Huvittaisi vain nähdä se himmeä myrskylyhty, jota
120 W/10 A halogeenivalonheittimeksi kutsut,
aluksen keulassa yli 10 m pitkän, ajan kanssa
hapettuneelta liittimeltä toiselle kiertävän 1,5
mm2 johtimen päässä. Omani on noin 2 m/2,5 mm2
juotetun johdon päässä eikä siinä ole yhtään
liioittelua. Jos joskus kaipaat lisää valoa,
koetapa vaihtaa ensin kaapelia. Hämmästyt.
Kun nyt kuitenkin alat vääntää asiaa pois
alkuperäisestä aiheesta, todettakoon akateemisena
kuriositeettina, että kaapelille asetetaan aivan
erilaisia vaatimuksia sen mukaan kulkeeko siinä AC
vai DC. Toki normaaliasennuksissa asialla ei ole
väliä, mutta vaihtovirrasta puhuttaessa sen
matemaattinen käyttäytyminen poikkeaa
huomattavasti tasavirrasta.
En väitä keksineeni ikiliikkujaa, mutta ero
selittyy laitteistojen sisäkaluilla ja sielun
elämällä automaattisine jännitteensäätimineen.
Tasavirta on todellakin helppo mallintaa
laskimelle, mutta vaihtovirtayhtälöt olen
suosiolla saanut jättää niiden kanssa päivittäin
puljaaville. Eräs proffamme aikoinaan väänsi käsin
erästä yhtälöä, mutta aikansa turattuaan totesi,
että "onhan meillä onneksi nämä laskimet..." Itse
olen yksinomaa onnellinen, etten enää joudu
suunnittelemaan vaihtovirtapiirejä, joten suon
sinulle aiheesta vilpittömän osanottoni.
Autossani olevat johtimet taas selittyvät sillä,
että sielläkin suunnittelija on lukenut
tuotantotaloutta pääaineenaan. Valitettavasti.
Samaa oiretta näkee monissa veneissäkin tänäkin
päivänä. Valitettavasti.
Asia ei anna aihetta enempään. - TJ
Jape kirjoitti:
käytin edellisessä johtimen paksuutta, koska
keskustelukin oli sillä avattu.
neliömilleistä ei puhuttu.
ei veneessä todellakaan käytetä 3mm2 johtimia.
ja taasen 3m halkaisija=28mm2 joten varmasti
riittänee sille kilowatille.Oma laskimeni väittää 3mm halkaisijan tarkoitavan
7mm2 pinta-alaa, ei suinkaan 28mm2 (käytit
ilmeisesti laskukaavassa säteen sijasta
halkaisijaa).
Eikä semmoisia johtoja ole olemassakaan, ei 7mm2
eikä 3mm2. Lähimmät poikkipinnat ovat 2.5mm2,
4mm2, 6mm2 ja 10mm2. - TJ
Pilot 22 kirjoitti:
Täällä on puhuttu aivan käsittämättömiä
johdinpaksuuksia/tehonkestoja.Ensinnäkin
saatavilla olevat vakiojohdot joita tulisi
käyttää:1,5mm2,2,5mm2,6mm2,10mm2,16mm2,25mm2,35mm2
,50mm2 jne.Tämän lisäksi tulisi muistaa,että
veneessä käytettäisiin ns.ajoneuvojohtoa joka on
huomattavasti notkeampaa kuin normaalit kerratut
johdot.Sitten siitä tehonkestosta.Kyllä juttu on
niin,että 120 watin tehon kestää jo erinomaisesti
tuo 1,5mm2 johdin.Tälle 1,5mm2 johdolle on oikea
sulakekoko 10A.(laskukaava on 10Ax12V=120w).Ei
ole tarpeen käyttää tätä suurempaa
johdinpoikkipintaa ko.kuormalle.Tietysti veneissä
on suurempiakin virtamääriä erilaisissa
laitteissa,ja niille tulee olla max.kuormitusta
vastaavat johdot.Vielä siitä "3"millimetrin
halk.johdosta.Jos puhutaan eristeen päältä
mitatusta n.3mm:n johdosta,niin ei se missään
tapauksessa ole kuin 1,5mm2 johdin.Täällä
mainittu "7mm2"johdin on vstaavasti ulkomitaltaan
n.9mm halk.(riippuu johtimen valmistajasta,koska
käytössä on erilaisia eristepaksuuksia).120W kuorma 12V jännitteellä ja 1,5mm2 johdolla.
Saadaan jännitealenema muutamilla
johtopituuksilla:
5m: 0.6V, 4.9%
10m: 1.2V, 9.9%
15m: 1.8V, 14.8%
20m: 2.4V, 19.8%
Huomaa että pituus on koko silmukan mitta,
kaapelin pituus on siis puolet tuosta. Eli 5m
kaapelin päässä jännite on pudonnut n. 10%!!!
- Katsastusmies
Riippuu monesta seikasta kuinka on parasta
järjestää asiat.
Usein ei johtojen veto ole tyydyttävästi tehty
veistämöllä.
Kannattaa vetää uudet tulojohdot ja ainakin
asentaa maadoituskisko. Maadoittaminen on usein
hankalaa. Uuden sähkötaulun hankintakin kannatta
miettiä.
Itse olen vetänyt 12 voltin "sytkäri" pistokkeita
useaan paikkaan veneessä. Lähes kaikkien
laitteiden liitosjohto on "sytkäri" tulpalla.
Puhelimen akkulaturi, TV jne. - Dunkku
Ostat sulakeketaulun tarpeen mukaan ( 2-3 )
ylimääräistä ( mielummin automaattisulakkeita
ledillä).
Tuot johtimet akulta, 7m2 riittää varmasti
pulpettiveneeseen, jokaiselle laitteelle oma
kiinteä alajohdotus. Näin se tehdään
Pietarsaarelaisissa Yachdeissakin.
Missään nimessä älä lähde mihinkään
sytkärisulkeisiin, ei todella kuulu nykypäivän
veneasennuksiin.- Katsastusmies
Arvoisa "Dunkku", millä tavalla hoidat GSM-
puhelimen latauksen, PC:n käytön, TV:n katselun
j.n.e. veneessä silloin kun et ole maasähkön
piirissä? En ole keksinyt muuta keinoa kuin
asentaa sytkäripstorasioita veneeseen. Kaikissa
y.m. laitteissa 12 voltin käyttö tapahtuu
sytkäriliittimellä varustetulla virtajohdolla,
jota ei kukaan ole suostunut pyynöstäni
huolimatta vaihtamaan muunlaiseksi.
Eli mikä on neuvosi, että voi
välttää "sytkärisulkeiset jotka eivät todella
kuulu nykypäivän veneasennuksiin"? Olin ihan
luullut että GSM-puhelin, PC ja TV veneessä ovat
nykyaikaa. Näin sitä erehtyy ! ! !
Dunkku, olet taitava repimään kaiken ja
mollaamaan keskusteluja, olen huomannut.
Katsotaanpa onko sinulla mitään
järkevää "tarjottavana", vai rupeanko ohittamaan
kirjoituksesi niiden epärakentavan alatyylin
vuoksi.
P.S. "Dunkku" todella tavitsen neuvoa. Pian taas
katsastukset alkavat ja tätä kysymystä joudun
pohtimaan monen veneilijän kanssa. Parempaa
neuvoa ei ole tullut vastaan. - KIO
Katsastusmies kirjoitti:
Arvoisa "Dunkku", millä tavalla hoidat GSM-
puhelimen latauksen, PC:n käytön, TV:n katselun
j.n.e. veneessä silloin kun et ole maasähkön
piirissä? En ole keksinyt muuta keinoa kuin
asentaa sytkäripstorasioita veneeseen. Kaikissa
y.m. laitteissa 12 voltin käyttö tapahtuu
sytkäriliittimellä varustetulla virtajohdolla,
jota ei kukaan ole suostunut pyynöstäni
huolimatta vaihtamaan muunlaiseksi.
Eli mikä on neuvosi, että voi
välttää "sytkärisulkeiset jotka eivät todella
kuulu nykypäivän veneasennuksiin"? Olin ihan
luullut että GSM-puhelin, PC ja TV veneessä ovat
nykyaikaa. Näin sitä erehtyy ! ! !
Dunkku, olet taitava repimään kaiken ja
mollaamaan keskusteluja, olen huomannut.
Katsotaanpa onko sinulla mitään
järkevää "tarjottavana", vai rupeanko ohittamaan
kirjoituksesi niiden epärakentavan alatyylin
vuoksi.
P.S. "Dunkku" todella tavitsen neuvoa. Pian taas
katsastukset alkavat ja tätä kysymystä joudun
pohtimaan monen veneilijän kanssa. Parempaa
neuvoa ei ole tullut vastaan.noissa laitteissa tuo virransyöttö on
valitettavasti tehty, ja se myös pyrkii jatkossa
pakottamaan samaan käytäntöön. Kuitenkaan,
kokemuksen mukaan, tupakansytytin pistoke ei ole
kovinkaan kelvollinen ratkaisu tuoksi sähkönsyöttö
pistokkeeksi koska se jousikuormitteisena ja
lukkiutumattomana ei tärinässä tahdo
pysyäpaikallaan eikä antaa kunnollista kontaktia
liitokselle. Tästä syystä, jos mahdollista, olisi
parempi käyttää kunnollisia tasavirta käyttöön
tarkoitettuja liittimiä. Hintansapuolesta vaan
laitevalmistajat eivät niitä ole valmiit
käyttämään, ja lisäksi useimmat noista laitteista
on tarkoitettu Auto eikä venekäyttöön.
Lisäksi sytytimen pistokkeet ovat tehty
materiaalista jonka kestävyys vesillä on
kyseenalainen, eikä niiden kiinnityskään suosi
veneolosuhteita.
Asialliset DC pistokkeet lienevät siis
parasratkaisu. Ne antavat hyvän ja tukevan
kontaktin virralle, ovat lukittuja, eikä niiden
ylimenovastus vaihtele. Ne vaativat kuitenkin,
joko pistokkeiden vaihtoa tai välikappaleita
noihin mainittuihin vempaimiin, joka ei puolestaan
sekään ole mitenkään asiaa parantava tekijä, joten
kun nokka irtoo,niin.... Mutta... - Dunkku
Katsastusmies kirjoitti:
Arvoisa "Dunkku", millä tavalla hoidat GSM-
puhelimen latauksen, PC:n käytön, TV:n katselun
j.n.e. veneessä silloin kun et ole maasähkön
piirissä? En ole keksinyt muuta keinoa kuin
asentaa sytkäripstorasioita veneeseen. Kaikissa
y.m. laitteissa 12 voltin käyttö tapahtuu
sytkäriliittimellä varustetulla virtajohdolla,
jota ei kukaan ole suostunut pyynöstäni
huolimatta vaihtamaan muunlaiseksi.
Eli mikä on neuvosi, että voi
välttää "sytkärisulkeiset jotka eivät todella
kuulu nykypäivän veneasennuksiin"? Olin ihan
luullut että GSM-puhelin, PC ja TV veneessä ovat
nykyaikaa. Näin sitä erehtyy ! ! !
Dunkku, olet taitava repimään kaiken ja
mollaamaan keskusteluja, olen huomannut.
Katsotaanpa onko sinulla mitään
järkevää "tarjottavana", vai rupeanko ohittamaan
kirjoituksesi niiden epärakentavan alatyylin
vuoksi.
P.S. "Dunkku" todella tavitsen neuvoa. Pian taas
katsastukset alkavat ja tätä kysymystä joudun
pohtimaan monen veneilijän kanssa. Parempaa
neuvoa ei ole tullut vastaan.Kaveri kysyi neuvoa lisälaiteiden asentamiseksi
veneeseen, siis kiinteästi ja niille
sähkönsyöttöä.
Joka veneessä lienee virran ulosotto
väliaikaistakäyttöä varten, kuten kännykäm lataus
jne. Luulenpa että suurinosa lukijoista ilman
neuvoasi osaa ladata kännykän tupansytyttäjästä,
siitähän on ohjeet jo kännyn manuaalissa.
Valitettavasti et ymmärrä luettua tekstiä, jossa
tarkoitetaan todennäköisesti seuraavanlaisia
aparaatteja kuten kaikuluotain, logi, kulku-
työvalot, Gps, VHF, radio, tutka, pilssipumppu,
ym, ym. Tuskin kukaan haluaa kanssasi näihin
sulkeisiin, mutta jokainen tulee uskollaan
autuaaksi. - Senaattori
Dunkku kirjoitti:
Kaveri kysyi neuvoa lisälaiteiden asentamiseksi
veneeseen, siis kiinteästi ja niille
sähkönsyöttöä.
Joka veneessä lienee virran ulosotto
väliaikaistakäyttöä varten, kuten kännykäm lataus
jne. Luulenpa että suurinosa lukijoista ilman
neuvoasi osaa ladata kännykän tupansytyttäjästä,
siitähän on ohjeet jo kännyn manuaalissa.
Valitettavasti et ymmärrä luettua tekstiä, jossa
tarkoitetaan todennäköisesti seuraavanlaisia
aparaatteja kuten kaikuluotain, logi, kulku-
työvalot, Gps, VHF, radio, tutka, pilssipumppu,
ym, ym. Tuskin kukaan haluaa kanssasi näihin
sulkeisiin, mutta jokainen tulee uskollaan
autuaaksi.ennen nähnyt, Katsastusmies on toden totta aivan
kuutamolla. Luvat pois. - Katsastusmies edelleen
Senaattori kirjoitti:
ennen nähnyt, Katsastusmies on toden totta aivan
kuutamolla. Luvat pois.Dunkulle ja Senaattorille sellainen kommentti,
että jotkut joskus näkevät ehkä asiat laajemmin
kuin te. Dunkun veneessä on ainoastaan kiinteitä
laitteita, kas kun ei ole sitä sytkäliitintä.
Hyvä näin. Meillä muilla on valitettavasti asiat
huonommin.
Saittekohan päivän kicksit? Dunkulle, että tuli
juuri sellaista tekstiä mitä saatoin olettaa.
Rakentavuus ja asenne vaihtelee meillä kaikilla.
P.S. Iän painamisesta en tiedä, en ole huomannut
mitään ja katsastuskortin poisottajalle että
sinähän niitä myönnät niin tule hakemaankin ! - teknikko (ei sähkö)
Katsastusmies edelleen kirjoitti:
Dunkulle ja Senaattorille sellainen kommentti,
että jotkut joskus näkevät ehkä asiat laajemmin
kuin te. Dunkun veneessä on ainoastaan kiinteitä
laitteita, kas kun ei ole sitä sytkäliitintä.
Hyvä näin. Meillä muilla on valitettavasti asiat
huonommin.
Saittekohan päivän kicksit? Dunkulle, että tuli
juuri sellaista tekstiä mitä saatoin olettaa.
Rakentavuus ja asenne vaihtelee meillä kaikilla.
P.S. Iän painamisesta en tiedä, en ole huomannut
mitään ja katsastuskortin poisottajalle että
sinähän niitä myönnät niin tule hakemaankin !kirjeenvaihtoa?????? veneilijöiltäkö ??
Laskisitte johdot vain ohmin lain ja valmiiden
taulukoiden mukaan,niin ei tarvitseisi ihmetellä
ja kirjoitellä toinen toistaan "näsäviisaampia"
paskaa jauhavia kirjoitelmia noinkin
yksinkertaisesta asiasta. - Senaattori
teknikko (ei sähkö) kirjoitti:
kirjeenvaihtoa?????? veneilijöiltäkö ??
Laskisitte johdot vain ohmin lain ja valmiiden
taulukoiden mukaan,niin ei tarvitseisi ihmetellä
ja kirjoitellä toinen toistaan "näsäviisaampia"
paskaa jauhavia kirjoitelmia noinkin
yksinkertaisesta asiasta.Kyse oli pulpettiveneen lisälaitteiden
sähköistyksestä (johdot lyhyitä).
Ei siitä mitä joku on roskalavalta löytänyt, tai
viihde-elektroniikan kantamisesta veneeseen, kun
ei muuten saa aikaansa kulumaan.
Oikean suuntaisia ajatuksia löytyy Japen ja Dunkun
vastauksista.
- tepu
Jos veneen nykyisessä sähkökeskuksessa ei ole
tarpeeksi vapaita varokkeita uusille
kulutuskojeille, tarvitset uuden keskuksen eli
kotelon, jossa ovat kytkimet, varokkeet ja
liittinrimat kulutuskojeiden johtimille.
Syöttöjohto tälle uudelle keskukselle tulee joko
pääkytkimeltä tai nykyisesä keskuksesta. Tässä
syöttöjohtimessa tulee olla varoke, joka vastaa
kaikkien lisälaitteiden YHTEISTÄ virrankulutusta.
Johtimien paksuuden tulee vastata tätä varoketta,
siis vähintään 1,5 mm2 = 10 A, 2,5mm2 = 16 A, 4
mm2 = 25 A jne. Varoke suojaa VENEESI tulipalolta
oikosulkutilanteessa! Jos kulutuskoje tarvitsee
varokkeen, se on sinne sisäänrakennettu tai
erikseen käyttöohjeissa mainittu.
Periaate tulee olla, että jokainen sähköryhmä eli
keskukselta kulutuskojeille lähtevä johdin on
suojattu varokkeella, siis joko sulakkeella tai
johdinsuojalla. Jos sinulla on samassa suunnassa
venettä useita lisälaitteita, voit toki ketjuttaa
jännitesyötöt eri kojeille, mutta silloin et voi
käyttää keskuksen kytkimiä yksittäisen laitteen
kytkemiseksi.
Johtimen pinta-ala riippuu kulutuskojeen
virrasta, johtimen pituudesta ja sallitusta
jännitehäviöstä. Jo 5 % jännitehäviö vähentää
hehkulampun valotehoa 17 %! Lisäksi liittimiin
syntyy aikojen kuluessa hapettumisesta johtuvaa
ylimenovastusta, joka edelleen pienentää
kulutuskojeelle saakka tulevaa jännitettä.
Jonkinlaisena nyrkkisääntönä johtimen paksuudesta
voit yksinkertaisesti käyttää 4 A/1 mm2, kun
kaapeli on alle 10 m ja 2 A/1 mm2 10-20 m
kaapeleille. Jänniteherkille laitteille (esim.
lämmityslaite sytytyshetkellä) käytä vieläkin
paksumpaa johdinta. Kysymäsi 100 W/12 V = 8 A,
joten 2.5 mm2 johdin käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2582776Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit121805- 1231634
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161522Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun971384Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71220Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9983- 61948
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1925- 56918