APUA Englanninspringerspanieli sopiva mulle?

koiraa hankkiva

Heippa.

Toivottavasti joku haluaa auttaa.

Mulla on koiran hankinta edessä ja luulen että englanninspringerspanieli sopis mulle hyvin... (?)

Olen kaupassa töissä ja teen 8h työpäiviä eli koira joutuu olemaan aika paljon yksin (toki mun äiti sekä sisko asuu ihan lähellä että he kyllä trvittaessa ulkoiluttavat koiran päivisin kun olen töissä). Olen suht liikunnallinen, tykkään käydä kävelyillä/lenkeillä (30 min-1h) mutta en tiedä kiinnostaako (en ole kokeillut) /onko aikaa "oikeeseen" lajiin harrastamiseen.
Asun yksiössä yksin jota koiran koko sopis mulle oikein hyvin ( en haluais sen pieempää koiraa), sen lisäksi englanninspringerspanielit on kuulema tyytyväisiä (jos muuten saa tarpeeksi liikuntaa) sohvalla levätessä.
Mutta toisaalta olen kuullut että ne on todella aktiivisia.

Toinen suuri huoli on ettäenglanninspringerspanieliella on tosipaljon lonkkavikoja sekä silmä/muita sairauskia. (onko totta?)

Onko jollain ehdottaa mulle vaihtoehtoista rotua jota olis rauhallinen, ystävällinen selä "helppo kouluttaa"

Suuret kiitokset jos joku asiantunteva vois vastaa :)

32

10404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sprinkun omistava

      Joten kuvaamasi tilanteen perusteella en suosittelisi sinulle springeriä. Ensiksikin siksi, että ovat erittäin seurallisia koiria, joista moni kehittää mtöskin jonkin asteista eroahdistusta. Toisekseen, ovat rauhallisemmatkin yksilöt sellaisia, joille ei riitä joku 30min-1h lenkkeily, vaan toimintaa tarvitsevat paljon, liikunnan lisäksi itse olen kokenut erinomaiseksi jäljestyksen sekä "linnustuksen", vaikka en itse metsästäkkään, vaan käytän pakastelintuja ja siipiä.

      Jos olet yhtään epävarma, niin vaihda rotua. NImittäin springerista saa helposti kaiken tuhoavan ja sisälläkin riehuvan koiran, jos sinulla ei ole oikeasti aikaa, halua ja mahdollisuutta antaa koirallesi paljon aikaa. Jos vertaan vaikkapa aktiiviseksi mainostettua pk.collieta ja springeriä, niin springerin aktiivisuus on täysin eri luokkaa kuin collien. Vaikka meillä onkin ns. rauhallisempi yksilö kuulemma :)

      Muutoin ihana koira, mutta helppo-oppisena kehittää herkästi myöskin ns. huonoja tapoja. Vaikeimmaksi on osittautunut meillä ns. rauhoittumisen opettelu, eli koira on todella höseltäjä, joten keskittymiskyky on aika heppoinen, ja se vaatii paljon treenausta. Pidän koiraamme erittäin herkkänä kouluttajan virheille, vaikka se kaikenlaista toimintaa rakastaakin. Mutta aikaisempiin kokemuksiin pk.puolen koirista kun vertaa, niin on tavallaan oltava tarkka koulutuksessa.

      Sprinkku ei siis todellakaan ole helppo koira, vaikka se helppo onkin. Se on valtavan energinen, ja se todella tarvitsee aktiviteettia ja seuraa. Plussaa on sen uteliaisuus ja ihmisrakkaus. Se ei ole ainakaan meillä tippaakaan arka, eikä se säiky helpolla. Mutta sohvakoiraksi en todellakaan sitä sanoisi.

      Mikä sitten voisi olla koirasi, kun kookkaampaa haet, sitä en tiedä noilla antamillasi liikunta ja harrastusmäärillä. Ei tule samasta kokoluokasta itselleni mitään rotua mieleen.

      Jos nyt kuitenkin päädyt springeriin, niin keskity kasvattajan valinnassa terveystuloksiin, sekä myöskin kasvattajan kanssa keskusteluun. Esimerkiksi meillä tuli pennun mukana valtava ohjepaketti, varmaankin satasivuinen. Osaa niistä ohjeista on noudatettu, osaa sovellettu. Tämän lisäksi kasvattaja neuvoo aina, jos jotain mietityttää. Ja vaikka kyseessä onkin meillä jo tie kuinka mones koira, niin aina sitä jotain kysymysmerkkejä kuitenkin tulee, kun kyseessä on meille uusi rotu.

      • koiraa hankkiva

        Kitos oikein paljon! Auttoi todella paljon. Ei auta muuta kun alkaa kulea kolmatta rotukirjaa ja selailemaan nettiä, sekä mennä koirapuistoon tutkimaan koiria sekä jutuslella koiranomistajien kanssa :)


      • se vastaaja
        koiraa hankkiva kirjoitti:

        Kitos oikein paljon! Auttoi todella paljon. Ei auta muuta kun alkaa kulea kolmatta rotukirjaa ja selailemaan nettiä, sekä mennä koirapuistoon tutkimaan koiria sekä jutuslella koiranomistajien kanssa :)

        Springeri voisi edelleenki olla koirasi, mutta ennen sen hankintaa on varminta pelata varman päälle. Eli varautua pahimpaan :) Liikuntaan voi hyvinkin hurahtaa, ja jos vertaa nuoren springerin ja nuoren sakemannin kanssa touhuamista, niin kyllä se springeri on todella helppo, jopa pahimpina aikoina voi melkein nauttiakin niistä lenkeistä :) Kun koira alkaa vetämään, riittää pärin päivän kertausharjoitukset, sakemannin kanssa saa melkein pari viikkoa varata samaan ym. Mutta mieti tarkkaan, että onko koiralla mahdollisuutta saada liikuntaa ja muuta touhua siellä ulkona enemmän, usko pois, pääsee niin paljon helpommalla, kun antaa sen purkaa energiaansa johonkin järkevään. Meillä nyt reilu vuosikas springeri, ja kestää jo ihan tavallista koiran elämääkin, eli ihan joka päivä ei tarvitse sen kanssa kamalasti pihalla touhuilla, eikä enää ole niin kauhean kiinni ihmisissäkään. Mutta kyllä se oli vaikeampi saada vieroitettua läheisyydestä kuin lapsi :) Tosin meillä se on toisen koiran kaverina, eli ei kauheasti täysin yksin, koko ajan kuitenkin pidetään myöskin ihan yksin kotona joitakin aikoja, eli ilman sitä toista koiraakin seurana.


        Sprinkulla on omat ehdottomat vahvuutensa. Mutta myöskin on ne asiat, joihin pitää kiinnittää huomiota. Joissakin asioissa se on haasteellisempi, mutta joissakin niin helppo, ettei sitä alussa oikein todeksi tahtonut uskoa :)


      • pärjääväinen"

        Kyllä minun käsitykseni perusteella spanielit tottuvat suht. helposti yksinoloon. Vanhemmillani on cockerspanieli ja tutullani englanninspringerspanieli, joista kumpikin on sopeutunut hyvin omistajiensa 8 h työpäiviin, koska ovat oppineet, että omistaja palaa kyllä aina takaisin.


    • Minulla on neljäs coceri ja parempaa kaveria ei ole. Ei ole sairastaneet juurikaan!

      • kasvattaja

        Englannin springerspanieli ei todellakaan ole sinulle sopiva rotu! Koiraa ei koskaan pitäisi ottaa ennenkun on tarkasti selvittänyt itselleen muutamia asioita,
        tässä muutamia ,mitä aiot koiran kanssa tehdä ja minkä verran sinulta aikaa riittää koiralle (se ei ole lelu, jonka voi laittaa hyllylle odottamaan seuraavaa leikkihetkeä ) rotu ja koiran ulkonäkö tietysti viehättää mutta juuri se usein jää huomiota vaille kuinka paljon koira vaatii aikaa osakseen ja kuinka aktiivinen rotu on kyseessä. Enkku on erittäin aktiivinen rotu ja sen kanssa pitää harrastaa paljon, se on monitoimi rotu sen kanssa voi harrastaa esim: agility, toko, mejä.ja spme kokeita ,lisäksi on muistettava että kaikki spanielit on aikanaan jalostettu metsästykseen joten sieltä löytyy riistaviettisyyttä ja sen pitäisi päästä tekemään sitä mistä todella nauttii. Springeri vaatisi aktiivisen kodin jolla on intoa ja aikaa harrastaa rodun omaisia viettejä vahvistavia lajeja. Valitettavasti moni spanieli päätyy kotiin jossa ei metsästystä harrasteta ja näin ollen alkuperäinen jalostuksen tavoite vääristyy pelkäksi seurakoiraksi joka springeri ei todellakaan ole.


      • ..............
        kasvattaja kirjoitti:

        Englannin springerspanieli ei todellakaan ole sinulle sopiva rotu! Koiraa ei koskaan pitäisi ottaa ennenkun on tarkasti selvittänyt itselleen muutamia asioita,
        tässä muutamia ,mitä aiot koiran kanssa tehdä ja minkä verran sinulta aikaa riittää koiralle (se ei ole lelu, jonka voi laittaa hyllylle odottamaan seuraavaa leikkihetkeä ) rotu ja koiran ulkonäkö tietysti viehättää mutta juuri se usein jää huomiota vaille kuinka paljon koira vaatii aikaa osakseen ja kuinka aktiivinen rotu on kyseessä. Enkku on erittäin aktiivinen rotu ja sen kanssa pitää harrastaa paljon, se on monitoimi rotu sen kanssa voi harrastaa esim: agility, toko, mejä.ja spme kokeita ,lisäksi on muistettava että kaikki spanielit on aikanaan jalostettu metsästykseen joten sieltä löytyy riistaviettisyyttä ja sen pitäisi päästä tekemään sitä mistä todella nauttii. Springeri vaatisi aktiivisen kodin jolla on intoa ja aikaa harrastaa rodun omaisia viettejä vahvistavia lajeja. Valitettavasti moni spanieli päätyy kotiin jossa ei metsästystä harrasteta ja näin ollen alkuperäinen jalostuksen tavoite vääristyy pelkäksi seurakoiraksi joka springeri ei todellakaan ole.

        Miten niin vääristyy, jos minun koirani, joka ei ole jalostuskäytössä milläänlailla, eikä varsinaisesti aktiivisessa metsästyskäytössäkään, on siis meillä lähinnä aktiivisena seurakoirana. Voisitko vielä enemmän avata sitä, miten se olisi "pilaamassa" rotua, tai vääristämäössä kasvattajan linjaa. Olen toki taipumuskokeissa käynyt, ja mahdollisesti myös metsästyskokeisiinkin joskus vielä mennään, mutta siltikin, koira on lähinnä seurakoira. Vaikka välillä jäljestetäänkin ym. Nämä kaikki tehdään kuitenkin vain siksi, että koiralla olisi sitä tekemistä, ja samalla lailla kaikkien koiriemme kanssa tehdään asioita, joissa koira on hyvä, ja joista se nauttii. En todellakaan aio ottaa kuitenkaan vastuuta jostain jalostuksen vääristymistä, vaikka omistankin sprinkun, ja en harrasta metsästystä. Seurakoira se kuitenkin meidän perheessämme ensisijaisesti on. Ja ne kasvattajan jalostusvalinnat on tehty jo aikaa ennen kuin olemme koiramme ostaneet. Että emme todellakaan vääristä yhtään mitään. Tarjoamme vain kodin tuollaiselle periaatteessa metsästykseenkin sopivalle koiralle. Kasvattajan jalostuslinjaa kunnioittaaksemme olemme kuitenkin hankkineet myös joitain näyttelyarvosteluja, sekä teettäneet kattavat viralliset terveystutkimukset. Ja sen verran kuitenkin, että hoidin läpäistyksi edes sen taipumuskokeen.

        Ja jos oikein hyvän agikoiran haluaa, ei springeri ole se oikea valinta. Mutta jos haluaa monipuolisesti harrastella jos jonkinlaista, niin miksi ei sitten sprinkku. Mutta paljon vähemmällä vaivalla pääsee esimerkiksi tokossa ja agissa toisentyyppisen koiran kanssa :D


    • takaar

      Suosittelin cockeria kun blogaaja oli kauhuissaan springerspanielin sairastelusta ja oli kuitenkin innostunut siitä rodusta. Minä olen hyvin tyytyväinen cockeriini vaikka en metsästäkkään enää. Olemme lähes aina yhdessä. Lenkkeilemme 3-10 km päivässä. Ei se ole "pilaantunut" vaan erittäin tyytyväinen ja iloinen koira!

    • sprinkku perheessä

      Ei sprinkun kanssa ole pakko metsästää tai mutenkaan harrastaa mitään erityistä lajia tai vouhotusta!

      Meillä on reilu kolmevuotias narttu, joka hankittiin lasten ollessa 11 ja 8 vee. Aiemmin oli koirana nöffi, tosin väliä useampi vuosi. Kriteerinä oli sopiva koko, helppo luonne ja koulutettavuus. Minunkin huolena oli aluksi liikunnan ja aktiviteetin määrä, jota sprinkku tarvitsee. Samoin mietitytti mahdollinen sisätiloissa sählääminen ja aktiivisuus, jos ei saa tarpeeksi liikuntaa. Nöffin kanssa kun oli tottunut hyvin rauhalliseen elämään sisätiloissa.

      Sprinkku on kuitenkin osoittautunut täydelliseksi valinnaksi. Rakastaa makailla sohvalla ja lasten lähellä rapsuteltavana, joten siitä on aina seuraa, mutta ei riesaa. Liikuntaa koiraa saa kolme kertaa päivässä, yhteensä noin kaksi tuntia. Lisäksi mahdollisimman usein viikonloppuisin tehdään parin tunnin lenkki, jolloin saa juosta vapaana. Metsästysvaistoista huolimatta tule luokse käskystä yms. Kesäisin saa olla jonkun verran vapaana aidatulla pihalla, mutta ei koskaan yksin.

      Koira on terve, suhtautuu hyvin vieraisiin ja muihin koiriin, eikä ole ongelmaa jäädessä päiväksi tai viikoksi hoitoon perheen lomaillessa tms.

      Käsittääkseni tosin osa sprinkuista on selkeämmin "metsästyslinjaa". En ole asiantuntija, vaan tavallinen koiranomistaja. Toivottavasti ei tullut hirveästi virheitä faktoihin, eikä kukaan ottanut nokkiinsa. Minusta sprinkku on loistava valinta!

      • Anonyymi

        MUA KIINNOSTAA SPRINGERIT HINTALAATUSUHTEENKIN TAKIA


    • sprinkkufani

      Sprinkku on loistava valinta! Aivan mahtava! =)

    • hyvä rotu

      Jos päädyt sprinkkuun varaudu huonoon puoleen: sprinkut rypevät joka jorpakossa, jossa vähänkin vettä tai rapaa näkyvillä. Rakastaa kuralätäkössä kylpemistä. Ui mielellään keväästä syksyyn joten uintimahdollisuus olisi hyvä olla. Pysyy hyvin irti metsässä vaikka voikin lintujen/rusakkojen perään pinkoilla, palaa ennenpitkää varmistamaan missä ihminen on. On läheisriippuvainen pentuna ja eroahdistus voi olla sietämätöntä. Hyvä jos voi joku olla ensimmäisen vuoden aikana läsnä muuten tuhot voi olla suuria. Ystävällinen, ihmisrakas, tulee toimeen lasten kanssa (sietää rajumpaakin hellyyttä muksuilta). Ei välitä lähteä rankkasateella kovin pitkille lenkeille jos et sinäkään, mutta aina innokas kaikkeen. Helppo koulutettava, riehakkuudenkin saa kouluttamalla ja omalla rauhallisuudella pysymään aisoissa. Meillä riittää normisti 2-3 asioilla käyntiulkoilua ja 1 isompi 1-2h lenkki/uiminen tms. aktiivista leikkiä ja lenkitystä.

    • harkitseva74

      Mitenköhän Englanninspringerspanieli tulee muiden lemmikkien kanssa toimeen esim kissan?

      • calice

        Tämä riippuu ihan siitä, minkä ikäisenä koiran hankkii. pentu on helppo kouluttaa tulemaan toimeen muiden eläinten kanssa. Haastavampaa se on aikuiselle koiralle.


      • Anonyymi
        calice kirjoitti:

        Tämä riippuu ihan siitä, minkä ikäisenä koiran hankkii. pentu on helppo kouluttaa tulemaan toimeen muiden eläinten kanssa. Haastavampaa se on aikuiselle koiralle.

        Taitaa riippua ihan koirasta ja myös kissasta sekä toki ihmisestä. Meillä aikuinen kodinvaihtajaenkkusprinkku tuli alusta asti kissojen kanssa hyvin toimeen, vaikkei ollut aiemmin kissoja nähnyt. Kissat toki uutta koiraa pakoilivat muutaman päivän, mutta kun totesivat hänet turvalliseksi, niin palasivat normaaliin elämäntapansa.


    • calice

      Oletkin jo paljon vastauksia saanut ja omani varmaan toistaa aikaisempia, mutta kirjoittelen kuitenkin. Itselläni on sprinkku ja olen todennut, että sprinkku on todella sopeutuva koira ja koulutuksesta on monet asiat kiinni.

      Sprinkkuhan on rotu, joka ei väsy pelkästään liikkumalla vaan niillä riittää energiaa mielin määrin. Ne tarvitsevat paljon mielen virikkeitä. Itse en missään nimessä ottaisi sprinkkua, tai juuri muutakaan koiraa yksiöön. Toi 30min-1h lenkki kuulostaa sopivalta pituudelta, mutta niitä pitäisi olla päivässä useampia. Itse käymme 4x päivässä vähintään 30min kerrallaan, eikä tämä liikunnan puolesta tyydytä sprinkun tarpeita. 8h päivässä..no koira kuin koira varmaan sen pärjää, mutta ei koiria, varsinkaan seurallisia, ole tarkoitettu olemaan yksin noin pitkiä pätkiä. Sprinkku on tosi sosiaalinen ja seurallinen koira ja noin pitkät yksin olot saattavat kostautua esim.tavaroiden rikkomisella. Varsinkin aluksi yksinolot pitäisi aloittaa muutamasta minuutista(varsinkin jos kyse pennusta).

      Onko sinulla kokemusta koirista entuudestaan? ja jos hankit pennun, onko isnun mahdollista ottaa esim.lomaa? Pentu ei tietenkään pärjää kuin lyhyitä aikoja yksin ja olisi tärkeää, että uusi omistaja olisi paljon läsnä.

      Sprinkku on kyllä rotuna aivan ihana, mutta todella vilkas. On kyllä tyytyväinen ollessaan myös "vain" seurakoirana, mutta vaatii paljon liikuntaa. Sprinkku on myös todella ihmisrakas ja sosiaalinen, mikä meillä tuotti aluksi ongelmia, kun lenkillä ei päässyt ihmisistä ohi. Sprinkuilla on myös melko vahva lintuvietti.

      • .................

        Asunnon koollahan ei ole oikeasti pienintäkään merkitystä. Koska koira, joka saa toimintaa, lepää siellä kotona, jolloin se koira ei siellä asunnossa vie tilaa kuin itsensä ja kuppiensa verran. Tosin usein se haluaa viedä sen itsensä verran tilaa sohvalta, joten, ei oikeastaan sitäkään :)

        Nämä, en ottaisi yksiöön jutut on siis täyttä soopaa. Koiran ei kuulukkaan tehdä siellä kotioloissa muuta kuin kaluta luuta ja kerätä voimia. Kaikki hyödyllinen aktiviteettti hoidetaan muualla. Turhautunut koira aiheuttaa ongelmia asunnon koosta huolimatta.


      • ................
        ................. kirjoitti:

        Asunnon koollahan ei ole oikeasti pienintäkään merkitystä. Koska koira, joka saa toimintaa, lepää siellä kotona, jolloin se koira ei siellä asunnossa vie tilaa kuin itsensä ja kuppiensa verran. Tosin usein se haluaa viedä sen itsensä verran tilaa sohvalta, joten, ei oikeastaan sitäkään :)

        Nämä, en ottaisi yksiöön jutut on siis täyttä soopaa. Koiran ei kuulukkaan tehdä siellä kotioloissa muuta kuin kaluta luuta ja kerätä voimia. Kaikki hyödyllinen aktiviteettti hoidetaan muualla. Turhautunut koira aiheuttaa ongelmia asunnon koosta huolimatta.

        Ja itse en asu missään yksiössä, en kirjoita sillä. Meillä on tilava asunto. Mutta tilantarve ei johdu koirista, vaan perheestä. Koiramme eivät vaadi neliöitä. Toiselle riittää se, että on nukkuma- ja lepopaikaksi oma kevythäkki, toki siis ovi aina auki, ja toinen kaluaa luitaan pääosin nurkassa, kahden sohvan aiheuttamassa hukkatilassa. Todella vaivatonta, eikä tarve neliöille ole juuri minkäänlainen. Mutta ovat hyvin aktiivisia molemmat muutoin, joten toimintaa ulkoilmassa tarvitsee paljon. Meillä ei olla ikinä aktivoitu yhtään koiraa sisällä, ja kaikki ovat olleet sisätiloissa hyvin rauhallisia. Luu riittää niille rentoutumiseen makuupaikan lisäksi.


    • ess10

      Minulla kanssa reilun vuotias sprinkku kotona. Vaatii ainakin vielä näin nuorena paljon aktiviteettiä ja liikuntaa.
      Me ollaan kokeiltu vähän kaikkia lajeja ja nyt viimesimpänä sorsastusta. Sprinkku on kyllä monitoimikoira!
      Vaikka ihte jaksaa hösöttää koiran kanssa joka päivä muutaman tunnin pihalla, mutta muistahan turkin hoito!!!
      Siihen saa kanssa uppoomaan ihan kivasti aikaa. Ja on aika töläs jos haluaa että koira on hyvän näköinen!!!

      Minulla on myös kysessä ensimmäinen oma koira ja ollaan tosi hyvin pärjätty ja koira on ollut todella helppo kaikin puoli. Ei ole hajottanut mitään ja tulee tosi hyvin toisten koirien ja ihmisten kanssa juttuun!

      Suosittelen kyllä jos jaksaa hösöttää enkun matkassa seuraavat 10 vuotta :)

    • Springgu

      Englanninspringeristä on sanottava vain hyvää. Seurallinen, viihtyy kaikkien perheenjäsenten seurassa. Osaa olla mustasukkainen terveellä tavalla. Ottaa aina huomioon lapset ja on kissan kanssa hyvä kaveri. On metsässä kuin kotonaan. Liikkuu sulavasti, mutta ei karkaa näköpiiristä kauas. Jos olet metsällä "passissa" 2- 3 tuntia, niin koira istuu vierelläsi ja tarkkailee koko ajan ympäristöä ainakin minun koirani ilmoittaa, kun näkee teeriä lennossa (muita lintuja saa lentää ohi vaikka miten läheltä)! Koirani ei ole pitänyt missään vaiheessa uimisesta ja rapakoissa pyörimisestä, joka on ollut hyvä turkin hoidon kannalta. Koiran saa kyllä uimaan houkuttelulla. Meillä koira ei ole kärsinyt eroahdistuksesta; rauhoittuu kotoa lähtiessä mutta on järkyttävän hullaantunut paluustasi, vaikka olisit vain 10 minuuttia poissa.
      Jos jotain negatiivistä pitää sanoa, niin koira on välillä kova vetämään, mutta tämäkin riippuu taas meillä taluttajasta.

    • enkku

      Kyllä koira pärjää sen 8h yksin kotona. Eihän kukaan ihminen voisi hankkia koiraa, jos ajatellaan ettei niitä voi jättää työpäivän ajaksi kotiin. Meillä on 2 enkkua, aamulla ulkoillaan vapaana n. tunti, ovat sitten työpäivän keskenään ja sitten taas iltapäivällä ja illalla ulkoillaan.
      Rotua en vaihda. Terveitä, sopivan kokoisia, aktiivisia...

    • Aika terve

      Mistä ihmeestä olet saanut tietoa, että enkuilla olisi paljon lonnka/silmäsairauksia?
      Tässä hieman faktaa vuodelta 2011:

      Lonkkalausuntoja annettiin yhteensä 137 kpl. Näistä tulokset olivat seuraavanlaiset:
      A 85 kpl (62 %), B 31 kpl (23 %), C 18 kpl (13 %) ja D 3 kpl (2 %). E-astetta ei löytynyt yhtään. Näin rodun dysplasiaprosentti on 15 (aste C ja sitä huonommat). Terveitä kuvatuista koirista (aste A ja B) oli 85 %.
      Kyynärnivel-lausunto annettiin yhteensä 44:lle koiralle. Näistä 40 sai 0 tuloksen (terve) ja 4:llä oli tulos 1. Polvilausunto annettiin 22:lle koiralle ja kaikilla oli 0 tulos (terve).

      Vuonna 2011 annettiin yhteensä 203 silmälausuntoa. Näistä oireettomia perinnöllisistä sairauksista (J1 eli HC, PRA ja RD) oli 196 lausuntoa. Kokonaan oireettomia silmistään oli 179 tutkituista (88%).

      En nyt väittäisi rotua kovinkaan sairaaksi lonkilta / silmiltä.
      Varsinkin kun lonkkien C-aste ei vaikuta millään lailla tämän kokoisen koiran terveyteen. D-astekaan ei jos koira pidetään hyvässä lihaskunnossa ja hoikkana. Rodulla esiintyy tietysti myös iho-ongelmia, epilepsiaa, kilpparia, autoimmuunisairauksia. Ei kuitenkaan sen enempää kuin muillakaan roduilla. Aika terveenä itse springereitä pidän.

    • enkut

      Meillä myöskin asuu kaksi enkkua!
      Aivan mahtavia tapauksia. Vaatii huumoria ja pitkää pinnaa :)
      Ainoa miinus tunuisi olevan TURKKI!!! Kaikki risut ja männynkävyt tulee sisälle sekä trimmaukset vie aika kivasti aikaa...

      Suosittelen kyllä rotua lämpimästi!

    • KodaOnMaailmanSöpöin

      Ainakin meidän Koda (englannin ja swellsin spanielin sekoitus) sopii hyvin vaikka 6-8 tuntia ollaan koulussa tai töissä. Pennusta lähtien jos jättää yksin niin se totuu kyllä, jättää vaan sanoma lehtiä aitaukseen ja ruokaa ja vettä niin se nukku suurimman osan. Pentuna se kakkii ja pissaa sanoma lehtiin ja kun tullaan kotiin niin lenkille vaan. lsompana aitaus pois ja sanoma lehtiä esim:takaoven eteen pitkiä lenkkejä 2-3 kertaa viikossa ja pehmoleluja ja luita

      • 11W Sprinkun omistaja

        Meillä on sprinkku, se on erittäin kiltti ja semmonen touhuttaja♡Ne on TOSI persoja ruoalle.Niillä ei ole mitään ihme lonkkavikoja! Meidän koiralla on A/A lonkat joten...Eikä kaikki sprinkut oo sellassia "rapakoiria".Meidän sprinkku esim. on sellanen hieno helma, ja pelkää vettä.Eihän niitten kuuluis, muttakun se on niin monta kertaa tippunu pentuna laiturilta.Kasvattajana suosittelisin Kennel Adamant's ia tai sitten Kennel Adatzas ia.Hanki vaan sprinkku, ne on ihania♡♥


      • ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
        11W Sprinkun omistaja kirjoitti:

        Meillä on sprinkku, se on erittäin kiltti ja semmonen touhuttaja♡Ne on TOSI persoja ruoalle.Niillä ei ole mitään ihme lonkkavikoja! Meidän koiralla on A/A lonkat joten...Eikä kaikki sprinkut oo sellassia "rapakoiria".Meidän sprinkku esim. on sellanen hieno helma, ja pelkää vettä.Eihän niitten kuuluis, muttakun se on niin monta kertaa tippunu pentuna laiturilta.Kasvattajana suosittelisin Kennel Adamant's ia tai sitten Kennel Adatzas ia.Hanki vaan sprinkku, ne on ihania♡♥

        Ois upeeta omistaa.mm cockeri ja springeri joskus.ja 6 springeria itte


      • ♥♥♥♥♥
        ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ kirjoitti:

        Ois upeeta omistaa.mm cockeri ja springeri joskus.ja 6 springeria itte

        Ois upeeta omistaa 8 sprinkkua ja 5 englanninspringeria


    • sosuli1

      Sinulle sopisi flatti eli sileäkarvainen noutaja. Touhukkaita, suht helppoja, Koulutuksessa tarvitaan kärsivällisyyttä sillä flatin keskittymiskyky on vilkkautensa vuoksi hieman huono. Muuten aivan ihana koira joka rauhoittuu yhtä nopeasti kuin innostuu. Suosittelen!

    • Anonyymi

      mua kiinnostaa springeri. niin enkku kuin welssi

    • Anonyymi

      Haukkuu koko ajan kaikkea liikkuvaa. Lintukoira.

      • Anonyymi

        No ei kyllä normaalisti hauku kaikkea. Lintukoira on kyllä, mutta ei haukkuva lintukoira. Meillä spanieli sanoo muutaman sanan viikossa.


    • Anonyymi

      Haluaisin Englanninspringspanielin mutta-
      En halua harrastaa yhtään metsästystä… mutta muuten agility, urheilu, pitkät lenkit jne. Niitä voisin kyllä tehdä paljon! Pitäisikö hankkia springer?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe