Heippa!
Olen hakemassa keväällä kuopioon opiskelemaan ravitsemustiedettä. Onko kohtalotovereita liikkeellä?
ravitsemustiede 2011
24
1627
Vastaukset
- minäpävaan1
Oi hitsi, minäkin haluaisin! Mutta... Taitaa tyssätä siihen kemian pääsykokeeseen. Olen ollut aina tosi kiinnostunut ravitsemustieteestä, mutta kemia tällä hetkellä lukiossa vitonen, enkä terveystietoakaan lukenut kuin yhden pakollisen kurssin.. Mutta itse asiassa taidan hakea Kuopion yliopistoon opiskelemaan jotain muuta terveystieteeseen liittyvää ja ottaa sivuaineeksi ravitsemustieteen! Niin pääsen ainakan laistamaan kemian pääsykokeen ;)
- mm
Aijaa? Mitä muita vaihtoehtoja oot miettinyt? Ei mullakaan toi kemia oo täysin hallussa, ja terveystietoakin oon lueskellu ominpäin, kun ei lukiossa osannu valita oikeita kursseja, ei tienny sillon minne suuntautuu..
Mulla on just toi ravitsemustiede ainoo mikä kiinnostaa ihan tosissaan, joten meinaan nyt pänttää ja koittaa jos tällä kertaa nappais aikasemmin ei oo ihan pisteet riittäny.. Ois tosi kiva kuulla muitten hakevien kuulumisia. :) - huh huh
Haloo! Se mitä pitää osata pääsykokeessa kertoo mitä opiskelet seuraavat 6 vuotta. Jos sinulla on 5 kemia unohda koko ravitsemustiedä.
Samoin jos on matikka viitonen että pärjää esim. kauppatieteissä. Vaikka pääsisit teoriassa jollain onnen kantamoisella sisään et koskaan valmistu.
- KL
Voitko laittaa jotain linkkiä mistä ja miten hakea, yliopisto haussa ei anna hakukoneessa vaihtoehdoksi ko. alaa.
- mm
Haku käynnistyy 7.3, eli ei ehkä sen takia vielä näy. Tässä kuitenkin linkkiä sivulle, mistä saa lisätietoja:
http://www.uef.fi/opiskelu/paavalinta
http://www.uef.fi/web/opiskelu/ravitsemustiede
Toivottavasti näistä on apua :)
- pyrkijä...
Hei! Itsekin haen ravitsemustiedettä Kuopioon. Jännittää niin että kuolla meinaan. Nimittäin en pidä siitä että niin vähän otetaan sisälle :( En toivo mitään muuta niin paljon kun että pääsisin....
- mm
Moikka!
Hei mutta nehän on nostanut sisäänotettavin määrää, nnen 20 nyt 30 ! :) sehän on vaan hyvä, paremmat mahdollisuudet :) onko lukemiset jo hyvällä mallilla? kiva vihdoin kuulla että joku muukin pyrkijä on liikenteellä, on ollu vähän yksinäinen olo, vaika tiedän että pääsykokeeseen varmasti ilmaantuu ainakin 100 muuta :P - super_tyttö
Tosi kiva kuulla että ravitsemustieteeseen riittää pyrkijöitä! Itse jo lopettelen ravitsemustieteen opintojani.
Tiedoksi muuten, ettei ravitsemustieteen opiskelu sivuaineena kovin hyvin onnistu, koska kursseille ei juurikaan oteta ulkopuolisia.. Ehkä muutamia kursseja pystyy lukemaan, mutta aika kapeaksi jää. Eli kannattaa hakea lukemaan ravitsemustiedettä jos se kiinnostaa. Eikä kemiaakaan pidä säikähtää, koska opinnoissa kemian osuus on tosi vähäinen. On sinne moni päässyt, vaikkei ole kemiaa kahlannut kuin pakollisen kurssin lukiossa.
Mutta lukuintoa kaikille!! - lauraaa12345
Minäkin haen tänä keväänä lukemaan ravitsemustiedettä. Miten teillä on lukeminen sujunut?
- mm
Täällä ainakin lukeminen jokseenkin hyvällä mallilla, tosin epävarmuus iskee pahiten just sillon kun kuvittelee lukeneensa hyvin ja opiskelleensa ahkerasti (luultavasti muut lukeneet 3 x enemmän)... hmm..
Luulen, että toi fysiologian osuus on varmaan se haastavin, niin paljon pitää sisäistää ja kun pohjatietoa ei ole, niin tekee siitä entistäkin hankalampaa. Vaikka ei pitäisi, niin toivon, että sattuisi suotuisat kysymykset, kun vähän olisi tuuriakin pelissä niin ois aika jees :)
Kemia on aikasemmin tuottanu tuskaa, mutta oon tän kevään aikana tsempannu ja saanut sen kuntoon, ainakin noin perusjuttujen osalta.
Mites siellä päin lukemiset? Löytyykö lukuintoa? Mulla vähän väliin iskee hirvee motivaation puute.. puuh. No, onneks(?) on enää kuukaus rutistusta jäljellä :) - lauraaa12345
mm kirjoitti:
Täällä ainakin lukeminen jokseenkin hyvällä mallilla, tosin epävarmuus iskee pahiten just sillon kun kuvittelee lukeneensa hyvin ja opiskelleensa ahkerasti (luultavasti muut lukeneet 3 x enemmän)... hmm..
Luulen, että toi fysiologian osuus on varmaan se haastavin, niin paljon pitää sisäistää ja kun pohjatietoa ei ole, niin tekee siitä entistäkin hankalampaa. Vaikka ei pitäisi, niin toivon, että sattuisi suotuisat kysymykset, kun vähän olisi tuuriakin pelissä niin ois aika jees :)
Kemia on aikasemmin tuottanu tuskaa, mutta oon tän kevään aikana tsempannu ja saanut sen kuntoon, ainakin noin perusjuttujen osalta.
Mites siellä päin lukemiset? Löytyykö lukuintoa? Mulla vähän väliin iskee hirvee motivaation puute.. puuh. No, onneks(?) on enää kuukaus rutistusta jäljellä :)Mua pelottaa ehkä kaikista eniten se tehtävä jaetusta aineistosta, koska ehdin just ja just lukea sen siinä tunnissa ja sitten pitäis vielä pystyä löytämään sieltä ne kokeen laatijan mielestä olennaiset asiat ja tuottamaan niistä vakuuttava essee. Ja tuo fysiologian laajuus tuottaa mullakin päänvaivaa. Tuntuu, että osaan kaikesta sillä tavalla pintapuolisesti, mutta sitte kun pitäis jostain asiasta kirjottaa yksityiskohtainen essee, niin apua. Onneksi ne kysymykset on viime vuosina ollu sellasia, joissa on pitänyt osata vähän useampaa eri asiaa (kuten viime kevään laktoosikysymys). Tuuria sais tosiaanki olla.. :)
Kemia on mulla aina ollu sellanen ihan ok. En oo siinä erityisen hyvä, mutta en erityisen huonokaan. Sellaset peruslaskut sujuu ihan hyvin, mutta erottuakseen muista hakijoista täytyis varmaan osata vähän perustasoa paremmin ja sen eteen pitäis kai vielä tehdä jotain.. eli varmaankin laskemista, laskemista ja laskemista.
Terveystietoa oon lukenut tosi vähän, enkä oikeen tiedä mitä sieltä kannattais kertailla. Ainakin viime vuonna se koe oli melko helppo, mutta siitä on kyllä yli vuosi aikaa ku oon terveystietoa lukenu, eli vähän varmaan pitäis sitäki katella. Jotenki tuntuu vaan, että ois tärkeempää panostaa noihin kahteen vaikeempaan, mutta toisaalta just ne ratkasevat pisteet voi jäädä saamatta myös tuolta terveystiedosta.. plääh :)
Lukemiset on kai periaatteessa ihan hyvässä vaiheessa, mutta silti tuntuu, että en osaa mitään. Lukuintoakin riittää kiitettävästi, mutta ripaus itseluottamusta ei ois pahitteeksi. On välillä vähän turhauttavaa opiskella, kun koko ajan on sellanen fiilis, että en osaa mitään ja en kuitenkaan pääse. Ens viikolla alan olla siinä vaiheessa, että on kertauksen aika, mutta en oikeen tiedä mistä alottaa ja mihin lopettaa.. apuaa! :D Onneks tosiaan on vielä se kuukausi jäljellä, vaikka toisaalta ei kyllä haittais yhtään jos ois koko homma jo ohi. :D
- mm
Heippa!
Miten meni kokeet muilla?
Tuntuiko koe teistä helpolta vai vaikeelta?? - lauraaa12345
Mulla ei menny mitenkään erityisen hyvin, mutta ei erityisen huonostikaan eli kai jotenki keskitasoisesti. Kemiassa tein pari tosi typerää huolimattomuusvirhettä, jotka vie niistä tehtävistä pisteet varmaan nollille. Se ärsyttää _tosi_ paljon, ku ne laskut on periaatteessa ihan oikeen tehty ja osattu, mutta sitte yks ihan tosi pieni moka muuttaa sitä niin, että 0 pistettä. Noh, itepähän oon mokannu ja onneks ne oli vaan 2 pisteen tehtäviä.. Ärsyttävää on myös se, kun ei yhtään tiedä tuleeko pääsemään vai ei! Onneks sitä tulosten julkaisemispäivää on aikaistettu, niin päästään edes vähä vähemmällä jännittämisellä. Miten sulla meni?
- mm
Juu mulla kävi vähän samoin ton kemian kanssa.. Pari laskutehtävää ois pitäny osata, mutta jostain syystä pää löi vaan tyhjää. Ja sitte oli pari mitä en osannu ollenkaa... No, se nyt oli arvattavissa, ettei toi kemia oo se mun juttu. Fysiologia aineisto ja terveystieto sen sijaan meni omasta mielestä hyvin. Mutta vaikee sanoo tässä vaiheessa kun ei tiedä mihin verrata...
- haaveilijainen
Itse tulin juuri helsingin kokeesta, onkohan täällä muita siellä istuneita. Aineisto oli mielestäni vaikea ja aikaa olisi saanut olla enemmän sen tulkintaan. Toki paniikki huononsi suoristuta ja keskittymistä. No kaikkiin tuli kuitenkin jotain kirjoitettua.
- lauraaa12345
Minä hain Helsinkiin myös, mutta en sitte menny sinne pääsykokeeseen, kun hakijoita oli niin valtavasti suhteessa aloituspaikkoihin ja en ollu lukenu siihen kokeeseen ollenkaan.
- mm
Tänne irtosi opiskelupaikka! Jeee! :) Mites muilla, tavataanko syksyllä? :)
- lauraaa12345
See you there! ;)
- mm
uu jee, mahtavaa! onneks olkoon! :) kylla kannatti kevään ahkeroimiset ja tuskailut :D
- lauraaa12345
Kiitos paljon ja sulle kans! :) Niinpä ja varsinki, ku en ite hakenu minnekään muualle, nii jos ei ois päässy, ois ollu edessä toinen vuosi samaa pänttäämistä.. huh huh :D
- hakija2012
Onko täällä keväällä 2012 hakijoita liikkeellä? Itse hakemassa Kuopioon ja oikeestaan ainoa paikka mihin löytyy mielenkiintoa. Tuo ihmisen fysiologia kirja sisältää monipuolisesti asioita..ei taida kuitenkaan esim.lisääntyminen olla niin tärkeää päntättävää kuin ruoansulatuselimistö,vai?
Miten te sisäänpäässeet luitte pääsykoekirjaa? Olisiko vinkkejä olennaisimpiin asioihin :) - ---sonja---
Täällä yks Kuopioon ravitsemustieteeseen hakija. Mulla kanssa sama juttu että melkeinpä ainoa paikka mikä oikeasti kiinnostaa :)
Mukava kuulla muistakin joilla on sama opiskelu-urakka menossa. Joko on hyvällä mallilla lukemiset? Onneksi vielä kuukausi aikaa..! vaikka nyt jo jännittää ihan liikaa :o - pöö_
Moikka!
Opiskelen itse nyt ravitsemustiedettä Kuopiossa.
Olennaisinta pääsykokeissa on RENTOUS. Älä turhia jännitä tai stressaa, sillä parhaat tulokset syntyy rauhallisessa mielentilassa :) tottakai pienen paineen alla ihminen toimii vieläkin tehokkaammin.
Pääsykoekysymyksiä ei ennalta voi arvata. Suunta on vuodesta toiseen ollut melkolailla sama, mutta koskaan ei voi tietää mitä eteen tulee. :) Kannustaisin nyt viimeiset pari viikkoa keskittymään kokonaisuuksin, sillä harvemmin ne essee-vastauksista nippelitietoa hakee. Kertaile rauhassa, ja ymmärrä isoja kokonaisuuksia ja pärjäät varmasti hienosti!
Itse käytin viimeiset viikot kertailemalla omia muistiinpanoja, en niinkään enää lukenut kirjaa.
Tsemppiä koitokseen!! :) - Kemmaaa
Heippa,
Kemiaa kyllä voi oppia lukion jälkeenkin, vaikka se kuinka huonosti olisi lukiossa mennyt. Usein ne huonot numerot kertovat siitä, että ei kyseenomaiseen aineeseen ole riittävästi panostanut.
Itse sain kemian kursseista kutosia ja kirjoitin ylppäreissä A:n. Halusin kuitenkin palavasti lukemaan ravitsemustiedettä, joten otin itseäni niskasta kiinnni. Luin, laskin, laskin ja laskin kemiaa yksin ja yhdessä muiden kanssa, ja kyllähän sitä oppi kun vaivautui opettelemaan! Monta yksinkertaista kysymystä piti kysyä, mutta ei se kemia todellakaan loppujen lopuksi ole niin vaikeaa. Lopussa kiitos seisoi, ja pääsin opiskelemaan ravitsemustiedettä.
Tsemppiä mahdollisille vuonna 2013 raville pyrkiville!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1544015On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412450Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742417Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732322Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512092Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl221816Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801643- 791576
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?721142Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581101