Ilmalämpöpumppu talvella ja kesällä

Sähkönhinta noussut?

Olen hankkimassa ilmalämpöpumppua rivitaloasuntooni. Sähkölämmitys on 79 neliön asunnossani. Olisi hyvä tietää kokemuksia ja mitä merkkiä suosittelisitte lämmitykseen ja viilennykseen. Kiitos etukäteen vastauksista.

17

1059

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilpparisti

Panan ne 9 tai mitsun ge35,niillä kyllä pärjää. Niin jos haluaa kauneutta olohuoneeseen niin ehdottomasti mitsun uusi zen 35. Mutta pumpun sijoitus ratkaisee.

• Kysely Pirkanmaalta

Hyvän näköinen sisäyksikkö zen 35. Kauneutta naisen silmäänkin. Onko tarpeeksi tehoa talvella ja kesällä?
        Tietäiskö joku kertoa? Kiitos!

• ehkä ostan
        Kysely Pirkanmaalta kirjoitti:

Hyvän näköinen sisäyksikkö zen 35. Kauneutta naisen silmäänkin. Onko tarpeeksi tehoa talvella ja kesällä?
        Tietäiskö joku kertoa? Kiitos!

Samat tehot kuin ge 35,hyvin lämmittää pakkasilla. Itselle tarjottiin zen 35 pelkkää pumppua hintaan 1150 €.

• Joku vaan

Se pelaa niin suurilla ilmamäärillä, ettei sulatusvesiä tule kovinkaan paljon. Täällä on moni tuskaillut pumppunsa sultusvesien kanssa, mutta Mitsussa se ei ole ongelma.

• fiatt

meillä sulatusvettä tulee runsaasti.ilmalämpöpumppu asiantuntijan mukaan
        pumppu olisi sitä parempi mitä enempi vettä kertyy ?

• Joku vaan
        fiatt kirjoitti:

meillä sulatusvettä tulee runsaasti.ilmalämpöpumppu asiantuntijan mukaan
        pumppu olisi sitä parempi mitä enempi vettä kertyy ?

Tietystä ilmamäärästä voi ottaa lämpöä paljon tai vähän. Jos ottaa paljon, ilma jäähtyy niin että kastepiste tulee vastaan ja sulatusvettä kertyy. Jos kone puhaltaa paljon ilmaa kennon läpi, kenno ei huurru, koska kastepistettä ei hätyytellä. Lämpöä tulee kuitenkin sama määrä. Ihan fysiikan lakin mukaan pelataan siinäkin.

• ss345
        Joku vaan kirjoitti:

Tietystä ilmamäärästä voi ottaa lämpöä paljon tai vähän. Jos ottaa paljon, ilma jäähtyy niin että kastepiste tulee vastaan ja sulatusvettä kertyy. Jos kone puhaltaa paljon ilmaa kennon läpi, kenno ei huurru, koska kastepistettä ei hätyytellä. Lämpöä tulee kuitenkin sama määrä. Ihan fysiikan lakin mukaan pelataan siinäkin.

Kyllä totuus on se että kaikki pumput kehittää vettä/jäätä ja sen määrä riippuu kennosta otettavan lämmön määrästä, toisinsanoen mitä enemmän vettä/jäätä laite kehittää, sen enemmän lämpöä taloon. Tämä on luonnonlaki jota laitteen valmistaja ei voi kiertää.

• tyytyväinen..

Mulla Mitsu ensimmäistä talvea. Toiminut erittäin hyvin.
      Joulun aikaan oli pari viikkoa sammuksissa, kun pakkanen kipusi yli -30 .
      Vielä se pyöri täysin normaalisti, mutta lämmön tuotto oli kyseenalaista.
      Ulkoyksikkö on kotelossa, sulamisvesiä tulee erittäin vähän.
      Susittelen hankintaa toimijalta joka myy, asentaa ja huoltaa...

• Mitsu FD

Kyllä vettä tulee mikäli pumppu tekee kunnolla hommia! Toisaalta silloinhan säästöjäkin kertyy. Mitsua en enään laittais itselle, kun tulee takan kanssa paljon touhuttua. Nyt Laittaisin jonkun mahdollisimman pieni minimiottotehosen joka vääntää alhaalta hyvin eikä mene kokoajan katkokäynnille. Osateho copitkin on parhaissa ihan toista luokkaa! Ja noi toimii missä olosuhteissa vaan. Oma suosikkini olisi tällä hetkellä todennäköisesti Hitachin SX sarja.

• lämpö,viileyttä
        Mitsu FD kirjoitti:

Kyllä vettä tulee mikäli pumppu tekee kunnolla hommia! Toisaalta silloinhan säästöjäkin kertyy. Mitsua en enään laittais itselle, kun tulee takan kanssa paljon touhuttua. Nyt Laittaisin jonkun mahdollisimman pieni minimiottotehosen joka vääntää alhaalta hyvin eikä mene kokoajan katkokäynnille. Osateho copitkin on parhaissa ihan toista luokkaa! Ja noi toimii missä olosuhteissa vaan. Oma suosikkini olisi tällä hetkellä todennäköisesti Hitachin SX sarja.

MIkä on mielestäsi suurin ero Mitsulla ja Hitachilla? Kiitos jos perustelet!

• justjuust
        lämpö,viileyttä kirjoitti:

se on ehottomasti markkinoiden ykkönen...satsaa laatuun japsit ei osaa tehdä pohjolan oloihin!!!

• pump pump

Hinta.

• Mitsu FD

Suurin ero on alavääntö ja suodattimien puhdistus. eli minulla mitsu käy katkolla vähän väliä kun takkaa lämmittää. Olen seurannut serkkupojalla Hitachia joka jaksaa vääntää vaikka lämmitystarve ei olisi isokaan. Siinä on tosi pieni minimiottoteho eli käy laajalla kierrosalueella hyvällä hyötysuhteella. Suodattimien puhdistus on toinen asia Mitsussa putsaan 3 viikon välein suodattimet ,kun Hitachissa on puhdistus väli automaatipuhdistuksen vuoksi 2 vuotta. Siinä on myös kuumakaasuputki kennon alla eikä mitään tuhlaavaa sähkövastusta. Mitsulla nyt kuitenkin mennään ,kun hankittu on. Tiedän kyllä minkä nyt ostaisin ,jos hankinta olisi edessä.

• ilpillä
        Mitsu FD kirjoitti:

Suurin ero on alavääntö ja suodattimien puhdistus. eli minulla mitsu käy katkolla vähän väliä kun takkaa lämmittää. Olen seurannut serkkupojalla Hitachia joka jaksaa vääntää vaikka lämmitystarve ei olisi isokaan. Siinä on tosi pieni minimiottoteho eli käy laajalla kierrosalueella hyvällä hyötysuhteella. Suodattimien puhdistus on toinen asia Mitsussa putsaan 3 viikon välein suodattimet ,kun Hitachissa on puhdistus väli automaatipuhdistuksen vuoksi 2 vuotta. Siinä on myös kuumakaasuputki kennon alla eikä mitään tuhlaavaa sähkövastusta. Mitsulla nyt kuitenkin mennään ,kun hankittu on. Tiedän kyllä minkä nyt ostaisin ,jos hankinta olisi edessä.

Mulla on mitsun fd35 ja kyllä se pakkasilla käy koko ajan. Laite itse säätää kompressorin käyntiä portaattomasti. Tuo pohja-altaan sulatus Hitachissa kuulostaakin hyvältä idealta. Tosin ei mitsussakaan sulatusvastus ole päällä kuin ajoittain ja sen teho on pieni.
        Koko vuoden lämpökerroin on tärkein ja minun käsittääkseni Hitachilla se on paras. Tosin Hitachin hintakin on omaa luokkaansa.

• Sähkönhinta noussut?
        ilpillä kirjoitti:

Mulla on mitsun fd35 ja kyllä se pakkasilla käy koko ajan. Laite itse säätää kompressorin käyntiä portaattomasti. Tuo pohja-altaan sulatus Hitachissa kuulostaakin hyvältä idealta. Tosin ei mitsussakaan sulatusvastus ole päällä kuin ajoittain ja sen teho on pieni.
        Koko vuoden lämpökerroin on tärkein ja minun käsittääkseni Hitachilla se on paras. Tosin Hitachin hintakin on omaa luokkaansa.

On todella mielenkiintoisaa lukea vastauksia. KIITOS! Tulevalla viikolla IL myyjä tulee katsomaan mikä on paras paikka sijoittaa sisä-ja tietysti ulkoyksikkö. Ratkaisematta on kumpi vie voiton Mitsu vai Hitachi. Katsotaan!

• kunhan ihmettelen
        Mitsu FD kirjoitti:

Minnekkä ne hitachin pölyt sitten joutuu kun ei ole mitään erillistä pölysäiliötä. Puhalletaan vissiin ilman mukana huoneisiin?

• Mitsu FD
        kunhan ihmettelen kirjoitti:

Minnekkä ne hitachin pölyt sitten joutuu kun ei ole mitään erillistä pölysäiliötä. Puhalletaan vissiin ilman mukana huoneisiin?

Pölysäiliö siellä pitäisi tietääkseni olla mihin pöly kerääntyy.
        Tottakai mitsukin säätää kompressorinkäyntiä ,mutta mitsu toppaa minulla ,kun lämmitystarve on pieni. Se menee katkokäynnille ,kun esim takkaa lämmittää niin pysähtyy menee hetki käynnistyy puhaltaa hetken ja katkaisee taas. On välillä ärsyttävää kuunnella tuota edestakaista pumpausta. Pienempi ottotehoiset koneet pysytvät viellä puhaltamaan tasaisesti ja katkovat huomattavasti vähemmän. Suuri minimiottoteho tuntuu olevan FD mitsun suurin heikkous vertaa sitä melkein mihin vaan vaikka jopa GE-malliin. Lämmöntarve ,kun on isompi FD alkaa toimia ok!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      13
      2817
    2. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      227
      2680
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      18
      2081
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      26
      2028
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      59
      1881
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      71
      1652
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      16
      1262
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      99
      1255
    9. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      23
      1192
    10. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      90
      1082
    Aihe