Diesel auton vero?

tiiseliiiiii

Paljonko joutuu keskimäärin maksamaan diesel autosta veroa vuodessa?
Katselin AKE:n sivuilta, mutta oli niin hemmetin monimutkaista, että en kyennyt keskittymään jotta osaisin laskea.
Olen meinannut hommata Mersun w124 200 tai 250, mutta tuo verotus mietityttää.

15

9902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvitellaan,

      et 200d mersun kokonaismassa on vähän vajaa 1700kg ja perusvero massan mukaan -> 124e
      käyttövoimavero 6.7snt päivä alkavalta 100kilolta -> 6.7snt x 16 x 365päivää = 391e
      yhteensä n. 515e vuodessa

      250d vero muutaman kympin kalliimpi jos sen kokonaispaino on yli 1700kg


      vuoden 2012 alusta henkilöauton käyttövoima vero tippuu 6,7snt -> 5,5snt päivältä, eli 200 mersun tapauksessa vero pienenee vuoden ajalta n. 70e -> 445e vuodessa

      • aloittaja1

        Kiitos!
        Eihän tuo nyt ole pahakaan. Kuitenkin tulee helpostikkin se 15 000 km vuodessa vaikka kuinka yrität nuukailla ajamisissa.


      • ei mitään...?
        aloittaja1 kirjoitti:

        Kiitos!
        Eihän tuo nyt ole pahakaan. Kuitenkin tulee helpostikkin se 15 000 km vuodessa vaikka kuinka yrität nuukailla ajamisissa.

        Kyllä se vain noilla kilometreillä on kuitenkin jotain. Vaikka käyttövoimavero laskeekin 2012, niin vastaavasti dieselin polttoainevero nousee. Voimme edelleen laskea, että sen mersun vuotuinen "ylimääräinen" verokustannus on n. 500 euroa.

        Kun nyt ajat vain 15.000 km vuodessa, niin se tarkoittaa 150 * 100 km. Tuo 500 euroa tekee sitten jokaista 100 km:a kohti 3,33 euroa, jolla saat n. 2,5 litraa dieseliä.
        Autosi kulutukseen voit siis laskea jokaiselle 100 km:lle 2,5 litraa lisää, joka tuon veron vaikutus on.


      • no joo...
        ei mitään...? kirjoitti:

        Kyllä se vain noilla kilometreillä on kuitenkin jotain. Vaikka käyttövoimavero laskeekin 2012, niin vastaavasti dieselin polttoainevero nousee. Voimme edelleen laskea, että sen mersun vuotuinen "ylimääräinen" verokustannus on n. 500 euroa.

        Kun nyt ajat vain 15.000 km vuodessa, niin se tarkoittaa 150 * 100 km. Tuo 500 euroa tekee sitten jokaista 100 km:a kohti 3,33 euroa, jolla saat n. 2,5 litraa dieseliä.
        Autosi kulutukseen voit siis laskea jokaiselle 100 km:lle 2,5 litraa lisää, joka tuon veron vaikutus on.

        Vielä vähän laskelmia:
        - dieselöjyn polttoainevero taitaa nousta 7 sentillä, eli alv tälle mukaan lukien hinta = 8,54 s
        - jos kulutus olisi 7 l/100 km ja ajomäärä 15.000 km/v polttoaine kallistuisi 89,67 eurolla.
        - jos lasketaan ilman alvin vaikutusta polttoaine kallistuisi 73,50 euroa, eli vähän enemmän kuin yllä oli laskettu vuotuisten verojen alenemaksi (70 €).


      • edelleen ..
        no joo... kirjoitti:

        Vielä vähän laskelmia:
        - dieselöjyn polttoainevero taitaa nousta 7 sentillä, eli alv tälle mukaan lukien hinta = 8,54 s
        - jos kulutus olisi 7 l/100 km ja ajomäärä 15.000 km/v polttoaine kallistuisi 89,67 eurolla.
        - jos lasketaan ilman alvin vaikutusta polttoaine kallistuisi 73,50 euroa, eli vähän enemmän kuin yllä oli laskettu vuotuisten verojen alenemaksi (70 €).

        Tuo 73,50 euron lisä polttoainekuluihin vastaa noilla ajokilometreillä 0,49 euroa / 100 km. kun sitten lisätään vielä jäljelle jäävä käyttövoimavero 445 euro, joka tekee 2,96 euroa / 100 km eli yhteensä 3, 45 euro / 100 km.

        Nykyhintoihin verrattuna kulutus onkin sitten 150.000 km ajolla 7 litran sijasta 9,5 litraa/ 100 km.


      • aloittaja1
        ei mitään...? kirjoitti:

        Kyllä se vain noilla kilometreillä on kuitenkin jotain. Vaikka käyttövoimavero laskeekin 2012, niin vastaavasti dieselin polttoainevero nousee. Voimme edelleen laskea, että sen mersun vuotuinen "ylimääräinen" verokustannus on n. 500 euroa.

        Kun nyt ajat vain 15.000 km vuodessa, niin se tarkoittaa 150 * 100 km. Tuo 500 euroa tekee sitten jokaista 100 km:a kohti 3,33 euroa, jolla saat n. 2,5 litraa dieseliä.
        Autosi kulutukseen voit siis laskea jokaiselle 100 km:lle 2,5 litraa lisää, joka tuon veron vaikutus on.

        Oman auton keski kulutus on ajosta riippuen se 7-8 litraa sadalla ja tankkaan 98 oktaanista polttoainetta, hinnat pyörii näillä leveysasteilla siellä 1,57€ litra.
        Kun laskee, että 15 000 kilometrillä menee se 1200 litraa bensaa (laskinkohan edes oikein?) jonka hinnaksi tulee 1884€ vuodessa.
        En tiedä mitä mersulla tulisi keskikulutukseksi, mutta jos laskis 6 litraa sadalla ja dieselin hinta vaikka 1,35€ litra. Polttoainetta menisi se 900 litraa ja hinnaksi tulisi se 1215€.
        Voittoa jäisi noin 669€ miinus käyttövoimavero(515), niin säästän 154€.
        No joo... eihän se älyttömästi ole, mutta jotain kumminkin. Tuolla erotuksella saa sen 10 vuotta jyrätä, että saa auton hinnan kuoletettua. Vaan näyttää, että se toinen auto pitää kohta hankkia joka tapauksessa.


      • laskutikku,,
        aloittaja1 kirjoitti:

        Oman auton keski kulutus on ajosta riippuen se 7-8 litraa sadalla ja tankkaan 98 oktaanista polttoainetta, hinnat pyörii näillä leveysasteilla siellä 1,57€ litra.
        Kun laskee, että 15 000 kilometrillä menee se 1200 litraa bensaa (laskinkohan edes oikein?) jonka hinnaksi tulee 1884€ vuodessa.
        En tiedä mitä mersulla tulisi keskikulutukseksi, mutta jos laskis 6 litraa sadalla ja dieselin hinta vaikka 1,35€ litra. Polttoainetta menisi se 900 litraa ja hinnaksi tulisi se 1215€.
        Voittoa jäisi noin 669€ miinus käyttövoimavero(515), niin säästän 154€.
        No joo... eihän se älyttömästi ole, mutta jotain kumminkin. Tuolla erotuksella saa sen 10 vuotta jyrätä, että saa auton hinnan kuoletettua. Vaan näyttää, että se toinen auto pitää kohta hankkia joka tapauksessa.

        Dieselin hinta näyttää nyt olevan siinä 1,31 €/litra. Polttoainevero nousee 8 senttiä litralta (eikä 7 senttiä kuten yllä on laskettu). Ilman muuta pitää laskea myös alv-vaikutus päälle, kun on kyse muusta kuin ammattiliikenteestä, joka saa vähentää tämän alveistaan. Verosta johtuva hintamuutos tulee siis olemaan 9,84 senttiä litralta tavalliselle kuluttajalle. Tuolla 900 litran vuosikululutuksella tästä tulee 88,56 euroa lisää kulua dieselautoilijalle. Yllä oli laskettu kompensaatioksi 70 euroa, joten tämä ei aivan riitä edes näin pienillä ajokilometreillä kattamaan koko polttoainekulujen nousua. Vielä vähemmän se riittää, jos ajomäärä ja/tai kulutus ovat suuremmat.
        Tässä siis verrataan vain dieselauton polttoaineveron korotusta ja käyttövoimaveroa keskenään, ei sen sijaan dieseliä ja bensa-autoa. Sinänsä dieselöljyn hinta näkyy nousseen viime joulukuusta vähän yli 4 sentillä, kun bensa on noussut vain 1,3 sentillä Öljyalan keskusliiton hintaseurannan mukaan. Onkin mielenkiintoista nähdä miten nuo hintasuhteet muuttuvat jatkossa. Voisi kuvitella, että hinnat kyllä vuoden mittaan nousevat, dieselin hinta suhteessa enemmän. Joka tapauksessa on selvää, että jo hyväksytyt veromuutokset hivenen verran pienentävät dieselauton houkuttelevuutta, vaikka edelleen diesel on tietysti suurilla ajomäärillä bensa-autoa kannattavampi.


      • harasoo
        aloittaja1 kirjoitti:

        Oman auton keski kulutus on ajosta riippuen se 7-8 litraa sadalla ja tankkaan 98 oktaanista polttoainetta, hinnat pyörii näillä leveysasteilla siellä 1,57€ litra.
        Kun laskee, että 15 000 kilometrillä menee se 1200 litraa bensaa (laskinkohan edes oikein?) jonka hinnaksi tulee 1884€ vuodessa.
        En tiedä mitä mersulla tulisi keskikulutukseksi, mutta jos laskis 6 litraa sadalla ja dieselin hinta vaikka 1,35€ litra. Polttoainetta menisi se 900 litraa ja hinnaksi tulisi se 1215€.
        Voittoa jäisi noin 669€ miinus käyttövoimavero(515), niin säästän 154€.
        No joo... eihän se älyttömästi ole, mutta jotain kumminkin. Tuolla erotuksella saa sen 10 vuotta jyrätä, että saa auton hinnan kuoletettua. Vaan näyttää, että se toinen auto pitää kohta hankkia joka tapauksessa.

        Eipä taida nykyinen autosi olla bensamersu...?
        Oma bensavolvoni vei 11- 12 l satasella (automaatti)
        Nyt kulutus on jotain 7,5 litraa satkulla.
        Ihan vastaava ja automaatti on.
        Tottakai pitää verrata samanlaiseen bensamalliin.
        Toista tonnia vähemmän menee polttoaineeseen ja
        veroihin nykyään ja ajan suht vähän, alle 20 tuhatta vuodessa.
        Mitä isompi auto, sen edullisempi dieselinä


      • paitsi, että ei
        harasoo kirjoitti:

        Eipä taida nykyinen autosi olla bensamersu...?
        Oma bensavolvoni vei 11- 12 l satasella (automaatti)
        Nyt kulutus on jotain 7,5 litraa satkulla.
        Ihan vastaava ja automaatti on.
        Tottakai pitää verrata samanlaiseen bensamalliin.
        Toista tonnia vähemmän menee polttoaineeseen ja
        veroihin nykyään ja ajan suht vähän, alle 20 tuhatta vuodessa.
        Mitä isompi auto, sen edullisempi dieselinä

        Bensiinivalikoima sisältää kaksi vaihtoehtoa, 2,8-litraisen vapaasti hengittävän V6-moottorin, joka tuottaa 204hv ja 280 Nm vääntömomentin, sekä Suomeen tulevan 3,0-litraisen ahdetun TFSI V6-moottorin, joka tuottaa 300 hv ja 440 Nm väännön.

        204hv malli kiihtyy 0-100 km/h 7,7 sekunnissa ja saavuttaa 240 km/h huippunopeuden. Keskimääräinen kulutus on 7,4 litraa/100 km ja CO2 päästöjä syntyy 172 g/km. 3.0 TFSI puolestaan sprinttaa 0-100km/h 5,5 sekunnissa ja saavuttaa elektronisesti rajoitetun 250 km/h huippunopeuden. Se kuluttaa keskimäärin 8,2 litraa/100 km ja synnyttää CO2-päästöjä 190 g/km.


    • JoKTu

      Käytännössä nuo autonvalmistajien ilmoittamat keskikulutukset ja siten hiilidioksidipäästöt eivät ole luotettavia, vaan laboratoriotuotteita ilman ilmastointi-laitetta ja valoja ja sen lisäksi ilman normaalia ilmanvastusta. Verotuksellisista syistä valmistajan kannattaa järjestää todellisuutta vastaamattomat CO2-päästöt, koska kaikki muutkin valmistajat tekevät niin. Ruotsalainen vuoden kestävä testi, johon kuuluu 5 uutta autoa, joita ei ole tilattu testiä varten vaan yksityishenkilön nimissä. Juuri päättynyt testi paljastaa esim. että Ford C-Max 1,6 l diesel kuluttaa käytännössä 35 % enemmän kuin valmistajan ilmoittamat 4,6 l / 100km dieseliä on ollut käytännössä 6,2 l/100. Juuri tuo auto, Ford C-Max, on selvästi alkanut ruostua takaluukun seudulta. Alin virhe on ollut 10%. ViBilägare no. 18/2011.

    • keke11

      Minullakin ollut pensa mersuja ja diisselmersuja ..Ensimmäisen mersun ostin -85
      Niiden polttoaine erotus. Diissel kuluttaa 3-4 litraa vähempi samahintanen mersu siis pitää myös olla kysymyksessä ,kun erotuksia aletaan hakea .Nykyisistä autoista en tiedä .Vertauskohteeni oli 1997vuosimallin mersut ..

      • keeko22

        Mulla oli vähän erilaisa lukemia kuin sulla. mutta ens tijä johtuuko se siitä että mun vertailu kohtana oli vuoden 1972 ja 1967 mersut. hyviä pelejä ne oli ja tekniikka loistavaa.


    • xiaowei

      minä haluan kesy 2008vutta ford modeo diesel auto 2.0tcdi.joka vuotta kunka monta euroa vero maksa?

    • jkm4

      Minäkin olen miettinyt diesel-auto kun nykyään "melkein" kaikki uudet autot ovat riiseleitä tai vähän käytetyt. Kun katselee vaikka uusien autojen myyntejä niin pian ei taida saadakkaan bensa-autoja kuin 5 l v8:a. Laskeskelin juuri että 270CDi meken veroilla ja huolloilla (n.18000 km/v) ajaisin saman määrän "melkein" 2.4 l pensa koneella...samoilla kustannuksilla.
      Kun monelta tuppaa unohtuun se seikka että diesel-auton huollot kalliimmat mysö kuin bensa-auton.

      • SuomenVidunVerot

        Suomu on paska maa liikaa veroja ja kaiken maailman turhuus lakeja joilla saa rahaa herrojen kahveihi ja pullii

        Kommunismi Takas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe