ODOTTAJAT

Filena

Nuoria kuumeilijoita/yrittäjiä ---> Nykyisin Odottajat. Eli tämä on vähän niin kun jatkoa edellämainitulle vauvakuumeilija ryhmälle. Osa on meistä jo plussanut joten aika siirtyä tänne odottajien puolelle. Toki saa ihan uudetkin mukaan tulla :) Tänne vaan kaikki odottajat jakamaan tuntemuksia ja keskustelemaan muiden odottajien kanssa.

Tervetuloa :)

187

2878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maria321

      Noni kiva kun perustit tän :P Vooi teilläkö oli jo oikeen 4D ultra? :) ja masukin alkanut kasvaa! Kuinka pitkällä oot nyt? Alkaispa munkin :) Joko sun pahoinvointi on hellittänyt? :)

      Saataispa nyt tänne kunnon keskustelut :) !!

      • Filena

        Moikka

        Joo meillä oli kunnan puolesta hienot laitteet. En osannut ollenkaan tuollaista odottaa. Kaikki näky niin hyvin :) Masu on tosiaan hieman jo pyöristynyt. vko 13 menossa nyt :) Pahoinvointikin on jo mukavasti hellittänyt. Hieman vielä yököttää, mutta sen kestää kun ei ole niin voimakasta pahoinvointia.

        Jännittääkö sua tai teitä muita odottajia synnytys? Itseä kiinnostaisi vesisynnytys, mutta harmi vaan että se ei ole meillä päin mahdollista.


      • maria321
        Filena kirjoitti:

        Moikka

        Joo meillä oli kunnan puolesta hienot laitteet. En osannut ollenkaan tuollaista odottaa. Kaikki näky niin hyvin :) Masu on tosiaan hieman jo pyöristynyt. vko 13 menossa nyt :) Pahoinvointikin on jo mukavasti hellittänyt. Hieman vielä yököttää, mutta sen kestää kun ei ole niin voimakasta pahoinvointia.

        Jännittääkö sua tai teitä muita odottajia synnytys? Itseä kiinnostaisi vesisynnytys, mutta harmi vaan että se ei ole meillä päin mahdollista.

        Synnytys tuntuu jotenkin vielä niin kaukaiselta ja muitakin "huolen aiheita" löytyy ennen sitä, niin enpä ole niin paljon edes ehtinyt synnytystä ajatella :D mutta jaluaisin kyllä avautumisvaiheessa ammeeseen jos mahdollista on :) Tuosta sun jo pyöristyneestä masusta; millanen ruumiinrakenne sulla on? :)


    • mimmi_r

      Moikka Filena ja maria! Oon teidän juttuja seuraillut tuolla Nuoria kuumeilijoita /yrittäjiä palstalla ja muutaman kerran alkuaikana sinne kirjottelinkin mutta sitten piti omien hermojen takia hellittää hetkeks aikaa :) Mutta siis ajattelin että voisin tänne teidän joukkoon liittyä keskusteluihin mukaan :)

      Sen verran voin tässä valaista alkuun että olen 24-vuotias kuten myös mieheni, ja esikoinen on meille tulossa. maria tuolta syysmasut 2011 keskustelusta kävikin jo ilmi että meillä on raskaudet ihan samassa kohdassa menossa, eli mulla menossa nyt 5 5 tai 6 0 en oo ihan varma kumpanako päivänä on tärpännyt mutta melkein kuus viikkoo siis kasassa :) Ja Filena, ihanaa kun sulla on toi raskaus menny jo riskirajan yli niin pääset kunnolla nauttimaan raskauden etenemisestä. Ja hienoo että ei oo pahoinvointiakaan enää niin paljon :) Mulla ei ainakaan vielä oo isompia oireita ollut ja peukut pystyssä ettei sitä pahoinvointia ainakaan tulis hirveesti niin vois töissä käydä.

      Meillä on aika varattuna varhaisultraan ens perjantaille ja neuvola siitä sitten seuraavalla viikolla joten vielä pitää hetken aikaa jännätä että onko masussa kaikki hyvin. Mietittiin miehen kanssa tuota varhaisultraa tosi pitkään ja välillä oltiin sitä mieltä että ei mennä, mut sit mies kuitenkin sano että mennään vaan niin nähdään ainakin että onko siellä joku ja onhan oikeeseen paikkaan kiinnittyny. Mulla on yks tuttu kuollut siihen kun kohdunulkoinenraskaus oli edennyt liian pitkälle ja revenny niin jotenkin nyt koko ajan miettii sitä... Ärsyttää kyllä paljon kun toi varhais ultra ei kuulu normaalisti vaan pitää erikseen sitten yksityiselle mennä. Toisaalta ymmärrän että alkuraskaus on niin riskialtista että se ei välttämättä kannata mutta toisaalta varsinkin kun on ensimmäinen tulossa niin kaikki on niin uutta ja ei osaa ottaa tätä hirveen rennosti niin kyllä se mieltä keventäs kun pääsis jo viikolla 7-8 kurkkaamaan että kaikki on hyvin :)

      Mutta en nyt tähän jaarittele tämän enempää, ens kerralla sitten lisää :)

      • maria321

        Onnittelut sinne kans mimmi_r raskaudesta :) ! Toi kohdunulkonen kieltämättä vähän pelottaa ja oon miettinyt että liittyykö siihen AINA kovia kipuja tai verenvuotoa? Ja missä vaiheessa sitä oikein ilmenee jos näin on? Hirveää että siinä kävi niin huonosti :s tiedätkö kuinka pitkälle raskaus ehti edetä siinä vaiheessa?

        Mulla on nyt viimepäivinä ilmennyt enemmän pahoinvointia, tosin vasta iltapäivisin onneksi! Jaksaa kuitenkin aamulla nousta kouluun :)
        Toivottavasti meillä kaikilla jatkuu nää raskaudet nyt ihan normaalisti ja että kyytiläiset pysyy mukana :)


      • Filena
        maria321 kirjoitti:

        Onnittelut sinne kans mimmi_r raskaudesta :) ! Toi kohdunulkonen kieltämättä vähän pelottaa ja oon miettinyt että liittyykö siihen AINA kovia kipuja tai verenvuotoa? Ja missä vaiheessa sitä oikein ilmenee jos näin on? Hirveää että siinä kävi niin huonosti :s tiedätkö kuinka pitkälle raskaus ehti edetä siinä vaiheessa?

        Mulla on nyt viimepäivinä ilmennyt enemmän pahoinvointia, tosin vasta iltapäivisin onneksi! Jaksaa kuitenkin aamulla nousta kouluun :)
        Toivottavasti meillä kaikilla jatkuu nää raskaudet nyt ihan normaalisti ja että kyytiläiset pysyy mukana :)

        Synnytys on joo aika kaukainen juttu vielä, mutta jotenkin mä tykkään itse pyöritellä siihen liittyviä asioita mielessäni :) Kysyit maria ruumiin rakenteestani. Olen aika isokokoinen. Pitkä 178cm ja painoa n. 80kg, että en ihan mikään pikkuruinen :)

        Kiva kun mimmi liityit meidän seuraan :) Tällä hetkellä olen juuri töissä, joten kirjoittelen myöhemmin lisää.


      • mimmi_r
        maria321 kirjoitti:

        Onnittelut sinne kans mimmi_r raskaudesta :) ! Toi kohdunulkonen kieltämättä vähän pelottaa ja oon miettinyt että liittyykö siihen AINA kovia kipuja tai verenvuotoa? Ja missä vaiheessa sitä oikein ilmenee jos näin on? Hirveää että siinä kävi niin huonosti :s tiedätkö kuinka pitkälle raskaus ehti edetä siinä vaiheessa?

        Mulla on nyt viimepäivinä ilmennyt enemmän pahoinvointia, tosin vasta iltapäivisin onneksi! Jaksaa kuitenkin aamulla nousta kouluun :)
        Toivottavasti meillä kaikilla jatkuu nää raskaudet nyt ihan normaalisti ja että kyytiläiset pysyy mukana :)

        En hirveästi ole tästä asiasta tytön perheen kanssa puhunut, joten en osaa sanoa tarkempia yksityiskohtia raskauden pituudesta tai missä vaiheessa ja miten nopesti oireet tulivat. Tyttö oli todella nuori ja ilmeisestikään ei itse tiennyt olevansa raskaana ja tästä syystä ei myöskään osannut varautua. Huonoa tuuriakin tässä tapauksessa oli mukana sillä tyttö oli yksin kotona kun tämä kaikki oli tapahtunut :( Ikävä tapaus kaikin puolin... Mutta en siis halua tällä jutulla ketään pelotella, tämä oli vain yksi harvinainen tapaus joka vaan sattui päättymään huonoimmalla mahdollisella tavalla. En itsekään pelkää mitenkään hirveän paljon kohdun ulkoista raskautta, vaan yritän ajatella positiivisesti. Kyllä kaikki aikanaan selviää ja omaa kroppaa kuuntelemalla pääsee jo aika pitkälle :)

        Päivä kerrallaan mennään :) Toivotaan parasta että meillä kaikilla menee kaikki suunnitelmien mukaan ja ens syksynä saadaan sitten ihanat pienet nyytit syliin


    • mimmi_r

      Moikka, oli aivan pakko tulla kertomaan miten onnellisia täällä ollaan :) Tänään käytiin varhaisultrassa ja elävä 12mm pituinen pieni alkio siellä oli ihan oikealla paikallaan ja sydänkin sykki ihanasti. Mua on pari viime päivää pelottanu ihan kamalasti ja koko ajan yrittäny vaan realistisesti ajatella että ei ois sitten pettynyt jos kaikki ei oliskaan ollut hyvin. mutta nyt on kyl niin uskomaton olo joten helpottuneena voidaan jatkaa odotusta ja viikkojen kulumista. Tänään kerrottiin myös miehen vanhemmille tulevasta lapsenlapsesta (heille ensimmäinen) ja onnittelivat kyyneleet silmissä ja olivat silmin nähden onnellisia uutisesta :) Nyt jäin vielä parin viikon talvilomalle joten saan rauhassa nauttia tästä ihanasta olotilasta ja kertoa omillekin vanhemmillekin ensi viikolla. Tänään ultrassa selviskin että raskaus oli muutaman päivän pidemmällä mitä itse ajattelin eli nyt viikkoja 7 4 kasassa :D Olin kyllä positiivisesti yllättynyt tuon varhaisultran hinnasta; maksoi nimittäin vain 52 euroo kelan korvausten jälkeen täällä Pohjois-Savossa ja 2 kuvaakin saatiin mukaan. Olin varautunut huomattavasti kalliimpaan käyntiin mutta päästiinkin aika halvalla :)

      Mitenkäs teillä muilla odotus etenee? Oletteko muuten jo katelleen tavaroita tulevaa lasta varten? Minä oon netistä selaillu eri sivuja ja miettiny mikä ois hyvä ensi kaukalo ja millaset ois hyvät vaunut jne. Alkuun ajattelin että haluan kaiken uutena, mutta nyt on jotenkin tullu järki käteen ja oon ajatellut että jotkin jutut voi ihan hyvin ostaa käytettynä jos on hyväkuntosia. Vaatteita en meinaa hirveetä kokoelmaa kerätä kun kuitenkin äitiyspakkauksessa tulee paljon ja luultavasti myös lahjaks. Mutta ainahan sitä tietysti tulee joitakin heräteostoksia tehtyä:)

      Iloista odotusta kaikille :D

      • maria321

        Voi ihana :) mitenhän mun pitäis muka jaksaa odottaa sinne np ultraan asti kun täällä lueskelen teidän varhaisultrista :D voi olla että alan pian suostuttelemaan tuota isukkia että jospa sittenkin mentäis! Jotenkin edelleen vähän väliä iskee pelko siitä että jos meneekin kesken tai jos joku on pielessä.. Kylläpä teillä mimmi_r oli halpaa toi varhaisultra! Meillä maksaa jotain päälle 90, jos oikein muistan :D

        Kait täällä odotus ihan hyvin sujuu :) edelleen popsin b-vitamiineja ja olen säästynyt pahimmilta oksetus-oloilta vaikka välillä kuvottaakin. Mulla on alkanut nyt tietyt hajut tekemään hirveän pahaa :s väsymys on edelleen aika hurjaa, mutta onneksi noi aikaiset aamut ovat loppuneet koulun loppumisen myötä niin saan levättyä :)
        Vauvanvaatteita on tullut hirveästi kateltua nimenomaan netistä. En kehtaa vielä ilman vauvamahaa mennä kunnolla tutkimaan kauppojen valikoimia :D Me ollaan hirveästi mietitty kaikki tarvikkeita ja mistä hankitaaan jne ja onneksi saadaankin hirveästi kamppeita lähisukulaisilta :) Aiotaan kyllä hankkia mahdollisimman paljon käytettynä. Turvakaukalo on kyllä asia jonka haluaisin hankkia uutena, tai ainakin suht uutena joltain tutulta että tietää että se on varmasti kunnossa. Onneksi meillä on myös näitä innokkaita kummiehdokkaita jotka ovat jo toitotelleet kuinka he tulevat ostamaan sitä ja tätä (taitavat hemmotella meidän pikkuisen ihan pilalle! ;) )
        Tottakai sitä kuitenkin ostaa joitain asioita uutena, eihän sitä malta olla ostamatta jos jotain aivan ihanaa löytää ja tottakai sitä haluaa tarjota rakkaalleen jotain ihan uutta ja hienoa :)


    • mammulih

      Heipparallaa! Uus mamma pohjois-savosta ilmottautuu! Toisen muksun odotus on kyseessä..
      Viime perjantaina plussattiin. Viikkoja nyt pitäis olla 4-5. Oireena vain herkät nännit ja loppumaton nälkä! :) Esikoisen odotuksen oksensin koko raskausajan. Alku tietenkin oli pahin. Nyt kovasti toivon että välttyis oksentamiselta!

      • maria321

        Heippa mammulih ja onnea raskauden johdosta =) !

        Mä kyllä odotan hirveästi äitiyspakkausta, kun muistan niin selvästi kun olen päässyt niitä tutkimaan äitini odottaessa sisaruksiani :) Mutta jotenkin puntaroin kyllä vähän sen ja sen rahasumman välillä, sillä tiedän että saan aivan HIRVEÄSTI vauvakamoja (ja aikalailla kaikki mitä äitiyspakkauksesta saa) ihan ilmaiseksi perheeltäni. Meillä tallessa kaikkien nuorten sisarusteni äitiyspakkaukset ja ne ovat vielä hirveän hyvässä kunnossa. 140 eurolla saisi taas ostettua hirveästi tavaraa mitä puuttuu kokonaan. Mutta jotenkin haluaisin hirveästi saada sen äitiyspakkauksen, ihan vain koska siihen liittyy niin paljon hyviä muistoja jne :/ No tässä on onneksi aikaa miettiä :)


      • Filena
        maria321 kirjoitti:

        Heippa mammulih ja onnea raskauden johdosta =) !

        Mä kyllä odotan hirveästi äitiyspakkausta, kun muistan niin selvästi kun olen päässyt niitä tutkimaan äitini odottaessa sisaruksiani :) Mutta jotenkin puntaroin kyllä vähän sen ja sen rahasumman välillä, sillä tiedän että saan aivan HIRVEÄSTI vauvakamoja (ja aikalailla kaikki mitä äitiyspakkauksesta saa) ihan ilmaiseksi perheeltäni. Meillä tallessa kaikkien nuorten sisarusteni äitiyspakkaukset ja ne ovat vielä hirveän hyvässä kunnossa. 140 eurolla saisi taas ostettua hirveästi tavaraa mitä puuttuu kokonaan. Mutta jotenkin haluaisin hirveästi saada sen äitiyspakkauksen, ihan vain koska siihen liittyy niin paljon hyviä muistoja jne :/ No tässä on onneksi aikaa miettiä :)

        Mä melkein jo putosin kärryiltä kun en ole käynyt täällä muutamiin päiviin :) Tervetuloa kaikki uudet odottajat. Mukava kun tänne sivustolle on tullut paljon kirjoittajia :)

        Mä kävin muuten viime sunnuntaina ostoksilla ja ostin vähän mamma vaatteita. Tai oikeastaan mun vanhemmat innostu ostaa mulle niitä. Isä osti mammahousut ja sellasen Anita Baby belt tukivyön bebes liikkeestä ja sitten äiti vielä innostu ostamaan imetyspaitoja sun muita :) Nyt olen siis ihan ihka oikea mamma kun on vaatteet ja kaikki tähän tilaan sopivia :D Johan ne normaalit vaatteet alkoikin kiristää.

        Tuo tukivyö on muuten ihana. Tukee selkää tosi hyvin. Vaikka mahaa ei vielä kovin olisikaan, tarpeellinen jo nyt. Olen huomannut, että itselläni ainakin väsyy selkä herkemmin näin raskaana ollessa. Juuri töissä ja lenkillä tuo vyö on mahtava. Tuossa on linkki, jos joku haluaa tuohon vyöhön tutustua :)

        http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=23_65&products_id=76

        Täällä on puhuttu paljon äitiyspakkauksesta. Odotan myös kovasti pakkauksen saantia. Meinaan itse ottaa sen pakkauksen. Minulla myös paljon siskolta ja tuttavilta saatuja vauvan juttuja, mutta kyllä minä ekalle lapselle sen äitiyspakkauksen aion ottaa. Mutta jos tosiaan tuntee, että pakkaus olisi vähän niin kuin "turha" jos kaikkea on jo, niin mikä ettei että ottaa rahana :) Jännittävää nähdä millainen on 2011 pakkaus :)

        Terkkuja kaikille


      • maria321
        Filena kirjoitti:

        Mä melkein jo putosin kärryiltä kun en ole käynyt täällä muutamiin päiviin :) Tervetuloa kaikki uudet odottajat. Mukava kun tänne sivustolle on tullut paljon kirjoittajia :)

        Mä kävin muuten viime sunnuntaina ostoksilla ja ostin vähän mamma vaatteita. Tai oikeastaan mun vanhemmat innostu ostaa mulle niitä. Isä osti mammahousut ja sellasen Anita Baby belt tukivyön bebes liikkeestä ja sitten äiti vielä innostu ostamaan imetyspaitoja sun muita :) Nyt olen siis ihan ihka oikea mamma kun on vaatteet ja kaikki tähän tilaan sopivia :D Johan ne normaalit vaatteet alkoikin kiristää.

        Tuo tukivyö on muuten ihana. Tukee selkää tosi hyvin. Vaikka mahaa ei vielä kovin olisikaan, tarpeellinen jo nyt. Olen huomannut, että itselläni ainakin väsyy selkä herkemmin näin raskaana ollessa. Juuri töissä ja lenkillä tuo vyö on mahtava. Tuossa on linkki, jos joku haluaa tuohon vyöhön tutustua :)

        http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=23_65&products_id=76

        Täällä on puhuttu paljon äitiyspakkauksesta. Odotan myös kovasti pakkauksen saantia. Meinaan itse ottaa sen pakkauksen. Minulla myös paljon siskolta ja tuttavilta saatuja vauvan juttuja, mutta kyllä minä ekalle lapselle sen äitiyspakkauksen aion ottaa. Mutta jos tosiaan tuntee, että pakkaus olisi vähän niin kuin "turha" jos kaikkea on jo, niin mikä ettei että ottaa rahana :) Jännittävää nähdä millainen on 2011 pakkaus :)

        Terkkuja kaikille

        Kyllä mustakin tuntuu että sen äippäpaketin silti otan, vaikka vauvanvaatteita pursuaa muualtakin :)

        Ihana kuulla sun tekemisiä kun olet jo jonkin verran pitemmällä! Kaikkea kunnon mammailua ;) Tällä nyt ei paljon jännää tapahdu, paitsi että vajaan viikon päästä olis ensimmäinen neuvolakäynti. Koittavat kuunnella sydänääniä ja toivon niin mahdottoman paljon että kuuluis!


      • Filena
        maria321 kirjoitti:

        Kyllä mustakin tuntuu että sen äippäpaketin silti otan, vaikka vauvanvaatteita pursuaa muualtakin :)

        Ihana kuulla sun tekemisiä kun olet jo jonkin verran pitemmällä! Kaikkea kunnon mammailua ;) Tällä nyt ei paljon jännää tapahdu, paitsi että vajaan viikon päästä olis ensimmäinen neuvolakäynti. Koittavat kuunnella sydänääniä ja toivon niin mahdottoman paljon että kuuluis!

        Mulla kuunneltiin tokalla neuvolakäynnillä 12 3 niitä sydänääniä. Monesti ne haluaa jättää sen toiseen neuvola kertaan, ettei tule turhaa huolta jos niitä ei sieltä löydykkään. Usein kuitenkin kaikki on hyvin, vaikka niitä ei ekalla kerralla kuuluisikaan. Toivottavasti ne kuuluu sinulla näin ekalla kerralla, onhan se ihana kuulla kun pikkuisen sydän tykyttää :)

        Mulla on tullut jotenkin kauheen epävarma olo, että onko mahassani enää ketään. Enää ei ole pahaa oloa ja muutenkin olo tosi hyvä. Toki vatsa on pyöristynyt, mutta sekään ei jotenkin riitä tuomaan varmuutta asialle. Ei kyllä mitään ole kyllä uloskaan tullut, mutta jotenkin on vaan outo olo. Järki sanoo, että turhaa mä tässä murehdin, mutta raskaana olevat naiset on välillä vähän tämmöisiä :D Mä odotan ehkä eniten tällä hetkellä sitä että alan tuntemaan vauvan liikkeet. Nyt vko 15, että kohta puoliin voi alkaa tuntua liikettä masussa. Nyt muutamana päivänä on nukkumaan mennessä tuntunut pientä kuplintaa mahassa ja muuten erikoista tunnetta alavatsalla. Voi olla että pikku hiljaa alan erottamaan pikkuisen veijarimme paremmin. Koko ajanhan se kasvaa ja sen liikkeet tuntee paremmin. Eletään jännittäviä aikoja :)

        Onko teillä muilla alkanut jo vessassa juokseminen. Musta tuntuu, että saan ravata vessassa yhtenään. Alan jo huolestua meidän vesilaskusta, kun jatkuvalla syötöllä saa olla pönttöä vetämässä :D :D :D Entäs onko kellään vinkkejä vatsantoimintaan. Raskaushan laiskistaa suolta, joten vatsantoiminta saattaa hankaloitua eli saattaa tulla ummetusta. Kiva kun kertoilen teille tälläista täällä avoimesti, mutta ajattelin jos teillä olisi jotain hyviä vinkkejä vaivaan, itellä meinaa vaivaa tuo aika pahasti :)


      • helmipilvi
        Filena kirjoitti:

        Mulla kuunneltiin tokalla neuvolakäynnillä 12 3 niitä sydänääniä. Monesti ne haluaa jättää sen toiseen neuvola kertaan, ettei tule turhaa huolta jos niitä ei sieltä löydykkään. Usein kuitenkin kaikki on hyvin, vaikka niitä ei ekalla kerralla kuuluisikaan. Toivottavasti ne kuuluu sinulla näin ekalla kerralla, onhan se ihana kuulla kun pikkuisen sydän tykyttää :)

        Mulla on tullut jotenkin kauheen epävarma olo, että onko mahassani enää ketään. Enää ei ole pahaa oloa ja muutenkin olo tosi hyvä. Toki vatsa on pyöristynyt, mutta sekään ei jotenkin riitä tuomaan varmuutta asialle. Ei kyllä mitään ole kyllä uloskaan tullut, mutta jotenkin on vaan outo olo. Järki sanoo, että turhaa mä tässä murehdin, mutta raskaana olevat naiset on välillä vähän tämmöisiä :D Mä odotan ehkä eniten tällä hetkellä sitä että alan tuntemaan vauvan liikkeet. Nyt vko 15, että kohta puoliin voi alkaa tuntua liikettä masussa. Nyt muutamana päivänä on nukkumaan mennessä tuntunut pientä kuplintaa mahassa ja muuten erikoista tunnetta alavatsalla. Voi olla että pikku hiljaa alan erottamaan pikkuisen veijarimme paremmin. Koko ajanhan se kasvaa ja sen liikkeet tuntee paremmin. Eletään jännittäviä aikoja :)

        Onko teillä muilla alkanut jo vessassa juokseminen. Musta tuntuu, että saan ravata vessassa yhtenään. Alan jo huolestua meidän vesilaskusta, kun jatkuvalla syötöllä saa olla pönttöä vetämässä :D :D :D Entäs onko kellään vinkkejä vatsantoimintaan. Raskaushan laiskistaa suolta, joten vatsantoiminta saattaa hankaloitua eli saattaa tulla ummetusta. Kiva kun kertoilen teille tälläista täällä avoimesti, mutta ajattelin jos teillä olisi jotain hyviä vinkkejä vaivaan, itellä meinaa vaivaa tuo aika pahasti :)

        Kävin alkuraskauden ultrassa. Omien laskujen mukaan viikkoja olisi pitänyt olla 8 0, mutta ultran mukaan vauveli oli hieman pienempi eli 6 7. Lääkäri totesi, että se johtuu kierron epäsäännöllisyydestä. Nyt odotellaan ensimmäistä neuvolaa.

        Filena: Elät jännittäviä aikoja kun odottelet tuntevasi vauvan liikkeet. Varmaan niitä olet jo tuntenutkin, nuo masun kuplimiset ja lähes huomaamattomat hipaisut yleensä jo ovat niitä, mutta varsinkin ensimmäistä odottaessa niitä ei niin helposti huomaa ja erota niin selvästi. Kuitupitoisten kasvisten ja marjojen syönti sekä ruisleivän pitäisi auttaa mahan toimintaa :) Apteekista saa myös ainakin Vi-Siblin- jauhetta, jonka pakkausselosteessa sanotaan, että voi käyttää sekä raskaus-että imetysaikana. Itse ostin sitä synnytyksen jälkeen kaappiin varalle. Synnytys varsinkin on suurimmalle osalle naisista sellainen tapahtuma, että maha saattaa vaivata.

        Ihanaa odotusaikaa, tytöt!!


      • maria321
        helmipilvi kirjoitti:

        Kävin alkuraskauden ultrassa. Omien laskujen mukaan viikkoja olisi pitänyt olla 8 0, mutta ultran mukaan vauveli oli hieman pienempi eli 6 7. Lääkäri totesi, että se johtuu kierron epäsäännöllisyydestä. Nyt odotellaan ensimmäistä neuvolaa.

        Filena: Elät jännittäviä aikoja kun odottelet tuntevasi vauvan liikkeet. Varmaan niitä olet jo tuntenutkin, nuo masun kuplimiset ja lähes huomaamattomat hipaisut yleensä jo ovat niitä, mutta varsinkin ensimmäistä odottaessa niitä ei niin helposti huomaa ja erota niin selvästi. Kuitupitoisten kasvisten ja marjojen syönti sekä ruisleivän pitäisi auttaa mahan toimintaa :) Apteekista saa myös ainakin Vi-Siblin- jauhetta, jonka pakkausselosteessa sanotaan, että voi käyttää sekä raskaus-että imetysaikana. Itse ostin sitä synnytyksen jälkeen kaappiin varalle. Synnytys varsinkin on suurimmalle osalle naisista sellainen tapahtuma, että maha saattaa vaivata.

        Ihanaa odotusaikaa, tytöt!!

        Filena: Tiedän tunteen, itsekin olen vähän väliä ihan hädissään että joko on mennyt kesken jos on hetkenkin jotenkin tosi hyvä olla! Mutta sä oletkin jo sen verran pitkällä että sulla pitäiskin jo olla ihan hyvä olla - NAUTI! :) Voi että ilmottele sitten heti tänne kun selvästi erotat vauvan liikkeet !! Mullakin on ollut hieman ongelmia suolen kanssa nyt jo (sukuvika kuulemma) ja olen koittanut syödä enemmän kuitupitoista ruokaa ja ruisleipää.. Sillä oon pärjännyt pitkälle vielä tähän asti. Tuo Vi-Siblin toimii kuulemma hyvin mutta on iljettävää syödä. Tuntuvat kuulemma limaisilta sahanpuruilta :D mutta alas menevät.

        Me porskutellaan täällä viikoin 8 2 tai 8 5 (Alunperin olen laskenut tuolla 8 2 mutta jotenkin olen ymmärtänyt että tää heittelis vähän riippuen kierron pituudesta ja mulla kun on lyhyt kierto niin joku laskuri syöttikin mulle tollaset lukemat!) Ultrassa se sitten lopulta selviää missä mennään :)
        Mä olen kyllä siihen varautunut ettei niitä sydänääniä vielä kuulla, kun kerta olen vasta kymmenennen viikon alussa tai yhdeksännen lopussa.. Mutta oishan se ihanaa jos ne kuuluis :) Saahan sitä toivoa ;)


      • mimmi_r
        maria321 kirjoitti:

        Filena: Tiedän tunteen, itsekin olen vähän väliä ihan hädissään että joko on mennyt kesken jos on hetkenkin jotenkin tosi hyvä olla! Mutta sä oletkin jo sen verran pitkällä että sulla pitäiskin jo olla ihan hyvä olla - NAUTI! :) Voi että ilmottele sitten heti tänne kun selvästi erotat vauvan liikkeet !! Mullakin on ollut hieman ongelmia suolen kanssa nyt jo (sukuvika kuulemma) ja olen koittanut syödä enemmän kuitupitoista ruokaa ja ruisleipää.. Sillä oon pärjännyt pitkälle vielä tähän asti. Tuo Vi-Siblin toimii kuulemma hyvin mutta on iljettävää syödä. Tuntuvat kuulemma limaisilta sahanpuruilta :D mutta alas menevät.

        Me porskutellaan täällä viikoin 8 2 tai 8 5 (Alunperin olen laskenut tuolla 8 2 mutta jotenkin olen ymmärtänyt että tää heittelis vähän riippuen kierron pituudesta ja mulla kun on lyhyt kierto niin joku laskuri syöttikin mulle tollaset lukemat!) Ultrassa se sitten lopulta selviää missä mennään :)
        Mä olen kyllä siihen varautunut ettei niitä sydänääniä vielä kuulla, kun kerta olen vasta kymmenennen viikon alussa tai yhdeksännen lopussa.. Mutta oishan se ihanaa jos ne kuuluis :) Saahan sitä toivoa ;)

        Moikka pitkästä aikaa :) Täällä olo ollut suhteellisen hyvä ja innolla vaan odotellaan viikkojen kulumista. Nyt olen ollut flunssassa vajaan viikon, mutta onneksi olen töistä lomalla kun ei mitään lääkkeitäkään oikein voi ottaa niin saa ihan rauhassa kotona huilia ja niiskuttaa. Viime viikon torstaina käytiin eka kertaa neuvolassa, ja kyllä tuntui jotenkin ihan hassulta. On niin outoo kun vieraat ihmiset onnittelee, ja sitten aina taas tajuaa että tosiaan meille tulee vauva :) Ihanaa oli kyllä käydä siellä neuvolassa juttelemassa, meillä ainakin oli todella ihana hoitaja ja myöskin terveydenhoitaja opiskelija siellä ja vaikka mullakin jonkin verran on ylipainoo niin eivät mitenkään siitä ruenneet heti paasaamaan niin kuin yleensä kun lääkärissä käy :) Hirveesti kaikkia lappuja siellä joutu täyttämään ja kysymyksiin vastaamaan mutta ei kyllä haitannu yhtään. Nyt vaan odotellaan että np-ultraan tulis aika, pitäs kuulemma ihan näinä päivinä tulla. Neuvolan mukaan nyt olis viikkoja jo 9 5, mutta varhaisultran mukaan kuitenkin 9 2. Lopullinen arvio sitten tulee seuraavassa ultrassa. Mutta kuitenkin nyt jo kymmenes viikko niin tuntuu uskomattomalta :D Meillä eivät kuunnelleet sydänääniä, enkä oikeestaan odottanutkaan sitä, kun täällä meidän paikkakunnalla ei ole edes ultraa vaan joudutaan menemään naapurikaupungin yliopistolliseen sairaalaan.

        Minäkin kyllä odotan äitiyspakkausta kovasti, onko muuten tietoo että missä vaiheessa sen saa? Kelan sivuilta luin että huhtikuussa julkaisevat sen uuden paketin niin me kaikki saadaankin sitten ihan uunituoretta tavaraa :)

        Hirveesti tekis mieli rueta jo hankkimaan kaikkia lastentarvikkeita mutta en uskalla vielä, ja kai se ois vähän liian aikastakin :) Mutta hyvä turvakaukalo meillä on jo tiedoissa, saadaan tutuilta ostettua käytettynä todella hyvä kuntoinen ja kolaroimaton kaukalo suht edullisesti. Vaunuja, pinnasänkyä ja hoitopöytää olen netistä katellut ja yrittänyt vertailla mitkä ois hyvät mutta ei kai niistä tiedä ennen kun menee liikkeeseen kattelemaan paikan päälle millasia on tarjolla :)

        Filena ja maria, mulla kans on meinannut suolen toiminnan kanssa olla ongelmia, vaikka yritän paljon syödä ruisleipää, marjoja ja hedelmiä. Tässä harkitsen että alkaisin puuroa syödä joka aamu jos se vaikka auttas. Vitsit että odotan kovasti myös että tunnen vauvan liikkeet, on varmaan niin huikee tunne, varsinkin kun esikoinen kyseessä


      • maria321
        mimmi_r kirjoitti:

        Moikka pitkästä aikaa :) Täällä olo ollut suhteellisen hyvä ja innolla vaan odotellaan viikkojen kulumista. Nyt olen ollut flunssassa vajaan viikon, mutta onneksi olen töistä lomalla kun ei mitään lääkkeitäkään oikein voi ottaa niin saa ihan rauhassa kotona huilia ja niiskuttaa. Viime viikon torstaina käytiin eka kertaa neuvolassa, ja kyllä tuntui jotenkin ihan hassulta. On niin outoo kun vieraat ihmiset onnittelee, ja sitten aina taas tajuaa että tosiaan meille tulee vauva :) Ihanaa oli kyllä käydä siellä neuvolassa juttelemassa, meillä ainakin oli todella ihana hoitaja ja myöskin terveydenhoitaja opiskelija siellä ja vaikka mullakin jonkin verran on ylipainoo niin eivät mitenkään siitä ruenneet heti paasaamaan niin kuin yleensä kun lääkärissä käy :) Hirveesti kaikkia lappuja siellä joutu täyttämään ja kysymyksiin vastaamaan mutta ei kyllä haitannu yhtään. Nyt vaan odotellaan että np-ultraan tulis aika, pitäs kuulemma ihan näinä päivinä tulla. Neuvolan mukaan nyt olis viikkoja jo 9 5, mutta varhaisultran mukaan kuitenkin 9 2. Lopullinen arvio sitten tulee seuraavassa ultrassa. Mutta kuitenkin nyt jo kymmenes viikko niin tuntuu uskomattomalta :D Meillä eivät kuunnelleet sydänääniä, enkä oikeestaan odottanutkaan sitä, kun täällä meidän paikkakunnalla ei ole edes ultraa vaan joudutaan menemään naapurikaupungin yliopistolliseen sairaalaan.

        Minäkin kyllä odotan äitiyspakkausta kovasti, onko muuten tietoo että missä vaiheessa sen saa? Kelan sivuilta luin että huhtikuussa julkaisevat sen uuden paketin niin me kaikki saadaankin sitten ihan uunituoretta tavaraa :)

        Hirveesti tekis mieli rueta jo hankkimaan kaikkia lastentarvikkeita mutta en uskalla vielä, ja kai se ois vähän liian aikastakin :) Mutta hyvä turvakaukalo meillä on jo tiedoissa, saadaan tutuilta ostettua käytettynä todella hyvä kuntoinen ja kolaroimaton kaukalo suht edullisesti. Vaunuja, pinnasänkyä ja hoitopöytää olen netistä katellut ja yrittänyt vertailla mitkä ois hyvät mutta ei kai niistä tiedä ennen kun menee liikkeeseen kattelemaan paikan päälle millasia on tarjolla :)

        Filena ja maria, mulla kans on meinannut suolen toiminnan kanssa olla ongelmia, vaikka yritän paljon syödä ruisleipää, marjoja ja hedelmiä. Tässä harkitsen että alkaisin puuroa syödä joka aamu jos se vaikka auttas. Vitsit että odotan kovasti myös että tunnen vauvan liikkeet, on varmaan niin huikee tunne, varsinkin kun esikoinen kyseessä

        Mullakin oli just ensimmäinen neuvola ! Pahoja katseita en saanut vaikka nuori olenkin :) Sykettä haettiin jonkun aikaa ja kyllä se muutan kerran sieltä pompahti vaikkei kunnolla kuulunutkaan. En kyllä odottanutkaan että se kuulusisi mutta ihana kuulla että siellä kylla taitaa olla joku :) kun eihän mun syke sentään pyöri tuolla 170 lukemissa ;) Kyllä meinasin herkistyä vaikka kyseessä olikin pelkkiä numeroita näytöllä, mutta ihme kyllä sain kyyneleet pidettyä sisällä !

        Mun käsittääkseni äitiyspakkausta saa hakea 22 viikon jälkeen :)
        Mäkin olen harkinnut tota puuron syömistä aamuisin. Nyt lukulomalla mulla olis aikaa laittaa kunnon aamupalaakin :)

        Itekkin olen koittanut perehtyä mm. vaunuihin ja voi luoja että niitä on monenlaisia! On vaunuja ja rattaita, yhdistelmävauvuja ja yhdistelmärattaita, kaikenmaailman ominaisuuksia ja mikä ihme on heittoaisa? :D Mä jo luovutin netistä katselemisen ja päätettiin mennä myöhemmin ihan paikan päälle testailemaan mikä tuntuu kivalta :)


      • helmipilvi
        mimmi_r kirjoitti:

        Moikka pitkästä aikaa :) Täällä olo ollut suhteellisen hyvä ja innolla vaan odotellaan viikkojen kulumista. Nyt olen ollut flunssassa vajaan viikon, mutta onneksi olen töistä lomalla kun ei mitään lääkkeitäkään oikein voi ottaa niin saa ihan rauhassa kotona huilia ja niiskuttaa. Viime viikon torstaina käytiin eka kertaa neuvolassa, ja kyllä tuntui jotenkin ihan hassulta. On niin outoo kun vieraat ihmiset onnittelee, ja sitten aina taas tajuaa että tosiaan meille tulee vauva :) Ihanaa oli kyllä käydä siellä neuvolassa juttelemassa, meillä ainakin oli todella ihana hoitaja ja myöskin terveydenhoitaja opiskelija siellä ja vaikka mullakin jonkin verran on ylipainoo niin eivät mitenkään siitä ruenneet heti paasaamaan niin kuin yleensä kun lääkärissä käy :) Hirveesti kaikkia lappuja siellä joutu täyttämään ja kysymyksiin vastaamaan mutta ei kyllä haitannu yhtään. Nyt vaan odotellaan että np-ultraan tulis aika, pitäs kuulemma ihan näinä päivinä tulla. Neuvolan mukaan nyt olis viikkoja jo 9 5, mutta varhaisultran mukaan kuitenkin 9 2. Lopullinen arvio sitten tulee seuraavassa ultrassa. Mutta kuitenkin nyt jo kymmenes viikko niin tuntuu uskomattomalta :D Meillä eivät kuunnelleet sydänääniä, enkä oikeestaan odottanutkaan sitä, kun täällä meidän paikkakunnalla ei ole edes ultraa vaan joudutaan menemään naapurikaupungin yliopistolliseen sairaalaan.

        Minäkin kyllä odotan äitiyspakkausta kovasti, onko muuten tietoo että missä vaiheessa sen saa? Kelan sivuilta luin että huhtikuussa julkaisevat sen uuden paketin niin me kaikki saadaankin sitten ihan uunituoretta tavaraa :)

        Hirveesti tekis mieli rueta jo hankkimaan kaikkia lastentarvikkeita mutta en uskalla vielä, ja kai se ois vähän liian aikastakin :) Mutta hyvä turvakaukalo meillä on jo tiedoissa, saadaan tutuilta ostettua käytettynä todella hyvä kuntoinen ja kolaroimaton kaukalo suht edullisesti. Vaunuja, pinnasänkyä ja hoitopöytää olen netistä katellut ja yrittänyt vertailla mitkä ois hyvät mutta ei kai niistä tiedä ennen kun menee liikkeeseen kattelemaan paikan päälle millasia on tarjolla :)

        Filena ja maria, mulla kans on meinannut suolen toiminnan kanssa olla ongelmia, vaikka yritän paljon syödä ruisleipää, marjoja ja hedelmiä. Tässä harkitsen että alkaisin puuroa syödä joka aamu jos se vaikka auttas. Vitsit että odotan kovasti myös että tunnen vauvan liikkeet, on varmaan niin huikee tunne, varsinkin kun esikoinen kyseessä

        Äippäpaketin saa kun raskautta on takana 154 päivää eli noin viidennellä kuulla :D

        Meillä terkkari ei suostunut hyväksymään yksityisen ultran määrittämää laskettua aikaa, joten odotellaan sitten neuvolan kautta tulevaa virallista ensimmäistä ultraa. Pahoinvointia ei juurikaan ole, tosin mitään liharuokia en alas juurikaan saa ja kaupan lihahyllyt täytyy kiertää kaukaa ;) Väsymys on ihan mahdotonta, samoin nuo kohdunkasvukivut. Pinna tahtoo olla superkireä, mutta onneksi puoliso ymmärtää ja tukee. Monet odottajat hehkuttavat, että raskausaika on aivan ihanaa aikaa ja jälkeenpäin on ikävä masua ja kaikkea raskausaikaan liittyvää :D Itse odotan vain sitä päivää, että vauveli on sylissä ja odotus ohi, sen verran koville odotusaika ottaa. Kaikesta huolimatta lohduttaa, että lahjana tästä pitkästä odotuksesta on VAUVA


      • helmipilvi
        helmipilvi kirjoitti:

        Äippäpaketin saa kun raskautta on takana 154 päivää eli noin viidennellä kuulla :D

        Meillä terkkari ei suostunut hyväksymään yksityisen ultran määrittämää laskettua aikaa, joten odotellaan sitten neuvolan kautta tulevaa virallista ensimmäistä ultraa. Pahoinvointia ei juurikaan ole, tosin mitään liharuokia en alas juurikaan saa ja kaupan lihahyllyt täytyy kiertää kaukaa ;) Väsymys on ihan mahdotonta, samoin nuo kohdunkasvukivut. Pinna tahtoo olla superkireä, mutta onneksi puoliso ymmärtää ja tukee. Monet odottajat hehkuttavat, että raskausaika on aivan ihanaa aikaa ja jälkeenpäin on ikävä masua ja kaikkea raskausaikaan liittyvää :D Itse odotan vain sitä päivää, että vauveli on sylissä ja odotus ohi, sen verran koville odotusaika ottaa. Kaikesta huolimatta lohduttaa, että lahjana tästä pitkästä odotuksesta on VAUVA

        Meillä vauvelia odotetaan rakkaudella ja malttamattomina


      • maria321
        helmipilvi kirjoitti:

        Meillä vauvelia odotetaan rakkaudella ja malttamattomina

        Noniin! Meilläkin siis ensimmäinen ultra luvassa ensi viikolla! raskausviikolla 11. Toivottavasti kaikki on hyvin :) Vähän jännittää kun mulla ei noita kohdunkasvukipuja ole enää ollut ehkä viikkojen 6-8 jälkeen? Vaikka syke kyllä havaittiin neuvolassa :) Pian se selviää!


    • Filena

      Moikka. Taas vierähtänyt tovi viime kirjoitteluistani, kiirettä on pitänyt tällä mammalla :) meillä eletään nyt vko:a 18. Huomenna taas neuvolaan ja siellähän sitten selviää taas uusia jänniä juttuja :) Muutaman viikon kuluttua olis sitten se toinen eli rakennultra.

      Olen kovasti yrittänyt kuullostella vauvan liikkeitä, mutta ei kovin hyvin ainakaan vielä tunnu. Pientä kuplintaa kyllä ollut havaittavissa jo monena päivänä. Vatsa on tällä hetkellä napaan asti, sellainen pieni pinkeä pallo :)

      Eilen kävin kelassa kyselemässä vähän millaista vanhempainrahaa ja muuta saan. Käyntini siellä kesti n. 5minuuttia, niin eiköhän mulla ollut jo lappuliisa siellä kirjoittamassa sakkoa. Raskaushormonien herkistämänä naisena, purskahdin itkuun ja ajoin kotiin itkien koko matkan :D Nyt jälkeenpäin kun ajattelee niin tais vähän hormoonit hyrrätä, en kyllä noin herkästi ole itkemään alkanut ennen :D

      Ihanaa kun on kevättä rinnassa. Nyt jo maaliskuu, ihanaa. Mulla enää 4kk töissä, sit alkaisi jo mammaloma :) Jihaaaa....

      Me käytiin kanssa kattelemassa vaunuja. Itse olen ajatellut Emmaljungan duo edge yhdistelmärattaita. Kalliit ovat, mutta laadukkaat :) Olen vähän vertaillut muihin rattaisiin ja huomannut, että näihin me päädytään. Yksi tärkeä syy miksi valitaan nämä rattaat on ratasosan/kopan korkeus. Kaikista rattaista, tässä kyseisessä mallissa koppa on hyvällä korkeudella. Ei tarvitse kumarrella kauheasti ottaakseen vauvan rattaista tai laittaakseen hänet sinne. Me kun ollaan suht pitkiä ihmisiä niin mä ainakin kaipaan just tuollaiset :) Selkää säästäen :)

      Mites, oletteko ajatelleet ottaa vauvavakuutusta???

    • maria321

      Käytiin katsomassa pikkusta ultrassa ja siellä se köllötteli ja kaikki oli ihan kunnossa :) eli turhaan huolestuin oireiden vähäisyydestä! Onneksi. Ihan yksi pieni temppuilija siellä uiskenteli, mutta täällä ollaankin viikko pidemmällä kuin luultiin! eli jo 12. viikon loppu häämöttää!
      Oli kyllä ihan uskomatonta nähdä oma pieni rakas siellä ruudussa :')

      • Filena

        Oi...se on kyllä ihanaa kun näkee oman pikkuisen siellä ultrassa. Toi on ihanaa kun onkin pidemmällä kun ajattelikaan. Meillä oli kanssa vauva 3-4pvä vanhempi, mutta laskettu aika ei muuttunut.

        Ihanaa kyllä kun on alkanut aurinko paistamaan. Heti saa jotenkin energiaa ja olo on tälläkin tosi hyvä. Ainoo että hieman väsyttää. Kävin tossa juuri neuvolassa ja normaalisti mulla on hemoglobiini yli 150 niin nyt oli 107. Eli laskenut hurjasti. Täytyy käydä kaupassa hakemassa vähän rautalisää.

        Olen tutkinut noita vakuutus juttuja ja aikas kalliita nuo vuosi maksut. Lisäksi jos ottaa ennen lapsen syntymää, joutuu äiti käymään lääkärintarkastuksessa. Me päätettiin että siirretään sitä vauvan syntymän jälkeen ja mietitään sitten uudemman kerran. Meinaa kun laskeskelin, saadaan vietyä tolla vuosi summalla, pikkuinen jo moneen otteeseen yksityiselle lääkäriin jos on tarvis. Jokainen tietysti tekee omat päätökset ja laskee mikä tuntuu itselle parhaalta. Mutta me päädyttiin tälläseen :)

        Mulla on menossa täällä juuri vauvan huoneen maalaukset. Kävin k-raudassa ostamassa vähän limenvihreetä maalia, jolla maalaan yhden huoneen seinän. Sitten pääsen sisustamaan :) Tää on aika kivaa hommaa..

        Meinaatteko muuten selvittää sukupuolta???

        Mukavaa odotusta, palataan taas :)


    • Nolooko?

      MoikkaMoi! :)
      Elikkäs, tuossa eilen aamupäivästä testin tein, ja positiivista näytti..
      Mutta, nuori kun olen.. Ikää on 19v, niin kyllä jännittää ja pelottaa..
      KehtaakoUskaltaako kysyä, että kuinka pitkällä tämä raskaus on ja milloin kannattaa mennä neuvolaan/lääkäriin?
      Tässä ollaan niin pyörällä päästä, että huhhuh :)
      Tunteet pinnassa ja sellasta.
      Kiitos jo etukäteen niille jotka viitsivät vaivautua vastaamaan tämmöselle hömpälle :D

      • Vähän vaikeaa

        mitään sanoa kun et kerro muuta kuin että testi oli aamulla positiivinen=)

        Milloin edelliset kuukautiset alkoivat? Siitä voi laskea.
        Esim sivulla vau.fi on raskauslaskuri, siihen pistät edellisten kuukautisten alkamispäivän niin se laskee puolsetasi pitkälläkö olet=)


    • Nolooko?

      Elikkäs viimeset kuukautiset ovat alkaneet 1.2.2011.
      Juu, kiitos :)
      Kattelin tuota vau.fi-sivua.
      vkolla 4 ja jotain mennään :)

      Jotenkin kummallinen olo, pelottaa /:
      Kyllä, vauva on aivan tervetullut

    • Filena

      Onneksi olkoon. Olet siis raskaana. Tervetuloa meidän odottajien porukkaan. Tuosta pelko asiasta. Itse olen aina yrittänyt miettiä, että turha pelätä etukäteen asioita, itketään ja surraan sitten vasta kun jotain oikeasti tapahtuu. Jos kovasti pelkää keskenmenoa tai muuta, jää koko raskaus helposti nauttimatta. Nuo tunteen ovat kuitenkin täysin normaaleja ja kyllä minä niitä itsekin aina välillä sorrun miettimään kaikenlaista, mutta kunhan ei anna niiden haitata elämää. Mottoni on: Älä murehdi etukäteen :) Tsemppiä odotukseen :)

      Terkkuja kaikille niin ja hyvää naistenpäivää!!!

    • maria321

      Munkin piti tässä jo aiemmin vastata että noin pelonsekaset tunteet on ihan normaaleja. On ihan tervettä tiedostaa että alussa on paljon riskejä, mutta siitä ei ole mitään hyötyä jos sortuu miettimään näitä asioita liikaa ja siinä mittakaavassa että se estää iloitsemisenkin. Minusta saa ja pitääkin olla varovainen mutta antaa itsensä nauttia, raskaus on ihana asia :)
      Itsekin olin sellainen (ja olen vähän edelleen) että pelkäsin kaikkia maailman komplikaatioita kohdun ulkosesta vakaviin rakennepoikkeavuuksiin. Noh, lopulta niskaturvotusultrassa kaikki oli ihan kunnossa, lapsi hengissä ja kaikki raajat tallella :) turhaan murehdin.
      Viikko viikolta pelot kuitenkin vähenee :) eiköhän sullakin! Niin ja paljon paljon onnea vielä :) !!

      Meillä pyörähtää 14. viikko käyntiin! Ensimmäinen kolmannes jo takana! Huhhuh että aika menee nopeasti!
      Mitenkäs muilla menee? :)

    • maria321

      Mitenkäs täällä on nykyään näin hirmusen hiljaista :s toivottavasti kaikilla sujuu raskaudet hyvin :) Täällä siirytään pikkuhiljaa raskauspöksyihin, vaikkei maha mikään iso vielä olekkaan (farkut kuitenkin sen verran tiukat että nämä tuntuu paremmalta)

    • Filena

      Moikka

      Kaikilla näyttää olevan kevät kiireitä kun ketään ei tällä palstalla ole näkynyt :) Kävin tänään tokassa ultrassa ja kaikki näytti olevan hyvin. Meidän vauva on aika rauhallinen tapaus, jouduin meinaa pomppimaan ultran välissä että saatiin siihen jotain liikettä :) Oli niin huonossa asennossa, ettei meinannut kätilö saada kunnon kuvaa :) Toivottelivat tervetulleeksi synnyttämään. Parin viikon päästä neuvola, jossa saan kelan paperit. Kohta näkee äitiyspakkauksen :)

      Mitä sinulle maria kuuluu niin ja muille myös???

      • mimmi_r

        Moikka tytöt!
        Joo, meinaa vähän kiireitä olla, muutto suoritettu ja töissä kaikenlaista hässäkkää niin ei oo ehtiny kirjottelemaan. 15. viikko menossa, hyvin jaksellaan, ja huomenna toista kertaa neuvolaan ja aika rakenneultraankin jo reilun kuukauden päästä, vähänkö menee aika nopeasti. Käytiin joitakin viikkoja sitten niskaturvotus ultrassa ja kaikki oli pikkusella tosi hyvin. Ihana oli nähdä kuinka se siellä potki ja heilutteli käsiä. Kun vaan rupeis nyt maha kasvamaan kunnolla :)

        Ihana kun tulee kevät ja kesä, on jotenkin niin väsyny olo ollut viime viikkoina että tartteis kyllä jo paljon auringon valoo että piristys :) Maria, minäkin muuten jo kävin yhdet mammahousut ostamassa. Käytiin ostoksilla niin pakko oli kiertää äitiysvaate osastollakin, ja kun löysin todella hyvät mustat suorat housut (töihin tarviin piakkoin) niin oli pakko ostaa. Ihan vielä en voi pitää kun ei oo maha niin paljon kasvanu mutta luulen että muutaman viikon päästä joutuu jo ottamaan käyttöön. Ens viikolla ajattelin ostaa jo turvakaukalon. On vielä vähän aikasta, mutta kun nyt hyvin saan edullisesti käytetyn tutulta, niin kannattaa ostaa valmiiks. Siitä kaukalosta ainakin tiedän että ei ole ollut kolareissa ja muutenkin hyvin pidetty.

        Menis vaan aika nopeesti niin pääsis kunnolla tavaroita ostelemaan. Itse ajattelin että maltan rakenneultraan asti ennen kun ostetaan mitään tuota kauakaloa lukuun ottamatta. Mutta yllättävän nopeeasti tämä aika menee, kun on vielä niin paljon kaikkeea mukavaa tiedossa kevään ajaksi. Pian sitä jo huomaakin että pääsee äitiyslomalle!
        mites muuten Maria sulla on kirjotukset sujunut raskaana? (muistinko oikein että sä kirjotat nyt?) Saatkohan sä Filena jo sen tämän vuoden äitiyspakkauksen? Onko se jo julkaistu, vai julkaistaanko se ihan lähiaikoina? Voi kun olis itsekin jo tuossa vaiheessa... no mutta, ei tässä kauan mene kun me muutkin se saadaan :) Meidän kavereille syntyi helmikuussa vauva, ja oli kyllä niin ihana pikkunen nyytti


    • Filena

      Kiva kuulla sinustakin mimmi_r. Aika kuluu kyllä kun siivillä, mikä on tietysti ihanaa innokkaiden odottajien kannalta :) Olen menossa Helsinkiin lapsimessuille, jotka 15-17.4.2011. Siellä julkistetaan vuoden 2011 äitiyspakkaus :) Saa nähdä miltä se näyttää, odotan kovasti. Heti sen jälkeen laitan paperit kelaan vetämään. Luulen että saadaan se 2011 pakkaus :)

      Aika menee nopsaa ja kohta ollaan kaikki kääröt sylissä :) mukavaa odotusta...

    • La 5.8

      Elomassujen ketju on niin kuollut eikä elpyy millään, niin tunkeuduin nyt tänne hehkuttamaan kun nähtiin tänään kunnolla miten pikkupoika riehui täysillä kohdussa=)
      Olihan tämä ihan erilainen kokemus kuin se ensimmäinen ultra...
      Ja niiin hyvältä tuntuu kun kaikki näytti juuri siltä miltä pitääkin, ja äiti on ylpeä kun sai kuulla että pikkuinen kasvaa juuri niinkuin pitää ja vastaa täsmälleen viikkojaan=)
      Ihan jees että tulee poikaa, odottamassa on jo 3 serkkupoikaa, 0-3v=) Tytöllä ei ehkä olisi ollut ihan yhtä kivaa periä vaatteita serkuiltaan =D

    • maria321

      Melkeenpä säpsähdin kun huomasin että tänne on kirjoiteltu näinkin paljon! :D mahtava juttu! Kiva kuulla että teillä kaikilla on kaikki kunnossa :)

      Tännekin kuuluu pelkästään hyvää. Kirjotukset oli ja meni - ONNEKSI! Yllättävän hyvin jaksoin lukea ja kirjoittaa ja nyt kuulostaa siltä että ne olisivat menneet tosi hyvin! :) ainakin yksi aine lähti jopa Lnä! Kaikkia alustavia tuloksia ei olla vielä kuultu mutta näyttäisi siltä että hyviä arvosanoja tulee :) pikkuhiljaa pitäisi alkaa valmistautumaan pääsykokeisiin, mutta hetken aion nyt levähtää!

      Mekin ollaan kyllä jo osteltu vähän tavaroita ja vaatteita. Sukulaiset ovat jo luvanneet antaa vaikka mitä ja näyttäisi jopa siltä ettei jouduta OSTAMAAN mitään muita kalliita vehkeitä kuin turvakaukalo. Kyllä sattui hyvä tuuri!

      Filena: Ettekö halunneet selvittää sukupuolta? Ilmestyyköhän se uusi äitiyspakkaus heti myös kelan sivuille? Tuuthan tänne sitten kertomaan mielipiteesi uudesta paketista :)

      Mimmi_r: Meilläkin on menossa 15. viikko :) Eihän tää munkaan maha kyllä mikään iso ole, vaikka muutama raskaudestatietoinen kaveri on jo totenut "NYT HUOMAA" :D Välillä kuitenkin jotenkin tosi iso olo ja tuntuu että maha on ihan pullollaan, kun tääs välillä tuntuu että olen lähes normaaleissa mitoissa!

      Uusimmalle tulokkaalle: onnea pojasta! :) kiva että teilläkin on kaikki kunnossa ja hienoa että tulokkaalle löytyy noin paljon leikkikavereita ;)

    • Filena

      Tervetuloa elomassujen puolelta tänne odottajiin :)

      Maria: Me ei haluttu tietää sukupuolta, jotain jänitystä pitää säilyttää loppuun saakkaa :) Vähän olisin halunnut tietää ja kovasti kätilö kyselikin ultrassa, että eikö me oikeasti haluta kysyä mitään.

      Niin ja mä tulen sitten heti kertomaan minkälainen äitiyspakkaus oli ja varmasti heti kelan sivuille laittavatkin kuvat kun se on saatu julkaistua :) Kovasti odotan sitä. Parin viikon päästä taas neuvola käynti. Niin ja kohta pitäis alkaa se perhevalmennuskin :) Jipii kaikkea kivaa vielä tiedossa, ennen päävoittoa eli vauvan syntymää.. Nauttikaamme mammat :)

      • maria321

        Voi että mä en kyllä millään malttais olla kysymättä :D nyt jo haluaisin ostaa tytön/pojan vaatteita! Lisäksi mussa asuu sellainen pieni kontrollifriikki joka haluaa valmistautua kaikkeen :D mutta onhan tuo hienoa ! Onko sulla kuitenkin jotain tuntemuksia sukupuolesta? :) jotkuthan sanovat arvanneensa kumpi sieltä on tulossa!


    • Filena

      Kyllä munkin vähän teki mieli kysyä, että kumpi on tulossa...mutta maltoin :) Mulla on sellainen tunne, että poika tulee :D Saa nähdä :) Tää on niin jännää..

      Torstaina iltana potki oikeen kunnolla tämä meidän veitikka :) Se on niin ihanan tuntuista kun tuntee ne ekat kunnon potkut :) Huusin heti mun miehen paikalle ja sit se vauva potkas vielä sillee että isukkikin tunsi :) Jännäää...

    • La 5.8

      Filena: Onko liikkeitä tuntunut jo pidemmän ajan? Itse tunsin viikolla 17 ensimmäiset liikkeet, nyt 21 1 on vain voimistunut koko ajan.. melkein jo pelottaa milaiset ne "oikeat" ptkut sitten on kunhan poju tästä vielä kasvaa ja voimistuu kun nyt jo on potkinut niin että mieskin tuntenut läpi=)

      Oletteko muut jo ruvennut hankkimaan kaikkea tarpeellista kotiin ja rakentamaan pesää?
      Itse olen aina ollut muutenkin kaikessa sellainen viimehetkessä-sählääjä, ja nytkin tuntuu siltä ettei oikein jaksa ihan vielä ruveta liian paljon kaikkea säätämään..
      Sukulaiset ja ystävät olisivat kyllä nyt jo tyrkyttämässä meille vähän kaikkea mutta...
      Itse haaveilen muutosta, tässä nykyisessä kämpässä ei edes huvita valmistella mitään lapselle...
      Naapurit möykkäävät lähes joka yö, niiden lapset tömistelevät ja huutavat pahimillaan vielä yhdeltä yöllä (eikä siis mitään vauvan koliikki-itkua tms, vaan ihan lasten leikkimiset), vanhemat lauleskevat eikä mitkään valitukset auttaa...
      Pitäisi kai vain ymmärtää että heillä on niin eri kulttuuri ettei voi vaatia että eläisivät niinkuin suomalaiset...

      Entä saako teiltä muilta udella elämätilanteestanne noin muuten?
      Minua vähän hirvittää tämä tuleva äitiysloma, työsopimus loppuu sopivasti 30.6 ja äitiysloma alkaa siten 1.7, mutta tulothan sinä tippuu vähemmän mukavasti....
      Ja kun mies on työtön, niin ei juuri naurata... Tottakai eletään toivossa että mies saisi töitä, mutta kai sitä pitäisi jo varautua pahimpaan...
      Tilanne vähän vie hohdon tästä raskaudesta, vaikka tottakai olen iloinen perheenlisäyksestä...

      No, sellaista se elämä on, tuskin ollaan ensimmäinen eikä viimeinen perhe joka joutuu pienellä pärjäämään, onneksi kumpikaan meistä ei ole muutenkaan kovin tottunut mihinkään luksukseen=)

    • eelena

      heippadei kaikille:-)
      tää ei taida olla ihan oikee keskustelu mihin mun kannattais osallistuu,
      mutta aattelin et teiltä saisin jotai neuvoja :)
      eli olen 15v ja raskaana . aluksi mietin että tekisin abortin , mutta olen liian lapsirakas. tiedän toki että olen suuren vastuun edessä . rakastan kaikkia lapsia . äitini otti asian yllättävän hyvin ja aikoi tukea minua parhaansa mukaan . Olen seurustellut tulevan lapsen isän kanssa pian kaksi vuotta ja meillä menee tosi hyvin :) kesällä ois tarkotus muuttaa yhteen..

    • äiti26b

      hei eelena ! vähän mahtava et otat ton asenteen :) pidän nuorista ja VASTUULLISISTA äideistä. ite 26v ja kaks lasta 6 ja 3 vuotiaat :) jatka samaan malliin . kiva että äitisikin on tukenasi ! toivon todella että suhteesi poikaystävään kestää ja teistä tulisi tasapainoinen perhe !:)

    • eelena

      kiitoksia :) ois ihan kiva jutskailla jonkun ns.valmiin äidin kanssa vaikka mesessä tai jotai ?:) onkohan teiniäideille omaa chattia ?

      • deli_kiz

        tuossa sivussahan on erikseen teiniäitien ja -isien keskustelupuoli :) täällä yks teiniodottaja :) !


    • äiti26b

      en tiedä siittä. ootko yrittänyt etsiä googlesta ? sattuiskohan kukaan muu tietämään enemmän tuosta chatti asiasta ?

    • Filena

      La 5.8: Minulla liikkeet ovat alkaneet tuntumaan vasta n.2vko sitten. Mutta nyt tuntuu jo ihan selvästi. Mieheni myös tuntenut potkuja vatsani läpi :) Me mennään ihan samoilla viikoilla, itselläni myös laskettuaika 5.8. Minulla loppuu myös työsopimus 30.6 ja äitiysloma alkaa 1.7. Meidän elämäntilanne on tällä hetkellä ihan hyvä. Miehellä on vakityö ja kaikki asiat näiltä osin reilassa. Itse joulukuussa valmistuin, eli olen juuri ehtinyt olemaan reilu puolivuotta töissä (saa paremmat äippärahat). Me ollaan hankittu jo kaikki. Rattaatkin varattiin, ne tulee tehtaalta toukokuun puolessa välissä :) Mä olen kauhee kiirehtijä ja aina turhan aikaseen kaikki valmiina, mutta eipä tarvii ainakaan viimisillään noita miettiä :) Tsemppiä La 5.8, toivotaan että miehesi saa töitä ja sinä pääset valmistautumaan rauhallisin mielin vauvantuloon :)

      Terkkuja kaikille!!!

    • maria321

      Filena ja muut jtoka ovat liikkeitä tunteneet: miltä ne ensimmäiset liikkeet tuntuvat? Olen nyt muutamana iltana koittanu kuulostella liikkeitä selällään maatessa. Kerran tunsin jotain, jota en suoraan itse olisi heti kuvaillut sellaisena että "kuin kupla puhkeaisi" mutta ymmärrän miksi niin sanottaisiin mutta se tuntui kyllä silloin todella pieneltä kuplalta :D eilen tunsin myös yhden pienen "tönäisyn" joka tuntui lähinnä samalta kuin pulssi mutta jäi siihen yhteen "tönäisyyn" ja tunti pulssia kovemmin. Eilen tuntui myös jännää värinää hetken ajan? Nää on kuitenkin sellaisia tuntemuksia joista ei heti ajattele että "tuo oli vauva!!" vaan enemmänki olikohan tuo :D miten teillä siis alkoi toi liikkeiden tunnistaminen ja koska se oli? Mulla nyt siis menossa 16. viikko :)
      Esikoinen tosiaan kyseessä että jotenkin aikasin tuntuisi, mutta mulla ei kyllä hirveästi mitään ekstra vatsanpeitteitä ole, että sen puoleen voisi olla mahdollista? :D

    • Filena

      Moikka maria ja muut.

      Mulla liikkeitä alkoi tuntua joskus 19-20 viikon tienoilla. Alkoi juuri noin miten kuvailit. Ihan kuin kupla puhkeaisi masun sisällä. Nyt ne on muuttunut sellasiksi töytäisyiksi ja mahakin saattaa jo pikkasen heilahtaa :) Se on kyllä niin uskomattoman tuntuista. Minusta hieman pelottavaakin, että jokin pikkuinen möyrii mun sisällä :) Pian meidän pikkuiset on maanpäällä, pois masusta :) Mulla selvis tokassa ultrassa, että istukka on tossa navankohdalla, joka usein vaimentaa potkuja.

      Tässä on mielenkiintoista juttua noista muovituttipulloista ja niiden kielloista. Jos teitä kiinnostaa käykääs lukemassa :)

      http://www.vauva.fi/artikkelit/1045/bpa_kiellettiin_tuttipulloissa

    • helmipilvi

      Heippa kaikille!

      Odottelen 4d-ultraa, joka on muutaman viikon päästä :) Käytiin sellaisessa yksityisellä ekassa raskaudessa ja tässäkin raskaudessa olisi tarkoitus. Pidettiin sitä monipuolisempana ja tarkempana kuin synnytyslaitoksen rakenneultraa. Ja muistoksi sai ihanan dvd:n :)

      Vauvan liikkeitä olen tuntenut jo useamman viikon. Minulla ne on alkaneet tuntua jo tosi aikaisessa vaiheessa molemmissa raskauksissa, vaikka terkkari ei sitä ekan raskauden kohdalla meinannut uskoakaan ;) Alkuun se oli sellaista pientä "kuplintaa" lähinnä, nyt jo ihan sellaisia töytäisyjä, varsinkin jos ultrataan, niin masun päällä liikkuvaa laitetta pitää potkia ja vimmatusti :) 4:ttä raskauskuukautta lähestytään ja kevättä ja kesää odotan todella kovasti varsinkin kun on ihania kesäreissuja tiedossa :)

      Ihanaa odotusta!

    • maria321

      Hmm jospa nää sit oli sjotain liikejuttuja ihan oikeasti :) kuinka kauan yleensä kestää näistä ekoista havainnoista siihen että osaa olla jo varma ? :D tai miten teillä?

      Täällä alkaa jo kohta 17. viikko :o kauhea kun tää aika menee nopeasti! kohta ollaan jo puolessa välissä !!

    • helmipilvi

      Maria: Ehkä esikoista odottaessa rv 20:n jälkeen alkoi sillai tuntua jämäkämmiltä ne liikkeet, että saattoi olla varma, että vauvelihan siellä on ihan oikeasti liikkeellä :)

    • ä&p

      Moro! Mä sain ekat varmat potkut rv 17 Sen tajus ihan siitä ku kolmesti tuli samaan kohtaan melkosen napakasti, eikä voinu enää erehtyä luulemaan suolikuplaksi... Tällä hetkellä rv 21 5 ja siellähän se pirpana jumppaa tälläki hetkellä... :)

    • maria321

      Onpas täällä taas hiljaista! Mitäs kaikille kuuluu? :)

    • helmipilvi

      Ihan hyvää kuuluu tänne:) Rv 17. menossa ja kevät tuo ihanaa pirteyttä :D Jotenkin en ole yhtään talvi-ihmisiä. Mietin kovasti äitiyspakkausta, ottaako vai jättääkö. Järkevästi ajatellen sitä en tarvitsisi, meillä kun on jo yksi vähänkäytetty äippäpaketti. Saa nähdä, otammeko kuitenkin jos uuden paketin sisällössä on jotain ihanaa. Esikoisen äippäpaketti oli minulle vähän pettymys tuotteiden laadun suhteen. Esim. yksi potkupuku tuli kerran pesukoneesta ihan riekaleina eikä vaatetta ollut edes montaa kertaa käytetty :(

      Joko masut alkavat näkyä? Täällä ei vielä yhtään.

    • maria321

      Eikös ton äippäpaketin pitäis ilmestyä kelan sivuille tässä viikonlopun aikana :) toivottavasti tän vuotinen paketti ois vielä enemmän unisex (viime vuoden paketti on minusta hieman poikamainen? :o ) meillekin toi paketti ois tavallaan turha, mutta jos vaatteet ovat hyvännäköisiä niin sitten otetaan :)

      Täällä pullottaa masu jo söpösti mutta mulla on ilmeisesti eteenpäin kallistuva kohtu niin siitä taitaa johtua.. Nyt on liikkeitäkin tuntunut selvemmin :)

    • Filena

      Moikka kaikille!

      NYT TULI UUSI ÄITIYSPAKKAUS JULKI :) Jipii..on aika kivan näköinen. http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?OpenDocument

      Tännekin kuuluu hyvää rv 24 menossa ja masu näkyy jo todella hyvin :) Vauva ilmoittaa itsestää päivittäin useilla potkuilla. Onko teillä muilla sellasta kärsimättömyyden tunnetta? Itse olen ajoittain tosi kärsimätön, enkä jaksaisi millään odottaa vauvan syntymää :)

      Ihanaa viikonloppua kaikille mammoille

    • maria321

      Mäkin kävin heti herättyäni katselemassa tota pakettia ja oon kyllä kans tosi tyytyväinen! :) kyllä toi paketti meille ainakin tulee :D

      Hmm.. Mulla on lähinnä kärsimätön olo sen suhteen että päästäis rakenneultraan katsomaan pikkuista :P Mäkin tunnen jo jonkun verran liikkeitä, nyttenkin jotain "kuplintaa" ja möyrimistä :D mutta päivittäistä se ei tietenkään vielä ole.. Sillon tällön tuntuu kaikkea jännää ja muutamat hennot potkutkin (eihän ne potkuilta vielä tunnu vaan lähinnä näpäytyksiltä :') ) oon tuntenut.

      Tehän ootte filena jo voiton puolella ;) !! Kohta meillä kaikilla on pikkuiset sylissä

    • maria321

      Hih, heti tuon edellisen viestin jälkeen alkoikin jo kunnon potkut :) niitä on tuntunut ihan päivittäin ja jo niin kovaa että isäkin on päässyt tuntemaan niitä ! Taitaa olla aikamoinen jalkapalloilija tulossa ;)

      Ihanaa kevään jatkoa kaikille :) !

    • La 5.8

      Hohhoija, mitenköhän isoksi tässä vielä tulee... Tänään neuvolassa mitattu sf, hyvä kun yläkäyrälle edes osuttiin ettei menty yli sentään..=)
      Painoa ei kuitenkaan tullut paljon lisää... ainakaan minun mielestäni...
      Lähtöpaino oli 69kg (BMI 25) ja nyt painoa 72.5kg.

      Vilkas poju ainakin on, on kyllä niin hämärän näköistä kun vatsa pomppii potkujen voimasta...
      16viikkoa laskettuun aikaan, yritämme kyllä neuvotella asiasta, minua ei yhtään haittaisi jos hän päättäisikin syntyä pari viikkoa aikaisemmin...

      Ja huomenna katsomaan asuntoa, jos uuteen kämppään sitten oikeasti huvittaisi ruveta rakentamaan pesää=)
      Rivitalokolmiota mennään katsomaan, joka kaiken lisäksi olisi halvempi kuin tämä kerrostaloasunto... Ja lähellä lapsenvahteja ;)

      Nyt töitä taas muutama päivä, toukokuussa pidän kesälomani, ja sitten saapi nähdä minkä verran jaksaa/pystyy tekemään töitä kesäkuussa.

      Mikä olo teillä muilla?
      Onko painoa tullut minkä verra lisää entä oletteko kuinka isoja jo?
      Utelias olen=)

    • ä&p

      No tämä täällä jakselee muutoin hyvin, mutta kärsin jonkun verran työmotivaation puutteesta :D... no 8 vko pitäis vielä puurtaa, mutta onneksi osa viikoista on vajaita viikkoja, ni kyllä se tästä...

      Painoa on tullut 8 kg ja kyllähän tuota massua on :D, tosin sf-mitta putosi lähelle keskiviivaa nyt viime mittauksessa... ekassa se oli vissii sentin yli yläkäyrän, mutta se johtui turvotuksesta... alkupaino mulla oli 62 kg (bmi 21) nyt painan sen 70 kg... rv 24 3

      Hirveesti typykkä jumppailee ja välillä yölläkin valvottaa potkuinensa :) no hyvä että on aktiivinen pysyy oma mielenrauhakin parempana :))

      Niin ja oikein hyvää pääsiäistä kaikille odottajille!!

    • mimmi_r

      Moikka moi! Mitenkäs kaikilla raskaudet etenee? Täällä on voitu aika hyvin, masu kasvaa pikkuhiljaa ja liikkeitäkin on jo tuntunut muutaman viikon ajan :) Nyt menossa jo 19 3 joten puoliväliä lähennellään ja reilun viikon päästä rakenneultra. Ollaan miehen kanssa päätetty että halutaan tietää kumpiko meille on tulossa, vaikka kumpikin on kyllä enemmän kuin tervetullut :) Ei oo meillä ollu selkeetä toivetta siitä kumpiko haluttas. Muutamia tavaroitakin on jo hankittu joten hyvällä mallilla on asiat. Mä vaan lasken viikkoja että voin jäädä töistä pois (enää 11 viikkoa :D) kun ei jaksa oikein enää valvoo iltamyöhään. Mites teillä muilla, onko havaittavissa että uni tulee aika nopsaa illalla?

      Uus äitiyspakkaus muuten näyttää aika kivalta, vaikkakin on aika paljon harmaata mutta neutraalejahan niiden värien pitää ollakin. Itseäni kyllä harmittaa että tuosta jätettiin ne kaikki oppaat pois, varsinkin kun ensimmäistä odottaa niin oisin halunnu kaiken konkreettisen saada. Löytyyhän ne tietysti sähköisenä versiona mutta ei ole ihan sama asia..

      Itseasiassa rupesin kirjoittelemaan ja kysyselemään kun mua nyt on askarruttanut lääkärikäynnit raskausaikana. Nyt siis ollaan 20. viikolla menossa ja tähän mennessä olen käynyt 2 kertaa neuvolassa ja kerran ultrassa sairaalalla. Ultra tehtiin mahanpäältä ja sen teki minun mielestä hoitaja. Lääkärissä en ole siis kertaakaan vielä käynyt eikä minulle ole tehty vielä kertaakaan sisätutkimusta. Onko tämä ihan normaalia? Onko teille muille tehty missä vaiheessa ensimmäinen sisätutkimus? Reilun viikon päästä on siis rakenneultra ja 2 viikon päästä seuraava neuvola..

    • maria321

      Täällä mennään nyt 19 1 :) painoa tullut aloituspainosta vasta noin 2 kiloa, mutta se taitaa kutienkin olla normaali määrä (BMI tais olla 22). Maha pullottaa selvästi, ei mikään huikean kokonen ole mutta selkeä vauvamasu eikä mitään vastamakkaroita :D Ainoa "oire" tässä vaiheessa on tää jatkuva vessassa ramppaaminen, etenkin iltaisin ja yöllä.. Muuten mitä mahtavin olo :) selkäkivuilta ollaan vielä säästytty, mutta eiköhän nekin ala kohta vaivaamaan!

      Meillä pikkuinen potkii ja temppuilee selvästi päivittäin (taidetaan olla aikamoisen haasteen edessä kun tää vintiö tulee tälle puolelle mahaa :D ) Onhan se ihanaa kun saa päivittäin tiedon siitä että pikkunen on vielä menossa mukana :) Meilläkin on reilun viikon päästä ultra ja halutaan edelleen tietää kumpi masussa on. Hirveästi oon nähnyt poikaunia mutta on joukkoon mahtunu pari tyttöuntakin. Ja jotenkin olo on taas taipunut tonne tytön puoleen.. Saas nähdä! Pääasia on kuitenkin että vauvalla on kaikki hyvin :)

      mimmi_r: Mullakin oli tosi myöhään lääkärineuvola.. Oisko ollut vajaat 2 viikkoa sitten.. Mutta toi kuulostaa jo aika hurjalta :o jos sulle ei oo edes aikaa annettu vielä.. Kaikissa kunnissa on tietty eri käytännöt mutta kannattaahan siitä kysäistä :)

    • Filena

      Moikka kaikille. Täällä mennään rv:lla 26. Lähestyvä synnytys pyörii jo kovasti mielessä :) Mites teillä muilla? Jännittääkö?pelottaako? tms. Maha mulla on jo aikas iso pallo :) Muutama päivä sitten tullut raskausarven alkuja (pieniä punasia "läiskiä" mahaan). Ei kiva :)

      Masuasukki potkii päivittäin ja etenkin heti kun rauhotun paikalle istumaan tai makaamaan. Aika rauhallinen tapaus meillä muuten :)

      Mulla tehtiin ensimmäinen ultra alapään kautta niin kuin yleensä, koska vauva on tulloin vielä niin pieni, että näkyy paremmin. Nämä ultrat suorittaa monesti kätilö. Rakenne ultra tehtiin sitten vatsanpäältä. "Neuvolalääkärille" olen menossa, mutta yksityiselle puolelle. Menen ensiviikolla mehiläiseen, jossa tehdään samat tutkimukset kuin neuvolalääkäri tekee eli tarkistaa mm. kohdunsuun tilanteen.

      Ihanaa kun on ollut niin lämpöistä. Ihmiset istuu terasilla, hieman käy kateeksi :) vaikka maistuu se limpparikin ihan hyvälle lämpimänä päivänä :)

      Ollaan päästy jo naiset aika pitkälle, jipiii :) Ei kauaa enää odotusta...pian saadaan omat kääröt syliin :)

    • joulumamma84

      Hepskukkuu! Vihdoin ja viimein plussasin! Kp 31 keskim. 27 kierrosta. En oo oikeen vielä sisäistänyt tuota plussaa, enkä pääse miehellekään uutisia vielä kertomaan, hänkun on työmatkalla toisella puolella maapalloa, tulee kotiin parin päivän päästä.
      Mutta vuosi siinä meni ennenkuin tärppäsi. Aluksi epäröin tehdä testiä vielä, mutta teinpä sitten kuitenkin ajatuksena saada jonkinlainen varmuus (pos tai nega) kun epäilytti niin paljon. Predictorin testiä käytin, ja alkuun tuli vain ihan haalea viiva joka sitten siinä puolen tunnin kuluessa koko ajan vahvistui ja plussaksi jäi :) Että mä olen nyt onnellinen, tai ehkä hieman päästäni pyörällä vielä, ja hiukan peloissanikin, pitkän yrityksen jälkeen ei tätä oikeen osaa vielä täysin uskoa eikä sisäistää...
      Mutta päivä kerrallaan eteenpäin... perjantaina ois lähtö Karibialle, ja jo etukäteen on selvitetty mahdollisen raskauden osuessa reissun kanssa samaan aikaan, että mitään esteitä tuonne lähdölle ei ole :)

    • Filena

      Onnittelut joulumamma84 ja tervetuloa joukkoomme :) Ihanaa karibian reissua teille ja nauttikaahan matkasta :)

      Mitäs muille kuuluu?

    • maria321

      Tänne kuuluu pelkkää hyvää! Käytiin eilen rakenneultrassa kaikki oli kunnossa ja meille on tulossa poika :)

      • Filena

        Kiva kuulla sinusta maria. Vai teille tulee pikkuinen poika :) ihanaa


    • maria321

      Kerro sitten filena että tuliko teille tämän vuoden pakkaus :) Meidänkin olis tarkotus hakea tuota tässä muutaman viikon sisällä, seuraavan neuvolakäynnin jälkeen.

      En ehtinyt viimeksi hirveästi höpistä joten kerronpa nyt vähän tarkemmin noita kuulumisia. Eli siis rakenneultrassa poika vastasi kooltaan viikkoja täsmälleen ja kaikki elimet näkyivät eikä mitään huolenaihetta ole :) Istukka on takaseinämässä niin kuin olen epäillyt kun liikkeet tuntuvat ja näkyvät ulospäin jo kolmatta viikkoa :D Hankintojakin ollaan tehty hirmuisesti.. Pari isompaa hankintaa vielä tekemättä ja vaatteita pitäisi ostella vähän :) Niin paljon saadaan sukulaisilta että varmasti pärjätään.

      Ollaan myös päätetty hakea isompaa asuntoa, elikkä kolmio olisi toiveissa :) saa nähdä mitä löytyy ja jospa päästäisi kesän aikana muuttamaan!

      Nii ja painosta! Sitä on tullut nyt noin 3 kiloa :)

    • akkupii

      siirryin sitten minäkin tälle puolelle.=) tulihan se plussa sieltä kuitenkin vaikka jo meinasin heittää toivon kankkulan kaivoon. nyt siis rv 5 tai 3 miten se nyt sanotaankaan en oikein ymmärrä nuita raskaus viikko juttuja eli ihan alussa ollaan kumminkin. ensineuvola on kuitenkin toukokuun lopussa,eli se on menoa nyt. ajatuksia on kyllä päässä vaikka muille jakaa,ja ei oikein tunnukkaan todelliselta ennen kun ilmoittaa olemassa olostaan muutenkin kuin menkkamaisina kipuina.. mutta nyt se odotus sitten alkaa =)

    • -Jane-

      Tulinpa minäkin tänne puolelle myös :) Tällä hetkellä menossa 14 5 ja onneksi on vihdoin pahimmat raskausoireet lähteneet. Tai no rintojen arkuus oli pahin, mutta nyt yhden kuppikoon kasvaneet ja arkuus mennyt pois. Pahoinvointia ei ollut juurikaan, muutamat kerrat jouduin pönttöä moikkaamaan ihan vaan siitä että näin kun mies laittoi jahtimakkaraa leivälle :D Masu on jo nyt kasvanut aika komeasti ettei ole epäselvää vieraille että olenko raskaana :)

      Nyt vain nautin raskausajasta ja toivottavasti jatkuu yhtä hyvin kuin tähänkin asti.

    • Filena

      Tervetuloa tänne puolelle :) Kiva kuulla teistäkin :) Mä ilmoittelen ensiviikolla tuliko äitiyspakkausta ja jos tulee niin minkävuoden :)

      Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille!

    • akkupii

      mitä ekassa ensineuvolassa tapahtuu???olen menossa toukokuun lopussa.milloin on ensikontakti mahan asukkiin kun olo on nyt niin epätodellinen kun ei ole muita kun pahaa oloa..

      • -Jane-

        Multa ainakin mitattiin verenpaine, otettiin verikoe ja pissanäyte. Samalla ihan vain yleistä rupattelua onko miestä kuvioissa ja muuta vastaavaa, sekä sain sydänäänet kuulla jo ekalla kerralla kun olin viikolla 8 ekalla neuvolakäynnillä :) Ihan mukava ja rento kokemus oli.


    • maria321

      Oho onpas sulla kuulunut aikasin sydänäänet! Mun ekalla neuvolakäynnillä koitettiin kans kuunnella sydänääniä mutta ne ei kuulunut. Kone kuitenkin havaitsi sykkeen joka oli jotain 170-180 luokkaa :D toisella neuvolakäynnillä ne sitten kuuluivat :)

      Ja tosiaan pissanäyte ja verikoe otetaan, punnitaan ja selitellään noita ruokapuolen juttuja jne :) ei mitään josta kannattaisi hermoilla!

      Ja onneksi olkoon molemmille! :)

    • Filena

      moikka tytöt!

      Meille tuli se äitiyspakkaus viimeviikolla. Sain vielä sen 2010 pakkauksen. Ihan kivoja juttuja sieltäkin löyty :) Tosin kauheen isoja tosi monet vaatteet.

      Kävin lääkärissä muutama viikko sitten, jossa katsottiin kohdunsuun tilanne ja lantion tilavuus ja myös miten päin vauva siellä oleili. Minulla kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni. Lantio kuulemma hyvin tilava, että mahtuu lääkärin mukaan isompikin vauva tulemaan :D Lisäksi meidän pikkuinen oli jo kääntynyt pää alaspäin ja lääkärin mukaan harvoin enää takaisin kääntyy :) Ollut meinaa n.2-3 viikkoa kääntyneenä, potkuista päätellen.

      Mulla alkaa olo olla jo aika tukala :) 30 vko tulee tässä pian täyteen. Nukkuminen on hankalaa masun kanssa.

      Varasin muuten myös ajan synnytys sairaalaan tutustumiskäynnille.

      Mitä teille kuuluu tyttelit? Onko odotus sujunut mukavasti? Joko muilla on perhevalmmenus alkanut? Paljon teillä on viikkoja?

    • maria321

      Heips! :) Musta viime vuoden ja tämän vuoden pakkauksessa on molemmissa paljon hyviä ja huonoja puolia, minusta myös aivan yhtä hyviä. Toki nyt kun tiedän että meille on tulossa poika niin kallistun ehkä vähän enemmän uuden pakkauksen puoleen, se oli minusta enemmän poikamainen kuin tuo edellinen. Makuasioitahan nämä ovat :)

      Juuri eilen mietinkin että sä filena taidat jo olla lähemmäs 30. viikkoa! :D hienoa että teidän pikkunen on jo kääntynytkin ja mahtava kuulla että mahtuu hyvin tulemaan :D helpottaa varmasti synnytysjännitystä melkolailla!

      Meillä odotus sujuu ongelmitta, ainakin tähän asti (pitää koputtaa puuta :P) pojalla on niin kovasti tilaa että heittelee voltteja ja potkii joka suuntaan. Olen jotenkin hirveän hämmästynyt mtien jokainen potku voi edelleen tuntua yhtä mahtavalta ja "uudelta" :) Meillä siis viikkoja kasassa 23 , painoa tullut vasta noin 2 kiloa lähtöpainosta ja 3 kiloa alimmasta "notkahduksesta".. Taitaa olla aika alakanttiin? :s mistähän se voisi johtua kun omasta mielestäni kuitenkin syön hyvin ja illalla olo kuitenkin lähenee ähkyä :D

      • Filena

        Kiva kuulla sinusta maria :) Älä ole huolissasi painostasi. Joillain se nousee vaan hyvin hitaasti, mutta usein vauva kuitenkin ottaa ravinnosta tarvitsemansa :) Minun ystäväni sai muutama kuukausi sitten toisen lapsensa. Normaalipainoinen nainen on muutoin. Raskauskiloja tuli ainoastaan 5kg ja terve normaalipainoinen tyttö sýntyi :)

        Tsemppiä odotukseen :)


    • ä&p

      Heps!!
      Minäkin täällä jännään kumman pakkauksen tulen saamaan, vein paperit vasta viime viikolla, joten odotukset ovat tuohon uudempaan, mutta... :) eipä sitä päätöstäkään ole vielä tullut... Vauvavakuutus on hakusessa edelleen, ei ole tullut päätöstä siitäkään, myöntävätkö sitä vai ei... viimeks laitoin äippäkortin kopion sinne... No mutta jos eivät sitä myönnä ni ei sitä sitten tarvi kyllä muualtakaan hakia, kun aikaraja on jo ummessa... eli sitäkin saa vielä jännätä... Töitä olis jäljellä enää 4 viikkoa, vaikkakin sekin tuntuu vielä pitkältä ajalta, kun ei huvittais enää yhtään... varsinkin kun ilmatkin on noin kivat ja lämpenevältä näyttää...

      Kävin tänään neuvolassa pitkästä aikaa, viimeks käyny silloin rv22 ja nyt viikkoja 29 , kaikki menny hyvin, painoa on tullut 10 kiloa, hemppa oli nousussa, paineet hyvät. Ainoa mikä tuli esille sitten niin oireeton virtsis... voipi olla että laittavat loppuraskausajan estolääkitykselle kun on jo niin monesti ollu... Pirpana pitää elämää massussa oikein urakalla, öitäkin valvotaan sen kanssa välillä ja aamulla ei maata pitkään :) Lempiasento sillä on alusta asti ollu pää alaspäin ja potkut suunataan toiseen kylkeen, mutta synnytystapa arvioon on vielä rv 36 mentävä... Harjoitussuppareita on tullut, niitä täysin kivuttomia, mutta se on niin hassu tunne ku vatsa vetää aivan kivikovaksi palloksi yhtäkkiä :D Pirpana hikotteleekin jokseenkin usein... Samoin alkaa jo pikkuhiljaa painamaan palleaan tuo vatsan kasvu ja välillä huomaa suurin piirtein läähättävänsä, vaikka istuu :D

      Minäkin kävin sairaalaan tutustumassa ja kivahan se oli nähdä mihin sitä sitten joutuu ku aika on... Meillä perhevalmennus on nyt siinä vaiheessa, että seuraavaksi ryhmämme tapaa kun kaikkien vauvat on maailmassa... :)

      Tässä mitä meille pirpanan kanssa kuuluu, mitäs kaikkea muille kuuluu?

      • Filena

        Heippa ä&p. Kuullostaa todella tutulta kaikki kirjoittamasi. Itsellä vielä töitä 5vko. Ei kyllä kiinnostaisi täälläkään enää työnteko, mutta täytyy yrittää vielä jaksaa :)

        Painoa on minullakin tullut n.9kg. Hb todella matala. Ennen raskautta 147 ja nyt 104 :/ Aika väsynyt olen ollut, mutta ihme kyllä jaksanut töissä ja kotona touhuta.

        Perhevalmennus on täälläkin jo odotusajalta ohi :) Mielenkiintoista nähdä sitten kun kaikilla on jo lapset :)

        Supistuksia on minullakin montakertaa päivässä, mutta kivuttomia ovat vielä. Alapäätä kyllä polttelee koko ajan ja pää painaa jo jalkovälissä. Onko muilla tällaista???


    • uusimama

      Heipodei!

      Olen lueskellu tässä viimeaikoina paljon, paljon odottajien keskusteluja kuitenkaan laiskuuttani osallistumatta vielä yhteenkään.
      Olen 20 -vuotias esikon onnellinen odottaja. Viikkoja on tällä hetkellä 31 5, elikkä loppusuoralla mennään. Koko raskausaika on ollu lähes oireeton tähän asti, paino on noussu n.10kg ja pikkuhiljaa alkaa paineen tunne kasaantua ikävästi alavatsalle, välillä tuntuu että vaavi oikeen työntyy alaspäin jos vähänki joutuu ponnistamaan ( palvelutalossa kun olen töissä tulee nostoja ym. voimaa vaativaa päivittäin tehtyä).
      Ihanaa lueskella muiden odottajien ajatuksia ja tuntemuksia :))

      Mulla myös harjoitus supparit täysin kivuttomia (VIELÄ), hikkaa tulee ehkä kerran päivässä. Niin ja raivotarjonnassa on oltu ja pysytty sieltä rv26 asti.... :)

      Ja täällä kans oottelen pakkausta intopinkeenä, viimeviikon ti laitoin hakemuksen niimpä ehkä ens vkolla tulee päätös jeeeeeeij:)

    • deli_kiz

      Kukkuu :) Oon 16-vuotias ja odotan esikoistani 23-vuotiaan kihlattuni kanssa, tällä hetkellä rv 7 :) Mulla on ollut oireina rintojen aristusta, väsymystä ja kova ruokahalu. Mul on ollu kans välillä vatsa- ja selkäkipuja, toivottavasti ei mitään vakavaa... Ensimmäistä neuvolaa ja ultraa odottelen :)

    • happy19

      täälläkin uusi kohta 20v odottaja, rv 21 4 menossa ja eilen käytiin rakenne ultrassa, kaikki oli tosi hyvin ja tyttöä veikkasi, itsestä on jo kyllä alusta alkaen tuntunut että tyttö ois tulossa mutta molemmat on tervetulleita kunhan terveenä syntyy :) sitähän me kaikki toivotaan.

      pahoinvointeja en ole potenut mutta selkäsärkyjä on jonkin verran ollut, maha on kasvanut jo aika paljon ja sf mitta oli juuri siinä missä pitikin, lapsivettäkin on normaali määrä :) painoa ei kylläkään ole tullut joka on aika outoa omasta mielestäni, aluksi oli 47,3kg ja nyt on 48,7kg ruokahalut on kyllä olleet ihan normaalit ja tuntuu että välillä syön vähän liikaakin :D

      katselin myös uuden äitiyspakkauksen kuvia ja mielestäni se on vähän turhan poikamainen, mutta mielipiteensä kullakin... olihan siellä sitä valkoista ja aika neutraalia harmaata ym. onneksi olen muutamia vähän värikkäämpiä vaatteita hankkinut. on meillä jo leluja ja turvakaukalo ym pientä hommattuna. kahden viikon päästä pääsee laittamaan kelalle hakemuksia ym.

      mies on tosi innoissaan vauvasta ja kaikki sukulaiset ja lähimmät ystävätkin ovat kiinnostuneita ja kyselevät vointeja ym.
      onnea kaikille odottajille ja paljon hyvää vointia! :))

      • Filena

        tervetuloa uusille mammoille :)


    • väsynyt odottaja://

      Itsekin 20v odottaja ja kauhea väsymys koko ajan vaan :// Mikä mahtaisi auttaa väsymykseen? Nyt rv 17 ja nukun öisin ihan hyvin ja noin 10-13 tuntia, rautatabletteja olen alkanut myös syömään, mutta silti ei voimia ole yhtään ja väsyttää vaan :(((

    • Filena

      Väsynyt odottaja. Älä ole huolissasi, tuo on ihan normaalia. Lepää vaan aina kun siihen on mahdollista. Alhainen hemoglobiini varmasti vaikuttaa asiaan, muun raskaus väsymyksen lisäksi. Kohta olet raskauden puolessa välissä, jolloin odottava nainen usein piristyy ja on virkeimmillään :) Tsemppiä

      • Filena

        Mitäs tänne muuten kuuluu. Taas ei ole muutamaan viikkoon mitään kuulumisia vaihdettu. Täällä mennään vko:lla 32 :) Aikamoinen olo on jo, kun masu on iso ja pirun kuumat kelit. Muutama viikko enää töitä ja sitten se olis niin kuin äitiysloman aika. Kaikki on meillä jo niin redy vauvan tuloon, että ei malttaisi millään odottaa :)

        Viime sunnuntaina minulle järjestettiin yllätys babyshowerit. Oli tosi ihanaa kun minulle ja vauvalle oli järkätty sellaset juhlat :)

        Miten te muut olette voineet??? Terkkuja kaikille.


      • ä&p
        Filena kirjoitti:

        Mitäs tänne muuten kuuluu. Taas ei ole muutamaan viikkoon mitään kuulumisia vaihdettu. Täällä mennään vko:lla 32 :) Aikamoinen olo on jo, kun masu on iso ja pirun kuumat kelit. Muutama viikko enää töitä ja sitten se olis niin kuin äitiysloman aika. Kaikki on meillä jo niin redy vauvan tuloon, että ei malttaisi millään odottaa :)

        Viime sunnuntaina minulle järjestettiin yllätys babyshowerit. Oli tosi ihanaa kun minulle ja vauvalle oli järkätty sellaset juhlat :)

        Miten te muut olette voineet??? Terkkuja kaikille.

        Heips Filena ja muut :)

        Täällä voidaan ihan jees... mennää muutama päivä alle sun kertyneiden viikkojen :) ...nää helteet vähä verottaa tekemistä, ei oikein jaksa ja tosiaan lasken noita työpäiviä jo niin ahkerasti että tuntuu ettei ne vähene sitten millään... itse jään juhannuksena pois, pidän talvilomaa :D yhden viikon siinä ennen virallista äitiyslomaa :) Töissäkään ei oo oikein tekemistä ku oon jo delegoinut kaikki työt eteenpäin muille... Mitä nyt vähän oman pulpetin siivousta ja kansioiden putsimista... Kotona ei oo tehty muuta ku siivottu kaappeja, että tää meidän tulokas sinne sitte vaatteittensa kera mahtuu, mutta meillä nyt on niin pieni asunto muutenkin, että kamat kasataan ku oon synnärillä :D Pirpanan vaatteet toki pitää vielä pestä, mut sen nyt ehtii sitte äippälomalla hoitaa, ettei mee ihan lorvimiseksi loppuaika... ja ne ns pikkuhankinnat (tutit, pullot, rasvat, liivinsuojat, pukluliinat yms) pitää vielä hommata... mut muuten kyllä meilläkin kaikkea alkaa olla... vaunutkin tuli alkuviikosta... :)

        Oot Filena saanu oikein juhlat :)) kivaa!! Miten juhlat meni? Saitko kaikkea kivaa vauvatavaraa vai teittekö jotain kivaa yhdessä?

        Terkkuja!


    • maria321

      Heips kaikille! Ei tosiaan ole tullut paljon kirjoiteltua tänne, oli lakkiaiset ja kaikki. Täällä parin päivän päästä 26 viikkoa täynnä, vielä ei ole mikään ISO olo mutta liitoskivut vaivaa aikaajoin ja jostain kumman syystä on nyt jo alkanut herkästi supistelemaan mm. kävellessä.. Muuten on loistava olla :)
      Vähän kauhistuttaa kun loppusuoralla elokuussa, luultavasti kauheissa helteissä, odottaa muuttohommat! Lisäksi saadaan jännittää opiskelupaikkoja.

      Mites teillä muuten? Hankitteko vauvavakuutuksen ja mistä?
      Niin ja filena; Millaista ohjelmaa sun babyshowereissa oli? :P

      Koittakaa kestää nää helteet, onneksi ensi viikolla hellittää :)

    • Filena

      Moikka. Kiva kuulla teistä. Niin ja onnea lakin saaneelle :)

      Mulle tosiaan pidettiin ihanat yllätysjuhlat. Oltiin menossa siskolle grillaamaan ja yllättäin siellä olikin kaikki mun kaverit. Ohjelmassa oli kaikkea mukavaa. Jouduin mm. tunnistamaan eri suklaa makuja. Suklaat oli sulatettu ja ne oli vauvan vaipassa, eli näytti todella herkulliselta P*skalta :D Sitten oli sellainen nauha, johon jokainen ystäväni pujotti yhden helmen ja toivotti lauseella onnea synnytykseen ja vauva aikaan. Tämä nauha olisi tarjoitus ottaa mukaan synnytykseen :) Lisäksi sain kaikkia ihania vauva juttuja. Siskoni myös oli tehnyt minulle upean syötävän kakun, sekä vaipoista kakun. Mihin voisin laittaa teille kuvia niistä, onko ideoita??? :)

      Niin ja vauvavakuutuksesta. Me päädyttiin, ettei oteta vakuutusta. Laskettiin, että aika monta kertaa saa vauvan viedä yksityiselle lääkäriin noilla vakuutusyhtiöiden hinnoilla. Toisaalta jos tulee paljon sairastava vauva niin siinnä saattaa säästää, mutta me päädyttiin tällaiseen :)

      Millaiset vaunut olette ostaneet???

    • ä&p

      Filena sun juhlat kuulosti todella kivalle :)) Multa vois jäädä ehkä tuo suklaantunnistus vaipasta maistelu tekemättä, vois olla et kyökkis aikasti kivasti ylöspäin... jep, oon melko herkkä, ja aina olenkin vitsaillut, että meidän perheessä kakkavaipan vaihtamisesta tehdään ensin kivipaperisakset-kumpijoutuu-leikki :D Tuo helminauhaki oli kiva idea, muistat vaan pakata sen sitten mukaan synnärikassiin ettei vaan unohdu!

      Ja Maria321 onnittelut valkolakista myös meiltä :D

      No me taas päädyttiin vauvavakuutukseen, sain vielä kuolemantapausturvan vuodeksi kaupanpäälle. Otettiin ifstä, kun muutkin vakuutukset sieltä, eikä se mielestäni ollut edes kallis, 160 euroa. Ja sitten se jatkuu normaalina lapsuusajan vakuutuksena suoraan kun pirpana on tullut maailmaan. Kun ei kuitenkaan voi tietää jos vaikka sairaalahoitoon joutuisi... Tosin rahaa menee enivei oli vakuutusta tai ei :D

      Vaunut on yhdistelmät ja on Oran, suoraan tehtaalta netistä tilattiin. Tuli parissa viikossa ja ihan hyvältä ne tuntu ku kasaamisen jälkeen niitä vähän sisällä testailin, mutta käytössähän sen sitten vasta huomaa onko todellisuudessa hyvät vaiko ei, ku vaikka kuinka yrittää lukea netistä niin toinen haukkuu ja toinen kehuu... :D mutta minulle tärkeitä ominaisuuksia oli kevyt runko, helppohoitoinen kangas, pehmeä koppa, jalkapeitto, korkeudelta säädettävä heittoaisa, jarru molemminpuolin, suuret ilmarenkaat, etten ole ensimmäisessä lumikasassa jumissa niiden kanssa ja sitten niissä oli vielä saumat kaikki heijastinta sekä integroitu hyttysverkko. Pehmeään koppaan päädyin sillä, että vauva mahtuu siihen kauemmin kuin yleensä kovaan koppaan sekä pehmeän saa muutettua lämpöpussiksi kun sieltä saa sen kovan pohjan irti. Cityvaunut ei sytyttäny siksi, että tiedän sen jo nyt, että tulen vaunuttelemaan paljon ja maasto voi olla paikoinkin vaativaa, jos asuis keskustassa niin voisin sitten ehkä harkita... Matkarattaat tulen vielä erikseen hankkimaan, jotka käy yhteen meidän kopan kanssa, eli sitten kun pitää keskustassa mennä niin ne on kyllä ketterämmät. Eikä sitä koppaa kyllä jaksa kauaa kantaa jos vaikka eksyy kauppakeskuksiin menemään... Niin ja vaunut toimitettiin suoraan kotiin ja kaupan päälle tuli vielä yllärinä sitteri.

      Mitenkäs Kelan asioiden kanssa... mulle kyllä on tullu päätös äippäpakkauksesta, mutta en ole sitä vielä saanut vaikka varmaa jo kaks vai kolme viikkoa sitten tuli se paperi kotiin että tulee postissa, eikä kyllä oo kuulunu sitten rahoistakaan mitään... kauan siinä oikein menee? Filena on ainakin maininnu pakkauksen saannista jo, mutta kuin kauan siihen sulla meni ja onko rahoista tullut sulle mitään papereita?

      Valokuvia ois kiva nähdä, mutta ei tuu mieleen muuta ku fb johon luo yksityisen ryhmän... ja ryhmän nimi tänne... tai jotenki... en oo kovin hyvä näis asioissa... ;)

    • maria321

      Kiitos onnitteluista :) !!
      Mun ymmärtääkseni noissä äippäpaketeissa kestää nyt ihan sen takia kun tulli tai jotkut haluavat testailla jotain tuotetta? Ja jostain olin lukevinani että ny ttällä viikolla jatkuu (uuden paketin) jakelu normaalisti) :) Täällä palstoilla on kyllä ollu ihan hirveä hälinä siitä ja voi että kun ihmiset osaa olla hankalia :D onhan se selvä ettei kukaan jää ilman.. :D Me tosiaan päätettiin nyt kuitenkin että otetaan se rahana, kun tutuilta on tullut niin paljon kaikkea (myös noita äippäpaketin makuupusseja ja haalareita) ettei sen paketin ottamisessa ole mitään järkeä. Vaikka ois se ollut ihanaa päästä tutkimaan sitä OMAA pakettia :) mutta tosiaan, ei vauva tee mitään viidellä tai kuudella makuupussilla, eikä kolmella haaralilla :D vaatteitakin on jo tullut vino pino. Oikeastaan äitiyspaketissa tulevista tavaroista ainoat jotka meiltä puuttuu on kynsisakset ja kylpylämpömittari :D

      Mekin päädyttiin sellaseen ratkaisuun että vauvavakuutus jää nyt ottamatta, katotaan uudestaan näitä sitten pojan syntymän jälkeen :)
      Vaunut saamme tutuilta mutta oavt vielä hakematta joten en osaisi sanoa niistä muuta kuin kuvailla kangasta :D yhdistelmät ovat.

      Voi tollanen helminauha olis kiva! :) hieno ajatus! Noi sun juhlat kuulosti kyllä tosi kivoilta :) mäkään en kyllä oikeen keksi mitään noille kuville mutta eikö esim huuto.netissä monesti linkitetä kuvia jotka on jossain "aijaa.com/fi jotain" ? En oo sitä tarkemmin tutkinut mut voisko se olla joku palvelu mihin saa kuvia lisättyä? :)

      Onko teille ilmestynyt raskausarpia ja ootteko rasvailleet mahaa? :) Nii ja kuinka usein sallitte itellenne herkkuja? :D

    • Filena

      Mä laitoin ne kelan hakemukset joskus huhtikuussa. Meille tuli äitiyspakkays viikon kuluttua papereiden toimittamisesta. Eli tosi nopsaa. Mulla ei ole vielä tullut päästöstä äitiysrahasta, koska mun työnantajalta menee mun puolenvuoden tuloista tieto kelaan vasta kun mun äitiysloma alkaa. Koska viime vuonna olin vielä opiskelija, minun kannattaa pyytää heitä laskemaan äitiysrahani viimeisen puolenvuoden tulojen perusteella . Mutta kannattaa käydä kelan sivuilla ja kirjautua sinne sisään verkkopankkin tunnuksilla, siellä näkyy tehdyt päätökset ja esim. onko ä-pakkaus jo postitettu.

      Tuo helminauha tosiaan on ihana, täytyy heti laittaa se sairaalakassiin, ettei vaan pääse unohtumaan.

      Mulle on tullut raskausarpia ihan "mukavasti". Välillä on tullut itkun puuskia, että kroppa menee ihan pilalle. Välillä taas tuntuu, että mitä väliä kun saa ihanan vauvan :) Olen rasvannut mahaa extra rasvaisella body shopin cocoa butterilla aamuin ja illoin. Iho muutoin pysynyt kyllä tosi hyvänä. Tietyissä kohdissa vaan isoja punaisia viiruja. Kyllä ne siitä haalenee. Mites teillä muilla?

      Alusta asti olen ollut aika tarkka herkkujen suhteen, nyt kuitenkin kesän tullen olen antanut itselleni vapauden herkutella mm. jätskiä ja grilliherkkuja :D

      Mulla menossa rv 33. Alkaa olemaan jännät paikat. Mulla on jo sairaalakassi pakattu ja kamera koko ajan latingissa, jos vaikka tulee lähtö :D Hengitys on hieman helpottunut, vauva meinaa aika alhaalla ja pääalaspäin. Sais syntyä muutaman viikon kuluttua, niin päästäisi koko perhe kesälomalle :)

      Onko teillä muilla jo synnytys kovasti mielessä???

    • ä&p

      No täällä taas herkuista sen verran, että olen melkosen perso karkille ja yleensäkin makealle... siihen olen pyrkinyt että kerta viikkoon sallin itselleni karkkipussin, yleensä lauantai, mutta voi olla jo perjantai tai... nyt tosin on alkanut myös toi jäätelö uppoomaan ihan kivasti... :D Mutta ei mulla nyt kiloja oo ku se 10 tullu ja neukkulassa sano et voi hyvin tulla viel 6 kiloa... Sitä paitsi itse luulen kyllä et jonku verran kyl perintötekijätkin vauvan syntymäpainoon vaikuttaa ei pelkästään äipän mässäily, joten oon kyl syöny jos mieli on kovinkin tehnyt... Jumpissa käyn viel aamuisin ennen töihin menoa, tosin salille oon tehny jo lapun et laitan korttini hyllylle heinäkuun alusta... Ei kyl olla alkukuusta paikkakunnallakaan enkä kyllä varmaa jaksaiskaa, joten silloin saa lyllerryskävelyt riittää...

      Arpia masussa ei oo vielä toistaiseksi kuin tuo yksi palovamma paistinpannusta :D Rasvaan joka aamu normirasvoilla (doven tai nivean, mitä nyt milloinkin kaupasta tulee ostettua) ja iltaisin ennen nukkumaan menoa olen alusta asti käyttäny apteekin Vichy arpivoidetta, joka ehkäisee raskausarpien tuloa sekä vaalentaa ja häivyttää jo olemmassa olevia, se on kyl sen verta arvokasta tavaraa, et sillä hölväilen vain masun, tisut ja takamuksen... :D

      Ai oot jo Filena ehtiny sairaalakassinkin jo pakata... ei täällä vielä mitää sellasta oo ehtiny ees ajatella... Mitä meinasit ottaa mukaan? Mulla ei nimittäin mitään hajuakaan vielä... Kunhan nyt ensin saisin nää työpäivät pois alta ja pääsis lomalle...

      Kyllähän se synnytys alkaa pikkuhiljaa mieleen hiipiä... mutta en meinaa ressata sillä, se alkaa kun alkaa ja menee niin kuin menee... ku ei osaa hirveesti mitää toivoakkaan kun ensimmäistä tässä kuitenkin tekee... Luvat oon antanu sille ulostautua yksiöstään heinäkuun loppupuolella jos hän vaan haluu :D Mutta mun säkällä menee varmaa vielä sen kaks viikkoo yli, joten...

      Miten muiden liikunta, vieläkö jaksatte normi menoa vai?

    • Filena

      Saa sitä herkutella raskausaikana kohtuudella :) Mulla myös tullut n. 10 kg painoa, ei haittaa, ehtiihän sitä taas tiputtelemaan sitten syssymmällä :D Mä ajattelin juuri tänään, että käyn laittaa kuntosali/jumppakortin hyllylle, ei enää oikeen innosta Zumbassa pomppiminen. Muuten kyllä tulee liikuttua päivittäin töissä ja vapaa-ajalla. Huomaa kyllä,että hengästyy helpommin kuin aikaisemmin.

      Joo sairaalakassi on tosiaan pakattu :) Mukaan olen laittanut mm. hygienia välineet (hammasharja, shampoo, dödö jne.), imetystopin, liivinsuojia, siteitä, alushousut, sukat, muut kotiintulovaatteet lisään sit lähempänä. Sit tietty se mun babyshower helminauha. Kamera on kassin vieressä latingissa. Muuta ei taida vielä kasissa olla. Sit on valmiina vauvalle kotiintulovaatteet turvakaukalo, jotka isä saa sitten tuoda sairaalaan.

      Mä odotan kanssa kovasti äitiyslomaa. Enäää 10pvä töitä :)

      Onko teillä muilla koko ajan sellanen täysi olo??? Musta tuntuu, että vauva vie kaiken tilan ja masuun ei muuta mahdukaan. Nälän tunnetta ei ole mulla ollut varmaan 2kk. Parempi vaan, ei tuu mässättyä liikaa :) Mites teillä???

    • maria321

      Mäkin myönnän olevani heikkona makeaan ja tuon isukin vuoksi harrastetaan myös roskaruokia sillontällön (ehkä viikottain jopa? voi kauhea :D) Mua kyllä kieltämättä pelottaa että saan kasvatettua tätä poikaa ihan liikaa ja siksi nyt koitan välttää etten ihan mahottomia määriä vetele.. Painoa ei ole kuitenkaan tullut kun 5 kiloa (vielä :D), meillehän tulee kohta "vasta" 27 viikkoa täyteen.

      Ruokahalu on ollut kokoajan ihan normaali.. Iltaisin tosin tulee hirveän pinkeä olo :D niinku vatsa ei voisi antaa enää yhtään periksi (tiedän, onnea vaan loppuraskauteen :D).

      Mä sain nyt sitten supistelujen takia liikuntarajoituksen.. Vuodelepoon en sentään vielä joutunut mutta pitää kuulemma keventää, niinkuin arvelinkin :) saas nährä mitä meidän muutostakin tulee tätä menoa!

      Mäkin olen rasvaillut ja öljynnyt mahaa ja tissejä alkuraskaudesta asti ja silti tisseihin on tullut pariin kohtaan ihan lyhyitä/vaaleita raskausarpia, mutta kirpaisihan tuokin kun ne huomasin.. Nyt jälkeenpäin tuntuu tosi tyhmältä murehtia niistä, kyllähän mäkin sen tiesin että niitä mitä luultavimmin tulee :)

      Mites hei teidän sf-mitat? Meettekö ylä/alakäyrillä vai miten? :) Täällä mennään nyt siinä keskikäyrän ja alakäyrän välissä.

      Mähän hoksasin nyt teidän sairaalakassipuheiden jälkeen että meillähän ei edes taida olla mitään järkevää kassia mihin pakata niitä tavaroita :D mulla alkaa olemaan jo niin tylää päivisin että voisin luvata että pakkaan meidän sairaalakassin jo naurettavan aikaisin!

    • a&p

      Moro!

      Neuvolassa kävin aamulla ja rv 32 4 sf mitta oli 29,5 eli ihan keskikäyrällä, painoa oli tullu noin 100 gramaa pervko..hemppa oli taas himppasen laskenu. Seuraava kerta on sitte parin viikon päästä. Ipana meni doplerin alta karkuun koko ajan, mutta syke saatiin sit vihdoin joka oli 140. Siinä tuoreimmat.

      Nälkä on ja ruokakin uppoo, mutta annoskoko on kyllä melkosesti pienentynyt... maha ei vaan vedä...

      Maria321 onneks et sitä vuodelepotuomiota saanut... :) ei ois kiva loppuaikaa viettää sängyssä... kuitenkin viikkoja vielä jonkin verran jäljellä...

      Täällä enää 4 päivää töitä :)))) jiihuu!! Meinasitteko mitään reissuja kesällä tehdä vai?

    • Filena

      Moikka taas.

      Minun vatsan kasvu menee siinnä keskikäyrän ja yläkäyrän välissä melko tasaisesti. Omasta mielestäni maha on pysynyt ihan mukavan kokoisena. Nyt olis enää reilu 6vko laskettuun. Alkaa olemaan jännät paikat. Käveleminen tekee jo aika ikävää. Vauvanpää painaa jo meinaa aika lailla haarojen välissä :)

      Huomenna olis taas neuvola :) Loppua kohden mennään kovaa vauhtia.

      Tarkoituksena meillä olisi lähteä 15.heinäkuuta mökkeilemään keski-suomeen (3vko ennen laskettua). Voi olla kyllä, että ei päästä reissuun, meinaa olo on nyt jo aika hankala. Kaikkea vaivaa koko ajan. Hieman tuntuu siltä, että tämä kaveri ei vatsassa kyllä laskettuun aikaan asti pysy. Sen verran polttelee selkää ja alapäätä. Kipeitä supistuksia ollut jo jonkin verran kaikkea muuta pientä "kivaa". Saa nyt nähdä. Mulle kyllä sopis ihan hyvin, että tulis vähän etuajassa.

      Mites teidän muiden olo tilat, onko supistellut tai poltellut alakerrasta?

    • maria321

      On teillä kyllä komeat viikot :) Me täällä siirrytään nyt pikkuhiljaa vikalle kolmannekselle.

      Mulla kuulemma jostain syystä supistusherkkä kohtu (perintötekijöitä kai) eli ON supistellut, ei nyt omasta mielestäni kovin pahasti, sillon tällön kyllä käy kipeetä niin että on epämukava olo (ei kärsimystä tai mitään) ja kerran tuli kyllä oikeasti kipeä supistus joka ei siis helpottanut lepäämällä vaan oli ihan napakka supistus. Sellainen kun kovat menkkakivut mutta lisänä kova polttelu etenkin selässä. Oli aika jännä tunne :D niitä oikeita supistuksia odotellessa :D hah
      Muuten mun tuntemukset on vielä aika vähissä, mitä nyt liitoskivut tosissaan vaivaavat. Saa edes housuja jalkaan seistessä kun niin viiltää nivusista :/ Onko teilläkin näitä?

      Onneksi alettiin saamaan muuttohommiin vähän vipinää ja näyttäisi siltä että säästyn siltä kauhukuvalta että muutetaan ihan viimeisellä kuulla ! :) Heinäkuun aikana pitäisi muuton olla ohi :) jes! Nyt on pikkuisellekin jo valmiina oma huone odottamassa :) Siinäpä oikeestaam meidän kesäsuunnitelmat.. Ei varmaan muuton ja töiden alla ehditä edes mökillä käymään :/ ellen uskaltaudu sitten elokuun lopulla reissuun, mutta vähän kauhistuttaa tuo matkustaminen viimeisillään.. Meillä kuitenkin mökillekin matkaa sellainen 500km..

    • Filena

      Kyllä tässä viikkoja alkaa olla ihan mukavasti :) Napakoita ja hieman kivuliaitakin supistuksia ollut jonkin verran. Tosiaan tunne on jännä. Odotan niin että ne oikeet alkaa ja synnytys käynnistyy :)

      Mulla myös vaivaa nuo liitoskivut. Housuja on todella tuskasta laittaa jalkaan. Aikas inhottavaa :/

      Mukava että muuttohommat etenee :)

      Meilläkin mökille matkaa n. 500km, mutta jos olo sallii niin me kyllä lähdetään sinne. Toiveena olis, että vauva syntyisi vähän ennakkoon niin päästäisiin sen kanssa reissuun :D

      Niin ja mukavaa tulevaa Juhannusta, tipatonta sellaista :D

    • maria321

      Heippa taas :) tässä juuri ajattelin että ei hyvänen aika, vastahan luin kuin sinä Filena plussasit ja kohta teillä on jo nyytti sylissä! :) Tajutonta miten tää aika on mennyt näin nopeasti!

      Mitenkäs juhannukset meni ja onkos oloissa muutoksia? :) Me siirryttiin vikalle kolmannekselle nyt viimeisimpienkin laskujen mukaan. Tuntuu että liitoskivut ja supistelut ovat jotenkin vähän hellitäneet :O juuri sopivasti muuttoa varten! Perjantaina alkaa tavaroiden roudaus, minä tietenkin vain ohjastan mihin tavarat laitetaan ;) opiskelupaikasta odoitellaan ilmoitusta ja 4D ultraankin ollaan sittenkin menossa tuossa alkuviikosta :) mahtavaa nähdä pikkuinen taas pitkästä aikaa. DVD:nkin lupasivat antaa muistoksi. Filena, muistaakseni sä kävit 4Dssä, mitä tykkäsit? :) mites ä&p oletko käynyt?

    • ä&p

      Moro...

      en oo käyny 4 d:ssä, meil on sairaalas kyseiset laitteet ja tän vuoden alusta on alkanu niitä kuvia saamaa ittelle, mutta siis meillähän ei oo yhtään kunnon kuvaa pirpanasta, muutama ihan ekasta ultrasta. Ollaan vielä jouduttu käymää useamman kerran ultrassa ja aina sama juttu... No pitää meitä vanhempia jännityksessä viimiseen asti, kumman näkönen sieltä nyt on sitte tulossa :D Eikä se pysy neuvolassakaa ikinä paikoillaan että saatais kunnolla syke... melkosen villi tää masukki... On meil viel yks ultra, mutta oon jo luovuttanu sen suhteen että nähtäis siitä ennakkoon yhtään mitään...

      Oloissa ei muita muutoksia kuin se, että töihin ei tartte enää mennä.. :D ou jesh! Teillä Maria kivat muuttoilmat, onneks oot saanu ton pomon roolin :))) Toivottavast opiskelupaikka tärppää! Peukut sille! Ja kerro sitte kuvista, minkämoinen käärö sieltä on teille tulossa :D

      Nyt vielä muutama viikko reissailua, sitte meinasin rauhottua :)

    • filena

      Moikka.

      Me käytiin tosiaan kunnallisella ultrassa ja siellä oli 3D laitteet. Lähes yhtä selkeä kuin 4D, mutta siinä ei saa ilm. liikkuvaa kuvaa. Me saatiin hyvät kuvat rv11 sekä rv22.

      Mulla alkaa tänään mammaloma, miten ihanaa :) nyt ei kun odottelemaan. Tänään aamulla kävin vessassa ja kun olin pyyhkinyt lorahti kauheella paineella jotain pönttöön :D Tuli ihan ilman ponnistamatta. Lieneekö vaan pissaa, sen verran löysät paikat??? :D Tämän jälkeen alkoi vatsassa pintä polttelua, vähän kuukautisten tyyliin. Vähän tässä jännittää, huijaako masuasukki vain meikäläistä vai olisko tässä jo jotain enteilyä :D

      Tsemppiä opiskelupaikan kanssa ja muttohommiin :)

      Juhannus meni meillä ainakin suht rauhassa. Kaverin mökillä oltiin. Mulla vauva on jo tosi alhaalla, keuhkoilla on kivasti tilaa. Ainoo vaan, että kävely on jo tosi hankalaa. Lonkat ihan tosi kipeet. Linkaan kun joku vanha mummo :D Onneksi tämä ei kestä enää kauaa...loppuakohden mennään :)

    • maria321

      Noniin selvittiin muutosta ja nyt on tietsikkakin viritettynä :)

      4D ultra oli musta tosi onnistunut ja poika näkyi selvästi. On se ihmeellistä nähdä oma masukki noin selvästi vaikka vielä mahassa köllötteleekin :) Ihan normaalikokoinen suukkosuu oli

    • La 5.8

      Täällä on jo pienimmät vaatteet laatikossa, ekat vaipat hankittu, vaunut, amme, kaukalo, pesulaput ja vauvaöljy ja tuttipullot jne...
      Varmaan monta asiaa mitä ei ole vielä tajunnutkaan että tarvitsee, mutta veikkaisin että välttämättömimmät meillä on=)
      Tajusin jopa käydä kirpparilla hakemassa itselleni muutaman ylimääräisen t-paidan ja topin, että minulla varmasti on tarpeeksi vaihtovaatteita itsellenikin jos poika on kovin puklaavaista sorttia.. =)

      Mahassa viel on, välillä tuntuu että puskee itseään läpi miloin tahansa, uskomatonta miten se jaksaa riehua!
      Välillä jo valmiiksi kuitenkin miettii että tuleekohan "masuasukkia" sitten ikävää kun hän on syntynyt... Kun onhan tässä jo muutaman kuukauden ajan tottunut siiihen että tuntee ne liikkeet...
      Mutta ehkä sitä ei ehdikään ajatella kun poju on saapunut maailmaan=)

      14/7 päästään ultraan, ei mikään 4D vaan ihan perus, mun gestaatiodiabeteksen takia.
      Sitä kyllä odotan, että pääsee vielä kerran vilkaisemaan miten jätkä viellä vihtyy=)
      Ja sitten tosiaan että kuinka iso hän on... Mutta ei kyllä pitäisi olla mikään jättisokerivauva, ainakaan mun vatsan koon perusteella.
      Näin hyvä olo minulla ei ole koko raskausaikana vielä ollutkaan, mikä on ihan hyvää, koska vielä on kuitenkin tekemistä ennekuin ollaan valmiita täällä kotona.
      Väsyttää kyllä kovasti kun öisin ei saa oikein nukuttua, prhanan virtsarakko...

      Nyt vasta rupee jo tuntumaan todelliselta ajatus siitä että meille tulee VAUVA! Apua... mitä sen kanssa sitten tekee....

    • NennaAnneka

      Voi siellähän elellään jo kovastikkin jänniä aikoja. Täällä vasta Rv8 menossa ja ens vkolla 1.ultra. Esikoista odotellaan ja kiinnityskivuista ja ultimaattisesta väsymyksestä ainoastaan kärsitään.Pientä etomista oli iltaisin tuossa pari vko:a sitten,mutt onneksi katosivat. :) Oen nimittäin vuorotyössä.Vähän meinaa olla epäuskoinen ja hiukka stressattu olotila,ku vielä 2 asunnon loukossa kihlattuni kanssa ollaan.Kovasti katselemme omaa yhteistä kotia pienelle perheellemme ja pankistakin jo lainalupaus haettu.:)

      Isäpuoleni jo kovasti haluais emmajungalle vaunuostoksille,koska itsellään ei lapsia ole. :) Muutenkin masukki molempien vanhemmille eka lapsenlapsi,niin eivät millään malttaisi jaksaa odotella helmikuulle asti. :) Kovasti olis tutuilta tulossa ja ostettavissa masukille kaikkea ihunaa,mutta josko vielä malttais mielen.Innokkaita kummiehdokkaitakin olis ihan jonoksi asti. :D

      • march12

        Joko ootte vaunuostoksilla käyny? :)


    • Filena

      Täällä on 37 vko täynnä. Alkaa pikkuhiljaa jännittämään :) Tänään ollaan lähdössä keskisuomeen mökille, eli 5h ajomatka päähän. Tarkoitus olisi olla siellä viikko. Saa nähdä joutuuko mennä jyväskylään synnyttämään :D

      Kaikki on jo vauvaa varten toosi valmiina, että viikonpäästä mökiltä palattua saisi tulla :)

      Meidän vauveli on juoksuttanut meitä oikein urakalla synnärillä. Ensin alkoi reilu viikko takaperin yöllä supistukset, jotka sitten kuitenkin loppuivat ja pääsin synnäriltä kotia. Siitä sitten jokunen päivä siitä, kun olin yöllä menossa vessaan, lorahti ihan kunnolla reisiä pitkin vedet vessanlattialle. Olin ihan varma, että nyt. Mutta eipä silloinkaan. Lapsivesitesti oli negatiivinen, vaikea ymmärtää mitä se sitten oli kun sitä tuli oikeesti paljon. Eikä se pissalta kyllä vaikuttanut. Kävin taas tarkastuksessa. Kaikki hyvin ja ei muuta kun vain odottelemaan. Tää kaveri pitää meitä todenteolla jännityksessä.

      Tsemppiä kaikille odotukseen :)

    • LA 5.8

      Eilen käytiin sitten lääkärissä.
      Ultran perusteella veikkasi että poju tällä hetkellä n. 2900g, ja että laskettuna päivänä olisi n 3,5kg. Eli ei tosiaan mikään sokerivauva, pakko myöntää että olen itseeni tyytyväinen etten ole onnistunut itseäni eikä poikaa lihottamaan sokereiden takia=)
      Sainkin kehuja lääkäriltä että minulla on täydellinen synnyttäjän lantio, että isompikin vauva kyllä mahtuisi.
      Kohdunkaula oli jo pehmennyt, jäljellä 2,5cm, ja olin vielä kiinni, jote ei pelkoa että poju olisi ihan heti saapumassa.
      Vaikka tosiaan minuakaan ei haittaisi jostulisi vaikkapa viikon päästä..
      Hän eilen valahti vielä alemmaksi joten painaa rakkoa nyt koko ajan..
      Kivuttomia supistuksia nyt lähes päivittäin, tekemistä pitäisi keksi jotta saisi paikat nyt kypsymään =)

      Hyvää mökkeilyä Filenalle, toivottavastu masukki pysyy sisällä vielä kunnes olette päässeet kotiin sieltä=)

    • ä&p

      Moro vaan kaikille... Täällä ollaan nyt kesälomareissailuista kotiuduttu ja auton mittariin ehti pikkasta vaille 2000 kilsaa tulla :D ja tulihan sitä Tallinnassakin käytyä... Viime viikolla oli meilläkin vielä kontrolli/synnytystapa-arvio ultra ja koko meilläkin pikkasta vaille 2900 ja sp veikkasi noin 3500 eli käyrillä mennään... kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja jäljellä oli 2 cm. Saa nähdä milloin mahtaa sitten ulostautua yksiöstään... Täällä vielä vaatteet pesemättä, pinnasänky laittamatta, osa tavaroista hankkimatta, mutta ehtiihän tässä vielä :D

      Tsemppiä kaikille loppuodotukseen!

    • Filena

      Moikka. Täällä on myös kesälomareissut reissattu ja nyt vaan odotetaan meidän tulokasta. Enää viikko laskettuun. Alkaa olemaan jännät paikat. Alapäätä polttelee ja napakoita supistuksia on ajoittain. Synnytystä odottaa jo todenteolla :)

      Mites teillä muilla menee? Mitä olette hommaileet kesällä, aika kuumaa on piisannut? :)

    • maria321

      Voi sulla on laskettu jo noin lähellä! Vasta sain jännäillä sun puolesta kun epäilit raskautta ja nyt saankin jo jännittää sun puolesta koska teidän pikkunen syntyy! :D

      Meillä vielä 7 viikkoa laskettuun, huomenna 33 0. Kuumaa on todellakin piisannut, vähän liiankin kuuma! Onneks tää masu on vielä sen verran pieni ettei ihan läkähtyä tarvitse. Mulla on tää kuukausi hurahtanut kämppää laittaessa. Nyt tänne uskaltaisi jo tuoda yhden pikkumiehen :) Yllättävän hyvä olo edelleen! Ei tässä edellenkään vaivaa oikeastaan muu kuin liitoskivut. Mutta onhan tässä vielä aikaa ja kyllä niitä vaivoja ehtii ilmestyä! :D

    • Filena

      Laskettu on jo todella lähellä :) Aika on kyllä mennyt kuin siivillä, toisaalta nyt kun on enää niin vähän aikaa jäljellä päivät tuntuu toosi pitkiltä. Mies vielä lomalla ja me istutaan ja odotellaan että milloin tapahtuu. Hirveen pitkälle ei uskalla enää lähteä reissunpäälle, jonka takia tulee pyörittyä tässä lähiympäristössä. Kaupat on jo koluttu moneen kertaan tekemisen puutteen takia :D Saisi tulla jo :)

      Ei sullakaan muuten enää kauaa ole. Jännittävää. Laitan sitten heti viestiä kun pikkuisemme päättää putkahtaa maailmaan

    • La 5.8

      Täällä ei enää odotella...
      Maailman komein pieni mies köllöttelee tuolla vieressä, syntyi torstaina, viikot 38 6, 50cm pitkä ja paino 3000g...

      Vedet meni jo tiistaina, mutta mitään muuta ei sitten tapahtunut, osastolla pari päivää ja torstaina käynnistettin oksitosiinatipalla, tipan laitosta kuluikin sitten enää 3h niin poju oli sylissä...

      Olen niin onnelinen ja tuntuu kuin räjähtäisi rakkaudesta aina kun katsoo pojua silmiin...

    • ä&p

      Oih, oikein paljon onnea pikkunyytistä teille

    • maria321

      Paljon paljon onnea pikkuisesta!

    • Filena

      Oi ihania uutisia :) Paljon onnea pikkumiehen vanhemmille.

    • Ent. la 5.8

      Kiitos onnitteluista=)

      Arki on lähtenyt sujumaan ylittäen kaikki odotukset, hän syö ja nukkuu pari tuntii, herää syömään ja nukkuu pari tuntii.. Ehtii itsekin öisin jopa nukkumaan, ei tarvitse heräillä koko ajan=)

      Kohta teillä muillakin on syli täynnä onnea, tsemppiä loppumetreille=)

    • xx

      Paljon onnea pikkuisesta la 5.8 :) Ihanaa vauvantuhinaa! t. Helmipilvi

    • maria321

      mitäs sulle helmipilvi kuuluu? :) ei ole sieltä suunnalta kuulunut pihahdustakaan pitkään aikaan :D koskas sun laskettu aika olikaan?

    • xs

      Heipä hei pitkästä aikaa kaikille :)

      33 raskausviikolla mennään ja hyvin on mennyt tähän asti :) Nyt alkaa jännittämään toden teolla, että tuleeko tämä vauveli jo reilusti etuajassa kun esikoisen synnytyksestä on lyhyt aika ja sekin synnytys oli nopea. Ajattelin pakkailla kohta jo sairaalakassin valmiiksi jos lähtö sattuisi tulla jo 36-37 viikkojen tienoilla. Meillä vauveli on vielä väärinpäin ja odottelen seuraavaa lääkärikäyntiä, että tarvitaanko kääntämistä vielä loppuajasta. Laskettu aika on tuolla syyskuun puolessa välissä, mutta vauveli olisi tervetullut kyllä jo vähän ennemmin :) Kaikki tavarat alkavat olla valmiina.

      Ihanaa loppuodotusta kaikille!

      • xxs

        Ps. Edellisen viestin kirjoitti Helmipilvi. (Ei muistu tunnukset enää mieleen kun en ole pitkään aikaan kirjoitellut.)


    • maria321

      Mä muistelinkin että me oltiin aika samoilla viikoilla :) mulla la 18. syyskuuta. Minkä ikäinen teidän esikoinen onkaan?

      Filena: vieläkö olet yhtenä kappaleena vai oletteko jo saaneet nyytin syliin? :)

    • Filena

      Moikka

      Meillä syntyi tyttö laskettuna päivänä 5.8 klo 5.41. Kaikki meni hyvin. Nyt onnellisesti kotona pikkuisen kanssa

    • maria321

      Voi että! Paljon paljon onnea!!

    • ä&p

      Onneksi olkoon Filena tyttelistä :)! Saa nähdä mitä meidän pipana meinaa... LA ois huomenna... Mitkä teidän strategiset mitat oli?

    • Filena

      Meidän tyttö oli syntyessään 4210g ja 53cm :) aika hyvän kokoinen, mutta silti niin hento ja pieni

    • eppu89

      moikka..

      kysyisinpä tässä välissä sellasta... että millä viikoilla teillä on vauva mennyt hyvin alas raivotarjontaan??

    • maria321

      Miten teidän jo synnyttäneiden synnytykset eteni? :)

      Meillä poika ollut raivotarjonnassa ainakin viikolta 29 eteenpäin, mutta nyt vähän epäilyttää että oliskos herra päättänyt kääntyä perätilaan.. Viikkoja 34 ja risat, neuvolaan olen menossa nyt joten selviää mitenpäin meidän möngertäjä on :)

      • maria321

        Raivotarjonnassa oli edelleen ja itseasiassa laskeutunut syvälle lantioon minkä takia liikkeet ovat tuntuneet erilaiselta. Ihmettelinkin viime viikolla miten mahan muoto olikin mennyt niin hassuksi, selvästi laskeutunut ja tylpempi, mutta ajattelin että eihän se nyt viiielä voi laskeutua! Eipä niin tietenkään ;)


    • ä&p

      Meijän pirpana ollut alusta asti raivotarjonnassa, tai ainakin on ollut kaikissa ultrissa missä ollaan jouduttu pitkin raskautta käymään ja lääkäri sanoikin, että taitaa olla sen lempi asento, tuskin tulee sitä muuttamaan, eikä ole muuttanut. Alas mulla on valahtanu tää maha vasta tän viimisen viikon aikana ja nyt vasta tuntuu pikkasen alaselässä ja häpyluussa, että kaveri on siellä alhaalla... Toisaalta hyvä niin, kun ilman mitään ylimääräisiä kipuiluja on päässyt menemään näinkin pitkälle... Tänään siis laskettuaika, mutta tuntuu vähän siltä ettei se vielä halua tulla...

      • maria321

        Tsempit sinne! ä&p! :)


    • eppu89

      moikka...

      joo eli mulla on rv 26 4 ja se on nyt mennyt jo raivotarjontaan alas, tuntuu häpyluun paineena ja vihlontana.. esikoista odotan että siksi vähä tässä kyselin.. kyllähän se vähän mietityttää ei neuvolassa mitään ihmeempiä siitä sanonut..

    • maria321

      Heips taas kaikille! Mitä kaikille kuuluu? :)

      ä&p: joko pikkuinen on syntynyt? :)

      Täällä mennään viikoilla 35 . Pian pian!

    • Filena

      Moikka kaikki. Nyt vasta edin tänne kirjoittelemaan, kun tilanne kotona alkaa tasoittumaan ;) Huomenna tulee 2vko:a kun meidän pikkuinen tyttö syntyi. Ajattelin kirjoittaa teille vähän synnytyksestäni jos teitä kiinnostaa.

      Keskiviikko-torstai välisenä yönä (3-4.8) alkoi kuukautismainen polttelu alavastalla. Pe 5.8 oli laskettu. Kipu koveni yön aikana ja to aamulla sanoin miehelleni, että voi olla että tänään päästään sairaalaan mahdollisesti synnyttämään. Touhusin pihalla päivän ja n. klo 16.30 sanoin että voitaisi lähteä sairaalaan suunnalle. Käytiin vielä tekemässä pieni kävelylenkki sairaalan läheisyydessä. Sairaalaan päästyä n.17.30 tarkastettiin kohdunsuun tilanne, kohdunsuu oli 3cm auki. Supistuksia tuli n.5minuutin välein. Vietettiin ilta sairaalassa. Noin 22 aikaa mieheni lähetettiin kotia odottelemaan, että synnytys alkaisi ja minut käskettiin nukkumaan. No eihän siitä nukkumisesta mitään tullut. Supisteli niin kovasti. Klo.01.30 soitin kätilön huoneeseeni ja sanoin, että en pärjää enää itsekseni. Kätilö teki sisätutkimuksen ja totesi, että kohdunsuu on auki 5cm ja että voisin soittaa mieheni paikalle. Siirryttiin sitten synnytyssaliin ja pääsin altaaseen. Altaassa olo rentouttu ihanasti, mutta joka supistus tuntui silti todella kivuliailta. Supistukset oli todella voimakkaita ja kivuliaita. Jokaisen supistuksen kestin hengittämällä syvään sisään ja puhaltamalla voimakkaasti ulos. Altaasta noustua kalvot puhkaistiin, jotta synnytys ei turhaan pitkittyisi. Puhkaisu ei tuntunut missään, lämmin vesi vaan lainehti ulos. Supistukset kuitenkin koveni huomattavasti kalvojenpuhkaisun jälkeen ja niitä tuli noin 1min välein. Kalvojen puhkaisun jälkeen minulle annettiin spinaali-puudutus selkään. Laitto ei sattunut yhtää, mutta oli todella tuskallista olla supistusten kourissa paikallaan. Kohdunsuu oli laittohetkellä n.7cm auki. Spinaali-puudutus auttoi hienosti, en tuntenut supistuksia lainkaan. Lepäilin ja keräsin voimia tulevaan ponnistusvaiheeseen. Noin tunnin kuluttua puudutuksen laitosta rupesin tuntemaan painetta peräsuolessa. Kätilö teki sisätutkimuksen ja kohdunsuu oli täysin auki eli 10cm. Siirryin jakkaralle ponnistamaan. Mieheni oli selkäni takana tukemassa minua. Ponnistaminen oli helppoa jakkaralla, suosittelen todella kokeilemaan. Ponnistussuunta oli helppo löytää tuossa asennossa. Ponnistusvaihe alkoi 5.30 ja tyttö syntyi 5.41. kaikki meni tosi hyvin. Synnytyksestä jäi todella positiivinen mieli. Voisin mennä vaikka heti uudestaankin :) Tsemppiä kaikille jotka olette siihen koitokseen vielä menossa. Hurjaa se on, mutta ei mahdoton tehtävä :)

    • ä&p

      Moikka!!

      Sama täällä, tilanne on nyt vähän rauhoittunut joten ehkäpä tässä ehdin tähän vähän kirjotella, eli meidän tytteli syntyi 11.8. aamuyöstä klo 4.23 mitoin 3100 grammaa ja 52 senttiä.

      Synnytys meni todella hyvin, oikeasti kun tyttö oli tullut maailmaan ajattelin, että tässäkö tää nyt sit oli... siis näin helppoa? :D. No kyllä ne supistukset sattui niin saamaristi, mutta mulla kävi niin hyvin, että sairaalaan kun saavuttiin oli anestesialääkäri osastolla juuri laittelemassa muille epiduraalipuudutuksia ja sain sen heti, sairaalassa otin vastaan jotain 3 tosi kivuliasta supparia ja sitten se aivan loistava aine tuikattiin mun selkään ja kaik kivut hävis. Synnytys kesti 7 tuntia, alko illalla yheksältä, puolen yön maissa siirryttiin sairaalaan kun vedet meni ja neljältä ruvettiin hommiin.

      No niin täällä tarvitaan taas maitobaarin hoitajaa joten... :)

      Maria tsempit loppuraskauteen!! Ei mene enää kauan kun huomaat että pikkunen on sun sylissä... vaikka ne viimiset viikot kyllä tuntuu ikuisuudelta...

    • maria321

      Heipähei käyköhän täällä enää kukaan lueskelemassa :D Täällä kuitenkin viikot 36 5, eli parin päivän päästä täysaikaisia. Ihme ja kumma, mitään tukalaa oloa ei edelleenkään ole! Kiitos siitä :D Kovasti odotellaan synnytystä, kohdunkaulalla/suulla tapahtuu tasaiseen tahtiin edistystä ja päivittäin jomottaa sekä alavatsaa että alaselkää kuukautiskipumaisesti, en kyllä kuitenkaan sanoisi sen olevan kivuliasta. Pojasta ennustettu noin 4-kiloinen lasketun ajan tienoille. Kaikki on jo valmiina, vain poika puuttuu :) miten tässä muka pitäisi malttaa odottaa!!

      Miten teillä muilla sujuu raskauksien ja vauvojen kanssa? :)

    • Filena

      Kyllä täällä käy :)

      Sinulla ei ole enää kauaa jäljellä kun pääset tosi toimiin eli synnyttämään. Oireet ainakin kertoo lähenevästä synnytyksestä.

      Meidän tyttö on reilu 3vko vanha. Ihana pikkuneiti. Tytöllä on vaan paljon masuvaivoja, ilmeisesti koliikkia. Se on ollut aika rankkaa. Muutoin päivät sujuu vauvan kanssa mukavasti. Mies palasi juuri tänään töihin isyyslomalta. Arki siis on alkanut toden teolla täällä päin :)

      Mukavaa syksyä kaikille!!

    • maria321

      Sitä me täällä toivotaan sormet ja varpaat ristissä (että pikkuhiljaa päästäisi tositoimiin) ! Koko eilisen iltapäivän ja illan taas jomotteli selkää, välillä mahaakin, suhteellisen säännöllisesti ja nukkumaan mennessä sain maistaa muutamaa vähän kovempaa supistusta! Hieman pistivät puhisemaan mutta eivät sen kovempia olleet.. Loppuivat sitten siihen. Hmhh! Hetken ehdin jo toivoa että siitä kovenisivat entisestään ja päästäisi pikkuhiljaa soittelemaan synnärille :D no eipä auta muu kuin toivoa että lisää supistuksia siunaantuu lähipäiville ja jospa jatkuisivat vaan kunnes poitsu on ulkona :)
      Nyt alkaa pikkuhiljaa vaikeutumaan oleminen ja välillä on jo sellainen olo että poika voisi jo syntyä. Onneksi ei ole pitkä aika enää!

      Voi toivottavasti teidän neiti saisi masuvaivoihin helpotusta! Osaako kolme viikkoinen vauva seurata teitä katseellaan tai muuta ? :)
      Onko jokin yllättänyt vauva-arjessa?

    • Filena

      Maria: Mua alkaa jo jännittämään sun puolesta. Niin lähellä koitosta olet jo. Oikein paljon tsemppiä ja onnea synnytykseen.

      Meidän tyttö seuraa meitä jo hyvin katseellaan. Tänään laitoin sellasen äitiyspakkauksesta tulleen ampiaslelun sille katseltavaksi, viihtyi sitä katsellen n.20min ja välillä kiljahteli sille. Tyttö on perjantaina 4vko:n ikäinen.

      Vauva-arjessa yllättävää on sen rankkuus. Vaikka olen vauvoja hoitanutkin paljon, en voinut uskoa että tämä on näin rankkaa. Yö heräämiset ei ole mun juttu :D Mutta kun pikkunen tuhisee vieressä, niin on se vaan niin ihana. Minua ylätti myös omat tunteet. Kun tultiin kotia sairaalasta, olo oli todella haikea. Uusi elämä oli alkanut ja kaikki se vanha puolison kanssa kaksin eläminen oli taakse jäänyttä. Nyt meitä on kolme

    • maria321

      38 0 ja yhtenä kappaleena ollaan edelleen! Edelleen jomottelee sillon tällön alaselkää ja alavatsaa ja tänään uutena tuttavuutena ihmeellinen vihlonta SIELLÄ ? Onko muilla ollut tollasta?

      Mä olen ymmärtänyt että noi haikeat tunteet olisi ihan normaaleja ja yleisiäkin :) Siinä vaiheessa kun vauvasta ei pysty nauttimaan niin on syytä huoleen. Saatko muuten nukuttua päivisin vai jääkö unet hirveän vähälle? Ihana kun pieni osaa iloita niin pienestä asiasta kuin amppari :D tulispa tämä meidänkin pikkuinen jo masun toiselle puolelle!

    • Filena

      Jipii muutama viikko enää. Mä tiedän ne tuntuu ikuisuudelta, kun pikkuista odottaa niin kovasti. Mulla oli myös vihlontaa ja sitten sellaista painetta alapäässä. Esim. housuja riisuessa ja wc:ssä käydessä niitä tuntemuksia oli ja välillä ihan `syytä`. Mikä sun tarkka laskettu olikaan maria???

      Mä uskon että mun haikeus on ihan normaalia. Nautin kyllä vauvasta, on se niin ihana nappisilmä :) Nyt on alkanut vielä hymyilemään meille :) 1kk jo meidän likka.

      Mä olen ihan innoissani kun olen saanut kaikki raskauskilot (16kg) pois ja laihtunut siitä vielä 1kg :) Nyt alkaa kuntokuuri, että saa itsensä taas kuosiin.

      Ihanaa syksyä kaikille!

    • maria321

      Vähintäänkin ikuisuudelta :D Vielä on kohdunkaulaa pari cm jäljellä mutta sormelle auki ollaan ja poika on tooosi alhaalla. Tulispa vain äkkiä ulos asti!! :) 18. päivä on tarkka laskettu, mutta kovasti toivotaan ettei niinkään kauaa tarvitsisi odottaa.

      Voi ihana :) ja onnittelut 1kk iän johdosta! Sulla on kyllä lähtenyt paino hyvin! Kuinkahan kauan pitää odottaa synnytyksen jälkeen että saa alkaa tekemään esim vatsalihasliikkeitä?

    • tqr

      maria: Taidat maria ehtiä synnyttää ennen minua kun tuntemukset kuulostavat noin lupaavilta :) Olin viime viikolla varma, että tästä lähdetään laitokselle kun supistuksia tuli säännöllisesti ja tiheään, mutta sitten ne taas loppuivat kuin seinään. Silti elättelen toiveita, että uudelleensynnyttäjänä vauveli tulisi edes vähän etuajassa, mutta saapi nähdä. Epäilen, että synnytys on ainakin nopea, sitä kun oli ensimmäinenkin. On tämä naisen kroppa vain aika hieno mysteeri raskauden ja synnytyksen suhteen :) Kysyit aiemmin esikoisen ikää. Vähän reilu vuosi :) Kävelee ja kaahii, joten touhua ei puutu kun kohta on toinen pikkuinen lisänä:)

      Filena: Teillä on jo niin iso tyttönen, onnea :) Joku lääkäri kerran sanoi, että koliikkia saattaa kestää juuri sen ajan kuin äiti on voinut pahoin raskausaikana.Toivottavasti teidän vauvan masuvaivat helpottavat pian.

      Syystunnelmia kaikille! :)

      t. helmipilvi

    • maria321

      En kyllä menisi sanomaan että ehdin ensin, nyt on parin päivän ajan ollut todella hiljaista.. Ei supistuksia, ei outoja oloja, ei mitään! Ei edes aavistusta siitä että KOHTA. Kyllä kyllästyttää odottaa :D mutta eipä tässä muutakaan voi!

    • maria321

      40 1 ja yhtenä kappaleena edelleen..

    • Filena

      Ajattelin juuri tänään sinua. Voi että, jännät paikat :) Tsemppiä tosi paljon synnytykseen, kohta se putkahtaa sieltä :)

      • maria321

        Pakko myöntää että alkanut pelottaa "pikkuisen" koko.. Arvioitten mukaan laskettuun aikaan mennessä ainakin 4kg, mutta mites nyt kun laskettu meni jo? Tuntuu ettei neuvolassa oteta todesta, neuvolan täti sanoo vaan ettei HÄNESTÄ tunnu isolta.. Neuvolalääkäri puolestaan totesi heti että on kookkaampi kaveri, tästä jo paljon aikaa. Kyselin neuvolassa aiemmin miten toimitaan jos menee yli lasketun, vastaus oli että ei siinä mitään erityistoimenpiteitä ole, 2 viikkoa ja yliaikaiskontrolliin. Painoarviota olen kinunut monta viikkoa, en pääse.. Tuntuu siltä että olen ihan oman onneni nojassa.. Ei paljon houkuta minkään lähemmäs 5 kiloisen synnytys esikoisena! Mitä ihmettä mun pitäisi sanoa tuolla neuvolassa?? :(


    • malttamatonx

      Maria: Jos pelottaa niin pyydä lähetettä sinne paikkaan lääkärille, minne olet menossa synnyttämään.. niin katsoisivat painoarviota ja muuta. Yritä olla kovana neuvolassa ja sanoa, että pelottaa, ym. Ehkä miehesi osaisi pitää puoliasi neuvolassa. Ite en osannut olla esikoisen synnytyksen kanssa tarpeeksi tiukka ja nyt harmittaa (meillä synnytys olisi tarvinnut muista syistä käynnistää aikaisemmin). Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun menet laitokselle ja synnytys on käynnistynyt niin tekevät kyllä vielä painoarvion :) Hyvin se synnytys menee ja pian sinulla on vauveli sylissä :) Koeta olla murehtimatta liikaa. t. helmipilvi

    • maria321

      Kyllä oli tänään onni matkassa! Hirvittää sanoa, mutta onneksi oma neuvolan täti olikin kipeä ja kohdalleni osui toinen neuvolan kätilöistä, aivan mahtava henkilö! Ymmärsi huoleni ja koittelin kauan aikaa vauvaa mahan päältä, jonka jälkeen totesi ettei poika hänestä ainakaan yli 4 kiloa ole! Tottakai arvio voi heittää, mutta nyt tiedän ettei tää poika ainakaan mikään jättiläinen ole :) nyt on paljon paljon rauhallisempi mieli ja asenne synnytykseen taas positiivinen.

      Eikö teilläkään helmipilvi näy vielä vauvaa? Onko mitään merkkejä että synnytys lähestyisi? (tuosta malttamaton nimimerkistä päättelin että vauva olisi vielä masussa)

    • ä&p

      Moi Maria!
      Mulla vko 40 1 neuvolassa arvioitiin painoa 3,5-4kg väliin ja kun synnytin 40 3 oli tytteli 3,1kg... Sairaalassa viimeisessa kontrolliultrassakin lääkäri sanoi, että ultran painoarvio voi heittää /-10% (rv36 1 painoarvio 2,9kg)... Mutta eihän sitä tiedä varmasti ennen kuin on synnyttänyt :) Tsemppiä loppuun!

    • maria321

      Kuuleehan sitä tietenkin kaiken maailman kauhutarinoita siitä miten 3,5 kilosieksi arvioitu vauva olikin lähemmäs 5 kiloa jne, mutta taitaapa olla TODELLA harvassa sellaiset tapaukset. Täällä tänään tuo 40 3, toivottavasti tääkin herra viitsisi pian syntyä ;)

    • Ent La5.8

      Voi teitä=(
      Uteliasuudetsa käyn vielä vilkaisemassa mitä teille muille kuuluu, ja todella harmillista että teillä nyt odotus vain jatkuu ja jatkuu!
      No, eihän se loputtomiin jatkukaan enää, se nyt kai edes lohduttaa että jos ei muuten tule niin käynnistetään... =)
      Tsemppiä teille viimeisille metreille, ja paljon voimia synnytyssaliin!
      Toivottavasti saatte yhtä ihanan kätilön kuin minulla oli=)

    • maria321

      Syvä huokaus 40 5 eikä mitään!! No vedetään tämä sitten käynnistykseen asti hittolainen :D Ei kyllä mitkään järisyttävän makoisat fiilikset. Tulisi jo!!

      Kiitokset tsempeistä :)

    • maria321

      Jatkuu ja jatkuu.. 41 1 :/ kahdelle sormelle auki mutta ei vaan käynnisty! Tympii tympii ja tympii :D onneksi loppu häämöttää

    • Filena

      Eikä...pitääpä se teitä jännityksessä :) No enää ei tosiaan ole kauaa:) Nyt sauna, seksi ja siivous käyttöön, jotta lähtis tulemaan :) voimia ja tsempitykset.

    • q2q2

      Maria, kovasti tsemppiä sinulle! Kohta, kohta pikkuinen on sylissä :)
      Meille syntyi pieni suloinen tyttö ja ollaan kotiuduttu laitokselta :) t. helmipilvi

      • q3q3

        Maria: Meilläkin näytti siltä, että yli menee kun ei mitään tuntunut tapahtuvan, mutta synnytys käynnistyi aika yllättäen ja eteni sitten nopeasti. Mietiskelin,että lähteäkö sairaalaan vai ei. Lopulta lähdettiin ja kauaa ei sitten ehditty sairaalassa olla kun vauveli putkahti maailmaan ja kaikki meni onneksi hyvin. Vauveli syntyi 39 4 :) t. helmipilvi


    • maria321

      Voi että onneksi olkoon!! :)

    • Filena

      Onnea tuhannesti Helmipilvi. Teillekin tuli sitten pikkuinen tyttö

    • arvaappasvain:)

      heh tulin huikkamaan kun tunnistin marian:D Marialla synnytys käynnistynyt eilen:P heh maria anteeks et tulin huikkimaan puolestas mut jännäilen niin sun puolestas kuinka on menny:D ja täälki jo porukka rupee ihmettelee jos ei susta näy ei kuulu;)

      heh arvaat varmaan kuka;)

    • maria321

      Sorppa kun näin venähti ! Arki on nyt lähtenyt kivasti rullaamaan :) meidän pikkunen poika syntyi vihdoinkin 41 3, viisviis cm mittasena ja painaen 4,3kg

    • helmipilvi

      Paljon onnea maria pikkuisesta pojasta! ja ihanaa vauva-aikaa!

    • Filena

      Moikka kaikki. Onnea Maria ihan hurjasti, hyvän kokoinen poika syntyi

    • Filena

      Eipä kukaan ole tänne enää kirjoitellut :) Kaikilla on vauvat kainalossa, niin homma on selvä :D No ei... kiva olis kuulla kuulumisia? Miten vauvan kanssa sujuu? Meillä oli viikko takaperin ristiäiset..mukavasti meni, tyttö sai nimekseen Sanni. Kasvaa hurjaa vauhtia. Jouduin jo siivoamaan sivuun pieneksi menneitä vaatteitä :( Niin äkkiä ne kasvaa...

    • maria321

      Herttileijaa olin aivan varma ettei tänne ole kukaan kirjoitellut mutta päätinpä kuitenkin kurkata ja kappas :D Meillä on mennyt aivan loistavasti :) Nukutaan hyvin ja harvoin poika on pahalla päällä :) kitisee välillä mutta huutokonsertteja ei ole oikeastaan ollut kuin pari (onneksi!). Meilläkin on jouduttu laittamaan ja pari vaatekokoa kaappiin, nyt menossa 68 eikä täällä olla edes kahta kuukautta....! Minne katosi mun pikkuvauva ja koska tästä tuli jo näin "iso" ? :D

    • Filena

      No kiva kun kävit kurkkaamassa :) Teidän poitsu on kasvanut vauhdilla, hieno homma. Meillä tyttö kohta 4kk ja vaatekoko 62, vähän mennään neuvolan mukaan alakäyrillä, mutta omaan silmään tyttö on tosi sopusuhtainen ja kasvaa tasaisesti. Kohta aletaan antamaan kiinteitä, jännittävää ;)

      Meillä kanssa uni maistuu tytölle hyvin. Joko teillä on ristiäset/nimiäiset pidetty?

      • -Apila87-

        Hei Maria Ja Filena! (ja tietysti muutkin!!) Onpa kiva lukea teidän kuulumisia,
        teidän kanssa aloin nuoria kuumeilijoita palstalla kirjoittelemaan lokakuusta 2010 lähtien, eka nimimerkillä Delizia, Sitten Apila87, kutakuinki yhtäaikaa alkoi yritys. Taidanpa olla ainut jolla se plussa on jäänyt sitten saamatta. Kovasta yrityksestä huolimatta ei pienokaista meille suoda, tutkimukset on aloitettu ja minussahan se vika on. Eipä ole tullut tuon palstan jälkeen enää liityttyä mihinkään forumeille..ei ole mikään tuntunut niin "omalta" Enpä voi kyllä väittää ettenkö olisi teille ihan järjettömän kateellinen mutta loistavaa että teillä on kaikki hyvin mennyt, muistakaa olla kiitollisia pienokaisistanne :)


    • Filena

      Moikka Apila87

      Ihana kun kirjoittelit. Alettiin tosiaan yrittämään samoihin aikoihin. Varmasti todella voimia raastavaa kun yritys venyy noin pitkään. Voimia ja tsemppiä sinne, kyllä teillekin se pienokainen vielä suodaan. Todella kun kirjoitit, niin kiitollisuus omasta pienokaisesta kohosi taas hurjasti. Välillä on hyvä saada kuulla sellaisiakin tarinoita, missä kaikki ei etene niin vauhdilla.

      Tosi paljon tsemppiä ja kirjoittelehan kun sieltä jossain vaiheessa plussa tulla pärähtää

      • maria321

        Mäkin muistan sut vielä :) ikävä kuulla ettei teillä oo kaikki sujunut ihan mutkitta, mutta eiköhän se pikkunen teidänkin kohdille osu loppujen lopuksi, tavalla tai toisella! :)

        Hoksasin taas pitkästä aikaa kurkata tänne kun tää sivu vilahti sivuhistoriassa :) Meidän "pikkunen" on jo 3kk ikänen, oman veikkauksen mukaan lähes/noin 70cm ja taitaapi olla jotain 8 kiloa! :) vaatekoko 74 NYT JO! Hirveetä :D Edelleenkin yhtä helppo tapaus kuin ennenkin, unelmavauvaksi kehuvat (äiti tykkää!!) : >
        Kuulostaa kyllä pikkuselta teidän neiti :) eikä sillä nii väliä ole missä kohtaa käyriä menee kunhan käyrän muoto on oikeanlainen :) Voi että varmaan mukavaa tuo kiinteiden alotus :D miten teillä on mennyt niiden kanssa?


    • Filena

      Meillä tyttö täyttää 5.tammikuuta 5kk. Ja tämän hetken vaatekoko 62/68 :) Tyttö on kyllä ihan sopusuhtainen, eikä näytä kovin pieneltä :) Teillä poika kasvaa hurjaa vauhtia :)

      Kiinteiden aloitus on sujunut hyvin. Nyt tyttö on syönyt mm. porkkanaa, kukkakaalia, perunaa, päärynää, omenaa, banaania. Ainoa mistä masu tuli kipeeksi hieman oli kukkakaali. On kyllä kiva syöttää uusia makuja.Seuraavaksi puuron pariin.

    • maria321

      Hei! Ihan uteliaisuuttani koitan vielä jos vielä eksyt tänne! :) Miten teillä menee?
      Meillä poika nyt reilun 6kk, löytyy pari hammasta, syö kuin hevonen ja oppi eilen konttaamaan :) on kiltti ja iloinen, mutta yöt tahtoo olla aika hankalia vähän väliä.. Taitaa olla lisää hampaita tulossa. Neuvolassa pari päivää sitten mitattiin mitat 75,6cm ja painoa 10,8 kiloa :D syljellä kurlaaminen ja tavaroiden mäiskiminen on pop.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe