Epäilen äidilläni olevan NPH tai ainakin hän on jotenkin muuten ei terveellä tavalla narsistinen persoona.
Seuraavassa vähän taustaa itsestäni ja perheestäni yleisemmin. Olen alle 30-vuotias mieshenkilö, vanhempien ainoa lapsi. Isäni on hiukan yli kuudenkymmenen, äitini hiukan alle. Viimeiset vajaat 10 vuotta olen asunut omillani noin tunnin ajomatkan päässä vanhemmista. Vietän kuitenkin suuren osan lomistani ja viikonlopuista vanhempien luona heitä auttaen (ovat yrittäjiä). Koen toisinaan kuitenkin olevani siellä ollessani kuin olisin rauhanturvaaja tai sovittelija, joka pitää ruutitynnyrin poissa liekeistä.
Seuraavassa joitakin äitiini liittyviä luonteenpiirteitä:
- Isään kohdistuva henkinen väkivalta ja vähättely ja oman pahan olon purkaminen. Piikittely ja raivokohtaukset liittyvät useimmiten jollain tavalla rahaan ja perheen taloudellisiin asioihin (vanhemmilla on kuitenkin sen verran yhteistäkin omaisuutta, että tämän takia ei tarvitsisi riehua).
- Ei tunne katumusta isään kohdistuvasta henkisestä väkivallasta.
- Itsekeskeisyys (ei jatkuvaa, mutta ilmenee toisinaan). Jopa yhteiskunnan pitäisi sopeutua hänen maailmaansa.
- Monista asioista ei voi keskustella avoimesti kotona. Äiti päättää kaikki perheen talousasiat, mutta isä tekee suuren osan kotitöistä.
- Myöntää vain harvoin epäonnistuvansa tai näe mitään vikaa itsessään, vaan vika on aina muissa ihmisissä tai ympäröivässä maailmassa.
- Suhde rahaan. Äärimmäisen säästeliäs ja käyttää päivänsä osakesijoittamisen parissa. Sinänsä terve piirre, mutta tässä tapauksessa mennyt yli ymmärryksen. Olen miettinyt että raha ja varallisuus on hänelle jonkinlainen itsetuntoa nostava asia.
- Tuntee, että muut ovat hänelle kateellisia (pääsi muutama vuosi sitten paikallislehden verotietoihin).
- Sosiaalisten tilanteiden pelko (kahvikuppisyndrooma), joka rajoittaa osallistumista esimerkiksi sukujuhliin tai julkisiin tilaisuuksiin.
- Erittäin heikko esiintyjä ja puhuja vieraiden ihmisten seurassa, vetäytyy taustalle ja on hiljaa. Onko tämä yleistä narsistille?
- Tuntee toisinaan iloa, ja tunteita jotka oletan aidoiksi. Muutenkin on jaksoja jolloin on "normaali ihminen" ja toisinaan taas kuikuttelee lähes tauotta.
Isäni sisäisti kuitenkin äidin sairauden jo muutamia vuosia sitten ja hänellä on ollut aikaa työstää myös eropäätös. Nyt hieman asiaan perehtyneenä ymmärrän, että tämä on se oikea ratkaisu. Asia vaivaa ehkä eniten kun ajattelen asiaa äidin kannalta. Hän jää entistä enemmän yksin oman kurjuutensa keskelle, vaikka toisaalta sotii kai jonkinlaista omaa sotaansa päänsä sisällä jo nyt.
Minun ja äitini suhde on huomattavasti parempi. Äitini ei juurikaan aliarvioi minua, ei oikeastaan silloinkaan kun olin lapsi. Otaksun hänen olevan minusta jollain tasolla ylpeä, kun opiskelin ja hankin hänen mittapuulla arvotetun ammatin. Tiedän hänen tapaansa ajatella, joten osaan osaan välttää konflikteja jo. Olemme kyllä ottaneet yhteenkin toisinaan kun olen joskus menettänyt malttini. Lisäksi olen onnistunut pitämään oman elämäni täällä kaupungissa erillään hänen maailmastaan. Minulla ei ole vielä omia lapsia eikä vakituista puolisoakaan. Mikäli olisi, hänen mielenkiintonsa elämääni kohtaan olisi todennäköisesti paljon suurempaa.
- Miten voisi määritellä vai voiko määritellä, mikä on lievä ja mikä vakava narsistinen persoonallisuushäiriö tai muuten vaan vaikea ihminen?
- Kun isäni eroaa lähitulevaisuudessa äidistä, olen sen jälkeen äidille läheisin ihminen. On hänellä sisar, jonka kanssa on väleissä, mutta tämä ei asu aivan lähellä. Kuinka minä voisin auttaa äitiäni parhaiten eron jälkeisessä kaaoksessa?
- Joissain nettiartikkeleissa viitattiin narsistiseen romahdukseen esimerkiksi eron tai muun järkytyksen jälkeen. Tähän ilmeisesti liittyy masennusta ja muita ongelmia? Masennukseen liittyvä parantumismahdollisuus lienee lähinnä teoreettinen oljenkorsi, jota ei kannattane odottaa?
-Jos tuen häntä ja asetun kuuntelemaan hänen pahan olon purkamistaan (joka on toisaalta loppumaton suo), autanko häntä samalla palauttamaan ja korjaamaan juuri rikkoutunutta suojamuuria, joka johtaisi takaisin entiselle uralle? Vai voisiko ajatella, että hieman etäisempi rajoja asettava asenne olisi parempi myös hänen itsensä kannaltaan ja hän katsoisi kerrankin peiliin? Uskoisin äitini jollain tasolla käsittävän eroon johtavat syyt, vaikka hän tuleekin syyttämään kaikesta isää.
- Kuinka kuluttavaa narsistinen elämä voi olla narsistille itselleen? Onko todettu, että narsistit eläisivät keskimäärin yhtä kauan kuin muu väestö? Olen lukenut, että vanhuus olisi vaikea narsistille, kun ei enää kykene pitämään yllä omaa kaikkivoipaisuutta. Toisaalta olen lukenut, että iän myötä narsisti rauhoittuisi ja vähentäisi tuhoisaa käyttäytymistä. Onko tästä tutkimustietoa?
Äidin narsismi
15
742
Vastaukset
- A
Luin hyvin kiinnostuneena tämän kirjoituksesi. Sitten minua alkoi ihmetyttää, miksei siihen ole tullut yhtäkään vastausta vieläkään.
Ajattelin ensin, että kirjoituksesi on niin pitkä, että se pitäisi pilkkoa osiin. Esimerkiksi nuo rasnkalaisilla viivoilla kirjoituksesi lopussa olevat kysymykset olisivat kaikki hyviä aloituskirjoituksia oman otsikkonsa alla. Luulen että jokaiseen niistä tulisi paljon vastauksia.
Mutta mutta ... Sitten kun muistelen millaisia hyvin suuri osa tämänkin palstan vastauksista on. Riidanhaluisia ainakin, mutta ilkeitäkin usein.
Onko niin, että kirjoitit lähes kaiken mahdollisen tästä yhdestä asiasta, el ihmisestä jonka sinä tunnet hyvin pitkältä ajalta, ja jota kohtaan sinä tunnet suurinta huolta. Ehkä juuri kukaan ei voi sinua kommentoida, tai katso olevansa sellaiseen tarpeeksi "pätevä" auttaakseen sinua eteenpäin.
En tiedä, mutta tuntui merkilliseltä huomata miten vähän (nolla) vastausta olet saanut. Ehkä sinä vain olet viisas. Tai sinulla on viisautta tästä asiasta josta kirjoitit enemmän kuin kenelläkään toisella. Samalla tahdot lisätä omaa viisauttasi ja ymmärrystäsi pyrkimällä olemaan kosketuksissa toisiin? ... Vai tahdotkohan? Ehkä sitäkin, mutta ehkä sinun kirjoituksesi tarkoitus on jakaa viisautta muillekin. Muilla ei ole aivan samanlaista tilannetta, mutta siitä kokonaisuudesta jonka sinä tarkkaan kuvasit, voivat he oppia itseään ja läheisiään varten.
Olet kirjoittanut jotakin muuta kuin sellaisen kirjoituksen, johon pitäisi tarttua nopeasti. Kirjoituksesi on hidas. Se vaikuttaa niin hitaasti, että ehkä se saa aikaan enemmän kuin nopeaksi aiottu vaikutus - koska se ei synnytä välitöntä vastavoimaa ja vastavaikutusta itselleen.
En tiedä ... tai tiedän yhden asian. Kirjoituksesi ei herätä kommentoimaan, se herättää kuuntelemaan.
Ehkä sinä olet kuuntelemisen asiantuntija. Ehkä äitisi ei koskaan ole osannut kuunnella.
Lämpimät terveiset sinulle ja toivottavasti äitisi oppisi kuuntelemaan sinua. Sinä voisit olla hänen paras opettajansa, niin uskon.- j.o.k.u.
Olipas outo viesti...Sama kai se miten kysymyksensä esittää.
Kummallista, miten takerrut aloittajan kirjoitusasuun. Sinun viestistäsi sen sijaan päättelisin, että sinulla on ollut huono päivä. ;)
Aloittajalle en muuta osaa sanoa, kuin että jos tunnet että olet kykenevä auttamaan ja tukemaan, kannattaahan sitä kokeilla. Jos käy raskaaksi, niin pois vain...Et ole vastuussa muista, kuin itsestäsi.
Siihen, miten vakavaa äitisi narsismi on, tuskin kukaan täällä osaa vastata. Sillä nyt tuskin on edes mitään merkitystä. Ainoastaan oma jaksamisesi on pääasia.
Aiheesta löytyy lisää tietoa netistä, niin paljon kuin vain jaksaa lukea. Suosittelen lukemaan aiheesta lisää, ja miettimään sitten miten toimia...
"-Jos tuen häntä ja asetun kuuntelemaan hänen pahan olon purkamistaan (joka on toisaalta loppumaton suo), autanko häntä samalla palauttamaan ja korjaamaan juuri rikkoutunutta suojamuuria, joka johtaisi takaisin entiselle uralle? Vai voisiko ajatella, että hieman etäisempi rajoja asettava asenne olisi parempi myös hänen itsensä kannaltaan ja hän katsoisi kerrankin peiliin?"
Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa paremmalta molempien kannalta. - A
j.o.k.u. kirjoitti:
Olipas outo viesti...Sama kai se miten kysymyksensä esittää.
Kummallista, miten takerrut aloittajan kirjoitusasuun. Sinun viestistäsi sen sijaan päättelisin, että sinulla on ollut huono päivä. ;)
Aloittajalle en muuta osaa sanoa, kuin että jos tunnet että olet kykenevä auttamaan ja tukemaan, kannattaahan sitä kokeilla. Jos käy raskaaksi, niin pois vain...Et ole vastuussa muista, kuin itsestäsi.
Siihen, miten vakavaa äitisi narsismi on, tuskin kukaan täällä osaa vastata. Sillä nyt tuskin on edes mitään merkitystä. Ainoastaan oma jaksamisesi on pääasia.
Aiheesta löytyy lisää tietoa netistä, niin paljon kuin vain jaksaa lukea. Suosittelen lukemaan aiheesta lisää, ja miettimään sitten miten toimia...
"-Jos tuen häntä ja asetun kuuntelemaan hänen pahan olon purkamistaan (joka on toisaalta loppumaton suo), autanko häntä samalla palauttamaan ja korjaamaan juuri rikkoutunutta suojamuuria, joka johtaisi takaisin entiselle uralle? Vai voisiko ajatella, että hieman etäisempi rajoja asettava asenne olisi parempi myös hänen itsensä kannaltaan ja hän katsoisi kerrankin peiliin?"
Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa paremmalta molempien kannalta.Saimmepahan ainakin jo yhden ihmisen lisää tähän ketjuun.
Tervetuloa!! :D - itkettää usein
A kirjoitti:
Saimmepahan ainakin jo yhden ihmisen lisää tähän ketjuun.
Tervetuloa!! :DOma lapsuuteni oli hirveä. Äitini ajoi isän loppuun huoraamalla yms. Tuhosi pitkäksi aikaa välini isääni kertomalla minulle valheita isästä. Isän lähdettyä äitini elämä oli hirveää, miehiä tuli ja meni. Jatkuvaa juhlintaa eri miesten kanssa. Minulle ostettiin huoneellinen leluja, että pysyin poissa silmistä. Ulospäin äiti oli niin äiti. Tästä lähdetään eteenpäin
- lottamari<3
itkettää usein kirjoitti:
Oma lapsuuteni oli hirveä. Äitini ajoi isän loppuun huoraamalla yms. Tuhosi pitkäksi aikaa välini isääni kertomalla minulle valheita isästä. Isän lähdettyä äitini elämä oli hirveää, miehiä tuli ja meni. Jatkuvaa juhlintaa eri miesten kanssa. Minulle ostettiin huoneellinen leluja, että pysyin poissa silmistä. Ulospäin äiti oli niin äiti. Tästä lähdetään eteenpäin
Huh, yleensä tuossa on selitys, miksi mies pitää kaikkia naisia huorina, eikä kykene normaaliin rakkaussuhteeseen naisen kanssa vaan pitää naista pelkästään esineenä ja käyttää häntä hyväksi ;(
- A
Vapaaksi päästäminen on minulle nykyisin huomattavasti helpompaa. Koetan silti pitää kiinni niin pitkään kuin näen kiinnipitämisessä mahdollisuuden.
Vapaaksi päästämistä helpottavat jäähyväiset.
Takertuminen on hieman arvoväritteinen termi - tuo kiinnipitäminen olisi varmaankin neutraalimpi. - anne-liisa
yxex kirjoitti:
;-)
http://www.youtube.com/watch?v=NslWB3glglU&feature=relatedLue tämä niin ehkä aukeaa jotakin
http://www.nemokustannus.fi/fi/kirjat.html?kirja=197 anne-liisa kirjoitti:
Lue tämä niin ehkä aukeaa jotakin
http://www.nemokustannus.fi/fi/kirjat.html?kirja=197Kiitos vinkistä anne-liisa! :)
- anne-liisa
yxex kirjoitti:
Kiitos vinkistä anne-liisa! :)
kerrothan sitten mitä ajatuksia tuo kirja herätti, ja saitko apua ajattelusi tueksi. odottelen, olisi muutakin sanottavaa, mutta olen huono kirjoittamaan.
anne-liisa kirjoitti:
kerrothan sitten mitä ajatuksia tuo kirja herätti, ja saitko apua ajattelusi tueksi. odottelen, olisi muutakin sanottavaa, mutta olen huono kirjoittamaan.
Jahka ennätän kirjastoon, ja löydän tuon kirjan. Kerron sitten mietteistäni. :)
anne-liisa kirjoitti:
Kirja on ilmeisen suosittu koska oli lainassa. Pistin varaukseen..
- Outi_korvapulla
Erittäin vaikea tilanne sinulla =(
Oli kyse mistä tahansa, oma vointisi pitäisi olla tärkein ja ainoa mittari. Syyllisyys saattaa ajaa ihmisen sietämään sietämätöntäkin. Jos tunnet syyllisyyttä äitisi yksinäisyydestä, olisi ehkä tarpeen miettiä syitä sille ? Totta kai on terveellistä olla huolestunut tavalla tai toisella sairaasta läheisestään, mutta huolenkanto ja syyllisyys (tarpeeton) on hyvä koettaa erotella toisistaan. Ei ole helppoa ratkaisua kimuranttiin elämääsi.
Olen itsekin sairaalloisesta perheestä lähtöisin ja koetin liian monta (mutta tarpeellista) vuotta saada tilannettamme normaalimmaksi. Kahdeksan vuotta sitten päätin jättää uppoavan laivan ja pelastaa itseni ja perheeni.
Narsistisen ihmisen käyttäytymisen on sanottu myös pahenevan vanhetessaan. Ehkä siinä elämänvaiheessa ollaan menty jo niin pitkälle defensseissä ja taakse jättämässään tuhossa, ettei paluuta enää ole. Se johtaisi todennäköisesti narun päähän. Siksi he itsepintaisesti pitävät illuusiostaan kiinni.
En voi muuta kuin toivottaa voimia ja jaksamista. Olet isojen kysymysten äärellä.- Narsistin uhri
Mielestäni äidilläsi on narsistinen persoonallisuushäiriö. Sinun ei tarvitse auttaa äitiäsi, kun vanhempasi eroavat vaan äidin täytyy ottaa ensimmäistä kertaa elämässään vastuu tekemisistään. Voit pitää yhteyttä, mutta et hänen ehdoillaan. Sinun pitää myös suojautua hänen sairaudeltaan. Narsistin kanssa on kaksi vaihtoehtoa: taistele tai pakene. Isäsi tekee oikein erotessaan hänestä. Ihmisellä on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun.
Lue Raimo Mäkelän kirja: Naamiona terve mieli. Se kertoo narsismista, jonka uhriksi minäkin olen joutunut. Muista, että sinulla on oma elämä. Ala rakentamaan sitä. Vaikka rakastat äitiäsi, et voi parantaa häntä ja se ei ole sinun tehtäväsi!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211300
- 113971
Työttömät risusavottaan
Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risus289722- 16706
- 42690
- 59617
- 61543
Väsynyt odottamiseesi, M.
Vaikka et minua haluaisi tai huolisi, asia pitäisi käydä lävitse. Siksi etten sinusta pääse ylitse. Pystyisinkö tyytym38525Persujen kansanedustaja häpäisi lipun!
"Persujen kansanedustaja Pekka Aittakumpu julkaisi Instagramissa videon, jossa hän heittää Pride-lipun roskiin. Video on204524- 37517