MIllä mitalla olette myyneet tai ostaneet polttopuuta? Käsitteet selviksi:
Kiintokuutiota on mahdoton kotikonstein mitata (yrittäkää).
Pinomotti eli metristä halkaistua halkoa mitataan pinossa pituus x leveys (1m) x korkeus, helppo mitata.
Heittokuutio on n 30 cm pätkittyä ja halkaistua klapia jossain kuutionmuotoisessa tilassa, helppo mitata.
Kiintokuutiossa on varmasti kuutio puumassaa, pinomotissa 0,7-0,6 kuutiota, heittomotissa massaa on 0,6 tai vähemmän.
Motti klapia maksaa ostajalle sen minkä se on valmis maksamaan. Myyjän pitäisi saada puuaineksen lisäksi kaato, karsinta, kuljetus, kuivaus, pätkintä, halkominen, kuormaus, kuljetus ostajalle hinta. Jos klapi on kallista ostaa, sopii tehdä itse. Mukaan voi hypätä valmistusketjuun mistä kohtaa haluaa
Kiinto-,pino- vai heittokuutio?
2
1107
Vastaukset
- sekavaa on
Jos myy halkopinoon pinottua puuta, niin silloin se myydään pinokuutioina.
Mutta usein tuo pinoaminen on turha välivaihe, joten myydään traktorin kärryyn kuljettimen viskomat klapit, jolloin mittayksikkönä toimii kärryn tilavuus.
Eniten ostaa ilmaa näiltä kavereita jotka ovat tehneet 1m x 1m x 1m kehikon johon ovat ripotelleet kalapeja sisälle, menee kuulema kuutio yllättävän pieneen tilaan kun sen pinoaa liiteriin. - Sähkömies..
Tuttava osti pinokuutioita ja puut pinottuaan totesi, että 30% sovitusta määrästä puuttuu. Hän vaati myyjää tuomaan puuttuvat puut (jotka siis oli jo maksanut).
Nykykuluttajat eivät näiden päälle ymmärrä - epärehellisten myyjien onneksi. :)
Toinen huijaustapa on sotkea sekaan rakennusjätteestä tehtyä puuta, jossa siis on nauloja, paperia, villaa, ruuveja, sementtiä yms. kivaa.
Sähkö sentään mitataan puolueettomasti kalibroiduilla mittareilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 381860
- 50828
- 82809
Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35671Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7671Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15599Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27590- 59502
- 43444
Porukkaa ku pipoa
Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel28439