Onko ovessasi

leven

varmuusketju?
Pidätkö sitä kiinni?
Laitatko varmuusketjun kiinni, ennen kuin avaat oven?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Rapun oven avaaminen keskiyön jälkeen johti ongelmiin Porvoossa/art-1288360942042.html
"Kerrostalossa asuva mies avasi ovensa kuultuaan porraskäytävästä ääntä puolenyön jälkeen perjantain puolella. Hän sai kimppuunsa kaksi miestä, jotka pahoinpitelivät asukasta nyrkein. "

Täällä lähiössä on viime vuosina useampi ryöstö tapahtunut vain oven avaajan kiinni pitämisellä.
Ovikello on soinnut, ovisilmästä on näkynyt nuori henkilö.
Oven aukaisun jälkeen sisään on mennyt kaksi henkilöä, toinen on pitänyt oven avaajaa kiinni, toinen on kääntänyt asunnon rahasta ja arvo esineistä.

Varmuusketjun saa alle 40 euroa asennettuna, onko se liikaa turvallisuudesta? Varmuusketju turvaa vain ollessaan kiinni, kun ovea avataan...

34

2537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miinakulta

      tapahtuu lähistöllä, niin ilman muuta ketju kannattaa laittaa.
      Jos kerran ovisilmäkin, niin miksei ketjukin.
      Muutaman kympin investointi saattaa pelastaa hengen.
      Kuopiossa kuulema kiertelee venäläisporukka isolla tummansinisellä autolla, olkaapa varovaisia sielläpäin.

      • Naapuri kertoi

        Reippaalla nykäisyllä varmuusketju irtoaa, kertovat kokeilleet. Eli ei hyötyä muille kuin kauppiaalle.


      • Kuopiossa kun ei voi kielestäkään päätellä mitään.
        :)


      • Miinakulta
        Naapuri kertoi kirjoitti:

        Reippaalla nykäisyllä varmuusketju irtoaa, kertovat kokeilleet. Eli ei hyötyä muille kuin kauppiaalle.

        niin paksun kuin haluaa ja niin monella ruuvilla kiinni kuin haluaa.
        Sellaisenkin, jota ei nykäisemällä saa hievahtamaankaan.
        Kannattaa vertailla, näissäkin asioissa


      • 19+4
        Naapuri kertoi kirjoitti:

        Reippaalla nykäisyllä varmuusketju irtoaa, kertovat kokeilleet. Eli ei hyötyä muille kuin kauppiaalle.

        kun ovessa on kahva, josta saa vedettyä sitten kiinni, kun ketju auttaa ettei saa kokonaan auki.

        Petaat tietäsi vähättelemällä, toivottavasti tulee vastaan se kovaluu, joka laittaa sinut vastuuseen.


      • Naapuri kertoi kirjoitti:

        Reippaalla nykäisyllä varmuusketju irtoaa, kertovat kokeilleet. Eli ei hyötyä muille kuin kauppiaalle.

        On sitten kyse lukkoliikkeen tai rautakaupan hyllystä ostettavasta standardiketjusta niin noin tapahtuu.

        Kyllähän se hidastaa ja panee konnan miettimään helpompaa kohdetta mutta sisäänpääsyä se ei estä.
        Hidastaa ja aiheuttaa ääntä.


      • Näin meillä maalla
        Naapuri kertoi kirjoitti:

        Reippaalla nykäisyllä varmuusketju irtoaa, kertovat kokeilleet. Eli ei hyötyä muille kuin kauppiaalle.

        Toisaalta mitä se varmuusketju hyödyttää, kun ovi on kaksi 4 mm:n vaneria ja villaa välissä, kaikki rimakehikossa. Ja yksi 0,2 millin alumiinifolio.
        Hanska käteen ettei tikut revi, niin nyrkin siitä lyö läpi ja sitten vain kahvasta auki. Tai potkii reiän isommaksi ja astuu sisään. Suomalaista laatutyötä taas kerran!


    • ...

      Taloyhtiömme, suuressa viisaudessaan vaihdatti ulko-ovet. Ihmeen heikkoja ovoa, ei saa porata reikiä. Olen metelöinyt asiasta kokouksissa a kaikissa mahdollisiissa tilanteiussa. Ihmiset on kuin idiootteje. Hitto terassiovikin oli ilaman mitää lukkoa. Ajatelkaa nyt ovi ilman lukkoa....

      Noh, terassioveen olen ominluvin asentanut lukon, toi pääovo otttaa pattiin. Yhtiön hallitius oikein laittoi tiedotteen, että siihen EI SAA porata reikiä.... Vitun idiootit. Mä siis en avaa ovea ollenkaan, jos joku eiu ole erikseen sopinut tapaamista. Noh, se on hyvä puoli, eipä tarvitse "neuvotella jehovienkaan kanssa enää. Otin nimittäin ovikellon sulakkeen pois.

      Mä olen varmasti auhanut tälläkin palstalla joskus aiemminkin. Mutta olen elellyt välillä aika kovissakin oloissa.

      Meillä oli asunto itänaapurissa aikanaan, sisällissodan aikaan asuttuttiin siellä- OK Pihaan ei päässyt autolla muuten kuin henkkareilla. Rauta-aita parkkipaikan ympärillä, mies kalasnikovin kanssa, siis kovat piipussa puomia nostamassa. Rapun ovesssa sähkölikko. Asunnossa rautavahvistettu ovi, Bodan varmuuslukko, Abloy lukko, saranatapit, ovisilmä. Toinen rauta vahvistettuovi, Boda varmuuslukko, Abloy. Hälytysjärjestelm', sen pois kytkemiseen aikaa kuusi sekuntia. Ja viimeisenä kodinturvakeinona parimetrinen metalliputki, jonka päähän pultattuna teräväksi viilattu meisseli.

      Meille ei murtauduttu ikinä. Yläkerran naaputi ryöstettiin kyllä-------

      Ja nämä saatanan idiootit tilailee ovia ilman lukkoja- Ei ihme, että alueella on asduntomurtojen m'äärä kasvanut. Meille on viidentoista vuoden aikaan yritetty murtautua kolme kertaa. Siis yritetty, olen paljon kotona, olen ehtinyt väliin. Vajaa vuosi sitten piti jo käyttää voimaa, että sai murtovarkaan työnnetyksi pois pihalta. Vittu tsadi, pahempi paikka kuin Leningrad.


      =DW=

    • Jästipää äijät

      Meillä nyt ei ketjuja ole, ei ainakaan arkiovessa. En muista, onko pääovella, kun harvoin, harvoin varmaan vuoteen en oo siitä kulkenut.

      Mut ei asutakkaan missään lähiössä, mut sehän ei takaa mitään. Kyllä tuossa ympäristössä on käyny pakettiautovoroja tyhjentelemässä halleja. Jos tänne sisälle tulevat, toivottavasti tuovat jotain. Viemistä täällä ei ole, kuin vanhaa arvotonta romutavaraa. No tämä läppäri nyt olis ja tulostimet, mut nekin niin vanhoja, ettei voroja varmasti kiinnosta.

      Ukko on niin sinisilmäinen, et autotkin on usein auki, ja minä rähäjään sitä. On aika akan puolituntinen räksytys. Entisellä paikalla äijät (ukko ja appiukko) hermostuivat, kun aina auto oli lukossa mun jäljiltä. Perustelivt sinisilmäisyyttään, että jos joku vie, tarpeeseensa vie.

      Minä taas perustelin, että mistä tarpeestä he ottavat uudet autorahat, kun sekin auto on vielä velkana, ja käytettynä romuna on ostettu. Mutta ei, kun ei koskaan ennenkään ole kukaan vienyt.
      Ja niin vaan kävi, että kun minä olin viimeksi ajanut autolla, ja länttäsin auton lukkoon, yöllä appiukko heräsi poikkeukselliseen koirtan räyhämmiseen, ja meni kurkistamaan, mitä se koira räyhää, siellähän oli täydessä käynnissä meidän lukitun auton avauspuuhat, jotka jäivätkin kesken, kun talon ulko-ovi kolahti auki.

      Samana yönä naapurissa oli kans yritetty viedä auto, mutta siellä kävi sama juttu, heräsivät, ja amatöörien puuhat jäi kesken.

      Tämän jälkeen loppui natina auton lukituksesta. Sillä jos se olisi viety, ja ovet olisivat auki, ei tasan tarkkaan olisi mitään mahdollisuutta saada vakuutuksesta. Sitähän se tarkoittaa, jos meidän auto on auki, siellä on avaimetkin virtalukossa.

      No muuttaessamme tänne nykyiselle asuinpaikalle, taas saman jahtinki, kun täällä ei ole ennenkään kukaan käynyt (vaikka 3 km:n päässä on tyhjentynyt nukkuessakin paikkoja), mutta ei täällä.... hemmetti, miten jästipää äijiä sitä voikaan olla. Naapuritkin suhtautuvat ovien lukitsemiseen hällä väliä menttaliteetillä, ja autojen ovien lukitsemiseen lähinnä ivalliseen sävyyn.

      Jos tosta meiltä autoja lähtee, uusia ei tilalle tule.

      • 31

        auto aina auki pihassa kunnes..

        Joku kännikala ryömi sinne nukkumaan ja oli oksennellut auton täynnä. Ei lähtenyt hajut vaikka kuin pesi eikä kukaan ostanut vanhaa koslaa...


    • ..kaikissa kuudessa ovessa on turvalukitus, ja kahdessa varmuusketjut.

      En koskaan enää avaa ulko-ovea tuntemattomille ihmisille. Ja jos avaan, on turvaketju kiinni. Onneksi näen ikkunasta sisään pyrkivät.

      Espanjan kodissani olen oppinut pitämään ulko-oven edessä olevan rautaristikon lukittuna, siihen minua neuvottiin. Yksin asuvan rouvashenkilön ei kannata luottaa vieraisiin. Ja ryöstetään niitä pariskuntiakin. Ja parempi ennakoida kuin katua. Siellä esim. sähkö-, putki-, ym. miehet soittavat aina ennen tuloaan
      puhelimella.

      Me Suomessa olemme tuudittautuneet sellaiseen turvallisuuden uneen, paha maailma kuitenkin kolkuttelee ovillamme, me emme ole vain sitä tiedostaneet.

      Luuta ovea kiinnipitämässä ei enää auta!

      • Tarkoitan Espanjan asuntoamme.

        Koko aikana ei tietääkseni ole yhteenkään asuntoon, joita talossamme on noin 80kpl, ole murtauduttu.

        Eikä koko aikana meiltä ole kadullakaan varastettu mitään eikä edes uhattu.
        Olemme liikkuneet siellä kaikkina vuodenaikoina, vähiten talvella, ja, aamuyötä lukuun ottamatta kaikkina vuorokauden aikoina.
        Tosin, en koskaan umpikännissä.

        Sisämaan reservatioissa kuulemma tapahtuu murtoja.


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Tarkoitan Espanjan asuntoamme.

        Koko aikana ei tietääkseni ole yhteenkään asuntoon, joita talossamme on noin 80kpl, ole murtauduttu.

        Eikä koko aikana meiltä ole kadullakaan varastettu mitään eikä edes uhattu.
        Olemme liikkuneet siellä kaikkina vuodenaikoina, vähiten talvella, ja, aamuyötä lukuun ottamatta kaikkina vuorokauden aikoina.
        Tosin, en koskaan umpikännissä.

        Sisämaan reservatioissa kuulemma tapahtuu murtoja.

        ..ja liikkuvan naisen on käytettävä tervettä järkeä.

        Jos turvanani olisi yhä kaltaisesi mies, en pelkäisi mitään maailmassa.


      • suvenkorento123 kirjoitti:

        ..ja liikkuvan naisen on käytettävä tervettä järkeä.

        Jos turvanani olisi yhä kaltaisesi mies, en pelkäisi mitään maailmassa.

        Iltaruskoni lämpö on onnistunut luomaan minulle juuri tuollaisen tunteen.


      • suvenkorento123 kirjoitti:

        ..ja liikkuvan naisen on käytettävä tervettä järkeä.

        Jos turvanani olisi yhä kaltaisesi mies, en pelkäisi mitään maailmassa.

        Liittyen ensimmäiseen lauseeseesi.

        Eräs Espanjassa, samassa talossa asuva suomalainen ikääntyneempi rouva, pyyti minua aina kaverikseen mennessään nostamaan rahaa automaatilta.

        Sama rouva oli kerran ryöstön merkeissä "taklattu" talomme takaoven ulkopuolella joten eipä tuo mainostamani paikka aivan täysin turvallinen onnela ole.


      • suvenkorento*
        laiska-lasse kirjoitti:

        Iltaruskoni lämpö on onnistunut luomaan minulle juuri tuollaisen tunteen.

        ..en ole vielä sellainen ikääntyneerpi rouva, mutta puolisoni kuoltua olen aivan uudessa elämäntilanteessa.
        Iltaruskosi lämpö on luonut sinulle ihan oikean tunteen, siitä juuri on kysymys.

        Varjele iltaruskosi lämpöä!


    • Turvalukko on jonka lukitsemme poistuessamme pitemmäksi ajaksi.

      Vaimoni jäädessä vuosien ajaksi arkiviikoiksi yksin kaavoitusalueen laidalla olevaan OK:mme asensin ketjun, ulko-ovelle liiketunnistimella havahtuvan valon ja takapihan puolelle, parvekkeen kaiteelle ( rinnetalo ) liiketunnistimesta syttyvän 500 wattisen halogeenin.
      Naapurin kissa ja kevättalviset rusakoiden karkelot olivat "häirikköinä".

      Molemminpuolisen mielenrauhan nuo varusteet antoivat.

      Nykyistä asuntoamme ajatellen luulen ettemme ole otollisimpia uhreja.
      Ylin kerros ja alempana helpommat uhrit.
      Hullu itsevarmuuskin varmaan vaivaa.

    • melko leväperäisiä ollaan täällä maalla, aamulla avataan ovi lukosta ja illalla maaten mennessä taas lukitaan.
      Kotoa pois lähdettäessä kyllä laitetaan lukkoon.
      Joku aika sitten soi ovikello iltakymmenen jälkeen, siellä oli naapuri joka etsi koiraansa.

    • noista tapauksista on saanut lukea, mistä lie kysmys..huumeitten lisääntyneestä käytöstäkö, vai mistä..

      P.s. ovissamme on vain tavalliset lukot, ei ketjuja eikä turvalukitusta ole...joskus tullut mieleen että pitäisikö semmoisia jo laittaa, ei naapureitten (venäläisiä "uusrikkaita") pelossa, vaan juuri lisääntyneen huumeongelman takia - täälläkin heitä on..

      • mitenhän ovat

        rikkautensa ansainneet, mietinpä vaan ?

        Ja kun katson noita suomalaisia vankitilastoja ulkolaisista Suomessa asuvia niin mitä näenkään.. eikö juuri venäläiset ole suurin ryhmä meidän vankiloissa.

        Ei sen puolesta kyllä suomalaisetkin koulutetut perheet osaa terrorisoida naapureita. Viimeinen temppu sattui itselleni pyhäinmiesten päivänä tai yönä kai voi sanoa kun heittelivät taloni päälle kanamunia. Eivät sentään nyt ampuneet ikkunoita aseella kuten aiemmin.


      • Pirre*
        mitenhän ovat kirjoitti:

        rikkautensa ansainneet, mietinpä vaan ?

        Ja kun katson noita suomalaisia vankitilastoja ulkolaisista Suomessa asuvia niin mitä näenkään.. eikö juuri venäläiset ole suurin ryhmä meidän vankiloissa.

        Ei sen puolesta kyllä suomalaisetkin koulutetut perheet osaa terrorisoida naapureita. Viimeinen temppu sattui itselleni pyhäinmiesten päivänä tai yönä kai voi sanoa kun heittelivät taloni päälle kanamunia. Eivät sentään nyt ampuneet ikkunoita aseella kuten aiemmin.

        pidetty naapuri, vai ? :))


      • mitenhän ovat
        Pirre* kirjoitti:

        pidetty naapuri, vai ? :))

        Mutta ilmoitin jo heille seuraavana päivänä tuosta pyhäinmiesten päivästä, että hankin itselleni aseen. Kun tunkeutuivat pihamaalleni, ja pyrkivät häiritsemään jopa sunnuntai rauhaani vielä jollain tyhjän päiväisellä sovinnolla ja määräyksillä ?. Entisetkin tihutyöt ja kotirauharikokset on vielä sopimatta ja korvaamatta.

        Poliisia ja oikeuslaitostahan tällaiset asiat ei näemmä kiinnosta, kun olen alkuperäinen asukki näillä kulmilla, toistahan se olisi jos olisin värillinen maahanmuuttaja, ja kun vastapuoli tässä on kansakunnan kynttilästä kyse, tai heidän kasvattamistaan "lapsista".


      • Pirre*
        mitenhän ovat kirjoitti:

        rikkautensa ansainneet, mietinpä vaan ?

        Ja kun katson noita suomalaisia vankitilastoja ulkolaisista Suomessa asuvia niin mitä näenkään.. eikö juuri venäläiset ole suurin ryhmä meidän vankiloissa.

        Ei sen puolesta kyllä suomalaisetkin koulutetut perheet osaa terrorisoida naapureita. Viimeinen temppu sattui itselleni pyhäinmiesten päivänä tai yönä kai voi sanoa kun heittelivät taloni päälle kanamunia. Eivät sentään nyt ampuneet ikkunoita aseella kuten aiemmin.

        "meiltä" niitä ole saaneet, ainakaan varastamalla, - eikä heidän tarvia varastaa, ja taviksilla mittää arvokasta vietävää olekaan.

        Enempi mie eppäilisin niitä itänaapurin kulkureita, joita liikkuu, ainakin kesäisin, maisemissa..


      • mitenhän ovat
        Pirre* kirjoitti:

        "meiltä" niitä ole saaneet, ainakaan varastamalla, - eikä heidän tarvia varastaa, ja taviksilla mittää arvokasta vietävää olekaan.

        Enempi mie eppäilisin niitä itänaapurin kulkureita, joita liikkuu, ainakin kesäisin, maisemissa..

        ..ja nyt kun rajat ja viisumit helpottuvat Suomeen/EU:hun niin väkeä tulee lisää.

        Tässähän on hyvin kerrottu noiden kommunistivaltioiden ihanuus, ja mitä se on nyt monelle.

        "Miljoonia kiertolaisia

        Romaniassa on yli 22 miljoonaa asukasta, joista romaneja arvellaan olevan yli kaksi miljoonaa. Romanien lukumäärän määrittely on vaikeaa, sillä kaikilla ei ole henkilöpapereita ja osa pyrkii rekisteröitymään romanialaisiksi.

        Romania on yksi Euroopan köyhimmistä maista. Maassa ei ole juuri lainkaan keskiluokkaa. Suurin osa on köyhiä ja pieni osa väestöstä on hyvin rikkaita. EU:hun maa liittyi vuonna 2007.

        Romanien asema Romaniassa muuttui sietämättömäksi vuoden 1989 vallankumouksen jälkeen. Kommunistivallan aikana romanialaiset olivat tasa-arvoisen köyhiä, mutta valtio tarjosi kaikille töitä, koulutusta ja sairaanhoitoa. Diktaattori Nicolae Ceausescun teloituksesta alkoi romanien alamäki. Monet romanit muistelevat kommunistivallan aikaa kaiholla.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011010712930590_uu.shtml


    • ketjuton^

      mutt haulikko ovipieles!

      • Pirre*

        ja tunnussana ensin :)


      • Ketjuton^
        Pirre* kirjoitti:

        ja tunnussana ensin :)

        salasana on: "Suako tulla"........


    • kuvayhteys

      Ei ole, kuten moni on jo kertonut, sen saa kuulema tosiaankin nykäisemällä irti.
      Meillä on ulko-ovella summerit, siinä sitten kotonamme näkyy kuva, ketä soittaa, ja se "puhelin" lisänä, ovi ei aukea, jos ei puheyhteyttä ole ensin. Kielletty avaamasta "kulkijoille", eli pitää tunnistaa rappuun pyrkivä.
      Oman rapun ihmisten kanssa, on määrätynlainen oveen koputus. Lisäksi ulko-oven ja sisäoven välissä, mulla on hälytin, eli jos avaisin rappuun jotenkin päässeelle, kotioveni, ja yrittäisi sisään. Sen hälyttimen ääni karkoittaisi varmasti pois.
      Nykyisin uusissa taloissa, on nuo ovisummerit, kuvayhteydellä, ainakin monissa, missä olen vieraillut.

      • Pirre*

        laitteet oisi omakotitaloissakin hyvät, semmoiset nauhoittavat systeemit, ja joissa on yhteys esim. kännykkään..


    • naapurin täti

      On ovisilmä ja varmuusketju. Käytän varmuusketjua avatessani oven ja tunnustan, että vahingosta viisastuneena en nykyään edes avaa jos oven takana on tuntematon henkilö.

      Asun lähiössä missä on useita kaupungin vuokrataloja ja monen kirjavaa asukasta. Tänne muuttaessa luotin lukittuun alaoveen missä on koodilukko. Valitettavasti tunnukset kulkeutuvat aina välillä ulkopuolisten tietoon ja ovien taakse ilmestyy jos jonkin näköistä yrittäjää.

      Viiden vuoden aikana oveni takaa on löytynyt pari venäläistä huumehörhöä, suomalaisia juoppoja joista kaksi naispuolista tuiki tuntematonta yritti väkisin sisään, jehovan todistajia, vakuutusmyyjä ja viimeksi kaksi hoonoo soomee puhuvaa naishenkilöä jotka halusivat selvittää tarvitsenko apua arjen asioissa. Asiaan kuuluu, että talossa asuvista puolet on ikääntyneitä, eli hyvä kohderyhmä kaikenlaisille huijareille.

      Kateeksi käy joskus teitä maaseudun rauhassa asuvia. Kaikkea ei vois saada, vastaavasti minulla on palvelut ja harrastusmahdollisuudet lähellä.

    • hvannadalshnukur

      hyvä ja kunnollinen katju.
      Vastakappale on niin kaukana, ettei pienestä rakosesta siihen yletä.Aina on käytössä kotosalla ollessa.
      Kaikki tulijat tutkin tarkoin, ennekuin ketjun irrotan.
      Elämässäni olen oppinut, etten luota kehenkään, edes talonmieheen, jollei ole tuttu.
      Jos outo mies seisoo oventakana, soitan isännöintitoimistoon ja kysyn, mikä nimen pitäisi olla.
      Olen niitä kertaalleen mukiloituja rouvaparkoja

    • -.,--.,-,-.

      Ei ole ei tarvitse en asu Suomessa.

      • .

        kun avaimia alkoi olla "hukassa".

        Samalla sai ostettua asennusfirmalta edullisesti? ovisilmän varmuusketjun ja varaslukon.

        Edellinen asukas on jo asentanut saranan puolelle ne karmiin menevät tapit. Ja varaslukon laitatin heti tähän muutettuani, koska olen poissa viikkoja työreissuissa..

        Ovisilmä on, jos ovikello soi saatan katsoa kuka olisi, mutta ovea en avaa, kuin tutuille _jotka_ tiedottavat tulostaan > etukäteen.
        Yöksi laitan _aina_ varmuusketjun kiinni.

        Joku outo täällä pyörii, syy ei ole selvä..
        Olin lähdössä pojanpojan kanssa ulos kun ovikello soi. Avasin koska olimme ulos lähdössä.
        Ovella oli n. 28-32 v. mies kevytmaitotölkki kädessään sanoi: "Ruoka lähetys." Minä: "Jaa väärä osoite, en ole tilannut mitään."
        Änkesi sitten samaan hissiin meidän kanssa, katseli lasta tosi rumasti. Väitti sitten olevansa väärällä kadullakin ? Ruokalähetys? oli siis litra maitoa, minä olen maidonvalkuaisallerginen.

        Näillä tuloillani en ikinä kykene tilaamaan mitään kotiin.
        Huonokuntoisenakin pääsen kauppaan palvelubussilla ovelta ovelle...

        Vastapäiseen taloon änkesi kaksi nuorta poikaa, pyysivät vettä, asukas on iäkäs nainen joka kulkee Rollaattorilla, käänsivät käydessään lompakon ja avaimet... Ilmeisemmin saalia oli kytätty varmistettu yksin asuvaksi ja huono kuntoiseksi. Avain uudelleen sarjoitettiin ja nyt on varmuusketju ja ovisilmä.


      • aattelepa vähän
        . kirjoitti:

        kun avaimia alkoi olla "hukassa".

        Samalla sai ostettua asennusfirmalta edullisesti? ovisilmän varmuusketjun ja varaslukon.

        Edellinen asukas on jo asentanut saranan puolelle ne karmiin menevät tapit. Ja varaslukon laitatin heti tähän muutettuani, koska olen poissa viikkoja työreissuissa..

        Ovisilmä on, jos ovikello soi saatan katsoa kuka olisi, mutta ovea en avaa, kuin tutuille _jotka_ tiedottavat tulostaan > etukäteen.
        Yöksi laitan _aina_ varmuusketjun kiinni.

        Joku outo täällä pyörii, syy ei ole selvä..
        Olin lähdössä pojanpojan kanssa ulos kun ovikello soi. Avasin koska olimme ulos lähdössä.
        Ovella oli n. 28-32 v. mies kevytmaitotölkki kädessään sanoi: "Ruoka lähetys." Minä: "Jaa väärä osoite, en ole tilannut mitään."
        Änkesi sitten samaan hissiin meidän kanssa, katseli lasta tosi rumasti. Väitti sitten olevansa väärällä kadullakin ? Ruokalähetys? oli siis litra maitoa, minä olen maidonvalkuaisallerginen.

        Näillä tuloillani en ikinä kykene tilaamaan mitään kotiin.
        Huonokuntoisenakin pääsen kauppaan palvelubussilla ovelta ovelle...

        Vastapäiseen taloon änkesi kaksi nuorta poikaa, pyysivät vettä, asukas on iäkäs nainen joka kulkee Rollaattorilla, käänsivät käydessään lompakon ja avaimet... Ilmeisemmin saalia oli kytätty varmistettu yksin asuvaksi ja huono kuntoiseksi. Avain uudelleen sarjoitettiin ja nyt on varmuusketju ja ovisilmä.

        Älä hyvä ihminen, lukitse itseäsi ketjun taakse, paitsi ovea avatessasi.
        Sairaskohtaus voi yllättää. Voit vaikka kaatua, etkä pääse ylös. Oven uusiminen on kallista puuhaa, jos joudut soittamaan apua, etkä pystykään avaamaan ovea. Joutuvat murtautumaan silloin sisälle. Muutoin soittavat huoltofirmaan, talkkarille, samalla kun lähettävät ambulanssin, jotta pääsevät sisälle. Kokemusta on, joten, ei ketjua päälle, paitsi kun aiot avata oudolle.
        Ja paras pitää se huoltofirman nimikin muistissa, kun kysyvät sitä, jotta osaavat avaajan hankkia.
        Yleensä on ambulanssin kanssa samaan aikaan paikalla silloin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe