Valitsemassa toisen asteen koulutusta?

Studente85

Hei. Olen reilusti yli parikymppinen mies ja hakemassa tulevassa yhteishaussa ammatillista perustutkintoa opiskelemaan. Minulla ei ole aiempia tutkintoja joten vaihtoehtoni rajoittuvat siksi juuri ammattiopistoihin. Motivaationa ammattikoulutuksen suorittamiselle on myös jatko-opiskelukelpoisuuden parantaminen.

Olen suht sosiaalinen ja mukava mutta en ollenkaan äänekäs ryhmätyöskentelijä enkä myöskään koe soveltuvani hyvin puhtaalle hoitoalalle joka sisältää runsaasti ihmisten koskettelua. Harkitsin (ja hain) aiemmin nuoriso-ohjaajan uraa ja kokeilin myös tätä ammattia. En kokenut itselleni sopivaksi runsaan lasten kanssa työskentelyn ja osittain työn 'vartijamaisen' luonteen takia johon ei konkreettista tekemistä hirveästi sisältynyt, vaikka tämä saattoi heijastella vain ko.työpaikkaa.

Olen nyt miettinyt seuraavia aloja:
Viittomakielen ohjaaja: Kuulostaa paperilla hyvin mielenkiintoiselta ja työkuva voinee olla melko laaja. Hyviä puolia on se että olen yleensä ottaen kielellisesti motivoitunut ja lahjakkaaksi kehuttu (opiskelen sivutoimisesti useita kieliä) ja viittomakielen oppiminen olisi hienoa. Hyvää on myös se että kyse on ohjaustyöstä eli ihmisiä ei tarvitse kosketella eikä 'ronkkia'. Huonoja puolia tässä näen sen että saattaa joutua työskentelemään kehitysvammaisten tai lapsiryhmien kanssa (yksittäisen lapsen avustaminen minulle vielä sopisi) ja en ole hirveän motivoitunut näihin tehtäviin. Toisena pelkonani on ammattitaidon hukkaan meneminen eli työllistyminen tapahtuu suurempaa ammattitaitoa vaativattomalla työpaikalla muiden alojen osaajien (erilaiset hoitajat, epäpätevät jne.) kanssa. Joittenkin kuulemieni työharjoittelukokemusten perusteella olen tämän näkemyksen muodostanut.

Lähihoitaja:
Olen ymmärtänyt että tällä alalla voi koulutuksessa erikoistua haluamalleen alalle ja minua näistä eniten kiinnostaa mielenterveys- ja päihdepuolen hommat, vaikka saattaakin olla henkisesti raskasta. Tämä vaikuttaisi olevan ainoa suuntautumisvaihtoehto joka ei sisällä varsinaista ihmisten hoitamista/koskettelua ja sisältäisi työskentelyä yksinomaan tai lähes yksinomaan älyllisesti normaalien mutta ongelmaisten aikuisten tai nuorten kanssa. Haluaisin tietää tarjoavatko kaikki opistot tasapuolisesti tätä erikoistumismuotoa ja onko käsitykseni työkuvasta oikea? Ymmärtääkseni harjoitteluun kuuluisi silti useampi viikko lasten kanssa mellastamista ja hoitoteoriaa mutta voisin kestää ne pienenä osana koulutusta jos tie niiden läpi voisi mennä vaikka jonkinlaisen henkilökohtaisen avustajan työhön minkä kokisin sopivan minulle erittäin hyvin.

Jos minulta on jäänyt huomaamatta joitakin samankaltaisia ammatteja/koulutuksia niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Ennen kaikkea olen kiinnostunut kuulemaan mitä ajattelette näistä vaihtoehdoista ja mihin minun kannattaisi eniten panostaa?

0

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
        Maailman menoa
        74
        1933
      2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
        Maailman menoa
        97
        1673
      3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
        Ikävä
        147
        1217
      4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
        Ikävä
        59
        688
      5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
        Ikävä
        198
        662
      6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
        Maailman menoa
        6
        636
      7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
        Ikävä
        54
        557
      8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
        Maailman menoa
        191
        553
      9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
        Ikävä
        46
        498
      10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
        Ikävä
        37
        462
      Aihe