Ajo oikeuden

Menettäminen

Poliisi toteaa sivuillaan, että ajo-oikeuden voi menettää jos ei täytä enää ajokortin saamisen ehtoja. Äidilläni on ollut ajokortti yli 25v, mutta ei ole ajanut kortin saatuaan kertaakaan yksi, eikä kortin myöntämisvuoden jälkeen enää laisinkaan. Kysyin poliisilta asiaa, koska itse asiassa haluisin häneltä sen ajo oikeuden pois ja poliisi toteaa, että he perustavat tolimensa omiin havaintoihinsa. Toisin sanoen poliisi ei ollut halukas tekemään asialle mitään. Eikö poliisilla siis ole suoranaista velvollisuutta ottaa korttia pois taikka edes millään muotoa ilmoituksen perusteella tutkia asiaa vaikka käytännössä toinen ei osaa edes autoa käynnistää?

8

712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulen että oot...

Kaipa sä sitten kerrot, miksi sun äidiltäs se kortti pitäs ottaa pois jos ei se edes ole koskaan sitä tarvinnut??? Eikö sun järkees mahdu, ettei se varmaan aio sitä käyttää jatkossakaan??? Sulla ei ainakaan ole edellytyksiä ajokorttiin, joten käy äkkiä luovuttaan se pois...

• 15

Aikamoinen idiootti täytyy olla, jos ei käsitä, ettei ajo-oikeutta oteta pois ihan noin vaan. Jos ajokortin omistama ei itse ilmoita luopuvansa ajo-oikeudesta, niin ei se aikamiespojan/tytön tai naapurin toiveen mukaankaan tapahdu.
      Lääkäri voi ilmoittaa poliisille, ettei ajokortin omistaja täytä enää ajokortin saamisen ehtoja. Tällöinhän kyse on yleensä sairaudesta, tai näkö on mennyt jo huonoksi.
      Kolmas tapa,jolloin voi menettää ajo-oikeutensa on töppäillä liikenteessä. Tällöin poliisi voi määrätä ajokortin haltijan antamaan ajonäytteen inssinajona. Sen sujumisen perusteella sitten päätetään lähteekö kortti, vai saako sen haltija korttinsa pitää.
      Eli, vaihtoehdot olivat:

- itse luopuu
      - lääkäri ilmoittaa poliisille
      - ajo-oikeuden haltija töppäilee liikenteessä

• ei autolle

Ei ajokorttia kannata ylipäätään ajaa ollenkaan jos ei asu jossain takahikiällä. Kaupungissa pärjää pyörällä hyvin ja bussitkin kulkevat, jolloin on pelkkää säästöä olla omistamatta autoa. Kannattaa laskeskella ne katsastusmaksut, vakuutukset, huoltokulut, bensat ja muut autoiluun liittyvät menot niin äkkiä laskee, että sillä summalla muuten tekee muutaman pitkän ulkomaanreissun vuodessa tai ostaa jotakin muuta kivaa. Autoon sitä rahaa ei kannata upottaa.

Kaupunkikäyttöön tarkoitettuun polkupyörään saa vuodessa uppoamaan parhaimmillaan muutaman euron kun käy ostamassa ketjuöljyn. Muuta huoltoa tavallinen kaupunkipyörä ei juuri kaipaa. Renkaan jos vaihtaa, niin sisärengas maksaa 5-6 euroa ja ulkorengas noin 12 euroa. Huimat kulut vai mitä? Autoon menee tuhansia euroja vuodessa. En maksanut käytännössä viime vuoden pyöräilyistä mitään, ellei yhtä pyörällä tullutta rikesakkoa huomioida. Enkä huolla pyörääni tänäkään vuonna mitenkään, joten samat renkaat, ketjut ja rattaat menevät vielä hyvin. Kulut 0 euroa.

Ajokortin ajaminen on täysin tarpeeton menoerä ja sitä seuraa elinikäinen eduskunnan rahapussina toimiminen jos rupeaa autoa ajamaan. Ei yksinkertaisesti kannata. Kaupungissa pyörä on paljon nopeampi, kätevämpi ja täysin ilmainen keino kulkea. Ei tarvitse maksaa yhteiskunnalle mitään siitä että saa ajella pyörällä. Bussikaan ei oikeasti kalliiksi tule kun laskee niitä kilometrikuluja ja muita sivukuluja joita autoon menee.

Itse asiassa polkupyörää ei edes tarvitse ostaa. Toisinaan jätelavalta löytää pois heitettyjä ihan hyviä pyöriä jotka eivät kaipaa kuin ehkä uudet kumit alleen ja ketjuöljyä. Halpaa hupia siis.

En ole koskaan omistanut autoa enkä tule omistamaankaan sellaista. En työelämän takia enkä muistakaan syistä. Polkupyörä riittää oikein hyvin kulkutarpeisiini ja muuten menen bussilla tai lentäen (ulkomaille).

Miksi ylipäätään kannattaa tuhlata rahaa ajokortin ajamiseen? Ei se ajokortti kuitenkaan ole muuta kuin henkilöllisyystodistus kaupassa käydessä. Turhan kallis sellaiseksi muuten.

• sut tiedetään...
        ei autolle kirjoitti:

Ei ajokorttia kannata ylipäätään ajaa ollenkaan jos ei asu jossain takahikiällä. Kaupungissa pärjää pyörällä hyvin ja bussitkin kulkevat, jolloin on pelkkää säästöä olla omistamatta autoa. Kannattaa laskeskella ne katsastusmaksut, vakuutukset, huoltokulut, bensat ja muut autoiluun liittyvät menot niin äkkiä laskee, että sillä summalla muuten tekee muutaman pitkän ulkomaanreissun vuodessa tai ostaa jotakin muuta kivaa. Autoon sitä rahaa ei kannata upottaa.

Kaupunkikäyttöön tarkoitettuun polkupyörään saa vuodessa uppoamaan parhaimmillaan muutaman euron kun käy ostamassa ketjuöljyn. Muuta huoltoa tavallinen kaupunkipyörä ei juuri kaipaa. Renkaan jos vaihtaa, niin sisärengas maksaa 5-6 euroa ja ulkorengas noin 12 euroa. Huimat kulut vai mitä? Autoon menee tuhansia euroja vuodessa. En maksanut käytännössä viime vuoden pyöräilyistä mitään, ellei yhtä pyörällä tullutta rikesakkoa huomioida. Enkä huolla pyörääni tänäkään vuonna mitenkään, joten samat renkaat, ketjut ja rattaat menevät vielä hyvin. Kulut 0 euroa.

Ajokortin ajaminen on täysin tarpeeton menoerä ja sitä seuraa elinikäinen eduskunnan rahapussina toimiminen jos rupeaa autoa ajamaan. Ei yksinkertaisesti kannata. Kaupungissa pyörä on paljon nopeampi, kätevämpi ja täysin ilmainen keino kulkea. Ei tarvitse maksaa yhteiskunnalle mitään siitä että saa ajella pyörällä. Bussikaan ei oikeasti kalliiksi tule kun laskee niitä kilometrikuluja ja muita sivukuluja joita autoon menee.

Itse asiassa polkupyörää ei edes tarvitse ostaa. Toisinaan jätelavalta löytää pois heitettyjä ihan hyviä pyöriä jotka eivät kaipaa kuin ehkä uudet kumit alleen ja ketjuöljyä. Halpaa hupia siis.

En ole koskaan omistanut autoa enkä tule omistamaankaan sellaista. En työelämän takia enkä muistakaan syistä. Polkupyörä riittää oikein hyvin kulkutarpeisiini ja muuten menen bussilla tai lentäen (ulkomaille).

Miksi ylipäätään kannattaa tuhlata rahaa ajokortin ajamiseen? Ei se ajokortti kuitenkaan ole muuta kuin henkilöllisyystodistus kaupassa käydessä. Turhan kallis sellaiseksi muuten.

Onhan se ihan selvää, että sä et voi saada ajokorttia tosta sun sairaudestas johtuen...mitä siitäkin tulis jos joku tollanen piripää ajelis autolla ja väistelis niitä pikku-ukkoja ja vaaleanpunaisia elefantteja...huh huh... joten ajele sä vaan sillä kolmipyöräiselläs...

• Niimpä niin

Mikäli ajo-oikeuden menettämisen peruste on se, ettei ajokortin saamisen edellytykset enää täyty, niin on melkoisen huono peruste antaa toisen pitää ajo-oikes sillä perusteella, ettei se muutoinkaan aijo autolla ajaa. Sama kun jättäisi rattijuopolle ajokortin taskuun sillä perusteella, että hän tuskin muutoinkaan autolla ajelisi sillä aikaa mikä ajokielto kestäisi.

Jostakin syystä yksittäisten, jopa ajotaidottomien ihmisten joukosta huudellaan minun perään ja saadaan poliisit pitämään minua silmätikkuna liikenteessä vaikka todellisuudessa poliisi ei vainoamistaktiikallaan saanut aikaiseksi viimeisen 13-vuoden aikana kuin yhden parkkisakon.

• haistapa paska
        sut tiedetään... kirjoitti:

Onhan se ihan selvää, että sä et voi saada ajokorttia tosta sun sairaudestas johtuen...mitä siitäkin tulis jos joku tollanen piripää ajelis autolla ja väistelis niitä pikku-ukkoja ja vaaleanpunaisia elefantteja...huh huh... joten ajele sä vaan sillä kolmipyöräiselläs...

No mulla nyt on se ajokortti, mutten käytä sitä muuhin kuin kaupassa henkkareina. On se turhan kallis henkilöllisyystodistus kun muuten on käyttämättömänä kuitenkin. Onneksi en maksanut aikanaan moista muovikorttia itse sentään. Olisi nimittäin jäänyt kokonaan ajamatta ajokortti varmasti. Nyt jos inssi olisi niin en varmaan pääsisi läpi, eipä toisaalta ole tarvettakaan päästä koska en tosiaan autolla ajele vaan pyörällä. Sitten kun tämä EU-uudistus astuu voimaan, jossa ajokortti tulee uudelleen ajettavaksi muutaman vuoden välein, niin päästän ajokortin kokonaan vanhenemaan enkä aja sitä uudelleen. Ei ole tarvetta autolle eikä ajokortille. Kuvallisen henkkarin saa halvemmallakin.

• sanoo poliisi

Satakunnan teillä ajaa kymmeniä hiljattain sairauskohtauksen saaneita, joiden oikea paikka ei olisi vilkkaassa liikenteessä.

Satakunnan liikennevahinkojen tutkijalautakunnan poliisijäsenen, Liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Antti Koskelan, mielestä nykyinen lääkärijärjestelmä ei toimi.

– Juuri aivoinfarktin saanutkin saattaa ajaa edelleen liikenteessä, vaikka ajokyky olisi selkeästi heikentynyt. Lääkärien pitäisi ottaa nykyistä selkeämmin kantaa ajo-oikeuteen, Koskela toteaa.

Ylikonstaapeli haluaa korostaa, ettei sairaustapauksissa ole kyse vain iäkkäistä kuljettajista.

– Myös läheisten, jotka näkevät, ettei ajokyky ole kunnossa, pitäisi ottaa vastuuta.

Liikkuva poliisi ja Satakunnan poliisi ovat huolissaan kahden viime vuoden tieliikennekuolemista Satakunnan teillä.

Kumpanakin vuonna kuoli tieliikenteessä Satakunnassa 25 ihmistä, kun vuonna 2008 sattui vain 11 kuolemaa.

http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Satakunta/1194666427970/artikkeli/poliisi kaipaa laakareilta tiukempaa otetta ajokortista.html

• Tehdä..

Olen poliisille ilmoittanut ja asiaa kysynyt, että miten tulee menetellä ja voiko poliisi ottaa ajokortin pois kun toinen ei kerta autoa osaa ajaa. Poliisi vastaa, että he toimivat omien havaintojensa perusteella, ei ulkopuolisten ilmoitusten perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe