..tarinani ja tämän hetkisen tilanteeni. Olen työtön, tarveharkinnaiselle työmarkkinatuelle pudotettu jo aikapäiviä sitten eli puolisoni tulot katsotaan kelassa, että saanko mitään työttömyyspäivärahaa lainkaan. Kelassa on semmonen laskukaavio, jolla todellakin lasketaan työttömän puolison päiväraha jopa nollaksi euroksi, ja ei työssä käyvän tienaavan puolison tarvitse kummosta summaa bruttona saaman, kun jo työttömyyspäivärahasi tippuu nollille.
Noniin, olen sairastellut viime aikoina, ja sain jopa pari kuukautta sairaslomaakin, ja täten kelalta pienintä mahdollista sairauspäivärahaa. Mutta mitäpä tekikään hoitava erikoislääkärini, vaikka sairauteni jatkuu ja lääkäri hoitaa tolaani ja on hoitosuunnitelmiakin edessä päin, niin lääkärini menikin ja lopetti jo B-sairaslomatodistuksella meneillään olevan sairaslomani todeten, ettei laskisi minua eläkkeelle (ihmettelin, eihän hän sitä yksin päätä) ja koska en ole sen alan työntekijä, johon sairauteni vaikuttaisi. En voinnut kuin hiljaa mielessäni ihmetellä, koska eihän minulla ole minkäänlaista työpaikkaakaan, ja saman tien lääkäri vetosi erääseen sairaudestani johtuvaan vikaan, että varmaan on vaikeaa työllistyäkään sen vian takia, jota ei voi noin vaan korjata; niinpä. Ikäkin on niissä lukemissa, ettei ole senkään puoleen helppoa työllistyä.
Nyt olen taasen työttömyyskortistossa, ja en saa minkäänlaista henkilökohtaista päivärahaa.
Sairaudestani tulee kuitenkin jatkossakin kuluja ja on tullut, joten ihmettelen vaan, että miten voidaan näin kohdella tässä valtiossamme ihmistä, siis niin alhaista toimintaa kuin olla osaa.
Puolisoni pistetään maksamaan minun sairautenikin kulut, vaikka jo muutoinkin elättää minut. Kuitenkin hän maksaa jokaisesta saamastaan sentistään veronsa.
Olen niin täysi tätä järjestelmäämme tässä suhteessa, että en voi sietää, että kuitenkin valtiollamme on varaa jakaa maahanmuuttajillemme kotouttamistuet sun muut, mutta omat kansalaisemme jätetään tuosta vaan kärvistelemään.
Olenhan itsekin ollut veroja makselemassa aikoinaan kun olen töissä ollut; ja tämä on sitten kohtelua siitä hyvästä.
Ruman sanan haluaisin loppuun sanoa, mutta en nyt viitsi kuitenkaan.
TyhjäkäsiTäyskäsi
4
87
Vastaukset
- qwsedgfjklö
Tiedän tilanteesi ja on surullista, että Suomi kohtelee kansalaisiaan niin kuin kohtelee. Avioliittolaista poistettiin jo 1987 puolison elatusvelvollisuus. Vaan mitäpä tehtiinkään v. 1995? Laitettiin muistaakseni vuoden 1996 alusta voimaan tulleeseen työmarkkinatukilakiin säännös, joka panee työttömän puolison työssä käyvän elätiksi. Ymmärrän hyvin tunteesi.
Monet ovat tuossa tilanteessa näennäisesti eronneet. Toinen osapuoli on sitten vuokrannut asunnon nimellisesti itselleen, mihin saa sitten vuokratukea ja toimeentulotukea sekä sitten vielä työmarkkinatuen. Tosi kannattavaa yhteiskunnalle, mutta minä en tuomitse tuollaista, sillä katson, että sitä saa, mitä tilaa. Ja päättäjät ovat tehneet sellaisia tilauksia, että hirvittää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Toivotaan, että vaalien jälkeen tulee jonkinlainen muutos ja fantastista-kaveri on kavereidensa kanssa entinen valtiovarainministeri. Ehkä sitten sitä rahaa riittää kantaväestöllekin eikä vain Islannille, Liettualle, Kreikalle, Irlannille.... tai kansanedustajien palkkioiden korottamiseen, ökyillallisiin (tällä hetkellä fantastista-kaveri tarjoilee veronmaksajien piikkiin kavereilleen huippuillallista Kämpissä, minkä kokonaiskustannus on luultavasti jo sadoissa tuhansissa), kansanedustajien juopotteluihin, taksimatkoihin yms.
Mitä tulee tuohon hoitavan lääkärin asenteeseen, niin hänelle on tainnut mennä perille se juttu, ettet eläkettä kuitenkaan saisi. Miksi, siihen lainaan tuolla olevan viestiketjun viimeisestä kirjoituksesta pätkän http://www.tvy.fi/forum/viewtopic.php?t=16&postdays=0&postorder=asc&start=15:
....Juttuun liittyy vielä yksi pointti. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy on nykyisin kiven alla, sillä se kun on niin, että ns. vakuutuslääkärit kävelevät iloisesti hoitavien lääkärien lausuntojen yli ja ihmeparantavat eläkkeelle pyrkiviä.
Tällaiset henkilöt, joilla on joko eläkehakemus vireillä, mutta oikeus sairauspäivärahaan päättynyt tai eläkehakemus on hylätty 'ihmeparantumisen' vuoksi ja valitus on vireillä, ohjataan hakemaan toimeentulonsa työttömyysturvan parista. He siis ovat lähtökohtaisesti sairaita, mutta heitä roikotetaan työttömyyskorvauksella, kun muuta keinoa taata jonkinlainen toimeentulo ei ole. Systeemi siis toimii siten, että henkilö on joko työkyvytön ja saa sairauspäivärahaa tai eläkettä tai sitten hän on työkykyinen riippumatta siitä, mikä on tosiasiallinen tilanne.
Koska olen työskennellyt sekä eläkelaitoksessa että työttömyysturvan parissa, tiedän erittäin hyvin, miten systeemi toimii. ...
Tähän voisi vielä lisätä sen, että eläkeikäiselle maahanmuuttajalle annetaan ilman hakemusta ns. takuueläke eli 687 e/kk. Ei sitten tarvitse ihmetellä, kun näitä mummoikäisiä haalitaan tänne väenvängällä perheenyhdistämisen nimissä.
Suomi viedään päättäjien toimesta konkkaan. Mutta ei kantaväestön vuoksi - tai ainakaan osattoman kantaväestön vuoksi - päättäjät ja muut rikkaat ovat asia erikseen.
Siis äänestämään ensi vaaleissa. Ja naapurit, ystävät, tuttavat ja sukulaiset mukaan.- Tyhjäkäsi<>Täyskäsi
Tyhjäkätisenä kiittelen pitkästä sepustuksestasi.
Äänestänyt olen jokaisissa vaaleissa, mitä tässä valtiossa on järjestetty, ja niin aioin tehdä tänäkin keväänä.
Puoluetta vielä haeskelen ja häntä, joka olisi valmis minun toivomukseni perille viemiseksi eduskuntaan eli poistamaan tuo tarveharkinnaisuus työmarkkinatuessa työttömiltä ihmisiltä.
- qwsedgfjklö
Laitan vielä toisessa viestiketjussa olevan kirjoituksen tähänkin siltä varalta, ettet ole sitä lukenut:
SATA-komitean ainut selkeä muutosehdotus oli, että työmarkkinatuen tarveharkinta poistettaisiin.
Vaan silloinen sosiaaliministeri Hyssälä ei vienyt asiaa eteenpäin, koska valtiovarainministeri Käteinen ilmoitti, ettei siihen ole varaa.
Tarveharkinnan poistaminen maksaisi 32 miljoonaa. Tuohon ei siis ole varaa. Sen sijaan on varaa tukea Islantia, Latviaa, Kreikkaa ja Irlantia miljarditolkulla. Ja jonoon on tulossa ilmeisesti Portugali ja Espanja.
Niin, ja varaa näyttää olevan korottaa kansanedustajien palkkioita liki työmarkkinatuen määrällä.
Tsemppiä sinulle, koita jaksaa kaikesta huolimatta.- Tyhjäkäsi<>Täyskäsi
Kiitän jaksamistoivotteluistasi.
Yritän porskutella kaikista vastuksista huolimatta eteenpäin.
On tässä pitänytkin sitkeänä olla, ja ilmeisesti olen henkisesti lujempaa tekoa, että olen pystynyt sulattelemaan em. epäoikeudenmukaisuutta kohdallani.
Vaikka kyllä fyysiset sairaudet koettelevat ihmistä myös henkisesti.
Ihmettelen vain tätä ristiriitaisuutta, mikä voikin vallita kaiken kaikkiaan minunkin kohdallani, että lääkäri jatkaa hoitoani, leikkaustakin on suunniteltu jne., ja sitten myöntää itsekin, että on sula mahdottomuus työllistyä tälläisen kroonisen, työtä kuin työtä haittaavan fyysisen vian vuoksi, ja kuitenkin lopetti sairaslomani, ainakin nyt toistaiseksi. Olen nyt sitten olevinani työkykyinen lääkärini mielestä.
Mutta missä on se työnantaja, joka ottaisi minut raihnaisen töihin, ja kun tuota ikääkin alkaa jo olla yli 50?
J.K. En vastusta ulkomaalaisten maahanmuuttoa, jos he tulevat tänne meille rehelliseen työhön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1544025On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412450Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742427Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732322Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512092Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl221816Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801653- 801590
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?721142Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581111