Keskiharmaa?

q75I3

10

779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimi minulla

mutta tässä oman työpöytäni väri:
      prosentteina R: 36,9%, G: 36,9%, B: 36,9%
      8-bit arvoina R: 94, G: 94, B: 94
      CIE L* a*b* arvoina L*:39,898, a*: 0, b*:0

• jtk. edell

linkkikin alkoi toimia
        Sävy (H): 0
        Kylläisyys (S): 0
        Arvo B: 37

Punainen: 94
        Vihreä: 94
        Sininen: 94

Värin imi lienee: #5e5e5e
        Web nimi: #666666

• q75I3
        jtk. edell kirjoitti:

linkkikin alkoi toimia
        Sävy (H): 0
        Kylläisyys (S): 0
        Arvo B: 37

Punainen: 94
        Vihreä: 94
        Sininen: 94

Värin imi lienee: #5e5e5e
        Web nimi: #666666

Näytti ensin turhankin tummalta mutta kun silmä tottuu niin on paljon parempi kuin Debianin sininen oletustausta.

• Anonyymi
        q75I3 kirjoitti:

Näytti ensin turhankin tummalta mutta kun silmä tottuu niin on paljon parempi kuin Debianin sininen oletustausta.

mutta olen pitänyt sitä kuvansäätööön sopivimpana kun säädän kuvia painokuntoon, minusta tuo tumma myös rasittaa vähemmän silmiä (näyttöä läppärin akkua),

käytin aiemmin paljon vaaleampaa työpöytää R:146, G:146, B:146.
        teoriassa kaskiharmaa on tietenkin 8-bit arvoina n. R: 128, G:128, B:128, sitäkin kannattanee kokeilla

Mitään yleistä kaikille ”oikeata” arvoa ei ole olemassa, mutta ”puhdas” harmaa tietysti ”haittaa” vähiten kuvansäädössä.

Työpöydän tummuus kannattaa säätää omien tuntemusten ja huoneen valaistuksen ja säädettävien kuvien käyttötarkoituksen mukaan.

• jn uk ö iu hp iu p

Koneaika on vähän muuttaanut asioita, näytöt voi kalibroida nykyään jo ihan hyvin vaikka valkoiseen huoneeseen. Kun siittä lä'hinnä kyse, työtulan yleissävystä, ruudultahan näkyy kuva, se pääasia. Periaatteessa kuvankäsittelyä pitäisi tehdä melkolailla pimeässä, että ympäristön värit ei sotke värimaailmaa.

Itellä ei ole harmaa huone, se on maalarinvalkoinen. Ei valoja päällä a mustat verhot akkunan edessä. Näyttö on kalibroitu tuolle valaistukselle. Suunilleen sama valo oli päivä tai yö. Verhot siis mustaa samettia ikkunan edessä. Mutta periaatteessa pitäisi maalata huone harmaaksi. Samaten työpäytä. Ja periaatteessa näppis ja monitorikin :DDD

Munsellin harmaasta löytyy paljon tietoa netistä. KVG Se muistaakseni on kuitenkin Munsell N 8.0, siis värikoodi kun kauppaan menee maalia ostamaan.

Työpöydän taustavärillä ei ole väliä, kuvahan se ruudussa näkyy, pääasia, että on kalibroitu. Ja työtila asiallisesti valaistu, tai siis mun mielestä pimennetty. Mä kun olen aikanaan tehnyt hommia reprossa, punaisessa valossa...

• pääasia

”Suunilleen sama valo oli päivä tai yö. Verhot siis mustaa samettia ikkunan edessä. Mutta periaatteessa pitäisi maalata huone harmaaksi. Samaten työpäytä. Ja periaatteessa näppis ja monitorikin ”
        —eihän se noin onnistu
        Oma naamahan se siitä ruudusta heijastuu joten naama on maalattava harmaaksi ja silmille keskiharmaat lasit.

Ja niitä mustassa tai harmaassa huoneessa säädettyjä kuvia ei sitten saa katsella värillisissä tiloissa ja kaikilla katsojilla on aivan ehdottomaasti oltava kalibroidut ruudut!

reprossa, punaisessa valossa tulee hämmästyttävän tyhmäksi

• xxxxxxxxxxxxxxx

Eihän sillä ole väliä, miltä työpöytä näyttää. Eihän sitä katsella silloin, kun jotain tehdään.
      Tuppaa olemaan niin, että ohjelmat määrittelee itse oman taustavärinsä. Toimisto-ohjelmien tausta on yleensä valkoinen, mutta grafiikka ohjekmissa käytetään keskiharmaata ja joskus mustaakin.
      Oleellisinta on, että itse näyttö on säädetty oikein, silloin voi työpintojenkin värit näyttää siltä, miltä pitää.

• q75I3

Windowsin käyttäjillä säätö on helppo. Mittarin mukana tullut ohjelma sisään ja mittari kiinni. Loppu menee automaattisesti. Uudet Linuxitkin ovat helppoja. Mittari kiinni ja menoksi (mikäli ei käytä Nvidian poroajuria).

Mutta siiten kun joutuu käyttämään Dispcalgui ohjelmaa ei homma olekaan niin selvää. Säätönappeja on vaikka lampaat söisi ja mistään ei löydy kunnon ohjetta miten tavallinen peruskäyttäjä pääsisi alkuun.

http://hoech.net/dispcalGUI

• ohjekmissa

”Oleellisinta on, että itse näyttö on säädetty oikein, silloin voi työpintojenkin värit näyttää siltä, miltä pitää.”
        >>no ei todellakaan näytä, katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9619415

• en enää
        ohjekmissa kirjoitti:

”Oleellisinta on, että itse näyttö on säädetty oikein, silloin voi työpintojenkin värit näyttää siltä, miltä pitää.”
        >>no ei todellakaan näytä, katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9619415

luovu on se niin hieno laite tähän näytön säätöön

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      108
      3233
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      517
      2629
    3. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      89
      1683
    4. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1356
    5. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      81
      1283
    6. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1062
    7. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      84
      993
    8. Pandatalo

Pandatalo myyty. 👍👍👏👏
      Ähtäri
      35
      986
    9. Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan

Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal
      Maailman menoa
      83
      917
    10. Sielusi on kaunis, nainen samoin

Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      71
      861
    Aihe