Tuossa tuli käytyä eka kertaa kokeilemassa uutta järkkäriä, ensimmäinen laatuaan (EOS 500D). Siinä vain perusputki (18-55) ja haluaisin nyt vinkkejä tarkennusten suhteen. Pimeässähän kameran automaatilla ei tee mitään, mutta miten ihmeessä te pystytte käsin tarkentamaan tähtitaivaalle? Minä loogisesti oletin, että kun tarkennusrengasta pyörittää toiseen äärilaitaan, niin tarkennus on silloin äärettömyyteen, mutta sepä tarkentaakin "yli", eli pitää ottaa hiukan takaisinpäin... Nyt kun koneelta katsoin, niin ihan riittävän hienoja kuvia minulle, mutta se tarkennus...
Tähtikuvia
5
682
Vastaukset
- mie täältä
Eipä tuo tarkennuksen lipsahtaminen äärettömän "yli" ole ennenkuulumatonta, kittilinsseillä varsinkaan. Johtuu siis ihan lasin laatutekijöistä. Menisiköhän takuuseen? Tuskinpa vain..
Eli hakuammuntaa vaan, kyllä se jossain vaiheessa sattuu kohilleen! =) - Eskoo
Tarkennusrengas menee hiukan äärettömän kohdan ohi, jotta tarkennus äärettömään olisi mahdollista kaikissa lämpötiloissa. Kannattaa tarkentaa kuuhun, kirkkaaseen tähteen tai muuhun suhteellisen kaukana olevaan valoon.
- Ihan normaalia...
Mitä kummaa, Kyllä minä saan kittilinssillä kameran tarkentamaan AF:llä yksittäiseen tähteenkin. Pitää vain käyttää keskimmäistä tarkennuspistettä ja pisintä polttoväliä.
Mahdollisuus tarkentaa horisontin taakse kuuluu hyviin tapoihin ja on ollut mahdollista teleobjektiiveilla ainakin 70-luvulta. Laajakulmissa ei tuota mahdollisuutta aina ole, eikä edes tarvita suuren terävyysalueen vuoksi.- viheve1
Kiitos näistä parista vinkistä, pitää kokeilla näillä. Ihan varmistan vielä näitä termejä aloittelijana, eli eikös olekin niin, että pisin polttoväli tarkoittaa että objektiivillä on "zoomattu" mahdollisimman "lähelle" tähtiä?
Tarkennuspisteen valinnan sainkin tuossa yksi päivä opeteltua, ei tullut vain tuolla pakkasessa mieleen, kun kokeilin... - 13
viheve1 kirjoitti:
Kiitos näistä parista vinkistä, pitää kokeilla näillä. Ihan varmistan vielä näitä termejä aloittelijana, eli eikös olekin niin, että pisin polttoväli tarkoittaa että objektiivillä on "zoomattu" mahdollisimman "lähelle" tähtiä?
Tarkennuspisteen valinnan sainkin tuossa yksi päivä opeteltua, ei tullut vain tuolla pakkasessa mieleen, kun kokeilin...Käsin pisimmällä polttovälillä tarkentaminen ei kaikilla objektiiveilla onnistu, koska tarkennuspiste muuttuu zoomatessa. Muistaakseni kittilinssi on juuri tälläinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917405- 373937
- 453500
- 2332713
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402642- 402433
- 1292369
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202168- 451942